◾️شهادت امام باقر علیه السلام شکافنده ی علوم و پرچم دار پاسخ به شبهات را تسلیت عرض می نماییم.
✍ اگر خداوند همه چیز را آفریده است، خود خداوند را چه کسی آفریده؟ و خداوند از کی(چه زمانی) بوده؟
▪️امام باقر علیه السلام پاسخ این شبه رامی دهند. حضرت فرمود: کی بوده که خدا وجود نداشته، تا من خبرت دهم که از کجا بوده است؟ منزه است کسی که همیشه بوده است و خواهد بود؛ در حالی که یکتا، بی نیاز و بدون شریک و فرزند است.»
▪️خداوند خود خالق زمان است؛ چون وجودش ازلی است و وجودش ذاتی او می باشد، پس این پرسش معنی ندارد که خداوند چه زمانی بوده است.(این پرسش به خاطر عدم توجه به معنی وجودِ ممکن و حادث است ؛ حادث یعنی پدیده و آفریده شده، که به علت نیاز دارد، نه وجود ِواجب الوجود و کسی که هستی او، ذاتی اوست. )
✍ چرا خدا با چشم دیده نمی شود؟
▪️امام باقر علیه السلام پاسخ این پرسش را چنین فرموده اند: چشمها او را با مشاهده (چشم ) نمی بینند؛ ولکن قلبها با حقیقت ایمان او را مشاهده می کنند. او با قیاس (به دیگر موجودات) شناخته نمی شود و با حواس قابل درک نیست، و به مردم (نیز) شباهت ندارد؛ (بلکه) با نشانه ها توصیف می شود و با راهنماییها (ی عقل و فطرت و... ) شناخته می شود. در حکمش ستم روا نمی دارد. این است خدای یگانه و معبود یکتا.
✍خداوند از روح خود در انسان دمیده؛(نَفَخْتُ فیِهِ منْ رُوحِی)؛«از روحم در انسان دمیدم.» این نفخ و دمیدن چگونه است؟ پس چگونه این روح گمراه و آلوده می شود؟ و چرا به جهنم می رود؟ و اصلاً معنای اینکه از روح خود دمیده است، چیست؟
▪️ حضرت باقر(ع) به این شبهه نیز پاسخ داده است. مراد از «نَفَخْتُ» همان «خَلَقْتُ» است و اضافة روح به خداوند اضافة تشریفی است.(این نسبت به خدا از باب تکریم و حرمت گزاری است)
▪️روح همچون باد متحرک است و به این جهت روح نامیده شده است که از ریح، مشتق شده و چون با ریح، هم سنخ است، روح، نامیده شده است.
▪️خداوند روح را به خود نسبت داد؛ زیرا روح (انسان) را بر سایر روحها برتری داد؛ چنان که خانه ای از خانه ها (کعبه) را به خود نسبت داد و فرمود: «خانة من» و به رسولی از رسولان (حضرت ابراهیم(ع) ) فرمود: «دوست من» و امثال آن. تمام اینها مخلوق و ساخته شده و تحت تربیت و مدیریت الهی است.»
معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر فرمایید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🟢 امام باقر(ع) و تبدیل «اقلیتی پیرو» به «فرهیختگانی پیشرو»
✍ حجت الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم
یکی از مهمترین و بیسابقهترین خدمات #امام_باقر(ع) به جامعه اهل ولایت، این بود که آنان را از «اقلیتی پیرو» به «فرهیختگانی پیشرو» تبدیل کرد.
توضیح آنکه بعد از حادثه #عاشورا، «جامعه شیعه» به طور کامل متلاشی شده بود؛ هیچ انسجام و هویتی نداشت؛ فضای اجتماعی و سیاسی آنقدر سنگین و یک طرفه بود که حتی امام زینالعابدین علیه السلام نمیتوانستند آزادانه به مسجد رفت و آمد کند و برای مردم سخنرانی عمومی داشته باشد. جامعه پیروان نیز در اغلب اوقات، امکان و جرئت رفت و آمد به خانه آن حضرت را نداشت. به همین دلیل، بسیاری از شیعیان حتی مسائل فقهی خود را از علمای اهل سنت میپرسیدند و فیالمثل مناسک حج خود را بر پایه فتاوای آنان به جا میآورند.
این امام باقر علیه السلام بود که در طول حدود 20 سال امامت خود (از سال 95 هجری تا 114)، جامعه پیروان اهل بیت را به یک جامعه فرهیخته، اندیشمند، پیشرو و حرکتآفرین تبدیل کرد. آن امام همام در «حرکتی جهادی» و «انقلابی نرمافزاری» افراد مستعد و توانمندی چون ابانبن تغلب، جابربن یزید جعفی، محمدبن مسلم، زرارهبن اعین، حمرانبن اعین، عبدالله ابی یعفور، سدیر صیرفی، کمیت اسدی و امثال آنان را که هر کدام نابغهای از نوابغ روزگار خود بودند به گرد خود جمع کرد و عمیقترین لایههای معارف اسلامی را به آنان آموزش داد و بنیانهای فقه و شریعت ناب اسلامی را پیریزی کرد.
و بدین ترتیب نه تنها خود به عنوان ملجأ علمی جهان اسلام از حجاز تا عراق و خراسان تبدیل شد؛ بلکه شاگردان او نیز به شهرتی جهانی رسیدند و هر کدام به پایگاهی علمی برای ترویج آموزه های اسلام ناب تبدیل شدند. ابانبن تغلب در مسجد النبی مینشست و عالمانه و محققانه و باتکیه بر قدرت و قوت استنباط خود، احکام مورد نیاز مردم را بیان میکرد. محمدبن مسلم حدود 30 هزار حدیث از امام باقر نقل کرده است و جابربن یزید جعفی قریب به 70 هزار حدیث.
و بدین ترتیب امام باقر(ع) موفق شد، مهمترین و بنیادیترین اقدام برای جامعهپردازی و تمدنسازی را در تاریخ حیات فکری #شیعه انجام دهد.
#معارف_اعتقادی 🌷👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
#مدرسه_تابستانه[1]
جریانشناسی فکری مکاتب غیر الهی
🔹مکان: همدان، خ شهدا سالنجلسات کتابخانه حوزه علمیه همدان
🔹زمان: ۱۱ الی ۲۱ تیر ماه ساعت ۸ الی ۱۱:۱۵
🔺مهلت ثبتنام: ۵ الی ۸ تیر
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
#معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه
✍سگ بازی در اسلام، حلال یا حرام؟
🔸مطابق روایات متعدد، نظر اجماعی تمام فقهای مشهور، سگ حیوانی نجس است. رواياتی که به این موضوع اشاره دارد بسیار زیاد است تا جایی که ابوابی از کتب روایی را به خود اختصاص داده است.
🔸در روایات اهل بیت (ع) نگهداری سگ برای کسانی که استفاده عقلايی از آن ندارند، امر ناپسندی معرفی شده است. بنابراين نگهداري سگ برای نگهبانی و شکار و سگی که امروزه مورد استفاده پليس و نيروهای امداد است، اشکال ندارد مشروط بر اینکه مطابق تصریح روایات، دربی بین آنها فاصله باشد، یعنی جا و مکان آن از زندگی شما فاصله داشته باشد. (البته اين به معنای عدم نجاست اين سگها نیست.)
🔸در برخی روايات آمده ملائکه در خانهای که در آن سگ نگهداری میشود، وارد نمیشوند و نماز خواندن در آن مکروه است.
🔸بنابر این در اسلام نگهداری و انس گرفتن با سگ بدون اينکه مورد استفاده عقلايی قرار بگيرد (مثل سگ نگهبان یا سگ شکاری یا سگ پلیس که هر کدام احکام خودش را دارد) نهی شده است. علاوه بر اینها در سيره و سخنان معصومين(ع) نيز سگبازی، امری زشت تلقّی شده و سگبازان سزاوار ملامتاند.
🔸هنگامي که امام حسين(ع) کنار قبر شريف پيامبر اکرم(ه) نشسته بود قاصدی آمد و گفت: امير میخواهد به نزد او برويد. امّا امام(علیه السلام) که میدانست معاويه مرده است و اين دعوت برای گرفتن بيعت است، آن را نپذیرفت و سگبازی را فسق آشکار میداند و در پاسخ آن قاصد فرمود: «من هرگز با يزيد بيعت نخواهم کرد، چون يزيد مردی است فاسق که فسق خود را آشکار کرده، شراب مینوشد و سگبازی میکند»
🔸در جای ديگر امام حسين(ع) در نامهای، معاويه را توبيخ کرده و مینويسد: «آيا تو آن کس نيستی که... پسر بچهای را که شراب میخورد و سگبازی میکند به امارت میرسانی!»
🔸نامه امام حسين(ع) يادآور نامه امير المومنين(ع) به منذر بن جارود است که از سوی حضرت، فرماندار بخشی از بلاد اسلامی بود و پس از اينکه تخلفات و خيانتهای او برای امير المومنين(ع) گزارش شد، با نامه امام توبیخ و این چنین احضار شد: خبر رسيده است، تو پيوسته مشغول گردش و صيد (تفريحی) و بازی با سگها هستی.
🔸با دقّت در کلام اميرالمومنين(ع) و امام حسين (ع) درک زشتی و قبح سگ بازی و انس با این حیوان دشوار نیست.
🔸البته اسلام دين تعادل و ميانهروی است که در دستورات اسلامی مشاهده میشود. هرچند در اسلام، سگ حيوانی نجس است، امّا اين سبب نشده تا حقوق او به عنوان يک حيوان، نقض شود. رعايت حقوق سگ به اين نيست که به آن دست بزنی و او را مونس و هم بازی خود قراردهی! بلکه با رسيدگی به آب و غذايش و آزار نرساندن به آن، حقوقش را رعايت کردهای. همانطور که به رعايت حقوق ساير حيوانات و سيرکردن و رفع تشنگی آنها در روايات اسلامي تأکيد شده است.
🔸در کتب فقهی آمده است: اگر شخصى، به مقدار وضو گرفتن آب داشته باشد و بترسد که اگر با آن وضو بگيرد، خودش یا حیوانی حتی سگش دچار تشنگى شود، بر او واجب است که تيمم کند و آب را برای نوشيدن نگهدارد.
🔹برای اطلاعات بیشتر این یادداشت را بخوانید.
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=1&lid=0&mid=252816&catid=0&start=1&PageIndex=0
🌐به مناسبت هشتم ذیالحجه، روز خروج امام حسین از مکه به سمت کوفه
آیا امام حسین حج خود را نیمهتمام رها کرد؟
🔹درباره وضعیت آخرین حج امام حسین دو قول مطرح است. عدهای میگویند امام حسین برای جلوگیری از دستگیر شدن، حج خود را نیمهتمام گذاشت و نیتش را از عمرۀ تمتع به عمرۀ مفرده برگرداند (قول شیخ مفید و طبرسی). قول دوم این است که امام از ابتدا نیت عمرۀ مفرده کرده بود. یکی از ثمرات فقهی این رأی تاریخی در این مسئله است که امکان تبدیل نیت در حج وجود دارد یا خیر. 🔸اگر فقیهی معتقد باشد امام حسین نیت خود را از عمرۀ تمتع به مفرده تغییر داد قاعدتاً باید قائل جواز این کار باشد.
🔵دیدگاه استاد یوسفی غروی درباره این مسئله:
«گفته میشود امام حسین مناسک حج را نیمه تمام گذاشتند. اما طبق روایات و اخبار ائمه، امام حسین اصلاً قصد احرام حج نکرده بودند. در واقع امام حسین از ابتدا وضعیت خود را میدانستند، لذا از ابتدا احرام عمرۀ مفرده بستند و عمرۀ مفردۀ خود را یکروزه تمام کردند. روزی که همۀ حاجیان بعد از عمرۀ خود، احرام حج میبستند و برای شروع مناسک حج راهی صحرای عرفات میشدند امام حسین از احرام عمرۀ خود در آمدند و از مکه به طرف عراق حرکت کردند.
🔸حج دارای دو قسمت عمره و حج است. شیخ مفید در الارشاد آورده است که امام حسین موفق به تمام حج نشد. حجِ تمام آن است که عمره و حج باشد. پس طبق نظر شیخ مفید امام فقط عمرۀ مفرده انجام دادند. اگر بگوییم امام موفق به اتمام حج نشد معنایش نیمهکاره رها کردن حج است، در حالی که امام اصلاً قصد انجام حج نداشت و احرام حج نبست».
📥 معارف اعتقادی
👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
✍چرا باید نماز را به زبان عربی خواند و حال آنکه هر کس باید خدا را به زبان خودش بخواند، آیا این موضوع با جهانی بودن دین اسلام منافات ندارد؟
🔹 توجه به این نکته که روح عبادت بر تسلیم و تعبد است ، انسانی که می خواهد عبادت خدا کند آن چیزی را انجام می دهد که خداوند خواسته است. طبق آیات و روایات و سیره پیامبر، نماز به این شکل واجب شده است.
طبیعی است که عدم توجه به خواست الهی و عمل کردن هر شخص بنا بر خواست خود ، با روح تعبد و تسلیم سازگار نیست.تعبدى و توقیفى بودن خواندن نماز به لفظ عربى، در شریعت اسلام آمده است.
🔹قرائت الفاظ و اذکاری که در نماز است، به صورت دقیق در هیچ زبانی ترجمه ندارد، یعنی نمی توان مفاهیمی را که در اذکار نماز است، به صورت دقیق ترجمه کرد و آن را بیان نمود. برخی از کلمات یا جملات، معانی بسیاری در خود جای داده که با یک یا چند جمله نتوان همه آنها را بیان نمود. به اعتراف اهل فن زبان عربی یکی از کاملترین زبانها است.
🔹خواندن نماز به زبان عربى یکى از نشانه هاى جهانى بودن دین اسلام است، زیرا جمعیّتى که در یک جبهه واحد فعّالیّت مى کنند، ناگزیرند زبان واحدى داشته باشند که به وسیله آن تفاهم کنند؛ و نماز با زبان واحد و به سوى قبله واحد و در اوقات معیّن، رمز وحدت آنها می باشد.
🔹خواندن نماز به یک صورت معیّن، آن را از تحریف و آمیخته شدن به خرافات نگاه مى دارد. خواندن نماز به زبان عربی و با دیگر شرایط و آداب، موجب حفظ نماز بعد از قرنها شده است. در حالی در ادیان دیگر ، ارتباط دائمی و همیشگی که مسلمانان با خدای خویش دارند ، وجود ندارد و این مسئله در افزایش ایمان بسیار موثر است.
🔹 با توجه به دلیلهایی که ذکر کردیم نماز باید به زبان عربی خوانده شود ، اما این بدان معنی نیست که انسان نتواند به هیچ زبان دیگری با خداوند سخن بگوید . انسان می تواند با هر زبانی که خواست در غیر نماز با خدا سخن گفته و با او راز و نیاز کند و دردها و نیازهای خود را با او در میان گذارد .حتی در قنوت نماز که جایگاه خواستن حاجتها است ، به فتوای اکثرمراجع، انسان می تواند به فارسی یا هر زبان دیگر با خدا سخن گوید.
معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر
فرمایید.👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔸 کتاب "شناخت نامه شیطان" تألیف آیت الله ری شهری و مرتضی خوش نصیب از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
📖معرفی کتاب:
✍️ شیطان، تندیس استکبار، لجاجت و فسادگری که به سان خون در رگ فرزندان آدم جاری است و دشمن آشکار و قسم خورده آنهاست.
✍️ شناختن شیطان و دام ها و وسوسه های عزار و یک رنگش برای هر کسی که هوای زندگانی سعادتمند دنیا و آخرت در سر دارد بیش از هر چیز دیگری واجب تر است.
✍️ مطمئن ترین راه شناخت شیطان، مراجعه به قرآن و سنّت است؛ زیرا وجود و ماهیّت شیطان و راه های نفوذ یا پیشگیری از دام های هزارتوی او، چیزی نیست که در کمند عقل و علم تجربی در آید.
✍️ کتاب حاضر تلاش دارد تا ضمن جمعآوری و ارائۀ منضبط آیات و احادیث مربوط به شیطان و مباحث مربوط با شیطان، از منظر آموزه های قرآن و حدیث از زوایای مختلف، این جرثومه فساد را به مخاطبان معرفی نماید.
🔹این کتاب در شش فصل سامان یافته است که ....
ادامه خبر 👇
http://www.riqh.ac.ir/post/76236
_______________________
📥 معارف اعتقادی
👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
دعای شب عرفه.mp3
36.16M
🎙 دعای شب عرفه با صدای استاد میرباقری
📜 اللَّهُمَّ يَا شَاهِدَ كُلِّ نَجْوَى وَ مَوْضِعَ كُلِّ شَكْوَى یا عَالِمَ كُلِّ خَفِيَّةٍ یا مُنْتَهَى كُلِّ حَاجَةٍ
يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ عَلَى الْعِبَادِ يَا كَرِيمَ الْعَفْوِ يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ يَا جَوَادُ يَا مَنْ لاَ يُوَارِي مِنْهُ لَيْلٌ دَاجٍ وَ لاَ بَحْرٌ عَجَّاجٌ وَ لاَ سَمَاءٌ ذَاتُ أَبْرَاجٍ وَ لاَ ظُلَمٌ ذَاتُ ارْتِتَاجٍ
يَا مَنِ الظُّلْمَةُ عِنْدَهُ ضِيَاءٌ أَسْأَلُكَ بِنُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ الَّذِي تَجَلَّيْتَ بِهِ لِلْجَبَلِ فَجَعَلْتَهُ دَكّاً وَ خَرَّ مُوسَى صَعِقاً وَ بِاسْمِكَ الَّذِي رَفَعْتَ بِهِ السَّمَاوَاتِ بِلاَ عَمَدٍ وَ سَطَحْتَ بِهِ الْأَرْضَ عَلَى وَجْهِ مَاءٍ جَمَدٍ وَ بِاسْمِكَ الْمَخْزُونِ الْمَكْنُونِ الْمَكْتُوبِ الطَّاهِرِ الَّذِي إِذَا دُعِيتَ بِهِ أَجَبْتَ وَ إِذَا سُئِلْتَ بِهِ أَعْطَيْتَ وَ بِاسْمِكَ السُّبُّوحِ الْقُدُّوسِ الْبُرْهَانِ الَّذِي هُوَ نُورٌ عَلَى كُلِّ نُورٍ وَ نُورٌ مِنْ نُورٍ يُضِيءُ مِنْهُ كُلُّ نُورٍ إِذَا بَلَغَ الْأَرْضَ انْشَقَّتْ وَ إِذَا بَلَغَ السَّمَاوَاتِ فُتِحَتْ وَ إِذَا بَلَغَ الْعَرْشَ اهْتَزَّ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي تَرْتَعِدُ مِنْهُ فَرَائِصُ مَلاَئِكَتِكَ وَ أَسْأَلُكَ بِحَقِّ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ وَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلَى جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ جَمِيعِ الْمَلاَئِكَةِ...
_____________________
📥 معارف اعتقادی
👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
از_شبهه_تا_فتنه_-_مرکز_مطالعات_و_پاسخگویی_به_شبهات_-_حوزه_های_علمیه.pdf
17.79M
📚 #کتاب "از شبهه تا فتنه
✍جمعی از محققان
🌹پاسخ به شبهات رایج🌹
🌸ناشر: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات قم
💥کتاب تازه منتشر شده💥
در این کتاب شبهات و سوالاتی که زمینه ساز حضور برخی افراد در اغتشاشات1401 شده، پاسخ داده شده است.
❓اگر خدا نبود که مارو بیافرینه هیچی نبود پس کی خدا رو درست کرده؟
❓انسان که خودش عقل و شعور دارد و خوب و بد را هم تشخیص میدهد، چه نیازی به دین دارد؟
❓مگر امامان علم غیب نداشتند، پس چرا زهر نوشیدند؟
❓اگر اسلام یک دین ثابت است و کامل پس چرا مراجع باهم اختلاف دارند؟
❓چرا رهبر و مراجع به فکر مردم نیستند و در مورد گرونی هیچ کاری نمیکنند؟
⁉️و...
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 #انیمیشن
نمایشی از فعالیت سلولهای ایمنی بدن و شکار باکتری های مضر
#طراحی هوشمند
#خداباوری
◀️ منبع خبر: کانال رسمی عجایب جهان
_____________________
📥 معارف اعتقادی
👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سه ویژگی مهم در شب و روز عرفه
مرحوم آقا مجتبی تهرانی (ره)
_____________________
📥 معارف اعتقادی
👇👇👇https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
✍استغفار و اعتراف به گناه در لسان اهلبیت (ع) چگونه با عصمت و حجیتِ سیرۀ ایشان سازگاری دارد؟
💠نخست باید توجه داشت که ما معتقدیم ائمه (ع) معصوم هستند. این یک اصل کلی است. بنابراین سیرۀ آنها به صورت مطلق برای ما حجت است.
💠 استغفارِ ائمه (ع) برای رفع گناه و خطا نیست. یک دلیل آن ارتقا است. توبه و استغفار راهی برای دفع نفس اماره و وسوسۀ شیطانی است. پیشگیری است، به عبارت دیگر رفع نیست دفع است. استغفار نوعی مصونیت از وسوسههای شیطان است. حفاظی است در برابر وسوسههای ابلیس و نیز عامل ارتقای درجه است. پس با عصمت منافات ندارد. استغفار درجۀ علّیّین و عامل بهرهمندی از لطف الهی است. در روایات ما آمده است:اِنَّ مِن أَجمَعِ الدُّعاءِ الاِستغفارَ (قطعاً استغفار از جامعترین دعاهاست.)
💠توبه و استغفار مراتبی دارد. هر توبهای توبه از گناه و معصیت نیست، بلکه ممکن است از آنچه موجبِ عدمِ حضور محب نزد محبوب میگردد به شمار رود، یعنی ائمۀ معصومین (ع) همیشه فانی در خدا بودند. حالا این بهترین مخلوق خدا، با مقام فرازمندش گاهی به بازار میآمد و در مجالس دور ایشان مینشستند. این جلسات گاهی از حضور قلب او در نزد خدا را به ناچار میکاست. لذا با اینکه هرگز به گناهی دچار نمیشد، فقط امر مهمتری صرف چیز کماهمیتتر میشد.
//////////////////////////////////////
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر فرمایید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
4_6041860345029461064.mp3
3.69M
صوت ۶دقیقه
یه سلام میدم با حسرت طرف کربلا
آرزوم اینه بمیرم عرفه
نجوا با حضرت سیدالشهدا ع
حاج آقامیرزامحمدی
////////////////////////////////
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر فرمایید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
#لطايف_معارف
🌗 مقایسه دو دعای عرفه؛
دعای عرفه امام حسین(ع) و دعای عرفه امام سجاد(ع)
🎙آیت الله سید علی حسینی خامنهای
یک بُعد دیگر [از شخصیت امام حسین علیهالسلام]، بُعد معنوی و عرفانی است که بهخصوص در دعای عرفه به شکل عجیبی نمایان است. ما مثل دعای عرفه، کمتر دعایی را داریم که سوز و گداز و نظم عجیب و توسّل به ذیل عنایت حضرت حق متعال بر فانی دیدن خود در مقابل ذات مقدّس ربوبی در آن باشد؛ دعای خیلی عجیبی است.
دعای دیگری مربوط به روز عرفه در صحیفه سجادیه هست، که از فرزند این بزرگوار است. من یک وقت این دو دعا را با هم مقایسه میکردم؛ اوّل دعای امام حسین(ع) را میخواندم، بعد دعای صحیفه سجّادیه را. مکرّر به نظر من این طور رسیده است که دعای حضرت سجّاد(ع)، مثل شرح دعای عرفه است. آن، متن است؛ این، شرح است. آن، اصل است؛ این، فرع است.
🌑 عرفان و فناء؛ بافت اصلی دعای عرفه و روز عاشورا
به قضیه عاشورا و کربلا برمیگردیم. میبینیم اینجا هم با اینکه میدان حماسه و جنگ است، اما از لحظه اوّل تا لحظه آخری که نقل شده است که حضرت صورت مبارکش را روی خاکهای گرم کربلا گذاشت و عرض کرد: «الهی رضاً بقضائک و تسلیماً لأمرک»، با ذکر و تضرع و یاد و توسّل همراه است. از وقت خروج از مکه که فرمود: «من کان فینا باذلاً مهجته موطناً علی لقاءاللَّه نفسه فلیرحل معنا»، با دعا و توسل و وعده لقای الهی و همان روحیه دعای عرفه شروع میشود، تا گودال قتلگاه و «رضاً بقضائکِ» لحظه آخر. یعنی خود ماجرای عاشورا هم یک ماجرای عرفانی است. وقتی شما به بافت اصلی این حادثه حماسی نگاه میکنید، میبینید که عرفان هست، معنویّت هست، تضرّع و روح دعای عرفه هست.
شاید بشود قاطعاً گفت که همین معنویّت و عرفان و توسّل و فناء فی اللَّه و محو در معشوق و ندیدن خود در مقابل اراده ذات مقدّس ربوبی است که ماجرای عاشورا را هم این طور باعظمت و پُرشکوه و ماندگار کرده است.
(بیانات؛ ۱۳۷۶/۹/۱۳)
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
1_5431458597.pdf
1.82M
.
🕌 متن دعای عرفه
تنظیم شده به صورت جملهجمله
با ترجمه روان و قلم درشت
التماس دعا
🔺برای دیدن یادداشتهای حمید رسایی عضو کانال شوید🔻
Rubika.ir/rasaee
eitaa.com/rasaee
T.me/www_rasaee_ir
twitter.com/hamidrasaee
🕋 و فَدَیناهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ
🌿🌷 عید سعید قربان، جشن رهایی انسان از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین و روز تجلی کمال دلدادگی بندگان مخلص حق تعالی است. فرارسیدن و استشمام عطر خوش این عید سعید از آستان رحمت الهی بر همه شما مبارک باد🌿🌹
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#عید_قربان
////////////////////////////////
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر فرمایید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
هدف و فلسفه قربانی.mp3.mp3
2.92M
🎥 بشنوید؛ هدف و فلسفه قربانی
📻 اختصاصی رادیو پاسخ
💠 حجت الاسلام و المسلمین سید محمد غروی
#عید_قربان
#قربانی
""""""""""""""::::::::::""""""""""""""
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر فرمایید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
بقای ما به ذبح ماست...
بخواهیم یا نخواهیم حرکتها و گذشت زمانه از ما میکاهد و زمین ما را به گند میرساند مگر اینکه خودمان را قبل از اینکه زمان بگیرد، قبل از اینکه به زمین بگنداند ذبح کنیم ما قطعاً در این هستی مردار هستیم.
آنهایی که گوسفندهایی دارند و این گوسفندها در معرض خطری قرار میگیرند زود کاردها را تیز میکنند تا آنها را ذبح کنند تا از مرگ آنها و ضایع شدن و از دست رفتن آنها جلوگیری کنند ما در این ،هستی خواه ناخواه مرداریم مگر اینکه کاردی را به گلوها بگذاریم و ذبح کنیم.
مهم این است که ذبیح چه کسی باشیم و مذبوح در راه چه کسی؟ و با چه چیزی خودمان را ذبح کنیم و رو به چه قبله ای؟
مرگ قطعی است از دست رفتن قطعی است روزها که میگذرند مثل
موشهایی هستند که طناب عمر ما را میجوند خواه ناخواه سرنگون میشویم و در چاههایی میافتیم و میگندیم.
گذشت زمانه ما را به خاک بر میگرداند، مگر اینکه قبلاً خودمان را بقایی داده باشیم و ذبح کرده باشیم.
آنهایی که ذبیح نیستند، مذبوح نیستند، مردار هستند، مرده هستند ازش ندارند، از دست رفته هستند.
✍ استاد صفایی ره، حقیقت حج، ص۱۱۶
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر فرمایید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتما قبل از عید غدیر نشر دهید👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑🎥داستان شفا گرفتن شیخ حسین انصاریان با تربت اباعبدالله علیه السلام
🔹درزمانی که بنده کرونا گرفته بودم، یک شب وضعیت ریه هایم وخیم شد و پزشک ها بنده را جواب کردند و گفتند که تا 12 شب بیشتر زنده نخواهم ماند. بچه هایم با مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی تماس گرفتند و ایشان برای بنده تربت فرستادند.
🔹بنده فردای آن روز ساعت 10 صبح چشمهایم راباز کردم
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر فرمایید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
✍چرا وهابیت نذر و قربانی کردن برای اولیاء الله و ائمه علیهم السلام را حرام می شمارد؟
🔹 وهابیت با توجه به تعریف نادرست و ناقصی که از عبادت دارند تنها ظاهر عمل را ملاک می دانند و با نیت فرد کاری ندارند به همین علت نذر و قربانی کردن برای غیر خداوند را نیز عبادت می دانند و مسلمانان به واسطه نذر و قربانی تکفیر می کنند.
🔸 در اسلام، عبادت دو رکن دارد : رکن اول خضوع و خشوع است و رکن دوم نیت و اعتقاد به الوهیت و ربوبیت موجودی که در برابر او خضوع شده است.همچنین بر اساس روایت نبوی (انما الاعمال بالنیات ) نیت در عمل و در عبادت ملاک و شرط است.
🔹 توجه به این نکته نیز مهم است که در فقه اسلامی مشروعیت اهدای ثواب اعمال به اموات با توجه به آیات و روایات هم از نظر اهل سنت و هم اهل تشیع صحیح و مورد تایید می باشد.
🔸درباره حقیقت نذر توجه به دو نکته بسیار حائز اهمیت است در نذر دو بخش وجود دارد :یکی قصد و نیت نذر کننده و دیگری جهت منفعت و بهرهمندی از این نذر.
مسلمانان نذر را برای خداوند انجام می دهند و فقط ثوابش را به پیغمبر (ص)یا امام (ع) هدیه می کند و با توجه به اصل فقهی که در بالا اشاره شد :هدیه کردن ثواب اعمال به ارواح صالحین و مومنان اشکالی ندارد.
بنابراین در نذر مسلمانان این اعمال را به نیت تقرب به خدا انجام می دهد اما ثواب آن را به ارواح صالحین هدیه میکنند و این عمل هیچ منافاتی با توحید ندارد و باعث خروج از اسلام و کفر نمی شود.
//////////////////////////////////////
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر فرمایید.🌷
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
4_5830389285089447401.mp3
5.64M
#تلنگری "ردپای عشق در عید قربان "
#رهبری
#استاد_شجاعی
※ چند کلمه کلیدی در رابطهی میان ما و خدا تعریف شده که اگر درست فهمشان نکنیم، عملاً رشدی هم برایمان رخ نخواهد داد.
مثل واژهی " #عشق " !
※ عشق همانی نیست که غالب ما فکر میکنیم!
ویژه #عید_قربان
::::::::::::::::::::::::::::::::::::
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر فرمایید.
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b