🔺دل نوشته سوزناک معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی
▫️۴ روز پیش ما خانوادهای بودیم ۵ نفره؛ فاطمه عزیز و فداکار، حسنای مهربان و شاد که دختر بزرگم و ۱۳ سالش بود، محمدحسین پسر قوی و نور چشمم که ۱۱ سالش است و محمدسبحان که میوه دلم و شیرینتر از عسل برایم است.
🔹فاطمه عزیزم که پاره تنم بود اول از همه مظلومانه رفت. ایکاش فاطمه مانده بود. فاطمه همه وجودم بود و البته هنوز هم هست.
▫️هر بلایی در نبودن هستیام، برایم کوچک و حقیر است، بارها این را زیر لب زمزمه کردم که: وبشر الصابرین...
🔹فاطمه را خدا به من داده بود و من را لایقش ندانست و خودش پس گرفت.
▫️در این دو هفته که عضوی از کابینه دولت شدم و برخی نیز نقدهایی داشتند، فاطمه ام شبها خوابش نمیبرد و اضطراب داشت اما میگفت: «تو باید با عملکردت نشون بدی که لیاقتش رو داری... و این کار بزرگ که به مردمت تعهد دادی را به نحو احسن تموم کنی.»
🔹حسنا هم بعد از دو روز مرا ترک کرد ولی با سخاوت بی پایانش زندگی چندین انسان دیگر را نجات داد...
▫️ملتمسانه از همه مردم بزرگوارم خواهش میکنم که برای محمدسبحان من دعا کنید. سبحان شیرین من در اغماست...
🔹هنوز به محمدحسین نگفتهایم مادر و خواهرش را از دست داده. دعا کنید این قوت را پیدا کند که بتواند این داغ عظیم و غیرقابل تصور را تحمل کند. محمدحسین فقط یازده سالش است و برای دل کوچکش نگرانم.
▫️دست همه کسان بهویژه رهبر عزیزتر از جانم که در این مدت تسلی خاطر دادند و دست من را با پیامها و تسلیتهایشان گرفتند میبوسم./ اسماعیل سقاب اصفهانی
🆔 @sedayehowzeh
باسلام
بطور کلی دو نوع هوش داریم
الف) هوش ضعیف
ب) هوش قوی
هوشهای ضعیف با هم خیلی تفاوت دارند
ولی همه هوش های قوی تقریبا شبیه به هم هستند
اما هوش قوی نُکته چند اختلاف مبنایی با سایر هوش ها دارد:
۱. شاکله اصلی بانک داده نکته از کتاب و مقاله چاپ شده و پایان نامه و رساله دفاع شده است. که معمولا در اینترنت پیدا نمیشود
۲. شاکله اصلی بانک داده دیگر هوش ها بیشتر از مطالبی است که در اینترنت هم به سادگی پیدا میشود
۳. هوش نکته علاوه بر آموزش مرسوم، مورد تربیت هم قرارگرفته است
۴. هوش های مرسوم هرگز مورد تربیت قرار نمیگیرند
۵. هوش نکته با روش اجتهاد جواهری و استدلال صدرایی و سینایی آموزش دیده است
۶. هوش های دیگر با روش منطق ریاضی و سقراطی آموزش دیدهاند
۷. هوش نکته بر اساس اصول انسان شناسی اسلامی و فطرت گرا شبیه سازی شده است
۸. هوش های دیگر بر اساس اصول انسان شناسی مادی شبیه سازی شده اند
۹. هوش نکته در ارائه مطالب دارای مبنا و اصول مشخص است و هرگز نظر غلط کاربر را تایید نمیکند
۱۰. هوش های دیگر در ارائه مطالب هیچ مبنا و اصولی ندارند و همیشه نظر کاربر(حتی غلط) را تایید میکنند
۱۱. هوش نکته در قبال ارائه نظرات و تصمیمگیری ها، خود را مسئولیت پذیر میداند
۱۲. معمولا هوش های دیگر، در قبال نظرات و تصمیمات خود مسئولیت پذیر نیستند
#هوش_مصنوعی_نُکته
#اولین_هوش_مصنوعی_ایرانی_اسلامی
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🌐 نکتِه
اولین هوش مصنوعی ایرانی-اسلامی
سایت؛
https://Nokte.ir
.
پله پله تا اجتهاد جامع
باسلام بطور کلی دو نوع هوش داریم الف) هوش ضعیف ب) هوش قوی هوشهای ضعیف با هم خیلی تفاوت دارند ولی
این مطلب خصوصا شماره 9 و 10 بسیار مهم است.
مهمترین نکته آن است که میگه طبق مبانی معرفت شناسی حاکم بر دنیا که عمدتا #نسبیت_گرایی است هوش مصنوعی های خارجی سعی می کنه به ذوق و سلیقه ی مخاطب جواب بدهد لذا اگر بخواهی مطلبی را رد کنه رد می کنه اگر تایید خواستی تایید می کنه. و این ناشی از مبنای نسبیت گرایی حاکم بر سازندگان آن است.
اما هوش مصنوعی نکته فقط می خواد حرف حق را که یکی بیش نیست بگوید و همان را تاکید کند لذا بنا نداره به سلیقه مخاطب هر چیزی را تایید کند.
این خیلی نکته ی مهمی است.
لذا باید یک مقاله درباره مبانی معرفت شناسی و هستی شناسی و انسان شناسی حاکم بر هوش مصنوعی بنویسیم.
علامه محمد تقی جعفری نقل کرده اند:
در یکی از سالهای اخیر به قم مشرف شده بودم به قصد دیدار ایشان علامه طباطبایی به منزلشان رفتم در خانه را زدم، پیرمردی در را باز کرد. گفتم: آقا تشریف دارند؟ گفتند: بله گفتم به ایشان عرض کنید اگر حالشان مساعد باشد به خدمتشان برسم، آن شخص رفت و برگشت و در یک اتاق را باز کرد، من وارد شدم،
اتاق فرش نداشت، همانجا نشستم مرحوم علامه آمدند و پس از سلام و احوالپرسی گفتند: چون در حال تشرف به آستان قدس رضوی هستم لذا فرشهای اتاق را جمع کرده ایم این مطلب را گفتند و سپس فرمودند: بروم یک قالیچه بیاورم و بیندازم کف اتاق تا بنشینیم و خواستند بروند که من با نرمی دستشان را گرفتم و گفتم: هیچ احتیاجی به قالیچه نیست و عبا را از دوش برداشتم و پهن کردم و گفتم: بفرمایید روی عبا هم می توانیم بنشینیم.
این انسان وارسته با یک قیافه ملکوتی که هرگز از یاد نمی برم فرمود: در این موقع عمرم درس آموزنده ای به من تعلیم دادی. من عرض کردم این جمله هشدار دهنده جنابعالی بسیار آموزنده تر و سازنده تر از آن بود که عرض کردم و سپس نشستیم و لحظاتی به گفتگو پرداختیم که هرگز عظمت آن لحظات را فراموش نخواهم کرد. پس از آن ملاقات دیگر به دیدار ایشان نائل نشدم. رحمه الله علیه.
@qavami
15.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️🇮🇷 ببخشید که درست نشناختیمت!
🌟 همه ایرانیان این کلیپ را ببینند!!!
#نعمت_ولایت
🚨
🗞 نگاهی به روند فروپاشی خانواده در غرب
👈 آزادی یا اسارت؟
📣 #سرمقاله شماره جدید روزنامه اینترنتی KHAMENEI.IR
🔹️سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از زنان و دختران در ۱۲ آذر ۱۴۰۴، تصویری مبتنی بر دادههای رسمی از وضعیت خانواده در غرب ارائه میکند؛ وضعیتی که پژوهشها، آمارهای سازمانهای اروپایی و آمریکایی و گزارشهای مؤسسات مستقل نیز آن را تأیید میکنند.
🔹️ در این دیدار تأکید شد که تخریب بنیان خانواده یکی از اساسیترین پیامدهای فرهنگ سرمایهداری غرب است؛ فرهنگی که با ترویج الگوی آزادی بدون مسئولیت، ساختار عاطفی، اخلاقی و اجتماعی خانواده را در معرض فروپاشی قرار داده است. این ارزیابی را میتوان در چارچوب تحولات جمعیتی و اجتماعی غرب طی پنج دهه اخیر تحلیل کرد.
🔹️ یکی از مهمترین شاخصهای این بحران، کاهش چشمگیر نرخ ازدواج است. بر اساس دادههای اداره آمار اروپا، نرخ ازدواج در اتحادیه اروپا طی شش دهه گذشته نصف شده است؛ در حالی که در سال ۱۹۶۰ بیش از ۷۰ درصد بزرگسالان در انگلیس متأهل بودند، این رقم امروز به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.
🔹️ در کشورهای اسکاندیناوی، درصد زنانی که تا پایان عمر ازدواج میکنند حتی به کمتر از ۳۰ درصد سقوط کرده است. روند مشابهی در آمریکا مشاهده میشود؛ جایی که نرخ ازدواج از دهه ۱۹۷۰ تاکنون حدود ۶۰ درصد کاهش یافته و سهم خانوارهای متأهل به پایینترین سطح تاریخی رسیده است.
🔹️ این کاهش از سطح سبک زندگی فراتر رفته و به نشانه دگرگونی عمیق در نهاد خانواده و ارزشهای مرتبط با آن تعبیر میشود. افزایش نرخ طلاق نیز بُعد مکمل این دگرگونی است.
🔹️ آمار اتحادیه اروپا نشان میدهد که نرخ طلاق از دهه ۱۹۶۰ تاکنون بیش از دو برابر شده است. در برخی کشورها مانند بلژیک، سوئد و آمریکا، به ترتیب تا ۷۰، ۶۴ و ۵۳ درصد ازدواجها به طلاق میانجامد. در انگلیس هر ساعت ۱۳ طلاق ثبت میشود و بخش عمدهای از ازدواجها حتی یک دهه دوام نمیآورند.
🔹️ این روند بیانگر شکنندگی روابط خانوادگی، کاهش تعهد زوجین و تضعیف بنیانهای اجتماعی است که بر محور خانواده شکل میگیرد.
🔹️ افزایش تولدهای خارج از ازدواج، شاخص مهم دیگری از تغییر الگوی خانواده در غرب است. بر اساس آمار رسمی اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۲۳ در ۶ کشور اروپایی تعداد تولدهای خارج از ازدواج از تولدهای درون ازدواج بیشتر شده و به طور متوسط بیش از ۴۰ درصد کودکان اروپایی خارج از چارچوب ازدواج رسمی متولد میشوند.
🔹️ در آمریکا این پدیده شدت بیشتری دارد: سهم مادران مجرد به ۴۰ درصد رسیده، در حالی که این رقم در سال ۱۹۶۰ تنها ۵ درصد بود.
🔹️ مطالعات اندیشکده بروکینگز نشان میدهد بخشی قابل توجه از این روند به کاهش ازدواجهای پایدار و افزایش روابط کوتاهمدت و فاقد مسئولیتپذیری والدین مرتبط است. پیامد این وضعیت، گسترش خانوادههای تکوالدی و افزایش جمعیت کودکان بدون پدر است.
🔹️ تنها در آمریکا حدود ۱۵ میلیون کودک بدون حضور پدر زندگی میکنند و این نسبت در برخی مناطق شهری به مراتب بالاتر است. در انگلیس نیز تقریباً نیمی از کودکان تجربه فقدان پدر را دارند و یکسوم آنان هیچ ارتباط معناداری با پدر خود برقرار نمیکنند.
🔹️ ابعاد این تغییرات صرفاً جمعیتی یا فرهنگی نیست، بلکه پیامدهای اجتماعی و اقتصادی گستردهای به همراه دارد.
🔹️ پژوهشها نشان میدهد کودکان در خانوادههای تکوالدی بیش از سایرین در معرض فقر، آسیبهای روانی، ترک تحصیل و مشکلات رفتاری قرار میگیرند. همچنین، بیثباتی روابط خانوادگی رابطه مستقیمی با گسترش جرم، اضطراب اجتماعی و نابرابری اقتصادی دارد.
🔹️ این یافتهها همراستا با تحلیل رهبر انقلاب است که تأکید کردند کاهش نسبتهای خانوادگی و کودکان پدرنشناس به یکی از چالشهای اساسی جوامع غربی تبدیل شده است.
🔹️ در کنار تحولات جمعیتی، مسئله ترویج بیبندوباری جنسی و آزادیهای بدون قید و شرط نیز نقش تعیینکنندهای در تضعیف نهاد خانواده دارد. گزارشهای سازمان ملل نشان میدهد اروپا و آمریکا بزرگترین بازار قاچاق جنسی در جهان هستند و بخش عمده قربانیان آن زنان و دختران نوجواناند.
🔹️ همزمان، صنعت پورنوگرافی با درآمدی چند ده میلیارد دلاری، هنجارهای جنسی و روابط انسانی را دچار دگرگونی بنیادین کرده و الگویی مبتنی بر مصرفگرایی جنسی را به جای روابط پایدار خانوادگی قرار داده است.
🔹️ این روند زمینهساز گسترش پدیدههایی مانند روابط کوتاهمدت و تولدهای خارج از ازدواج شده است؛ پدیدههایی که پیامدهای جمعیتی و اجتماعی آنها اکنون در غرب بهوضوح دیده میشود...
📥 ادامه سرمقاله | نسخه PDF | #سبک_زندگی
🖼روزنامه #صدای_ایران
📲 @sedaye_iran_newspaper
7.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 چرا سریال میراث ارزش دیدن دارد؟!
حجت الاسلام حسین مهدی زاده:
▫️می خواهم ایده و مساله اصلی سریال میراث را افشا کنم!
🔹سریال درباره خانواده ای است روستایی که سی سال قبل پدر آنها برای کار به تهران رفته اما برنگشته. پسر در غیاب پدر طلبه شده و حالا روحانی روستاست. هنوز مجرد است و نتوانسته ازدواج کند، اما همان ماموریت معنوی و اخلاقیِ سنتی روحانی را کاملا مسئولانه و از سر علاقه قبول کرده است.
▫️پدر اما در شهر کارخانه دار شده و خانواده دیگری تشکیل داده و حالا پدر و کارخانه هر دو در بستر مرگ هستند. خانواده شهری برای نجات بخش خانه و بقیه املاک پدر برادر گمشده و خانواده روستایی پدرشان را پیدا می کنند تا کارخانه را به نام او کنند و او را با کارگران و بدهکاران رها کنند!
🔹عجب طرح قصه عالی! درست کردن یک طرح قصه نو و خوب و کاملا جزئیات پذیر که ذهن استعماری ما را فعال کند، یک هنر بزرگ است که هنر روایت انقلابی ما چندان از آن بهره مند نیست. مثلا در این قصه، طلبه نماد انقلاب اسلامی است و کارخانه اینجا نماد اقتصاد تولیدی ایران است که به گل نشسته. کارگرها نماد مردم عادی و کسانی هستند که برای امرار معاش باید در بخش تولیدی کشور کار کنند. ▫️فرزندان شهری پدر، نماد لایه دیگری از همین مردم هستند که برای حفظ زندگی و قدرت مصرف شان حتی به برادرشان هم رحم می کنند!
🔹روحانی جوان و استاد پیرش، دقیقا نماد دین هستند که از حکومت فقط بدهی طرح شکست خورده پدران و زیاده خواهی برادران را به ارث می برند و از این به بعد باید فحش کارگرها و طلبکارها را هم تحمل کنند!
▫️عجب ایده ای!
✌️ شما هم صدای حوزه باشید!
🆔 @sedayehowzeh
18.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقل احوالات قبل از فوت مرحوم شیخ رجبعلی خیاط توسط فرزندشان
#شیخ_رجبعلی_خیاط
#مرگ
#لحظات_آخر
#آیت_الله_بروجردی
@avaymarefat
23.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روابط_عمومی
#آیت_الله_امامی_کاشانی
♦ برای نخستینبار…
سخنی از مرحوم آیتالله امامی کاشانی درباره وحدت؛
سخنی که سالها پیش گفته شد،
اما امروز بیش از هر زمان دیگری شنیدنش لازم است.
«گفتم بعد از مرگم منتشر کنید… شاید به کار جوانها بیاید.»
لینک ویدئو:
https://www.aparat.com/v/lyx3858
_
💠روابط عمومی مدرسه عالی و دانشگاه شهید مطهری(ره)
🌐 @motahari_university
⬆️⬆️⬆️
▫️به نظر می رسد، کرامت یادشده از احمد غزالی ساخته و پرداخته مریدانِ وی باشد؛ به ویژه که این کرامت در حدود سیصد سال پس از وفات او نقل شده است و سپس پس از چندی، کرامت منسوب به احمد غزالی توسط برخی از شیعیان به کرامت یکی از بزرگان شیعه، که همچون احمد غزالی برادر عالمى داشته، تبدیل شده است.
منبع: کانال پژوهشهای تاریخ اسلام
🏠 @chsiqs
@Nardebane_feghahat
✅ نماز در دریای خون!
«ماجرای اقتدای سید رضی به سید مرتضی در نماز»
📜 شیعهشدنِ یک داستانِ ساختگی
🔹️سید علی بروجردی، رجالی و تراجمنگاری که در اواخر قرن سیزدهم هجری میزیسته، از اساتیدش (معلوم نیست چه کسی موردِ نظرش هست) نقل می کند که سید رضی به دلیل زهد و تقوای زیاد، در نماز جماعت برادرش سید مرتضی شرکت نمی کرد و به او اقتدا نمینمود. (ناقل توضیح نداده، چرا زهد و تقوای رضی مانع شرکتکردن وی در نماز جماعت برادر شده است؟) تا اینکه سید مرتضی به مادرشان شکایت برادر را میکند و مادر، رضی را نصیحت میکند. سید رضی پس از نصیحت مادر، به نماز جماعت برادرش رفت و به ایشان اقتدا کرد ولی در اثنای نماز جماعت، نمازش را قطع کرد و از مسجد خارج شد. سید مرتضی این کارِ رضی را توهین به خود دانست و خشمگین تر پیش مادر رفت و از برادر بدگویی کرد. وقتی مادر رضی، او را بازخواست کرد؛ وی در پاسخ به این اشاره کرد که برادرم در دریای خون غرق بود و من نتوانستم به کسی اقتدا کنم که در واقع نماز نمیخواند. سید مرتضی که جواب برادر را شنید، او را تصدیق کرد و گفت: من در هنگام قرائت حمد و سوره، مشغول فکرکردن به مسألهاى درباره حيض بودم.
🏷 حتى أنه لكثرة الزهد والورع لا يأتم بأخيه المرتضى... فشكى أخوه منه عند والدته فاطمة، فنصحته و قالت: عليك بتبجيل أخيك وحضور درسه والمواظبة في جماعته. فقبل النصح فذات يوم كان مأموما على أخيه، فانقطع الصلاة في البين وخرج من المسجد واستقر على مكانه، فصار ذلك سببا لمزيد شكاية أخيه عند والدته، فقال لها: انه اليوم فضحني وشنعني، فياليت لم يصل بي فأحضرته وأظهرت ما فعل بأخيه و عاتبته من تلك الوقعة فقال لها: يا أماه إنّ أخي لم يصلّ انما جال في بحر الدم و اللبيب يأتم بمن هو يصلي لا بمن يكون نظره إلى الاشتغال، فسألت عن المرتضى، فقال: اني في وقت الصلاة وقراءة الحمد والسورة كنت ملتفتاً إلى مسألة الحيض و تنقيح مدركه.
📚 طرائف المقال: 2، 476.
🔺️تنکابنی، فقیه و تراجمنگاری که در اواخر قرن سیزدهم زندگی می کرده و از جهت سنی بزرگتر از بروجردی است، بدون ذکر هیچ سندی داستان بالا را مختصرتر و کمی متفاوت نقل کرده است:
🏷 و از جمله کرامات سیدرضی آنست که سیدرضی نماز خود را به سید مرتضی اقتدا کرد. چون به رکوع رفتند، سید رضی نماز را فرادا کرد و اقتدا را منقطع ساخت. پس از وی سؤال کردند از سبب انفراد، در جواب فرمود که چون به رکوع رفتم، دیدم که امام که برادر من یعنی سیدمرتضی باشد، در مسألهای از حیض فکر می نماید وخاطرش بدان متوجه است و در دریای خون غوطه ور است؛ پس نماز خود را فرادا کردم.
📚 قصص العلماء، چاپ علمی فرهنگی: 533.
🔸️ابن فضل الله عمری، مورّخ و ادیب اهل شام که حدود پانصد سال پیش از سیدعلی بروجردی وتنکابنی می زیسته و در سال ۷۴۹ هجری از دنیا رفته، در قسمتِ مشاهیر صوفیه در کتابش، شبیه داستان بالا را آورده است ولی بازیگران داستان وی، ابوحامد غزالی (نویسنده احیاء العلوم) و برادرش (احمد غزالی) هستند. در این داستان، احمد غزالی پس از آنکه به برادر خود اقتدا می کند و نماز جماعت را به اتمام می رساند، نماز خود را اعاده میکند. از او درباره دلیل اعاده نماز میپرسند، جواب میدهد: چگونه به کسی اقتدا کنم که تا لالهگوش در خون حیض غرق است؟ ابوحامد با شنیدن جواب برادر، او را تصدیق میکند:
🏷 ...فمرّ بخاطر أبيحامد و هو واقفٌ يصلّي مسائل في الحيض في كتابٍ كان يصنّفه فلمّا أتمّ الصلاة قام الشيخ أحمد يعيد صلاته فقيل في ذلك فقال كيف أصلي خلف رجل منغمس في دم الحيض الى شحمة أذنيه؟...
📚 مسالك الأبصار في ممالك الأمصار: 8، 177.
🔺️کمالالدین خوارزمی (840ق) ادیب و صوفی، از یکی از کتاب های یافعی(767ق) کنایه يادشده احمد غزالی به برادرش را نقل كرده است؛ با این تفاوت که احمد بدون اینکه به ابوحامد اقتدا کند، میفهمد که او در خون غرق است:
🏷 و در تواریخ یافعی مسطور است که روزی اصحاب امام محمد الغزالی، امام را در مواضع معهود جستند و نیافتند... در این حال از شیخ احمد پرسیدند که این أخوك؟ کجاست برادر تو؟ گفت: أخي في الدم. قلق و اضطراب اصحاب زیاده گشت و به هر طرف میدویدند؛ ناگاه به مسجدی درآمدند؛ دیدند که امام در محراب متوجه قبله نشسته است... با همدیگر می گفتند که ما هرگز از برادر امام سخن دروغ نشنیده بودیم مگر که امروز. امام گفت: برادر من راست گفته است؛ من در مسجد از برای حل مسئله ای از مسائل حیض نشسته بودم و خلاصه وجودِ من مستغرقِ خون بود.
📚جواهر الأسرار وزواهر الأنوار: 1، 84.
ادامه متن در مطلب بعدی ⬇️
منبع: کانال پژوهشهای تاریخ اسلام
🏠 @chsiqs
@Nardebane_feghahat