eitaa logo
استاد علی صفایی حائری
62.3هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
36 فایل
انتشارات لیله القدر ناشر انحصاری آثار مرحوم استاد علی صفایی حائری (عین.صاد) سایت: www.einsad.ir 📲ارتباط با ادمین @ad_einsad 📚 سفارش کتاب @einsadshop_ad 🔗شبکه های اجتماعی zil.ink/einsad.ir تلفن : ۰۲۵۳۷۷۱۲۳۲۸
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰مذهب و سوالات من! ❔در درون ما سؤال‏ هايى مطرح مى‏ شوند كه: من چه هستم؟ چه استعدادهايى دارم؟ و اين استعدادها از چه زمينه و چه ميدانى برخوردارند؟ و چگونه بايد در اين ميدان به كار بيفتند؟ و چه كارى با اين استعدادها هماهنگ است؟ و اين كار با چه هدفى بايد شروع شود؟ ❔اصلًا چرا زنده باشم؟ براى خوردن و خوابيدن و خوش بودن، آيا عمرم بايد در كنار مستراح و آشپزخانه تمام شود؟ آيا براى اين كارها به اين همه سرمايه احتياج دارم؟ راستى انگيزه‏ ى من براى اين همه كوشش، براى اين همه دوندگى چيست؟ ❔ محرك من چه مى‏ تواند باشد؟ آيا چيزهايى كه مرا حركت مى‏ دهند و مرا به كوشش مى‏ كشند از من نيرومندترند و از من مهم ترند؟ ❔اين سؤال‏ ها ناچار جواب‏ هايى مى‏ خواهند و اين است كه فكر ما به كار مى‏ افتد تا جوابى بيابد و شناخت‏ هايى از انسان و هستى و از انسان و استعدادها و از هستى و وسعتش به دست بياورد. ❔ در همين كوشش‏ هاى فكرى، انسان به استعدادهاى عظيم و در نتيجه به كار بزرگ خودش پى مى‏ برد و محرك و هدف را به دست مى‏ آورد و هنگامى كه كار انسان شناحته شد، هستى شناخته مى‏ شود و جايگاه انسان در اين هستى آشكار مى‏ گردد و هست آفرين جلوه مى‏ كند. ❔انسان با اين تفكرات به جهت حركت خود و هستى و ميدان كار خودش پى مى‏ برد و به او رو مى‏ آورد و خود را به او مى‏ سپرد و از او روش زندگى و مرگ را و طرز حركت در اين راه گسترده را مى‏ آموزد. ❔چون يافته كه او به استعدادهاى انسان و وسعت هستى و قانون‏ هاى حاكم بر آن بيش از انسان احاطه دارد و يافته كه او به انسان بيش از خود انسان علاقه دارد، كه عشق به ذات و حبّ به نفس را، او در نهاد انسان گذاشته و انسان را با انسان، او آشتى داده، محبت‏ ها را او آفريده است. ❔اين سؤال‏ هاى روشنگر و اين شناخت از هستى و انسان و هست آفرين، انگيزه‏ ى مذهبى شدن انسان هستند. ❛❛ عین‌صاد 📚 اندیشه من | ص ۴۸ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 آنها که تحرکی ندارند... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰آنها که تحرکی ندارند... 🔹همراه درگيرى ‏ها و بحران ‏ها، آنها كه ضربه مى‏ خورند، با همين ضربه‏ها درون گرا مى شوند و آنها كه به پيروزى مى رسند و غنيمت‏ ها را به چنگ مى ‏آورند و ثروت‏ها را جمع مى‏كنند، در كنار اتراف و تجمل و باده‏ ى پيروزى، در كنار شور شب‏ها و جلوه ‏ى روزها، به خستگى و وازدگى مى‏ رسند. 🔹آنها كه چيزى ندارند براى زندگى خويش دليل‏هايى دارند كه بمانند و باغشان را بكارند و رقص گندمزار را ببينند و بارش آب را بر شاليزار جشن بگيرند و روز ميوه چينى در غوغاى شلوغ و فريادهاى مستانه ‏ى دخترها و پسرها، هميشه خوش باشند. 🔹اينها دليل‏هاى زيادى براى زنده ماندن و زندگى كردن دارند ... اما آن كس كه تمام اين تكرارها را تجربه كرده و با تلاوت تكرار، روز و شب را گذرانده، او ديگر چه دليلى براى زنده ماندن دارد؟ راستى او چرا زنده بماند؟انسان همراه تجمل و اتراف به وازدگى و خستگى مى ‏رسد. و بى‏ دردى، مى‏ شود عامل تنوع طلبى او. آنها كه تحركى ندارند تنوع طلب خواهند شد، گرچه تنوع ‏ها هم براى اينها گره گشا نخواهد ماند كه انسان براى هميشه فريب نخواهد خورد. ❛❛ عین‌صاد 📚 روش نقدمکاتب(آرمان،اگاهی و عرفان) | ص ۳۰ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰در کدام محيط هستیم؟ 📣 گاهى محيط، محيط غفلت است و بى‏ توجّهى، لهو است و سرگرمى و اشتغال به غير است؛ كه اصولًا اين همه از غفلت‏ ها و حتّى از كفر برخاسته است. 📣 وقتى غفلت شكل مى‏ گيرد تا حدّ كفر پيش مى‏ رود. پس يك مرحله، غفلت است، لهو و سرگرمى است، اشتغال به غير است، فرو رفتن در دنياست. 📣آدمى در لحظه‏ ى غفلتش بازى مى‏ كند و سرگرم مى‏ شود. و اين سرگرمى باعث مى‏شود كه فرو رود و فائز نباشد؛ «ذَرْهُمْ فِى خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ». 📣گاهى هم محيط، محيط ذكر است و توجّه. تنبّه است و بيدارى. 📣انسان در چنين محيطى كه قرار مى‏ گيرد از خودش شرمنده مى‏ شود و در آينه‏ ى چهره و حضور ديگران و اشك و آه آن‏ ها و فداكارى و ايثارشان، بخل و كوتاهى خودش را مى‏ بيند. تنبلى و سستى‏اش را مى‏بيند. 📣وقتى مى‏بيند كه ديگران با سر رفته‏اند و او هنوز گامى برنداشته، شرمنده می شود و مجلس در او بصيرتى را مى‏آورد و او را بيدار مى‏كند. 📣گاهى هم محيط، محيط شُكر است و بهره بردارى، فعّال است و زنده و آدمى به حركت مستمرّى رسيده است و به سمت خوبى‏ها و صالحات و حسنات، حركت مى‏كند. 📣در محيط هاى غفلت زده و غافل، آدمى مى‏ تواند سه موضع‏ گيرى و برخورد داشته باشد. ۱.مى‏ تواند رو به پستى بيشترى بياورد و جايى كه همه مشغولند، ساز محكمترى را بزند و فساد بيشترى بياورد. چون در اين آينه‏ ى سياه، بدى‏ هاى ما انعكاسى ندارد و جلوى چشممان نمى‏ آيد. و در چنين جمع غافلى، زشتى‏ هامان رسوا و مفتضح نيستند و آنها را نمى‏ بينيم. وقتى همه دارند فرياد مى‏ زنند، اگر من هم فرياد بزنم و زمزمه‏ اى كنم، به جايى بر نمى‏ خورد، ولى وقتى همه آرامند، زمزمه و حتّى صداى نَفَسِ من هم آزار دهنده است. ۲.مى‏ تواند به همرنگى روى بياورد، اگر به فساد بيشترى روى نياورد، لااقل در همان حدّ باقى بماند و جزء غافل‏ ها باشد. ۳.مى‏ تواند از غفلت و بى‏ توجّهى و از چشم پوشى و يا زشتى عمل آن‏ها بياموزد و بيدار شود. ❛❛ عین‌صاد 📚 شرحی بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا سلام الله علیها | ص ۷۶ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 دست دادن به مرگ ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ ‌ ☑️ |روبیکا||اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🌐سایت انتشارات لیله القدر ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰دست دادن به مرگ 🔸انسان، دنياى بزرگ‏تر را در خود دارد، كه «فيكَ انْطَوى‏ الْعالَمُ الاكْبَرُ». و در اين دنياى بزرگ‏تر، تمام هستى مى ‏تواند منعكس شود. آن گوهرى كه در تمام آن دنياى كوچك، جايگاهى ندارد، در اين جام جهان نما و در اين دنياى بزرگ، جلوه‏ ها دارد. 🔸بى ‏خبر دلى، كه اين گوهر را كه فقط در اوست و اين شهود و ديدارى كه فقط براى اوست و اين آگاهى و عرفانى كه همراه اوست و بيرون از تمام هستى است، بى‏خبر دلى كه اين گوهر را و اين جام جم را از گمشدگان لب دريا تمنا دارد ... در حالى كه گوهرها در دل دريا نهفته‏ اند ... و در دل دريا پروريده شده ‏اند. 🔸اين پناهندگى انسان به خويش پس از سرخوردگى از فكر و استدلال بود و پس از تهى دستى در تجربه و مواد اوليه. با كمبود تجربه پاى خيال باز مى ‏شد و بازار خرافات رونق مى ‏گرفت و خرافه ها سرسبز و شاداب مى‏ گرديدند و در نتيجه تفكرى كه در چنين زمينه‏ ى تخيل آلودى كار مى ‏كرد به جايى نمى ‏رسيد. آنها كه بيشتر از علم خويش خيز برمى ‏دارند جز به درگيرى ‏ها و اختلاف‏ ها و قيل و قال‏ ها نمى ‏رسند. آنها كه با بال‏ هاى‏ ضعيف، شور پرواز مى‏ گيرند، جز به مرگ دست نمى‏ دهند. 🔸و انسانى كه در دلش روزنه ‏اى مى‏يافت و در خويش پناهگاهى مى ‏يافت، به اين پناهگاه مى‏ خزيد؛ مخصوصاً آنجا كه با تجربه مى‏ ديد چه قدرت‏ ها و آگاهى ‏ها و چه وسعت‏ هايى در اين خلوت ‏ها نصيب او مى ‏شوند و چه راه‏ هايى كه در درون او، پس از بن‏بست‏هاى بيرونى و پس از به گل نشستن پاى فكر و استدلال، براى او باز شده و ادامه مى ‏يابند. 📚 روش نقد مکاتب( آرمان، آگاهی و عرفان) | ص ۱۸ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏪 فروشگاه اینترنتی لیلة 🌙القدر 🔺تمامی آثار استاد علی صفایی حائری با ۱۵ درصد تخفیف عرضه می‌شود. 🔻ارسال سفارشات بالای صد و پنجاه هزار تومان رایگان می‌باشد. 🛒 روش خرید: 🤳🏼 « » را به آی دی زیر ارسال نمایید : 👇🏻👇🏻👇🏻 👤:@einsadshop_ad یا 💻 از طریق لینک زیر مستقیم خریداری نمایید: 👇🏻 🌐: www.einsad.ir |اینستاگرام| |ایتا| |تلگرام| ╭✤ @EinSadShop ✤╮
🔰فاطمه، کوثر را می خواهد! 🕯آدمى به خاطر حبّ به نفس و علاقه‏ اى كه به خود دارد نمى‏ تواند بدى‏ هايش را احساس كند و برايش آشكار نمى‏ شود. 🕯 ولى وقتی همين بدي ها در ديگران بدون اين محبّتى كه حائل و حاجب است، جلوه مى‏ كنند، آدم زشتى‏ اش را احساس مى‏ كند و در آيينه‏ ى سياهِ دل ديگران، متوجّه زشتى‏ هاى خودش مى‏ شود و به ذكر و بيدارى مى‏ رسد. 🕯 وقتى تو مى‏ بينى ديگران با اين همه آيات و عناياتى كه در حقّشان شده، غافلند و بى‏توجّه، مى‏ توانى به خاطر نبودن حبّ به نفس و نبودن اين حائل و حجاب، آگاه و بيدار باشى. 🕯 و اين، همان كوثر است؛ يعنى تو در هر موقعيّتى كه هستى و در هر محيطى كه قرار گرفتى، بتوانى بهترين موضع‏ گيرى و برخورد را داشته باشى. 🕯و فاطمه كوثر را مى‏خواهد! 🕯از خدا مى‏ خواهد كه اگر آدمى در محيط غفلت و بى‏ توجّهى قرار گرفت، نه رو به فساد و تجاوز بگذارد و نه در همان حدّ از حماقت و غفلت بماند تا باعث بهره‏ مندى و استعمار ديگران شود. بلكه از آن همه، به ذكر و بيدارى و توجّه دست يازد. ❛❛ عین‌صاد 📚 شرحى بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا(س) | ص ۷۷ ╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰ساختن و سوختن! 💠هنگامى كه نماز، همراه امر نباشد و تكليف تو كار ديگرى باشد، اين عبادت ارزشى ندارد و عبوديت نيست. 💠 عبادتى، عبوديت است كه با اطاعت اللَّه همراه باشد و از امر او الهام گرفته باشد. 💠و اين صراط مستقيم و راه نزديك است كه تو را پيش مى‏برد، نه فقه و نه اصول و نه حكمت و عرفان و نه رياضت و شهادت. 💠آنجا كه تكليف دارم تا جلوگير دشمن‏ها باشم، اگر به كارى ديگر روى بياوريم خريدار ندارد. 💠آنجا كه آدم‏ها دارند مى‏ پوسند و از درون پوك مى‏ شوند، اگر به خلوتى و كنجى پناهنده شده باشم، اين ارزشى ندارد و حتى من در همان خلوتم محاصره مى‏شوم و در خانه‏ام از پاى مى‏افتم. 💠 اگر براى درگيرى آماده نشوى، ضربه مى‏ بينى. آنها كه نيازهاشان را تأمين نكرده‏ اند، مجبورند كه امتياز بدهند. 💠 و اين است تكليف تو، كه زمينه‏ها را فراهم كنى و از خلوت فارغت بيرون بيايى و مهره‏ هايت را بسازى. 💠 آنجا كه تكليف تو ساختن و سوختن است، ساختن مهره‏ هايى و سوختن دشمن‏ هايى، اگر به تظاهر بپردازى و شعار دهى و يا سينه‏ ات را جلوى گلوله بگيرى، خريدارى ندارى. ❛❛ عین‌صاد 📚 صراط | ص ۱۵۲ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد... ❞ عین‌صاد 📚 #️⃣ 📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد... 🔹انسان در حالى كه از جبرهاى گوناگون مايه مى‏ گيرد، انسان در حالى كه مجبور است، محكوم نيست؛ چون تضاد جبرها، او را به آزادى مى‏ رساند و جبرهاى گوناگون، زمينه ساز انتخاب او مى‏ شوند. 🔹انسان اگر از يك جبر برخوردار بود، محكوم مى‏ شد و توجيه برمى‏داشت، اما پس از توجه به جبرها، انسان آزاد است كه چگونه انتخاب كند. 🔹اين كه مى‏ گويند هر كس در اين زمينه قرار مى‏ گرفت اين گونه مى‏ شد و اين گونه انتخاب مى‏ كرد، مغالطه‏ اى همراه دارد؛ چون بايد گفت هركس در اين زمينه قرار مى‏ گرفت مى‏ توانست اين گونه باشد و مى‏ توانست اين گونه انتخاب كند. اين توانايى و اختيار انسان را نمى‏ توان نديده گرفت. 🔹مادام كه كشش عرفانى، انتخاب انسان نباشد، چيزى جز مسخ، جز تنوع بدست نخواهد آمد. و اين چنين عرفانى، اصالتى نخواهد داشت. 🔹و براى تحقق انتخاب، جز ارزيابى و آموزش و ايجاد زمينه، راهى نيست، كه تلقين‏ ها مسخ انسان هستند. ❛❛ عین‌صاد 📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی، عرفان)| ص ۱۰۶ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰بودن یا چگونه بودن! 📍هر كس بايد حسابش را تسويه كند كه؛ من، هستم و من، بزرگ‏ تر يا برابر دنياى هفتاد ساله هستم و من با خودم، با ديگران، با اشياء، رابطه دارم. 📍 آیا من اين رابطه را با غريزه يا عقل يا علم يا عرفان و يا احتياط مى‏ توانم حل كنم و رهبرى كنم و يا نمى‏توانم؟ 📍در فرض ناتوانى آيا راهى ديگر دارم؟ آيا وحى و دين و يا تأملات عرفانى و شهودى كفايت مى‏ كند و يا راهگشا هست؟ 📍با اين طرح از مسأله، حتى در دوره‏ ى ارتباطات و دهكده‏ ى جهانى، ضرورت وحى براى انسانِ بزرگ‏تر از زندگى و مستمر و مرتبط با نيروهاى خود و يا اشياء و يا افراد، به گونه‏ اى مناسب مطرح مى‏ شود. 📍كاوش‏ هاى كلام جديد و مذهب، همه با اين خامى روبرو هستند كه ضرورت و نياز را با انتظار، در هم آميخته‏ اند و به تفسير و توصيف پرداخته‏ اند، در حالى كه بايد از ضرورت و عدم ضرورت شروع كرد و آنگاه از ادراكات حضورى به قدر و استمرار و ارتباط هاى متيقن و محتمل و نامحتمل انسان روى آورد. 📍چون براى انسان محدودِ غير مرتبط، نه تنها مذهب، كه عقل هم زيادى است. 📍 اما اگر «بودن» و «براى چه بودن» و «چگونه بودن آدمى» زير سؤال برود و قدر و استمرار و ارتباط مضاعف او احساس شود، اين ايمان به انسان، ايمان به غيب، ايمان به يوم الآخر، ايمان به اللَّه و ايمان به وحى را به دنبال مى‏ آورد. 📍 در اين قلمرو وسيع، غريزه و علم و عقل و عرفان با مذهب مزاحمتى ندارند. مزاحمت‏ ها آنجا شكل مى‏ گيرد كه مى‏ خواهيم يك كاسه را با رودهاى سيّال و جارى سرشار كنيم، كه زياد مى‏ آوريم و مزاحمت و درگيرى شكل مى‏ گيرد. 📍اما اينجا ديگر صحبت از برترى ايمان يا عقل يا علم نيست كه آدمى براى اين راه دراز، به تمامى اينها نياز دارد. ❛❛ عین‌صاد 📚 از وحدت تا جدایی | ص ۱۷ ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 ذکر بدون فکر ❛❛ عین‌صاد 📚 #️⃣ ‌ ☑️ |روبیکا||اینستاگرام| |تلگرام| |کست‌باکس| |آپارات| |بله| |توییتر| 🌐سایت انتشارات لیله القدر ╭✤ @Einsad ✤╮
🔰ذکر بدون فکر 🔸مادام كه وازدگى، از درون انسان مايه نگيرد و هماهنگ با علاقه‏ى انسان نباشد، اين محروميت جز عطش بيشتر و اشتياق زيادتر، دنباله‏اى نخواهد داشت. 🔸و اين است كه بلاء و ضربه پس از مرحله‏ى عشق و ايمان است. هركس عاشق‏تر است، جام بلايش سرشارتر. 🔸 كسى كه سلامت را نمى‏خواهد، دواء را تحمل نمى‏كند و بلا را نمى‏فهمد. ماشينى كه راه را نمى‏خواهد و حركتى را نمى‏طلبد، به جاذبه‏اى نيازش نيست و فشارى و محركى لازم ندارد. 🔸اين است كه رياضت‏ها را از بالا اندازه مى‏گيرند. و همين است كه رياضت‏هاى خود ساخته و ورزش‏هاى محروميت، گرچه مؤثر باشد، مفيد نيست. 🔸آن اثر و قدرتى كه از اين رياضت بدست مى‏آيد، خود، هدف مرتاض مى‏شود و بت او و در نتيجه قتلگاه دلش. مادام كه شناخت و عشق در دل خانه نگيرد، اين تلقين‏ها و رياضت‏ها جز مسخ و نفى انسان و جز خستگى و بت پرستى او، بهره‏اى نخواهند داشت. 🔸 عرفانى كه با ذكر بدون فكر و با تلقين بدون شناخت و با رياضت بدون عشق و ايمان بدست مى‏رسد، خود نردبان قدرت و تسخير است و دستاويز بت سازى و بت پرستى. 🔸آنجا كه فكر و شناخت و عشق در انسان مايه گرفت. ديگر ضربه‏ها و بلاها از بالا حواله مى‏شوند و اين آيه؛ لنبلونكم بشى‏ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات، رياضت‏هايى را وعده مى‏دهد كه سازنده است و مفيد. بت شكن است و راهساز. اين رياضت‏هاى آسمانى است كه كمال را بهره مى‏دهد و انسان را نگه مى‏دارد. ❛❛ عین‌صاد 📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی، عرفان)| ص ۸۸ | عضو شوید 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰انسان، با انتخابش زنده است! ✅ما با پيوند با بزرگ‏ترها، بزرگ‏تر مى شويم و در تنهايى خويش از دست مى ‏رويم. ✅ ما ناچار با چيزى قاطى مى‏ شويم و لو با خويش. ما كه خود را با هيچ ‏ها قاطى كرده ‏ايم، چگونه از حق فرار مى ‏كنيم و يا در برابرش سنگر مى‏ بنديم؟! ✅ شخصيت ما، در انتخاب ما متبلور مى ‏شود و شكل مى ‏گيرد. ✅ انسان با انتخابش زنده است. ✅كسى كه كمترها را انتخاب كرده و يا خويشتن را انتخاب كرده و يا انتخاب نكرده است، شخصيتش در همان سطحى است كه انتخاب كرده است. ✅ انتخاب نكردن هم خود نوعى انتخاب است.كسانى كه يافته ‏اند در كنار بيشترها و بزرگ‏ترها، بزرگ‏تر مى‏ شوند و قطره ‏هايى كه فهميده‏ اند در كنار دريا، دريا خواهند بود، ديگر تكروى نخواهند داشت. ✅كسانى كه يافته ‏اند شخصيت انسان در انتخاب اوست و انسان هم ناچار از انتخاب است، ناچار بزرگ‏ترها را انتخاب مى ‏كنند و حق را مى‏ طلبند و با اين انتخاب شخصيت خود را نشان مى ‏دهند. ✅شخصيت انسان هنگامى مى‏ شكند كه انتخاب نداشته باشد؛ به او تحميل و تزريق و تهديد كرده باشند. ❛❛ عین‌صاد 📚 مسئوليت و سازندگى | ص ۲۴۲ ╭✤ @Einsad ✤╮