eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
360 دنبال‌کننده
1هزار عکس
211 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓سالروز قمری درگذشت 🏳مجتهدمجاهد،فقیه‌بصیر 🏳مولف‌کتاب‌نهج‌البلاغه.شریف 🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️هرکه میخواهد انقلاب فرهنگی کند اما با قرآن کاری ندارد یا با حدیث کاری ندارد یا با کتب مدونه‌ی حدیث، مثل اصول کافی و غیره که یکی هم نهج‌البلاغه هست کاری ندارد، او در حقیقت انقلاب فرهنگی نیست او ممکن است یک بدعت فرهنگی باشد. او ممکن است یک ایجاد رویه‌ی جدیدی باشد که متکی به اصول و مکتب نیست و یقینا اگر یک تحول در حد یک دگرگونی متکی به اصول نرسد و نباشد آن را نمی‌توان یک انقلاب نامید و آثار و نتایج یک انقلاب را هم از او نمی‌شود انتظار داشت. ما می‌خواهیم انقلاب فرهنگی کنیم، پس باید برگردیم به متون اسلام و از جمله‌ی متون اسلام و جزء راقی‌ترین و والاترین و زیباترین و پرمغزترین و همه‌جانبه‌ترین و خلاصه شگفت آفرین ترین، نهج‌البلاغه است. این جمله‌ای که بعضی گفته‌اند که دون کلام خدا و بالاتر از همه‌ی کلام‌های انسانها واقعا در مورد نهج‌البلاغه مبالغه نیست یک واقعیت است. افسوس که مردم ما آشنا نیستند. ۵۹/۲/۱۳ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🗓سالروز قمری درگذشت 🏳مجتهدمجاهد،فقیه‌بصیر 🏳مولف‌کتاب‌نهج‌البلاغه.شریف 🏳محمدشریف مشتهر سیدرضی/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️نهج‌البلاغه هیچ میدانی از میدانهای زندگی را فروگذار نکرده، مگر اینکه در آن بلیغترین، پرمغزترین سخن را بیان کرده. یک نگاهی به فهرست نهج‌البلاغه که مؤلفانی از جمله استاد شهید مطهری، کتاب بسیار پرارزش سیری در نهج‌البلاغه، یک فهرست گونه‌ای از مضامین نهج‌البلاغه را ذکر کردند که نگاه به این فهرست نشان میدهد که این کتاب چقدر چند بعدی و واقعا یک شگفتی است. در همه‌ی بخشهایی که برای یک انسان کامل و برای یک جامعه‌ی انقلابی کامل، لازم و ضروری است نهج‌البلاغه بهترین و وافی‌ترین مطالب را ارائه میدهد، نهج‌البلاغه نموداری است از اسلام همه جانبه و انسان که موضوع اسلام هست و محور اندیشه‌ی اسلامی و ایدئولوژی اسلامی است!۵۹/۲/۱۳ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
"ذکر با وِرد فرق دارد" 💎 ذکر، یک عمل است. کار است. ذکر، وِرد نیست. وِرد، گفتن پی در پی یک واژه است. اما ذکر، به جریان انداختن یک مفهوم متعالی در وجود است. وقتی تو ذکر یا رحمن می گیری باید وجودت را عامل به بخشندگی و مهربانی کنی. عمل به بخشندگی و مهربانی، به جریان انداختن ذکر "رحمن" است. همچنان است وقتی ذکر "یا فتاح" داری، تو باید در این نقش گشاینده ی گره از کار دیگران باشی. و قِس عَلَی هکَذا. هر ذکر عمل نیکی دارد که در مفهوم همان ذکر مستتر است. ذکر تنها با عمل متناسب با خودش است که در وجود آدمی به جریان می افتد و متجلّی می شود. ای دوست، ذکر با تجلّی اش مؤثر است نه با گفتن صرفش. این یعنی؛ ذکر حقیقی، آن است که تو را بدنبال کار می فرستد... با ذکر علیم باید آگاهی رسان شوی. با ذکر حکیم باید حکیمانه زندگی کنی. با ذکر ستار باید راز نگهدار اسرار دیگران باشی. با ذکر رزاق باید رزق رسانی را تجربه کنی. با ذکر حق باید مروّج راستی و درستی باشی... تو با عمل به مفهوم ذکر است که اهل ذکر می شوی. 🌺@avaymarefat
‍ * 🔻هيچ عملي مثل توسل به حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) جنس آدمي را پاك و زلال نمي ‏كند؛ تمام اين ثواب هائي را كه برای انواع توسل به حضرت مثل زیارت حضرت یا گریه بر حضرت و ... گفته ‏اند با اين مسأله قابل حل است كه در توسل به حضرت سید الشهداء (علیه السلام) جنس انسان تبديل مي ‏شود. 🔸بعضي‏ در ثواب هایی که برای زیارت یا گریه برای حضرت سيدالشهداء (عليه السلام) نقل شده، خدشه كرده ‏اند كه اين همه ثواب چگونه است؟ در حالی كه وقتی این نوع توسلات جنس و جوهره انسان را تبدیل می کند پس مشكل حل مي‏ شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @ejtehad_jame
🔻یک یا حسین، برای انسان ثبت می‌شود؛ برای خودش ثبت می‌شود، برای نسلش ثبت می‌شود. گاهی معادله و محاسبۀ ما نسبت به خودمان ابتدایی و غلط است و توجّهی به احسان و فضل الهی نداریم و اِلّا این‌ها همه‌اش صدق است. گاهی طول مسیر را نمی‌شناسیم، گاهی تضلع وجودی و حرکتی‌مان به سمت آسمان را خبر نداریم و اِلّا یک حرکت، یک یا حسین، یک لباس سیاه، یک جلسه، یک توجه، یک حرکت کوچک، مخفی از دید و توجّه و عنایت آقا سیّد الشهداء نیست. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔻به سیدالشهدائی که روز عاشورا، گریه می‌کردند، عرض کردند: یابن رسول الله! چرا گریه می‌کنید؟ فرمودند: به خاطر این جمعیّت. گفتند: کدام جمعیّت؟ فرمود: لشکر دشمن. گفتند: چرا برای این‌ها گریه می‌کنید؟ فرمودند: آخر این‌ها مرتکب کاری می‌شوند که مستحقّ جهنّم می‌شوند، ناراحتم. 🔸 برای دشمن گریه می‌کند آقا سید الشهداء. آن وقت فکر می‌کنید که دوستانش را رها می‌کند و تنها می‌گذارد؟ معادلاتمان را درست کنیم. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @ejtehad_jame
⏹حوزه های علمیه موظفند تا ضمن آنکه مکاتب غربی را بشناسند، بر قرآن عرضه کنند و ضعف و قوتشان را بیان کنند. 🔳حضرت آیت الله جوادی آملی 🔸اگر این دین باید بر همه مکتب‌ها فائق باشد هم حوزه‌های ما موظف‌اند که مکتب‌های متنوّع غرب را به خوبی بشناسند، هم دانشگاه‌های ما عهده‌دارند که تمام مکاتب زنده غرب را بشناسند و بر قرآن عرضه کنند و با قرآن بسنجند و ضعف آنها را برطرف کنند و قوّت آنها را امضا کنند. 📅 21 شهریور 🆔 @ejtehad_jame
🌼احادیثی زیبا از امام سجاد(علیه السلام)درباره حق استاد و معلم و حق شاگرد: 🌺. الإمامُ زینُ‌العابدین علیه السلام :مَجالِسُ الصّالِحینَ داعیة إلی الصلاح و البرّ. امام سجاد علیه السلام فرمودند: مجالس پاكان فراخوان به سوى صلاح و پاكى است . 🌹🎍. الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام : حَقُّ سائسِکَ بِالعِلمِ: التَّعظیمُ لَهُ، والتَّوقیرُ لِمَجلِسِهِ، و‌ حُسنُ الاستِماعِ إلَیهِ، والإقبالُ عَلَیهِ، و أن لا تَرفَعَ عَلَیهِ صَوتَکَ، و أن لا تُجیبَ أحَداً یَسألُهُ عَن شَیءٍ حَتّی یَکونَ هُوَ الّذی یُجیبُ، و لا تُحَدِّثَ فی مَجلسِهِ أحَداً، و لا تَغتابَ عِندَهُ أحَداً، و أن تَدفَعَ عَنهُ إذا ذُکِرَ عِندَکَ بِسُوءٍ، و أن تَستُرَ عُیوبَهُ، و تُظهِرَ مَناقِبَهُ، و لا تُجالِسَ لَهُ عَدُوّاً، و لا تُعادِیَ لَهُ وَلِیّاً. امام سجاد علیه السلام : حق استاد تو این است که به او احترام گذاری، محضرش را موقّر داری، با دقت به سخنانش گوش بسپاری، رویت به او باشد و به او توجه نمایی، صدایت را بر او بلند نکنی، هرگاه کسی از او سؤالی کند تو جواب ندهی، بلکه بگذاری خودش جواب دهد. در محضر او با کسی سخن نگویی، در حضور او از کسی غیبت نکنی، اگر پیش تو از او بدگویی شود، از وی دفاع کنی. عیب‌هایش را بپوشانی، خوبی‌ها و صفات نیکش را آشکار سازی، با دشمن او همنشینی نکنی و با دوستش دشمنی نورزی. 🎍. الخصال، قَال‏عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن علیه السلام وَ أَمَّا حَقُّ رَعِيَّتِكَ بِالْعِلْمِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّمَا جَعَلَكَ قَيِّماً لَهُمْ فِيمَا آتَاكَ مِنَ الْعِلْمِ وَ فَتَحَ لَكَ مِنْ خَزَائِنِهِ فَإِنْ أَحْسَنْتَ فِي تَعْلِيمِ النَّاسِ وَ لَمْ تَخْرَقْ بِهِمْ وَ لَمْ تَضْجَرْ عَلَيْهِمْ زَادَكَ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ إِنْ أَنْتَ مَنَعْتَ النَّاسَ عِلْمَكَ أَوْ خَرِقْتَ بِهِمْ عِنْدَ طَلَبِهِمُ الْعِلْمَ مِنْكَ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَسْلُبَكَ الْعِلْمَ وَ بَهَاءَهُ وَ يُسْقِطَ مِنَ الْقُلُوبِ مَحَلَّك‏. امام سجاد علیه السلام فرمود: حقّ شاگردانت بر تو آن است که بدانی خدا بواسطه علمی که بتو داده و فتحی که از خزانه‌اش کرده تو را قیّم ایشان ساخته؛ اگر خوب به ایشان درس دهی و با ایشان بدخلقی نکنی و برایشان سخت نگیری، خدایت علم فزون کند. و اگر علمت را از ایشان منع کردی یا از ایشان روگردانیدی، برخداست که علم و بهائش را از تو بازگیرد و از چشمها بیاندازدت. 🌸. الخصال، قَال‏عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْن علیه السلام وَ حَقُّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ التَّعْظِيمُ لَهُ وَ التَّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ وَ حُسْنُ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهِ وَ الْإِقْبَالُ عَلَيْهِ وَ أَنْ لَا تَرْفَعَ عَلَيْهِ صَوْتَكَ وَ لَا تُجِيبَ أَحَداً يَسْأَلُهُ عَنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يَكُونَ هُوَ الَّذِي يُجِيبُ وَ لَا تُحَدِّثَ فِي مَجْلِسِهِ أَحَداً وَ لَا تَغْتَابَ عِنْدَهُ أَحَداً وَ أَنْ تَدْفَعَ عَنْهُ إِذَا ذُكِرَ عِنْدَكَ بِسُوءٍ وَ أَنْ تَسْتُرَ عُيُوبَهُ وَ تُظْهِرَ مَنَاقِبَهُ وَ لَا تُجَالِسَ لَهُ عَدُوّاً وَ لَا تُعَادِيَ لَهُ وَلِيّاً فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ شَهِدَ لَكَ مَلَائِكَةُ اللَّهِ بِأَنَّكَ قَصَدْتَهُ وَ تَعَلَّمْتَ عِلْمَهُ لِلَّهِ جَلَّ اسْمُهُ لَا لِلنَّاس امام سجاد علیه السلام فرمود: و حق معلّمت آنست که او را تعظیم کنی و مجلسش را حرمت نهی و خوب گوش فرایش دهی و بدو اقبال کنی و صدایت را در برابرش بلند نسازی و چون از او پرسند تو جواب نگویی و نگذاری در مجلس او سخن از دیگری به میان آید و غیبتی افتد و چون از او بدگویند دفاعش کنی و عیوبش بپوشانی و مناقبش را آشکار کنی و با دشمنش ننشینی و با دوستش دشمنی نکنی. چون چنین کردی فرشتگان گواهی دهند که تو خیرخواه اویی و علمش را برای خدا آموختی نه برای مردم. ✏️ @ejtehad_jame
🏴سالروزشهادت سیدالساجدین/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️بنده این روایت امام صادق را مکرر گفتم که حضرت میفرماید: بعد از شهادت امام حسین، همه شیعیان مرتد شدند یعنی همه از راه درست امامت برگشتند، مرتد شدن را کافر شدن معنا نكنید. ارتداد یعنی راه انقلاب را نیمه کاره گذاشتن؛ یعنی هنگام ضرورت، به خاطر سختیها و فشارها، راه را رها کردن، به زندگی راحت دل دادن، از سختیها سرپیچیدن؛ این معنای ارتداد است. مردم از راه درستی که امامان راستین اسلام در مقابل آنها گذاشته بودند، برگشتند. یعنی آنهایی که درِ خانه اهلبیت بودند هم بر اثر ترس برگشتند فقط سه نفر ماندند یحیی بن اُم طویل، ابوخالد کابلی، جبیر بن مطعم، که میتوانستند در مقابل خلفا حرفشان را بگویند باقی همگی از مرکز امامت جدا شدند اما با مجاهدت و محوریت امام سجاد تشیع تقویت شد آن وقت مردم ذره ذره، گرد آمدند و تشیع گسترش پیدا کرد، اگر زحمات سی و چندساله امام سجاد نبود ما دیگر امام باقر و صادق هم نداشتیم و دنبالش معارف اسلامی و شیعی هم نداشتیم این حاصل مجاهدت امام سجاد بود و الا باعاشورا همه چیز تمام شده بود! ۷۹/۲/۱۱ ⬇️نسخهpdf #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🏴سالروز شهادت سیدالساجدین/۴ 💠رهبر انقلاب: ‼️«مفهوم صبر در شمار مهمترین واژه‌های فرهنگ اسلامی است اما متاسفانه بلای تحریف که اغلب واژگان اسلامی را دچار کرده، این واژه را نیز بی‌نصیب نگذاشته و تا حد مسخ مفهوم آن پیش رفته؛ به طریقی که صبر، تحمل ناگواری‌ها معنا شده. لذا این واژه در یک جامعه ستم‌کِش و بی‌اراده و اسیر عوامل فقر و فساد و انحطاط، بزرگترین وسیله ستمگران و مفسدان برای عقب ماندگی خواهد شد و شربت تلخ مهلک آنان برای وضع نابسمان جامعه است. رواج چنین صبری فقط به سود ظالمان است در حالی که معنی و مفهوم واژه صبر در آیات و روایات ضد معنی رایج است بطوری که صبر تبدیل میشود به اهرمی که سنگین‌ترین موانع را باسهولت برطرف میکند و کلید خوشبختی‌ها می‌شود. صبر، عمل مجاهدانه است نه تحمل منفعلانه، به این خاطر است که صبر، آخرین توصیه انبیا و اولیا به جانشینان و پیروانشان است؛ ابوحمزه ثمالی که از پیروان خاص و از عناصر اصلی جبهه تشیع راستین است از امام و استاد و رهبر خود یعنی امام باقر روایت میکند که حضرت فرمود پدرم امام سیدالساجدین در هنگام شهادت مرا به سینه خود چسباند و فرمود: ای فرزندم تو را به چیزی وصیت میکنم که پدرم حسین بن علی در هنگام شهادت به من وصیت کرد و پدرش به او وصیت کرد که فرمود "اصبر علی الحق و ان کان مرّا" این کوتاه‌ترین و پرمغزترین جمله درباره صبر است؛ یعنی بر حق صبر کن گرچه تلخ باشد، یعنی در راه حق مردد مشو از موانع واهمه نکن راهت را با مجاهدت ادامه بده گرچه تلخ باشد، این وصیت سلسله امامت است!» / گفتاری در باب صبر ص۱تا۱۶ ازجهادتبیینی @avaymarefat
🏴سالروز شهادت امام سجاد/۳ 💠رهبرانقلاب: ‼️«اگر تلاشهای امام سجاد نبود، شهادت امام حسین ضایع شده بود لذا سهم امام چهارم، سهم عظیمی است. بعد عاشورا امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. چون بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند. اگر مردم آنطور پست نشده بودند، ممکن نبود حکومتها ولو فاسد باشند، ولو بی‌دین و جائر باشند بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا وادار کنند؛ یک ملت، وقتی منشأ همه مفاسد خواهد شد که اخلاق او خراب شود. این را امام سجاد در چهره جامعه اسلامی تفحّص کرد و کمر بست به اینکه این چهره را از این زشتی پاک کند و اخلاق را نیکو گرداند. لذا، «صحیفه سجادیه» کتاب دعاست؛ اما کتاب درس است!» [۷۲/۴/۲۳] ⬇️نسخهpdf #نشربامنبع @Jahade_tabeini
🔴کاخ یزید بار دیگر به لرزه درمی‌آید/ عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی 🎤سخنرانی حضرت امام در سال ۴۲ بعد از حادثه فیضیه «اعوذ باللّه‏ من الشيطان الرجيم» بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم «الآن عصر عاشوراست... گاهى كه وقايع روز عاشورا را از نظر مى‏گذرانم، اين سؤال برايم پيش مى‏آيد كه اگر بنى‏اميه و دستگاه يزيد بن معاويه تنها با حسين سر جنگ داشتند، آن رفتار وحشيانه و خلاف انسانى چه بود كه در روز عاشورا نسبت به زن‏هاى بى‏پناه و اطفال بيگناه مرتكب شدند؟! زنان و كودكان چه تقصيرى داشتند؟ طفل 6 ماهه حسين چه كرده بود؟ (گريۀ حضار) به نظر من آنها با اساس كار داشتند، بنى‏اميه و حكومت يزيد با خاندان پيغمبر مخالف بودند. بنى‏هاشم را نمى‏خواستند و غرض آنها از بين بردن اين شجرۀ طيبه بود. همين سؤال اينجا مطرح مى‏شود كه دستگاه جبار ايران با مراجع سر جنگ داشت، با علماى اسلام مخالف بود، به قرآن چه كار داشتند؟ به مدرسۀ فيضيه چه كار داشتند؟ به طلاب علوم دينيه چه كار داشتند؟ به سيد هجده ساله ما چه كار داشتند؟(گريۀ حضار) سيد هجده‏‏سالۀ ما به شاه چه كرده بود؟ به دولت چه كرده بود؟ به دستگاه جبار ايران چه كرده بود؟ (گريۀ شديد حضار) به اين نتيجه مى‏رسيم كه اينها با اساس كار دارند، با اساس اسلام و روحانيت مخالفند، اينها نمى‏خواهند اين اساس موجود باشد، اينها نمى‏خواهند صغير و كبير ما موجود باشد. اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت قرآن باشد، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت علماى اسلام باشند، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت احكام اسلام باشد، اسرائيل نمى‏خواهد در اين مملكت دانشمند باشد. اسرائيل به دست عمال سياه خود، مدرسۀ فيضيه را كوبيد، ما را مى‏كوبد، شما ملت را مى‏كوبد، مى‏خواهد اقتصاد شما را قبضه كند، مى‏خواهد تجارت و زراعت شما را از بين ببرد، مى‏خواهد ثروت‏ها را تصاحب كند. اسرائيل مى‏خواهد به دست عمال خود، آن چيزهايى را كه مانع هستند، آن چيزهايى را كه سد راه هستند از سر راه بردارد، قرآن سد راه است بايد برداشته شود، روحانيت سد راه است بايد شكسته شود، مدرسۀ فيضيه و ديگر مراكز علم و دانش سد راه است، بايد خراب شود؛ طلاب علوم دينيه ممكن است بعدها سد راه بشوند، بايد كشته شوند، از پشت‏بام پرت شوند، بايد سر و دست آنها شكسته شود، براى اينكه اسرائيل به منافع خودش برسد، دولت ايران به تبعيت از اغراض و نقشه‏هاى اسرائيل به ما اهانت كرده و مى‏كند. شما اهالى محترم قم ملاحظه فرموديد آن روز كه آن رفراندوم غلط، آن رفراندوم مفتضح انجام گرفت، آن رفراندومى كه بر خلاف مصالح ملت ايران بود با زور سرنيزه اجرا شد، در كوچه‏ها و خيابان‏هاى قم، در مركز روحانيت، در جوار فاطمه معصومه‏‏(ع) مشتى اراذل و اوباش را راه انداختند، در اتومبيل‏ها نشاندند و گفتند: مفتخورى تمام شد! پلوخورى تمام شد! آيا اين طلاب علوم دينيه كه لباب عمرشان را، مواقع نشاطشان را در اين حجرات مى‏گذرانند و ماهى 40 الى 100 تومان بيشتر ندارند، مفتخورند؟! ولى آنهايى كه يك قلم درآمدشان هزاران ميليون تومان است، مفتخور نيستند؟ آيا ما مفتخوريم كه مرحوم حاج شيخ عبدالكريم ما وقتى‏كه از دنيا مى‏روند همان شب آقازاده‏هايش شام نداشتند؟ (گريه حضار) ما كه مرحوم بروجردى ما وقتى كه از دنيا مى‏روند ششصد هزار تومان (بابت شهريه حوزه‏ها) قرض باقى مى‏گذارند، ايشان مفتخورند؟ ولى آنهايى كه بانك‏هاى دنيا را از دسترنج مردم فقير انباشته‏اند، كاخ‏هاى عظيم را روى هم گذاشته‏اند، باز هم ملت را رها نمى‏كنند و باز هم دنبال اين هستند كه منافع اين كشور را به جيب خود و اسرائيل برسانند، مفتخور نيستند؟ بايد دنيا قضاوت كند، بايد ملت قضاوت كند كه مفتخور كيست؟! من به شما نصيحت مى‏كنم، اى آقاى شاه! اى جناب شاه! من به تو نصيحت مى‏كنم، دست از اين اعمال و رويه بردار، من ميل ندارم كه اگر روزى ارباب‏ها بخواهند تو بروى، مردم شكرگزارى كنند؛ من نمى‏خواهم تو مثل پدرت بشى. شما ملت ايران به ياد داريد، پيرمردها، 40 ساله‏ها، حتى 30 ساله‏هايتان نيز به ياد دارند كه در جنگ دوم جهانى، سه دولت اجنبى به ما حمله كردند: شوروى و انگلستان و امريكا به ايران ريختند و مملكت ما را قبضه كردند، اموال مردم در معرض تلف بود، نواميس مردم در معرض هتك بود، لكن خدا مى‏داند مردم خوشحال بودند كه پهلوى رفت! من نمى‏خواهم تو اينطور باشى، من ميل ندارم تو مثل پدرت بشى، نصيحت مرا بشنو، از روحانيت بشنو، از علماى اسلام بشنو، اينها صلاح ملت را مى‏خواهند، اينها صلاح مملكت را مى‏خواهند. از اسرائيل نشنو. اسرائيل به درد تو نمى‏خورد. بدبخت، بيچاره، 45 سال از عمرت ميره، يك كمى تأمل كن، يك كمى تدبر كن، يك قدرى عواقب امور را ملاحظه كن... 🌹 @ejtehad_jame
🔸 تببین اهداف و آداب طلبگی در یک اثر 🔹حجت الاسلام قائمی در کتاب «اهداف و آداب طلبگی» با قلمی روان و با استناد به آیات و روایات، فراگیران علوم را با اهداف و آداب طلبگی آشنا کرده است. 🔹یکی از آفاتی این مسیر باید با آن مبارزه کرد افسردگی و دل مردگی است، که گاه خروح طلاب مستعد از حوزه می شود، البته، بروز این ویژگی‌ها چندان هم غیر طبیعی نیست. @ejtehad_jame
ir.book.talabe.fl.apk
1.07M
نرم افزار آداب طلبگی @ejtehad_jame
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️اولیّن مسئوليّت شما طلاب و روحانیون عبارت از پاسداری از اسلام و نظام اسلامی است. ۶۹/۱/۴ ‼️حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام كار كنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حركت كنند! ۹۱/۷/۱۹ ‼️اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند، باید حوزه‌ی علمیه، انقلابی بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت! ۹۴/۱۲/۲۵ ‼️امروز تمام علمای اسلامی از یک طلبه کوچک تا علمای بزرگ يک وظیفه دارند و آن حمایت از حکومت اسلامی در این کشور ولیعصر(عج) است! ۷۰/۱۲/۱۴ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه/۲ 💠امام خمینی ‼️حوزه علمیه اگر درست بشود، ایران درست می‌شود. و اگر خدای نخواسته در حوزه علمیه فسادی به وجود آید ولو در دراز مدت، در سرتاسر ایران آن فساد پیدا میشود! ۶۵/۱۱/۵ ‼️روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا در حوزه‌ها کم نیستند، امروز عده ای با ژست تقدس مابی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می زنند که گویی وظیفه ای غیر از این ندارند.خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروج اسلام آمریکایی اند و دشمن رسول الله هستند! ۶۷/۱۲/۳ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه 🏳و آغاز دروس خارج علما/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️هر طلبه‌ای برای آینده علمی خودش برنامه‌ریزی کند؛ بی‌هدف در حوزه نماند. میخواهد درس خارج برود و مجتهد بشود، خیلی خوب بعد برای آینده باید برنامه‌ریزی کند. هرکس ذوق و توانی دارد؛ اینچنین نباشد که ۲۰سال همینطور بی‌هدف در حوزه باشند و پای این درس و آن درس بنشینند و فسیل بشوند درآخر نه فایده‌ای برای مردم و نه برای خودشان داشته باشند! ۷۰/۶/۳۱ ‼️امروز ما در درس خارج دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، ۶ماه صرف وقت کنیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از ۸۰ یا ۹۰ تا آوردیم، آن زمان بعضی از طلبه ها بودند که اشکال میکردند که آقا فایده اش چیست؟! آن زمان من میگفتم که آقا میخواهیم مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ میخواهیم بدانیم کسی که فقیه میشود از کتاب و سنت چگونه استنباط میکند احکام الهی را؛ میخواهیم قوتش را پیدا کنیم. الآن قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیداکنید! در مباحث روز پیدا کنید! بگردید شیوه های جدید برای بانک اسلامی پیدا کنید! ۶۲/۱/۹ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه 🏳و آغاز دروس خارج علما/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️در قم باید درسهای خارجِ استدلالیِ قوی‌ای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدیدی که بر سر راه حکومت قرار میگیرد از لحاظ فقهی بحث کنند! ۹۰/۶/۱۷ ‼️در درس خارج فقه باید مباحث کاربردی مطرح شود. بعضی از مباحث دروس خارج فقه و اصول وجود دارد که واقعاً مورد احتیاج نیست ولی بحث میشود، یک فقیه، در تمام دوره استنباط ممکن است یک بار حاجتش به بحثی، یا به مبنای معانی حروف، یا در حقیقت و مجاز و یا مبانی دیگر بیفتد. چه لزومی دارد ما این همه در مباحثِ غیر لازم اصول، معطل شویم؟! ۷۴/۹/۱۳ ‼️بنده بعد از رحلت امام خیلی از این مسؤولیتهای مهم کشور را دو ساله، سه ساله یعنی زماندار به این و آن محول کرده‌ام. شما علما و فقهای عزیز و بزرگوار که درس خارج میگویید و پنجاه نفر، صد نفر کمتر یا بیشتر هم شاگرد دارید؛ خیلی خوب، محض رضای خدا به مدت سه سال این درس را تعطیل کنید. اگر این درس تعطیل بشود، آیا در عالَم ضایعه‌یی پدید خواهد آمد!؟ بیایید این مدیریت را قبول کنید و یک نفر مدیر بشود ۷۰/۱۱/۳۰ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️‼️آنچه وظیفه همه امت اسلام است، جهاد برای تبیین است، جهاد فقط جنگ در میدان قتال نیست، جهاد شامل جهادمالی، جهادفکری، جهادعملی و جهادتبیینی است! ۹۵/۲/۲۹ ‼️چقدر از کشورهای مختلف، از داخل شهرهای ایران میآیند و از ما مبلّغ و امام جمعه میخواهند؛ اما نداریم؛ این در حالی است که ما حوزه‌ی به این عظمت را داریم! مگر ما گفتیم به جنگلهای آمازون بروید و تبلیغ کنید!؟ آقایان نمیروند؛ میگوییم چرا نمیروید، میگویند میخواهیم درس بخوانیم! برادران! من این روش را قبول ندارم؛ حالا شما هرچه میخواهید بگویید، بگویید؛ من واللَّه این را الهی نمیدانم! چند نفرتان بیایید از مرجعیت و از ریاست و از مدرّسی و از فضل و سوادِ در آن حد بگذرید؛ حوزه را طوری راه بیندازید که بعداً هزار نفر مثل خودتان را به‌وجود بیاورید. تبلیغ اولیترین کار ماست، اما حوزه‌ی علمیه‌ی قم این کار را نمیکند! ۷۰/۱۱/۳۰ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه/۶ 💠رهبرانقلاب: ‼️پیشنهادهائی که بنده در طول این سالها درباره‌ی حوزه‌ی علمیه کردم، چه در مجامع عام که با طلاب و فضلا و مدرسین جلسه داشتیم و چه در جلسات کوچک و خصوصیتر که با بعضی از مسئولین حوزه یا بزرگان حوزه یا مراجع یا فضلا داشتیم و پیشنهادهائی دائم مطرح شده و گفته شده، خیلیهایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمه‌کاره و نیمه‌راهه تحقق پیدا کرده است! ۸۶/۹/۸ ‼️ما برای حوزه‌های علمیه‌ی خود چقدر برنامه ریزی میکنیم؟ چه کسی این برنامه ریزی را میکند؟ چند درصد وقت بزرگان روحانیت، صرف برنامه‌ریزی برای حوزه میشود؟ آیا برای حوزه، به قدر یک دانشگاه کوچک، برنامه ریزی منظم انجام میگیرد؟ ما الان در کشور چقدر حوزه‌ی علمیه داریم؟ در دوران تاریخ شیعه، آیا هرگز حوزه‌ی علمیه‌ای چون حوزه‌ی علمیه قم وجود داشته است؟ در مقابل این ارزش عظمی، آن کاری که ما میکنیم، تقریباً در حکم صفر است! ۷۰/۶/۳۱ 📌نکته؛ 🏳جالب آنکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ۵بار از نقش دانشگاه یاد کردند اما ۱بار هم از نقش حوزه اسمی نیاوردند! از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
*‍ 🔻هميشه به رفقای طلبه می گفته ام تا جوان هستيد تبلیغ برويد و در اين كار سستی نشود؛ اگر هم به دليلي نتوانستيد تبلیغ برويد يك كار درست و حسابي برای امام حسین علیه السلام انجام بدهید. 🔸اگر اهل منبر نبوديد يك كاري براي حضرت سيد الشهداء علیه السلام بكنيد؛ كارهاي زيادي از جهت فرهنگي مي شود برای ایشان انجام داد؛ مثلا اگر اهل قلم هستید یه چیزی در مورد ایشان بنویسید. 🔹هميشه حضرت أبوي ما می فرمایند: گوشت وپوست و أستخوان ما از سر سفره اهل بيت علیهم السلام است و ما مديون هستيم. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @ejtehad_jame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ صوتی: «پس کی به نصایح و مواعظی که شنیده‌ایم عمل می‌کنیم؟» ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 کسی هست که بگوید من تا‌به‌حال زیر وعظ هیچ واعظی نرفته‌ام [و ننشسته‌ام]؟ از هیچ ناصحی چیزی نشنیده‌ام؟ دروغ می‌گوید؛ دروغ است این مطلب. خوب [حالا که] شنیدی، عمل کردی یا نکردی؟ اگر عمل کرده بودی، حالا روشن بودی؛ چرا؟ به جهت اینکه خودشان با همان عمل [کردن شما]، مجهولات را بر شما اعلام می‌کنند [و شما را آگاه می‌کنند]؛ باید خاطرتان جمع باشد. 🔹 اما اگر عمل نکردی و می‌خواهی همیشه [فقط] بشنوی و بشنوی و بشنوی، [پس] کی عمل می‌کنی؟ بعد از اینکه پرده برداشته شد [و مرُدی]، آن‌وقت می‌خواهی عمل بکنی؟! بنابراین باید بدانیم اگر نصایح را زیر پا گذاشتیم، نصیحت حالا و موعظۀ حالا را هم زیر پا می‌گذاریم؛ و اگر زیر پا گذاشتیم، خاطرجمع باشیم که خبری نیست؛ چرا؟ چون برای بازی که یاد نمی‌دهند!! برای اینکه بنویسی و بگذاری کنار، یاد نمی‌دهند؛ 🔹 مثل اینکه نسخه از طبیب گرفتیم، گذاشتیم توی [جیب] بغل؛ دیگر کار نداریم [به عمل به آن نسخه]. [آیا فقط] برای اینکه نسخۀ طبیب در [جیب] بغل ما باشد، رفتیم خرج کردیم و پول دادیم و نسخه گرفتیم؟! نه، باید عمل کنی. اگر عمل کردیم، دیگر روشن هستیم. این نصایح و مواعظ که [گفته] شده، اگر عمل شده بود، الآن روشن بودیم. 💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت(ره):🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/9307@ejtehad_jame
پوستر لیست دروس تحصیلی 98 - 99 حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام - آ 3 رنگی.pdf
1.42M
🔸لیست دروس سطوح عالی و خارج فقه و اصول حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام 🔹سال تحصیلی 98 – 99 🔹ساعات دروس بر اساس ساعت پاییزی (قدیم) می‌باشد. 🆔 @ejtehad_jame
🔸 توضیحاتی در ارتباط با شیوه انتخاب دروس و اساتید 🔹 انتخاب درس طلاب در سال تحصیلی 99 – 98 تا تاریخ 26 شهریور ماه در سامانه نجاح فعال است، از این رو طلاب جهت انتخاب درس در اسرع وقت اقدام کنند. 🔹طلاب و فضلای محترم جهت شرکت در کلاس و امتحان پایان سال لازم است در زمانبندی فوق درس مورد نظر را انتخاب کرده باشند و همچنین طبق اعلام مرکز مدیریت حوزه های علمیه پس از اتمام زمانبندی تغییر اسناد و درس مقدور نیست. 🌴 @ejtehad_jame
🔴 ارزش روحانیت به اینها نیست/ هر چقدر قدم بردارید بخاطر اینکه خانه و اتومبیل تان بهتر شود از معنویت و علم تان کم می شود 🔴 ❌ روحانیون باید  زندگی کنند. آن چیزی که روحانیت را پیش برده تا حالا و حفظ کرده است، این است که ساده زندگی کردند. آنهایی که منشأ آثار بزرگ بودند، در زندگی ساده زندگی کردند. آنهایی که در بین مردم موجّه بودند که حرف آنها را می‌شنیدند، آنهایی ساده زندگی کردند. 🔴... هرچه بروید سراغ اینکه یک قدم بردارید برای اینکه بهتر باشد، از تان به‌همین مقدار، از ارزش تان به همین مقدار کاسته می‌شود. ارزش انسان به نیست، به نیست، به نیست. اگر ارزش انسان به اینها بود، انبیا باید همین کار را بکنند. انبیا سیره شان را دیدید چه جور بوده. ارزش انسان به این نیست که انسان یک داشته باشد، یک کذا داشته باشد، یک رفت و آمد زیاد داشته باشد. ارزش روحانیت به این نیست که یک بساطی داشته باشد و یک دفتری و یک دستکی داشته باشد. فکر کنید ارزش انسان را به دست بیاورید، . ♨️ در کیفیتِ تحصیلِ علوم هم هرچه بروید سراغ ـ و ان‌شاءالله نمی‌روید ـ از کاسته می‌شود. آنهایی که این کتاب های قطور را نوشتند و پر ارزش را، زندگی شان یک زندگی طلبگی بوده، مثل و مثل امثال اینها؛ یک زندگی طلبگی بوده. آنها توانستند اسلام را در همۀ جهات حفظ کنند و فقه را به پیش ببرند و مسائل دینی را افزایش بدهند ـ یعنی فروع را ـ و آن کتاب های ارزشمند را عرضه کنند به مردم. برای اینکه، آنها ارزش را به این نمی‌دانستند که من خانه‌ام باید چه جور باشد، حالا سه تا اتاق داریم کم است، چهارتا. شما خیال می‌کنید که اگر ده تا اتاق هم باشد کافی برای شما هست؟ خیر، اگر همۀ این دنیا را به یک کسی بدهند، کافی نیست، می‌گوید: باید برویم جای دیگر. 🎙 ۱۳۶۴/۰۲/۰۶ 📚 @ejtehad_jame
🗓سالروز دفن پیکر پاک جُوْن 🏳خادم‌حضرت‌سیدالشهدا(ع) 🏳۱۰ روز پس از فاجعه کربلا 🏳اهمیت‌خدمت‌درکلام‌رهبری/۸ 💠رهبرانقلاب ‼️اعتقاد ما اینستکه ما روحانیت امروز نوکر دینیم؛ ما نوکر اسمها که نیستیم. وجود روحانیت برای اینستکه مردم را تغذیه دینی کند؛ البته عالمانه! ۸۹/۸/۲ ‼️روحانیت، خادم دین است، از خود منهای دین حیثیتی ندارد. اگر روحانیت از مسائل اساسی که نمونه برجسته آن، انقلاب عظیم اسلامی است، کناره میگرفت و در مقابل آن بیتفاوت میماند، بدون تردید دین آسیب میدید؛ و روحانیت هدفش حفظ دین است. ۸۹/۷/۲۹ ‼️روحانیت به عنوان خادم، نه بعنوان صاحب دین، لازم است. ما چه کسی هستیم که صاحب این معارف باشیم. ما میتوانیم برای جوامع بشری، خادم و حامل فقه و واسطةالعقد ذهن و واقعیت باشیم ۶۹/۸/۵ ‼️پروردگارا! ما را از خادمان حقیقی دین قرار بده. ما را از روحانیون واقعی قرار بده. پروردگارا! ما را مایه بی‌آبرویی اسلام و احکام اسلام قرار مده. ۸۵۸/۱۷ 💠روحانی خادم و مجاهد 🏳سیدعلی‌اکبرابوترابی‌فرد: ‼️راز عظیم خلقت که انبیاء و اولیاء برای آن آمدند چیزی نیست جز خدمت به خلق خدا، باید آنقدر به خلق خدا خدمت کنی تا خاک شوی و مردم برای رسیدن به خواسته‌های مشروعشان پا روی تو بگذارند! ص۴۲۴کتاب # نقل ازجهادتبیینی 📚 @ejtehad_jame
🗓سالروز دفن پیکر پاک جُوْن 🏳خادم‌حضرت‌سیدالشهدا(ع) 🏳۱۰ روز پس از فاجعه کربلا 🏳اهمیت‌خدمت‌درکلام‌رهبری/۷ 💠رهبرانقلاب ‼️مسئولان ما خدمتگزاران مردم و به تعبیر واضح، نوکران مردمند. ۸۵/۸/۱۹ ‼️نهضت خدمت‌رسانی به مردم یك مبارزه‌ی بزرگ و سنگین است؛ زیرا خدمت رساندن به عموم مردم با منافع بعضی گروههای خاص تضاد پیدا می‌كند و اینجاست كه باید با مبارزه و همت و عزم راسخ وارد میدان شد. ۸۲/۱/۱  ‼️من به همه مسؤولان کشور بارها گفته‌ام، امروز هم مجددا در این محضر عام تکرار میکنم: بزرگترین مبارزه با امریکا، خدمت به این مردم است. هرکه میخواهد با امریکا مبارزه اساسی کند، باید به این مردم خدمت کند. هرکه میخواهد با دشمنان این ملت مبارزه عملىِ کارآمد کند، با فساد مبارزه کند. ابزارهای دشمن در درون کشور و نظام ما عبارت است از فساد، تبعیض و فاصله طبقاتی. ما باید با اینها مبارزه کنیم. این وظیفه دولت و مجلس و قوه قضاییه و همه ارکان نظام است. به مردم خدمت کنند، با مفسد مماشات نکنند، فساد را در بدنه دستگاههای حکومت به هیچ وجه نپذیرند و تحمل نکنند؛ این بزرگترین خدمت است! ۸۲/۳/۱۴ ازجهادتبیینی 📚 @ejtehad_jame
🗓سالروز دفن پیکر پاک جُوْن 🏳خادم‌حضرت‌سیدالشهدا(ع) 🏳۱۰ روز پس از فاجعه کربلا 🏳اهمیت‌خدمت‌درکلام‌رهبری/۵الف 💠رهبرانقلاب ‼️پیامبر فرمودند "سید القوم خادمهم" این حدیث یا به این معنا است که هر کسی بیشتر خدمت کند، این شخص اولای به سیادت است؛ بنابراین برای اینکه بفهمیم سید قوم کیست، سراغ حسب و نسب و اسم و عنوان نرویم؛ بلکه برویم سراغ اینکه ببینیم چه کسی بیشتر به این مردم خدمت میکند، او سید قوم است؛ یا به این معنا است که بگوییم آن کسی که سید و رئیس و مسئول مردم است این شخص باید خادم این مردم باشد. اینکه گاهی تعبیر میشود که مسئولین نوکر مردم هستند، بعضی ایراد میگیرند که آقا این کلمه‌ی «نوکر» را نگویید. خب این کلمه‌ی پیغمبر است، خادم یعنی نوکر. این کلام اهمیت و ارزش خدمت به مردم را از نظر شارع مقدس اسلام و پیامبر مکرم نشان میدهد، ببینید این کجا و آنچه که در فرهنگ‌های رایج مادی دنیا است کجا! کتاب الشافی، فیض کاشانی ص۸۲۹ ۹۲/۱۱/۳ ⚠️توجه؛ 🏳رهبرانقلاب، عمده احادیث اخلاقی درس خارج را از کتاب الشافی فیض کاشانی ایراد میکنند! # نقل ازجهادتبیینی 📚 @ejtehad_jame
🗓سالروزفوت‌فیلسوف‌غربی 🏴پدرنظریه‌جامعه‌لیبرالی،پوپر 💠رهبرانقلاب ‼️من که میگویم تهاجم فرهنگی، عده‌ای خیال میکنند مرادم اینستکه پسری موهایش را بلند کند. مسأله تهاجم فرهنگی این نیست، تهاجم فرهنگى بزرگتر اینستکه دشمنان سالها به مغز ایرانی تزریق کردند که تو نمیتوانی و باید پیرو ما باشی. الان شما اگر در علوم انسانی و... یک نظریه علمی برخلاف نظریات رایج دنیا داشته باشید، عده‌ای میگویند حرف شما مخالف با نظریه فلانی است؛ یعنی آنطوریکه مؤمنین نسبت به قرآن معتقدند، اینها به نظرات فلان دانشمند اروپایی بیشتر معتقدند! جالب اینکه آن نظریات منسوخ میشود اما اینها همان نظریات ۵۰سال پیش را بعنوان یک متن مقدس در دست میگیرند! سالهاست که نظریات پوپر منسوخ شده اما سالهای اخیر آدمهایی با ادعای فهم فلسفی، شروع کردند به ترویج نظریات پوپر! اینها دو عیب دارند: یکی اینکه مقلدند، دوم اینکه از تحولات جدید بیخبرند؛ همان متن خارجی را که برای آنها تدریس کرده‌اند، مثل یک کتابِ مقدس امروز به جوانهای ما میدهند. کشور ما مهد فلسفه است، اما برای فهم فلسفه به دیگران مراجعه میکنند! ۸۳/۴/۱۷ # نقل ازجهادتبیینی 📚 @ejtehad_jame
🔸 سامانه تقریرات بستری مناسب برای ارائه تولیدات علمی حوزویان بخشی اهداف و ویژگی ها: 🔸تشکیل بانک جامع تقریرات دروس خارج 🔸شناسایی استعدادهای برتر و مقررین فعال دروس خارج 🔸تضارب آراء، رشد و تکاپوی علمی با محوریت تقریرات حوزوی 🔸افزایش حضور محتواهای دینی و حوزوی در فضای مجازی 🔸مجهز بودن سامانه به سیستم مشابهت یاب جهت جلو گیری از سرقت علمی و ثبت آثار به نام اشخاص دیگر. 🔸ایجاد شبکه اجتماعی علمی بین طلاب بر اساس محتوای تقریرات دروس خارج. ♻️ علاقه مندان جهت دسترسی به سامانه می توانند با نام کاربری سامانه «پیشخوان» به نشانی اینترنتی taghrir.ismc.ir مراجعه نمایند. 🆔 @ejtehad_jame