eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
363 دنبال‌کننده
1هزار عکس
242 ویدیو
272 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻کانال سخن شیعه نوشت ⚠️ وقتی رهبری تنها ماند❗️ 🔻وقتی آیت الله یزدی از سر دلسوزی، به یکی از مراجع بزرگوار نامه انتقادی نوشت عده ای در حوزه علمیه بدون توجه به علت نگارش نامه، به بهانه شکسته شدن حرمت مرجعیت فریادها کشیدند و فضا را داغ و احساسی کردند بعضی که جای پسر آیت الله یزدی بودند اجتهاد ایشان را زیر سوال برده و عده دیگری که در صف مرجعیت نوبت گرفته بودند ارادت مخلصانه خودشان را به این جایگاه نشان دادند. 🔻اما آیا انتقاد یک مجتهد باسابقه به رفتار یک مرجع تقلید بزرگوار آن هم به خاطر دغدغه حفظ جایگاه مرجعیت نیازی به این همه سروصدا داشت؟ آیا آنان که خود را مدافع حریم مرجعیت میدانند هرجا که نیاز به آنان باشد حضور دارند یا گزینشی عمل میکنند؟ ⁉️ سوال ما این است چرا زمانی که امریکا رهبر معظم انقلاب را تحریم کرد صدایی از حوزه علمیه بلند نشد؟ 🔻امروز در دنیا تشیع را به امام و مقام معظم رهبری میشناسند حتی غیر شیعیان هم رهبر خود را آیت الله العظمی خامنه ای می دانند امروز عزت شیعه به دست ولایت فقیه است چرا وقتی به این جایگاه توهین شد مدافعان حریم مرجعیت از مقام عظمی مرجعیت دفاع نکردند؟ 🔻صد البته گلایه از علمای انقلابی بسی بیش تر است... ما حوزه را جناحی نمیبینیم ما حوزه را به اعضای نشست اساتید و جامعه مدرسین تقسیم نمیکنیم ما در حوزه دو جریان میبینیم حوزه انقلابی و حوزه غیر انقلابی که قسم دوم هم شامل ضد انقلاب ها و هم بی تفاوت ها می شود. 🔻🔻🔻 🆔 @ejtehad_jame
♨️نقدهای کانال مناهج بر ۶ از فقه فردی تا اخلاق و تقوای فردی علی مهدوی 1️⃣ «افتاء و اخذ خمس برای هر مجتهدی جایز است.» 2️⃣ «از مجتهد غیر اعلم نیز می‌توان تقلید کرد.» 🔹 اندک تأملی در دو گزاره فوق برای هر انسان منصف و دوراندیشی ده‌ها سؤال بوجود خواهد آورد و نه تنها سؤال، بلکه زمینه‌ساز سراسیمگی از بحرانی نوپیدا در جهان تشیع خواهد شد. اگر قرار باشد مجتهدین از سیره سلف صالح عدول کنند و هریک افتاء و اخذ خمس را برای خود جایز برشمارند، آیا دیگر قدرتی برای مرجعیت شیعی باقی خواهد ماند؟ چه چیزی بدتر از تکثر مرجعیت برای تضعیف نهاد مرجعیت؟ این‌ها نه تهمت است و نه افترا! این‌ها آینده‌اندیشی است و پیشگیری از خطری بزرگ. 🔹 بله فقه فردی می‌گوید: هر مجتهدی جایز است ادعای مرجعیت کند، خمس بگیرد و فتوا دهد. اخلاق فردی هم می‌گوید: کاری به هیچ مجتهدی نداشته باشید؛ هرکسی آزاد است اعلام مرجعیت کند و اگر به وی انتقادی کردی یا نسبت به آینده به وی تذکر دادی، این دخالت در کار دیگران است. 🔹 اما نه فقه نظام و نه اخلاق اجتماعی و نه حتی سیره متداول سلف گرانقدر، هیچ‌یک جواز گزاره‌های فوق را ثابت نمی‌داند. اخلاق و تقوای اجتماعی، هر انسان مؤمنی را مکلف می‌داند که نسبت به آینده تشیع هوشیار باشد و تذکر دهد که اگر اینچنین نکند از دستور «کلکم راع و کلکم مسؤول» تخطی کرده است. آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله شب‌زنده‌دار، دیگر اعضای جامعه مدرسین بارها تذکرات مختلفی داده‌اند مبنی بر تعطیلی دفاتر مراجع تقلید متوفی، رعایت احتیاط و عدم اخذ خمس توسط بیوت ایشان؛ چراکه اخلاق حقیقی رعایت این موارد و پرهیز از ورود به دایره مرجعیت است؛ مگر در شرایط خاصی که مطابق سیره سلف صالح است. آیا این دستورات اخلاقی بزرگان لازم‌الاجرا نیست؟! 🔹 فارغ از همه این حرفها اگر فرزند هر مرجعی پس از ارتحال آن مرجع اقدام به استمرار بازبودن دفاتر کند، این هم گزینه دیگری است که پیامدهای بسیاری دارد. مردم از اینکه حوزه از درون خود، دست به تذکر و اصلاح بزند هیچ ملول و ناراحت و زده نخواهند شد؛ اما از اینکه حس کنند بنیاد استوار مرجعیت از مدار سابق خود خارج شده و در حال تبدیل به نهادی موروثی است، بسیار احساس پریشانی می‌کنند که مبادا اعلمیت و اصلحیت نیز چون امور ملوکانه موروثی شود!! 🔹 نگارنده باز تأکید می‌کند که هیچ‌یک از این سخنان به معنای افترا نیست؛ بلکه همه از سر دغدغه آینده تشیع است؛ آینده‌ای که بزرگان نیز بارها پدرانه و مشفقانه نسبت به آن هشدار داده‌اند؛ اما هشدارها و تذکرات کارگر نیفتاده و دغدغه‌ها باقی است. سؤالاتی که هیچ جواب قانع‌کننده‌ای تابحال بدان داده نشده است. پس بهتر است بجای عصبانیت و پرخاش با استدلال و منطق به این سؤالات پاسخ مناسب داده شود. 🆔 @ejtehad_jame
فعالیت های اقتصادی علمای شیعه-احمد رهدار.mp3
6.98M
🔩فعالیت های اقتصادی علمای شیعه⚙ 🌐مراجع سابق شیعه، برای حمایت از تولید ملی، دست به تاسیس شرکت اسلامیه در اصفهان زدند و دهها فتوا در حمایت از این حرکت صادر کردند👌👌 💠همچنین در نهضت نفت علما ورود می کنند. در نهضت نفت تقریبا همه مجتهدین وارد شدند و 40فتوا صادر شد و همه آیت الله کاشانی را حمایت کردند. سه مرجع بزرگ هم بیانیه مشترکی صادر کردند ✅ واما.... ❌امروز چرا هیچ مرجعی در حمایت از شعار ، حاضر به اقدام عملی نیست❓ لااقل می توانند اعلام کنند که در بیوت خود از اجناس اسرائیلی و آمریکایی استفاده نمی کنند❗️ حجت الاسلام دکتر 🆔 @ejtehad_jame
احادیث معنوی 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إذا استأجر أحدكم أجيرا فليعلمه أجره. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: وقتى يكى از شما كسيرا اجیر مى‌كند مزدش را باو بگويد. 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أعط السّائل و لو جاءك على فرس و أعط الأجير حقّه قبل أن يجفّ عرقه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: به گدا چيزى بده و گرچه بر اسب بنزد تو آمد و مزد اجير را پيش از آنكه عرقش خشك شود بپرداز. 👈الإمامُ‌الرِّضا علیه السلام :اعلمْ أنّهُ ما مِن إحدِ یَعملُ لکَ شیئاً بغیرِ مُقاطَعَةٍ ثُمَّ زِدْتَهُ لذلکَ الشَّيءٍ ثلاثَة أضعافِ علی اُجْرَتِهِ إلّا ظَنَّ اَنَّکَ قَد نَقَصْتَهُ اُجرتَهُ، و إذا قاطًعتَهُ ثُمَّ أعطَیتَهُ اُجرتَهُ حَمِدَکَ علی الوَفاءِ، فإنْ زِدْتَهُ حَبّةً عَرَفَ ذلکَ لک، و رأی اَنَّکَ قَد زِدْتَهُ. امام‌رضا علیه السلام فرمودند: بدان‌که اگر کسی مزدش معین نشود و برای تو کاری انجام دهد و درعین‌حال مزد او را سه‌برابر بپردازی، باز گمان می‌کند که مزدش را کم داده‌ای. اما اگر با او طی کنی و آنگاه مزدش را بپردازی از اینکه اجرتش را کامل داده‌ای سپاسگزار خواهد بود و اگر ذره‌ای بیشتر از مزدش بدهی می‌فهمد که به او بیشتر داده‌ای. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله الأمن و العافية نعمتان مغبون فيهما كثير من النّاس. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: امنيت و سلامت دو نعمتست كه بسيارى از مردم از شکر آن وامانده‌اند. 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله خلّتان كثير من النّاس فيهما مفتون الصّحّة و الفراغ. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دو صفت است كه بيشتر مردم بدان دلباخته‌اند صحت و فراغت. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله صاحب الشّي ء أحقّ بالشّي ء أن يحمله إلّا أن يكون ضعيفا. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: صاحب چيز بحمل آن شايسته‌تر است مگر آنكه ناتوان باشد. 👈. الإمامُ الحسنُ علیه السلام :مَن قَرَأ القرآن کانَت لَهُ دعوةٌ مُجابةٌ إمّا مُعَجَّلَةً و إمّا مُؤَجَّلةً. امام‌حسن علیه السلام فرمودند: کسی‌که قرآن بخواند دعایش، دیر یا زود، مستجاب می‌شود. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله الإثم ما حاك في الصّدر و كرهت أن يطّلع عليه النّاس. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: گناه آنست كه بر دل ننشيند و دوست نداشته باشی كه مردم از آن مطلع شوند. 🆔 @ejtehad_jame
🗓سالروزقمری‌رحلت‌استادالعرفاء 🏴آيةالله‌سیداحمدکربلایی(رض) 💠رهبرانقلاب ‼️بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم منتها معتقدم ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیه‌ علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست! ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️اساتید آقای قاضی، مثل مرحوم حاج سیداحمد کربلائی، حاج شیخ محمد بهاری و افرادی از این قبیل، همه افرادی بودند که از لحاظ فقهی در رتبه بالا بودند؛ مرحوم حاج سید احمد کربلائی کسی بود که مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی احتیاطات خودش را به ایشان مراجعه میکرد و قطعاً ایشان‌ در معرض مرجعیت بود؛ امّا خود ایشان امتناع کردند گله کردند که چرا احتیاطات را به من مراجعه میکنید، اجتناب کردند  و در همین عالم معنویت بودند. مرحوم جدّ ما مرحوم سیدهاشم نجف آبادی، سیداحمد کربلایی را دیده بود و درک کرده بود، میگفت ما وقتی سحر یا شب میرفتیم طرف مسجد سهله یا از سهله برمیگشتیم، صدای گریه سید احمد از داخل خانه‌اش که سر راه بود شنیده میشد. اینها یک حالات اینجوری داشتند! ۹۱/۴/۲۶ از جهاد تبیینی 🆔 @ejtehad_jame
احادیث معنوی 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إن اللَّه تعالى ليؤيّد الإسلام برجال ما هم من أهله. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداوند اسلام را بمردانى كه دین‌دار نيستند يارى ميكند. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله شفاعتي لأهل الكبائر من أمّتي. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: شفاعت من خاص اهل كبائر از امّت من است. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله عوّدوا قلوبكم التّرقّب و أكثروا التفكّر. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دلهاى خويش را بمراقبت عادت دهيد و انديشه بسيار كنيد. 👈. الإمام‌الصادق علیه السلام :إنَّ اللهَ لَیُصلِحُ بِصَلاحِ الرَّجُلِ المُؤمِنِ وُلدَهُ، و وُلدَ وُلدِهِ، و یَحفَظُهُ فی دُوَیرَتِهِ، و دُوَیراتٍ حَولَهُ، فَلا یَزالونَ فی حِفظِ اللهِ لِکَرامَتِهِ عَلَی اللهِ. ثُمَّ ذَکَرَ الغُلامَینِ، فقالَ: (و کان أبوهُما صالِحاً( ألَم تَرَ أنَّ اللهَ شَکَرَ صَلاحَ أبَوَیهِما لَهُما؟! امام‌صادق علیه السلام فرمودند: همانا خداوند به‌سبب صالح‌بودن مردِ مؤمن فرزند او و نواده‌اش را صالح می‌گرداند و او را در خانه خودش و خانه‌‌های پیرامونش حفظ می‌کند. پس، آنان همواره در پناه خدا هستند؛ زیراکه مرد مؤمن نزد خداوند گرامی است. حضرت سپس داستان آن دو پسر بچه را خضر و موسی برای اینکه گنج پیدا نشود و برایشان باقی بماند، ویرانه را بازسازی کردند، نقل کرد و فرمود: «پدر آن دو مردی صالح بود». آیا نمی‌بینی که خداوند به‌خاطر پاکی پدرشان به آن دو پاداش داد. 👈. الإمام‌الصادق علیه السلام :كانَ فيما وَعَظَ اللهُ تَبارَكَ و تَعالي بِه عيسَي بنَ مريمَ علیه السلام أن قالَ له: ... يَا عيسَى، كُنْ حَيْثُمَا كُنْتَ مُرَاقِباً لِي. امام‌صادق علیه السلام فرمودند: از موعظه‌هاي خداي تبارك و تعالي به عيسي علیه السلام اين بود: اي عيسي! هرجا هستي مرا در نظر داشته باش. 🆔 @ejtehad_jame
🗓سالروز رحلت منادی وحدت 🏳مدافع ولایت، علامه امینی 💠رهبرانقلاب ‼️علامه امینی تجسم دفاع از تشیع بود لذا شما ببینید در کتاب الغدیر یک جایش از این توهینهایی که این روسیاه‌های انگلیسی مآب میکنند، وجود دارد؟ او نماد دفاع از تشیع است! ۹۵/۱۲/۵ ‼️اسلام، منطقی است و منطقیترین بخش اسلام، تفسیری است که شیعه از اسلام دارد؛ شما ببینید درباره مباحث مربوط به شیعه، چه کتب استدلالىِ قوی‌ای نوشته شده، کتب مرحوم «شرف‌الدین» و نیز «الغدیرِ» مرحوم «علامه‌ امینی» در زمان ما، سرتاپا استدلال و مستحکم است. تشیع این است! ۷۳/۳/۱۷ ‼️دشمن میخواهد مسئله‌ی غدیر را یک مایه‌ی برادرکشی و جنگ و خونریزی قرار بدهد؛ در حالی که غدیر میتواند وسیله‌ی ائتلاف و برادری مسلمانها با هم باشد. مرحوم شهید مطهری قبل از انقلاب یک مقاله‌ی مفصلی درباره‌ی کتاب «الغدیر» علامه‌ی امینی نوشتند و ثابت کردند که الغدیر علامه‌ی امینی، وسیله‌ی وحدت مسلمین است. بعضی خیال میکردند کتاب الغدیر ممکن است مایه‌ی افتراق بشود. ایشان میگوید اگر درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و سنجیده پیش برویم، کتاب الغدیر مایه وحدت دنیای اسلام است! ۸۵/۱۰/۱۸ ⬇️نرم افزار از جهاد تبیینی 🆔 @ejtehad_jame
ألْغَديْر.apk
3.53M
@Jahade_tabeini #نشربامنبع
💠 اسلام شناس واقعی کیست؟ 🔰 امام خمینی (ره) 🌿🌿🌿🌿🌿🌿 🔅 مع الأسف اسلام هميشه مبتلا بوده به اين يك طرف ديدنها؛ هميشه مبتلا بوده. اينكه در روايت است كه اسلام غريب است، از اول غريب بوده و الآن هم غريب است، براى اينكه غريب آن است كه نمى شناسند او را. در يك جامعه اى هست او، اما نمى شناسند. نمى شناسند اسلام را. هيچ وقت شناخته نشده به آن طورى كه بايد باشد. هميشه يك ورق را گرفته اند، آن ورق ديگر را حذفش كرده اند؛ يا مخالفت با آن كرده اند. 🔅 يك مدت زيادى گرفتار عرفا ما بوديم، اسلام گرفتار عرفا بود. آنها خدمتشان خوب بود؛ اما گرفتارى براى اين بود كه همه چيز را برمى گردانند به آن ور. هر آيه اى دستشان مى آمد مى رفت آن طرف. مثل تفسير ملا عبد الرزاق. خوب بسيار مرد دانشمندى، بسيار مرد با فضيلتى [است] اما همه قرآن را برگردانده به آن طرف؛ كأنّه قرآن با اين كارها كار ندارد. 🔅 يك وقت هم گرفتار شديم به يك دسته ديگرى كه همه معنويات را برمى گردانند به اين، اصلًا به معنويات كار ندارند؛ كأنّه اسلام آمده براى اينكه [دنيا را بگيرد] اسلام هم طريقه اش مثل هيتلر كه او آمد كه دنياگيرى كند و كشورگشايى كند، اسلام هم آمده كشورگشايى كند! عرض مى كنم هر چه مربوط به زندگى است و هر چه مربوط به طبيعت است و هر چه اينها را گرفته اند؛ هر چه معنويات است برگردانده اند به اين طرف. 🔅 بعضى از تفسيرها، بعضى از اشخاصى كه مى خواهند اظهار فضيلت مثلًا بكنند، ملاحظه كنيد همه مسائل را برگردانده اند به اين آب و خاك؛ همه چيز را فداى حيوانيت كرده اند. عرفا همه چيز را فداى انسانيت كرده اند، خوب، باز او، باز او اما اينها غفلت از آن كرده اند. 🔅 اسلام همه چيز [است] آقا. اسلام آمده انسان درست كند و انسان همه چيز است؛ همه عالم است انسان. آن كه مربّى انسان است بايد همه عالم را آشنا بر آن باشد و انسان را به همه مراتب آن آشنا باشد تا بتواند اين انسان را به مدارجى كه دارد برساند؛ اسلام را به همه جهاتش بشناسد. 🔅 يكى مى آيد چهار تا از جنگهاى اسلام را بررسى مى كند، بعد مى شود اسلامشناس! خوب، تو جنگ شناسى، از اسلام بگو من اين ورقش را مى شناسم. فقيه حق ندارد بگويد كه من اسلام شناسم. فقيه بايد بگويد من فقه شناسم، من فقه اسلام را مى شناسم؛ آنى كه از همه بهتر مى داند همان است كه فقه اسلام را مى داند. فيلسوف حق ندارد بگويد من اسلام شناسم، اين بگويد من يك قسمى از مثلًا معقولات اسلام را ادراك كردم. آن هم كه حكومت اسلامى را بررسى كرده و اطلاع پيدا كرده كه وضع حكومت چه بوده، او حق ندارد بگويد من اسلام شناسم، بگو من حكومت اسلام شناسم. ادعاى اسلام شناسى جز براى آن كه همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنويت اسلام و ماديت اسلام را بداند آن مى تواند بگويد من اسلام شناسم. 🔅 على ابن ابي طالب اسلام شناس بود، در عملش هم آن طور بود كه عملش هم اعجاز است، يك موجود[ى]، يك معجزه اى بود. و لهذا مى بينيد كه فقها حضرت امير را از خودشان مى دانند، خطبا هم از خودشان مى دانند، پهلوانها هم از خودشان مى دانند؛ زورخانه كارها هم از خودشان. زورخانه كارها وقتى اينجا مى آيند، همه دم از على است؛ شما هم همين طور. يك موجود اعجوبه اى بوده است كه همه كس او را از خودش مى دانسته، از همه بوده و از هيچ كدام نبوده. از همه بوده، براى اينكه هر كدام يك جهت على را توجه به آن داشته، آن كه خوب توجه دارد، از اين جهت، از آن جهتش از شما هم بوده، از اين جهتش از يك دسته ديگر هم بوده. نبوده، از باب اينكه يك جهت نبوده، همه چيز بوده، كى هست كه همه چيز باشد. 📚 صحیفه امام، ج8، ص 530 از کانال مراسلات 🆔 @ejtehad_jame
❇️زندگی نامه استاد اکبرنژاد ⏺سیر تحولات زندگی ایشان از بدو تولد و ورود به حوزه تا به امروز ❇️بخشی از مقدمه زندگی نامه استاد: "از مدت‌ها پیش، از بنده مکرر درخواست می‌شد تا شرح حال مختصری از زندگی خود بنویسم. این مسئله هم از آن جهت بود که برخی از عزیزان تنها در فضای مجازی با حقیر آشنا شده‌اند و اطلاعاتشان در حد شنیده‌های پراکنده است، هم اینکه؛ با عنایت به محبتی که برخی نسبت به بنده داشتند و شایعات گسترده‌ای علیه بنده راه انداخته بودند، ایجاب می‌کرد تا زندگی نامه ای را خدمت همه این عزیزان تقدیم دارم." 🌐 متن کامل "زندگی نامه" در سایت «فقاهت و تمدن سازی اسلامی» در آدرس زیر: yon.ir/zJezD *پیشنهاد می شود مطالعه کنید مطالب جالبی دارد. 🆔 @ejtehad_jame
13978-fa-tajrobe-nazdike-marg.pdf
4.39M
تجربه مرگ کتابی جذاب و جامع درباره مرگ با محوریت آیات و روایات دینی به همراه ذکر تجربیات و مشاهداتی از عوالم بعدی توسط اشخاصی که دچار مرگ موقتی شده اند در چند صد صفحه(تهیه شده در مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان) @ejtehad_jame