#سؤال
چرا حتی یک پیامبر هم از چینی ها نداریم؟
✍️پاسخ:
📌یکی از مشکلات رخدادهای تاریخی عدم شفافیت آن است؛مکان ظهور پیامبران از مسایل تاریخی است که ابهام دارد و قضاوت درباره آن مشکل است. اما با توجه به رهنمودهای وحیانی می گوییم:ظهور پیامبران اختصاص به منطقه خاصى ندارد .
🔹 به تصریح قرآن ظهور پیامبران اختصاص به منطقه خاصى ندارد .طبق آموزه های اسلامی همه امت ها از خود پیامبر داشته اند: « و ان من امّه الا خلا فیها نذیر، در هر امتی نذیر و هشدار دهنده ای وجود دارد». نیز:« لقد بعثنا فی کلّ أمه رسولاً أنِ اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت؛ در هر امتی پیامبری فرستادیم (تا به مردم بگویند) که خدا را بپرستید و از بت دوری کنید ». در هر حال اگر در قرآن مجید، تنها نام عدّه معدودى از پیامبران بزرگ برده شده؛ بدین معنا نیست که تعداد ایشان منحصر به همین افراد است؛ بلکه در خود قرآن تصریح شده که بسیارى از پیامبران بودهاند که نامى از ایشان در قرآن به میان نیامده: « و رسلاً لم نقصصهم علیک؛ پیامبرانی که داستان آن ها را برایت بازگو ننمودیم » .
🔸مضافاً برخی از روایات به نوعی موید همین مطلب است چنان که در برخی روایات از امیرالمومنین ، حضرت على علیه السلام نقل شده که خداوند پیامبرى را مبعوث کرد که سیاه پوست بوده و داستان آن به ما نرسیده است.
🔹 بنابراین نمىتوان گفت که همه پیامبران در یک منطقه خاص ظهور نمودهاند، بلکه طبق احادیثى که در مورد تعداد آنان رسیده ؛ یعنی124 هزار نفر، از این تعداد چند پیامبر مشخص مربوط به آسیا و خاورمیانه است، از بقیه خبری نیست ؛ در نتیجه هرچند یقینا پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت و کتاب آسمانی،به دلایل خاصی که فعلا در مقام بررسی آن نیستیم ،از شرق میانه برخاستند اما این احتمال بعید نیست که در بسیاری از مناطق جهان همانند هند، چین، آمریکا و ... نیز در گذشته های دور که امکان ارتباط وجود نداشته ،بر حسب ضرورت پیامبرانی مبعوث شدند .
🔸همچنین برخی از شواهد و قرائن تاریخی و اجتماعی بیانگر آن است که در سایر مناطق جهان نیز در گذشته های دور انبیایی مبعوث شده اند ،مثلا برخی از اقوام سرخپوست و ساکنان منطقه آمریکای جنوبی ،سنت های دینی و اذکار و اورادی نظیر عبادات سایر ادیان دارند که به احتمال قوی ناشی از تعالیم انبیایی است که در گذشته در آن مناطق زیسته اند، ولی نامی از آن ها به دست ما نرسیده است.
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 سکانسی از فیلم سینمایی "W 2008" به کارگردانی «الیور استون» آمریکایی | ایران رو کنترل کنیم، جهان در دستان ماست
🔹️ اگر نمیدانید چرا آمریکا دست از سر ایران برنمیدارد، کلیپ را نگاه کنید.
🔸خیلی واضح میگن چه خیال شومی برای ایران دارند.
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
49.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شبهات #آتئیستها
آیا اسلام مخالف نوروز است؟ (قسمت اول)
#موسسه_کلامی_احیاء_همدان
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
موفقیت هارو نبین❗
تلاش رسانه های معاند برای پوشاندن خبر های خوب و دستاورد های انقلاب
#جهاد_تبیین
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
حواسمون باشه این شبِ عیدی
مقداری از رنگ سفره خودمون کم کنیم...
و به سفره های بدون رنگ، رنگ ببخشیم...
و مطمأن باشیم صاحبِ همه ی رنگ ها، خداست...
و ما وسیله ایم❤️
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
⁉️پرسش:
عصمت پیامبران نسبت به عصمت چهارده معصوم (علیهم السلام ) در چه جایگاهی قرار دارد..!؟
✍️پاسخ: تمام انبیا(ع) دارای عصمتند، ولی همه آنها به لحاظ عصمت در یک مرتبه نیستند. انبیاءاولوالعزم که در نبوت و رسالت درجه کامل تری دارند، در عصمت هم از سایر انبیا برترند.
🔹خاتم انبیاء که در همه کمالات وجودی از همه پیامبران برتر است، در عصمت نیز از همه کامل تر و دارای عصمت مطلقه است .
🔸ائمه(ع) به دلیل آن که طینت شان برگرفته از طینت خاتم انبیا و پرتوی از نور وجود او است، مثل پیامبر دارای عصمت مطلقه هستند، به همین جهت پیامبر اسلام نه تنها از گناه معصوم است ، بلکه از آنچه اصطلاحاً «ترک اولى» نام دارد ، معصوم اند، در حالی که انبیای دیگر از گناه معصوم هستند، ولی از «ترک اولى» معصوم نیستند.
🔹ائمه اطهار (ع) مثل حضرت ختمی مرتبت نه تنها از هر گونه لغزشی علمی و عملی منزه اند، بلکه ازترک اولى نیز معصومند، یعنی آنها نه تنها واجبی را ترک نمی کنند و حرامی را انجام نمی دهند. بلکه مستحبات را نیز ترک نکرده و مکروهات را انجام نمی دهند و این همان چیزی است که از آن به عصمت مطلقه یاد می شود و ائمه(ع) از چنین عصمت برخوردار هستند.
#اعتقادی
#عصمت
#موسسه_احیاء_همدان 👇🌷
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
⁉️اگر خدا مهربان است پس چرا برخی را مریض و معلول آفریده است؟
پاسخ
🔶 اول: خداوند همه چیز را بر اساس علت و معلول آفریده است یعنی هر چیزی دلیلی دارد.
🔻 مثلا دلیل سوختن این است که باید آتشی باشد تا سوختنی اتفاق بیفتد. یا خیس شدن باید آب و رطوبتی باشد تا خیسی اتفاق بیفتد. یا باید ویروس یا آلودگی باشد تا انسان بیمار شود. یا دلیل روشنایی این است که نوری باشد.
🔻 پس هر چیزی یک دلیلی دارد اگر من مریض شدم حتما دلیلی داشته است و ممکن است من غذای آلوده خوردم یا کسی من را آلوده کرده است.
🔻 خداوند هم چون همه چیز را بر اساس قانون علت و معلول آفریده است میگذارد دنیا بر طبق قانون پیش برود و جلوی آن را نمیگیرد.
🔻 یعنی اگر کسی سم خورد قانون طبیعی سم این است که انسان را مسموم و بیمار کند. و نمیشود کسی بگوید من سم میخورم ولی خدا جلوی مسموم شدن مرا بگیرد، این خلاف قانون خداست.
🔷 دوم: اما اینکه چرا من مرض و معلول آفریده شدهام دلیلش چیست؟!
🔻 امکان دارد دلایل مختلفی داشته باشد مثلا من سم و آلودگی خوردم مریض شدم، یا از پشت بام افتادم و فلج شدم یا تصادف کردم و فلج شدم.
🔻 یا اینکه من مقصر نیستم بلکه پدر و مادر من در معرض آلودگیها قرار گرفتند و من در شکم مادرم معلوم شدم.
🔻 یا دوست من با خودکار زده به چشم من و مرا نابینا کرده است. و نباید بگوییم خدا مرا مریض و معلول آفریده است.
🔶 سوم: گاهی وقتها مریضی و معلولیت یک نوع امتحان است. خدا برای اینکه پاداش بیشری به ما بدهد و موجب تقویت ایمان ما بشود ما را در آن قرار داده است.
🔷 چهارم: گاهی این بیماری ما یک لطف خداست به ما و دفع خطر بزرگتر است مثلا یک خطر بیشتر در انتظار ما بوده است ولی خدا با این بیماری خطر بزرگتر که مرگ و یا بیماری شدیدتری بوده را دفع کرده است. مثل سوراخ کردن کشتی توسط حضرت خضر.
🔶 پنجم: اما کسی که در مریضی و معلول شدنش مقصر نباشد و به خاطر عوامل دیگران مریض و معلول شده باشد خداوند به او امتیازات ویژهای در دنیا و در آخرت میدهد، مثلا در دنیا اگر کسی نابینا باشد درست است یک حس ندارد ولی بقیهی حسهای او را مثل شنوایی و بویایی را قویتر میکند.
🔻و یا فرزندان سالم و صالحی به او میدهد. و در آخرت خدا برای او جبران میکند و آنچنان به او نعمت میدهد که خیلی از انسانهای سالم در دنیا آرزو میکنند به جای او بودند.
#شبهه
#معارف_اعتقادی
👇🌺
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
☸ سوال)
آیا وعده شفاعت دادن باعث جرأت مردم بر معصيت مىشود؟
✅جواب از اين اشكال را بدو نحو ميدهيم، يكى نقضى و يكى حلى:
ℹ️ اما جواب نقضى، اينكه شما درباره آياتى كه وعده مغفرت ميدهد چه مىگوئيد؟ عين آن اشكال در اين آيات نيز وارد است، چون اين آيات نيز مردم را بارتكاب گناه تشویق مىكند، مخصوصا با در نظر گرفتن اينكه مغفرت واسعه رحمت خدا را شامل تمامى گناهان سواى شرك ميسازد، مانند آيه (إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ، وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ، خدا اين گناه را نمىآمرزد كه به وى شرك بورزند، ولى کمتر از شرك را از هر كس بخواهد مىآمرزد) و اين آيه مربوط بغير مورد توبه است، چون اگر در باره مورد توبه بود استثناء شرك صحيح نبود، چون توبه از شرك هم پذيرفته است.
ℹ️ اما جواب حلى اين است که وعده شفاعت و تبليغ آن بوسيله انبياء، وقتى مستلزم جرئت و جسارت مردم ميشود و آنان را بمعصيت و تمرد وا ميدارد، كه اولا مجرم و صفات او را معين كرده باشد، و يا حد اقل گناه را معين نموده، فرموده باشد كه چه گناهى با شفاعت بخشوده ميشود، و طورى معين كرده باشد كه كاملا مشخص شود، اما آيات شفاعت اينطور نيستند، اولا خيلى كوتاه و سر بسته اند، و در ثانى شفاعت را مشروط بشرطى كرده، كه ممكن است آن شرط حاصل نشود و آن خواست خدا است. ثانيا شفاعت در تمامى انواع عذابها، و در همه اوقات مؤثر باشد، به اينكه بكلى گناه را ريشه كن كند. مثلا اگر گفته باشند: كه فلان طائفه از مردم، و يا همه مردم، در برابر هيچيك از گناهان عقاب نميشوند، و ابدا از آنها مؤاخذه نمىگردند، و يا گفته باشند: فلان گناه معين عذاب ندارد، و براى هميشه عذاب ندارد، البته اين گفتار بازى كردن با احكام و تكاليف متوجه بمكلفين بود.
و اما اگر بطور مبهم و سر بسته مطلب را افاده كنند، بطورى كه واجد آن دو شرط بالا نباشد، يعنى معين نكنند كه شفاعت در چگونه گناهانى و در حق چه گنهكارانى مؤثر است، و ديگر اينكه عقابى كه با شفاعت برداشته ميشود، آيا همه عقوبتها و در همه اوقات و احوال است، يا در بعضى اوقات و بعضى گناهان؟. در چنين صورتى، هيچ گنهكارى خاطر جمع از اين نيست كه شفاعت شامل حالش بشود، در نتيجه جرى بگناه و هتك محارم الهى نميشود، بلكه تنها اثرى كه وعده شفاعت در افراد دارد، اين است كه قريحه اميد را در او زنده نگه دارد، و چون گناهان و جرائم خود را مىبيند و مىشمارد، يكباره دچار نوميدى و ياس از رحمت خدا نگردد(.ترجمه تفسير الميزان،ج1،ص250-252.
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
🟢 فریفتن خود با به تأخیر انداختن توبه؛ تا جوان هستیم به فکر توبه کردن باشیم...
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b
📌 سبک زندگی توحیدی در ماه رمضان
🌻امام #صادق(ع) فرمود:
⚠️ #روزه، تنها دست كشيدن از طعام نيست و شرایطی دارد كه تنها با رعايت آنها، روزه کامل می گردد.
هنگامى كه روزه گرفتید:
👅 #زبان خود را از دروغ نگه داريد
👀 ديدگانتان را از ناروا بپوشانید،
⚔ با يكديگر نزاع مكنيد،
😠 بر هم #حسد مبريد،
🗣 #غيبت يكديگر را نكنيد،
👥 با هم بحث و جدل نکنید،
✂️ با یکدیگر به اختلاف نپردازید،
😡 نسبت به هم خشمگين نشويد،
😏 دشنام و ناسزا مگویيد،
⚖ بر يكديگر ستم نورزيد،
⛔️ بی خردى مكنيد.
📍 از ياد خدا و #نماز غفلت مكنيد،
⚡️ چنان باشيد كه انگار روز #قيامت را میبینید،
❌ براى روزی که خداوند را دیدار میکنید، توشه برگيريد.
⚠️ باید در روزه ات،
#ولایت خداوند را داشته باشی و به وسیله خاموشیِ برخاسته از تفکر درونی، از هر آنچه که خداوند، نهی نموده است در آشکار و نهان پرهیز کنی.
‼️پس اگر اين اعمال را به طور کامل انجام دهی، حقيقت روزه را به جا آوردهای.
‼️اما اگر به اين اعمال كه برايت بيان داشتم بیتفاوت باشی، به همان مقدار از فضل و ثواب روزهات كاسته خواهد شد.
📚حرعاملی، وسائل الشيعة، ج۱۰ ، ص۱۶
#معارف_اعتقادی👇🌹
https://eitaa.com/joinchat/3353018433Cb6f9c7903b