✔️ من نصائح أستاذي الشمس [رحمه الله] و توجيهاته التربوية
لقد كان الأستاذ الراحل، سماحة آية الله المحقق، السيد حسين الشمس (أعلى الله درجته) عالماً ربانياً، فلم يكن يكتفي في تدريسه ببيان المطالب العلمية، بل كان إلى جانب ذلك يهتم كثيراً بالنصح و التوجيه و قد طلب منّي بعضُ الأعزّة أن أدوّنَ له شيئاً منها، فدوّنتُ له في هذه العجالة بعض ما أحتفظ به، راجياً أن أوفّقَ لتدوين البقية، لعلّها تكون نبراساً لطلبة العلوم الدينية و غيرهم.
◻ أخبرني السيد الأستاذ الميلاني (قدس سرّه) قال:
سمعتُ أستاذي المحقق النائيني (قدس سره) يقول: إن صلاة الليل إن لم تكن شرطاً للاجتهاد، فإنّها دخيلة فيه قطعاً.
◻ إنَّ أموال الناس عندهم هي أعزُّ ممتلكاتهم، فمَن أغمضَ عينه عنها و لم يمدّ يده إليهم، صارَ وجيهاً عندهم.
◻ إنَّ كثيراً مِنَّا يحترمُ الطفل المميّز أكثر من احترامهِ لربّهِ (تعالى شأنه)؛ إذ أنّه يتورعُ عن الإقدام على بعض الأفعال غير اللائقة إذا كان هنالك طفلٌ مميّزٌ ينظر إليه، بينما لا يتورع عنها بين يدي الله تعالى.
◻ الداعونَ أصناف، و أسوأهم صنفان: صنفٌ يُقدِّمُ الأسبابَ على مُسبِبها، فلا يدعو الله تعالى إلا إذا يئس من الأسباب و صِنفٌ يدعو الله تعالى على نحو الاختبار، فهو يدعوه ليرى أنه سيستجيب له أم لا؟
◻ إنَّ محاولة الإنسان لتهذيب نفسه كمالٌ لا يتصف به إلا القليل من الناس و أمّا تهذيب النفس فهو غاية الكمال التي لا يبلغها إلا الأوحدي.
◻ إنَّ الإنسان لا يمكن أن يصل إلى الكمال إلا بثلاثة أجنحة:
جناح الاعتقاد و جناح الأخلاق و جناح العمل، فمن لم يَكْمُل اعتقاده بالمبدأ و المعاد، لم يكن له ما يبعثه نحو تهذيب النفس من الرذائل و تزيينها بالفضائل، و مَن لم تكن نفسه مزينةً بالفضائل و معراةً عن الرذائل لم يمتنع عن فعل معصيةٍ أو ترك واجب.
◻ إنَّ الأمراض الروحية و الأخلاقية أشدُّ ضرراً على الإنسان من الأمراض الجسدية؛ إذ أنَّ هذه –مهما كانت– تنتهي بانتهاء حياة الإنسان، بينما تلك ترافقه في حياته البرزخية، و تواصل ملازمتها له في عالم القيامة.
◻ إنَّ تهذيب النفس هو منتهى الكمال و أشقّ و أفضل الأعمال و نظراً لجلالتهِ و عظمته فإنَّ القرآن الكريم في سورة الشمس بعد أن أقسمَ بتسعةِ أقسام عظيمة، عقّب على ذلك بقوله: {قد أفلحَ مَن زكَّاها و قد خابَ مَن دَسّاها}.
*أقول*: و إنّ هذه التوجيهات التي كان يتفضل بها سيدي الأستاذ لم تكن محض نصائح نظرية، بل كانت شأناً عملياً قد جسّده في حياته الحافلة بالعلم و العمل، و كم هي الخسارة كبيرة و فادحة برحيل أمثاله من العلماء الربانيين.
و ليس بيدنا إلا الرّضا و التّسليم لقضاء اللّه تعالى و أمره، و لا نقول إلّا: إنّا لله و إنّا إليه راجعون
@ejtehad_jame
🗓سالروز ۹دی و آغاز دهه بصیرت
🏳گرامیداشت اولین شهید فتنه۸۸
🏳شهیدبسیجی، حسینغلامکبیری
💠رهبرانقلاب:
‼️شهدای فتنه ۸۸، افضل شهدای انقلاب اسلامی هستند! سایت تسنیم ۹۴/۱۰/۹
‼️سلام خدا بر این فداکاران که در روز غربت فضیلتها و ارزشهای اسلامی برای دفاع از انقلاب اسلامی قد علم کردند و غریبانه جان دادند! ۷۱/۱۲/۲۱
‼️درس بزرگ شهیدان به ما اینستکه هر گاه لازم شود باید جان و همه آنچه برای ما عزیز است را سپر بلای ارزشهای اسلامی کنیم و با همه وجود از حاکمیت اسلام دفاع کنیم! ۷۰/۱۱/۱۷
🏳مزارشهید؛
🏴بهشتزهرا ق۵۵ ر۲۴ ش۳
*نقل از جهاد تبیینی
@gharar_a
🗓سالروز تجلی بصیرتامت
🏳وتجدیدبیعتامت باولایت
💠رهبرانقلاب
‼️اشتباه نکنید، بصیرت بمعنای آگاهی کتابی و روزنامهای نیست، بصیرت میدانی نیست که فقط قدرت تحلیل سیاسی بطلبد، بصیرت قدرت معنوی میطلبد! ۶۶/۳/۲
‼️اين بصيرت چگونه حاصل ميشود؟ بر اثر گذشتن از خود؛ همين يك كلمه آسان اما در عمل آنقدر مشكل كه اكثر انسانها در همين يك كلمه، درجا زدهاند! ۸۰/۸/۹
‼️صرف اینکه حق با ما باشد، ما پیش نمیرویم؛ حق همراه با ایستادگی. امیرالمؤمنین در جنگ صفین فرمود: «لا یحمل هذا العلم الّا اهل البصر و الصّبر». این پرچم را کسانی میتوانند بلند کنند که اولاً بصیرت داشته باشند، بفهمند قضیه چیست، هدف چیست؛ ثانیاً صبر داشته باشند. صبر یعنی استقامت! ۸۷/۵/۹
⬇️ *نقل از جهاد تبیینی
@gharar_a
🗓سالروز مغفول ولادت بابرکت
🏳مفسر، معلم و مبلغ قرآن کریم
🏳منصوب رهبری، مجاهدفرهنگی
🏳حجةالاسلام استادمحسن قرائتی
💠رهبرانقلاب
‼️خداوند آقای قرائتی عزیز ما را، که حقیقتاً جزو آن موجودهای با برکت جمهوری اسلامی هستند، حفظ کند. در قرآن، از قول حضرت عیسی(ع) است: «وجعلنی مبارکاً این ما کنتُ» واقعاً آقای قرایتی مصداق آیهاند و هر جا هستند، مایه برکتند. خداوند ایشان را برای ما، حفظ کند. ۷۱/۱۰/۷
‼️انصافا خدای متعال آقای «قرائتی» را مثل بولدوزر آفریده است. سرِ قضیه زکات، یکی گفت: «زکات را شما دنبال کن.» گفتم: «اگر میخواهید زکات زنده شود، بروید سراغ آقای قرائتی، تا مثل نماز، زکات را هم عَلَم کند، ایشان واقعاً یک روحانی فعال و خوبند. ۷۲/۳/۳۱
‼️لازم میدانم از همهی کسانیکه این راه اقامه نماز را دلسوزانه گشوده و پیموده و برای آینده آن برنامهریزی کردهاند صمیمانه سپاسگزاری کنم، بویژه از روحانی پرهیزگار و پارسا و پرانگیزه جناب حجةالاسلام قرائتی که حقاً در این کار بر گردن همه ما حقی بزرگ دارند. رحمت خدا و توجه حضرت بقیةالله را برای ایشان و همگان مسألت میکنم. ٨٠/۶/۱۵
📔کتابچه مبانی قرآنی بیانیه گام دوم رهبری بقلم استادقرائتی
*نقل از جهاد تبیینی
@gharar_a
🔰رهبر معظم انقلاب
🔸ما اگر #پیشرفت همهجانبه را به معنای تمدنسازی نوین اسلامی بگیریم، این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است؛ یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است.
🔸 #بخش_ابزاری عبارت است از همین ارزشهائی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح میکنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بینالمللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ؛ اینها همه بخش ابزاری #تمدن است؛ وسیله است. ما در این بخش در کشور پیشرفت خوبی داشتهایم.
🔸بخش حقیقی، آن چیزهائی است که متن زندگی ما را تشکیل میدهد؛ که همان #سبک_زندگی است. این، بخش حقیقی و اصلی تمدن است؛
🔸میشود این بخش را به منزلهی #بخش_نرمافزاری_تمدن به حساب آورد؛ و آن بخش اول را، بخشهای #سخت_افزاری به حساب آورد. اگر ما در این بخشی که متن زندگی است، پیشرفت نکنیم، همهی پیشرفتهائی که در بخش اول کردیم، نمیتواند ما را #رستگار کند؛ نمیتواند به ما امنیت و آرامش روانی ببخشد؛
🔸 اینها به عهدهی کیست؟ به عهدهی نخبگان - نخبگان فکری، نخبگان سیاسی - به عهدهی شما، به عهدهی جوانها. نخبگان موظفند، #حوزه موظف است، دانشگاه موظف است، رسانهها موظفند، تریبوندارها موظفند؛ مدیران بسیاری از دستگاهها، بخصوص دستگاههائی که با فرهنگ و تربیت و تعلیم سروکار دارند، موظفند؛ کسانی که برای دانشگاهها یا برای مدارس برنامهریزی آموزشی میکنند، در این زمینه موظفند؛ کسانی که سرفصلهای آموزشی را برای کتابهای درسی تعیین میکنند، موظفند.
🔸 یک مقولهای در اینجا مطرح میشود و سر بر میآورد، به عنوان مقوله #فرهنگ_زندگی. باید ما به دنبال این باشیم که #فرهنگ_زندگی را تبیین کنیم، تدوین کنیم و به #شکل_مطلوب_اسلام تحقق ببخشیم.
🔸 دو سه نکته پیرامون ایجاد این وضعیت و الزاماتی که دنبال این فرهنگ رفتن برای ما ایجاد میکند، وجود دارد، که باید به اینها توجه کنیم.
1⃣نکتهی اول این است که رفتار اجتماعی و سبک زندگی، تابع تفسیر ما از زندگی است: #هدف_زندگی چیست؟ هر هدفی که ما برای زندگی معین کنیم، برای خودمان ترسیم کنیم، به طور طبیعی، متناسب با خود، یک #سبک_زندگی به ما پیشنهاد میشود. یک نقطه اصلی وجود دارد و آن، #ایمان است. یک هدفی را باید ترسیم کنیم - هدف زندگی را - به آن #ایمان پیدا کنیم. بدون #ایمان، پیشرفت در این بخشها امکانپذیر نیست؛ کارِ درست انجام نمیگیرد.
2⃣ نکته دومی در اینجا وجود دارد و آن این است که ما برای ساختن این بخش از #تمدن_نوین_اسلامی، بشدت باید از تقلید پرهیز کنیم؛ تقلید از آن کسانی که سعی دارند روشهای زندگی و سبک و سلوک زندگی را به ملتها تحمیل کنند. امروز مظهر کامل و تنها مظهر این زورگوئی و تحمیل، #تمدن_غربی است. #فرهنگ_غرب، یک فرهنگ مهاجم است. #فرهنگ_غرب، فرهنگ نابودکننده فرهنگهاست. شرط رسیدن به تمدن اسلامىِ نوین در درجهی اول این است که از تقلید غربی پرهیز شود. ما متأسفانه در طول سالهای متمادی، یک چیزهائی را عادت کردهایم تقلید کنیم.
🔸 باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامىِ نوین بر دوش آنهاست؛ و یکی از حدود و ثغور این کار، مواجهه با تمدن غرب است، به صورتی که تقلید از آن انجام نگیرد.
🔸 انتظار داریم اهل فکر و اهل نظر در مراکزی که میتوانند و #اهلیت و #صلاحیت این کار را دارند، در این زمینهها کار کنند، فکر کنند، مطالعه کنند؛ بتوانیم پیش برویم. مراقب باشیم دچار #سطحیگری و #ظاهرگرائی نشویم، دچار #تحجر نشویم - این یک طرف قضیه است - دچار #سکولاریسم_پنهان هم نشویم. گاهی اوقات در ظاهر، تبلیغات، تبلیغات دینی است؛ حرف، حرف دینی است؛ شعار، شعار دینی است؛ اما در باطن، #سکولاریسم است؛ جدائی دین از زندگی است؛ آنچه که بر زبان جاری میشود، در برنامهریزیها و در عمل دخالتی ندارد. ادعا میکنیم، حرف میزنیم، شعار میدهیم؛ اما وقتی پای عمل به میان میآید، از آنچه که شعار دادیم، خبری نیست.
📚 بیانات در دیدار جوانان خراسان شمالی، سال ۹۱، با تلخیص
#تمدن_اسلامی
📌http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
📍ما بایستی این فکر را در حوزه ریشهدار کنیم؛
🔹متأسفانه هنوز در حوزهها کسانی هستند که خیال میکنند حوزه باید به کار خودش مشغول بشود، اهل #سیاست و اهل ادارهی کشور هم مشغول کار خودشان باشند؛ حداکثر اینکه با هم مخالفتی نداشته باشند! اما اینکه #دین در خدمت ادارهی #زندگی_مردم باشد و سیاست از دین تغذیه بکند، هنوز در بعضی از اذهان درست جا نیفتاده است. ما بایستی این فکر را در حوزه ریشهدار کنیم؛ به این شکل که هم #فقاهت را اینطور قرار بدهیم، و هم در عمل اینگونه باشیم. یعنی چه؟ یعنی استنباط فقهی، بر اساس #فقه_ادارهی_نظام باشد؛ نه فقه ادارهی فرد.
🔹فقه ما از طهارت تا دیات، باید ناظر به ادارهی یک کشور، ادارهی یک جامعه و ادارهی یک نظام باشد. شما حتّی در باب طهارت هم که راجع به ماء مطلق یا فرضاً ماءالحمام فکر میکنید، باید توجه داشته باشید که این در یک جا از ادارهی زندگی این جامعه تأثیری خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احکام عامه و احوال شخصی و بقیهی ابوابی که وجود دارد. بایستی همهی اینها را به عنوان جزیی از مجموعهی ادارهی یک کشور استنباط بکنیم. این در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهی تغییرات ژرفی را به وجود خواهد آورد.
🔸رهبر معظم انقلاب - ۱۳۷۰/۰۶/۳۰
☑️http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
💬 تکلیفِ جدید منبریها
🔰 پیشرفتهای معنوی را بگویید و تحلیل کنید؛
حضور گسترده جوانان در راهپیمایی اربعین، اعتکاف، نماز جماعات دانشگاهها و جلسات ماه رمضان، نشان دهنده پیشرفت در زمینههای معنوی است. چرا این نکات مثبت و پیشرفتها را نبینیم؟ این حقایق باید دیده، تحلیل و گفته شوند بویژه از جانب کسانی که مخاطبان زیادی دارند. ۹۷/۶/۱۵
📌http://eitaa.com/joinchat/3428581380Cfdb28be55a
دیدگاه رهبر معظم انقلاب درباره رابطه جمهوریت و اسلامیت
رهبر معظم انقلاب همچون امام خمینی معتقدند جمهوری و اسلامی را نمیتوان از یکدیگر جدا کرد؛ به تعبیر آیتالله خامنهای، جمهوری اسلامی یا همان مردمسالاری دینی، یک حقیقت بسیط است نه مرکّب. ایشان در یکی از جلساتی که با اعضای مجلس خبرگان داشتند در تبیین منشـأ مردمسالاری نظام اسلامی و رعایت حقوق مردم ازجمله حقّ انتخاب آنها اظهار میدارند:
«در اسلام حقّالله رقیب حقّالنّاس نیست؛ نقطهى مقابل حقّالنّاس نیست. حقّ مردم، همهى حقوق مردم، ازجمله حقّ انتخاب که قطعاً براى مردم وجود دارد در امر حکومت، این ناشى است از حکم الهى. همهى حقوق مردم اعتبارش متّخذ است از حاکمیّت خداوند و آنچه که خداى متعال مقرّر فرموده است؛ لذا در قرآن کریم آنجایى که تجاوز و تعرّض به حقوق مردم است ـ مثل مسئلهى ربا که تعرّض به اموال مردم است ـ تعبیر شده است «فأذنوا بحربٍ من اللّه»این حرب الهى است. بااینکه این تجاوز به حقوق انسانها است امّا جنگ با خدا است. یا در آنجایى که فساد فىالارض است که «و یسعون فى الارض فساداً»این «یحاربون اللّه و رسوله»است، این حربِ الهى است؛ تعرّض به حقوق مردم است، امّا محاربهى با خدا است؛ چون حقوق مردم، آنچه که متعلّق به مردم است با همهى وسعتى که دارد، این تکلیف الهى است، حقّى است که خدا براى مردم معیّن کرده است، تکلیفى است که خدا براى کسانى که امور مردم را برعهده دارند، نسبت به مردم بر دوش آنها گذاشته است. لذا جمهورى اسلامى یک مُرکّب انضمامى نیست که ترکیبى باشد از چیزى به نام جمهورى و چیزى به نام اسلامى، تا یکى بگوید که من طرفدار جمهوریّتم بیشتر، یکى بگوید من طرفدار اسلامیّتم بیشتر؛ اینجورى نیست. اصلاً میتوان گفت مرکّب نیست، [بلکه] یک حقیقت است. آن جمهورىاى است، آن اتّکاء به آراء مردمى است که خدا آن را مقرّر کرده است، خدا موظّف کرده است ما را که در این زمینه رأى مردم را، انتخاب مردم را، ارادهى مردم را معتبر بشماریم. در نهجالبلاغه یکجایى امیرالمؤمنین(علیهالصّلاةوالسّلام) راجع به تضییع حقوق مردم صحبت میکنند، میفرمایند کسى که این کارها را بکند «کان حربا للّه»این محارب خدا است. جمهورى اسلامى یعنى آن نظام سیاسىاى که براى مردم، حق قائل است، با همهى این سعهاى که براى حقّ مردم وجود دارد و در همهى این قلمرو عظیم با اتّکاء به ارادهى خدا و تشریع الهى. بنابراین کسى اگر با اعتقاد به اسلام به حقّ مردم تعرّض کند، تجاوز کند، این منتظر عقوبت الهى باید باشد. مشکل ما در نظام جمهورى اسلامى فقط این نیست که مردم به ما بدبین میشوند یا از ما عقیدهشان برمیگردد، مشکل ما تکلیف شرعى هم هست ولو مردم نفهمند... اینجور نیست که تبلیغات را هم حالا سروصدایش را بالا کنیم، هیچکس هم نفهمد که اینجا تعرّض شد به حقوق مردم و پایمال شد حقّ مردم، قضیّه حل باشد، نخیر؛ مشکل ما، مشکل تکلیف شرعى هم هست، یعنى هرکسى در سرتاسر این پیکرهى عظیم حکومت ـ که حکومت، متمرکز و متجلّى نیست فقط در شخص رهبرى، همهى اجزاى حکومت، همه در این مردمسالارى دینى و وظایفى که از این ناحیه برعهدهى آنها است سهیمند؛ چه رئیسجمهور باشد، چه رئیس یک قوّه باشد، چه نمایندهى مجلس باشد، چه مسئولیّتى در هر گوشهاى داشته باشد ـ تکلیف همهى این عرض و طول وسیع این است که حقوق مردم را رعایت کنند للّه؛ این دو تا باهم همراهند، یکى هستند. حقّ مردم ناشى از حقّ الهى و تکلیف الهى است. این پایدارترین وسیله است و مستحکمترین وسیله است براى حفظ حقوق مردم.» (نقل از کتاب فتنه تغلب)
@ejtehad_jame
23-خودشناسی،تفسیر بدیعی از آیات محکم و متشابه و تأویل.amr
4.76M
23-تفسیری بدیع از بحث محکم و متشابه و تاویل در قرآن و روایات و اشعار عرفا و ارتباط آن با خودشناسی و علت اصلی مخالفت با مباحث فلسفی و عرفانی
*مهم و جذاب
#من کیستم
@avaymarefat
بسمه تعالی
▪️ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا.
🏴 شهادت دو سردار رشید اسلام، شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس را خدمت حضرت ولی عصر ارواحنافداه و مقام معظم رهبری و عموم مؤمنین، بخصوص برادران ایمانیمان در عراق، تسلیت عرض میکنیم.
▪️به روح والای این دو شهید گرامی صلوات و فاتحهای هدیه مینماییم.
@nasery_ir
❓طلبه شهیدمحمدحسین یوسف اللهی کیست که سردار سلیمانی وصیت کرد کنار او دفن شود؟
از هم رزمان شهید سلیمانی در دفاع مقدس که سال 1364 به شهادت رسید.
دو خاطره ازعارف بزرگوار شهید محمّدحسین یوسف الهی⬇️
🔹شهید یوسف الهی به من گفت:
در کنار اروند بمان و جذر و مدّ آب را که روی میله ثبت میشود بنویس
بعد خودش برای مأموریّت دیگری حرکت کرد. نیمه شب خوابم برد ( فقط ۲۵ دقیقه)
من برای این فاصلة زمانی، از پیش خودم عددهایی را نوشتم
وقتی شهید یوسف الهی آمد، بی مقدّمه به من خیره شد وگفت: شهادتت به تاخیر افتاد
با تعجّب به او را نگاه میکردم که گفت: چرا آن ۲۵ دقیقه را از پیش خودت نوشتی؟
اگر مینوشتی که خوابم برد، بهتر از دروغ نوشتن بود، در آن شب و در آنجا هیچ کس جز خدا همراه من نبود....
🔸با مجروح شدن پسرم محمّد حسین برای ملاقاتش به بیمارستان رفته بودم نمیدانستم درکدام اتاق هست.
درحال عبور ازسالن بودم که یک دفعه صدایم کرد: مادر! بیا اینجا، وارد اتاق شدم، دیدم به خاطر مجروح شدن هردو چشمش بسته است.
بعداز کمی صحبت گفتم:مادر! چطور مراباچشمان بسته مرا دیدی؟!
امّا هرچه اصرار کردم، بحث راعوض کرد...
📚نخل های سوخته
🆔 @ejtehad_jame