🌟 روایت رهبر انقلاب از غوغای همدان پس از حادثه شهادت طلبه همدانی
⚠️ عدهای میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند، اما واقعیت چیز دیگری است.
🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸️ امروز وظیفهی حوزهها از گذشته سنگینتر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست.
🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوهی عملی نداشت. در تهران شیخ فضلالله را وسط تهران بر دار کشیدند، عدهای هم گوشهوکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود.
🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبهی همدانی؛ #همدان چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازهی مطهر در تبریز و تهران و بقیهی کشور هم میآمد همانطور تشییع میشد.
🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفتهاند. ما که طلبه بودیم، هیچوقت در هیچ شهری در هیچ جلسهای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت.
👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند.
🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علیرغم سیاهنماییهایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸
🆔 @ejtehad_jame
🚩رهبر انقلاب خطاب به طلاب: شما موظفید اسلام را محقق کنید/ اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی معارف هم هست
رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزههای علمیه:
🔸️ حوزه، مرکز آموزش اسلامی است. اسلام باید فهمیده شود. اسلام فقط آموزش معرفت نیست؛ تحقق عملی این معارف هم جزو اسلام است.
🔹️ یک وقت اسلام را فقط اصول و فروع و ارزشها و سبک زندگی و آئین حکمرانی میدانیم که باید یاد بگیریم، لکن این بخشی از کارهای حوزهها است، بخشی از اسلام است.
🔸️ بخش دیگر، محقق کردن این حقایق در بطن زندگی مردم است. اسلام فقط توحید نیست، اسلام عبارت است از استقرار توحید در جامعه.
👈 شما موظفید بهعنوان عالم دین، اسلام را محقق کنید؛ این کاری است که امام بزرگوار کرد. منشور روحانیت را بخوانید امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود و حکمت در رفتار او موج میزد. این کاری که حوزهی علمیه در زمان مبارزات اخیر انجام داد، درست وظیفهی حوزه بود. امام در رأس بود و #طلاب و بزرگان حوزه همراهی میکردند.
🔹️ طلبهی آن روز، هم میرفت مردم را #هوشیار میکرد و #بیدار میکرد و هم نیش خود را به آن کسی که باید بزند میزد.
🔺️ حوزهی آن روز، آن کاری را که باید، کرد. امروز هم که نظام اسلامی تشکیل شده و ما منتظر تشکیل دولت اسلامی و جامعهی اسلامی و تمدن اسلامی هستیم، حوزه مسئولیت دارد. باید بنشینید و فکر کنید. ۹۸/۲/۱۸
🆔 @ejtehad_jame
🔺اختلاف نظر در مسائل علمی و سیاسی اشکالی ندارد اما این مسئله نباید به تشنج و درگیری کشیده شود!
🔺طلاب به مراجع احترام بگذارند بزرگان هم در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند!
حضرت آیت الله خامنه ای اختلاف نظر در حوزه ها در «مسائل عملی، جهت گیری های فکری و مسائل سیاسی» را بدون اشکال برشمردند اما تأکید کردند: مهم این است که این اختلافات مدیریت شود تا به درگیری و تشنج منجر نشود، همانگونه که بزرگان فقه، فلسفه و عرفان در حوزه ها در طول تاریخ با وجود اختلافات، همواره برای خدا به معنای واقعی کلمه اتحاد داشتند.
ایشان همچنین طلاب جوان را به ادب و اطاعت از بزرگان حوزه ها و مراجع تقلید توصیه مؤکد کردند و افزودند: بزرگان حوزه نیز در مقابل طلاب جوان، حلم و تحمل داشته باشند.
🆔 @ejtehad_jame
13980218_27112_64k.mp3
20.67M
🎙 صوت| بیانات امروز رهبرانقلاب در جمع طلاب حوزههای علمیه ۹۸/۲/۱۸
🆔 @ejtehad_jame
🔰 بحثی پیرامون «سهل بن زیاد آدمی»
💠درس خارج فقه آیت الله ری شهری
✴️در مجموع شش دلیل برای تضعیف سهل بیان شده است و در مقابل حدود یازده دلیل برای توثیق او ذکر شده است
💎جمله «الأمر فی سهلٍ سهلٌ» در توصیف او در کلمات فقها خصوصاً فقهای متأخر زیاد به کار رفته است. بزرگانی مثل صاحب مفتاح الکرامة و صاحب جواهر آن را به کار بردهاند و در واقع مضمون آن را قبول کردهاند، چنانچه آیت الله شبیری زنجانی از فقهای معاصر که رجالشناس بسیار قویهستند با پذیرش این مطلب وی را توثیق کرده است، در مقابل برخی از فقها هم مثل آیت الله خویی این مطلب را قبول ندارند.
برای مطالعه این بحث نک:
http://yon.ir/RkIm3
🆔 @ejtehad_jame
🔶جانا سخن از زبان ما می گویی🔶
🔶 اشکالی که حوزهی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد، این است که حوزهی دیروز از دنیای زمان خود عقبتر نبود؛ بلکه جلوتر هم بود...
🔸 در زمان «شیخ طوسی»، اگر دشمنِ مکتبِ اهل بیت میگفت : «أن لا مصنَّفَ لکم»؛ شما کتاب و تصنیف ندارید، «شیخ طوسی» خودش به تنهایی وارد میدان میشد و بزرگترین کتاب رجالی را تلخیص میکرد و اختصاصاً یک کتاب و فهرست رجالی دیگر مینوشت. یعنی بدون معطّلی، رجال «کشّی» را تلخیص کرد، رجال خود را نوشت و فهرست «شیخ» را هم نگاشت!
🔸 هنوز پاسخ در خانهی اشکالکننده بود که میگفت فقه ندارید؛ ناگهان یک کتاب عظیم پرفرع پر تحقیق - به حسب سطح تحقیق آن روز - مبسوط از آب در میآمد. اگر «محمدبن زکریای رازی»، چهار کلمهی الحادی بر زبانش جاری میشد، فوراً «سید مرتضای رازی» در ردّ او کتاب مینوشت و نمیگذاشت حرف او بیجواب بماند...
🔸 اما امروز، این گونه نیست. امروز، حوزهی علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل این است که دو نفر سوار بر اسب، در وادی ای همراه یکدیگر بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آنکه اسبش کندروتر است، بعداً به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت این گونه است. در حال حاضر، امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. ما وقتی به خودمان برگردیم، خیلی فاصله داریم. ۱۳۷۴/۰۹/۱۳
@ejtehad_jame
📛 از دغدغه های ده سال پیش آقا درباره حوزه چه خبر؟
🔻 دغدغهها و مطالبات ۱۲ سال گذشته رهبر انقلاب در آذر ۸۶ نسبت به وضعیت حوزه علمیه!
۱- تحول اجتناب ناپذیر است، ما امروز باید به فکر حوزه قم یا اصفهان یا مشهد یا بقیه شهرها در بیست سال آینده باشیم، در ۳۰ سال آینده باشیم.
۲- اگر حوزه بخواهد از تحول بگریزد منزوی خواهد شد، اگر نمیرد، اگر زنده بماند... تحول حتمی است؛ منتها تحول دو طرف دارد، تحول در جهت صحیح و درست، تحول در جهت باطل و غلط. ما مدیریت کنیم که این تحول در جهت درست انجام گیرد... در شیوه آموزش، در شیوه پژوهش، در شیوه پذیرش، در کتاب درسی، همه اینها تحول میخواهد.
۳- بنده جزء کسانی هستم که از اوائل بر روی مدرک مستقل حوزه ای تکیه کردم، الآن هم اصرار دارم مدرک، خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم.
۴- مدرک زدگی آفت مدرک است. طلبه برای مدرک درس بخواند، این عیب بزرگی است. این همان خط میانه تحول است. مسئول، حوزه علمیه است، مسئولِ دینداری مردم روحانیت است، روحانیت هم مولود و ساخته دست حوزه علمیه است. با این نگاه مسئولیت را بسنجید.
۵- این مدیریت تحول است در زمینه مدرک. مدرک بدهیم، از مدرک گرایی و مدرک زدگی که همیشه عیب تعلیمات جدید، ما میدانستیم، پرهیز کنیم.
۶- خوب کفایه را تبدیل کنیم به کفایه جدید چه اشکالی دارد؟ مکاسب را که در او شیوه شیخ در بیان مطلب، هی آمد و رفت اجتهادی است، خوب درس خارج شیخ است، مکاسب را دست کم نباید گرفت، درس خارج شیخ انصاری است، حالا کی مثل شیخ انصاری است؟ ...مکاسب را تسهیل کنند، همان مطالب شیخ را بیاورند در یک کتاب دیگری، منتها سرراست، روشن، تحقیق شیخ را در هر مسئله ای قشنگ بیان کنند، متعبد و مقید باشند به همان که شیخ بیان کرده، آن را بیان کنند در این کتاب جدید، این میشود مکاسب جدید.
۷- یک چشم انداز روشنی برای آینده حوزه علمیه باید ترسیم بشود. یک چشم انداز بیست ساله، ده ساله، برای حوزه تشکیل بدهید، این کار شورای عالی حوزه علمیه است.
۸- یکی از کارهایی که در سازماندهی حوزه لازم است، آمارگیری است. ما از حوزه آمار درستی نداریم، به طریق اولی آن وقت از مجموعه روحانیت آمار درستی نداریم. تعداد روحانیون در کشور، حدود تحصیلی اینها، میزان فضل اینها، تواناییهای تبلیغی اینها، تأثیرگذاری اینها در محیطشان، اینها چیزهایی است که اصلاً در آمارهای ما، در اطلاعات ما منعکس نیست. ما آمارگیری نداریم. یکی از کارهایی که باید حتما انجام بگیرد، سریع هم باید شروع بشود و چند سال هم طول خواهد کشید اما برکاتش خیلی زیاد خواهد بود، همین مسئله آمارگیری است.
۹- چرا این کرسیهای آزاداندیشی در قم تشکیل نمیشود؟ چه اشکالی دارد؟ حوزههای علمیه ما مرکز و مهد آزاداندیشی علمی بوده، همیشه، هنوز که هنوزه ما افتخار میکنیم و نظیرش را نداریم در حوزههای درسی غیر حوزه علمیه که شاگرد پای درس به استاد اشکال کند، پرخاش کند و استاد از او استشمام دشمنی و غرض و مرض نکند. طلبه آزادانه اشکال میکند، هیچ ملاحظه استاد را هم نمیکند، استاد هم مطلقا از این رنج نمیبرد و ناراحت نمیشود. این خیلی چیز مهمی است.
در قم باید این جوری باشد. خوب نظر فقهی یک نفری میدهد، خوب نظر شاذی است، خیلی خوب، قبول ندارید کرسی نظریه پردازی تشکیل بشود و مباحثه بشود، پنج نفر، ده نفر فاضل بیایند این نظر فقهی را رد کنند با استدلال اشکال ندارد. نظر فلسفی داده میشود همین جور، نظر معارفی و کلامی داده میشود همین جور، مسئله تکفیر و رمی و این حرفها را بایستی از حوزه برانداخت.
۱۰- یکی هم مسئله منزلت اجتماعی فضلا و اساتید است که این هم جزء مشکلات ماست. (باید) هیئت علمی تشکیل بشود در قم؛ یعنی هیئتهای علمی برای سطوح مختلف، برای رشتههای مختلف رسمیت پیدا کنند که یک نفری به یک حدی که رسید، از یک آزمونی که عبور کرد، جزء هیئت علمی قم بشود، این یک عنوانی باشد.
۱۱- تشکیل یک مؤسسه آموزشی است برای تبلیغات بین المللی (هم مهم است) حالا این گوی و این میدان. شما بروید در قم یک مدرسه برای تربیت مبلغین دینی برای دنیای خارج از ایران در قم برنامه ریزی بکنید و عَلَیَّ نَفَقَةُ عِیالِه.
💠 👇
🇮🇷 @ejtehad_jame