eitaa logo
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع
306 دنبال‌کننده
736 عکس
26 ویدیو
120 فایل
ا
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بانوی کرامت ▫️ مقامی كه برای ذكر شده است، یك مقام عادی نیست. اذنی ذات اقدس الهی به این بانوی كرامت مانند سایر اهل بیت عطا كرده است كه به این‌ها می ‌دهد... .
هدایت شده از صفویه پژوهی
ژان شاردن جایگاه امام زمان (عج) در میان پادشاهان صفوی از منظر ایرانیان را اینگونه توصیف می کند: «غالب ایرانیان پادشاه خود را نماینده اولین جانشینان پیغمبر (ص) یعنی امامان و خلیفه امام غایب حضرت مهدی امام دوازدهم در مدت غیبتش می دانند و افزون بر عناوین دیگر، عنوان خلیفه که بیانگر جانشین امام است به او می دهند و این عنوان بدین دلالت دارد که اداره امور دینی و دنیوی تا هر زمان که امام دوازدهم ظهور کند سپرده به اوست و همین که امام غایب بر مردمان ظاهر شد، باید همه اختیاراتش را به وی بسپارد وگرنه به یک ضربت امام کشته خواهد شد» https://eitaa.com/safavid907
📚 نشست علمی تحقیق معیار با مطالعه موردیِ کتاب «درآمدی بر شناخت دین و فرهنگ زردُشتی» 📕 همراه با رونمایی از کتاب 🌷سخنرانان: استاد محمد اسفندیاری، دکتر سید سعید رضا منتظری و استاد جویا جهانبخش 🔹پنجشنبه ۳ آبان، ۱۰ صبح تا ۱۲ 🔸مشاهده برخط: m8r.ir/1003 🔸خیابان حافظ، دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، ساختمان شماره۲، سالن شهید آیت الله رئیسی ⬅️پژوهشگاه را در فضای مجازی دنبال کنید 🌐 https://takl.ink/Isca.ac.ir
هدایت شده از سعید نجفی نژاد
«سر ریدر بولارد»، سفیر انگلیس در ایران در زمان جنگ: «ورود قوای خارجی به خاک ایران با آنکه برای ایرانیان بسیار دردناک و ناراحت کننده بود ولی اکثر آنها امید داشتند که این جریان حداقل باعث رهایی ملت از دست رضاشاه باشد» ♦️ هاروی منشی ایدن وزیر امور خارجه کابینه چرچیل در یادداشت های روز 9 سپتامبر 1941 (17 شهریور 1320) با اشاره به تصمیم کابینه درباره برکناری رضاشاه اشاره کرده، می نویسد: «او دیر یا زود باید حذف شود. ایرانی ها خودشان هم به ما پیشنهاد کرده اند که ما باید شاه را از صحنه بیرون کنیم. مسأله این است که چه کسی را باید جای او گذاشت» (کتاب دو قرن نیرنگ، ص 54 - 56) https://eitaa.com/eiscahistory
⭕️ آیا این مقبره منسوب به شخصیت هخامنشی است!؟ ⬇️ ⭕️ مقبره ای که امروزه به نام کورش هخامنشی مشهور است، در دوره اسلامی، به نام نامیده می‌شد. 👇👇 ❶ در دوران حاکمیت اتابکان بر منطقه فارس، در سال ۶۲۰ یا ۶۲۱ هجری قمری، مسجد جامعی پیرامون آرامگاه ساخته و محرابی نیز بر سنگ درون اتاق آرامگاه حجاری شد. 📚 علیرضا شاپور شهبازی، راهنمای جامع پاسارگاد، شیراز: بنیاد فارس شناسی، ۱۳۸۸. ص ۱۲۱. ❷ جورج ناتانيل كرزن‏ پیرامون این مقبره نکاتی قابل توجه می‌نویسد. او می‌گوید: «ايرانيان اين بنا را قبر مادر سليمان مى‌‏نامند و اين عقيده در سراسر دوره اسلامى شايع بود.» 📚 جورج ناتانيل كرزن، ايران و قضيه ايران‏، ترجمه غلام‌على وحيد مازندرانى‏، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى‏، ۱۳۸۰. ج‏ ۲، ص ۹۶. ❸ وی در ادامه گزارشی از مورخین و جهانگردان بیان می‌کند که بنای مذکور را «مقبره مادر سلیمان» نامیدند. وی می‌نویسد: «جان استريوس در ۱۶۷۲ خاطرنشان مى‏‌سازد كه آنجا زيارتگاه زنان پارسا بوده كه ۳ بار سر بر قبر مى‏‌كوبيدند و ۳ بار هم آن را مى‏‌بوسيدند و بعد از دعاى كوتاهى خارج مى‌‏شدند.» 📚 جورج ناتانيل كرزن، همان، ج ۲، ص۹۶ - ۹۷. ❹ این نکته برای کرزن (و هر انسان متفکری) مهم و اساسی به نظر می‌رسد، چون تا همین قرن اخیر، ورود مردان به این بنا ممنوع بوده است. حتی محقق سرشناسی چون موریه، به دلیل مرد بودن از حضور در مقبره منع می‌شود (در سال ۱۸۰۹ میلادی) 📚 جورج ناتانيل كرزن، همان، ج ۲، ص ۹۷ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
کتاب «مبانی نظری و عملی طب ایرانی تا پایان قرن پنجم هجری» اثر مشترک خانم دکتر زهرا حسین هاشمی و آقایان دکتر مسعود کثیری و دکتر اصغر منتظرالقائم منتشر شد. https://eitaa.com/eiscahistory
چکیده کتاب طب ایرانی در دوره تمدن اسلامی به ویژه سده‌های چهارم تا ششم هجری با ظهور مشاهیری همچون علی بن ربن طبری، محمد بن زکریای رازی، علی بن عباس اهوازی، شیخ‌الرئیس ابوعلی سینا و حکیم جرجانی به شکوفایی علمی منحصر به فردی رسید و به پارادایم غالب دانش پزشکی در شرق و غرب تا قرن 17 میلادی بدل می‌شود. این پژوهش بر آن است که طب ایرانی را در دو مبحث مبانی طب نظری و طب عملی در فرهنگ و تمدن اسلامی تا پایان قرن پنجم هجری مورد بررسی قرار دهد؛ زیرا طب ایرانی، مانند طب یونانی، چین و هند در جایگاه یک «مکتب» شناخته‌شده مطرح نیست و چنین می‌نماید که طب ایران دنباله رو دیگر تمدن‌های طبی بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف بررسی مبانی نظری و عملی طب ایرانی در پی پاسخ‌گویی به سوالاتی است که: «مبانی نظری و عملی طب ایرانی چیست و مهم‌ترین مبانی و شاخصه‌های مکتب طب ایرانی چیست؟» برای پاسخگویی به سوال فوق، این فرضیه به آزمون گذاشته شده است که: «طب ایرانی با دارا بودن مبانی نظری و عملی ویژه یک مکتب طبی کامل است». روش انجام این تحقیق، توصیفی- تحلیلی با استناد به منابع اصلی و مطالعات کتابخانه‌ای بوده است. با توجه به یافته‌ها و تطبیق آن‌ها با اصول یک مکتب طبی، می‌توان گفت طب ایرانی شاخصه‌ها و اصول و مبانی یک مکتب طبی مستقل را دارا می‌باشد. با وجود اهمیت و جایگاه طب ایرانی در جامعه بین‌الملل هنوز پژوهش مستقل در حوزه شناخت طب ایرانی به عنوان مکتب انجام نشده است. کلید واژه‌ها: مکتب طبی، مبانی نظری، مبانی عملی، طب ایرانی https://eitaa.com/eiscahistory
نظر کنت دوگوبینو درباره علاقه ایرانیان به تاریخ کشورشان: ♦️ملت ایران عاشق تاریخ کشورشان می باشند. در این کشور تاریخ جالب ترین موضوع است. ملتی که این قدر به تاریخ و پیشینیان خود اهمیت می دهد، بی شک به اصل بقاء و نیروی فوق العاده خود آگاه است. (سه سال در آسیا، ص 269 – 272) 🔷گوبینو در دوران حکومت ناصرالدین شاه به مدت سه سال در ایران سکونت داشته است. https://eitaa.com/eiscahistory
مقاله جناب آقای دکتر حسین قاضی خانی، مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام با عنوان «بررسی وانهادن سرپرستی جعفر بن ابی طالب به عباس بن عبدالمطلب» در همایش بین‌المللی «حضرت جعفر بن ابی‌طالب» از سوی داوران همایش به عنوان اثر «شایسته تقدیر» انتخاب شد.
ویلیام لرد گلدستون که چهار دوره در فاصله سالهای 1868 تا 1894 م نخست وزیر انگلستان بوده، روزی در مجلس عوام این کشور قرآن را در دست گرفته و گفت: 🟩 «تا از اين كتاب آسمانى در عالم اسمى باقى است، ما نبايد به دوام و بقاى مستملكات خود مطمئن باشيم، مانع بزرگ مقاصد ما در عالم قرآن است.» (شرح زندگانی من، عبدالله مستوفی، جلد سوم، ص 110) 🔷کشیشی که در آن مجلس بود سریع قرآن را پاره کرد. گلدستون رو به او کرده و گفت: «احمق منظورم پاره کردن قرآن نبود، باید کاری کنیم تا مفاهیم این کتاب از قلب مسلمانان زدوده شود» https://eitaa.com/eiscahistory
📢 تأکید رهبر انقلاب بر درس گرفتن از زندگی جناب جعفر 👈 حرف خدا را بدون پنهان‌کاری بیان کنیم ✏️ رهبر انقلاب: اینکه در برابر دشمن یا در برابر بیگانه انسان چه کار کند؛ که درست‌ترینش همین است که همان کاری را که خدا گفته بکند، [مانند برخورد جناب جعفر با نجاشی، حاکم حبشه]. ما در حوادث گوناگون در دنیا با دوستان مواجهیم، با دشمنان مواجهیم، با بی‌طرف‌ها مواجهیم، با بی‌خبرها مواجهیم، از ما سؤال میکنند، از ما میپرسند؛‌ مخفی کنیم، پنهان کنیم، یک چیزی را نگوییم؛ نه، همان را که خدای متعال بیان کرده، بیان کنیم... این هم یک نکته‌ای است که ما از سیره‌ی جناب جعفر به دست می‌آوریم. 🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران همایش بین‌المللی حضرت جعفربن‌ابی‌طالب علیهماالسلام. ۱۴۰۳/۵/۲۹ 🔹️متن کامل بیانات: khl.ink/f/58242
💠 ۶ جمادی الاول سالروز شهادت جناب جعفر طيار علیه السلام 🔸جعفر بن ابی‌طالب بن عبدالمطلب مشهور به جعفر طیار و ذوالجناحین سومین فرزند ابوطالب و فاطمه بنت اسد بود. جعفر پسرعموی پیامبر اكرم (ص)، برادر بزرگ‌تر امام علی(ع)، دومین فرد مسلمان پس از امام علی(ع) و صحابی رسول خدا(ص) بود. 🔸جعفر را مردی خطیب، سخاوتمند، بردبار و متواضع معرفی کرده‌اند. مفسران او را مصداق برخی از آیات قرآن از جمله آیه ۲۳ سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ...» دانسته‌اند. 🔸جعفر نزد پیامبر اکرم(ص) مقام و منزلت فراوانی داشت و رسول خدا(ص) او را به سرپرستی کاروان مسلمانان در مهاجرت به حبشه برگزید. پیامبر(ص) پس از بازگشت جعفر از حبشه به او نمازی آموخت که به نماز جعفر طیار مشهور است. جعفر در جنگ موته به شهادت رسید و مزار او هم‌اکنون در اردن است.
کلود آنه روزنامه نگار سوئیسی (متولد 1868 م) که در مقطعی از دوره قاجار در ایران سکونت داشته، درباره روحیات ایرانیان در کتابش «گلهای سرخ اصفهان» می نویسد: «در رفتار و حالات ایرانیان هرگز اثری از شتابزدگی تب آلود اروپائیان دیده نمی شود. به نظر می رسد که همه از آنچه دارند و از شرایطی که در آن به سر می برند راضی هستند. درست برعکس ما که هر چه داشته باشیم می گوییم کم است و برای بیشتر داشتن حرص می زنیم. ♦️در ضمیر ایشان هر چه بگذرد، در چهره های ایشان صلح جویی و آرامش به مراتب بیش از ما به چشم می خورد» (گلهای سرخ اصفهان، سفرنامه کلود آنه، ترجمه فضل الله جلوه، ص 160 و 161) https://eitaa.com/eiscahistory
فرا رسیدن ایام فاطمیه و عزاداری حضرت زهرا (س) را تسلیت عرض می نمائیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر اساس شواهد تاریخی، گرامیداشت ایام فاطمیه و رونق رسمی آن، در دوره قاجاریه و خصوصاً عهد ناصرالدین شاه بوده است. شیخ ابراهیم زنجانی در خاطراتش از گرامیداشت فاطمیه اول به ابتکار او در زنجان عهد ناصری یاد می کند. با این حال در عصر ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه، حوزه علمیه نجف به برپایی عزاداری فاطمیه اهتمام داشته است. آخوند خراسانی در این میان نقش برجسته‌ای داشته و سوگواری فاطمیه دوم در بیت او با اقبال گسترده‌ای مواجه بوده است. اهمیت برپایی مراسم فاطمیه در حوزه نجف از آن روست که نجف در عهد قاجار هنوز زیر سیطره حکومت متعصب عثمانی بود و از سویی دیگر علمای نجف همواره سعی می‌کردند اتحاد میان شیعه و سنی را حفظ کنند. (علی اشرف فتحی، نگاهی تاریخی به ایام فاطمیه، فصلنامه شهر قانون، ۱۳۹۲) https://eitaa.com/eiscahistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«مرکز آموزش‌های آزاد برگزار می‌کند» دوره 📜 «نقش داده‌های تاریخی در فرآیند استنباط فقهی» 🧾 هدف دوره: این دوره به بررسی ضابطه‌مند چگونگی راهیابی داده‌های تاریخی به فرآیند استنباط فقهی می‌پردازد و تلاش می‌کند مبانی این ارتباط را تحلیل و آسیب‌شناسی نماید. 🖋 ساختار دوره: 🔹 جلسه اول: گونه‌های ارتباط و چیستی استنباط فقهی (با ارائه نمونه) 🔹 جلسه دوم: ماهیت و قالب داده تاریخی در استنباط فقهی (با ارائه نمونه) 🔹 جلسه سوم: ساحت و نمود داده تاریخی در استنباط فقهی (با ارائه نمونه) 💳 هزینه ثبت‌نام: ۱۰۰ هزار تومان 🎁50% تخفیف ویژه برای دانشجویان و طلاب دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🎓 مزایا: اعطای گواهی معتبر مورد تأیید وزارت علوم 🖥 لینک ثبت‌نام https://survey.porsline.ir/s/I6p6Wz91 📲 کسب اطلاعات بیشتر: @alisalehi9 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏢 مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه باقرالعلوم (علیه‌السلام) 🆔 @azadbou_ir
🔷 مقایسه نظرات انگلبرت کمپفر، پزشک آلمانی که به مدت حدود دو سال در دوره حکومت شاه سلیمان صفوی در ایران سکونت داشته درباره نظام آموزشی ایران با نظر دکتر آرتور میلسپو آمریکایی که در در اواخر حکومت قاجار (سال 1301 شمسی) برای سر و سامان بخشیدن به وضعیت مالی به همراه هیأتی مالی به ایران سفر کرده بود، بخشی از تفاوت¬های فرهنگی اقتصادی ایران در این دو دوره را نمایان می سازد. ♦️کمپفر درباره شرایط مدارس ایران می نویسد: «از نظر شکوه و جلال و طرز ساختمان، مدارس ایرانی سخت بر مدارس ما برتری دارند» (سفرنامه کمپفر، ص 140) اما ساختار آموزشی کشور بنا به نوشته دکتر میلسپو در سالهای انتهایی دوره قاجار وضعیت اسفناکی داشته است. (میلسپو، ماموریت آمریکایی ها در ایران، ص 100) https://eitaa.com/eiscahistory
هدایت شده از محسن الویری
🔶 کارگروه علوم تاریخی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، برگزار می‌کند: «نشست تخصصی نقش دانش تاریخ در حکمرانی مطلوب» 🔸 سخنرانان: دکتر اصغر منتظرالقائم؛ دکتر محمدرضا بارانی؛ دکتر محسن الویری؛ دکتر ابوالحسن فیاض انوش؛ دکتر عباس برومند اعلم؛ 🔸 چهارشنبه ۷ آذر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸-۲۰ 🔸 به صورت برخط در فضای مجازی به نشانی زیر : https://www.skyroom.online/ch/sccr/tahavol ____ ۶ آذر ۱۴۰۳ @MohsenAlviri