🔴 برخی میگویند که امام زمان (عجّلاللهفرجهالشریف) اولین کاری که میکنند با علما و مراجع تقلید برخورد می کند و آنها را به قتل می رساند؟
🔹 اولا واژه علما شامل عالمان تمامی ادیان می شود (همانند یهودیان، مسیحیان، فرقههای مختلف و اهل تسنن) و انحصار در عالمان شیعه ندارد.
🔹 ثانیا امروزه نیز برخی عالمان فِرق اسلامی با استدلال به آیات قرآن و تفسیر و تاویل نادرست خود تلاش می کنند تا سنت پیامبر و اهل بیت (علیهمالسلام) را طوری دیگر جلوه بدهند. نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت کینه ای دیرینه دارند و منکر حقانیت و ولایت انها هستند.
🔹 اگر چنین عالمانی در زمان ظهور نیز باشند، با حضرت مخالفت خواهند کرد و بعید نخواهد بود که مصداق بسیاری از اینگونه روایات، علمای ناصبیها و وهابیون باشند.
🔹 درحالیکه علما و دانشمندان و مراجع تقلید شیعه، اندیشههایشان برگرفته از اندیشه اهل بیت (علیهمالسلام) و از شاگردان آن مکتب هستند.
🔹 همچنین مراجع و علمای شیعه ، کسانی هستند که مردم را به سوی حقیقت هدایت و راهنمایی میکنند و حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) و قیام و آرمان حضرت را به آنان معرفی میکنند.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
آخرالزمان (2).mp3
3.46M
💢 دو نوع مواجهه با علائم ظهور‼️
♦️وظیفه ما چیست؟
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
وجود روح در عالم برزخ چگونه است؟
📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌
درمورد زندگى برزخى، تصویرهاى مختلفى ذکر شده است که روشن ترین آنها آن است که: روح انسان بعد از پایان زندگى این جهان، در اجساد لطیفى قرار مى گیرد که از بسیارى از عوارضِ این ماده کثیف بر کنار است و چون از هر نظر شبیه این جسم است، به آن «قالب مثالى» یا «بدن مثالى» مى گویند که نه به کلى مجرد است، و نه مادى محض، بلکه داراى یک نوع «تجرد برزخى» است.
بعضى از محققان آن را تشبیه به وضع روح در حالت خواب کرده اند که: در آن حال، ممکن است با مشاهده نعمت هائى به راستى لذت ببرد و یا بر اثر دیدن مناظر هولناک معذب و متألم شود آنچنان که گاه واکنش آن در همین بدن نیز ظاهر مى شود و به هنگام دیدن خواب هاى هولناک، فریاد مى کشد، نعره مى زند، پیچ و تاب مى خورد، بدن او غرق عرق مى شود.
حتى بعضى معتقدند: در حال خواب، به راستى روح با قالب مثالى فعالیت مى کند و حتى بالاتر از آن معتقدند: روح قوى در حال بیدارى نیز مى تواند همان تجرد برزخى را پیدا کند، یعنى از جسم جدا شده و با همین قالب مثالى به میل خود، و یا از طریق خواب هاى مغناطیسى در جهان سیر کند و از مسائلى با خبر گردد.
بلکه بعضى تصریح مى کنند: قالب مثالى در باطن بدن هر انسانى هست، منتها به هنگام مرگ و آغاز زندگى برزخى، جدا مى شود و گاه در همین زندگى مادى دنیا نیز امکان جدائى ـ چنان که گفتیم ـ براى او حاصل مى شود.
حال اگر تمام این مشخصات را براى قالب مثالى نپذیریم، اصل مطلب را نمى توان انکار کرد؛ چرا که در روایات بسیارى به آن اشاره شده و از نظر دلیل عقل نیز هیچگونه مانعى ندارد.(۱)
(۱). مرحوم «علامه مجلسى» ضمن بیان این مطلب در «بحار الانوار» تصریح مى کند: تشبیه حالت برزخ به حالت رویا و خواب در بسیارى از اخبار وارد شده، و حتى امکان دارد نفوس قویه عالیه، داراى جسدهاى مثالى متعددى باشند، و به این وسیله روایاتى که مى گوید: امامان نزد هر کس در حال جان دادن حاضر مى شوند، نیاز به توجیه و تفسیرى نخواهد داشت (بحار الانوار، جلد ۶، صفحه ۲۷۱).
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
D1737641T14495780(Web).Mp3
375.7K
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
#چرا شخص رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در زمان نزول وحی، آیات الهی را نمی نوشت؟
حجت الاسلام و المسلمین
استاد حمید ملکی
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
قرآن نسبت به نژادپرستى چه موضعى دارد؟
📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌📌
با این که قرآن مجید در محیطى نازل شد که از جهات مختلف بسته بود و ارتباط محدودى با جهان خارج از جزیره داشت و مسأله قومیت و نژاد و زندگى قبیلگى بر همه شئون آن حاکم بود، محصول چنین محیطى طبعاً باید رنگ قومیت عربى، بلکه رنگ قبیلگى داشته باشد، ولى جالب این که قوانین قرآن به هیچ وجه چنین رنگى را ندارد و حتى یک بار خطاب «اَیُّهَا الْعَرَبُ» در قرآن دیده نمى شود.
همه سخن در قرآن از عموم انسان ها است و خطاب ها به شکل «یا بنى آدَمَ»(۱)؛ (اى فرزندان آدم) و «یا اَیُّها النّاسُ»(۲)؛ (اى مردم)، و یا «یا اَیُّها الّذین امنوا»(۳)؛ (اى کسانى که ایمان آورده اید) و «یا عبادى»(۴)؛ (اى بندگان من)، و «یا اَیّها الاِنسانُ»(۵)؛ (اى انسان) است.
به این ترتیب مخاطبین قرآن همه جهانیان؛ وقوانین آن ناظر به همه انسان ها است.
آیه «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»؛ (تو را جز رحمت براى جهانیان نفرستادیم.)(۶) و آیه «تَبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَى عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیراً»؛ (زوال ناپذیر و پربرکت است کسى که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا بیم دهنده جهانیان باشد.)(۷) و آیه «إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرٌ لِلْعَالَمِینَ»؛ (آن نیست مگر تذکّرى براى جهانیان.)(۸) و مانند آن، گواه دیگرى بر این مدّعا است.
قرآن امتیازات نژادى را در آن محیط نژاد پرست به کلى حذف کرده است و با منطق زیباى «شما همه فرزندان آدمید و از یک پدر و مادر آفریده شده اید» عموم مردم را مخاطب قرار مى دهد و همه را برادر و متعلّق به یک خانواده اعلام مى کند، پیوند همه انسان ها را در سرحد اخوت تحکیم مى کند و مى گوید:
«یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِّنْ ذَکَر وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللهِ أَتْقَاکُمْ»؛ (اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ [اینها ملاک برترى نیست] گرامى ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما است؛ به یقین خداوند دانا و آگاه است).(۹)
و در جاى دیگر، تمام پیوندهاى محدود را نفى کرده و پیوند افراد با ایمان را از هر نژاد و هر زبان و هر زمان و هر مکان، منحصر به پیوند اخوت و برادرى مى داند که نزدیکترین پیوندها بر اساس مساوات و برابرى است و بر این اساس مى فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»؛ (مؤمنان فقط برادر یکدیگرند).(۱۰)، (۱۱)
(۱). ۵ مورد
(۲).بیش از ۲۰ مورد.
(۳). بیش از ۸۰ مورد.
(۴). پنج مورد.
(۵). دو مورد.
(۶). سوره انبیاء، آیه ۱۰۷.
(۷). سوره فرقان، آیه ۱.
(۸). سوره یوسف، آیه ۱۰۴.
(۹). سوره حجرات، آیه ۱۳.
(۱۰). سوره حجرات، آیه ۱۰.
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam
1_588692823.mp3
2.01M
#لعن_نفرین_سب
❓ فرق لعن و نفرین و سب کردن چیست و کدام یک در اسلام وارد شده است؟
#معارف_اعتقادی
#موسسه_کلامی_احیاء
ایتا🌷👇
https://eitaa.com/ehyakalam
تلگرام🌷👇
https://telegram.me/ehyakalam