🗓روز بزرگداشت شیخ کلینی/۵
💠رهبرانقلاب
‼️من دو سه سال پیش، به مناسبتی خدمت حضرت امام رسیدم تا پیشنهادی را در میان بگذارم. به ایشان عرض کردم که به اعتقاد من، پیروزی این نظام، فقط به آبروی روحانیتِ زمان ما انجام نگرفت؛ بلکه آن سرمایهیی که ما خرج کردیم تا این انقلاب - که واقعاً معجزه بود - به پیروزی برسد، عبارت از آبروی ذخیره و نقد روحانیت شیعه، از زمان شیخ کلینی و شیخ طوسی تا زمان ما بود. امام هم در آن روزی که این مطلب را عرض کردم، مطلب را تلقی به قبول کردند، معلوم بود که نظر شریف خود ایشان هم همین میباشد و این واقعیتی است. ما اگر آن ریشهی تاریخی را نداشتیم، مردم آن محبت و اعتماد را به ما نداشتند و به اشارهی روحانیت حرکت نمیکردند؛ به طوری که بیایند و جان و فرزندانشان را در راهی قربانی کنند. مگر آسان است؟ آن پشتوانه و ذخیره وجود داشت و حالا هم در نظام جمهوری اسلامی تبلور پیدا کرده است. این نظام، نظام اسلامی است و من و شما هم که معمم هستیم، مظاهر اسلامیم. اگر امروز که دین و روحانیت، قدرت پیدا کرده است، عملی انجام بدهیم که - خدای نکرده - اندک اختلال و خدشهیی در آن سرمایه و ذخیرهی قرنها به وجود بیاید، ضایعهیی خواهد بود که دیگر جبران آن، با یک نسل و دو نسل ممکن نخواهد بود. امروز، اگر روحانیت از زىّ خود خارج بشود و قدرتطلبی و قدرتنمایی و سوء استفاده بکند و اگر عملی از او سر بزند که حاکی از ضعف تقوا و ورعی باشد که مردم در او سراغ کردند و به او اعتماد دارند، هر کدام از اینها لطمهاش غیرقابل جبران است ۶۸/۵/۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 #نبی_اکرم(ص) _ که مبشّر و نَذیر هستند _ وقتی #خبر (نبأ) میآورند، اخبار را بهگونهای #تنظیم میکنند که ما را تربیت کنند و #بزرگ کنند.
آن حضرت بهگونهای اخبار را تنظیم میکنند که ما از طوفان و #زلزله، نه میترسیم و نه امیدوار میشویم؛ نه در #بهار خوشحال میشویم و نه در #پاییز غصه میخوریم؛ بلکه #بیم_و_امیدِ دیگری و شور و محبتِ دیگری را در ما زنده میکنند که ما را بهسمتِ #حضرت_حق سیر میدهد.
#سیاست_تنظیم_خبر
#استاد_میرباقری
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 ما در #خبررسانی میگوییم: «#باران_بارید» یا «#نسیم_وزید»!
اما قرآن کریم میفرماید: «أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً» و «يُرْسِلُ الرِّيَاحَ».
این #دو_نوع_خبر وقتی تکرار شد و در جان انسان نشست، #دو_نوع_نگاه_به_عالَم را در انسان ایجاد میکند؛
یکی همۀ امیدش به باد و باران است و از #قوانین_عالم_ماده میترسد و دیگری میداند که اینها کارهای نیستند و همۀ عالَم هستی را #ظهور_ارادۀ_حضرت_حق میداند و علم و اراده و حکمت و رحمت الهی را در ورای همۀ وقایع مشاهده میکند.
#سیاست_تنظیم_خبر
#استاد_میرباقری
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 ازطریقِ سیاستِ تنظیمِ خبر، #جنگ_شناختی راه میاندازند.
نمیخواهند واقعه را، همانطور که هست، گزارش دهند، بلکه میخواهند بیم و امید خاصی ایجاد کنند تا پشتِسرِ آنها حرکت کنیم.
#سیاست_تنظیم_خبر
#استاد_میرباقری
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 #خبر_فاسق گاهی آهنگِ فلسفه و علم پیدا میکند و باطل با حق ممزوج میشود تا تشخیصِ بُطلان مشکل شود.
💥 #نبأ_فاسق برای اینکه فحشا و #همجنسگرایی را به یک #عاطفۀ_معقول تبدیل کند، گزارۀ علمی تولید میکند و در روانشناسی میگوید نیاز جنسی انسانها یک طیف است!
#سیاست_تنظیم_خبر
#استاد_میرباقری
11.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 بسیاری از آثار هنریِ مدرن همان #خبر_فاسق است؛
میخواهد #روابط_نامشروعِ زن و مرد را ازطریقِ زبان حیوانات و جمادات (مثل زنبورعسل و اتومبیل) به #کودک القا کند و عشقورزیِ ناهنجار را یک #هنجار جلوه دهد.
#سیاست_تنظیم_خبر
#استاد_میرباقری
ده گفتار از رهبرمعظم انقلاب در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم(ع):
چهره تحریفشده امامزادگان(ع) در تاریخ شیعه
برنامه بحث ما در روزهاى آینده این است:
اوّلاً معنا میکنیم که امامت براى چیست و چرا باید بعد از پیغمبر عدّهاى به نام «امام» در میان جامعه وجود داشته باشند؟ دیگر اینکه اصلا امامت داراى چه فایدهاى است؟ دارای چه اثرى است و برای تأمین چه هدفی مقرّر شده؟
یک بحث دیگرى دنبال این داریم و آن این است که خطمشى کلّى امامان چه بوده؟ آیا آن هدفهایی که براى امامت مورد نظر بود، در زندگى امامها منعکس بود یا نبود؟ و اگر بود، در چه دورهاى و در چه زمانى و به چه صورتى بود؟ دورههاى زندگى ائمّه(ع) را تقسیم خواهیم کرد، که چند دوره است.
از اینکه گذشتیم، مناسبات اینها را داریم: مناسباتشان با قدرتها _ با منصور،هارون و با دیگران _ مناسباتشان با شیعیان. آیا شیعیان جمعیّتى بودند مرید یک آقایى به نام موسیبن جعفر(ع) بدون اینکه همدیگر را بشناسند، بدون اینکه با هم ارتباطى داشته باشند؟ یا نه، این افراد مهرههایى بودند در یک تشکیلات؟ اینها را رسیدگى میکنیم و شواهدى براى آنچه مورد نظرمان است که در روایات هست، برایتان میخوانم.
بعد میرسیم به اینکه کسانى در تاریخ تشیّع بودهاند که متأسّفانه از نظر عامّه کسانى که به تاریخ اسلام و تاریخ شیعه مراجعه میکنند، بدنامند. آنهایی که خیلى احتیاط میکنند، لعنتشان نمیکنند؛ فوقش میگویند خدا هر جور که میداند، با آنها عمل کند.
آنها چه کسانی هستند؟ آنها یک سلسله امامزاده هستند. جرم اینها چه بوده؟ جرم اینها این بوده است که در مقابل قدرتهاى زمان قیام کردند و غالبا هم کشته شدند، بعضىها هم البتّه به اَجَل طبیعى مردند و کشته نشدند؛ از قبیل زیدبن علیبن الحسین، محمّدبن عبداللهبن حسنبن حسنبن علی، حسینبن علی1(شهید فخّ)، محمّدبن ابراهیمبن اسماعیلبن طباطبا2 و ابراهیمبن عبداللهبن حسن3.
یک عدّهاى هستند از این قبیل که شما در کتب تاریخ که نگاه کنید،گریه امام براى کشته شدن اینها نقل شده، امّا چهره اینها یک چهره منفورى است، براى خاطر اینکه گفته میشود اینها بیاجازه امام خروج کردند، قیام کردند و امام راضى نبوده است.
درباره اینها هم یک بحث هست که آیا واقعا قضیّه همین بوده؟ آیا آنها منفور امام بودند؟ یا اگر منفور امام نبودند و محبوب امام بودند، آیا امام به کار اینها راضى بوده یا نبوده؟ و اگر به کار اینها راضى بوده است، آیا به اینها کمک هم میکرده یا نمیکرده؟ در اینجا هم ما یک بحثى داریم که اتّفاقا از سایر بحثهایی که در این زمینه خواهیم داشت، شاید مفصّلتر و مبسوطتر باشد و شواهد و قرائنی براى آنچه خودمان فکر کردهایم، در دست است.
بعد یک مسئله دیگرى پیش مىآید و آن، مسئله تقیّه است. البتّه مسئله تقیّه یک مسئله فقهى است و خیلى مفصّل. بحث ما درباره تقیّه یک بحث جانبی و حاشیهاى است، به این معنا که تا زندگى ائمّه(ع) به آن صورت که ما میگوییم، مطرح میشود، یک عدّه میگویند: آقا پس تقیّه چه شد؟ ما روشن میکنیم که آیا تقیّه به آن صورتى که ما میگوییم، با زندگى ائمّه(ع) منافاتى دارد یا ندارد و اگر منافات ندارد، پس معنى تقیّه چیست و ائمّه(ع) چگونه تقیّه کردهاند و روایات تقیّه را برای شما میخوانیم.
بعد که براى شما روشن شد تقیّه به چه معنا است، آن وقت میفهمید که ائمّه(ع) چگونه تقیّه میکردهاند و سعى میکنیم آنچه را که گفتیم، با روایات ائمّه(ع) و کلمات خودشان اثبات و روشن کنیم.
فلسفه و هدف امامت
در این باره صحبت کردیم که سیره امامان(ع) از نظر ما ناشناخته است و سیرتمان باید این باشد که آنهارا بشناسیم و گفتیم که شناسایی اینها به نام و نشان و پارهای خصوصیّات، حرف تازهای نیست.
ادامه👇
وقتى که کسی درباره یک چهره معروفى مثل گاندى حرف میزند یا کتاب مینویسد، اگر بپردازد به اینکه گاندى در چه سالى و چه ماهى و از چه پدر و مادرى به دنیا آمده است، آیا شما که نه شیعه گاندى هستید، نه گاندى امام شما است، با خواندن یک چنین کتابى قانع خواهید بود که گاندى را شناختهاید؟ یقینا نه.
آنچه در زمینه شناخت شخصیّتى مثل گاندى براى شما قانعکننده است، این است که بدانید گاندى در هندوستان چه کرد، با کدام دشمن روبهرو بود، انگیزه او در مخالفت با این دشمن چه بود، براى اجراى این عمل از چه برنامهها و چه وسائلى استفاده کرد. اینها براى شما مهم است.
در مقابل نگاه کنید به آنچه که توسط شیعیان بهعنوان بیوگرافى امامان(ع) به تحریر درآوردهاند. در اینجا شما بسى حیرتزده خواهید شد؛ زیرا خواهید دید که در این کتابها، چیزى که وجود ندارد، همین مسائل است. بالاخره برای شما شیعه امام صادق(ع)، بعد از چهارده قرن معلوم نشد که امام صادق(ع) حرف حسابش در این دنیا چه بود؛ آخر هم نفهمیدید. آیا ایشان بنا داشتند که در جامعه اموى در اوّل کار و در جامعه عبّاسى در آخر زندگى، مثل یکى از افراد علاقهمند و وفادار آن امپراتورى زندگى کنند؟ یا نه، یک آدم مخالفى بودند؟ اگر مخالف بودند، آیا این مخالفت را به صورت غصّهها و روضهها و ناراحتىها در خود حفظ کردند و در دل نگه داشتند تا به فوت ایشان منجر شد؟ یا نه، این را به یک صورتى ظاهر کردند؟ هیچ معلوم نیست.
در روزگارى که پیشرفتهاى فرهنگ فکرى عالَم، مخصوصا فرهنگ انقلابى جهان، همه جا به اصالت شیعه و موافقت این آیین با سنّت پروردگار در تاریخ و در انسان گواهى میدهد و جا دارد انسانیّت سخن امام شیعه را بفهمد و بشناسد، وقتى که برمیگردیم به تاریخ صدر اسلام، مىبینیم چهره بزرگان این مکتب ناشناخته است. اگر نبود کوشش عدّهاى از بزرگان سَلَف ما که سخنان این بزرگواران را حفظ کردند، ما امروز از تشیّع چیزى در دست نداشتیم؛ چون رجال تشیّع را نمیشناختیم.
پانوشتها
1- از نوادگان امام حسن(ع) و یکی از رجال برجسته و با فضیلت بنیهاشم که منصور دوانیقی پدر، دایی، جد و عموی مادری وی را کشت. او با کمک مردم مدینه قیامی بر ضدّهادی عبّاسی کرد و در راه حرکت به مکّه در سرزمین فخّ به شهادت رسید.
2- (173 _ 199هـ) از نوادگان امام حسن(ع) که در کوفه قیام کرد و بر آن مسلّط شد و مردم را به اهل بیت(ع) دعوت نمود. او به صورت ناگهانی از دنیا رفت.
3-(103 _ 145 هـ) از نوادگان امام حسن(ع). وی بر ضدّ منصور قیام کرد و در منطقهی باخمراء در نزدیکی کوفه به شهادت رسید.
🎭 #ادبی_هنری
🔹 گزیده اسناد لانه جاسوسی آمریکا در تهران منتشر شد
🔸 کتاب «آنجا سفارت نبود» که بررسی گزیدهای از اسناد لانه جاسوسی سفارتخانه آمریکا در ایران میباشد به همت محمد مهدی زارعی از اساتید حوزه علمیه قم، قلمی و روانه بازار نشر شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، این کتاب در دو فصل و 22 بخش و در 240 صفحه، به رشته تحریر درآمده و با بیانی ساده و روان به بررسی بخشی از اسناد کشف شده در لانه جاسوسی که مؤید مأموریتهای مخفی دیپلماتهای آمریکایی در ایران، قبل و بعد از انقلاب میباشد، پرداخته است.
در بخشهایی از این کتاب اسناد مربوط به تلاش برای حذف حضرت امام(ره) و انحراف نهضت توسط چهرهها، مبارزه نظری با اصل ولایت فقیه، امید آمریکا به شخصیتهای به اصطلاح میانهرو، همچنین اسناد مربوط به ارتباط برخی شخصیتها با سفارت آمریکا مانند کریم سنجابی، عباس امیر انتظام، داریوش فروهر و الهیار صالح بررسی شده است.
@gharar_a
🔸حجت الاسلام #سید_حسین_آقامیری، از اقدامات برادرش #سید_حسن_آقامیری اعلام برائت و برای او طلب اصلاح کرد.
🔻متن یادداشت را بخوانید:
🔹بسم الله الرحمن الرحیم
رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فقیر
🔹سختیها و وحشتها و اهوال گوناگونی در قیامت برای انسان وجود دارد و فرقی هم بین مؤمن و غیر مؤمن نیست؛ "یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ وَ اُمِّه وَاَبیهِ وَ صاحِبَتِه وَ بَنیهِ لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیه". امروز همه ما شرایط خود را برای ورود در یک چنین معرکهی سختی که اهمّیّت و دشواری آن اصلاً برایمان قابل تصوّر نیست، آماده میسازیم؛ «یوم یجعل الولدان شیبا». به خدای متعال پناه میبریم، چراکه همه ما در معرض گرفتاریهای مختلف نفس هستیم و هیچکدام از گزند و کید شیطان در امان نیستیم. برهمین اساس و به جهت وظیفه و مسئولیت، نکاتی را در مورد، برادرم آقای #سید_حسن_آقامیری عرض می کنم.
🔹البته دوستان و عزایزانی که در این سالها با حقیر ارتباط دارند کاملا به نظر بنده واقفند و این مرقومه برای آنها مطلب جدیدی ندارد اما به جهت سوالات و گلایه هایی که در مورد بعضی موارد گذشته و این مسأله اخیر پیش آمده بود لازم دانستم نگاهم را به صورت روشن بیان کنم.
🔹با این مقدمات به صراحت عرض میکنم که حقیر از جهت مبانی فکری و برآیند عملی، با ایشان اختلاف نظر مبنایی دارم. برای فهم صحیح و دقیق از گوهر معارف دینی می بایست سیر متمرکز و مشخص تحصیلی تحت نظر استاد خبره داشت و از التقاط و برداشت ذوقی و سلیقه ای و مطالعات پراکنده و سطحی احتراز کرد. تفکر اگر از یک مبدا و مبنای روشن نباشد جز به هم بافتن حق و باطل، ماهیتی برای توجیه مسیر غلط ندارد.
متأسفانه نتیجه نگاه سطحی به دین بیش از هر کسی دامنگیر جوانان بی دفاع می شود و این گناهی بزرگ است.
🔹البته واقعا صمیمانه امیدوارم ایشان به شکرانه ی استعدادها و توانمندیهایی که دارند تلاش در اصلاح این روندکنند و از فرصت کوتاه عمر و داشته های خود به بهترین شکل استفاده نمایند. اصرار برعمل غیر صالح از جانب خود فرصت دفاع را سلب میکند.
🔹تمام عمر ما در اینجا ولو خیلی طولانی، در برابر ابدیتی که در پیش داریم یک لحظه هم نیست.
نمیتوان از روز موعودی که با لطائف باطن عمل و فکر و نیتمان مواجه میشویم، غافل ماند.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته
🗓سالروزمعراجپیامبر
💠امام خمینی
‼️تا ما در حجاب خودبینی هستیم، شیطانی هستیم و از محضر رحمان مطرود و چه مشکل است شکستن این بت بزرگ که مادر بتها است، یک عمر نماز رو به خود به جا میآوریم و چه دردناک است نماز که باید معراج ما باشد و ما را به سوی او بَرَد به سوی خود ما و تبعیدگاه جهنم میبرد! ۶۱/۲/۸
💠رهبرانقلاب
‼️امروز، حوزه علمیه از زمان خودش خیلی عقب است. حساب یک ذرّه و دو ذرّه نیست. مثل اینستکه دو اسب سوار در یک وادی همراه هم بروند و یکی اسبش از دیگری تندروتر باشد و آنکه اسبش کندروتر است، بعدا به اتومبیل دست پیدا کند. طبیعی است آنکه اسبش تندروتر است، به گرد او هم نمیرسد. الان وضعیت اینگونه است. امروز امواج فقه و فلسفه و کلام و حقوق، دنیا را فرا گرفته است. حتی در علم اخلاق، یکی از اَعلام حوزه چند سال قبل از این، سفری به انگلستان کرده بودند و در آنجا کتابخانهای را دیده بودند. به من فرمودند یک طبقه از این کتابخانه، کتب اخلاقی بود که فرنگیها در چند سالِ اخیر نوشتهاند! در آن چند سال، حوزه علمیه قم، چند کتاب اخلاق بیرون داده بود؟ یک هزارم آن؟ گمانم کمتر از این مقدار است! این تازه اخلاق است که میدانید غرب با اخلاق سرآشتی ندارد. ولی ما بعد از «معراج السعادة» و «جامع السعادات»، در حوزه هایمان، چه کتابی نوشتیم؟ البته بعدها در چند سال اخیر، چند کتاب اخلاق نوشته شده است اما چیزی که بشود به عنوان یک کتاب علمی ارائه کرد داریم؟! ۷۴/۹/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز احداث مسجدجمکران
💠رهبرانقلاب
‼️قوام حیات معنوی انسان به توسّل و ذکر است که این در مساجد الهی، برای انسان فراهم است، مخصوصاً آن مساجدی که اثری و نشانهای از اولیاءالله در آنها باشد طبعاً معنویّت آن مکان بیشتر است و این مسجد معنوی و مبارک جمکران جزو این گونه مساجد است که توجّه و تضرع به خدای متعال در آن برای انسان فراهمتر است. در پیش از انقلاب اهل معنا، دلدادهی به این محل بودند لکن تودهی مردم، حتّی ما طلبهها از مسجد جمکران غافل بودیم. یکی از عیوب حاکمیّت دستگاههای سیاسی غیر دینی غفلت است و مردم از ارزشهایی که دم دست آنها است و میتوانند استفاده کنند غافل میمانند اما وقتی حاکمیّتِ مسلّط بر جامعه، یک حاکمیّت معنوی و الهی بود، خاصیّت طبیعی آن همین است که معنویّات رواج پیدا میکند و بحمدالله این چیزی است که امروز اتّفاق افتاده! ۸۹/۸/۶
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini