eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
364 دنبال‌کننده
1هزار عکس
232 ویدیو
270 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔صعوبت فتوا بر اساس ابزار جدید در تحلیل حضرت آیة‌الله العظمی مکارم شیرازی(زیدعزه) ⁉️مانند تبیین فقهی عدم کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح 👈میگویند در مسأله عیدفطر چه شد که اختلاف بوجود آمد و حتی با این که رهبر بزرگوار انقلاب حکم کرده بود بازهم جمع زیادی از مراجع این روز را عیدفطر اعلام نکردند. حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی،‌  امروز در پایان درس خارج فقه خود فرمودند: نامه‌ای در خصوص مسأله عیدفطر به من نوشتند که ناچارم این مسأله فقهی را امروز بیان کنم. می‌گویند در مسأله عیدفطر چه شد که اختلاف بوجود آمد و حتی با این که رهبر بزرگوار انقلاب حکم کرده بود بازهم جمع زیادی از مراجع این روز را عیدفطر اعلام نکردند. ایشان افزودند: جواب این مساله را خود رهبر معظم انقلاب دادند که سرچشمه آن اختلاف فتواست برخی فتوایشان این بود که رؤیت هلال با چشم مسلح کافی است و بعضی آن را کافی نمی دانستند. معظم له اظهار داشتند: مستند حکم رهبری هم چشم مسلح بود حال اگر این مستند برای فقیهی قابل قبول نباشد و بگوید هلال باید با چشم عادی دیده شود آن حکم چون مستند به مدرکی است که برای این  فقیه حجت نیست آن حکم برای این فقیه حجیت ندارد. حضرت آیة‌الله العظمی مکارم شیرازی یادآور شدند: برخی به ما ایراد می گیرند شما که با مسائل روز بسیار آشنا هستید خوب بود رویت با چشم مسلح را کافی می‌دانستید. ایشان در پاسخ خاطر نشان کردند: اگر شما وسایل جدید را در رویت هلال کافی بدانید باید این وسائل را همه جا کافی بدانید یعنی در تمام مسائلی که در فقه رؤیت در آن لازم است استفاده از دوربین، تلسکوپ و میکروسکوپ باید کافی باشد و آن را حجت بدانید و این موضوع نباید تنها در رؤیت هلال ماه منحصر شود. معظم له با اشاره به هفت موضوع فقهی در این راستا فرمودند: اولین مساله حد ترخص است، اگر شما از ده فرسخی با دوربین، دیوارهای شهر را دیدید و با وسایل امروزی صدای اذان مؤذن شهر را شنیدید؛ آیا قائل به این می‌شوید که حد ترخص در ده فرسخی است. یا اینکه با چشم و گوش عادی لازم می دانید. ایشان تأکید کردند: تمام بحث ما در این است که  آیا اطلاقات رؤیت عام است و شامل رؤیت با وسیله یا بدون وسیله می‌شود، یا اطلاق، هر دو را در برمی‌گیرد و یا این‌که اطلاقات رؤیت منصرف به رؤیت عادی و معمولی است، ما معتقدیم اطلاق منصرف است. مسأله دوم، در بسیاری از موارد وجود ذرات بسیار ریز خون در شیر است که تنها با میکروسکوب دیده شود؛ اما با چشم عادی قابل رؤیت نیست. آیا در اینجا حکم به نجاست و حرمت می‌شود یا باید حکم به پاکی شود. معظم له ادامه دادند: مساله سوم زوال عین نجاست برای طهارت کافی است، اگر عین خون و نجاست زائل شود ولی رنگ آن باقی بماند، فقها می‌گویند وجود رنگ مضر به طهارت نیست؛ در حالی که اگر این رنگ زیر ذره بین قرار گیرد ذرات بسیار کوچک چسبنده خون در شیئ دیده می‌شود، آیا در این صورت حکم به نجاست می‌‌شود. مساله چهارم خونی است که مثلاً از دندان می آید و در آب دهان مستهلک می‌شود، در این صورت حکم به پاکی آن می‌شود؛ اما اگر با میکروسکوپ آب دهان بررسی شود ذرات بسیار ریز خون در آن دیده می‌شود. حال در چنین صورتی می توان حکم به نجاست آن داد؟ معظم له ادامه دادند: مساله پنجم به قول برخی فقها، عرق جنب از حرام نجس است و یا با  آن نمی‌توان نماز خواند، حال اگر شخصی جنب از حرام است و عرقش ظاهراً خشک شده آیا می‌تواند با آن نماز بخواند، در حالی که گاهی اگر با میکرسکوب نگاه کنیم ذرات عرق روی بدن دیده می‌شود. ایشان در ادامه فرمودند: مسأله ششم در مورد خسوف و کسوفی که تنها با تلسکوپ قابل دیدن است و با چشم عادی دیده نمی‌شود آیا باید قائل به وجوب نماز آیات بود. مسأله هفتم درباره مساله زلزله‌هایی است که ما آن را تشخیص نمی‌دهیم؛ اما زلزله‌سنج ها می توانند آن را تشخیص دهند، حال آیا اگر زلزله را مردم تشخیص ندادند و ابزار زلزله سنج آن را تایید کرد، آیا قائل به وجوب نماز آیات برای چنین کسانی هستید؟ به یقین نه. اینها و امثال اینها فروعی است که نمی توان با آن موافقت کرد پس چگونه تنها در رؤیت ماه آن را بپذیریم. معظم له در پایان فرمودند: اضافه بر اینها در زمان پیامبر(صل الله علیه وآله) و ائمه معصومین(علیه السلام) هرگاه ماه رمضان ظاهراً سی روز بود همه روزه می گرفتند چون ماه با چشم غیر مسلح دیده نمی شد و چه بسا اگر دوربین داشتند روز اول ماه بود و روزه اش حرام ، اما همه آن را روزه گرفته بودند آیا باید گفت همه آنها خطا می کردند و معذور بودند یا تنها رؤیت با چشم عادی معیار بود. به یقین پذیرفتن این لوازم بسیار دشوار است.
پله پله تا اجتهاد جامع
🔔صعوبت فتوا بر اساس ابزار جدید در تحلیل حضرت آیة‌الله العظمی مکارم شیرازی(زیدعزه) ⁉️مانند تبیین
سلام علیکم به نظرم رؤیت هلال یه مسأله نجومی علمی فنی است و فقط با ابزار و معیارهای علمی فهمیده می شود نه با نگاه عرفی، لذا اطلاق گیری در آن جا دارد. یعنی موضوعات بر دو قسم هستند موضوعات علمی تخصصی که را ه احراز آن ابزار تخصصی است. و موضوعات عرفی. راه تشخیص این دو موضوع سخت است و باعث اختلاف فتوا. روزه تعبدی است ولی هلال تخصصی، ولی در مسأله حد ترخص حکم تعبدی است و موضوع حد ترخص عرفی است نه تخصصی، لذا ابزار روز در آن جواب نمی دهد. مضافا براینکه از متن روایات فهمیده میشود موضوع عرفی است مثلا درباره سفر، بعضی روایات با فرسخ گفته و بعضی با مسیر یک شبانه روز سفرطی کردن. یعنی یه مقدار مشخص که با چند علامت عرفی مسامحی بیان شده به خلاف رؤیت هلال، که یک مسأله کاملا علمی و تخصصی است. مثل روایات طبی که تعبدی نیست و باید با معیارهای طبی دقیق روز سنجیده شود. و مثل روایات مربوط به علوم تجربی که باید با علم و تجربه سنجیده شود
🗓سالروز رحلت موذن بزرگوار 🏳مرحوم رحیم موذن زاده 💠رهبرانقلاب ‼️اذان موذن‌زاده، اذان پُرحرارت و پُرمغزی است. ۷۰/۱۲/۱۳ ‼️ من همین‌جا، خلأ اذان در جامعه‌مان را یادآور بشوم. در این تهران، صدای اذان به گوش انسان نمیرسد. چرا؟ اذان، یک شعار اسلامی است. ما با این‌که پشت بلندگو، تا دیر وقتی از شب، شعر یا قرآن یا نوحه بخوانند و مزاحم همسایه‌ها بشوند، مخالفیم. با چنین چیزی، مقابله هم میکنیم؛ اما با این‌که صدای اذان، اول ظهر و مغرب و صبح، بخصوص از حنجره‌ها خارج بشود، صددرصد موافقیم. اذان، چیز خیلی خوبی است؛ چرا در جامعه اذان نیست؟ اذانِ با توجه، به دلها امید میدهد. بانگ اذان، دلهای افسرده را روشن میکند. البته در سحرها، برای اذان صبح، از بلندگو استفاده نکنند؛ با حنجره اشکالی ندارد. هرچند وقتِ بیداری است، اما بلندگو ممکن است اسباب زحمت بشود. همه‌ی ظواهر جامعه، این‌طور باشد. مسجدها در وقت نماز، سرشار و مالامالِ از انسان‌های ذاکر و ساجد و راکع باشد. چشمها، ظواهر را میبینند و پشت چشمها، دلها قرار دارند. خیال نکنید چشمها، شیشه‌یی هستند که در این‌جا گذاشته‌اند. نخیر، پشت چشم، دل و جان و ذهن انسانی است. این چشمها و نیز دلهایی که پشت آنهاست، باید از نشانه‌های اسلام پُر بشوند! ۶۹/۳/۲ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قانون و قانون‌گذاری 🏳درپی‌تاسیس مجلس‌شورای‌اسلامی 🏳ضرورت‌قانون‌مداری‌درکلام‌رهبری/۶ 💠رهبرانقلاب ‼️یك قانون، صددرصد درست هم نباشد، اما از بی‌قانونی بهتر است.۹۲/۲/۲۵ ‼️گاهی قانون ناقص و معیوب است؛ امّا همان قانون معیوب هم اگر چنانچه عمل نشود ضرر آن عمل نشدن، بیشتر از ضرر عمل كردن به قانون است‌.۹۲/۶/۶ ‼️اگر قانون نقص و ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامی که قانون، قانون است، حتماً بایستی به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود.۸۷/۶/۲ ‼️بنده به خیلی از این قوانینی که در مجلس تنظیم میشود، اعتقادی ندارم و آنها را قبول ندارم، ولی وقتی قانون شد، بنده هم به‌صورت یک قانون عمل میکنم و مخالفت نمیکنم. ۸۲/۹/۲۶ ‼️من معتقدم باید به قانون‌ عمل كرد؛ چه به نفع ما باشد، چه به ضرر ما. خیلی از قوانینی كه در مجلس تصویب می‌شود، ممكن است مورد قبول شما نباشد؛ خیلی از مصوّبات دولت ممكن است مورد قبول شما و من نباشد؛ اما به همان چیزی هم كه قبول نداریم، باید عمل كنیم، و این منطق دارد. منطق این است كه قانونِ‌ بد بهتر از بی‌‌قانونی و نقض قانون‌ است. اینكه ما قانون‌ را هرجا طبق میل ما از آب درمی‌‌آید، قبول داشته باشیم؛ هرجا نتیجه‌‌اش طبق میل ما از آب درنمی‌‌آید، قبول نداشته باشیم، منطقی نیست.۸۲/۱۰/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قانون و قانون‌گذاری 🏳درپی‌تاسیس مجلس‌شورای‌اسلامی 🏳ضرورت‌قانون‌مداری‌درکلام‌رهبری/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️آتش به اختیار، بمعنای بی‌قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیانِ پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم و آرامش کشور و عدم سوءاستفاده دشمنان از وضعیت کشور، و مراقب حفظ قوانین باشند؛ این مراقبتها در درجه اول متوجه به نیروهای انقلاب است که دلسوزند، علاقه‌مندند و مایلند که کشور به سمت هدفهای خود حرکت بکند.۹۶/۴/۵ ‼️شما بسیجیها باید به گونه‌یی رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. این فکر غلط باید از ذهنهای دیگران بیرون رود که بسیجی کسی است که مقررات را رعایت نمیکند؛ برعکس، آن کسی بسیجیتر است که مقررات را بیشتر رعایت میکند؛ به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل میسوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است. پس، در محیط کار و زندگی، حتماً اخلاق و مقررات و نظم و انضباط را رعایت کنید و بدانید که وجود شما برای انقلاب، یک ذخیره‌ی تمام‌نشدنی است. ۶۸/۶/۴ @Jahade_tabeini
📚 منتخب الآثار من بحار الانوار ✔️ تلخیص، تنقیح، نقد و توضیح کتابِ گران‌سنگ مرحوم علامه محمدباقر مجلسی قُدّس سرّه 🖊 پژوهشی گروهی تحت اشراف آیةالله ناصر مکارم شیرازی حفظه الله 🏷 جهتِ تفصیلی با کتاب، مقدمه‌ی مجلد اول به قلم آیةالله مکارم شیرازی دامت برکاته را فرمایید. 🔹 ج ۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar.pdf 🔸 ج ۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar2.PDF 🔹 ج ۳ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar3.pdf 🔸 ج ۴ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar4.pdf 🔹 ج ۵ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar05.PDF 🔸 ج ۶ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar06.pdf 🔹 ج ۷ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar07.PDF 🔸 ج ۸ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar08.PDF 🔹 ج ۹ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar09.PDF 🔸 ج ۱۰ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar10.PDF 🔹 ج ۱۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar11.PDF 🔸 ج ۱۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar12.PDF از کانال تفقه تلخیص کتب و مقالات]👇 https://eitaa.com/Talkhisbooks
👓 ⁉️ چطور دلت می‌آید؟ یکی از طلبه‌ها در دیداری از شهید صدر می‌پرسد: «خیلی وقت‌ها دچار بی‌حوصلگی می‌شوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها می‌کنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!» و پاسخ می‌دهد: «کسی که توطئه‌ها و دسیسه‌ها و تبانی‌ها بر ضد اسلام و تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی که نسبت به مبانی اسلامی می‌شود را می‌بیند چگونه دلش می‌آید که مطالعه و کار جدی و بی‌وقفه را رها کند؟!» 📗 السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج‏٢، ص٢٨٩
3-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل .amr
8.53M
3-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل جمع بندی نهایی احادیث عقل و جهل در اصول کافی و ترجمه روایات
1-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل.amr
7.17M
1-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل تفاوت معنایی الفاظ مشترک بین منابع دینی و غیر دینی به صورت عام و خاص، تباین، عموم من وجه یا تساوی، تطبیق آن در لفظ عقل و جهل. معنای جامع عقل در منابع دینی
3-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العلم و العالم.amr
7.14M
4-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العلم و العالم
2-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل.amr
3.16M
2-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل قرآن و روایات با زبان تشبیه و تمثیل حقایق ماورای عالم دنیا و معارف را بیان می کنند. یعنی لسان آن متشابه است. و همین باعث اختلاف برداشت موافقان و مخالفان مباحث عقلی مثل فلسفه و عرفان از دین و منابع دینی شده است
4-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العلم و العالم.amr
7.65M
5-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العلم و العالم(ب)