🔴 صبحانه با علی، شام با معاویه
♦️در فضای اجتماعی ، فرهنگی ، سياسی و اقتصادی امروز که زشت و زیبا، درست و غلط، حق و باطل، خودخواهی و خداخواهی، بصیرت و بی بصیرتی، و.... درهم آمیخته است و به لطف رسانه های اجتماعی و فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی، اتمسفر جهان ذهنی و عینی کوچک و بزرگ، زن و مرد، باسواد وبی سواد، شهری و روستایی، فقیر و غنی، جوان و پیر و اکثر لایه های جمعیتی و اجتماعی سرزمینمان ایران را درنوردیده است و این دو ساحت مهم ادراکی و رفتاری ما را تحت تاثیر خود قرار داده است، در این شرایط واقعا آخرالزمانی، توجه داشته باشیم که در این عصر، حفط اصالت ها، حفظ هویت ها و حفظ دستاوردهای انقلاب و نظام به مراتب سخت تر از به دست آوردنشان شده است.
♦️می بینیم گاهی واقعا با انگیزه دفاع از انقلاب و نظام و رهبری و پاسداری از خون شهدا، آب به آسياب دشمنان مشترک می ریزیم. گاهی جبهه خودی و جبهه آمریکائی ها و اسرائیلی ها را درست تشخیص نمی دهیم، با این که مرزبندی ها صریح و شفاف است: اسلام و کفر، انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و رهبری و نقطه مقابل آمریکای سلطه گر و جنایتکار ، اسرائیل غاصب و دولت های همپیمان با آن.
♦️نباید مرزها را تنگ و کوچک کنیم، البته باید هر کسی و هر جریانی با صراحت مرزبندی خود را در شعار و عمل، در گفتار و رفتار روشن کند تا زمینه به نام جمال، به کام کمال پیش نیاید. تا زمینه فتنه گری پیش نیاید.
♦️رهبری عزیز در سخنرانی اخیرشان با فرماندهان سپاه، بر این نکته تاکید فرمودند، که دشمن اصلی ما آمریکا است.
♦️کسانی که واقعا منتطر ظهورند، باید قبل از ظهور، مرزهای کنشی، اعتقادی و رفتاری خود را با آمریکا روشن کنند، نمی شود صبحانه را با علی بود و شام را با معاویه.
♦️همدلی، سعه صدر ،رفتار به عدالت، گذشت و فداکاری ، کار جهادی ، مدیریت جهادی دانش بنیان، شبکه سازی و مانند آن که مخاطبان فرهیخته بهتر از بنده می دانند، گمشده های امروز ما است .
♦️ان شالله به قول شهید سلیمانی همگی مورد توجه و عنایت امام زمانمان قرار گیریم تا به بلوغی برسیم که نخواهیم دیده شویم، به قول شهید خرازی همیشه می گفت، کاری که در سخت ترین مراحل عملیات می کنید برای کسی بازگو نکنید، خدا که می بیند.
♦️ان شالله به برکت صلوات بر محمد و آل، دست امام زمان ،دستگیرمان شود تا آرام آرام شیاطین درونی و بیرونی دستمان را در دست شیطان بزرگ نگذارند و روزی به خود آییم که دیگر دیر شده است. کم نبودند و نیستند کسانی که از اوج افتخار جانبازی در لشکر امیرالمؤمنین علی علیه السلام به حضیض ذلت و خواری ابدی و جان بازی در لشگر یزید رسیدند.
✍ ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه، جمعه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 پاسدار شدن؛ راه درمان و راه رشد
🌹همانطور که یک فرد میتواند نماد هویت یک ملت شود، یک سازمان هم میتواند.
سپاه اینگونه است.
سپاه نشان داد روش تقابل با راهبرد «بحران پی در پی» که در ایران به شوخی به نام «موقعیت حساس کنونی» شناخته میشود ، چگونه است. تقابل با روش شیطان:
لأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِیم * ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلاَ تَجِدُ أكْثَرَهُمْ شَاكِرِین
تقابل دشمن سیصد و شصت درجه است و تا وقتی در مسیریم دائمی است تا اینکه ناامید شود. او خود البته مایه رشد جبهه حق است.
الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون.
شیطان باعث میشود جبهه حق رشد کند. پیشرفت در بستر مبارزه با او رخ میدهد.
♦️چگونه؟
🌹این همان نکته ای است که سپاه به عنوان یکی از نمادهای مردم به ظهور و بروز بکشد.
پاسداری دائمی از خود، از حق و حقیقت، از مسیر تحول یعنی انقلاب، پاسداری اساسا (الذین اتقوا ) ، بیدار بودن مقابل دشمن و سستی نکردن و شش دنگ بودن (اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا) ، این همان است که در الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلا هم یاد میگیریم. این ها باعث رشد و توسعه جبهه حق میشود. سپاه وسط دشمنی ها یک نهال کوچک بود در مدت دو سال به سرعت رشد کرد رشد ایمانی.
🌹سپاه جایی بود که از ابتدای انقلاب زیر نظر سیدعلی خامنه ای عزیز و حکیم قد کشید او در جایی میگوید من و شهید بهشتی تقسیم کار کردیم سپاه زیر نظر من و جهاد سازندگی زیر نظر او باشد.
بیست و چند سال بعد از شهادت شهید بهشتی جهاد سازندگی را سر بریدند اما خامنه ای حکیم ، دوباره آن را کنار هویت بسیج پیوند زد و دوباره آن را جوشاند. سپاه اهل خدمت هم شد.
🌹جنس جبهه حق این است وسط جنگ میجوشد رشد میکند توسعه میابد. این قاعده را بلد باشیم در میانه درگیری با شیطان با امیدی عمیق و ایمانی میجنگیم. و پیشرفت میابیم.
🌹مسیر پیشرفت غیر از مسیر توسعه غربی است. او با دزدی رشد میکند و ظلم. این با قیام رشد میکند و مقاومت. با جهاد.
♦️انقلاب را هنوز نشناخته اند هنوز کار دارد با این عالم مادی ضال و گمراه و مغضوب خدا.
مسیر مردان خدا را باید شناخت، چشم در چشم دشمن ظالم، گوش به فرمان امام، خاکسار و عاشق مردم و تکریم کننده بشر.
🌹آنانکه با استشمام بوی قدرت حواسشان را از دشمن متوجه هم میکنند، عقبند.
🌹آنانکه تن صدایشان را از ترس این حزب و آن حزب با خوش آمد این و آن یا به امید طرفداری عده ای تنظیم میکنند، عقبند.
🌹آنانکه نزدیک انتخابات که میشود برای خود دشمن میسازند و ملت را سر کار میگذارند، عقبند.
🌹آنانکه مثل آب خوردن تهمت میزنند و هو میکنند و دروغ میگویند که به جایی برسند، عقبند.
🌹آنها که اهل باند بازی و «رفیق بازی» و کشتی گرفتن هستند که قدرتی کسب کنند، عقبند.
🌹سپاه شاخص است. شهیدان شاخصند. مسیر تعالی و پیشرفت را اینگونه باید طی کرد و لاغیر.
♦️کاش همه ما پاسدار باشیم، پاسدار خودمان، پاسدار حق و حقیقت، پاسدار انقلاب اسلامی.
♦️پاسدار شدن راه درمان دردهای فردی و اجتماعی ما است
@ali_mahdiyan
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴ستون های اصلی نظام
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 واقعیتهای حجاب در جامعه امروز ایران
♦️ گزارش تحلیلی - آماری انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران درباره واقعیتهای حجاب در جامعه امروز ایران بر اساس نظرسنجی منتشر شد.
🔗 mehrnews.com/x32Sb3
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 سهم بودجه دولت از اقتصاد
♦️ با وجود گفتمان رایج که اقتصاد کشور را به غلط یک اقتصاد دولتی معرفی می کند اما آمار بانک مرکزی نشان می دهد که حداقل در سه دهه اخیر سهم بودجه دولت از اقتصاد ایران زیر ۲۰ درصد بوده است.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
10.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 کشتی عقلانیت جمهوری اسلامی ایران
♦️چطور سیدعلی داره کشتی عقل میسازه؟
🔹چطوره داره در جهان یار تربیت میکه...
♦️شباهت داستان کشتی نوح با وضع فعلی انقلاب اسلامی
هر کدوم از ما باید ببینیم در تمدن جدید اسلامی کدوم قسمت رو داریم آباد میکنیم؟
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴کلبه وحشی
اسفند 1348 وقتی یعقوب نیمرودی افسر کارکشته رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا از ارتش رژیماشغالگر قدس کنارهگیری کرد و روزنامه معاریو از ورود او به حوزه اقتصادی و تجارت بینالملل خبر داد؛ کارشناس اداره هفتم ساواک با رصد این رویداد طی نامهای به اداره ششم نوشت: «اشتغال جدید وی [...] به احتمال زیاد پوششی برای فعالیت اطلاعاتی در خلیجفارس و شیخنشینها خواهد بود.»
کارشناس ساواک اما اشتباه میکرد. فعالیتهای اقتصادی نیمرودی اگرچه میتوانست ظرفیت خوبی برای پوشش اقدامات امنیتی باشد اما این فعالیتها بیش از آنکه پوششی باشد؛ واقعی بود و ادامه فعالیتهای سیاسی و امنیتی نیمرودی به حساب میآمد. آنطور که از خاطرات سرهنگ نیمرودی برمیآید؛ او در دور جدید فعالیتهایش برای پیشبرد اهداف سیاسی اسرائیل در منطقه از مسیر اقتصادی میکوشید. چیزی که از آن با عبارت «صلح[عادیسازی روابط با اسرائیل] بر پایه تجارت» یاد میکرد...
... سال 1982 رونالد ریگان رئیسجمهور وقت آمریکا طی سخنرانی معروف خود در وستمینستر لندن؛ پیشنهاد «تقویت زیرساختهای دموکراسی» را در سایر کشورهای جهان(غالبا کشورهای غیرهمسو با آمریکا و یا وابسته به اتحادیه جماهیر شوروی) داد. پیشنهادی که در تلاقی با دیگر اقدامات وزارت خارجه آمریکا منجر به پایهگذاری موقوفه ملی دموکراسی(NED) در سال 1983 شد. به منظور بهرهبرداری از ظرفیتهای اقتصادی در دستیابی به این هدف، یکی از چهار بازوی اصلی انایدی(NED) از همان آغاز با محوریت اقتصاد در ذیل اتاق بازرگانی آمریکا شکل گرفت: «مرکز کسبوکار خصوصی بینالمللی»(CIPE).
سال 2005 انایدی(NED) پروژهای با محوریت ایران را در اختیار سایپ(CIPE) گذاشت. هدف، ساخت و توسعه یک بخش خصوصی منطبق با ارزشهای آمریکایی در ساختار اقتصادی ایران بود. این پروژه در گام اول به شناسایی افراد مستعد میپرداخت، گام دوم شامل آموزش آنها همسو با ایدههای سایپ(CIPE) میشد و گام آخر رشد و تقویت آنها در فضای اقتصادی ایران بود. انجمن بینالمللی مدیران ایرانی(i-aim) یکی از مجریان این پروژه بود که سال 1384 در کانادا تأسیس و برای فعالیتهایش از طرف سایپ(CIPE) تأمین مالی شد. آنها همایشهای متعددی با این هدف در ایران و خارج از ایران برگزار کردند اما با آشوبهای سال 1388 تغییراتی اساسی اتفاق افتاد.
تغییر اساسیای که پس از آشوبهای 1388 و همسو با راهبرد «دولتداری قرن بیستویکم» وزارت خارجه آمریکا در پروژه سایپ(CIPE) برای ایران اتفاق افتاد مبتنی بر ظرفیت فناوریهای نوین و کسبوکارهای نوپا بود. سایپ(CIPE) از طریق انجمن بینالمللی مدیران ایرانی(i-aim) رویدادی به نام پُل(iBRIDGES) را برای کار بر روی شبکه کسبوکارهای نوپا، فعالان اقتصاد دیجیتال و کارآفرینان حوزه فناوریهای نوین در ایران راهاندازی کرد. همایش پُل(iBRIDGES) طی سالهای مختلف در برکلی(۲۰۱۴)، برلین(۲۰۱۵)، بارسلونا (۲۰۱۶)، تورنتو(۲۰۱۹) و همایش مجازی(۲۰۲۰) برگزار شد. نکته قابل توجه حضور گسترده کسبوکارهای نوپای ایرانی و فعالان این حوزه در رویدادهای پُل(iBRIDGES) با حمایت دولت تدبیر و امید[!] بود.
زیستبوم کسبوکارهای نوپا در کشور و به تبع آن بخشی از فضای اقتصاد دیجیتال ایران چگونه با غفلت مسئولان دولت وقت بیمار شد. مسئولان دولت وقت در خوشبینانهترین حالت هیچ فهمی از حوزه فناوریهای نوین نداشتند. آنها به رهاشدگی و بیقاعدگی در این حوزه افتخار و آن را با برچسبهای عامیانه مثل «رقابت آزاد»، «مخالفت با سانسور» و... توجیه میکردند. نتیجه 8 سال غفلت در نظاممند کردن کسبوکارهای دیجیتال مبتنی بر فناوریهای نوین، شکلگیری یک کلبه وحشی در اقتصاد دیجیتال ایران است. قلمرویی که اگرچه در حوزه قضایی ایران قرار دارد اما پایبندیاش به قوانین ایران در کمترین حالت ممکن است.
هنوز در کشور ما هیچ قانونی سکوهای دیجیتال را در مقابل استفاده از دادههای کاربرانشان به آنها پاسخگو نکرده و کاربران سکوها عموما نمیدانند دادههایی که از آنها جمعآوری میشود چگونه مورد بهرهبرداری قرار میگیرند. هیچ قانونی برای حمایت از کسبوکارهای نوپای کوچک بااشتراکگذاری بانک دادههای شرکتهای بزرگ(و یا حداقل بخشی از آن) وجود ندارد. و در لایهای عمیقتر به نظر میرسد چندان به این مسئله فکر نشده که الگوی اقتصادی شرکتهای بزرگ مبتنی بر فناوریهای نوین که منجر به از بین رفتن کسبوکارهای کوچک به نفع شرکتهای بزرگ فناوری میشود، چقدر با الگوی اقتصادی مد نظر «جمهوری اسلامی ایران» سازگار است؟...
💢یادداشت روز کیهان
🔹سید محمد عماد اعرابی
https://kayhan.ir/fa/news/271602/%DA%A9%D9%84%D8%A8%D9%87-%D9%88%D8%AD%D8%B4%DB%8C-%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B2
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
5.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 تفاوت "غرب در غرب" با "غرب در شرق"/تاملی کوتاه درباره فیلترینگ خبری در کانادا
♦️خبرخوانی در شبکههای اجتماعی کانادا فیلتر شد. تصور ما این بود که آزادی های اجتماعی و مصرف رسانهای در این کشور حداکثری است. در واقع آنچه از رسانهها برای ما از همسایه شمالی آمریکا بازنمایی شده، چنین است. اما این خبر در باب فیلترینگ خبری شبکه های اجتماعی می تواند گمانه ها و ذهنیت های متفاوتی را درباره این کشور رقم بزند.
♦️فارغ از این ذهنیت نو درباره کانادا که مردمش در به در به دنبال فیلترشکن میگردند، چه تاملات دیگری درباره این تصمیم می توان تصور نمود؟
۱. یک استراتژی برای ایجاد مرجعیت خبری
۲.بهبود و ارتقاء وضعیت اقتصادی مطبوعات رسمی
۳.کنترل آزادی ها و به اصطلاح دمکراسی کنترل شده
۴.مدیریت اخبار جعلی و امنیت ذهنی و روانی جامعه
۵.تامین امنیت سیستم در برابر آشوب های خبری
۶.حفظ انسجام جامعه و مراقبت از سرمایه اجتماعی
۷.تاکید بر اهمیت و اولویت حکمرانی سایبری
♦️به هرحال هم از این لحاظ میتوان بررسی نمود که فیلترینگ در تمام دنیا یک شیوه حکمرانی است و هم از این جهت می توان مساله را بازخوانی و مورد دقت قرار داد که چرا غرب در غرب، با غرب در شرق، یکسان نیست. پاسخ کوتاه اینکه میان واقعیت(غرب در غرب)و ذهنیت(غرب در شرق)، عنصر سوم روایت (بازنمایی رسانهای) وجود دارد که عموما از آن غافلیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_tabyin
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مناظره داریوش رحمانیان و موسی غنینژاد در مورد مسئلهی عنوانگذاری خیانتمشترک «انگلیس_شاه_آمریکا» برای فهم تاریخ معاصر ایران
♦️شاخص مهم لیبرالیسم ایرانی تطهیر امپریالیسم و کارچاق کنی برای سرمایه داری خون ریز و تحریف تاریخ ملی
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 زنده باد دولتِ بیگفتمان
💡آیا از بیگفتمانی دولت سیزدهم میشود استقبال کرد؟
🖊حمید ابدی
[1 از 3]
🔸دولت سیزدهم را دولتِ بیگفتمان میدانند و من در این نوشته کوتاه، بنا به دلایلی، در صدد همراهی با «وضعیت بیگفتمانی» این دولت هستم. شرایط امروز جهان و ایران را به گونهای مییابم و میفهمم که اقتضای آن، بیگفتمانی است؛ به عبارت دیگر، اگرچه به طور کلّی، بیگفتمانی، وضعیت مطلوبی نیست، اما در شرایط کنونی، بیگفتمانی مزیّت دولت سیزدهم است. ما چون «دولتهای گفتمانی» را با تجربه تاریخیِ دولتهای پنجم تا دوازدهم میفهمیم، به خاطر عادات ذهنی تهنشینشده، قدری با این وضعیت خلاف آمد عادت، غریبهایم و زبان به نقد آن میگشاییم. آیا نمیتوانیم تجربه دولتهای گفتمانی گذشته را با نظری انتقادی مورد توجّه قرار دهیم؟
🔹اگر بخواهیم واژه گفتمان را با دقّت و حسّاسیت به کار ببریم، دولتها شاید در بستر یک گفتمان شکلیافته، بتوانند به نشر و بسط آن گفتمان کمک کنند، امّا هیچگاه منشا گفتمانی نبودهاند. در تجربه تاریخی سه دهه پس از جنگ، مطابق دیدگاه رهبری، تنها دو گفتمان «عدالت» و «تولید علم» امکان پذیرش اجتماعی در جمهوری اسلامی را یافته است و از قضا هر دو گفتمان، بیش از آنکه منشا «دولتی» داشته باشد، منشا «دانشجویی و دانشگاهی» داشت؛ یعنی سرآغاز و نقطه تولّد آن دولت مستقر نبود، اگرچه دولت مستقر در در بسط و تثبیت آن نقشآفرینی جدّی داشت. به استثنای این موارد، کدام دولت در جمهوری اسلامی ایران توانست طی یک تجربه هشت ساله، گفتمانی را به اجماع عمومی مردم یا نخبگان ایران برساند؟ در تقسیم کار واقعی شکلیافته در جمهوری اسلامی، دولتها گفتمانساز نبودهاند و اگر قدمی برای تغییر گفتمان عمومی کشور برداشتهاند، از عهده چنین کاری بر نیامدهاند.
🔸«گفتمانهای دولتساخته»، همواره با ارایه روایتی از نیاز و ضرورت خاصّی را که در یک برهه زمانی در کشور شکل گرفته بود، پاسخ آن نیاز را در شعار و مجموعهای از گزارهها صورتبندی کردهاند. دولت پنجم، ضرورت و نیاز به سازندگی را در شکل خاصّی از «توسعه تکنوکراتیک» پاسخ داد؛ دولت هفتم، جامعه به تنگ آمده از قفس آهنین تکنوکراسی را به «توسعه سیاسی» و خوانش خاصّی از آزادی فراخواند؛ دولت نهم که در پیِ گفتمان عدالت برآمده بود، در ادامه راه خود (در دولت دهم)، تصوّر میکرد میتواند با «مکتب ایرانی» شکافهای سیاسی و اجتماعی آن روز را التیام بخشد؛ دولت یازدهم در شرایط تحریم اقتصادی که جامعه آن را نشئتگرفته از فقدان خرد سیاسی در سیاست خارجی و ستیز با غرب میفهمید، خوانش خاصّی از شعار «اعتدال» و «تدبیر» را بر سر دست گرفت؛ این تجربهها اگرچه سطحی از تاثیر بر ریلهای اداره کشور بر جای گذاشتهاند، اما هیچیک موفق به استقرار گفتمانی در کشور نشدهاند.
🔹دولتها همواره در صدد «برساخت» گفتمانی بودهاند که در رویارویی با واقعیت جمهوری اسلامی و جامعه ایران، به علت ناسازگاری با بافت جمهوری اسلامی و جامعه ایران، در نهایت با پنجهکشیدن به صورت حاکمیت و جامعه ایران و زخمی و خسته شدن خود دولتها فیصله یافته است. ما همواره با دولتهایی رو به رو بودهایم که خسته و زخمی و زخمزده، صحنه را به دولت بعد واگذار کردهاند. البته جمهوری اسلامی راه خود را بر روی مخروبه گفتمانهای دولتساخته، پیش برده است و شعار اصلی هر دولت را به گونهای استحاله و در خدمت خود به کار گرفته است. سازندگی، آزادی، مردمسالاری، عدالت و اعتدال هنوز در متن جمهوری اسلامی حاضرند، امّا نه به معنایی که دولتها در صدد برساخت آن بودهاند.
🔸دولت سیزدهم در شرایطی بر سر کار آمد که نوعی سستی و زوال در آرایش سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور پدید آمده و همزمان نشانهها و جوانههای نوعی نظم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جدید ظاهر شده است. وضعیت زمانی بغرنجتر میشود که توجّه کنیم، نظم سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان پیرامون ایران نیز در سراشیبی زوال قرار گرفته و نشانههای نظم جدید ظاهر شده است. فهم اینکه روند تحوّلات و برآیند نیروهای کنشگر صحنه، در ایران و جهان، رو به چه سمتی است، بسیار دشوار شده و دولت سیزدهم در چنین شرایطی «بیشعار» و «بیگفتمان» به میدان آمده است. در وضعیت امروز ایران و جهان، کسی را سراغ ندارم که ادّعایی در باب اشراف و تسلّط بر روند تحوّلات داشته و یا روایتی عرضه کرده باشد. به جز احتمالات و گمانههایی اجمالی و پراکنده، «روایت» پرقدرتی از روند تحوّلات وجود ندارد. این خلا روایت، نه از سر ضعف داده، اطلاعات یا قدرت تحلیل تحلیلگران، بلکه از پیچیدگی درک معادله تغییرات حکایت دارد.
🆔 @social_theory
ادامه ⬇️⬇️
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim
🔴 زنده باد دولتِ بیگفتمان
💡آیا از بیگفتمانی دولت سیزدهم میشود استقبال کرد؟
🖊حمید ابدی
[2 از 3]
🔹وضعیت آغاز دولت سیزدهم یک تفاوت اساسی با وضعیت اجتماعی در دولتهای پیشین دارد. دولتهای پیشین در بستر یک نیاز و ضرورت جمعی که جامعه ایران آن را احساس میکرد، شکل یافتند: نیاز به سازندگی، نیاز به آزادی، نیاز به عدالت، نیاز به عقلانیت. میتوان پرسید: دولت سیزدهم با چه جامعهای و با چه تمنّایی رو به رو بوده است؟ آیا روایتی از تمنّای جامعه ایران در طلیعه گام دوم انقلاب وجود دارد؟ به نظر میرسد، جامعه ایران در سالهای ابتدایی گام دوم، بیآنکه بر روی شعار خاصّی مطالبهای داشته باشد یا نیاز خاصّی را ضروری بداند، اساساً در مورد «آینده و سرنوشت» خود به تردید و پرسش افتاده است. در دولتهای قبل، ما با چنین وضعیتی رو به رو نبودهایم و انگار آینده مطلوب، با سطحی از اطمینان و به سهولت «قابل دسترسی» مینمود. راهِ آینده در دولتهای قبل، باز و گشوده به نظر میرسید و شاید به همین دلیل بود که دولتها با شوقی وافر و زانوانی پرتوان برای پاینهادن در مسیر تحوّل و اصلاح به میدان میآمدند. امّا در دولت سیزدهم، وضعیت ویژه جهان و ایران، اساس آینده را در پردهای از ابهام قرار داده است؛ در دولتهای قبل، هیچگاه آینده تا این اندازه، ابهامآلود و پرسشبرانگیز به نظر نمیرسید. این نه وضعیت دولت سیزدهم که وضعیت جمعی ایرانیان در ابتدای قرن پانزدهم هجری شمسی است. با این وضعیت چگونه میشد و میتوان رو به رو شد؟ آیا برساختِ یک شعار یا یک راهبرد یا مجموعهای از گزارهها، میتوانست و میتواند راهی باز کند و کاری را پیش ببرد؟
🔸پرسشبرانگیزی آینده، امری ملّی در ایران نیست و اختصاص به ایران ندارد. جهان امروز در مورد آینده به تردید افتاده است و دستها و افکار و اندیشهها برای حرف زدن از آینده و ساختن آن، قدری سست شدهاند و صاحبنظران سعی میکنند اندکی محتاطانهتر در مورد آینده حرف بزنند. اگر دقّت کنیم، نسبت ایران با جهان نیز دستخوش تحوّلاتی شده است. بعد از ماجرای سوریه، ماجرایِ برجام و از همه مهمتر، بعد از شهادت شهید سلیمانی، انگار دریچهای به سوی دیدن و فهمیدن جهان برای ما ایرانیان باز شده که در سابقه تاریخی ما وجود نداشته است. ما عمدتاً با جهان، از دریچه نوعی شیفتگی یا نوعی غیریتانگاری رو به رو بودهایم. امّا به برکت جمهوری اسلامی و حوادث دهه نود شمسی که به آن اشاره شد، و همچنین وضعیت تحوّلات جهانی و افول قدرت آمریکا و در حال تکوین بودن نظم جدید جهانی، انگار برای اوّلین بار، با دولت سیزدهم امکان آن را یافتهایم که در ورای شیفتگی و غیریتانگاری، جهانی که در آن قرار داریم را بشناسیم. «جهان» در این وضعیت جدید، دیگر «ّبیرونِ» ایران نیست و ما با «ایرانِ در جهان» رو به رو شدهایم. «ایرانِ در جهان»، یعنی سرنوشت و آینده ایران با سرنوشت و آینده جهان امروز پیوند خورده است و این وضعیت، فوق روابط بینالمللی و سیاست خارجی همسو یا ناهمسو با غرب، در دولتهای پیشین است.
🔹شرایط امروز ایران و جهان به گونهای نیست که با انتخاب یک شعار و مجموعهای از گزارهها، بتوان گفتمانی را در جامعه پمپاژ کرد. وقتی اساس آینده مورد سوال و ابهام واقع شده و جامعه ایران بیش از گذشته، مسائل خود را در پیوند با مسائل جهان میبیند، گوشی برای شنیدن راهحلهای دم دستی، مشابه آنچه در گفتمانهای دولتساخته قبلی دنبال میشد، وجود ندارد. تازگیِ وضعیتی را که دولت سیزدهم در آن واقع شده است، دریابیم و به آن بیاندیشیم. این وضعیت نوظهور، ایران و مسئلههای ایران را در شاکله جدیدی پیش روی دولت سیزدهم قرار داده است. دولت سیزدهم به جای دنبال کردن یک «گفتمان سیاسی»، به واسطه شخصیت آقای رییسی، حامل «فرهنگ سیاسی» خاصّی است که امکان مواجه شدن با وضعیت پیچیدهای را که به آن اشاره شد، یافته است.
🔸به بیانات رهبری در دیدار با هیئت دولت در سال 1401 که عمدتاً به ستایش و تحسین «فرهنگ سیاسی» دولت سیزدهم اختصاص داشت، با نظری عمیقتر بنگریم. در میان ویژگیهایی که رهبری برشمردند، به نظرم «زدودن رقابتهای منفی از روابط بین قوا» و «احتراز از فرافکنی و بهانهتراشی» جلوهای ویژه داشت. این دو ویژگی را صرفاً به عنوان ویژگی اخلاقی رئیسجمهور و هیئت دولت فرونکاهیم؛ این دو ویژگی، ظرفیت وامکان جدیدی را پیش روی دولت سیزدهم قرار داده است که دولتهای گفتمانی قبلی فاقد آن بودهاند: «رو به رو شدن با واقعیت و پیچیدگی مسائل کشور». اینکه دولت سیزدهم تا چه اندازه در فهم وحل مسئلههای کشور موفق بوده، درجای دیگری بایدمورد بررسی قرار گیرد، امّا میتوان ادّعا کرد که دولت سیزدهم به عنوان نخستین دولت گام دوم انقلاب،با پیچیدگی مسائل واقعی جمهوری اسلامی مواجه شده است.
🆔 @social_theory
ادامه ⬇️⬇️
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
🆔 eitaa.com/eisavim