eitaa logo
معارف اعتقادی
2.7هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
1.9هزار ویدیو
473 فایل
✅ متعلق به موسسه فرهنگی اعتقادی احیاء. #تبیین_معارف_اعتقادی #پاسخ_به_شبهات_اعتقادی #نقد_فرقه‌های_انحرافی @Alizamani110 پاسخ به شبهات 🔹️ 🔹️ تبلیغ و‌ تبادل @Haghgoo_110313 🔹️مدیریت @sadid20
مشاهده در ایتا
دانلود
❤️سخنان بسیار زیبا و جذاب و خواندنی ✅حدیث گرافی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ✅بخش هشتم https://eitaa.com/khoddamiyan 🌸 🍃🍂 🍃🌺🍂 🌸🍃🌾🌼
وحدت در کلام و سیره معصومین و علمای شیعه- استاد قزوینی.mp3
15.49M
💠 بشنوید؛ «وحدت در کلام و سیره معصومین و علمای شیعه» با حضور حجت الاسلام والمسلمین 🌐 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
بسم الله الرحمن الرحیم راهبردهای پیامبر اسلام ( ص) در روابط اجتماعی ۱- قرآن کریم بهترین منبع برای شناخت شخصیت پیامبر اسلام(ص) است چون اولا خداوندبهترازهرکسی پیامبر اسلام(ص) را می شناسد و ثانیا سخن خداوند عین واقعیت است. ۲- درآیات قرآن کریم به اصول حاکم برابعادمختلف زندگی پیامبر اسلام(ص) پرداخته شده که یکی از مهمترین آنها "راهبردهای ایشان در روابط اجتماعی" است. در بررسی این موضوع به سه کلید واژه " رحمت،تعامل،ارهاب" می رسیم که پیامبر اسلام(ص) به تناسب مخاطب خود،یکی از این سه گزینه را انتخاب می فرمود. و از آنجا که پیامبر اسلام (ص) الگوی مسلمین است"لقدكان لكم في رسول الله أسوةحسنة(الاحزاب /21)" شایسته است جامعه اسلامی با تأسی به ایشان،راهبردهای آن حضرت را در روابط اجتماعی خود مبنا قرار دهند. ۳- در روابط اجتماعی،طرف مقابل از سه حال خارج نیست و در قرآن کریم برای هرکدام راهبرد مناسب توصیه شده است: الف) خودی: راهبرد رابطه با او رحمت است."محمد رسول الله و الذين معه أشداء علي الكفاررحماء بینهم (فتح/۲۹) خودی کیست؟ درفرهنگ قرآنی شاخص و معیار خودی نه خویشاوندی و قومیت و دسته بندی های حزبی و جناحی و گروهی و ... بلکه ارزش های الهی و باورهای دینی است. در آیه شریفه" بینهم"درمقابل کفار قرار گرفته است.و" رحماء" راهبرد رابطه در مورد" بینهم" معرفی شده در بخش پایانی آیه ۱۲۸ سوره توبه میفرماید:"بالْمؤْمنین رءوف رحيم"معلوم می شود " بینهم" مومنین هستند. پس خودی کسی استکه بلحاظ اصول و مبانی فکری و اعتقادی و رفتاری در صف مومنین قراردارد.با او بایدبارحمت ومهربانی وصمیمانه ترین،نزدیک ترن و مسئولانه ترین رابطه را داشت."إِنما المؤمنون إخوةفأصلحوا بين أخويكم (حجرات/ 10) ب) غیر خودی که با مسلمین دشمنی نمی کند: راهبرد رابطه با او تعامل است.پیامبر اسلام(ص)وپیروان ایشان با کسانی که با آنها همفکر و هم عقیده نیستند اما دشمنی هم ندارند،عناد و دشمنی نمی کنند بلکه با شناسایی و محور قرار دادن مشترکات با آنها تعامل می کنند. - " قل يا أهْل الْكِتاب تعالوْا إِلی كلمةٍ سَواءٍ بَيْننا وَ بَيْنكم ألَّا نَعبدَ إِلَّا اللهَ وَلا نشْركَ بهِ شَيْئاًوَلايَتخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ ( آل عمران/۶۴) بگو: «اى اهل كتاب!بياييد به سوى سخنى كه ميان ما و شما يكسان است. جز خدای يگانه را نپرستيم و چيزى را همتاى او قرار ندهيم،و بعضى از ما، بعضى ديگر را- غير از خداى يگانه- به خدايى نپذيرد." - لاينْهاكم الله عن الذين لَمْ يقاتلُوكمْ فِي الدينِ ولمْ يخرجوكمْ مِنْ دياركمْ أَنْ تَبروهم و تقسطوا إِليهم إِنّ الله يحب الْمقسطين(ممتحنه/۸) خداشما را ازنيكى كردن و عدالت نسبت به كسانى كه درراه دين با شما پيكار نكردندو ازخانه و ديارتان بيرون نراندند نهى نمى‌كند؛ چرا كه خداوند عدالت‌ پيشگان را دوست دارد. نکته مهم: البته باید توجه داشت تعامل لزوما بمعنای دوستی و اعتمادوتکیه کردن نیست.عدم توجه به این نکته اساسی چه بسا موجب اشتباه محاسباتی و خطای راهبردی و آسیب جبران ناپذیر می شود. قرآن کریم که درآیه های ذکر شده به تعامل و نیکی و عدالت نسبت به غیر خودی ها (که دشمنی نمیکنند) توصیه کرده،درآیات دیگر، جامعه اسلامی را از گرفتار شدن در این اشتباه محاسباتی پرهیز می دهد. - يَا أيهَا الذينَ آمنُوا لَا تتخذوا الكافرين أولياء(نساء/۱۴۴) - يَا أَيها الذين آمنوا لَا تتخذُوا الْيهود وَالنصارىٰ أولِياءَ(مائده/۵۱) - يَا أيها الذين آمنوا لَا تتخذوا الذين اتخذوا دينكم هزوًا ولعبًا من الذين اوتوا الْكتاب منْ قبلکم والكفار أَوْلياء(مائده/۵۷) ج - غیر خودی هایی که با مسلمانان دشمنی می کنند: در برابر دشمن راهبرد قرآن کریم " ارهاب" است یعنی جامعه اسلامی چنان قدرتمند شود که دشمن، از ترس تلافی،جرئت تعرض پیدا نکند. - "و أَعدوا لهم ما استطعتمْ من قوة ومن رباط الْخيل ترهبون به عدو الله و عدوكمْ(انفال/۶۰)هر نيرويى در قدرت داريد، براى مقابله با آنها [دشمنان‌]، آماده سازيد! و (همچنين) اسبهاى ورزيده (براى ميدان نبرد)، تا به وسيله آن، دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانید". عقب نشینی دربرابر دشمن و دست برداشتن از اصول و آرمان ها،برای راضی کردن دشمن،خطای راهبردی است چون با هرقدم عقب نشینی،او یک قدم به پیش برداشته انتظارات جدید مطرح میکند و این روند نقطه پایان نداشته تا آنجا ادامه پیدا میکندکه جامعه اسلامی از ارزش های الهی تهی شده دشمن بر آن مسلط شود. - و لن ترْضيٰ عنك الْيهود و لَا النصاريٰ حتي تتبع ملتهُم (بقره/۱۲۰) هرگز يهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد، (تا به طور كامل، تسليم خواسته‌هاى آنها شوى، و) از آيين آنان، پيروى كنى". بنابراین درفرهنگ قرآنی،راهبرد رابطه با خودی ها رحمت، غیر خودی هایی که دشمنی نمیکنند تعامل بدون اعتماد و تکیه بر آنان ونسبت به دشمنان ارهاب است. اللهم وفقنا بما تحب و ترضی - جهانمحمدی
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 دو  ویژگی شاخص رسول خدا(ص) از نگاه یک دانشمند غربی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ🌼 ✍امام حسن عسکری علیه ‌السلام: مبادا [سرگرم شدن به] روزى ضمانت شده، تو را از كار واجبى باز دارد 📚ميزان الحكمه جلد4 صفحه430 🌐 🔻 https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
✍️دوره علمی آموزش کلام اسلامی 🔸مدرس: استاد علی‌اصغر مظاهری 🗓 پنج شنبه ها ⏱ساعت: 8:30 الی 10صبح 🏢مکان: میدان پروانه‌ها، مجتمع آدینه، طبقه دوم، موسسه کلامی احیاء.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا