https://eitaa.com/joinchat/3124756630Cd75264ed32
لینک کانال دروس تجوید استاد بزرگوار جناب آقای زارع حفظهالله
هدایت شده از علیرضازارع مدیر گروه
221.6K
تلاوت ترتیل سوره ماعون برای تمرین و قرائت دوستان
تا ساعت 3:30 فرصت ارسال تلاوت به گروه هست
هدایت شده از علیرضازارع مدیر گروه
احکام نون ساکن وتنوین
▫️🦋 تنوین و نون ساکنه ، حُکمش بدان اى هوشیار
▫️🌸کز حکم آن زینت بود اندر کلام کردگار
▫️🦋در یرملون ادغام کن ، در حرف حلق اظهار کن
▫️🌸در نزد (باء) قلب به میم ، در (مابقى ) اخفا بیار
💬🦋نـون سـاکـن و تـنـویـن در مجاورت 28 حرف زبان عرب ، چهار حکم پیدا مى کند که عبارتند از: اظهار، ادغام ،اقلاب ، اخفاء.
♦️اظـهـار : یـعـنـى آشکار نمودن . اگر نون ساکن و تنوین به حروف حلقى برسد، بطور عادى و واضح تلفّظ مى شود و نباید روى آن مکث نمود.
حرف حلقى شش بود اى باوفا
همزه ، هاء و عین و حاء و غین و خاء
مانند:
(همزه ): یَنْاَوْنَ مَنْ امَنَ رَسُولٌ اَمینٌ
(هاء): مِنْهُمْ اِنْ هُوَ قَوْمٍ هادٍ
(عین ): اَنْعَمْتَ مِنْ عِلْمٍ سَمیعٌ عَلیمٌ
(حاء): وَانْحَرْمِنْ حَکیمٍ عَلیماً حَکیماً
(غین ): فَسَیُنْغِضُونَ یَکُنْ غَنِیّاً اِلهٍ غَیْرِهِ
(خاء): وَالْمُنْخَنِقَةٌ مِنْ خَیْرٍقَوْمٌ خَصِمُونَ
♦️ادغام: نـون سـاکـن و تـنـویـن در شش حرف (یرملون ) ادغام مى شود و این ادغام در دو حرف (راء و لام )، بدون غُنّه و در چهار حرف بقیّه (یَنْمُو) با غُنّه است .
🔷 غنّه :
صوتى است که از خیشوم (فضاى بینى ) خارج مى شود.
دو حـرف (مـیم ) و (نون ) داراى این حالت هستند، بویژه چنانچه مشدّد باشند و نیز در هنگام ادغامِ با غُنّه و اخفاى این دو حرف ، غُنّه به میزان دو حرکت ادامه دارد، مانند:
(راء): مَنْ رَحِمَ غَفُورٌ رَحیمٌ
(لام ): مِنْ لَدُنْ رِزْقاً لَکُمْ
(میم ): مَنْ مَعِىَ فَتْحاً مُبیناً
(نون ): اِنْ نَشَاْ حِطَّةٌ نَغْفِرْ
(واو): مِنْ وَلَدٍ اُمَّةً واحِدَةً
(یاء): مَنْ یَقُولُ یَوْمَئِذٍ یَصَّدَّعُونَ
✅ # یـادسـپـارى : در کلمات (قِنْوان ـ صِنْوان ـ دُنْیا ـ بُنْیان ) به سبب آنکه نون ساکن و حروف یرملون (واو، یاء) در یک کلمه قرار گرفته اند، ادغام انجام نمى شود.
📝تمرین :
فى لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ ـ کُلُّ اَمْرٍ حَکیمٍ ـ رَحْمَةً مِنْ رَبِّکَ ـ وَ اِنْ یَرَوْا ـ فى شَکٍّ یَلْعَبُونَ ـ عَذابٌ اَلیمٌ ـ فـَوَیـْلٌ یـَوْمـَئِذٍ لِلْمـُکـَذِّبینَ ـ وَ لکِنْ لا ـ فَقالُوا اَبَشَراً مِنّا واحِداً نَتَّبِعْهُ اِنّا اِذاً لَفى ضَلالٍ وَ سُعُرٍ
♦️اقلاب: در اینجا مراد تبدیل نون ساکن و تنوین به حرف (میم ساکن ) است و آن هم در صورتى است که نون ساکن و تنوین پیش از حرف (باء) واقع گردند، با توجّه به این نکته که میم ساکن ایجاد شده ، در نزد باء (اخفاء) مى شود که باغُنّه همراه است ، مانند:اَنْبِئْهُمْ ـ سَمیعاً بَصیراً ـ مِنْ بَعْدِهِمْ ـ واقِعٌ بِهِمْ
📝تمرین :
حِکْمَةٌ بالِغَةٌ ـ مُنْبَثًّا ـ کَلَمْحٍ بِالْبَصَرِ ـ فَانْبَجَسَتْ ـ اَمَدًا بَعیداً ـ مِنْ بَعْدِهِمْ ـ مَشّآءٍ بِنَمیمٍ ـ اَنْ بُورِکَ ـ سَمیعٌ بَصیرٌ ـ فَانْبِذْ ـ مِنْ بُطُونِ ـ بَصیرٌ بِالْعِبادِ ـ مِنْ بَقْلِها ـ مَنْ بَعَثَنا
♦️اخفا: به معناى (پوشاندن )، حالتى است میان اظهار و ادغام ، همراه با غُنّه بگونه اى که تشدید ایجاد نشود.
❗️نون ساکن و تنوین در نزد پانزده حرف باقیمانده (اخفا) مى شوند.
در هنگام شروع اخفا بدون اینکه زبان به محلّ اداى نون برسد، حرف بعدى به محلّ تلفّظ خود نزدیک شده ، در این حال ، صوت بصورت غُنّه دو حرکت ، ادامه پیدا کرده و آن گاه حرف مابقى به سهولت و آسانى تلفّظ مى گردد.
➖لازم بـه یـادسـپـارى اسـت کـه کـیفیت اخفا بستگى به نوع حرف مابقى دارد، بدین معنا که اگر حـرف مـابـقـى از حـروف اسـتـعـلا بـاشـد، اخـفـاى نون ساکن و تنوین ، درشت و پرحجم بوده و چنانچه از حروف استفال باشد، اخفا رقیق و نازک خواهد بود.
👆از مـطـالب فـوق ، روشـن مى شود که اخفاى نون ساکن و تنوین در نزد هر یک از این حروف با دیگرى تفاوت دارد و چه بسا فردى اخفا در نزد حرفى را صحیح انجام دهد، ولى در نزدِ حرف دیگر نتواند بخوبى اخفا نماید. بنابراین ، باید تمامى موارد حروف پانزده گانه ، تمرین شود.
(ت ): اَنْتُمْ مَنْ تابَجَنّاتٍ تَجْرى
(ث ): وَالاُْنْثى اَنْ ثَبَّتْناکَ خَیْرٌ ثَواباً
(ج ): اَنْجَیْتَنا اِنْ جَعَلَ خَلْقٍ جَدیدٍ
(د): عِنْدَهُمْ مِنْ دُونِهِ کَاْساً دِهاقاً
(ذ): فَاَنْذَرْتُکُمْ مِنْ ذَهَبٍ فى یَوْمٍ ذى مَسْغَبَةٍ
(ز): اَنْزَلَ فَاِنْ زَلَلْتُمْ نَفْساً زَکِیَّةً
(س ): فَاَنْسیهُمْ وَ لَئِنْ سَاَلْتَهُمْ فَوْجٌ سَاءَلَهُمْ
(ش ): یَنْشُرْاِنْ شآءَ رُکْنٍ شَدیدٍ
(ص ): فَانْصُرْنا وَ لَمَنْ صَبَرَ قَوْماً صالِحینَ
(ض ): مَنْضُودٍ مَنْ ضَلَّ عَذاباً ضِعْفاً
(ط): قِنْطاراً اِنْ طَلَّقَکُنَّ کَلِمَةٍ طَیِّبَةٍ
(ظ): یَنْظُرُونَ مِنْ ظَهیرٌ قَوْمٍ ظَلَمُوا
(ف ): اَنْفُسَهُمْ کُنْ فَیَکُونُ خالِداً فیها
(ق ): تَنْقِمُونَ مِنْ قَبْلُ سَمیعٌ قَریبٌ
(ک ): اَلْمُنْکَرِ مَنْ کانَ عُلُوّاً کَبیراً
🔚پایان درس
هدایت شده از علیرضازارع مدیر گروه
💠✨💠
✨
💠
💠 #آموزش_مقدماتی_قرآن
👈 #درس_ششم
🔰 صداهای بلند (کشیده) (#قسمت_یکم)
🔸 در درس قبل، با صداهای کوتاه آشنا شدیم ...
👈 صداهای بلند نیز، همانند صداهای کوتاه بوده، عبارتند از (فتحه، کسره و ضمه)
🔸 البته👇
👈 فتحه بلند (نه کوتاه)، که به آن #الف_مدّی هم میگویند. (همان صدای "آ" در فارسی)
👈 کسره بلند (نه کوتاه)، که به آن #یاء_مدّی هم میگویند. (همان صدای "ای" در فارسی)
👈 ضمه بلند (نه کوتاه)، که به آن #واو_مدّی هم میگویند. (همان صدای "او" در فارسی)
🍁🍂🍃🌼🍃🍂🍁
☄ شکل تلفظ حرفِ دارای صدای بلند
❗️حرفِ دارای صدای بلند، بر خلاف حرفِ دارای صدای کوتاه، با کمی کشش و دوضرب، (در یک بخش) تلفظ میشود.❗️
✳️ توضیح بیشتر، با توجه به #تجوید و #لهجه_عربی:
🔻 هرگاه بعد از حرفِ دارای فتحه کوتاه، الف (ا) بیاید، آن حرف، با کمی کشش، و دو برابرِ صدای "فتحه کوتاه"، تلفظ میگردد 👇
⬅️ مَا رَا عَا
⬅️ مَالِک صِرَاط عَالَمین 👈 [به ترتیب، سه حرف (م ر ع) در سه کلمه مذکور، به صورت بلند و دوضرب ادا میشود.]
📎 گاهی صدای فتحه بلند در عربی، به شکل "الف کوتاه"، روی حرف قرار میگیرد 👈 (ــــٰ)
ــــــــــــــــــــــــــــ
♦️ هرگاه بعد از حرفِ دارای کسره کوتاه، یاء (ی) بیاید، آن حرف، با کمی کشش، و دو برابرِ صدای "کسره کوتاه"، تلفظ میگردد 👇
⬅️ دِی عِی قِی
⬅️ دِین نَستَعِین مُستَقِیم 👈 [به ترتیب، سه حرف (د ع ق) در سه کلمه مذکور، به صورت بلند و دوضرب ادا میشود.]
📎 گاهی صدای کسره کوتاه در عربی، به شکل "الف کوتاه"، زیر حرف قرار میگیرد؛
و گاهی به شکل 👈 (ے) به دنبال حرف میآید.
ــــــــــــــــــــــــــــ
🔺 هرگاه بعد از حرفِ دارای ضمه کوتاه، واو (و) بیاید، آن حرف، با کمی کشش، و دو برابرِ صدای "ضمه کوتاه"، تلفظ میگردد 👇
⬅️ هُو طُو رُو
⬅️ هُود طُور رُوح 👈 (به ترتیب، سه حرف (ه ط ر) در سه کلمه مذکور، به صورت بلند و دوضرب ادا میشود.]
📎 گاهی صدای ضمه بلند در عربی، به شکل واوِ کوچک 👈 (ۥ ) به دنبال حرف میآید.
🍁☘🍁☘🍁☘🍁
❇️ توضیح قاعده تجویدی
‼️ توضیح این مطلب، لازم است که برای رعایت #تجوید و #لهجه_عربی، باید صداهای "کسره و ضمه کوتاه" را همانند صداهای "کسره و ضمه بلند"، اما به شکل کوتاه و تکضرب ادا کنیم؛
❗️[تفاوتِ کیفی، نه کمّی!! در "کسره و ضمه #کوتاه" 👈 ( —ِ و —ُ )، نسبت به لهجه فارسی]
👈 اما در مورد صدای فتحه، قاعده، برعکس است؛ یعنی صدای "فتحه بلند"، در شکل ادا، همانند صدای "فتحه کوتاه" خواهد بود؛ اما به صورت بلند و دوضرب.
❗️[تفاوتِ کیفی، نه کمّی!! در "فتحه #بلند" 👈 صدای (آ)، نسبت به لهجه فارسی]
ادامه دارد ...
💠
✨
💠✨💠
•┈┈•✨💠✨•┈┈•