✅ 192 #پرسش و #پاسخ در زمینه اندیشه استاد علی صفایی حائری را در سایت Einsad.ir می توانید مشاهده کنید.
🔗 http://www.einsad.ir/Main.php?pid=question_answer&start=1&tedad=192
🌿 @einsad
✅ فاطمه (س)الگوی زنان بزرگ
🔶استاد علی صفایی حائری:
شايد تو هنوز از فاطمه - اين كوثر رسول و همراه على و مادر مجتبى و حسين و زينب - چيزى ندانى و شايد مثل آن بىخبر، كه گفته بود فاطمهالگوى ما نيست، الگوى ما اوشين است! راستى، اينها را كه لمس كردهاى و شناختهاى،بزرگ بدانى و استقامت و پيشرفت و يا علم و هنر زنهاى شناخته شده، الگوى تو باشد. ولى همينقدر بدان، كه اگر اين زنهاى بزرگ كار و تلاش و علم و هنر، توانستند كه از محدودهى خانه و پدر و مادر و هموطن خود بيرون بيايند؛ و اگر توانستند كه بهخاطر ديگران، از سينه و صورت و جان خود بگذرند؛ و اگر توانستند، نه بهخاطر آزادى و عدالت و رفاه و تكامل و...
كه بهخاطر رشد انسان كارى بكنند، تازه مىتوانند فاطمه را الگو بگيرند و در اين كاروان، مىتوانند همراه او باشند.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۳۳
🌿 @einsad
✅اگر دنيا برايتان بزرگ است ...
🔶استاد علی صفایی حائری:
من اين را خيلى راحت به شما مىگويم اگر دنيا برايتان بزرگ است، خيالتان راحت باشد كه به آخرت، حتى اگر با ادله هم برايتان اثبات بشود ايمان و گرايش نداريد.بحث يقين نيست.بحث برهان نيست.
بحث خواستن است. نمىخواهى؛ چون اينجا برايت بزرگ و گشاد است.مگر مرض دارم هجرت كنم وقتى كه اين همه دور و برم آب و علف است؟! گوسفندهايم را بردارم كجا بروم؟! ولى وقتى كه گوسفندهايت دنيا را چريده باشند، وقتى كه دنيا برايت تنگ شده باشد، وقتى آسمان آنقدر كوتاه شود كه نتوانى سرت را بلند كنى و مجبور باشى سرت را روى زانوانت بگذارى و گريه كنى؛ اگر اين آسمان پايين و اين دنياى تنگ را احساس كردى، آن موقع به
امامت،به ولايت،به رسالت،به دين،به وحى،به غيب محتاج مىشوى ؛ آن هم به وحى،به عنوان يك خط؛ «يُؤمِنُونَ بِما أُنْزِلَ الَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ» ، نه به عنوان يك رسول،بلكه به عنوان يك خط مستمر از آدم تا خاتم، از جامعه عشايرى تا جامعه كشاورزى تا جامعۀ صنعتى تا جامعۀ فوق صنعتى و مدرن، در تمامى اين جريانها، تو به امتى محتاج هستى با كيفيتى ديگر، نه برخاسته از شرايط اقتصادى و توليدى و متكى به اصناف و احزاب و حقوق و آزادى و... كه متكى به بينات و بصيرت و متكى به تربيت و به جمع آورى و به جادادن اين نفوس است
📚 #خط_انتقال_معارف ص۷۱
🌿 @einsad
✅براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع كرد...
🔶استاد علی صفایی حائری:
براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع كرد. هنگامى كه مىخواهيم رفتار و گفتار كسى را عوض كنيم، هنگامى كه مىخواهيم لباس كسى را دگرگون كنيم،بايد پيش از اين مرحله، عشقها و علاقههايش را عوض كنيم و ناچار شناختهايش را و ناچار فكرهايش را، كه ادامهى تفكّر، شناخت است و ادامهى شناخت، عشق و ادامهى عشق، عمل.
ما عاشق آفريده شدهايم فقط معشوقها را انتخاب مىكنيم و براى اين انتخاب است كه بايد آنها را بسنجيم كه چه مىدهند و چه مىگيرند.
با اين روش نتيجههاى سريعترى بدست مىآيد.
📚 #مسئولیت_و_سازندگی ج۱ ص۴۴
🌿 @einsad
4_6012368990746182016.mp3
725.1K
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#موقعیت_یا_موضع_گیری
این مهم نیست که در چه موقعیت ، در چه شرایطی هستیم ؛ مهم این است که در موقعیت ها ، چه « وضعیتی » داریم و چگونه ایستاده ایم و موضع گرفته ایم . ما در هر موقعیت می توانیم موضع گیری هایی داشته باشیم . در نور می توانیم با نور نگاه کنیم و برویم و می توانیم به نور نگاه کنیم و در کوری بمانیم . همین طور در گرفتاری ها می توانیم فریاد کنیم و می توانیم صبر کنیم و می توانیم بهره برداریم و می توانیم به طلب برسیم . در برابر « داروی تلخ » گاهی « فریاد » است و گاهی «صبر » و گاهی «تشکر » و گاهی « طلب » . این ها موضع گیری های ما هستند و انتخاب های ما هستند که در موقعیت ها می توانند بروز کنند .
📚 روش نقد جلد دوم ، علی صفایی حائری ، ص 19
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✅ #تربیت_کودک
🔶استاد علی صفایی حائری:
پدر و مادر آگاه مىتوانند با داستانهايى كه از خود مىگويند، كودك را رقيب خود كنند و به حركت وا دارند و اين نوع رقابت؛ چون از تقليد هم كمك مىگيرد، كارگرتر است. خلاصه، رقابت در كودك، كم يا زياد وجود دارد، مربى بايد اين حس را پرورش دهد و تحريك كند و براى كودك رقيبهايى بتراشد كه در تمام دورهها با رقابت و به خاطر رقابت با آنها حركت و جنبش زيادترى از خود نشان دهد و قدمهاى بلندترى بردارد. مربى بايد به كودك شخصيت بدهد و او را با شخصيتهاى بزرگ همانند كند تا اين كه كودك نيرو بگيرد و به خود مطمئن شود و از ركود خود وحشت كند و جلوتر بيايد. اين شخصيت دادن از تعريف استعدادهاى كودك و يا عظمت دودمان و يا عشيره و فاميل و يا كشور و وطن مىتواند ريشه بگيرد و آن رقيب تراشيدنها نبايد با تحقير و نفى كودك آلوده شوند.
📚 #تربیت_کودک ص۵۸
🌿 @einsad
چشمه جاری
دوره باز خوانی آثار و اندیشه های استاد صفائی حائری
با حضور حجه الاسلام علی شاملو
دانشگاه فردوسی مشهد - پاتوق فرهنگی دفتر نهاد رهبری 👇
https://eitaa.com/einsad_fum