فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 هدف انبیا
🎙#امام_خمینی (ره)
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
📌مغازهدار محل، هر روز، صبح زود ماشین سمندش را در پیاده رو پارک میکند، مردم مجبورند از گوشه خیابان رد شوند.
📌سوپرمارکتی، نصف بیشتر اجناس مغازه اش را بیرون چیده، راه برای رفت و آمد سخت است.
📌کارمند اداره، وسط ساعت کاری یا صبحانه میل میکند، یا به ناهار و نماز میرود و یا همزمان با مراجعه ارباب رجوع کانالهای تلگرام و اینستاگرامش را چک میکند.
📌بساز بفروش، تا چشم صاحبان آپارتمان را دور میبیند، لولهها و کابینت را از جنس چینی نامرغوب میزند در حالی که پولش را پیشتر گرفته است.
📌کارمند بانک، از وسط جمعیتی که همه در نوبت هستند به فلان آشنای خود اشاره میزند تا فیش را خارج از نوبت بیاورد تا کارش راه بیوفتد!
📌استاد دانشگاه، هر جلسه بیست دقیقه دیر میاد و قبل از اتمام ساعت، کلاس را تمام میکند جالبتر اینکه مقالات پژوهشی دانشجویان را به نام خودش چاپ میکند.
📌دانشجو پول میدهد، تحقیق و پایان نامه را کپی شده میخرد و تحویل دانشگاه میدهد تا صاحب مدرک شود.
📌پزشک، بیمار را در بیمارستان درمان نمیکند تا در مطب خصوصی به او مراجعه کند و یا به همکار دیگر خود پاس میدهد تا بیمار جیب خالی از درمانگاه خارج شود.
✍همه اینها شب وقتی به خانه می آیند، هنگامی که تلگرام را باز میکنند از فساد، رانت، بی عدالتی، تبعیض و گرانی سخن میگویند و در اینستاگرام پستهای روشنفکری را لایک میکنند. همه هم در ستایش از نظم و قانونمداری در اروپا و آمریکا یک خاطره دارند اما وقتی نوبت خودشان میرسد، آن میکنند که میخواهند.
✅جامعه با من و تو، ما میشود، قبل از دیگران به خودمان برسیم.
#تلنگر
#سبک_زندگی_الهی
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 خاطرات کشیش مسیحی آمریکایی از زیباییهای مراسم پیادهروی اربعین؛
بزرگترین گردهمایی سالانه صلحآمیز در جهان
🔸"از یکی از مقدسترین شهرهای سیاره زمین دیدن کردم"
🔹 جان شاک، کشیش مسیحی اهل پورتلند آمریکا با اشاره به سفر خود به عراق و پیادهروی اربعین:
🔸اربعین بزرگترین گردهمایی سالانه صلحآمیز در جهان است که اکثر مردم آمریکا هیچ اطلاعی از آن ندارند؛ ایمان دوبارهای به تلاش عیسی و حسین( علیهما السلام) برای عدالت و حقیقت پیدا کردم.
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
لیبرالیسم و اسلام- استاد شاکرین.pdf
389.2K
📕 #مقاله لیبرالیسم و اسلام
✍استاد حمیدرضا شاکرین
🔸در این مقاله پنج مسئله از دیدگاه لیبرالیسم و اسلام کاویده شده است. این مسائل عبارت اند از: ۱. جایگاه فرد و جامعه؛ ۲. #آزادی؛ ۳. دولت وحکومت؛ ۴. #عدالت؛ ۵. اخلاق.
#نقد_لیبرالیسم
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
متن پياده شده 4 جلسه--.pdf
531.1K
🔺رابطه دین، انسانیت و معنویت
🔹بررسی کلیپ جذاب و پرمخاطب جناب آقای تمسکی
🖌 ابوالفضل ساجدی
لینک فايلهای صوتی:
https://eitaa.com/sajedi_ir/3445
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
#معرفی_کتاب
✍️ محمد جعفری
📮آغازگر و خاستگاه نگارش این کتاب، سوالاتی است که از اوان نوجوانی در ذهنم چالش ایجاد می کرد؛ سوالاتی از قبیل آیا دین، تسلیم محض و بی چون چرا نسبت به تعالیم خدا است ؟ آیا شخص متدین نباید در مسائل و آموزه های دینی بیندیشد و تفکر کند؟ آیا خردورزی و تأمّل در مسائل دینی، از ایمان انسان می کاهد و او را بیش از آن که خداجو و خداپرست باشد، عقل محور و خردپرست می نماید ؟ آیا می توان در مسائل دینی هم چون و چرا کرد و آنها را به نقد و وزن کشی خواند؟
شاید امروزه همین سوالات را در ذهن و ضمیر بسیاری از جوانان و خصوصاً دانشجویان و قشر تحصیلکردة جامعه هم مشاهده می کنیم که البته سوالاتی در خور توجه و بررسی است. امروزه ما در فضای آزاد و چه بسا حتی افسار گسیخته اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته ایم و برخورد ما با دنیای مدرن و علوم و عقلانیت جدید، هزاران از این دست سوالات را در جامعه ما که جامعه ای دینی است و بر اساس قوانین دینی هم اداره می شود، ایجاد و تشدید می کند.
بی تردید برای تبیین اندیشه دینی و دفاع از کیان آن، باید به بحث و گفتگویی کاملا علمی در این مورد و سایر موارد مشابه بنشینیم و ذهن پر سوال جوانان خود را در مورد دین اِقناع نماییم . البته نا گفته روشن است که برخی نویسندگان دیار ما و خصوصا روشنفکران دینی در دهه های اخیر به دامن زدن به این ذهنیت کمک کرده اند که دین با عقلانیت و خرد ورزی و تفکر، میانه ای ندارد . آنها اساس و محور دین را تعبد دانسته اند و تعبد را هم در نقطه مقابل عقلانیت قرار داده اند.
سوال)
آیا معجزه با اصل علیت در تعارض است؟
👇👇👇
پاسخ
🔆 بخش کوتاهی از پاسخ قرآنی علامه طباطبائی به این سوال:
✅قرآن حوادث خارق عادت را مىپذيرد.
قرآن كريم در عين اينكه قانون عليت را قبول دارد، از داستانها و حوادثى خبر ميدهد كه با جريان عادى و معمولى و جارى در نظام علت و معلول سازگار نبوده، و جز با عواملى غير طبيعى و خارق العاده صورت نمى گيرد، و اين حوادث همان آيتها و معجزاتى است كه به عدهاى از انبياء چون نوح، هود، و صالح و محمد (ص) نسبت داده است.
حال بايد دانست كه اينگونه امور خارق العاده هر چند كه عادت، آن را انكار نموده و بعيدش مى شمارد، الا اينكه فى نفسه امور محال نيستند، و چنان نيست كه عقل آن را محال و از قبيل اجتماع دو نقيض بداند. یعنی این امور مانند اين نيست كه بگوئيم گردو گردو نباشد، و يا بگوئيم: يكى نصف دو تا نيست، و امثال اينگونه امورى كه بالذات و فى نفسه محالند، و بنابراین خوارق عادات از اين قبيل نيستند. و چگونه ميتوان آن را از قبيل محالات دانست با اينكه مليونها انسان عاقل كه پيرو دين بودند، در اعصار قديم، معجزات را پذيرفته، و بدون هيچ انكارى با آغوش باز و با جان و دل قبولش كردهاند، اگر معجزه از قبيل مثالهاى بالا بود، عقل هيچ عاقلى آن را نمىپذيرفت، و با آن به نبوت كسى و هيچ مسئله ديگری استدلال نمىكرد، و اصلا احدى يافت نميشد كه آن را بكسى نسبت دهد. علاوه بر اينكه اصل اينگونه امور، يعنى معجزات را عادت طبيعت، انكار نمىكند، چون چشم نظام طبيعت از ديدن آن پر است، و برايش تازگى ندارد، در هر آن مىبيند كه زندهاى بمرده تبديل ميشود، و مردهاى زنده ميگردد، صورتى بصورت ديگر، حادثهاى بحادثه ديگر تبديل مىشود، راحتىها جاى خود را به بلا، و بلاها به راحتى ميدهند.
(ترجمه تفسير الميزان، ج1، ص117).
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
اعترافات دانشمندان بزرگ جهان.pdf
3.12M
📗اعترافات دانشمندان بزرگ جهان
📝مولف: خیرالله مردانی
تعداد صفحات:۱۴۶
زبان:فارسی
🔹توضیح:
در کتاب اعتراف ۱۵۰ نفر از شخصیت های بزرگ جهان درباره اثبات وجود خدا،
حقانیت قرآن و پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله و برتری دین مبین اسلام و خدمات مسلمین جمع آوری شده است
لینک دانلود مستقیم
#حقانیت_اسلام
#رد_شبهات
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
▪️شهادت امام حسن(ع)، ۷ صفر یا ۲۸صفر؟
✅پاسخ👇
۲۸ صفر تاریخ دقیق #شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام بوده
و ۷ صفر #میلاد امام #موسی_کاظم علیه السلام است.
🔻چند سالی است که عده ای به تبعیت از سنت های مردم #عراق، ۷صفر را در #ایران روز شهادت امام #حسن_مجتبی علیه السلام اعلام کرده و مراسم عزا می گیرند و حال آنکه قول مشهور و معتبر، شهادت آن حضرت در #۲۸صفر است.
❇️ بنابراین، برای پاسخ به این نکته که دیدگاه آنان ضعیف است چند نکته قابل بررسی است:🔰
🔍بررسی اقوال:
◀️بسیاری از محدثان و مورخان قدیم و جدید شیعه، ۲۸ #صفر را ماه شهادت امام معرفی کرده اند.
◀️برای اولین بار #محمدبن مکی عاملی( معروف به #شهیداول) از علمای قرن۸ نظریه #۷صفر را مطرح کرده است.
در سند این روایت کسی وجود نداشته و عبارت قیل آمده است؛ بنابراین، این روایت ضعف سندی دارد.
◀️گزارش دیگری که مستند قائلان به ۷ صفر است، از کتابی با عنوان #موجز تواریخ الائمه الاثنی عشر، #منتسب به یکی از علمای #زیدی_مذهب(۴ امامی) به نام #قاسم بن ابراهیم رسی از علمای قرن۳ است.
در بررسی های انجام شده، انتساب این روایت و این کتاب مختصر با عنوان موجز به قاسم درست نیست.❌
◀️لازم به ذکر است که #قاسم رسی متوفی 246قمری است. جالب آنکه قاسم، شهادت امام #عسکری علیه السلام را در سال 260 ذکر کرده است، اما وی در این تاریخ(260ق) زنده نبوده است تا #شهادت امام را گزارش کند، پس چگونه تاریخ شهادت امام #عسکری(ع) را نوشته است؟
◀️لازم به ذکر است که بخش انتهایی کتاب یعنی زندگانی اهل بیت(ع) در نسخه قدیمی نیست و این بخش بعدها اضافه شده است.
◀️هیچ یک از علمای بزرگ شیعه مانند شیخ #صدوق، #مفید، #طوسی و دیگران گزارش 7 صفر را نقل نکرده اند و گویا چنین گزارشی نبوده یا اعتبار آن را نپذیرفته اند. بلکه همگی بر ۲۸ صفر اتفاق دارند.
◀️گزارش #قاسم نیز بر فرض پذیرش، بدون سند و #مرسل است. یعنی گوینده آن مشخص نیست. لذا قابل اعتماد نیست.
◀️در منابع متقدم و معاصرشیعه، اخبار شهادت امام حسن(ع) در ۲۸ صفر مورد توجه بوده است چنانکه #ابن_خزاز و #شیخ_عباس قمی ۲۸ صفر را صحيح و معتبر می دانند.
◀️نکته دیگر آنکه منابعی چون #کفعمی اگرچه گزارش۷صفر را از شهید اول نقل کرده اند، اما گزارش ۲۸صفر را پذیرفته اند.
📌نکته دیگر آنکه در تعدادی از منابع تاربخی و حدیثی همانند:
طبرسی در اعلام الوری، فتال نیشابوری در روضه الواعضین، فاضل حموی در انیس المومنين و شیهد اول در الدروس الشرعیه و شیخ عباس قمی در وقایع الایام، ۷صفر را روز #میلاد امام #کاظم علیه السلام نقل کرده اند.
حال چگونه برخی روایت ۷صفر درباره شهادت را از #شهیداول می پذیرند ولی روایت ولادت امام کاظم علیه السلام در ۷صفر را از او نمی پذیرند و می گویند #ناصرالدین شاه دستور داده که روایت ولادت جعل شود، اما این روایت مال قبل از عصر ناصرالدین شاه است.
📚برای مطالعه بیشتر ر.ک:
بررسی و نقد گزارشهاي تاریخ شهادت امام #حسن مجتبی علیه السلام، فصلنامه تاریخ اسلام، شماره ۳و۴، #يدالله_مقدسی.
💠 #جمع_بندی:
به نظر می رسد ۷صفر شهادت امام حسن(ع) نیست و همان ۲۸ صفر صحیح است. و ۷ صفر #میلاد امام کاظم علیه السلام است.
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #موشن_گرافیک | #خشت_کج
افکار پوسیده، پشت ظواهر لاکچری!
#بهائیت
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
امام حسن(علیهالسلام) شجاعترین چهره تاریخ اسلام است
رهبرانقلاب(حضرت آيةالله خامنهای)
◀️من معتقدم امام حسن مجتبى #شجاعترین چهرهى تاریخ اسلام است. میپرسید از على هم شجاعتر است، از برادرش حسین هم شجاعتر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟
🔸️ بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجههى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند.
🔹️ آیا امام حسن میتوانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمیتوانست. شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه میگذارد، خون خود را میریزد، براى ابقای فکر و ایدهاى که به آن احترام میگذارد؛ این شهید است.
🔺️ امام حسن اگر در میدان جنگ کشته میشد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روشهاى پنهانى و ریاکارانهى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند.
📗کتاب دو امام مجاهد، ص۴۲-۴۴.
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
﷽
📢پاسخی به شبهات پایان صفر
🚨آیا مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص) و دقالباب مساجد؛ دلیل روائی دارد؟
💠یکی از خرافات و شایعاتی که در پایان ماه صفر در برخی نقاط کشورمان رونق گرفته، «مژدهی پایان صفر به حضرت رسول اکرم(ص)» و«دقالباب کردن 7 مسجد» و «روشن کردن شمع پشت در 7 مسجد» بعد از نماز مغرب آخرین شب صفر و قبل از اولین اذان صبح ماه ربیعالاول است.که عده ای ناآگاه این عبارت روائی «فَمَنْ بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الْجَنَّة» را مستمسک عمل خرافی خود گرفته اند درحالی که اگر این روایت صحیح هم باشد لکن معنا و دلالت آن مطلب دیگری را افاده میکند.
✅هدف از روایت، تضمین یا بشارت بر بهشت در مقابل خبر خروج از ماه نیست، بلکه این گفتوگو نشانهای برای معرفی شخصیت صحابی ارجمند رسولخدا(ص)، ابوذر غفاری است.
🔰روایت وارده چنین است:
🔹«از ابن عباس نقل شده که گفت روزی پیامبر (ص) به همراه تعدادی از اصحابشان در مسجد قبا نشسته بودند، رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد میشود، مردی از اهالی بهشت است،[مردم عوام گمان کردند که این ورود به مسجد سبب بهشتی شدن است، لذا] برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند، تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب میشود،پیامبر (ص) متوجه شده، و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد میشوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماههای رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است، آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر رضی الله عنه نیز همراهشان بود، پیامبر به آنها فرمود: ما در کدامیک از ماههای رومی هستیم؟ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را میدانستم ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی، و چطور اینگونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) میشوی، تنها زندگی میکنی و تنها میمیری، و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام میدهند، به واسطهی تو خوشبخت میشوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزگاران وعده داده شده است.»
📚علل الشرایع شیخ صدوق (ج 1 / ص 175)
👈چنانچه ملاحظه کردید، این روایت در مقام بیان جایگاه و منزلت این صحابی خستگیناپذیر است و خبردادن از پایان یک ماه فقط نشانهای است تا دیگران بفهمند او اهل بهشت است، نه به سبب یک بشارت ساده، بلکه به خاطر ایستادگی بر مودت اهل بیت پیامبر(ص) و موضوع اصلاً ماه صفر نبوده، بلکه ماه رومی آذار بوده است.
👈همچنین در «مفاتیحالجنان» شیخ عباس قمی آداب خاصی برای پایان ماه صفر ذکر نشده و تنها به ذکر اعمال شب اول ماه بسنده شده است.
🕰️اکنون که با رشد شبکه های اجتماعی هم این باور در فضای مجازی به شدت افزایش پیدا کرده است بر اهل ولاء فرض است که بدعت آشکار را به سمع و نظر همگان برسانند
❌دق الباب مساجد🔰
👈این خرافه، از خرافهی مژده پایان صفر بی سندتر و بی منطقتر است و به همین دلیل شاهدیم که بیشتر بازیچه و دستآویز کسانی شده است که حتی برای حضور در مقابل مساجد، تقیّدی نداشته و شئون مسجد را نیز رعایت نمیکنند.
🔹 مقام معظم رهبری در پاسخ استفتایی در مورد دق الباب مساجد، ضمن نهی، امر به جلوگیری از آنان نمودند:
🔲«عمل فوقالاشاره مستند روایی ندارد و شیوه قابل تأیید نیست، اگر چه اصل اذکار و ادعیه و طلب حاجات از خداوند متعال عمل پسندیده است، لیکن اشکال در شیوه عمل به نحو یاد شده است. آقایان علماء اعلام - دامت افاضاتهم - و مؤمنین - ایدهم الله تعالی - با پند و اندرز و موعظه و نصیحت از رواج چنین رفتارهایی که چه بسا ممکن است منتهی به وهن مذهب شود، جلوگیری کنند».
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
✳️حلم و بردباری امام حسن علیه السلام
✅ابن عایشه نقل کرده که مردى از اهل شام مى گوید: من وارد بر مدینه شدم ـ که بر ساکن آن برترین سلام و درود باد ـ مردى را دیدم که بر استر خود سوار است، و همانند او در زیبایى صورت و لباس و چهارپا ندیدم. قلبم به او متمایل شد.
🔍سؤال کردم که او کیست؟ گفتند: این شخص حسن بن على بن ابى طالب است.
دلم تبدیل به بغض و حسد نسبت به على(علیه السلام) شد که چگونه فرزندى مثل این آقا دارد.
نزد او رفتم و به او گفتم: آیا تو فرزند على بن ابى طالب هستى؟ حضرت فرمود: آرى، من فرزند اویم. گفتم: به جهت فلان کارى که تو و پدرت کرده اید شما دو نفر را سبّ مى کنم. سخنانم که تمام شد، حضرت فرمود: گمان مى کنم که تو غریبى؟ گفتم: آرى. حضرت فرمود: نزد ما بیا، اگر به منزلى احتیاج دارى تو را در آن جا ساکن مى کنیم، یا به مالى نیازمندى به تو عطا مى نماییم، یا حاجتى دارى تو را کمک خواهیم کرد.
🔅او مى گوید: من از نزد او رفتم در حالى که کسى محبوب تر از او نزد من نبود. و هر گاه طریقه مقابله او را با خودم یاد مى کنم و آنچه که من با او انجام دادم، او را سپاس گفته و خودم را سرزنش مى نمایم.
🏴🏴🏴🏴🏴
#امام_حسن
#حلم
#اخلاق
#الگو
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
✳️ صلوات مخصوصه پیامبر اکرم (ص)
اللَّهُمَّ صَلِّ على مُحمَّدٍ كما حَمَلَ وَحيَكَ، وَبَلَّغَ رِسالاتِكَ. وَصلِّ على مُحمَّدٍ كَما أحَلَّ حَلالَكَ، وَحَرَّمَ حَرامَكَ، وَعَلَّمَ كِتابَكَ. وَصَلِّ على مُحمَّدٍ كَما أقامَ الصَّلاةَ، وَآتى الزَّكاةَ، وَدَعا إلى دِينِكَ. وَصَلِّ على مُحمَّدٍ كما صَدَّقَ بِوَعدِكَ، وَأشفَقَ مِنْ وَعيدِكَ. وَصَلِّ على مُحمَّدِ كما غَفَرْتَ بِهِ الذُّنوبَ، وَسَتَرْتَ بِهِ العُيُوبَ، وَفرَّجتَ بِهِ الكُروبَ. وَصَلِّ على مُحمَّدٍ كما دَفَعتَ بِهِ الشَّقاءَ، وَكَشَفتَ بِهِ الغمّاءَ، وَأجبْتَ بِهِ الدُّعاءَ، وَنَجَّيتَ بِهِ مِنَ البَلاءِ. وَصَلِّ على مُحمَّدٍ كما رَحِمْتَ بِهِ العِبادَ، وَأحيَيتَ بِهِ البِلادَ، وَقصَمتَ بِهِ الجَبابِرَةَ، وَأهلَكتَ بِهِ الفَراعِنَةَ. وَصَلِّ على مُحمَّدٍ كما أَضعَفْتَ بِهِ الأموالَ، وَأحرَزتَ بِهِ مِنَ الأهوالِ، وَكَسَرتَ بِهِ الأصنامَ، وَرَحِمْتَ بِهِ الأنامَ. وَصلِّ على مُحمَّدٍ كما بَعَثتَهُ بِخَيرِ الأديانِ، وَأعزَزْتَ بِهِ الإيمانَ، وَتَبَّرتَ بِهِ الأوثانَ، وَعظَّمتَ بِهِ البَيتَ الحَرامَ. وَصَلِّ على مُحمَّدٍ وَأهلِ بَيتِهِ الطّاهِرينَ الأخيارِ وَسلِّمْ تَسليما
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تحلیل ویلفرد مادلونگ اسلام شناس شهیر آلمانی از ماجرای خلافت بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
♻️معارف اعتقادی را با لینک زیر منتشر کنید
👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
Shahre Peyghambar - Mansour Arzi .mp3
996.9K
✅ نوحه ماندگار «مدینه شهر پیغمبر» با نوای حاج منصور ارضی
#بیست_و_هشتم_صفر۱۴۰۲
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔰جایگاه عقلانیت در سیره امام رضا علیه السلام
✅ امام رضا (علیه السلام) برای عقل به عنوان میزان و معیار شناخت که در دسترس همه انسان ها در همه تاریخ است، نقس ویژهای قائل هستند، ایشان رویکرد و برخورد انتقادی و عقلانی با مواریث گذشتگان اعم از گذشته خود ما یا گذشته دیگران داشتند و شیوه زیست و زندگی و اعتقادات را در نظر می گرفتند که این سلوک، سلوک قرآنی است و کار گذشتگان را صرف تعلق آن به گذشته، رد یا تایید نمی کند.
✅ اگر عقل پیام آور الهی است و همه انسانها از آن بهره دارند، باید در همه فرهنگها اثری از عقل باشد و اگر در فرهنگی، اثری از عقل و عقلانیت نبود آنگاه این باور و اعتقاد که عقل مظهر رحمت رحمانیت الهی برای همه انسان ها است، خدشه دار می شود همانطور که هر فرهنگی ممکن است از عناصر غیرعقلانی برخوردار باشد.
✅ از این رو در مواجهه با میراث دیگر فرهنگها و تمدنها باید ما نیز برخورد انتقادی داشته باشیم و صرف اینکه چیزی از جایی آمده و قدرت و اقتداری را به همراه دارد، دلیل بر پذیرش بی چون و چرای آن نیست، همانطور که ردّ بی چون و چرای آن نیز به بهانه تعلقش به قبل از اسلام یا دیگران، جایز نیست.
#استاد_حمید_پارسانیا
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آزموده را آزمودن خطاست
یک کار بسیار جالب
از آن دست کارهایی که خیلی بهش نیاز داریم
خدا قوت به تیم سازنده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مترو ولیعصر تهران چه خبره ؟
#امر_به_معروف_با_طعم_محبت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ محمد جعفری
📮تأملاتی چند در مورد دین انسانیت
🔶 امروزه دین انسانیت، ورد زبان افرادی از جامعه ما شده است و این که پابندی به آیین انسانیت، بهتر از التزام به شریعت الهی است. در ذیل به برخی نکات و چالشها در این مورد توجه می دهم؛ امیدوارم ذهن این دوستان را برانگیزد. 👇👇
1. در دین انسانیت سخن از انسان است و هویت و ارزشهای وجودی او. دقیقا مساله و چالش ما هم همین جاست :
این انسان کیست و ارزشهای او چیست؟ آیا بدون تکیه بر دین الهی و صرفا با مراجعه به عقلانیت بریده از دین، می توان انسان را شناخت؟!
بسیاری از فلاسفه و حتی دانشمندان تجربی اذعان کرده اند که هنوز که هنوز است بسیاری از ابعاد وجودی انسان برای ما ناشناخته است!
2. شریعت و رعایت خط قرمزها و محرمات دینی در دین انسانیت، مورد بی توجهی است. سوال این جاست که آیا اساسا کسی که بر امیال و خواهش های نفسانی خویش مسلط نباشد چگونه می تواند نسبت به دیگران، اخلاق کامل را رعایت کند؟
3. تاکید دین انسانیت بر رعایت اخلاق و ارزشهای اخلاقی در جامعه است. حال سوال این جاست که با نفی بهشت و جهنم چه ضمانت اجرایی برای پیاده شدن قواعد اخلاقی در فرد و جامعه وجود دارد؟
4_ انسان دارای ابعاد مختلف است. دین محدود به اخلاق نیست و روح انسان با اتصال به معبود خویش می تواند فقر وجودیش را برطرف کند. لذا انسان با عبودیت، عبادت و مناجات و مناسک روح فزای دین، جان تشنه خود را سیراب نموده و مراتب و درجات کمال را طی می نماید. آیا دین انسانیت این خلا را می تواند پوشش دهد؟!
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
⁉️⁉️⁉️
⁉️ آیا صلوات بر غیر پیامبر جایز است؟
🔸در آیات قرآن کریم صلوات بر غیر حضرت نیز جایز شمرده شده است، همچنین روایات پیامبر و اهل بیت علیهمالسلام نیز بر این امر دلالت دارند
1️⃣«هُوَالَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ»؛
«اوست كسى كه با فرشتگان خود بر شما درود مى فرستد تا شما را از تاريكیها به سوى روشنايى برآورد». در این آیه شریفه، خدا و فرشتگان بر مؤمنان درود میفرستند، در نتیجه آیه خلاف مدعای این افراد است.
2️⃣«خُذْ مِنْ أَمْوَالهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِم بهِا وَ صَلِّ عَلَیْهِم»؛ «از اموال آنان صدقهاى بگير تا به وسيله آن پاک و پاكيزهشان سازى و برايشان درود بفرست». در این آیه قرآن، به پیامبر نیز خطاب شده است که بر نیکوکاران صلوات بفرستد.
3️⃣ در روایات نیز صلوات بر غیر پیامبر وجود دارد، این روایات به حدی زیاد است که به ذکر یک مورد از صلواتهایی که پیامبر بر دیگران فرستاده است، اکتفا میکنیم: «زمانی که ابو اوفی زکات خود را پرداخت کرد، پیامبر فرمود: «اللَّهُمَّ صَلِ عَلَى آلِ أَبِی أَوْفَى»؛ «خدایا درود بفرست برآل ابیاوفی».
🔸بنابراین صلوات بر غیر پیامبر جایز است و ادله قرآنی و روایی نیزگواه بر این مطلب هستند.
🌐 جهت مطالعه بیشتر و مشاهده منابع، کلیک کنید.
https://b2n.ir/x98040
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
📎 #صلوات
#موسسه_کلامی_احیاء
🌿🌿🌿
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b