✅ #وظایف_همسران
🔶استاد علی صفایی حائری:
زندگى، درگيرىها و سختىها و برخوردهايى دارد. وسوسهها و تحريكها هم هستند. در برخوردها، غرور خود و غرور همسرت را حاكم نگير. هر دو به حكومت خدا تن بدهيد و كلام او را دنبال كنيد.
تأمين نيازهاى عاطفى و جنسى و روانى، آشنايى مىخواهد. مقدار توجه و هنگام توجه و تعريف و تمجيد و يا گلايه و شكايت، هر كدام حدّ و حدودى دارد. در اين زمينهها مشورت و تجربه كارساز است.
اگر مىبينى كه يك روش حاصل نمىدهد، تكرار نكن و سماجت نكن.
يك دنده راه نرو، كه شرائط، سرعتها و حتى توقفها را مىطلبند.
📚 روابط متکامل زن و مرد، صفحه 24
🌿 @einsad
✅دل آدمى،بزرگتر از اين زندگى است...
🔶استاد علی صفایی حائری:
دل آدمى،بزرگتر از اين زندگى است. و اين، راز تنهايى اوست. او چيزى بيشتر از تنوع و عصيان را مىخواهد. او محتاج تحرّك است و حركت،با محدوديت سازگار نيست، كه محدوديتها، عامل محروميت و تنهايى ماست.
آخر، چگونه مىتوان همزبان با شيطان، عصيان را راه چاره شناخت؟ در جهان قانونمند، عصيان و درگيرى، جز عذاب و رنج چه خواهد داشت؟بر فرض عصيان كنم و اسيد را لاجرعه سركشم، آيا دستگاه گوارش من تحمّل دارد و آيا وجود قانونمند من، در رنج و عذاب نمىنشيند؟
دنيا، قانونمند است و نمىتوان بىگُدار به آب زد. دنيا، همه جايش راه نيست؛ يك راه مشخص و يك نظام حاكم دارد؛ كه غريزه در حيوانات و علم در انسان تا اندازهاى اين راه را شناخته است. و همين محدوديت غريزه و علم ، نياز به وحى و نبوت را مطرح نموده است؛ چون انسان چه در رابطه با فكر و عقل و غرايز و غضب و شهوتش و چه در رابطه با اشياء و چيزهايى كه مىخورد و مىپوشد و نگاه مىكند و دست مى گيرد و چه در رابطه با افراد، از همسر و پدر و مادر و فرزند گرفته تا آدمهاى دور و نزديك و چه در رابطه با ملّتهاى ديگر، محتاج وحى است و نياز به رسول دارد تا به او بياموزد، كه چگونه با خودش كار كند و با فكر و عقل و غرايزش برخورد نمايد. و چگونه با اشياء و زمين و آسمان و اطرافش، رابطه برقرار نمايد. و چگونه با آدمها تماس بگيرد و با ملّتها سياست بگذارد.
📚 نامه های بلوغ، صفحه 90
🌿 @einsad
39.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ چند سوال مهم❓
🔸 علاءالدین اسکندری(شاگرد استاد صفایی)
🌿 @einsad
✅آنچه كه امروز مقام رهبرى بر آن تكيه دارد...
🔶استاد علی صفایی حائری:
آنچه كه امروز مقام رهبرى بر آن تكيه دارد كه حكومت اسلامى، نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم، با همين ديد توضيح مىيابد كه حكومتهاى موجود و سيستمهاى شناخته شده، در رابطۀ انسان و جامعه طرح شدهاند، نه در رابطۀ انسان و هستى و انسان و نظام، آن هم انسانى مستمر و نظام مداوم. و اين است كه نمىتوانند با اين طرح حكومتى، تركيب شوند و مونتاژ شوند.
تو يا بايد انسان را در جامعه مطرح كنى، آن وقت به اسلام احتياج نيست تا چه رسد به تشيع، و يا انسان را در هستى مطرح كنى، آن وقت جز تشيع، اسلامى نيست و جز طرح حكومتىِ شيعى، طرحى اسلامى وجود ندارد
📚 تو مي آيي (ويرايش جديد)، صفحه 77
🌿 @einsad
✅ عزت خدا و رسول و مومنین
🔶 استاد علی صفایی حائری
عزت خدا در احاطه او و تسلط او و حضور اوست...
عزت رسول خدا در دست یابی به اهداف و در همراهی و معیت حق است. اگر رسول می خواست که همه ی آدم ها خوب بشوند، موفق نبود؛ ولی اگر بخواهد زمینه ی خوبی را فراهم کند و امکان انتخاب و هدایت نجدین را داشته باشد، هیچ گاه از این هدف جدا نبوده است...
و عزت مومن، در بهره مندی و بهره برداری در بلاء و رخاء است. مومن در هنگام دارایی با شکر و در هنگام گرفتاری با صبر، سالک است و کسی که دو پای شکر و صبر را دارد، ذلیل نیست. کسی که در تمام شرایط و موقعیت ها، موضع گیری مناسب را دارد ذلیل نیست.
📚 از معرفت دینی تا حکومت دینی
🌿 @einsad
✅ کار من در این دنیا ...
🔶استاد علی صفایی حائری:
با تفكر در استعدادهاى خودم مشخص مىشود كه كار من رفاه نيست، خوردن و خوابيدن و خوش بودن نيست، لذت نيست، من براى اين كه به لذت برسم به اين همه استعداد نياز نداشتم. من براى اين كه به رفاه دست پيدا كنم اين همه سرمايه احتياج نداشتم و با غرايز فردى و غرايز اجتماعى مىتوانستم همۀ اينها را بدست بياورم.
كار من حركت است و رفتن است. وقتى كار من حركت باشد، دنيا مىشود راه من، و من در اين راه نبايد گردى به پا كنم و در اين راه نبايد سنگ راهى بشوم.
📚 تربیت کودک، صفحه 12
🌿 @einsad
✅ #وظایف_همسران
🔶استاد علی صفایی حائری:
خستگى، لوس بازى،بىادبى و افسردگى و دلمردگى هم از علامتهايى هستند كه نشان مىدهند، نيازى در ميان هست و يا روش تو اشتباه است.بايد تجديد نظر كرد و مشورت خواست.
قهر و تندى مكرر، جسارت مىآورد و حرمتها را مىدرد. پس از جذب و دلبستگى، قهر مىتواند اهرم مفيدى باشد بخصوص آنجا كه توضيح و تبيينى هم در كار آمده باشد و در هنگام مناسبى انجام شده باشد. در لحظهاى كه همسر تو انگيزهى درگيرى دارد و مقاومت نشان مىدهد، درگيرى را آغاز نكن. در جمع، در برابر چشم حامى و مدافع، درگيرى بىزمينه است و زير پاى تو سست است. يا بايد زياده روى كنى و يا شكست بخورى و زمينگير شوى.
📚 روابط متکامل زن و مرد، صفحه 25
🌿 @einsad