همایش بین المللی « حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» برگزار شد
همایش «حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیتهای عظیم حج در ابعاد گوناگون بین المللی آن در روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه 1399 از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در قم برگزار شد. در این همایش که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد، شخصیتهای علمی داخل و خارج کشور سخنرانی کرده و مقالات خود را ارائه کردند.
در ابتدای این مراسم دکتر علی اکبر ضیائی ضمن خوشآمد گویی به حاضران درباره چگونگی برپایی این همایش و برنامههای آن توضیحاتی ارائه کرد و از همه کسانی که در برگزاری این همایش همکاری کردند قدردانی نمودند. در ادامه حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجاتی گزارشی از مقالات و کارهای انجام شده ارائه کردند.
حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت در این نشست بهرهمندی از دستاوردهای علمی مسلمانان در نقاط گوناگون جهان در حوزه حج را ضروری دانست و در این باره برنامهها و چگونگی حجگزاری و جایگاه آن در مغرب اسلامی را دارای اهمیت دانسته و نیز بر شناخت تاریخ و فرهنگ و تمدن این منطقه تأکید کردند.
همایش بین المللی « حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» برگزار شد
همایش «حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیتهای عظیم حج در ابعاد گوناگون بین المللی آن در روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه 1399 از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در قم برگزار شد. در این همایش که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد، شخصیتهای علمی داخل و خارج کشور سخنرانی کرده و مقالات خود را ارائه کردند.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی، گفت: يکی از راهکارهای دينی برای تحقق اين وعده الهی را حج دانست و افزود: لازمه استفاده از ظرفيت حج، داشتن رويکرد و نگاه راهبردی نسبت به آن است و اگر رويکرد راهبردی را در نظر بگيريم بايد به ابعاد مختلف آن بپردازيم.
همایش بین المللی « حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» برگزار شد
همایش «حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیتهای عظیم حج در ابعاد گوناگون بین المللی آن در روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه 1399 از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در قم برگزار شد. در این همایش که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد، شخصیتهای علمی داخل و خارج کشور سخنرانی کرده و مقالات خود را ارائه کردند
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)، با توجه به اهمیت دو موضوع مطرح در همایش یعنی حج و حرمین و مغرب اسلامی، برگزاری این همایش را بسیار پر اهمیت خواند و غرب اسلامی را دارای جایگاه ویژه در جهان اسلام دانستند که متأسفانه چنان که باید در جوامع اسلامی به ویژه در ایران به خوبی شناخته نشده است.
همایش بین المللی « حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» برگزار شد
همایش «حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیتهای عظیم حج در ابعاد گوناگون بین المللی آن در روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه 1399 از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در قم برگزار شد. در این همایش که با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آغاز شد، شخصیتهای علمی داخل و خارج کشور سخنرانی کرده و مقالات خود را ارائه کردند
دکتر سید محمد حسینی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی نیز در این همایش حج را عامل وحدت مسلمانان و آینه معرفی اسلام خواند و گفت: این همایش ظرفیتی برای معرفی علمی حج به جهان بین الملل است. ایشان بر استفاده از ظرفیت حج در ارتباط گیری با کشورهای منطقه مغرب اسلامی تأکید کردند.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی: لازمه استفاده از ظرفيت حج، داشتن رويکرد و نگاه راهبردی است
همایش «حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه 1399 در قم برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی نیز با اشاره به آيه شريفه «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا؛ اوست كسى كه پيامبر خود را به [قصد] هدايت با آيين درست روانه ساخت تا آن را بر تمام اديان پيروز گرداند و گواه بودن خدا كفايت مىكند»، گفت: يکی از راهکارهای دينی برای تحقق اين وعده الهی را حج دانست و افزود: لازمه استفاده از ظرفيت حج، داشتن رويکرد و نگاه راهبردی نسبت به آن است و اگر رويکرد راهبردی را در نظر بگيريم بايد به ابعاد مختلف آن بپردازيم.
دکتر لک زايی ضمن اشاره به توصيه مقام معظم رهبري در بيانيه گام دوم انقلاب مبنی بر تحقق تمدن نوين اسلامی، بيان کرد: يکی از بهترين راههای رسيدن به تمدن نوين اسلامی، حج است. اگر رويکرد حج راهبردی شود، بايد نسبت به زيرساختها و ساختار حج کنونی و حج مطلوب و الگوهای اجرايی متنوع در کشورهای مختلف در اين زمينه توجه کنيم.
معاون پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اينکه يکی از دانشهای کاربردی در حج دانش تاريخی است، بیان کرد: همايشهای حج و حرمين شريفين بايد ساختار ميان رشتهای و چندرشتهای داشته باشد تا به کمک آنها بتوان به يک رويکرد راهبردی در زمينه حج رسيد.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع): سفرنامههای غرب اسلامی برای شناخت تاریخ اجتماعی از اهمیت فوق العادهای برخوردار هستند
با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیتهای عظیم حج در ابعاد گوناگون بین المللی آن در روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه 1399 همایش «حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در قم برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری، رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع)، با توجه به اهمیت دو موضوع مطرح در همایش یعنی حج و حرمین و مغرب اسلامی، برگزاری این همایش را بسیار پر اهمیت خواند و ضمن تشکر از بررگزار کنندگان همایش بر تبیین جایگاه اهل بیت (ع) به عنوان محور وحدت در میان ملتهای مختلف به ویژه کشورهای شمال آفریقا تأکید کردند.
ایشان غرب اسلامی را دارای جایگاه ویژه در جهان اسلام دانستند که متأسفانه چنان که باید در جوامع اسلامی به ویژه در ایران به خوبی شناخته نشده است. دانشمندان این منطقه و آثار متعددی که در حوزههای مختلف تدوین کردهاند و نقش بیبدیلی که در فرهنگ و تمدن اسلامی داشته و دارند از مسائلی هستند که ضرورت توجه به این مهم را دو چندان میکند. دکتر مطهری ضمن اشاره به احترام ویژهای که ساکنان این منطقه برای خاندان پیامبر (ص) قائل هستند از انعکاس این مهم به شکل مناسبی در آثار آنان یاد کرده و از نمونههای آن به سفرنامههای آنان اشاره کردند. وی افزود سفرنامههای مغربیان در بردارنده اطلاعات ارزشمندی از اماکن مورد احترام مسلمانان به ویژه مقابر و مزارات بزرگان و منسوبان به خاندان پیامبر (ص) هستند.
از آثار همایش بین المللی « حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» رونمایی شد
همایش «حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی» با هدف شناخت هرچه بیشتر ظرفیتهای عظیم حج در ابعاد گوناگون بین المللی آن در روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه 1399 از سوی پژوهشکده حج و زیارت و با همکاری پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) در قم برگزار شد. در این همایش که حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت و حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لکزایی، رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی حضور داشتند، از آثار همایش رونمایی شد.
در پایان همایش «حج و حرمین شریفین و مغرب اسلامی»، آیین رونمایی از ۵ کتاب با عناوین «سفرنامه نویسی حج مغربی»، «بازتاب آثار اندیشوران مغرب اسلامی در دانشنامه حج و حرمین»، «مأخذشناسی حج و حرمین شریفین در مغرب اسلامی»، «مجموعه مقالات همایش بینالمللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین»، «مجموعه مقالات عربی همایش بینالمللی مغرب اسلامی حج و حرمین شریفین» و ویژهنامه دو مجله: پژوهشنامه حج و زیارت(علمی پژوهش) و میقات حج(علمی ترویجی) با حضور نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت، رئیس محترم پژوهشگاه علوم و فرهنگی اسلامی، رئیس محترم دانشگاه مذاهب اسلامی و رؤسای محترم پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) و پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد.
سخنان معنادار امام هفتم حضرت ابوالحسن امام کاظم (علیهالسلام) با یکی از خلفای معاصر خود درباره فدک در منابع متعددی آمده است. کلینی این گفتگو را با مهدی عباسی میداند که امام به او فرمود چرا مظلمه ما برگردانده نمیشود؟ خلیفه پرسید این مظلمه چیست؟ فرمود وقتی فدک و اطراف آن بدون درگیری و جنگ گشوده شد پیامبر به دستور خداوند آن را به فاطمه(س) داد. محدوده آن از چهار طرف چنین است: کوه اُحد، عریش مصر، ساحل دریا و دومة الجندل (شمال حجاز). مهدی گفت تمامی این قلمرو؟ فرمود بله؛ زیرا این محدوده بدون جنگ فتح شده است. خلیفه گفت زیاد است، بررسی میکنم (الکافی، اسلامیه، ج1، ص543).
در روایات دیگری این محدوده، متفاوت و گاه بیشتر نقل شده اما آنچه در این اخبار مشترک است اینکه فدک را بیش از محدوده واقعی آن نشان میدهد و کاملاً معنایی سیاسی دارد.
گفتاری از حجت الاسلام و المسلمین ذاکری مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) درباره زندانهای امام موسی بن جعفر(ع)
امام کاظم هفتم امام در سال 128 در ابواء متولد شد. پس از درگذشت امام صادق(ع) در سال 148 به امامت رسید و تا سال183 به مدت 35سال دوران امامت ایشان طول کشید که حدود ده سال از دوران امامت حضرت در زمان منصور بود. و بقیه در زمان خلافت مهدی، هادی و به دست هارون به شهادت رسید. ایشان در مزرعه کار می کرد. طبق نقل مفید مزرعه ای به نام یسیریه به سی هزار دینار خرید. بخشش های وی شهرت داشت و کیسه های نقدی که به دیگران می بخشید. هر یک 200 تا 300 دینار داشت. بارها به بغداد رفته و از جمله حوادث زندگانی حضرت مدت طولانی زندان ایشان است. برخی این مدت را چهارده سال دانسته اند که با حقایق تاریخی ناسازگار است و می توان گفت مدت زندانی حضرت چهار سال به شرح ذیل بوده.
زندان ها
1. زندان بصره
برابر آنچه مرحوم کلینی آورده هارون در شوال سال 179 در بازگشت از عمره رمضان به مدینه آمد و در 20 شوال موسی بن جعفر را از مدینه به بصره فرستاد و در نزد عیسی بن جعفر زندانی کرد. سپس به بغداد برد و نزد سندی بن شاهک زندانی کرد و در زندان وی از دنیا رفت .
طبق این نقل دستگیری حضرت در شوال 179 بوده و در رجب سال 183 به شهادت رسیده است. صدوق هم دستگیری حضرت را در سال 179 می داند . شیخ طوسی در تهذیب شهادت حضرت را در 24 رجب 183دانسته است . و قول مشهور 25 رجب است . برابر این گزارش ها که مشایخ سه گانه شیعه نقل کرده اند ایشان حدود سه سال و نه ماه و چند روز زندانی و تحت نظر پی در پی بودند . اولین زندان ایشان در بصره یک سال بوده.
2. زندان فضل بن ربیع
پس از بصره در بغداد در زندان فضل بن ربیع بسر بردند که بیش از ده ماه بوده است. در نقلی به جای ماه ، ده سال آمده که به چهار سال زندانی حضرت افزوده شده و مدت زندان حضرت چهارده سال تصور شده است.
3. زندان فضل بن یحیی
هارون پس از مدتی حضرت را به فضل بن یحیی برمکی سپرد. او نیز وقتی رفتار و منش امام را دید با حضرت خوشرفتاری کرد و برای ایشان غذا می برد. حاضر نشد امام را به شهادت برساند . هارون از این موضوع ناراحت بود .
4. زندان سندی بن شاهک
آخرین زندان امام کاظم (ع)، زندان سندی بن شاهک بود که در آن زندان حضرت را به شهادت رساندند.