📢 تازهترین توصیهی حضرت آیتالله خامنهای به روزهداران:
❌ فرصت سحرهای ماه رمضان را از دست ندهید
👈 توصیه به اجرای اعمال رمضانی اقبال سیّدبنطاووس
🔻 حضرت آیتالله خامنهای روز سهشنبه (۱۳۹۸/۲/۱۰) در جلسهی درس خارج فقه، توصیههایی را برای استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان و توجه ویژه به عبادت در سحرهای این ماه، بیان کردند.
🔸️ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در آستانه فرارسیدن ماه مبارک رمضان متن و فیلم این بیانات رهبر انقلاب را به شرح ذیل منتشر میکند.
🔰 دوستان عزیز! ماه رمضان فرصت خیلی خوبی است، فرصت بسیار خوبی است. البتّه فرصت تبلیغ است، فرصت تببین است، فرصت اُنس با مردم است، فرصت کمک به فقرا است لکن از همهی اینها بالاتر، فرصت تعبّد است، فرصت تقرّب است، فرصت روزهای است که میگیرید، فرصت نشستن سر سفرهی رحمت الهی، سر سفرهی ضیافت الهی است. این سفرهی ضیافتی که میگویند، این ضیافت، همین روزهی شما است، همین نافلهی شما است، همین نماز شما است که به جا میآورید.
🔸️ البتّه اعمال #ماه_رمضان خیلی زیاد است؛ شما ملاحظه کنید در اقبال سیّدبنطاووس، برای هر شب چقدر اعمال، چقدر نمازهای مختلف و گوناگون [ذکر میکند] که ما واقعاً بعضیمان قاصریم، بعضیمان [هم] جاهل به اهمّیّت این کارها هستیم -که حالا محلّ [بحث نیست]- لکن یک قدرِمتیقّنهایی، یک قدرِاقلهایی وجود دارد که اینها را نباید از دست داد.
🔹️ سحر ماه رمضان همه پا میشوند؛ نباید این سحر را از دست داد؛ سحر فرصت خیلی خوبی است. مکرّر عرض کردهایم که اگر ماها از سحر استفاده نکنیم، در این دنیای شلوغ، وقت دیگری نداریم برای خلوت با خودمان، با دلمان، با خدای خودمان؛ واقعاً وقتی باقی نمیماند. ما گرفتاریم؛ در این ۲۴ ساعت، چند ساعتش که خوابیم، آن ساعتهایی هم که بیدار هستیم، گرفتاریم؛ هر کسی یک مشغولیّتی دارد یا مشغولیّتهای مختلفی دارد. آن فراغتهایی که وجود داشت، امروز وجود ندارد -[البتّه] نقص زمانه نیست، طبیعت زمانه است- بالاخره امروز وسایلی هست و زندگی، یک زندگی ماشینی است. امروز پدیدههایی وجود دارد که این پدیدهها در گذشته وجود نداشته؛ [لذا] گرفتاری زیاد است.
🔺️ نمیشود در ایّام روز -چرا، [البتّه] اوحدیّ از مردم، در حال حرکت، در حال معامله، در حال کار فنّی، در حال کار با رایانه، در همهی اوقات با خدای متعال مأنوسند و مشغول ذکرند و ذکر دائم دارند: اَلَّذینَ هُم عَلی صَلاتِهِم دائِمون؛ بعضیها این جور هستند که دائم در نمازند؛ حالا ما که دستمان به دامن آنها نمیرسد و از آنها دوریم، ولی کسانی آنجور هستند- فرصت ما فقط سحر است؛ اگر چنانچه سحر را از دست بدهیم، دیگر واقعاً فرصتی باقی نمیماند. خداوند انشاءاللّه همهتان را محفوظ بدارد.
💻 @Khamenei_ir
🗓سالروز رحلت مرجعمجاهد
🏳پیشرو مشروطه مشروعه
🏳مجاهدتشکیلحکومتاسلامی
🏳مبارزضدانگلیسی، محبوبرهبری
🏳آیةأللهالعظمیسیدعبدالحسینلاری
💠رهبرانقلاب:
‼️ایشان یک روحانی بینظیرند من واقعا نظیرشان را تا زمان امام راحل با این عظمت فکری و علمی و سیاسی و... در هیچیک از علما سراغ ندارم! ۷۷/۱/۱۷
‼️ایشان پرچم جهاد مسلحانه با اشغالگران انگلیسی را برافراشت و اولین نمونه کوچک حکومت اسلامی در خطه بوشهر را تشکیل داد! ۷۷/۲/۲
‼️سالهاست که محبت ایشان و خاندانشان در اعماق دل بنده هست از بس مردمان بزرگوار و شریف و عزیزی هستند! ۷۷/۱/۱۷
‼️سزاست که دربارهی ابعاد علمی و جهادی و سیاسی این شخصیت بزرگ، تحقیق صورت گیرد تا اندکی از حق عظیم او و خاندان با فضیلتش ادا شود! ۷۷/۲/۲
‼️مقبره ایشان و خانوادهشان در جهرم است و ما آنجا را زیارت کردیم، حقیقتا مکان مهمی است و جادارد به آن رسیدگی شود! ۷۷/۱/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
بزرگترین ضربه ای که برخی از مبلغین کم مایه بر پیکرهی دین زده اند این است که دین را نسیه کرده اند؛
قیامت، نسیه شد
جهنم، نسیه شد
بهشت، نسیه شد
صراط، نسیه شد
کارنامه اعمال، نسیه شد
فشار قبر، نسیه شد
شفاعت، نسیه شد
یک مشارالیه بعید و ابعد درست کرده اند و مدام به آن اشاره میکنند ...
و بزرگترین خدمت حکمت متعالیه صدرایی به متدینین این بود که گفت: دین، نقد است؛
قیامت، نقد است
جهنم خودتی
بهشت خودتی
صراط خودتی
کارنامه اعمال خودتی
فشار قبر خودتی
و ...
پ ن:
اهلش به مباحث زیر رجوع کنند؛
۱. اتحاد علم و عالم؛ بخش عظیمی از جلد۳ اسفار
۲. اتحاد عمل و عامل؛ بحث های جلد۸و۹ اسفار
♦️ نقل از کانال حوزه و فلسفه
✅ ejtehad_jame
🗓سالروز پایان جنگ جهانی دوم
🏴بابیشاز ۸۵ میلیون کشته درآن
💠رهبرانقلاب:
‼️من تاریخ اروپا را تا حدود زیادی ورق زدهام و حداقل در این ۱۰۰سال همین آقایان اروپاییها دو جنگ جهانی پر از مفسده بوجود آوردند! ۷۶/۲/۱۰
‼️شما اروپا را در چهرههای بزک کردهی اتو کشیدهی کراوات بستهی ادکلن زده نبینید، حقیقت اروپا در جنگ جهانی اول و دوم است! ۷۳/۱۱/۳
‼️جنگ اول و دوم جهانی میوه تلخ جدایی دین از سیاست است! ۸۳/۳/۱۴
#نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
🔸حرمت فطری و عقلی ظلم به همسر
یکی از اساسیترین دستورهای اسلام درباره نظام رفتاری خانواده، سفارش به «معاشرت معروف با زنان» است که در آیه ۱۹ سوره نساء آمده است:
«عَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»
❖ آیتالله شبیری زنجانی در درس خارج «نکاح» درباره مقصود آیه شریفه از «معاشرت به معروف» گفتهاند: 🔻
«به نظر ما به حسب ذوق عرفی، این آیه یک حکم تأسیسی نیست، بلکه یک حکم فطری عقلی است که آفریدگار، زن را خلق کرده تا مرد و زن با هم مأنوس باشند.
نظام اجتماع بر محور تزویج میچرخد و معاشرت بین زوجین باید معاشرتی صحیح و مطلوب باشد و این حکم فطری عقلی است.
کلمه معروف در آیه یعنی آنچه که شایسته است و مصداقش را هم عرف تشخیص میدهد. این آیه شریفه بیانگر این مطلب است که عقلاً و فطرتاً نباید نسبت به زن ظلم شود و این یک حکم مولوی است.
بر مرد واجب است آن مرتبهای از سازگاری و برخورد خوب را که عرف در زندگی زناشویی لازم میداند، نسبت به همسرش رعایت کند».
🔻 @ejtehad_jame
💠اخلاص در تألیف کتاب
[به مناسبت 22ذيالحجة سالروز وفات مرحوم حاج شیخ عباس قمی صاحب "مفاتیح الجنان"]
📝 از بیانات آیتالله شبیری زنجانی دام ظله:
🔹من اين قضيه را از آقاى واله، از منبرىهاى متّقى مشهد، شنيدم. او مىگفت: بعضى از كتابفروشها با مرحوم حاج ميرزا على محدّث زاده [فرزند مرحوم شیخ عباس قمی] قرار گذاشته بودند كه بعضى از نواقص مفاتيح الجنان را تكميل كنند. (در ذهنم است كه آقاى واله مفاتيح گفت، ولى از شخص ديگرى شنيدم كه منتهى الآمال گفت.)
براى مثال اگر شعرى نوشته شده، ولى اسم شاعرش ذكر نشده است، اسم شاعر ذكر شود يا اگر در جايى گفته: «براى اين مطلب به اقبال رجوع شود»، همانجا دعا نقل شود تا نيازى به مراجعه نباشد؛ چون همه اشخاص به اين كتابها دسترسى ندارند. آقاى حاج ميرزا على هم قبول كرد.
حاج ميرزا على شب خواب پدرش را مىبيند. مرحوم شيخ عباس به وى مىگويد: اين كار را نكن. من عمداً اين كار را كردهام.
اينكه من اسم آن شاعر را ذكر نكردم و فقط به نقل شعر بسنده كردم، بدان جهت بود كه شعرش خوب بود، ولى شاعر درويش و صوفى يا منحرف بود. خوب بودن شعر مصحّح اين نيست كه از شاعر ترويج كنم؛ لذا عمداً نخواستم اسم شاعر مطرح شود.
علت عدم نقل كامل آن دعاها اين است كه صاحبان كتب دعا، برگردن ما حق دارند و بايد حقوق آنها محفوظ بماند. من حس كردم اگر اين كتاب منتشر شود، ممكن است آن كتب ادعيه به انزوا كشيده شود و كم كم منسوخ شوند. لذا عمداً اين كار را كردم تا اگر كسى دسترسى داشت، به آن كتب مراجعه كند.
🔸 علت اينكه كتابهاى مرحوم شيخ عباس قمی شيوع پيدا كرده است، اخلاص ايشان و مراعات كردن اين نكات است. رضوانالله علیه.
📚 جرعه ای از دریا، ج2، ص513
@ejtehad_jame
💠 وجه تسمیه «فیضیه»
❖از بیانات آیتالله شبیری زنجانی: 🔻
📝 انتساب مدرسه فیضیه به مرحوم فیض کاشانی نیست، بلکه انتساب آن به حضرت معصومه علیهاالسلام است، زیرا در موقوفات آستانه، تعبیر «آستانه فیض آثار» رایج بود و چون آن مدرسه جزء آستانه و راهرو حرم بود، به «فیضیه» شهرت پیدا کرد.
ایوان مدرسه در سنه ۹۳۹ق در زمان شاه طهماسب ساخته شده و معروف است که شیخ بهایی مدّتی در فیضیه تدریس کرده است. همچنین میگویند ملاصدرا هم مدّتی در آنجا اشتغال علمی داشت.
📚جرعهای از دریا، ج3، ص623
👉 @ejtehad_jame
🔸اسلام و علاقه به زنان
❖برگرفته از درس خارج فقه آیتالله شبیری زنجانی
در روایات زیادی بر «حبّ النساء» و علاقه به زنان تأکید شده و آن را پسندیده و مستحب دانستهاند. از جمله در روایتی از امام صادق(ع) آمده است:
«من أخلاق الأنبیاء صلی الله علیهم حبُّ النّساء»: علاقه به زنان از اخلاق پیامبران است (کافی، چاپ اسلامیه، ج 5، ص 320).
از طرفی هم بسیاری از روایات «حبّ النساء» را مذموم دانسته و از آن نهی کردهاند. در اینجا باید بررسی کرد که مراد از «حبّ نساء» در روایات چیست؟
🔺دو گونه میتوان بین این دو دسته روایات به ظاهر متعارض جمع کرد:
1⃣اول اینکه بگوییم مراد از روایات دسته دوم، نهی از افراط در «حبّ نساء» است نه اصل آن. در برخی احادیث، صریحا از زندوستیِ افراطی نهی شده است. با این همه، در تعابیر روایات آمده که دنیا راهی برای وصول به کمالات معنوی و رسیدن به قرب الهی است و از این جهت، علاقه به زنان گاهی حکم عبادت را پیدا میکند. بر این اساس، علاقه به همسر و ازدواج از دیدگاه اسلام، مشروط بر آنکه به افراط نگراید -بر خلاف دیدگاه رهبانیت مسیحی- امری مطلوب است و چه بسا عبادت به شمار میرود.
2⃣دومین راه برای جمع این دو دسته روایت این است که بگوییم روایات دسته اول شاید مربوط به حبّ زوجه و همسر نباشد و در واقع در برابر «حبّ الرجال» صادر شده باشد؛ زیرا با توجّه به اینکه در عصر جاهلی، جنس زن مورد تحقیر و ظلم قرار میگرفته، در اسلام کرامت زن و لزوم احترام به زن به عنوان یکی از دو جنس بشر مورد تأکید قرار گرفته است و همین تکریم زن و مخالفت با تحقیر زنان، از اخلاق پیامبران شمرده شده است.
📚خارج فقه، مبحث نکاح، جلسه اول، 22 شهریور سال 1377
👉 @ejtehad_jame
💠 اخلاص عجیب!
❖از بیانات آیتالله شبیری زنجانی: 🔻
📝 مرحوم میرزا محمد علی اردوبادی (م1380ق)آدم عجیبی بود. تقریباً در این پنجاه سال اخیر در نجف هر کتاب قابل توجهی منتشر میشد، ایشان در آن دخالت داشت. چون ادیب درجه اول بود، کتب را به او میدادند و او شرط میکرد که ابداً اسم من در کار نباشد. از این رو، همه با تمام میل میپذیرفتند.
آسید عبدالعزیز طباطبایی میگفت: در «اصلالشیعه» که کتاب کوچکی از کاشفالغطاء است، هفت تا غلط ادبی پیدا کردند، با اینکه کاشفالغطاء ادیب عرب است. ولی در یازده جلد کتاب «الغدیر» یک غلط ادبی وجود ندارد؛ چون صاحب الغدیر اینها را برای مرحوم اردوبادی خوانده و او اصلاح کرده است، حتی آن موقع که آقای امینی در مرض وفاتش مستلقی بود، برای مرحوم اردوبادی میخواند و او هم اصلاح میکرد. خلاصه اینجور آدم مخلصی بود.
📚 جرعهای از دریا، ج1، ص577
👉 @ejtehad_jame
#استفتائات
● شرفالشمس
❓ آیا نقوش شرفالشمس که در نوزده برج حمل حکاکی میشود و منسوب به حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام است، اعتبار دارد؟ آیا استفاده از آن برای عموم جایز است؟
❖ پاسخ آیتالله شبیری زنجانی:
✍ ما سندی برمطالب منقوله درمورد انگشتر شرفالشمس نیافتیم. هرچند مرحوم کفعمی در مصباح فرموده این حروف شکل اسم اعظم است، ولی سند معتبری بر این مطلب ذکر نکرده است. استفاده از آن به امید درک ثواب مانعی ندارد.
👉 @ejtehad_jame
#استفتائات
● درآمد حاصله از استخدام غیر قانونی
❓ فردی با پارتیبازی و واسطهگری صاحب شغل میشود. آیا درآمدی که از آن به دست میآورد حلال است؟
❖ پاسخ آیتالله شبیری زنجانی:
✍ به طور کلی چنانچه استخدام بر خلاف ضوابط باشد، به گونهای که فرد استحقاق حضور و دریافت حقوق و امتیازات آن مجموعه را نداشته باشد، حضورش جایز نخواهد بود و نباید چیزی دریافت کند. واسطه شدن برای چنین تخلفی نیز حرام است و در صورت وقوع باید بر اساس ضوابط قانونی عمل شود.
👉 @ejtehad_jame
#استفتائات
🔴 اطاعت فرزند از اوامر پدر و مادر
❓ اگر پدر یا مادر، فرزند خود را موظف به انتخاب رشته تحصیلی یا شغل خاصی کند یا بگوید با فلانی ارتباط و دوستی نداشته باش، اطاعت از امر و نهی ایشان از نظر شرعی واجب است؟
❖ پاسخ آیتالله شبیری زنجانی:
✍ اگر والدین در مسیر تربیت و هدایت فرزند به روش دینی، امر و نهی کنند و از ترک آن توسط فرزند، اذیت شوند اطاعت لازم است و در غیر اینصورت واجب نیست. البته در ابراز مخالفت هم رعایت حرمت و شأن آنها صورت گیرد و سزاوار است که سعی در جلب رضایت یا اقناع آنها شود.
👉 @ejtehad_jame