کتاب «مبانی نظری و عملی طب ایرانی تا پایان قرن پنجم هجری» اثر مشترک خانم دکتر زهرا حسین هاشمی و آقایان دکتر مسعود کثیری و دکتر اصغر منتظرالقائم منتشر شد.
https://eitaa.com/eiscahistory
چکیده کتاب
طب ایرانی در دوره تمدن اسلامی به ویژه سدههای چهارم تا ششم هجری با ظهور مشاهیری همچون علی بن ربن طبری، محمد بن زکریای رازی، علی بن عباس اهوازی، شیخالرئیس ابوعلی سینا و حکیم جرجانی به شکوفایی علمی منحصر به فردی رسید و به پارادایم غالب دانش پزشکی در شرق و غرب تا قرن 17 میلادی بدل میشود.
این پژوهش بر آن است که طب ایرانی را در دو مبحث مبانی طب نظری و طب عملی در فرهنگ و تمدن اسلامی تا پایان قرن پنجم هجری مورد بررسی قرار دهد؛ زیرا طب ایرانی، مانند طب یونانی، چین و هند در جایگاه یک «مکتب» شناختهشده مطرح نیست و چنین مینماید که طب ایران دنباله رو دیگر تمدنهای طبی بوده است. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف بررسی مبانی نظری و عملی طب ایرانی در پی پاسخگویی به سوالاتی است که: «مبانی نظری و عملی طب ایرانی چیست و مهمترین مبانی و شاخصههای مکتب طب ایرانی چیست؟» برای پاسخگویی به سوال فوق، این فرضیه به آزمون گذاشته شده است که: «طب ایرانی با دارا بودن مبانی نظری و عملی ویژه یک مکتب طبی کامل است». روش انجام این تحقیق، توصیفی- تحلیلی با استناد به منابع اصلی و مطالعات کتابخانهای بوده است. با توجه به یافتهها و تطبیق آنها با اصول یک مکتب طبی، میتوان گفت طب ایرانی شاخصهها و اصول و مبانی یک مکتب طبی مستقل را دارا میباشد. با وجود اهمیت و جایگاه طب ایرانی در جامعه بینالملل هنوز پژوهش مستقل در حوزه شناخت طب ایرانی به عنوان مکتب انجام نشده است.
کلید واژهها: مکتب طبی، مبانی نظری، مبانی عملی، طب ایرانی
https://eitaa.com/eiscahistory
نظر کنت دوگوبینو درباره علاقه ایرانیان به تاریخ کشورشان:
♦️ملت ایران عاشق تاریخ کشورشان می باشند. در این کشور تاریخ جالب ترین موضوع است. ملتی که این قدر به تاریخ و پیشینیان خود اهمیت می دهد، بی شک به اصل بقاء و نیروی فوق العاده خود آگاه است. (سه سال در آسیا، ص 269 – 272)
🔷گوبینو در دوران حکومت ناصرالدین شاه به مدت سه سال در ایران سکونت داشته است.
https://eitaa.com/eiscahistory
مقاله جناب آقای دکتر حسین قاضی خانی، مدیر گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم السلام با عنوان «بررسی وانهادن سرپرستی جعفر بن ابی طالب به عباس بن عبدالمطلب» در همایش بینالمللی «حضرت جعفر بن ابیطالب» از سوی داوران همایش به عنوان اثر «شایسته تقدیر» انتخاب شد.
ویلیام لرد گلدستون که چهار دوره در فاصله سالهای 1868 تا 1894 م نخست وزیر انگلستان بوده، روزی در مجلس عوام این کشور قرآن را در دست گرفته و گفت:
🟩 «تا از اين كتاب آسمانى در عالم اسمى باقى است، ما نبايد به دوام و بقاى مستملكات خود مطمئن باشيم، مانع بزرگ مقاصد ما در عالم قرآن است.» (شرح زندگانی من، عبدالله مستوفی، جلد سوم، ص 110)
🔷کشیشی که در آن مجلس بود سریع قرآن را پاره کرد. گلدستون رو به او کرده و گفت: «احمق منظورم پاره کردن قرآن نبود، باید کاری کنیم تا مفاهیم این کتاب از قلب مسلمانان زدوده شود»
https://eitaa.com/eiscahistory
📢 تأکید رهبر انقلاب بر درس گرفتن از زندگی جناب جعفر
👈 حرف خدا را بدون پنهانکاری بیان کنیم
✏️ رهبر انقلاب: اینکه در برابر دشمن یا در برابر بیگانه انسان چه کار کند؛ که درستترینش همین است که همان کاری را که خدا گفته بکند، [مانند برخورد جناب جعفر با نجاشی، حاکم حبشه]. ما در حوادث گوناگون در دنیا با دوستان مواجهیم، با دشمنان مواجهیم، با بیطرفها مواجهیم، با بیخبرها مواجهیم، از ما سؤال میکنند، از ما میپرسند؛ مخفی کنیم، پنهان کنیم، یک چیزی را نگوییم؛ نه، همان را که خدای متعال بیان کرده، بیان کنیم... این هم یک نکتهای است که ما از سیرهی جناب جعفر به دست میآوریم.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران همایش بینالمللی حضرت جعفربنابیطالب علیهماالسلام. ۱۴۰۳/۵/۲۹
🔹️متن کامل بیانات:
khl.ink/f/58242
💠 ۶ جمادی الاول سالروز شهادت جناب جعفر طيار علیه السلام
🔸جعفر بن ابیطالب بن عبدالمطلب مشهور به جعفر طیار و ذوالجناحین سومین فرزند ابوطالب و فاطمه بنت اسد بود. جعفر پسرعموی پیامبر اكرم (ص)، برادر بزرگتر امام علی(ع)، دومین فرد مسلمان پس از امام علی(ع) و صحابی رسول خدا(ص) بود.
🔸جعفر را مردی خطیب، سخاوتمند، بردبار و متواضع معرفی کردهاند. مفسران او را مصداق برخی از آیات قرآن از جمله آیه ۲۳ سوره احزاب «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَیهِ...» دانستهاند.
🔸جعفر نزد پیامبر اکرم(ص) مقام و منزلت فراوانی داشت و رسول خدا(ص) او را به سرپرستی کاروان مسلمانان در مهاجرت به حبشه برگزید. پیامبر(ص) پس از بازگشت جعفر از حبشه به او نمازی آموخت که به نماز جعفر طیار مشهور است. جعفر در جنگ موته به شهادت رسید و مزار او هماکنون در اردن است.
کلود آنه روزنامه نگار سوئیسی (متولد 1868 م) که در مقطعی از دوره قاجار در ایران سکونت داشته، درباره روحیات ایرانیان در کتابش «گلهای سرخ اصفهان» می نویسد:
«در رفتار و حالات ایرانیان هرگز اثری از شتابزدگی تب آلود اروپائیان دیده نمی شود. به نظر می رسد که همه از آنچه دارند و از شرایطی که در آن به سر می برند راضی هستند. درست برعکس ما که هر چه داشته باشیم می گوییم کم است و برای بیشتر داشتن حرص می زنیم.
♦️در ضمیر ایشان هر چه بگذرد، در چهره های ایشان صلح جویی و آرامش به مراتب بیش از ما به چشم می خورد» (گلهای سرخ اصفهان، سفرنامه کلود آنه، ترجمه فضل الله جلوه، ص 160 و 161)
https://eitaa.com/eiscahistory
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بر اساس شواهد تاریخی، گرامیداشت ایام فاطمیه و رونق رسمی آن، در دوره قاجاریه و خصوصاً عهد ناصرالدین شاه بوده است. شیخ ابراهیم زنجانی در خاطراتش از گرامیداشت فاطمیه اول به ابتکار او در زنجان عهد ناصری یاد می کند. با این حال در عصر ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه، حوزه علمیه نجف به برپایی عزاداری فاطمیه اهتمام داشته است. آخوند خراسانی در این میان نقش برجستهای داشته و سوگواری فاطمیه دوم در بیت او با اقبال گستردهای مواجه بوده است. اهمیت برپایی مراسم فاطمیه در حوزه نجف از آن روست که نجف در عهد قاجار هنوز زیر سیطره حکومت متعصب عثمانی بود و از سویی دیگر علمای نجف همواره سعی میکردند اتحاد میان شیعه و سنی را حفظ کنند. (علی اشرف فتحی، نگاهی تاریخی به ایام فاطمیه، فصلنامه شهر قانون، ۱۳۹۲)
https://eitaa.com/eiscahistory