eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
364 دنبال‌کننده
1هزار عکس
232 ویدیو
270 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 استدلال هشام با استمداد از امام صادق علیه السلام 🔻 یحیی برمکی مي‌خواست جلو خلیفه، هشام از شاگردان امام صادق را بکوبد از او پرسید: شما که هر سؤالي از تو بکنند [جواب مي‌دهي] بگو ببینم عباس و اميرالمؤمنين که براي مخاصمه نزد ابوبکر رفتند حق با کدام بود؟ 🔸 مي‌خواست هشام را گير بيندازد؛ چون از طرفي هشام شيعه محکم و معتقد به اميرالمؤمنين عليه السلام بود و طرف دیگر عباس بود که بني العباس [به او منتهي مي‌شوند] و اسباب دردسر مي‌شد. پرسید: در اين مخاصمه بین اميرالمؤمنين و عباس کدام حق بودند و کدام باطل؟ 🔹 هشام مي‌گويد: اين سؤال تا به حال به ذهن من نيامده بود و من يک دفعه متحير شدم که اگر بگويم عباس بر باطل بوده اين گردن من را مي‌زند... ظاهرا می گويد: در همان لحظه متوجه امام صادق عليه السلام شدم یادم آمد که حضرت يک بار به من فرمودند: «هشام تو مؤيد به روح القدس هستي مادامي که نظرت باشد که از ما دفاع کني!» تا اين به دلم خطور کرد دلم روشن شد و يک چيزي به يادم آمد، 🔸 يادم افتاد به مخاصمه دو ملکي که نزد داود رفتند. (سوره صاد/۲۲) گفتم: جناب يحيي دو ملکي که خدمت جناب داود رفتند اينها حتماً بايد يکي‌ بر باطل باشد؟ يا اينکه راه سومي دارد؟ گفت: چطور؟ گفتم: اينها آمده بودند يک تذکري به داود بدهند. اميرالمؤمنين عليه السلام و عباس نیز رفتند نزد ابوبکر که فقط تذکر بدهند که ارثي نصيب ما هست و هر دو بر حق بودند. خلیفه خيلي خوشش آمد از اين نحو استدلال کردن و گفت: احسنت! ( ر.ک: الفهرست شیخ طوسی، باب هشام.) ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @avaymarefat
🗓سالروز شهادت آیةالله مدرس/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️ایمان دینی باید با معرفت همراه باشد؛ معرفت دینی چیست؟ همین مطلب مشهوری که مرحوم مدرّس فرمود دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست و امام بزرگوار ما نیز همین معنا را هم گفت و هم عملی کرد، این معرفت دینی باید تحقّق پیدا بکند وَالّا فقط اسم دین و عمّامه به سری ماها که کاری نمیکند؛ باید حقیقتاً حرکت کنیم! ۹۵/۱۰/۱۹ ‼️جدایی دين از سياست حرف امروز نيست، اين حرف، ۱۵۰سال ريشه دارد؛ پدر برجسته‌ترين زبدگان اين كشور در راه مبارزه براى نفی اين فكر درآمد؛ هزاران جان پاک در اين راه شهيد شدند. مدرس به آن عظمت سينه را براى اين قضيه سپر كرد؛ اصلا مشروطيت ايران براى همين پيش آمد، اگرچه بعد منحرفش كردند و آن را از دست مردم قاپيدند! ۸۲/۳/۷ # نقل از جهادتبیینی @ejtehad_jame
🗓سالروزشهادت آیةالله مدرس/۱ 💠جمله مشهور شهید مدرس، 🏳دیانت‌ما عین سیاست‌ماست 🏳سیاست‌ما عین دیانت‌ماست 🏳درپی اعتراضشان به انفعال 🏴نخست‌وزیر حسن مستوفی 🏴درمقابل تهاجم ارتش روس: ‼️دیانت ما عین سیاست ماست، سیاست ما عین دیانت ماست؛ ما با همه دوست‌ایم مادامی که با ما دوست باشند و متعرض ما نباشند همان قِسم که اسلام به ما دستورالعمل داده رفتار میکنیم، اگر یک کسی از سر حد ایران بدون اجازهٔ دولت ایران پایش را بگذارد در ایران و ما قدرت داشته باشیم او را با تیر می‌زنیم و هیچ نمی‌بینیم که کلاه پوستی سرش است یا عمامه یا شاپو، بعد که گلوله خورد دست میکنم ببینم ختنه شده است یا نه، اگر ختنه شده است بر او نماز کرده و دفنش میکنیم و الا که هیچ! کتاب مدرس، قهرمان آزادی ۱/۲۰۹ # نقل از جهادتبیینی @ejtehad_jame
🔰 معنای مستضعفین در عبارت بسیج مستضعفین چیست؟ 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار بسیجیان: 🔹 اسم شما نیروی مقاومت بسیج مستضعفین است. «مستضعفین» چه کسانی هستند؟ برخی مستضعفین را به اقشار آسیب‌پذیر معنا میکنند. 🔹 قرآن میگوید مستضعفین یعنی ائمه و پیشوایان بالقوه‌ی عالَم بشریت و کسانی که وارثان همه‌ی موجودی زمین خواهند بود. 🔺 مستضعفین یعنی کسانی که بالقوه صاحب وراثت آدم و خلیفةالله در زمین هستند و امام و پیشوای بشریت هستند. ۹۸/۹/۶ 🏷 💻 @Khamenei_ir
🔸نظر اسلام در مورد 🔸اگر مانند جوامع غربی به بچّه‌ها آموزش بدهیم چه می‌شود؟ استاد : 🔹در جوامع غربی از سنّ پایین در مهدهای کودک به بچّه‌ها آموزش می‌دهند و مثلاً به بچّه می‌گویند: «این عضو خصوصی توست» یا «اگر کسی به سمتت آمد جیغ بزن» آیا این‌ها واقعاً می‌تواند برای یک کودک پاسخ‌گو باشد و او را مصون نگه دارد؟ در جوامع غربی پاسخ‌گویی ایجاد نشد و نتوانستند از این آموزش‌ها پاسخ بگیرند و شما می‌بینید در کشورهایی غربی کودک‌آزاری به شکل وسیعی اتّفاق می‌افتد. متأسفانه کار به جایی کشیده شده که حتّی به دخترهای 10-12 ساله راهکارهای پیش‌گیری را یاد می‌دهند که دچار بیماری‌هایی مثل HIV نشوند یا در دوران نوجوانی باردار نشوند. ببینید این آموزش‌ها جواب نداد، فقط در کشور آمریکا بر اساس آماری که وجود دارد یعنی آماری که خودشان می‌دهند90 درصد دانش‌آموزان تا قبل از فارغ‌التحصیل شدن روابط غیراخلاقی را تجربه می‌کنند. مگر این‌ها آموزش نمی‌دادند پس چرا این‌گونه شد؟ 🔹نکاتی وجود دارد که اسلام به آن‌ها بسیار توجّه کرده است: 1️⃣ آستانه‌ی تحمّل و کنترل بچّه‌ها پایین است. من از کسانی که این موضوع را به بچّه‌هایشان آموزش داده‌اند می‌پرسم "آیا بچّه‌ها نسبت به این موضوع کنجاوی نمی‌کنند یا این‌که بیش‌تر کنجکاوی می‌کنند؟" این طور نیست که وقتی به یک بچّه آموزش بدهیم این عضو خصوصی توست دیگر تمام شود و بزرگ‌تر ها بگویند: «این بچّه بلد است و ما دیگر به او آزاری نمی‌رسانیم.» 2️⃣ در روایتی از وجود پیامبر اکرم (ص) آمده که: با مخاطب خود به اندازه‌ی درک و فهم او سخن بگویید. بنابراین طبق این فرموده قطعاً کودک زیر 7-8 سال درک درستی از مسائل جنسی ندارد و اگر او را وارد این فضاها کنیم بچه دچار آسیب و بلوغ زودرس خواهد شد. بلوغ جسمی و جنسی باید هم‌زمان با بلوغ عقلی باشد، مثلاً انسان‌های بالغ و کامل و زن و شوهرهایی که ازدواج کرده‌اند با خصوصی‌ترین مسائل آشنا هستند، امّا آن را هیچ‌جا جار نمی‌زنند و مطرح نمی‌کنند چون عقلانیّت و رشدِ عقلی‌شان، این اطّلاعات را کنترل می‌کند. 🔸اسلام چه توصیه‌ای دارد؟ 🔹آنچه که اسلام می‌گوید بحث "مراقبت و پیش‌گیری" است. در این‌جا پیش‌گیری بسیار مهم‌تر از درمان است و پیش‌گیری یعنی سعی کنیم که بچّه‌ها -مخصوصاً در 7 سال اوّل- در معرض سؤال قرار نگیرند. اسلام 3 نوع مراقبت را در این زمینه توصیه می‌کند: 1️⃣ کنترل محیطی: محیط پاکی را برای بچّه‌ها فراهم کنیم. مثلاً در روایتی آمده که "وقتی بچّه‌ها به سنّی رسیدند که توانستند موضوعی را توصیف کنند دیگر نباید در اتاق پدر و مادرشان بخوابند که اگر پدر و مادر حواسشان نبود بچّه بیدار است و رابطه‌ای از پدر و مادر را دید اگر زناکار شد غیر از خودتان را مزمّت نکنید." حتّی در روایت دیگری آمده است "اگر بچّه‌ها صدای نفس‌زدن پدر و مادر را بشنوند و از لحاظ اخلاقی آسیبی دیدند باید خودتان را مزّمت کنید یا در آیه‌ای از قرآن کریم آمده که "بچّه‌ها باید یاد بگیرند که در سه نوبت وقتی وارد اتاق پدر و مادر می‌شوند با اذن و اجازه وارد شوند" معلوم است که این‌ها مراقبت است. 2️⃣ کنترل کلامی: نباید صحبت‌‌های مربوط به این مسائل در حضور بچّه‌‌ها انجام شود، مثلاً خانم‌‌ها در حضور بچّه‌‌ها از مسائل مربوط به زایمان و ... سخن نگویند زیرا همین موجب ایجاد سؤال در ذهن بچّه می‌شود که ـزایمان یعنی چه؟» و ما او را با صحبتی که می‌کرده‌ایم در معرض سؤال قرار داده‌ایم و یکی از هوشمندی‌‌ها و دقّت والدین این است که محیط تربیتی را –حتّی کلامی را که رد و بدل می‌شود- کنترل کنند. 3️⃣ کنترل خود بچّه‌ها: بچّه‌‌ها واقعاً تا 7-8 سالگی میل جنسی ندارند، امّا کنجکاوی و کشف جنسیّت وجود دارد. خیلی باید دقّت کنیم بنابراین کودکان نباید در محیطی باشند که ما حضور نداریم. هرجا آن‌ها هستند ما هم باید باشیم و نظارت داشته باشیم حالا نظارت به صورت مستقیم یا غیرمستقیم و کنترل‌شده. یک موقع ما بچّه‌مان را به مهدی می‌بریم که می‌دانیم روی او نظارت دارند یا مثلاً بچّه به خانه‌ی همسایه می‌رود و ما می‌دانیم آن‌ها هم نظارت دارند. 🌐 rasanews.ir 🆔 @rasanewsagency
📌 دو جریان کلان در ایران کنونی فعالند جریان معتقد به کارایی نظام اسلامی و جریان معتقد به کارایی نظام استکباری؛ اصولگرا و اصلاح‌طلب در هر دو جریان وجود دارد 🆔 @gharar_a
10.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| سوالات دانشجویان اسرائیلی در رابطه با #حوزه علمیه قم!!! 🔹از فلسفه ارسطو تا ملاصدرا، از شهریه تا خدمت سربازی طلبه‌ها! 🔹رابرت گلیو پاسخ میدهد! ♨️ پروفسور رابرت گلیو (Robert Gleave) دارای مدرک پروفسوری مطالعات عربی از دانشگاه اکستر 🔸وی محقق اسلامی و فقه شیعه 12 امامی است که مهمان بسیاری از نشست‌های تخصصی دینی در ایران است!!! 🆔 @gharar_a
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #فیلم| مرد هویت‌ساز 🔸 #میرزاکوچک_خان_جنگلی را بیشتر بشناسید 🆔 @rasanewsagency
📸 #عکس_نوشت| یکی از واجبات طلاب حوزه علمیه قم از نگاه رهبر انقلاب 🆔 @rasanewsagency
🔻عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: ⭕️ ۳۰ هزار مسجد فاقد امام جماعت روحانی است! حجت الاسلام والمسلمین سالک گفت: ما ۷۰ هزار مسجد در کشور داریم که ۳۰ هزار مسجد آن فاقد روحانی و امام جماعت است و حوزه وظیفه دارد برای آنها امام جماعت تربیت کند. ۱۷ آذر ۱۳۹۸ 🆔 @feghahat
فرق انتقاد و نق زدن از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی(دام ظله): فرض کنید فیلمی هست که ظاهر و قالب و پز انتقاد دارد - چون انتقاد چیز خوبی است دیگر - اما در واقع انتقاد نیست؛ نق زدن است. یک فرق اساسی وجود دارد بین انتقاد کردن و نق زدن. انتقاد کردن این است که شما یک نقطه‌ی منفی را پیدا کنید، با تکیه‌ی بر نقطه‌ی مثبتی که در این اثر نمایشی شما، در این داستان شما وجود دارد، آن نقطه‌ی منفی را نشان بدهید و مغلوب کنید. جانمایه‌ی یک اثر نمایشی طبعاً داستان است، قصه است، سرگذشت است. شما در این سرگذشت، یک قهرمان دارید، یک هدف دارید. این قهرمان دنبال یک هدفی است، با یک موانعی مبارزه میکند. شما چالش جدی و واقعی و عینیای را تصویر میکنید. مقصود این قهرمان این است که به آن هدف برسد و با این موانع مبارزه کند. این موانع، زشتیهایند. بالاخره در این داستان، این هنرمندی که این فیلمنامه را مینویسد یا این کارگردانی که کارگردانی میکند، میخواهند چه بکنند؟ میخواهند خروجی و محصول این مبارزه چه باشد؟ این خیلی مهم است. اگر محصول این مبارزه باید این باشد که در چالش خیر و شر، خیر بر شر فائق و غالب بیاید، پس بایستی شما حرکت خیر را، جریان خیر را توی این نمایش نشان بدهید. بله، حرکت شر را هم - ایرادی ندارد - نشان بدهید، اما معلوم بشود یک حرکت خیر وجود دارد که کاراکتر قهرمان دنبال آن است، برای آن مبارزه میکند، برای آن جانفشانی میکند؛ حتّی گاهی جانش را بر سر آن میگذارد، برای اینکه به آن هدف برسد. یعنی درست است که شما عیب و زشتی را نشان دادید، اما یک چیز بزرگتری را نشان دادید و آن، جهاد برای مبارزه‌ی با این زشتی است؛ این میشود انتقاد. من به عنوان یک روحانی و به عنوان یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی، به شما عرض میکنم: اینجور انتقادی هیچ اشکال ندارد، بلکه مطلوب است؛ چون این انتقاد، جامعه را به سمت رفع نواقص پیش می‌برد و حرکت میدهد؛ این خوب است. اما یک وقت این نیست؛ نق زدن است. آدم یک نقطه‌ی منفی را بگیرد، همین طور هی بنا کند آن را تکرار کردن. مگر نقاط منفی و نقاط ضعف از یک جامعه رخت برمیبندد؟ مگر بکلی ریشه‌کن میشود؟ شما این را برداشتید، یک چیز دیگر هست. این که جهتی نشد برای یک هنرمند، این که هدفی نشد، این که امتیازی نیست، افتخاری نیست؛ همین طور انسان نق بزند، سیاه‌نمائی کند، یأس بپراکند. شما وقتی زشتی را نشان میدهید، اما آن عامل خیری را که بناست بر زشتی غلبه پیدا کند یا با آن مبارزه کند، نشان نمیدهید، در جامعه یأس پراکنده میشود و نومیدی به وجود می‌آید؛ فیلم شما را که طرف نگاه میکند، میگوید: خوب، چه فایده؟ با آن تأثیر عظیمی که فیلم دارد، اثر نمایشی دارد. من میگویم شما انتقاد کنید، منتها انتقاد به معنای واقعی کلمه؛ یعنی مبارزه و چالش خیر و شر را نشان بدهید تا معلوم شود که اگر این نقطه‌ی زشت و مردود در جامعه هست، اما انگیزه‌ای برای رفع آن وجود دارد، جریانی برای نابودی آن وجود دارد. اگر فقر را نشان میدهید، معنایش این نباشد که در جامعه فقر هست، اما هیچ انگیزه‌ای برای مبارزه‌ی با فقر وجود ندارد. اگر اینجور شد، طبعاً فیلم یأس‌آور میشود؛ فضا را تاریک نشان میدهد و برخلاف واقعیت هم هست.(۱۳۸۹/۰۴/۱۲ بیانات در دیدار هنرمندان و دست‌اندرکاران صداوسیما) @ejtehad_jame
#کتاب صراط اندیشه و عمل نوشته استاد ابوالقاسم علیدوست(دام ظله) درباره ابعاد مختلف طلبگی *کتابی جامع و کاربردی و پاسخگوی غالب سوالات و دغدغه های طلاب @ejtehad_jame