eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
359 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
265 ویدیو
277 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه قبلی: سال 1314 بر اثر اختلال وضع معاش، ناگزير به مراجعت شده، به زادگاه اصلى‌ خود (تبريز) برگشتم و ده سال و خرده‌اى در آن سامان به سر بردم كه حقاً بايد اين دوره را در زندگى خود دوره خسارت روحى بشمارم، زيرا بر اثر گرفتارى ضرورى به معاشرت عمومى وسيله تأمين معاش (كه از مجراى فلاحت بود) از تدريس و تفكر علمى (جز مقدارى بسيار ناچيز) باز مانده بودم و پيوسته با يك شكنجه درونى به سر مى‌بردم. *** در سال 1325 از سر و سامان خود چشم پوشيده، زادگاه اصلى را ترك گفتم و متوجه حوزه قم گرديده، بساط زندگى را در اين شهر گستردم و دوباره اشتغالات علمى را از سر گرفتم و تاكنون كه اوايل سال 1341 مى‌باشد، روزگار خود را در اين سامان مى‌گذرانم. ادامه در👇👇
ادامه قبلی: البته هر كسى حسب حال خود در زندگى‌اش خوشى و تلخى و زشت و زيباهايى ديده و خاطره‌هايى دارد. من نيز به نوبه خود و خاصه از اين نظر كه بيشتر دوره زندگانى خود را با يتيمى يا غربت يا مفارقت دوستان يا انقطاع وسايل و تهيدستى و گرفتارى‌هاى ديگر گذرانيده‌ام، در مسير زندگى با فراز و نشيب‌هاى گوناگون رو به رو شده، در محيطهاى رنگارنگ قرار گرفته‌ام. ولى پيوسته حس مى‌كردم كه دست ناپيدايى مرا از هر پرتگاه خطرناك نجات مى‌دهد و جاذبه مرموزى از ميان هزارها مانع بيرون كشيده، به سوى مقصد هدايت مى‌كند. من اگر خارم و گر گل چمن‌آرايى هست‌ كه از آن دست كه مى‌پروردم مى‌رويم‌ در اوايل تحصيل كه به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زيادى به ادامه تحصيل نداشتم و از اين روى هر چه مى‌خواندم نمى‌فهميدم و چهار سال را به همين نحو گذرانيدم. پس از آن، يك‌باره عنايت خدايى دامن‌گيرم شده، عوضم كرد. و در خود يك نوع شيفتگى و بى‌تابى نسبت به تحصيل كمال حس نمودم. به طورى كه از همان روز تا پايان ايام تحصيل كه تقريباً هفده سال طول كشيد، هرگز از تعليم و تفكر، احساس‌ خستگى و دلسردى نكردم و زشت و زيباى جهان را فراموش نموده و تلخ و شيرين حوادث را برابر مى‌پنداشتم. بساط معاشرت غيراهل علم را به كلى برچيدم. در خورد و خواب و لوازم ديگر زندگى به حداقل ضرورى قناعت نموده، باقى را به مطالعه مى‌پرداختم. بسيار مى‌شد (و به ويژه در بهار و تابستان) كه شب را تا طلوع آفتاب با مطالعه مى‌گذرانيدم و هميشه درس فردا را شب پيش مطالعه مى‌كردم و اگر اشكالى پيش مى‌آمد با هر خودكشى بود حل مى‌نمودم و وقتى به درس حضور مى‌يافتم از آنچه استاد مى‌گفت قبلًا روشن بودم و هرگز اشكال و اشتباه درس پيش استاد نبردم!! ادامه در👇👇
ادامه قبلی: از آثار مختصرى كه هنگام تحصيل در نجف تهيه كرده‌ام: -{رساله در برهان‌} -{رساله در مغالطه‌} -{رساله در تحليل‌} -{رساله در تركيب‌} -{رساله در اعتباريات‌} (افكارى كه ساخته خود انسان است) -{رساله در نبوات و منامات‌} از آثارى كه در اوقات اقامت تبريز تأليف شده: -{رساله در اثبات ذات‌} -{رساله در اسماء و صفات‌} -{رساله در افعال‌} {- رساله در وسائط ميان خدا و انسان‌} -{رساله انسان قبل‌الدنيا} -{رساله انسان فى‌الدنيا} -{رساله انسان بعدالدنيا} -{رساله در ولايت‌} -{رساله در نبوت‌} (در اين رساله‌ها ميان عقل و نقل تطبيق شده است). - كتاب‌{سلسله انساب طباطبائيان آذربايجان.} ادامه در👇👇
ادامه قبل: آثارى كه در قم به رشته تحرير درآمده است: -{تفسير الميزان‌} كه در 20 جلد منتشر شده است. در اين كتاب با روش بى‌سابقه‌اى آيه با آيه تفسير شده است. -{اصول فلسفه (روش رئاليسم)} در اين كتاب فلسفه شرق و غرب بررسى مى‌شود. -{حاشيه كفايةالاصول‌} -{حاشيه بر كتاب اسفار} ملاصدرا كه در 9 جلد منتشر شده است. -{وحى يا شعور مرموز} - دو رساله در ولايت و حكومت اسلامى (فارسى و عربى) - مصاحبه‌هاى سال 1338 با پرفسور كربن، مستشرق فرانسوى در يك جلد (تحت عنوان‌{شيعه‌} كه براى بار سوم اخيراً منتشر گرديد). - مصاحبه‌هاى سال 39 و سال 40 با نامبرده در يك جلد (تحت عنوان‌{رسالت تشيّع در دنياى امروز} منتشر شده است). -{رساله در اعجاز} -{على والفلسفة الالهيه‌} (به فارسى نيز ترجمه شده است). -{شيعه در اسلام‌} -{قرآن در اسلام‌} - مجموعه مقالات، پرسش‌ها و پاسخ‌ها و بحث‌هاى متفرقه علمى، فلسفى و ... -{سنن‌النبى‌} كه اخيراً با ترجمه و تحقيق توسط جناب آقاى محمد هادى فقهى منتشر شده است
پله پله تا اجتهاد جامع
ادامه قبلی: از آثار مختصرى كه هنگام تحصيل در نجف تهيه كرده‌ام: -{رساله در برهان‌} -{رساله در مغال
نکته: رساله های مرحوم علامه تبیین مبانی و زیربناهای نظام تفسیری ایشان در تفسیر المیزان است،و اکثر این رساله ها تفسیر موضوعی قرآن کریم است،یعنی علامه ابتدا نظام تفسیر حاکم بر قرآن را در قالب چند رساله علمی به صورت تفسیر موضوعی بیان کردند و بعدا با همین نظام مدوّن تفسیر المیزان را نوشتند،پس این رساله ها خلاصه فنی و دقیقی از المیزان حساب می شود،شبیه رابطه دو رساله بدایة الحکمة و نهایة الحکمة با اسفار اربعه ملاصدرا، یعنی علامه در مقدمه تفسیر المیزان فرموده مباحث المیزان بر یک نظام معرفتی در ۹محور استوار است و این رساله ها تبیین آن ۹محور است، پس اگر شخصی به این رساله ها مسلط بشود بر کل نظام فکری علامه و المیزان مسلط می شود. برای تحقیق بیشتر درباره نظام حاکم بر المیزان به مقدمه آیت الله جوادی آملی بر مقدمه ترجمه المیزان مراجعه کنید(خصوصا بحث غرر آیات و آیات زیر بنایی)
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه).amr
حجم: 10.56M
77-تبیین گوشه ای از ابعاد معنوی و علمی و اجتماعی علامه طباطبایی(قدّس سرّه)-(سخنرانی در همایش بزرگداشت علامه طباطبایی) @avaymarefat
🌺گلی هدیه به شاگردان 🌺 .استادی درشروع کلاس درس، لیوانی پراز آب را بالا گرفت تا همه ببینند. از شاگردان پرسید: به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟ شاگردان جواب دادند:۲۰۰ گرم ، ۳۰۰ گرم ، ۳۵۰ گرم و ... استاد گفت:من هم بدون وزن کردن دقیقا نمی دانم وزن لیوان چقدر است. اما سوال من این است: اگر من این لیوان آب را چند دقیقه همین طور نگه دارم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شاگردان گفتند: هیچ اتفاقی نمی افتد. استاد پرسید:خوب، اگر یک ساعت همین طور نگه دارم، چه اتفاقی می افتد؟ یکی از شاگردان گفت: دست تان کم کم درد میگیرد. حق با توست... .حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟ شاگرد دیگری گفت: دست تان بی حس می شود. عضلات به شدت تحت فشار قرار میگیرند و فلج می شوند. و مطمئنا کارتان به بیمارستان خواهد کشید . استاد گفت: خیلی خوب است. ولی آیا در این مدت وزن لیوان تغییرکرده است؟ شاگردان جواب دادند: نه پس چه چیز باعث درد و فشار روی عضلات می شود؟ درعوض من چه باید بکنم؟ شاگردان گیج شدند. یکی از آنها گفت: لیوان را زمین بگذارید. استاد گفت: دقیقا مشکلات زندگی و مشکلات معنوی و اخلاقی و معرفتی هم مانند این موضوع است. و این مشکلات به دو دسته تقسیم می شوند بعضی از آنها با برنامه ریزی دقیق و صحیح و پیگیری جدی در کوتاه مدت حل می شوند و بعضی دیگر نیاز به صبر و تلاش و برنامه ریزی بلند مدت دارند کم کاری و تأخیر در برنامه ریزی و اجرا باعث می شود که آنها را در ذهن نگه دارید اگر آنها را چند دقیقه در ذهنتان نگه دارید.اشکالی ندارد. اگر مدت طولانی تری به آنها فکر کنید، به درد خواهند آمد. اگر بیشتر از آن نگهشان دارید، فلجتان می کنند و دیگر قادر به انجام کاری نخواهید بود.پس فکرکردن به مشکلات زندگی و برنامه ریزی و اقدام به موقع مهم است. و اگر مشکلی هنوز حل نشده سعی کنیم در اولین فرصت با برنامه ریزی حل کنیم و اگر به هر دلیلی حل نشد سعی کنیم موقع عبادت و نماز و دعا و همینطور درپایان هر روز و پیش از خواب، آنها را زمین بگذاریم. به این ترتیب تحت فشار قرار نمی گیریم، هر روز صبح سرحال و قوی بیدار می شویم و قادر خواهیم بود از عهده هرمسئله و چالشی که برایمان پیش می آید، برآییم! زندگی همین است!! @avaymarefat
با سلام یک عالمی از یک نفر پرسید به دیدارعلما میروی؟در جلسات اخلاق شون شرکت میکنی؟جواب داد نه،عالم پرسید آیا مشتاق زیارت امام زمان علیه السلام هستی؟اگر به شما بگویند امام زمان علیه السلام در فلان جاست میروی؟جواب داد بله، عالم گفت مگر نمیدانی عالمان بزرگ باب ورود به امام هستند آنها ورثه انبیا و امامان هستند و اتصال معنوی به امام دارند اگر می خواهی به امام متصل شوی و زیارت کنی باید از باب علما و اولیا و جلسات معنوی و اخلاقی و روضه و دعا و کتب معنوی ورود کنی
سؤال ۱: عمل به مکروهات در سیر الی الله چقدر مضر است؟ . بزرگان نظر و دستورشون درباره این دسته از اعمال چی بوده؟ . چنانچه کسی مرتکب به مکروهات علی الخصوص مکروهات بزرگ، آیا دستور خاصی برای رفع آن هست؟