خاطره ای از مرحوم حجت الاسلام دکتر سقای بی ریا در نقد بزرگنمایی«مکتب ایرانی» به جای«مکتب اسلام»:
بنده و بعضی از اعضای هیئت دولت آن وقتی که راجع به سوابق ایرانیان و مکتب ایرانیان گفت وگو می شد، آنجا صحبت کردیم، اتفاقاً یکی از آقایان که آن وقت وزیر نبود و بعد وزیر شد، نکته ی جالبی مطرح کردند، او می گفت من ایران قبل از اسلام را مطالعه کردم، ما چهره ی شاخصی از ایرانیان که از دانشمندان، بزرگان و ادبا باشند نمی بینیم. تمام چهره هایی که مانند حافظ، سعدی و ابن سینا داریم که به عنوان مفاخر هستند و اسم شان در علوم، فلسفه، ریاضیات و نجوم مطرح است، مربوط به بعد از اسلام است، یعنی اسلام بود که اینها را رشد و پرورش داده و قبل از آن ما چیزی نمی بینیم. اگر هم بودند آن قدر مهم نبوده است که ذکر شود. مقداری در آداب سیستم های نظامی و از این قبیل در تاریخ وجود دارد. بعدها آقا این نکته را در جلسه با هیئت دولت هم تذکر دادند که اگر درباره ایران می خواهید صحبت کنید، به ایران بعد از اسلام بپردازید. یعنی در حقیقت به ایران نپردازید؛ به تأثیر اسلام بر ایران بپردازید. وی افزود: آماری ارائه شد که حضرت امام کلمه ایران را بیش از اسلام بکار برده اند. یکی از وزاری روحانی دولت حرف جالبی زد، حالا نمی دانم در جلسه ی هیأت دولت این حرف زده شد و یا بعد از جلسه بود که گفت اگر امام هزار بار گفته باشند ایران ولی یک بار گفته باشند ایران فدای اسلام؛ این چه معنایی خواهد داشت؟ عدد مهم نیست، کیفیت مهم است. اسلام همیشه در فرمایشات آقا مهم تر بوده است. می گفتند هرچه ما داریم از اسلام داریم. ایران باید فدای اسلام شود و ما همه باید فدای اسلام شویم. امام و حضرت آقا همیشه می گفتند در اسلام بود که هم ایران عزیز شده است و هم شیعه؛ حالا ما بگوییم مکتب ایرانی؟ کدام مسلمان در دنیا می آید پای مکتب ایرانی سینه بزند؟ الآن ما برویم مصر و بگوییم ایها الناس مکتب ایرانی! نمی تواند ارتباط برقرار کند. باید همین هنری که امام فرمودند را به کار ببریم. امام فرمود “اسلام” و عزیز شد و این کلمه در دنیا پراکنده شد.
خاطرات حجت الاسلام دکتر سقای بی ریا از اعزام ۱۳ طلبه موسسه امام خمینی به آمریکا و کانادا در سال ۱۳۷٠ 👇
سال ۷۰، ۷۱ بود ۱۳ نفری که بنا شد برای اولین بار به کانادا و دانشگاه مک کیل اعزام شویم، برای خداحافظی، ملاقاتی با حضرت آقا داشتیم. بعد از ماه مبارک رمضان بود که خدمت شان رسیدیم. ایشان بعضی از فرازهای دعای ابوحمزه را بیان کردند که “ان لنا فیک املا طویلا” یعنی ما خیلی به این کاری که شما می خواهید بکنید، امید داریم. گفتند شما بروید و تحصیلات تان را انجام دهید و برگردید و حوزه ها را در این بحث ها غنی کنید و سرریزش به دانشگاه ها هم برسد؛ این فرمایشی بود که در ما خیلی تأثیر داشت. یعنی این عنایتی که حضرت آقا نسبت به این گروه داشتند و کاملاً مورد تأیید آقا بود و با علم و اطلاع آقا چنین کاری در حال انجام است. بالاخره ما بورسیه ی جمهوری اسلامی شدیم و شاید اولین گروهی بودیم که از حوزه، بورسیه جمهوری اسلامی بودیم که شخص آیت الله مصباح مسئول ما بودند و ما طی یک نامه کتبی به ایشان -البته قرارداد رسمی محضری نبود- تعهد کردیم که دو برابر مدت تحصیل برگردیم و به وطن مان خدمت کنیم. این را من عرض کردم که روشن شود که جهت گیری ما این نبود که برویم تا دستاوردهای غرب را بیاوریم و از آن الگو بگیریم. بی ریا در مورد حضورش در امریکا نیز گفت: نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل در نیویورک مستقر بود و آن موقع مسئولیت اش با آقای خرازی بود، ایشان اصرار کردند که سه مرکز اسلامی در امریکا وجود دارد که تحت نظر ماست و نیاز به سرپرستی دارد. سه نفر از کسانی را که زبان شان بهتر است، از نظر علمی هم در ردیف برجسته تری هستند، به این جا اعزام کنید، ما ترتیبی می دهیم که آن ها در این جا دنباله ی درس شان را هم بخوانند، چون ما تازه یک سال و نیم از ورودمان به کانادا گذشته بود. وی افزود: سه مرکز بود. یکی در واشنگتن به نام مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن، یک مرکز جدیدالتأسیس در نیویورک به نام مسجد امام علی علیه السلام که این دو مرکز بیشتر برای کارمندان بود. دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن است که این مرکز تعلیمات اسلامی در حقیقت پاتوق مذهبی و دینی بچه های دفتر حفاظت منافع بود. یک هیأت اعزامی به سازمان ملل هم داریم که سفرایی داریم و سفیر دائمی ما در آن جا مستقر است و با خانواده های شان در نیویورک هستند. مسجد امام علی علیه السلام در حقیقت برای آن ها تأسیس شده بود، آن ها در آن جا یک مدرسه هم دارند. در هوستن و تگزاس هم یک مرکز تحت عنوان مرکز مطالعات اسلامی داشتیم که از میان این سه مرکز، آن مرکز تعلیمات اسلامی هوستن، بین المللی بود. در آن دو مرکز بیشتر فارسی زبانان رفت و آمد داشتند و به ندرت غیرایرانی ها در آنجا بودند. برنامه های رسمی غیرفارسی در آنجا برگزار نمی شد. البته معمولاً کسی که آنجا بود یک بخشی از خطبه های جمعه را به انگلیسی می گفت. اما بقیه ی برنامه ها بیشتر فارسی بود. آن مرکزی که در هوستن بود برنامه هایش انگلیسی بود چون همه ی ملیت ها بودند و خیلی محیط جالبی بود. یعنی ایرانی ها، پاکستانی ها، هندی ها، تانزانیایی ها، آفریقایی ها بودند. حتی امریکایی های مسلمان هم بودند و بین المللی بود. سقای بی ریا درباره دیگر فعالیت های مرکز اسلامی هوستون افزود: روز قدس آنجا مراسم برگزار می شد.
البته اوایل، مراسم روز قدس در امریکا در یک شهر بیشتر برگزار نمی شد و آن هم در واشنگتن بود و از همه ی شهرها و ایالت ها بودند که از هر شهری تعدادی بودند، بیشتر هم دانشجویان ایرانی می رفتند و در واشنگتن تظاهرات برگزار می شد. اما دیگر چندسال که گذشت، کم کم در جاهای دیگر هم تظاهرات شروع شد؛ از جمله در هوستن، مسلمانان مراسم روز قدس را برگزار می کردند و مرکز این قضیه بود. تمام مسلمانان شهر را که تعدادشان هم بسیار زیاد بود و مساجد متعددی داشتند، دعوت می کردیم و رو به روی پارک شهرداری آنجا تجمعی برگزار می شد که با توجه به جمعیت کم و اقلیتی که در آنجا هست، جمعیت خوبی جمع می شد.
خاطره ی جالب حجت الاسلام دکتر سقای بی ریا از حادثه ۱۱ سپتامبر و سخنرانی سلمان رشدی در آمریکا
👇👇👇👇👇
در خاطرم هست که روز قبل از ۱۱ سپتامبر آمریکا که هنوز هم ما عکس هایش را داریم و بر روی عکس ها نوشته شده هشتم سپتامبر، سلمان رشدی را به هوستن دعوت کرده بودند و آمده بود در یکی از سالن های تئاتر آنجا سخنرانی کند؛ همه ی مسلمانان نزدیک آن تئاتر اعتراض کرده بودند و یک تظاهراتی هم آنجا برگزار شد و عده ای از جوانان داوطلب و واقعاً جان برکف، حتی به گونه ای هم اسلحه تهیه کرده بودند و بنا داشتند که او را ترور کنند. حتی من می دانم که اسلحه را بردند و داخل آن تئاتر گذاشتند و بعد دیگر آن قضیه به هم خورد و فردای آن روز قضیه برج های دوقلو و ۱۱ سپتامبر پیش آمد؛ خیلی جالب بود که قضیه به هم خورده بود. آن ها شک کرده بودند که کارشان را ادامه دهند یا نه که استخاره کرده بودند و خیلی بد آمده بود که ادامه دهند. وی افزود: بعداً ما فهمیدیم که اگر این کار انجام می شد، این قضایا را به هم مرتبط می کردند، یعنی قضیه ای که برای سلمان رشدی در هوستن اتفاق افتاده بود و قضیه ی برج های دو قلو و… با هم ترکیب می شد و به ایران متصل می کردند، چون بالاخره بچه های ایرانی هم در این قضیه بودند و به گونه ای خداوند متعال این قضیه را درست کرد که این قضیه اتفاق نیافتد؛ ولی اینها به صورت جدی فعال شده بودند که فرمایشات حضرت امام انجام شود، ولو اینکه ما فدا شویم. فعالیت ها، اجتماعی، فکری و فرهنگی بود. با کلیساها جلسات بحثی داشتیم، البته من حدس می زدم در بین برخی از فعالین کلیساها، مأموران امنیتی امریکا هم هستند. می آمدند ببینند که در آنجا چه خبر است و ما چه می گوییم، افکارمان چیست، اهداف مان چیست و چه کارهایی در دست داریم. الحمدلله ما آنجا یک تجربه ای داشتیم و آن این بود که کارمان را خیلی باز انجام می دادیم، در دفتر کار بنده عکس حضرت امام(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای بود و مأمورین اینها می آمدند و عکس ها را می دیدند، چون در اساسنامه مرکز ما هم نوشته شده بود که رهبر این مرکز، رهبر مسلمانان و شیعیان دنیاست. عکس امام و آقا هم بود و مخفی نمی کردیم. حجت الاسلام بی ریا درباره روابط شان با دفتر رهبر معظم انقلاب در زمان حضور در امریکا هم گفت: در جلسه ای که در دفتر بین الملل حضرت آقا تشکیل شد و آن موقع که ما به ایران آمده بودیم، به هر حال، نمایندگی امور حسبه را داشتیم، ابراز کردیم که نمی شود از آنجا پول فرستاد، چون ممنوع بود و خلاف قانون به شمار می رفت و به شدت جلوگیری می کردند و به نوعی این قضیه تحریم بود. حضرت آقا در آن جلسه ای که در دفتر ایشان برگزار شد، بنا را بر این گذاشتند که به ما اجازه ی دریافت مصرف تام وجوهات را دهند و این در امریکا بسیار پیچیده بود که فلانی، نماینده ی آیت الله خامنه ای در امور خمس و زکات و این گونه مسائل است. از جاهای مختلف با ما تماس می گرفتند و می پرسیدند که شما در این امور نماینده ی آیت الله خامنه ای هستید؟ ما می گفتیم بله. چون می خواستند وجوهات شان را حساب کنند و خمس شان را دهند و ما نه نمی گفتیم و آن ها قطعاً تلفن های ما را شنود داشتند، ولی چون احساس می کردند که ما مخفی کاری نمی کنیم، کاری نداشتند. از افرادی که به مسجد می آمدند، FBI با آنها مصاحبه می کرد سؤال می کردند که فلانی چه کار می کند و به کجا وصل است، پولش از کجا می آید، این طور سؤالات را می کردند ولی الحمدلله آنجا مردم مخارج آن مرکز را خودشان تأمین می کردند، خودشان از جیب خودشان می دادند و واقعاً به جایی متصل نبودیم. آن خمس را هم مردم خودشان می دادند و از دولت ایران چیزی دریافت نمی کردیم. خب این هم بخشی از کار بود که انجام شد. بنده ۱۰ سال تمام در در همان مرکز بودم. در طی این ۱۰ سال خداوند توفیق داد ما ساخت یک مدرسه تمام وقت را که دو طبقه داشت، شروع کردیم که به تدریج کلاس ها هر سال یکی دو کلاس اضافه می شد و از کودکستان شروع کردیم، بعد اول دبستان، دوم دبستان همین طور هر سال اضافه می کردیم تا اینکه رسید به دوره ی راهنمایی و دوره ی دبیرستان؛ الآن تا پایان دبیرستان کلاس دارد.
دعای ۲۴ صحیفه سجادیه -فرزندم در محضر پدر و مادر اینچنین باید بود.docx
11.7K
دعای ۲۴ صحیفه سجادیه
فرزندم در محضر پدر و مادر اینچنین باید بود.
فرزندم پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) اینچنین بود.docx
13.3K
فرزندم پیامبراکرم(صلی الله علیه و آله) اینچنین بود.
گزیده ای از کتاب سنن النبیّ علامه طباطبایی
نامه ۳۱ نهج البلاغه-فرزندم در محضر خدا اینچنین باید بود.docx
22.1K
گزیده ای از نامه ۳۱ نهج البلاغه
فرزندم در محضر خدا اینچنین باید بود.
7.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روضه حضرت زینب (س) توسط شهید سید حسن نصرالله
🔹️ذکر مصائب حضرت زینب سلام الله علیها توسط شهید سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت سالروز وفات عقیله بنی هاشم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
🔺معتقد به دستهبندیهای نسل Z، آلفا یا بتا نیستم / امسال یک میلیون نفر معتکف شدند
حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، در جلسه شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
▫️معتقد به دستهبندیهایی مانند نسل Z، آلفا یا بتا نیستم. این دستهبندیها بیشتر شبیه به یک بازی است که ما را وارد آن کردهاند. بهعنوان مثال، ویژگیهایی که به دهه ۷۰ یا ۸۰ نسبت میدهند، در دهههای ۳۰ و ۴۰ نیز وجود داشته و کم هم نبوده است. تنها تفاوت در این است که ابزارهای رسانهای امروز بسیار قویتر شدهاند.
🔹 هر نسل دارای سطوح و طبقات متعددی است. تحقیقات میدانی و پیمایشهای صورتگرفته نشان میدهند که در دهههای مختلف، از ۶۰ تا ۸۰، حداقل هفت سطح متفاوت وجود دارد؛ بنابراین نباید تمام برنامهریزیها را تنها بر اساس بخشی از نسل متمرکز کرد. از طرفی، غفلت از این بخشها نیز اشتباه است. همه این گروهها باید در برنامهریزیها مدنظر قرار گیرند.
🔸 برای مثال، در برنامه اعتکاف، امسال یک میلیون نفر ثبتنام کردهاند. این مشارکتها نشاندهنده عمق باورها و هویت دینی در بخشی از جامعه است و نباید نادیده گرفته شود. از سوی دیگر، جوانانی که حتی هویت ایرانی خود را از دست دادهاند نیز نیازمند توجه ویژه هستند. در برنامهریزیها باید همه گروهها را دید و برای هر یک از آنها برنامهای مناسب طراحی کرد.
▫️نسل جوان به موسیقی سنتی اقبال دارند، حتی ترکیب موسیقیهای پاپ و سنتی را میپسندند، حتی برخی از بزرگان ما، اجرای برخی از موسیقی رپ را نیز بدون اشکال دانستهاند. سازهایی مانند گیتار و پیانو، اگرچه سازهای سنتی نیستند، اما در موسیقی سنتی امروز استفاده میشوند. این نشاندهنده تحول و ترکیب دستگاههای موسیقی است. با این حال، آنچه اهمیت دارد، این است که هویت ایرانی اسلامی در موسیقی و دیگر هنرها ظهور و بروز داشته باشد.
🔹 اگر نتوانیم در یک سال چند مشکل اساسی جامعه را حل کنیم، دیگر جلسات و مباحث ما، جز اتلاف وقت و تکرار حرفهای بینتیجه، فایدهای نخواهد داشت. حکمرانی موفق در هنر و فرهنگ، در گرو عملگرایی و حل مسائل است، نه برگزاری جلسات و مباحث شعاری.
پرسش از ولادت امام علی ع در کعبه.mp3
3.69M
▫️پرسشی درباره ولادت حضرت علی (علیه السلام) در کعبه
🎙بخشی از جلسه گعده علمی آیت الله سید احمد مددی / کشکول ناب حوزوی
🔎 اطلاعات بیشتر
7.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کمی تفسیر قرآن از زبان رهبر انصارالله یمن گوش کنید جگرتان حال بیاد
چهره ی عبدالمالک آن لحظه که سعی میکند قرائتِ قاریان سعودی را مثل خودشان بخواند و کلمات را بکشد و در آن لحظه که به آیه ای از قرآن درباره این قاریان اشاره میکند را خوب ببینید...
🔴به شناخت رهبری بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/70057984Cca1b147a1d
🌐آدرس کانال های آموزشی و تربیتی اساتید #مرکز_مشاوره_اسلامی_سماح
۱_استاد علی اکبر مظاهری
👈کانال از زبان مشاور 👉
۲_استاد داریوش عشقی
👈داریوش عشقی👉
۳_استاد هادی اکبرزاده
👈کانال پل خوشبختی 👉
۴_استاد سید رضا مرتضوی
👈کانال مشاوره خانواده 👉
۵_استاد علی صادقی سرشت
👈کانال ارشا👉
۶_استاد علی محمودی
👈طلیعه روشنگر 👉
۷_استاد رضا یوسف زاده
👈رضا یوسف زاده👉
۸_استاد مرتضی عزیزی
👈سبک زندگی اسلامی👉
۹_استاد جعفر علی گلی
👈روان درمانی ریشه ای👉
۱۰_استاد زهرا رضویان
👈در مسیر رشد👉
۱۱_استاد عبدالاحد رضایی والا
👈سبک زندگی اسلامی👉
۱۲_استاد گوهرسادات حسینی
👈نیمه گمشده پازل من👉
۱۳_استاد محمدحسین مولوی
👈رسش پویا👉
۱۴_استاد مهدی عباسی آغوی
👈دکتر مهدی عباسی👉
۱۵_استاد فروغ الزمان فرخی
👈گفتار درمانی👉
۱۶_استاد میلاد شماخته
👈مشاوره ازدواج👉
۱۷_استاد مصطفی محمدی شکیب
👈نوجوانی بهار زندگی👉
۱۸_استاد مجید آرمده
👈مبلغ یار👉
۱۹_استاد مهدی پورقلی
👈سلامت روان👉
۲۰_استاد فرهود فهیم
👈مشاوره حقوقی👉
۲۱_استاد موسوی مقدم
👈مهر و اقتدار👉
۲۲_استاد ابراهیم اخوی
👈همنو👉
۲۲_استاد محمود مرادی
👈مشاوره ازدواج و تحلیل شخصیت👉
۲۳_استاد مهدی خیرالهی
👈گروه روانشناسی و مشاوره دانش روان👉
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 #سماح (مرکز مشاوره اسلامی حوزه علمیه)
سایت | ایتا | کارگاهها | آپارات | مشاوره_حضوری | مشاروه_مجازی