✅انسان مؤمن برای هر حرکتش حساب باز می کند
🔸استاد #علیصفاییحائری
چه کسی می تواند کلیه اعمالش را کنترل کند؟ آن کسی که مؤمن باشد، زیرا وقتی انسان همه هستی را هماهنگ و یگانه و همراه و همساز می بیند، وقتی که می بیند ، هیچ حرکتی، بی حساب در هستی صورت نمی گیرد، او هم که جزو این مجموعه است و روی به سمت واحدِ احد دارد، نمی تواند بی حساب حرکت کند. انسان مؤمن برای هر حرکتش حساب باز می کند. در هستیِ منظمِ هدف دار، بی هدف گام برنمی دارد. هرکاری که می کند با توجه به مبدأ واحد است. و شاید گام اول توحید این باشد، این باشد که انسان به توحیدِ با خویش برسد، ظاهر و باطنش را یکی کند. واقعیت موجود خویش را با حقیقت متعالی انسان، یگانه کند.
📚تربیت کودک ص١٤
🌿 @einsad
✅ برخورد مناسب با مشکلات ازدواج
🔶استاد علی صفایی حائری:
بيشتر آنچه كه بدى و مشكل ازدواج قلمداد مىشود، مثل سختىها و برخوردها و توقعها و انتظارها و درگيرىها و گرفتارىها، در واقع همين بدىها، خوبى و ميوهى خوب ازدواج هستند. اين آدمى است كه بايد از حادثهها ، از برخوردها و از درگيرىها بياموزد و از آنچه كه آموخت، راهش را مشخص نمايد و بر حماقت و اشتباه خود پافشارى نداشته باشد. آدمى مىتواند حتى از بنبستها بياموزد كه راه كجاست و چگونه بايد بازگشت و حلقهى زنجير را باز كرد و بدون سماجت ولج در آوردن،با تفاهم و محبت و مدارا در راه گام برداشت.بيشتر مشكلات ازدواج از همين كله شقىها و لج در آوردنها آغاز مىشود و سپس اين زخمهاى كهنه، عفونى و ملالآور مىگردد و به طلاق و جدايى مىانجامد.
📚 روابط متکامل زن و مرد، صفحه 14
🌿 @einsad
هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#نوشیدن_قبل_از_تشنگی
ما پیش از آنکه #تشنه باشیم ، #نوشیده ایم و پیش از آنکه به اشتها آمده باشیم و با سؤال ها گلاویز شده باشیم ، خود را تلنبار کرده ایم و پیش از آنکه به #معناها دست یافته باشیم ، به کلمه ها رسیده ایم ...
و این است که باد کرده ایم و با آنکه زیاد داریم ، مریض و بی رمق هستیم و به امتلای ذهنی و پرخوری فکری دچار شده ایم ... اسفناک اینکه ، این #بیماری و این پرخوری ، همه گیر شده و اسفناک تر اینکه این #بیماری در ابتدا به عنوان یک افتخار و نشانه سلامتی و روشنفکری هم قلمداد می گردد ، اما رفته رفته سنگینی و ضعف ذهنی را به دنبال می آورد و روشنفکرِ تلنبار شده را به بن بست می رساند .
اینها با اینکه خیلی دارند فقیر هستند ؛ چون پیش از سؤال ، به جواب ها رسیده اند و پیش از عطش ، به آب . دوای این ها همان طرح « سؤال های بنیادی » است که بتواند به تفکرات آن ها سازمان بدهد تا بتوانند با تفکرات سازمان گرفته به مطالعات خویش سر و سامانی بدهند و آن را هضم کنند و شیره کشی نمایند .
📚 رشد ، علی صفایی حائری ، ص ۱۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✅ چرا ملاكها جا به جا مىشوند؟
🔶استاد #علیصفاییحائری :
چرا ملاكها جا به جا مىشوند؟چرا ملاكها در هم ريخته شده است؟ چرا خوبها با بدها جايشان عوض شده است؟ چرا به فلانى كه تا ديروز خوب بوده امروز مىگوييم بد؟ چرا به فلانى كه تا ديروز بد بوده امروز مىگوييم خوب؟ تحوّل آدمها، به هم ريخته شدن ملاكهاى خوبى و بدى به خاطر تحوّل در اهداف است. مادامى كه اهداف را رها نكردهايد و پشت سر نينداختهايد مسألهاى نيست ولى وقتى كه اهداف پشت سر انداخته شد خواه ناخواه موازين از دست مىرود.
لازمه تحوّل در ملاكها اين است كه تحولى در اهداف رخ داده باشد. اگر جامعهاى اهدافش را پشت سر بگذارد و از خواستههاى ديروزش چشم بپوشد، خواه و ناخواه چيزهايى كه ديروز خوب بوده امروز بد خواهد شد.
📚 #روزگارستمگر ، صفحه 28
🌿 @einsad
❤️ این خانه برای دیگران بزرگ است...
🔶 استاد #علیصفاییحائری
🌿 @einsad
✅ خداوند دلهای مشتاق را تنها نمی گذارد.
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
مربى بزرگ هستى خداست و او دلهاى مشتاق را تنها نمىگذارد.
مربى بزرگ هستى، آنهايى را كه مىخواهند حركت كنند رها نمىكند بلكه رهبرى مىنمايد.
آنها كه يافتهاند كه بايد بروند اما از راه بىخبرند و راهنمايى ندارند به هدايت او خواهند رسيد و به راه دست خواهند يافت؛ «اَلَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا»، ١ «وَ مَنْ يُؤمِنْ بِاللّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ». ٢ تا حدى كه در كلاس هستى از مورچهها مىتوانند درس بگيرند و از حركت ابرها و جنبش برگها و ريزش باران و لرزش موج و از تاريكى و نور مىتوانند حقيقتهايى را بيابند و پيش بروند.
بسيارى را مىشناسم كه هنگام خواستن و طلب،به راه رسيدند و پيش تاختند در حالى كه هيچ اميدى به رستگارى و نجات آنها نبود.
📚 #مسئولیت_وسازندگی ج۱ص۸۴
🌿 @einsad
✅ #حجاب
🔶استاد #علی_صفایی_حائری:
راستى خانمى كه زندگى را جز اين نمىداند كه كار كند و حقوق بگيرد تا بتواند بهترينها را تهيه كند و در بهترينها آن را آماده كند و در بهترينها از آن استفاده كند و نشان بدهد كسى كه تمامى عمرش و عمق زندگيش همين چند انگشت گرفتن و دوختن و پوشيدن و نمايش دادن و جالب بودن و در چشمها نشستن است، آيا مىتواند كه خودش را در لباس محبوس كند، و خودش را بپوشد؟ پوشش يعنى مرگ، يعنى تمام شدن، يعنى پوچ شدن و به بنبست رسيدن، كه اينها جز سرگرمى و تنوع و لذت و نمايش و جالب بودن و در چشمها و دلها نشستن چيزى نمىخواهند، چون؛ خودشان را بيشتر از اين نمىبينند و بالاتر نرفتهاند.
📚 #روابط_متکامل زن و مرد ص۴۰
🌿 @einsad