دعای ماه رجب ✨
ای خدایی که به آنکه گداییکند، عطا میکنی
ای خدایی که به آنکه گدایی نکند، عطا میکنی
و حتی به آنکه تورا نمیشناسد، با مهربانی و دلسوزی ، لطف و بخشش میکنی!
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
سؤال❓❓❓
این ادعا که کامپیوتر فکر میکند یا تنها کامپیوتر میاندیشد، چه تأثیری در برخی از باورهای دینی دارد؟ و آیا تعارضی با مضمون متون دینی پیدا میکند؟
پاسخ
#قسمت_اول
📌 در هوش مصنوعی، دو ادعای مهم به چشم میخورد: برخی ادعا میکنند که کامپیوتر به معنای حقیقی کلمه میاندیشد (فرضیه دستگاه نمادها). برخی دیگر هم ادعا میکنند تنها کامپیوتر میتواند بیندیشد، (فرضیه قوی دستگاه نمادها). متون دینی هم در پارهای از موارد بر اندیشیدن و تعقل تکیه میکنند. آیا اندیشیدن به معنای واحدی در دو مورد به کار میرود؟ و آیا دین و متون دینی میتواند تفاوتهایی میان انسان و کامپیوتر را نشان دهد؟ نگارنده تلاش میکند پاسخهایی برای این پرسشها بیابد و با توجه به متون دینی تفاوتهایی میان آنها را روش سازد.
نخست باید مقصود متخصصان هوش مصنوعی را از اصطلاح “هوش” Intelligence روشن سازیم؛ چرا که نگاه آنان نسبت به مقوله هوش و مفاهیم مرتبط مانند عقل، ذهن و غیره کاملاً متفاوت است. امروزه در میان دانشهای موجود، اصطلاح هوش در روان¬شناسی بسیار کاربرد دارد. و روان¬شناسان از بهرههوشی افراد و امور مرتبط با آن بحث میکنند. ولی در هوش مصنوعی این اصطلاح کاربردی کاملاً متفاوت دارد. (Desouza, ۲۰۰۲:۲۷)
◀️در هوش مصنوعی برای شروع کار، تعریفی عملی از هوش ارائه میشود. معمولاً فلاسفه به تعاریف مفهومی بیشتر رغبت دارند و دوست دارند مفهوم هوش و عقل و غیره را روشن سازند. اما بنا به دلایلی، متخصصان هوش مصنوعی تعریف عملی را برگزیدهاند. یک دلیل این گزینش به این نکته بر میگردد که نزاعهای مفهومی؛ یا نزاع برای تعریف مفاهیم فایدهٔ چندانی ندارد و غالباً بینتیجه پایان مییابد. اگر بخواهیم با تعریف مفاهیم “هوش” و “تفکر” رابطهٔ آنها را بیابیم و ببینیم آیا هوش همان تفکر است یا نه، بیشتر در نزاعی لفظی درگیر خواهیم شد. زیرا، بیتردید دو واژهٔ مذکور از لحاظ مفهومی تفاوت دارند و یک چیز را نمیرسانند و ادعای آنان، تساوی مفهومی این دو واژه نیست. بلکه، چنانکه بعداً توضیح خواهیم داد، به نظر آنان این دو اصطلاح یک حقیقت قابل اندازهگیری را نشان میدهند.
آلن تورینگ (Alan Turing)، یکی از پیشگامان بحث هوش مصنوعی، به خاطر اهداف عملی که در هوش مصنوعی دنبال میشود، ملاکی نسبتاً مقبول برای همگان را برای تعیین هوش پیشنهاد داده است. انگیزه و دلیل طرح این ملاک، چنانکه در بالا اشاره کردیم، اجتناب از نزاعهای لفظی و مباحث فلسفی بینتیجه بوده است. تورینگ پیبرده بود که با پرداختن به مباحث رایج فلسفی دربار? این واژه، نمیتواند ارتباطی میان کارکرد ماشینها و ذهن بشر را بیابد. از ا?ن رو او پیشنهاد کرد که ما باید مسایل لفظی و مفهومی در این مورد را کنار بگذاریم و آزمون سادهای را در این زمینه مطرح کنیم و سپس، خود ماشینها را به نحو عینی و ملموس بررسی کنیم. همچنین، او پیشبینی کرد که تا سال ۲۰۰۰، دستگاههای کامپیوتر از این آزمون سربلند بیرون خواهند آمد و تعاریف مخالف بیمعنا جلوه خواهند کرد.
◀️آزمون تورینگ بر پایهٔ یک بازی استوار شده است که “بازی تقلید” (imitation game) نام دارد. در این بازی سه فرد ناآشنا هستند که دو نفر از آنان که شاهد هستند جنسیت مخالف دارند و نفر سوم پرسشگر است. پرسشگر تلاش میکند تا جنسیت دو شاهد را صرفاً از راه طرح پرسشهایی تعیین کند یکی از دو شاهد، که مرد است، تلاش میکند تا جنسیتاش را مخفی بدارد، ولی شاهد دیگر که یک زن است، صادقانه به پرسشها پاسخ میدهد. اگر پرسشگر به پاسخ درست دست بیابد شاهد زن موفق شده است و اگر به پاسخ درست دست نیابد، شاهد مرد پیروز شده است. برای اینکه، پرسشگر به هیچ سرنخ دیگری، مانند صدا، چهره و غیره، دسترسی نداشته باشد، پرسشها و پاسخها از طریق دستگاه دور چاپگر مبادله میشوند. نظر تورینگ این است که اگر اکنون به جای شاهد مرد یک کامپیوتر جایگزین سازیم و ببینیم که این دستگاه میتواند پرسشگر ماهر را فریب دهد، در این صورت از آزمون سربلند بیرون آمده است. (Haugeland, ۱۹۸۵:۶)
◀️چرا چنین آزمون عجیب و غریبی، آزمون هوش میشود؟ درحقیقت، استفاده از دستگاه دور چاپگر و تصویر مردی که میخواهد فریب دهد و غیره، همه صحنهآرایی برای آزمون است. اصل و اساس آزمون گفتگو است. آیا کامپیوتر میتواند مانند یک شخص صحبت کند؟ یا نه، تفاوتهایی هم وجود دارد؟
#ادامه_دارد
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
#قسمت_دوم
#هوش_مصنوعی
● بررسی آزمون
◀️مشکل اصلی آزمونهای از این قبیل در این نکته نهفته است که هوش میتواند درجات مختلفی داشته باشد. آدمیان درجات متفاوتی از هوش دارند که میتوانیم آنها را اندازهگیری نماییم. اما خود این فرض هم که کامپیوتر چنین هوشی دارد جای تردید است. در مورد کامپیوتر تنها میتوانیم بگوییم که میتواند براساس برنامهریزی خاص دقیقاً عمل کند. به عبارت دیگر، آنها صرفاً براساس برنامهریزی پیش میروند. امّا آیا واقعاً فکر میکنند؟ متخصصان هوش مصنوعی، مانند تورینگ، در پاسخ مفهوم “فکر” یا “هوش” را بهگونهای تعریف میکنند که ماشین را هم دربر میگیرد. امّا آنها درواقع به جای حل مسأله، پیشفرض نادرستی وارد مسأله میکنند که به مصادره به مطلوب میانجامد.
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
#موسسه_کلامی_احیاء باهمکاری سازمان تبلیغات شهرستان اسدآباد برگزار میکند:
دوره آموزشی مبلغان با موضوع
آشنایی با ادیان و فرق (مسیحیت تبشیری، اهلحق)
❇️ با حضوراساتید گرانقدر حجتالاسلام علی رسولی و استاد محسن منصوری
🔺زمان: دوشنبه ۳ بهمن ماه ساعت ۹ صبح
🔺مکان : شهرستان اسدآباد، سالن اجتماعات حوزه علمیه برادران.
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
دل شیدا یا بیان شیوا.pdf
197.8K
📝 یادداشتی پیرامون نامه اخیر دکتر مدرسی طباطبایی درباره نظریه علمای ابرار
به قلم استاد مصطفی سلیمانیان
عضو هسته علمی #موسسه_کلامی_احیاء
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
داستانک
♦️کشاورزي يک مزرعه ی بزرگ گندم داشت. زمين حاصلخيزی که گندم آن زبانزد خاص و عام بود.
هنگام برداشت محصول بود. شبی از شبها روباهی وارد گندمزار شد و بخش کوچکی از مزرعه را لگدمال کرد و به پيرمرد کمی ضرر زد.
پيرمرد کينه ی روباه را به دل گرفت. بعد از چند روز روباه را به دام انداخت و تصميم گرفت از حيوان انتقام بگيرد. مقداری پوشال را به روغن آغشته کرده، به دم روباه بست و آتش زد.
روباه شعله ور در مزرعه به اينطرف و آن طرف می دويد و کشاورز بخت برگشته هم به دنبالش.
در اين تعقيب و گريز، گندمزار به خاکستر تبديل شد...
وقتي کينه به دل گرفته و در پی انتقام هستيم، بايد بدانيم آتش اين انتقام، دامن خودمان را هم خواهد گرفت!
هنر است ببخشيم و بگذريم..
به امیـــد فردایی بهتـــر
#کینه
#بخشش
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
👹 چهرهاى به نام «كینیاز دالگوركى» از شاهزاده های روسى كه در زمان قاجاریه در ایران زندگى مىكرد از طرف دولت پادشاهى تزارى مأموریت داشت تا دست به ساختن فرقههاى مذهبى بزند و از این طریق بین مردم اختلاف بیفكند و از قدرت و صولت اسلام و روحانیت در میان مردم بكاهد. او پس از ورود به ایران به ظاهر مسلمان شد و در سلك طلبگى در آمد و به تحصیل علوم دینى پرداخت. وى سالها در حوزههاى علمیه ایران و پس از آن در عراق، در درسهاى بزرگان و علماى متعددى شركت كرد و در علوم دینى به مراتب و درجات بالایى دست یافت.
🔥از جمله اساتیدى كه دالگوركى در درس وى شركت مىكرد سید كاظم رشتى بود. در همین درس بود كه او مهره مناسبى را براى اهداف خویش پیدا كرد و با او طرح دوستى ریخت و بسیار گرم گرفت و روابط بسیار نزدیكى برقرار كرد. این فرد یكى از شاگردان سید كاظم رشتى به نام «سید علىمحمد شیرازى» بود كه بعدها به «سید علىمحمد باب» شهرت یافت. دالگوركى او را مهره بسیار مناسبى براى مقاصد خود تشخیص داد و بیش از همه خود را به او نزدیك كرد. سید علىمحمد اهل قلیان بود و او از این فرصت استفاده مىكرد و گاهى بر آتش قلیان مقدارى حشیش مىگذاشت و نتیجتاً حالت نشئگى به وى دست مىداد. دالگوركى در عالم نشئگى مطالبى را به سید القا مىكرد. كمكم به سید علىمحمد گفت كه شما نماینده امام زمان(علیه السلام)هستید و من به شما و مقام بسیار والایتان واقفم و ایمان دارم! در اثر این القائات و تحت تأثیر مواد مخدر كمكم خود سید علىمحمد هم این مطلب باورش شد و در همان عوالم نشئگى و حالت نیمه مستى حرف هایى زد و ادعاهایى مطرح كرد و سرانجامِ كارها و داستان او به پایه گذارى فرقه «بابیت» و «بهائیت »منجر شد.
🌙 سید علىمحمد شیرازى تحصیلات مقدماتى خود را در مكتبخانه و نزد استادى به نام شیخ عابد گذراند و چون در همان ابتداى كودكى پدرش را از دست داده بود به همراه دایى خود به بوشهر رفت و در آنجا مدتى به كار تجارت مشغول بود. وى در كنار تجارت به تحصیل علوم عربى پرداخت، ولى اعتناى زیادى به علوم متداول آن زمان نداشت و بیشتر به خواندن دعا و اذكار و ریاضتهاى صوفیانه اهتمام داشت. او در هواى گرم تابستان بوشهر ساعتها بالاى پشتبام زیر آفتاب مىایستاد و به خواندن برخى دعاها و اوراد مشغول مىشد. طبق نظر برخى نویسندگان، همین كار او موجب برخى اختلالات فكرى در وى شده بود. وى بعداً به كربلا رفت و حدود دو سال در درس سید كاظم رشتى كه در آن زمان رئیس طایفه شیخیه بود شركت كرد. آشنایى او با كینیاز دالگوركى مربوط به همین زمان است. سید علىمحمد شیرازى پس از این دو سال و تحت تأثیر القائات كینیاز دالگوركى ادعاهایى را مطرح ساخت.
☀️ به علت اختلافاتى كه در سخنان و تعبیرهاى او وجود دارد ادعاهایش تا حدودى در پرده ابهام باقى مانده، ولى با ملاحظه كتابها و نوشتههایش مىتوان فهمید كه او حداقل پنج بار ادعاى خود را تغییر داده است. ابتدا ادعاى «ذِكریّت» مىكرد، كه به سید ذكر مشهور شد. بعد ادعاى «بابیت» داشت و ادعا مىكرد كه با امام زمان(علیه السلام) رابطه دارد و باب آن حضرت است و مردم مىتوانند از طریق او با امامزمان(علیه السلام) كه در پس پرده غیبت است ارتباط برقرار كنند. سپس پا را فراتر گذاشت و ادعاى «مهدویت» كرد و گفت اصلا من خود امام زمان هستم. اما ادعاهاى او در این حد نماند و پس از ادعاى مهدویت، مدعى «پیامبرى» و آوردن شریعت و كتاب آسمانى جدید شد. ادعاى پنجم او نیز چنان كه از برخى كلمات وى استفاده مىشود، «الوهیت» و «خدایى» بوده است!
🏛 شروع ادعاهاى او از سال 1260ق (1844م) بود و شش سال بعد و پس از فراز و نشیبها و آشوبها و غائلههایى كه این ادعاها به همراه داشت، سید علىمحمد شیرازى در شعبان 1266ق به دستور امیركبیر، وزیر ناصرالدین شاه قاجار (كه در آن موقع حاكم تبریز بود) در تبریز تیرباران شد.
🕹 آرى ریشه و اساس پیدایش دم و دستگاه و تشكیلات «بهائىگرى» به یك شاهزاده جاسوس تزار روس باز مىگردد كه اصلا به قصد فرقه سازى و اختراع مذهب و پاشیدن تخم تفرقه در میان مسلمانان وارد ایران شده بود.
منبع: در جست و جوی عرفان اسلامی، مرحوم آیت الله مصباح
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
بهائیت، فساد، جاذبه های جنسی
🔵تشکیلات بهائی در جهت جذب افراد مخصوصا جوانان به بهائیت از ترفندهاوشگردهای مختلفی از جمله جاذبه های جنسی استفاده میکنندکه این خود سبب ترویج فسادوبی حیایی وتغییرسبک زندگی در سرزمین های اسلامی میشود.
به عنوان نمونه:
⬅️تشکیلات بهائیت پس از استقرار نیروهای آمریکا در عراق تحرکات مشکوکی را برای ترویج این آیین خرافی در این کشور آغاز کردند گفته میشود این نیروها در این نیروها یک محفل ملی در بغداد و چهار محفل ملی دیگر در شهرهای بصره موصل را اندازی کردند بنا بر طرح یکی از رهبران ارشد این فرقه قرار است نیروهای اعزامی با استفاده از ابزارهایی چون جاذبه های جنسی اقدام به جمعآوری طرفدار برای فرقه خود کنند.
جریان شناسی ص 142
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پندانـــــــه
آن كس كه تفكر ندارد به نجات نزديکتر است،
تا كسى كه تفكراتش را به انحراف كشيدهاند.
📚 استاد صفائی حائری
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🔴 قابل تامل
📛مغازهدار محل، هر روز، صبح زود ماشین سمندش را در پیاده رو پارک میکند، مردم مجبورند از گوشه خیابان رد شوند.
📛#سوپرمارکتی، نصف بیشتر اجناس مغازه اش را بیرون چیده، راه برای رفت و آمد سخت است.
📛 #کارمند_اداره، وسط ساعت کاری یا صبحانه میل میکند، یا به ناهار و نماز میرود و یا همزمان با مراجعه ارباب رجوع کانالهای تلگرام و اینستاگرامش را چک میکند.
📛بساز بفروش، تا چشم صاحبان آپارتمان را دور میبیند، لولهها و کابینت را از جنس چینی نامرغوب میزند در حالی که پولش را پیشتر گرفته است.
📛 #کارمند_بانک، از وسط جمعیتی که همه در نوبت هستند به فلان آشنای خود اشاره میزند تا فیش را خارج از نوبت بیاورد تا کارش راه بیوفتد!
📛#استاد_دانشگاه، هر جلسه بیست دقیقه دیر میاد و قبل از اتمام ساعت، کلاس را تمام میکند جالبتر اینکه مقالات پژوهشی دانشجویان را به نام خودش چاپ میکند.
📛#دانشجو پول میدهد، تحقیق و پایان نامه را کپی شده میخرد و تحویل دانشگاه میدهد تا صاحب مدرک شود.
📛 #پزشک، بیمار را در بیمارستان درمان نمیکند تا در مطب خصوصی به او مراجعه کند و یا به همکار دیگر خود پاس میدهد تا بیمار جیب خالی از درمانگاه خارج شود.
💢همه اینها شب وقتی به خانه می آیند، هنگامی که تلگرام را باز میکنند از #فساد، رانت، #بی_عدالتی، #تبعیض و #گرانی سخن میگویند و در اینستاگرام پستهای روشنفکری را لایک میکنند.
💢همه هم در ستایش از #نظم و قانونمداری در اروپا و آمریکا یک خاطره دارند اما وقتی نوبت خودشان میرسد، آن میکنند که میخواهند.
🗨 جامعه با من و تو، ما میشود، قبل از دیگران به خودمان برسیم.
#سبک_زندگی_توحیدی
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
⭕️ سوال
⁉️ چرا خداوند ما را به این دنیای پر از گناه و سختی آورد؟
🔰 پاسخ
این سوال مثل این می ماند که بگوییم چرا معلم درس می دهد یا چرا باران می بارد؟!
بله کار معلم درس دادن است و کار باران باریدن است.
خداوند هم خالق است و کار خالق خلق کردن است.
لذا این سوال به این صورت اشتباه می باشد
اما نکاتی را در این رابطه که چرا به این دنیا آمدیم بیان می کنیم که خالی از لطف نیست.
1️⃣ زندگی حقیقی در سرای آخرت
🔸 اولین نکتهی که انسان مومن باید به آن توجه کند غیر حقیقی بودن زندگی دنیا است. خداوند در قرآن میفرماید: « وَمَا هَٰذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَآ إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛[عنکبوت/۶۴] اين زندگى دنيا چيزى جز سرگرمى و بازى نيست؛ و زندگى واقعى سراى آخرت است، اگر مى دانستند!»
انسان عاقل هرگز خود را برای بازی و سرگرمی به دردسر نمیاندازد، نگاهش به جهان واقعی و حقیقی است و از امور دنیا به راحتی گذر میکند.
2️⃣ دنیا مزرعه آخرت
🔸 گرچه زندگی دنیا نسبت به آخرت غیرحقیقی است؛ اما از طرفی مهمترین عاملی که سبب داشتن آخرتی بهتر خواهد شد، انجام اعمال صالح در دنیاست. بنابراین انسان مومن نباید به دنیا به چشم مکانی بیفایده و به درد نخور نگاه کند. امام علی علیهالسلام به کسی که دنیا را مذمت میکرد، فرمودند: «مَتْجَرُ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ؛ جايگاه تجارت دوستان خداست، كه در آن رحمت خدا را به دست آوردند، و بهشت را سود بردند.» بنابراین مومن باید به دنیا به عنوان مهمترین وسیله برای رسیدن به بهشت نگاهی مثبت داشته باشد.
3️⃣ اختیار و آزمایش انسان
🔹 انسان دارای اختیار است و تنها راه تشخیص انسانهای خوب و بد و جدا کردن آنها آزمایش و امتحان است. دنیا محلی است که انسانها در آن آزمایش میشوند و هر کس با اختیار خود مسیر سعادت یا شقاوت را انتخاب میکند. این امتحانات و بلاءها انسان را رشد میدهد و او را به قرب الهی نزدیک میکند. هدف از امتحان رشد انسان است نه سقوط او. درست است که امکان سقوط هم هست اما حقیقت دنیا برای صعود انسان آفریده شده. کسی که با توکل به خداند به وظایف خود عمل کرده هیچگاه سقوط نمیکند و خداوند دستگیر اوست.
4️⃣ اعتماد به اراده الهی
🔸 خداوند حکیمترین موجود و دلسوزترین فرد نسبت به انسان است. بدون شک اگر حضور انسان در دنیا به ضرر او بود. خداوند حکیم و مهربان هیچگاه انسان به دنیا نمیآورد. یقین بدانید خداوند بیش از خود انسان به دنبال بهشتی کردن اوست. پس انسان را کمک میکند. تنها کسانی که لجاجت دارند از بهشت خدا محروم شده و به جهنم سقوط میکنند.
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
#موسسه_کلامی_احیاء با همکاری سازمان تبلیغات همدان برگزار میکند:
#کارگاه
آشنایی با جغرافیای مسیحیت تبشیری در ایران [مطالعه موردی همدان]
با حضور استاد کاشانی از حوزه علمیه قم ویژه مبلغان و ائمه جماعات همدان
زمان: پنجشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۹ صبح
مکان: میدان فلسطین، سازمان تبلیغات اسلامی.
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
💢 روایتی خواندنی از اهتمام دو مرجع تقلید به نظم و دروس حوزوی
آیت الله شب زنده دار در درس خارج:
🔹 به حضرت آیت الله سبحانی بابت وفات همسر مکرمه شان تسلیت می گوییم؛ «حقیقتاً آیتالله سبحانی برای روحانیت و عزت روحانیت، آیتی هستند. ایشان از سالیان جوانیشان تا به امروز خدمات نافعی دارند. ایشان دارای تألیفات متعدد هستند. اگر چه مناسب بود بحث را تعطیل میکردیم و در تشییع جنازهی آن مخدرهی معظمه شرکت میکردیم اما سجیهی خود آیتالله سبحانی اهتمام فراوان به درس و تعطیل نشدن محافل بحث و درس است. و شنیدم دیروز هم با اینکه همسرشان به رحمت خدا رفته بود و ایشان عزادار بودند به درس تشریف آوردند و درس گفتند.
🔹این اهتمام ایشان به درس خیلی مهم است که دارند و زندگی ایشان نیز منظم است. تقریباً همیشه رأس ساعت 9 میخوابند و این همه تألیفات کثیره مفیدهای که دارند واقعاً جز تنظیم وقت و توفیق الهیای که خدای متعال به ایشان عطا فرموده منشأ دیگری ندارد.
🔹این اهتمام به درس را آیتالله نوری همدانی نیز دارند. استادمان گفتند یکی از کسانی که خیلی در آمدن، منظم بود، آیتالله نوری بودند کما این که آیتالله سبحانی هم خیلی در وقت منظم بودند و سر وقت در درسشان حاضر میشدند.
🔹استادمان گفت: یک روزی آقای نوری بر خلاف عادت چند دقیقهای – شاید حدود 3 تا 5 دقیقه - دیر آمدند و بعدش عذر خواستند و فرمودند: یک طفل شیرخواری داشتیم که از دنیا رفت. رفتیم او را دفن کردیم و آمدیم برای درس. این مقدار که چند دقیقهای دیر آمدیم به خاطر این بود که رفتیم او را دفن کردیم و چند دقیقهای طول کشید».