🔰دنيا رنج است اگر اسيرش باشى و سود است، اگر اميرش بشوى.
🔹دنيا بد نيست، كم است. دنيا رنج است اگر اسيرش باشى و سود است، اگر اميرش بشوى.دنيا پا است اگر با آن راه بروى و بار است اگر او تو را راه ببرد. دنيا نور است و همچون خورشيد است. اگر با آن نگاه كنى مى بينى، اگر به آن نگاه كنى كور مى شوى و رنج مىبرى و مى سوزى.و دنيا مردار است اگر ذبحش نكنى و به كارش نگيرى و مرداب است اگر به جريانش نيندازى.
🔹ما با دنيا و ثروتمان، بخواهيم يا نخواهيم، مردار زمين و مرده زمان خواهيم بود مگر آنجا كه حركتى بگيريم و حياتى بدست بياوريم و سپس، خويش را ذبح كنيم و ذبيح الله شويم.آن هم رو به قبله ى حق، نه قبله ى هوس. و با دست ابراهيم و يا دست مسلم، نه با دست كافر و چنگال مشرك.و آن هم با حديد و آهن نه نرمش و بازى.
🔹و آن هم با قطع چهار رگِ نفس، خلق و دنيا و شيطان و گسستن اين پيوندها و اسارتها و رسيدن به ذبح و حيات بزرگتر. آنها كه ذبح مى شوند، به حيات و زندگى عظيمترى مىرسند و در اندام تكامل يافته ترى نيرو مى گيرند.
❛❛ عینصاد
📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی و عرفان) | ص ۷۱
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰لا اکراه فی الدین
💠 مسأله اين نيست كه آدمى بر دين اجبار و اكراه ندارد؛ كه اين مسأله مطرح است كه در حوزه دين، اكراه و جبرى نيست.
💠 آدمى كه از تعقل و سنجش و از نجدَين و راهها و از دعوتها و هدايتها برخوردار است، ديگر جبرى و اكراهى برايش مطرح نيست.
💠 با وجود علم و اراده و قدرت حق و با وجود نظامها و سنتها و عليتها، با اين همه در حوزه دين اكراهى نيست.
💠 گرچه در حوزه تقدير و اندازهها و در حوزه نعمتها و موقعيتها و در ملكو ملكوت، آدمى آزاد نباشد و حتى در حوزه اختيار، مجبور به اختيار و آزادى باشد.
💠 با اين همه، در حوزه دين و تكليف و مسئوليت، آدمى با خودآگاهى و با وقوف بر خويش و با تعقل و سنجش به آزادى مىرسد و در اين حوزه اكراهى نيست.
💠 دقت تعبير و زيبايى كلام، اين گونه ادا مىشود، كه «لا إكراه فى الدين» و اين نكته پس از توجه به هيمنه و سيطره و احاطه ربوبى مطرح مىشود و تحليل مىشود، كه «قد تبين الرشد من الغى»، آدمى با جبر بر نعمت و قدر و با جبر بر اختيار و آزادى همراه تعقل و سنجش، جبرى بر جهتگيرىها ندارد، كه رشد و خسر براى آدمى مشخص گرديده است.
💠 داستان رشد و خسر و رشد و غى با داستان تكامل و نقص يكى نيست؛ كه آدمى حتى با شكوفايى و تكامل تمامى استعدادهايش در جهتگيرىها آزاد است، كه در جهت كمتر و پستتر و يا عالىتر و بيشتر حركت كند.
❛❛ عینصاد
📚 تطهير با جارى قرآن، جلد ۳ | ص ۴۴۳
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 پوک کردن آدم ها
❛❛ عینصاد
📚 #نامه_های_بلوغ
#️⃣ #تربیت
☑️ |روبیکا||اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🌐سایت انتشارات لیله القدر
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰پوک کردن آدم ها
🔸اساس و ريشه ى آسيب ها و آفت هاى ما، در ضلال و گمشدگى است. ضلال به معناى گمراهى نيست، كه: «ضَلَّ السَّبيلُ» و «ضَلَّ سَعْيُهُم» و «ضَلَّ مطلبُهم» و «ضَلَّ قَدرُهم»، با اضافهى كلمه ها و به معناى گمراهى و سعى گم شده و هدف گمشده آمده است. ضلال؛ يعنى سرگشتگى؛ يعنى گمشدگى. و اين ضلال است كه منشأ تمامى گمراهى ها و از دست رفتن ها و كفرها و نفاق هاست.
🔸 آدمى كه خود را باخت، آدمى كه خود را گم كرد، آدمى كه خود را نديد و به حساب نياورد، اين چنين گمشده ى سرگشته اى را، هر كس به هر طرف مى برد؛ كه فرعونها، همينگونه آدم ها را با پوك كردن و خالى ساختن، به اطاعت مى كشيدند: «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَاطاعُوه».
🔸 اين استخفاف و سبك كردن است، كه باعث استثمار و استضعاف و اس اسهاى ديگر مى شود.
آنها كه آدمى را براى خود مىخواهند، اينگونه در ظلمات نگاه مى دارند و اين گونه سرگشته و گمشده مىخواهند. و خدا كه آدمى را بارور مى خواهد، او را در نور مى آورد تا خود را ببيند و با چشم باز سودا كند. و هدف هاى برابر و راه مناسب را بردارد و گرفتار ضلال در سعى و عمل نشود. پس ضلال آدمى، به ضلال اهداف و ضلال راه و ضلال سعى مى رسد.
📚 نامه های بلوغ | ص ۱۹۹
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰شناختها چگونه بدست مىآيد؟
⁉️شناختها چگونه بدست مىآيد؟
⁉️جوابش اين است كه يك مقدارش با تعلم است، يك مقدارش با بنبست هايى است كه آدم پيدا مى كند.
⁉️من كه ماشينم با اين دنده راه نمى رود. پت پت مىكند. نمى شود آنجا خودسرى كنم بگويم: بايد با اين دنده راه بروى! خودت را هم بكشى دندهات را عوض نمى كنم. خب اين نمىشود، يك دنده ديگر!
⁉️ من با همسرم يا با فرزندم تندى مى كنم مى بينم كه اين جواب مناسب را نداد، خب وسيله ى ديگرى را به كار بگيرم. اهرم ديگر، دور ديگرى را تجربه كنم.
⁉️تجربه هست، تعلم هست، پيشبينىها هست، كه چه ضعف هايى را ممكن است داشته باشد.
⁉️ جامع اش هم همان نكته ى آخرى بود كه گفتم؛ بدانم كه در شرايط گوناگون و احتمالات متفاوتى كه اتفاق مىافتد، چه عوامل متفاوتى مىشود به كار گرفته شود. آموزش مىخواهد، تجربه مى خواهد، تدبر مى خواهد. و اين چيزى است كه بايد شروع كنيد.
⁉️مثل اينكه شما بگويى الفبا را من چگونه بنويسم. يك آموزشى مى بينى، بعد هم تمرينى مى كنى، بعد هم حوادث را مى بينى.
⁉️فقر هست، مريضى هست، رابطه هاى گسترده هست، توقع ها هست، دنياهاى متفات آدم ها هست. اينها خواه ناخواه مشكلاتى را بوجود مى آورد.
⁉️ اين مشكلات ممكن است در ما يا لجاجت و سخت گيرى و يا تزلزل و سستى را بوجود بياورد.
❛❛ عینصاد
📚 روابط متکامل زن و مرد | ص ۶۲
╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ دین با سوال آغاز می شود ﮺
🎙 عینصاد
#⃣ #استوری #دین
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود از آپارات
🌐سایت انتشارات لیله القدر
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰مذهب و سوالات من!
❔در درون ما سؤال هايى مطرح مى شوند كه: من چه هستم؟ چه استعدادهايى دارم؟ و اين استعدادها از چه زمينه و چه ميدانى برخوردارند؟ و چگونه بايد در اين ميدان به كار بيفتند؟ و چه كارى با اين استعدادها هماهنگ است؟ و اين كار با چه هدفى بايد شروع شود؟
❔اصلًا چرا زنده باشم؟ براى خوردن و خوابيدن و خوش بودن، آيا عمرم بايد در كنار مستراح و آشپزخانه تمام شود؟ آيا براى اين كارها به اين همه سرمايه احتياج دارم؟ راستى انگيزه ى من براى اين همه كوشش، براى اين همه دوندگى چيست؟
❔ محرك من چه مى تواند باشد؟ آيا چيزهايى كه مرا حركت مى دهند و مرا به كوشش مى كشند از من نيرومندترند و از من مهم ترند؟
❔اين سؤال ها ناچار جواب هايى مى خواهند و اين است كه فكر ما به كار مى افتد تا جوابى بيابد و شناخت هايى از انسان و هستى و از انسان و استعدادها و از هستى و وسعتش به دست بياورد.
❔ در همين كوشش هاى فكرى، انسان به استعدادهاى عظيم و در نتيجه به كار بزرگ خودش پى مى برد و محرك و هدف را به دست مى آورد و هنگامى كه كار انسان شناحته شد، هستى شناخته مى شود و جايگاه انسان در اين هستى آشكار مى گردد و هست آفرين جلوه مى كند.
❔انسان با اين تفكرات به جهت حركت خود و هستى و ميدان كار خودش پى مى برد و به او رو مى آورد و خود را به او مى سپرد و از او روش زندگى و مرگ را و طرز حركت در اين راه گسترده را مى آموزد.
❔چون يافته كه او به استعدادهاى انسان و وسعت هستى و قانون هاى حاكم بر آن بيش از انسان احاطه دارد و يافته كه او به انسان بيش از خود انسان علاقه دارد، كه عشق به ذات و حبّ به نفس را، او در نهاد انسان گذاشته و انسان را با انسان، او آشتى داده، محبت ها را او آفريده است.
❔اين سؤال هاى روشنگر و اين شناخت از هستى و انسان و هست آفرين، انگيزه ى مذهبى شدن انسان هستند.
❛❛ عینصاد
📚 اندیشه من | ص ۴۸
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 آنها که تحرکی ندارند...
❞ عینصاد
📚 #روش_نقد
#️⃣ #جمله_کوتاه
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰آنها که تحرکی ندارند...
🔹همراه درگيرى ها و بحران ها، آنها كه ضربه مى خورند، با همين ضربهها درون گرا مى شوند و آنها كه به پيروزى مى رسند و غنيمت ها را به چنگ مى آورند و ثروتها را جمع مىكنند، در كنار اتراف و تجمل و باده ى پيروزى، در كنار شور شبها و جلوه ى روزها، به خستگى و وازدگى مى رسند.
🔹آنها كه چيزى ندارند براى زندگى خويش دليلهايى دارند كه بمانند و باغشان را بكارند و رقص گندمزار را ببينند و بارش آب را بر شاليزار جشن بگيرند و روز ميوه چينى در غوغاى شلوغ و فريادهاى مستانه ى دخترها و پسرها، هميشه خوش باشند.
🔹اينها دليلهاى زيادى براى زنده ماندن و زندگى كردن دارند ... اما آن كس كه تمام اين تكرارها را تجربه كرده و با تلاوت تكرار، روز و شب را گذرانده، او ديگر چه دليلى براى زنده ماندن دارد؟ راستى او چرا زنده بماند؟انسان همراه تجمل و اتراف به وازدگى و خستگى مى رسد. و بى دردى، مى شود عامل تنوع طلبى او. آنها كه تحركى ندارند تنوع طلب خواهند شد، گرچه تنوع ها هم براى اينها گره گشا نخواهد ماند كه انسان براى هميشه فريب نخواهد خورد.
❛❛ عینصاد
📚 روش نقدمکاتب(آرمان،اگاهی و عرفان) | ص ۳۰
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰در کدام محيط هستیم؟
📣 گاهى محيط، محيط غفلت است و بى توجّهى، لهو است و سرگرمى و اشتغال به غير است؛ كه اصولًا اين همه از غفلت ها و حتّى از كفر برخاسته است.
📣 وقتى غفلت شكل مى گيرد تا حدّ كفر پيش مى رود. پس يك مرحله، غفلت است، لهو و سرگرمى است، اشتغال به غير است، فرو رفتن در دنياست.
📣آدمى در لحظه ى غفلتش بازى مى كند و سرگرم مى شود. و اين سرگرمى باعث مىشود كه فرو رود و فائز نباشد؛ «ذَرْهُمْ فِى خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ».
📣گاهى هم محيط، محيط ذكر است و توجّه. تنبّه است و بيدارى.
📣انسان در چنين محيطى كه قرار مى گيرد از خودش شرمنده مى شود و در آينه ى چهره و حضور ديگران و اشك و آه آن ها و فداكارى و ايثارشان، بخل و كوتاهى خودش را مى بيند. تنبلى و سستىاش را مىبيند.
📣وقتى مىبيند كه ديگران با سر رفتهاند و او هنوز گامى برنداشته، شرمنده می شود و مجلس در او بصيرتى را مىآورد و او را بيدار مىكند.
📣گاهى هم محيط، محيط شُكر است و بهره بردارى، فعّال است و زنده و آدمى به حركت مستمرّى رسيده است و به سمت خوبىها و صالحات و حسنات، حركت مىكند.
📣در محيط هاى غفلت زده و غافل، آدمى مى تواند سه موضع گيرى و برخورد داشته باشد.
۱.مى تواند رو به پستى بيشترى بياورد و جايى كه همه مشغولند، ساز محكمترى را بزند و فساد بيشترى بياورد.
چون در اين آينه ى سياه، بدى هاى ما انعكاسى ندارد و جلوى چشممان نمى آيد. و در چنين جمع غافلى، زشتى هامان رسوا و مفتضح نيستند و آنها را نمى بينيم.
وقتى همه دارند فرياد مى زنند، اگر من هم فرياد بزنم و زمزمه اى كنم، به جايى بر نمى خورد، ولى وقتى همه آرامند، زمزمه و حتّى صداى نَفَسِ من هم آزار دهنده است.
۲.مى تواند به همرنگى روى بياورد، اگر به فساد بيشترى روى نياورد، لااقل در همان حدّ باقى بماند و جزء غافل ها باشد.
۳.مى تواند از غفلت و بى توجّهى و از چشم پوشى و يا زشتى عمل آنها بياموزد و بيدار شود.
❛❛ عینصاد
📚 شرحی بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا سلام الله علیها | ص ۷۶
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰دست دادن به مرگ
🔸انسان، دنياى بزرگتر را در خود دارد، كه «فيكَ انْطَوى الْعالَمُ الاكْبَرُ». و در اين دنياى بزرگتر، تمام هستى مى تواند منعكس شود. آن گوهرى كه در تمام آن دنياى كوچك، جايگاهى ندارد، در اين جام جهان نما و در اين دنياى بزرگ، جلوه ها دارد.
🔸بى خبر دلى، كه اين گوهر را كه فقط در اوست و اين شهود و ديدارى كه فقط براى اوست و اين آگاهى و عرفانى كه همراه اوست و بيرون از تمام هستى است، بىخبر دلى كه اين گوهر را و اين جام جم را از گمشدگان لب دريا تمنا دارد ... در حالى كه گوهرها در دل دريا نهفته اند ... و در دل دريا پروريده شده اند.
🔸اين پناهندگى انسان به خويش پس از سرخوردگى از فكر و استدلال بود و پس از تهى دستى در تجربه و مواد اوليه. با كمبود تجربه پاى خيال باز مى شد و بازار خرافات رونق مى گرفت و خرافه ها سرسبز و شاداب مى گرديدند و در نتيجه تفكرى كه در چنين زمينه ى تخيل آلودى كار مى كرد به جايى نمى رسيد. آنها كه بيشتر از علم خويش خيز برمى دارند جز به درگيرى ها و اختلاف ها و قيل و قال ها نمى رسند. آنها كه با بال هاى ضعيف، شور پرواز مى گيرند، جز به مرگ دست نمى دهند.
🔸و انسانى كه در دلش روزنه اى مىيافت و در خويش پناهگاهى مى يافت، به اين پناهگاه مى خزيد؛ مخصوصاً آنجا كه با تجربه مى ديد چه قدرت ها و آگاهى ها و چه وسعت هايى در اين خلوت ها نصيب او مى شوند و چه راه هايى كه در درون او، پس از بنبستهاى بيرونى و پس از به گل نشستن پاى فكر و استدلال، براى او باز شده و ادامه مى يابند.
📚 روش نقد مکاتب( آرمان، آگاهی و عرفان) | ص ۱۸
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🏪 فروشگاه اینترنتی لیلة 🌙القدر
🔺تمامی آثار استاد علی صفایی حائری با ۱۵ درصد تخفیف عرضه میشود.
🔻ارسال سفارشات بالای صد و پنجاه هزار تومان رایگان میباشد.
🛒 روش خرید:
🤳🏼 « #خرید » را به آی دی زیر ارسال نمایید :
👇🏻👇🏻👇🏻
👤:@einsadshop_ad
یا 💻 از طریق لینک زیر مستقیم خریداری نمایید:
👇🏻
🌐: www.einsad.ir
|اینستاگرام| |ایتا| |تلگرام|
╭✤ @EinSadShop ✤╮
🔰فاطمه، کوثر را می خواهد!
🕯آدمى به خاطر حبّ به نفس و علاقه اى كه به خود دارد نمى تواند بدى هايش را احساس كند و برايش آشكار نمى شود.
🕯 ولى وقتی همين بدي ها در ديگران بدون اين محبّتى كه حائل و حاجب است، جلوه مى كنند، آدم زشتى اش را احساس مى كند و در آيينه ى سياهِ دل ديگران، متوجّه زشتى هاى خودش مى شود و به ذكر و بيدارى مى رسد.
🕯 وقتى تو مى بينى ديگران با اين همه آيات و عناياتى كه در حقّشان شده، غافلند و بىتوجّه، مى توانى به خاطر نبودن حبّ به نفس و نبودن اين حائل و حجاب، آگاه و بيدار باشى.
🕯 و اين، همان كوثر است؛ يعنى تو در هر موقعيّتى كه هستى و در هر محيطى كه قرار گرفتى، بتوانى بهترين موضع گيرى و برخورد را داشته باشى.
🕯و فاطمه كوثر را مىخواهد!
🕯از خدا مى خواهد كه اگر آدمى در محيط غفلت و بى توجّهى قرار گرفت، نه رو به فساد و تجاوز بگذارد و نه در همان حدّ از حماقت و غفلت بماند تا باعث بهره مندى و استعمار ديگران شود. بلكه از آن همه، به ذكر و بيدارى و توجّه دست يازد.
❛❛ عینصاد
📚 شرحى بر دعاهاى روزانه حضرت زهرا(س) | ص ۷۷
╭✤ @Einsad ✤╮
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ احتیاج به یقین نیست ﮺
🎙 عینصاد
#⃣ #ویدیو
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
🔗 لینک دانلود از آپارات
🌐سایت انتشارات لیله القدر
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca
🔰ساختن و سوختن!
💠هنگامى كه نماز، همراه امر نباشد و تكليف تو كار ديگرى باشد، اين عبادت ارزشى ندارد و عبوديت نيست.
💠 عبادتى، عبوديت است كه با اطاعت اللَّه همراه باشد و از امر او الهام گرفته باشد.
💠و اين صراط مستقيم و راه نزديك است كه تو را پيش مىبرد، نه فقه و نه اصول و نه حكمت و عرفان و نه رياضت و شهادت.
💠آنجا كه تكليف دارم تا جلوگير دشمنها باشم، اگر به كارى ديگر روى بياوريم خريدار ندارد.
💠آنجا كه آدمها دارند مى پوسند و از درون پوك مى شوند، اگر به خلوتى و كنجى پناهنده شده باشم، اين ارزشى ندارد و حتى من در همان خلوتم محاصره مىشوم و در خانهام از پاى مىافتم.
💠 اگر براى درگيرى آماده نشوى، ضربه مى بينى. آنها كه نيازهاشان را تأمين نكرده اند، مجبورند كه امتياز بدهند.
💠 و اين است تكليف تو، كه زمينهها را فراهم كنى و از خلوت فارغت بيرون بيايى و مهره هايت را بسازى.
💠 آنجا كه تكليف تو ساختن و سوختن است، ساختن مهره هايى و سوختن دشمن هايى، اگر به تظاهر بپردازى و شعار دهى و يا سينه ات را جلوى گلوله بگيرى، خريدارى ندارى.
❛❛ عینصاد
📚 صراط | ص ۱۵۲
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰 مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد...
❞ عینصاد
📚 #روش_نقد
#️⃣ #جمله_کوتاه
📢 |روبیکا| |اینستاگرام| |تلگرام| |کستباکس|
|آپارات| |بله| |توییتر|
╭✤ @Einsad ✤╮
🔰مادام که کشش عرفانی، انتخاب انسان نباشد...
🔹انسان در حالى كه از جبرهاى گوناگون مايه مى گيرد، انسان در حالى كه مجبور است، محكوم نيست؛ چون تضاد جبرها، او را به آزادى مى رساند و جبرهاى گوناگون، زمينه ساز انتخاب او مى شوند.
🔹انسان اگر از يك جبر برخوردار بود، محكوم مى شد و توجيه برمىداشت، اما پس از توجه به جبرها، انسان آزاد است كه چگونه انتخاب كند.
🔹اين كه مى گويند هر كس در اين زمينه قرار مى گرفت اين گونه مى شد و اين گونه انتخاب مى كرد، مغالطه اى همراه دارد؛ چون بايد گفت هركس در اين زمينه قرار مى گرفت مى توانست اين گونه باشد و مى توانست اين گونه انتخاب كند. اين توانايى و اختيار انسان را نمى توان نديده گرفت.
🔹مادام كه كشش عرفانى، انتخاب انسان نباشد، چيزى جز مسخ، جز تنوع بدست نخواهد آمد. و اين چنين عرفانى، اصالتى نخواهد داشت.
🔹و براى تحقق انتخاب، جز ارزيابى و آموزش و ايجاد زمينه، راهى نيست، كه تلقين ها مسخ انسان هستند.
❛❛ عینصاد
📚 روش نقد مکاتب(آرمان، آگاهی، عرفان)| ص ۱۰۶
#عین_صاد | عضو شوید
👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/2964258817C4593522bca