eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
364 دنبال‌کننده
1هزار عکس
232 ویدیو
270 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ * 🔻متأسفانه بعضي از دوستان، شايد درست منظور مرحوم آية اللّه كشميري را متوجه نشده بودند و از ایشان نقل كرده بودند كه «اگر كسي زيارت عاشورا بخواند چوب دارد.» 🔸بعضي از بندگان خدا از شهرستان زنگ مي ‏زدند و در مورد صحت این سخن مي‏ پرسيدند. گفتم من اين جمله را از ايشان نشنيده ‏ام و نمي‏ تواند صحيح باشد. اين همه ‏بركات مادي و معنوي برای زیارت عاشورا از خود متن زيارت عاشورا بر مي‏ آيد. 🔹بله ايشان يك جمله‏ اي مي‏ گفتند كه هدف حضرت ‏سيد الشهداء (علیه السلام) با دادن بهترين و عزيزترين افراد در مسير خداي متعال و دين خدا خيلي بلند است؛ حالا كه شما مي‏ خواهيد زيارت عاشورا بخوانيد يك نيت كوچك مادي را در نظر نگير و همتت را بلند قرار بده و فكرت را ارتقاء بده و خودت را با متن زيارت عاشورا هماهنگ كن. 🔸حال كه در زیارت عاشورا مقام محمود مي‏ خواهي آن وقت ديگر براي يك امر كوچك مادي اين قدر خودت را پائين نياور. وقتي از آن‏ ابزار عظيم و بلند داري استفاده مي‏ كني(زیارت عاشورا) اگر نيت كوتاه شد و هدف بسيار كوچك و مادي شد با حكمت جور در نمي‏ آيد و موازنه در كار نيست. 🔹شما داري مي‏ گوئي يا اباعبداللّه شما عزيزترين افرادتان را كه يك موي آن‏ ها شرافت داشت بر افراد زيادي آن‏ ها را در راه خدا دادي؛ آن وقت‏ بنشيني پاي زيارت عاشورا و يك چيزي بسيار كوچكي را مسألت كني. همه دنيا در نزد خداي متعال كوچك است تا چه رسد به يك مسأله جزئي آن. 🔸از زيارت عاشورا بايد ملاقات با حضرت بقية اللَّه (علبه السلام) ‏را خواست؛ از حضرت اباعبداللّه‏ (عليه السلام) بايد مقام محمود را خواست؛ باید عاقبت به خيري را خواست. امور مادی و مشکلات جزئی را با توسلات و دستورهای دیگر مثل استغفار باید حل کرد. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
🔴مطالبات برزمين مانده امام خميني از حوزه‌هاي علميه 🖊احمدحسين شريفي 🔸(ره) در بند (ط) وصيت‌نامه (صحيفه امام، ج21، ص424-426) خود خطاب به چند نکته مهم را يادآور مي‌شود: 1️⃣از مهم‌ترين شگردهاي مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌هاي علميه خواهد بود: «يكى از راه‌هاى با اهميت براى مقصد شوم آنان و خطرناك براى اسلام و حوزه‏هاى اسلامى نفوذ دادن افراد منحرف و تبهكار در حوزه‏هاى علميه است، كه خطر بزرگ كوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه‏ ها با اعمال ناشايسته و اخلاق و روش انحرافى است و خطر بسيار عظيم آن در دراز مدت به مقامات بالا رسيدن‏ يك يا چند نفر شياد كه با آگاهى بر علوم اسلامى و جا زدن خود را در بين توده‏ ها و قشرهاى مردم پاكدل و علاقه‏ مند نمودن آنان را به خويش و ضربه مهلك زدن به حوزه‏ هاى اسلامى و اسلام عزيز و كشور در موقع مناسب مى‏باشد.» 2️⃣خطر روحاني‌نمايان براي اسلام به مراتب از خطر ملي‌گراها و روشنفکران مصنوعي بيشتر است؛ اينان «اگر مجال يابند از همه پرخطرتر و آسيب رسانترند». 3️⃣نفوذي‌ها ممکن است ده‌ها سال با مشي اسلامي و مقدس‌مآبي در حوزه‌هاي علميه و در ميان مردم با صبر و حوصله زندگي کنند «و در موقع مناسب مأموريت خود را انجام مى‏دهند.» 4️⃣هر چند خطر نفوذ منحصر در حوزه‌هاي علميه نيست، و بايد نسبت به همه بخش‌هاي جامعه حساسيت ويژه وجود داشته باشد؛ اما «از همه لازمتر حوزه‏ هاى علميه است كه تنظيم و تصفيه آن با مدرسين محترم و افاضل سابقه‏ دار است با تأييد مراجع وقت.» 5️⃣يکي از راه‌هاي لازم و ضروري خنثي‌کردن نقشه‌ها و توطئه‌هاي دشمنان عليه اسلام و حوزه‌هاي علميه در عصر حاضر «قيام براى نظام دادن به حوزه‏ ها ... است؛ كه علما و مدرسين و افاضل عظيم الشأن صرف وقت نموده و با برنامه دقيق صحيح حوزه‏ ها را و خصوصاً حوزه علميه قم و ساير حوزه‏ هاى بزرگ و با اهميت را در اين مقطع از زمان از آسيب حفظ نمايند.» 6️⃣اهتمام به فقه و فقاهت و محافظت از ميراث سلف و تلاش در جهت افزودن دقت‌ها و ابتکارها و تحقيقها بر ميراث فقهي گذشتگان؛ و جلوگيري از انحراف از فقه سنتي که موجب سست شدن ارکان تحقيق و تدقيق خواهد شد. 7️⃣افزون بر فقه در ساير رشته‌هاي ديگري که مورد نياز اسلام و جامعه اسلامي است بايد افرادي تربيت شوند؛ 8️⃣در رأس همه علومي که تعليم و تعلم آنها لازم است علوم معنوي اسلام است: «از بالاترين و والاترين حوزه‏ هايى كه لازم است به طور همگانى مورد تعليم و تعلم قرار گيرد، علوم معنوى اسلامى است، از قبيل علم اخلاق و تهذيب نفس و سير و سلوك الى اللَّه- رزقنا اللَّه و إياكم- كه جهاد اكبر مى‏ باشد.»
🗓 جمعه ١۴ شهریور ماه ١٣٩٩ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: به هر اندازه از بیانات اهل‌بیت علیهم‌السلام دور باشیم، از خود ایشان دوریم. 📚 نکته‌های ناب، ص٧٤ 🔻مناسبت‌ها: 🔹 فرستادن سرهای مطهر شهدا به‌سوی شام؛ ٦١ق. 🔹 شهادت آیت‌الله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی؛ ١٣٦٠ش.
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه/۱ 💠امام خمینی ‼️حوزه علمیه اگر درست بشود، ایران درست می‌شود. و اگر خدای نخواسته در حوزه علمیه فسادی به وجود آید ولو در دراز مدت، در سرتاسر ایران آن فساد پیدا میشود! ۶۵/۱۱/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️اولیّن مسئوليّت شما طلاب و روحانیون عبارت از پاسداری از اسلام و نظام اسلامی است. ۶۹/۱/۴ ‼️حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام كار كنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حركت كنند! ۹۱/۷/۱۹ ‼️اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند، باید حوزه‌ی علمیه، انقلابی بماند؛ زیرا اگر حوزه‌ی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت! ۹۴/۱۲/۲۵ ‼️امروز تمام علمای اسلامی از یک طلبه کوچک تا علمای بزرگ يک وظیفه دارند و آن حمایت از حکومت اسلامی در این کشور ولیعصر(عج) است! ۷۰/۱۲/۱۴ @Jahade_tabeini
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه 🏳و آغاز دروس خارج علما/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️هر طلبه‌ای برای آینده علمی خودش برنامه‌ریزی کند؛ بی‌هدف در حوزه نماند. میخواهد درس خارج برود و مجتهد بشود، خیلی خوب بعد برای آینده باید برنامه‌ریزی کند. هرکس ذوق و توانی دارد؛ اینچنین نباشد که ۲۰سال همینطور بی‌هدف در حوزه باشند و پای این درس و آن درس بنشینند و فسیل بشوند درآخر نه فایده‌ای برای مردم و نه برای خودشان داشته باشند! ۷۰/۶/۳۱ ‼️امروز ما در درس خارج دیگر حق نداریم در باب لباس مشکوک، ۶ماه صرف وقت کنیم. امروز دیگر ما حق نداریم افتخار کنیم که فروع علم اجمالی را از ۸۰ یا ۹۰ تا آوردیم، آن زمان بعضی از طلبه ها بودند که اشکال میکردند که آقا فایده اش چیست؟! آن زمان من میگفتم که آقا میخواهیم مکانیسم فقاهت را یاد بگیریم؛ میخواهیم بدانیم کسی که فقیه میشود از کتاب و سنت چگونه استنباط میکند احکام الهی را؛ میخواهیم قوتش را پیدا کنیم. الآن قوه فقاهت را در کتاب جهاد پیداکنید! در مباحث روز پیدا کنید! بگردید شیوه های جدید برای بانک اسلامی پیدا کنید! ۶۲/۱/۹ @Jahade_tabeini
🏳آغازسال‌تحصیلی‌جدیدحوزه/۳ 💠رهبرانقلاب: ‼️پیشنهادهائی که بنده در طول این سالها درباره‌ی حوزه‌ی علمیه کردم، چه در مجامع عام که با طلاب و فضلا و مدرسین جلسه داشتیم و چه در جلسات کوچک و خصوصیتر که با بعضی از مسئولین حوزه یا بزرگان حوزه یا مراجع یا فضلا داشتیم و پیشنهادهائی دائم مطرح شده و گفته شده، خیلیهایش تا حالا تحقق پیدا نکرده، یا به صورت نیمه‌کاره و نیمه‌راهه تحقق پیدا کرده است! ۸۶/۹/۸ ‼️ما برای حوزه‌های علمیه‌ی خود چقدر برنامه ریزی میکنیم؟ چه کسی این برنامه ریزی را میکند؟ چند درصد وقت بزرگان روحانیت، صرف برنامه‌ریزی برای حوزه میشود؟ آیا برای حوزه، به قدر یک دانشگاه کوچک، برنامه ریزی منظم انجام میگیرد؟ ما الان در کشور چقدر حوزه‌ی علمیه داریم؟ در دوران تاریخ شیعه، آیا هرگز حوزه‌ی علمیه‌ای چون حوزه‌ی علمیه قم وجود داشته است؟ در مقابل این ارزش عظمی، آن کاری که ما میکنیم، تقریباً در حکم صفر است! ۷۰/۶/۳۱ 📌نکته؛ 🏳جالب آنکه رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ۵بار از نقش دانشگاه یاد کردند اما ۱بار هم از نقش حوزه اسمی نیاوردند! @Jahade_tabeini
🔅 علیه السلام: ✍️ مِن عَلاماتِ أسبابِ الجَهلِ المُماراةُ لِغَيرِ أهلِ الفِكرِ؛ 🔴 از نشانه‌هاى نادانى، جدل با بى‌فكران است. 📚 تحف العقول، صفحه ۲۴۸ 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃
*‍ 🔻هميشه به رفقای طلبه می گفته ام تا جوان هستيد تبلیغ برويد و در اين كار سستی نشود؛ اگر هم به دليلي نتوانستيد تبلیغ برويد يك كار درست و حسابي برای امام حسین علیه السلام انجام بدهید. 🔸اگر اهل منبر نبوديد يك كاري براي حضرت سيد الشهداء علیه السلام بكنيد؛ كارهاي زيادي از جهت فرهنگي مي شود برای ایشان انجام داد؛ مثلا اگر اهل قلم هستید یه چیزی در مورد ایشان بنویسید. 🔹هميشه حضرت أبوي ما می فرمایند: گوشت وپوست و أستخوان ما از سر سفره اهل بيت علیهم السلام است و ما مديون هستيم. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 حوزه‌های علمیه، اصولی‌اند یا اخباری؟! ➖ حوزه‌های علمیه ما اصولی به معنای واقعی کلمه نیستند، بلکه اخباری معتدل هستند! ➖ در فقه و اصول رایج، محوریت از آنِ حدیث و اجماع است، و نه قرآن و عقل! ➖ محوریت حدیث و اجماع در فقه و اصول مشهور، باید جای خود را به محوریت قرآن و عقل بدهد! ➖ اصول فقه کنونی، متأثّر از تفکر اخباری است https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات! ◾️ آیت الله سید کمال حیدری ... 🔹 رجوع به «روایات» یا «راویان» روایت (عالمان دین شناس)؟! ➖ ممکن است کسی بپرسد چرا ما در مسائل مربوط به شعائر حسینی (ع)، اینقدر روی حوزه های علمیه و عالمان دین تمرکز می کنیم و ایشان را مسئول اصلی در ایفای این رسالت بزرگ می دانیم؟! 🔅 در پاسخ باید عرض کنم علتش این روایت معتبر و مشهور (توقیع شریف) است که: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ»؛ (وسائل الشیعة، ج 7، ص 140). متأسفانه خواسته یا ناخواسته دربارۀ این حدیث، یک مغالطه و اشتباه صورت گرفته که باید نسبت به آن تنبّه دهیم! شاهد مثال، این عبارت است: «فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَی رُوَاةِ حَدِیثِنَا» که در آن امام (ع) فرموده اند به «راویان» احادیث ما که همان فقهای جامع الشرایط (مجتهد در اصول و فروع دین توأمان) هستند رجوع کنید و نه به «روایات»! یعنی در زمان غیبت به «عالمان دین» رجوع کنید تا برای شما معنای صحیح روایات ما را تبیین کنند، نه اینکه هر کس هر حدیثی را در هر کتابی دید برای مردم بخواند و طبق آن عمل کند! شناخت و عمل به روایات هم دارای یک سلسله اصول و ضوابط خاصّ است که هر کسی از آن ها آگاه نیست! در روایت مذکور، فرموده اند: «فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ»؛ یعنی عالمان و دین شناسان حجت من بر شما هستند و نفرمودند: «فإنّها حُجَّتِی عَلَیْکُمْ» تا اینکه ضمیر «ها» به روایات باز گردد!! این روش اخباری هاست که کتاب روایی را دستشان می گیرند و از روی آن برای مردم می خوانند و همه را دعوت می کنند که به مضمون آن ها عمل کنند! بدون اینکه معیارهای نقد و ارزیابی سندی و محتوایی احادیث را – که دو نمونه از مهمترین آنها «عرضه به قرآن» و «عرضه به احکام قطعی عقل» است – به کار ببندند.
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: 📝 با داشتن قرآن و عترت و علمای معاصر باز این قدر به آمریکا و شوروی گدایی می‌کنیم، تا تفضّلاً چیزی به ما بدهند. حاضریم صبح تا شام سر راه آنها بنشینیم تا پنج قِران(ریال) [ کنایه از پول ناچیز ] به ما بدهند. ⭕️ صورت ظاهر ریال‌ها را می‌بینیم، ولی باطن آن را که استعباد و نوکری است، درک نمی‌کنیم. 📚 در محضر بهجت، ج١، ص١١٣ 💻 مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت الله بهجت(ره):🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/599 ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت الله بهجت قدس سره ✅ @bahjat_ir
امام خمینی رحمه الله علیه پس از درگذشت آیت‌الله طالقانی، در 19 شهریور 1358، او را ابوذر زمان، مالک‌ اشتر و بازوی توانای اسلام خواندند. ایشان در پیامشان به مناسبت رحلت آیت‌الله طالقانی فرمودند: «... او يك شخصيتي بود كه از حبسي و به حبس و از رنجي به رنج ديگر در رفت و آمد بود و هيچ‌گاه در جهاد بزرگ خود سستي و سردي نداشت. من انتظار نداشتم كه بمانم و دوستان عزيز و پرارج خودم را يكي پس از ديگري از دست بدهم. او براي اسلام به منزله حضرت ابوذر بود. زبان گوياي او چون شمشير مالك ‌اشتر بود، برنده بود و كوبنده...» همچنین حضرت امام خمینی رحمهًْ‌الله‌علیه در دیدار با خانواده آیت‌الله طالقانی، شخصیت او را چنین تشریح کردند: «... مرحوم آقاي طالقاني مستقيم بود، مستقيم فكر مي‌كرد، مستقيم عمل مي‌كرد، انحراف به چپ و راست نداشت، نه غرب‌زده بود و نه شرق‌زده، اسلام‌زده بود، دنبال تعليمات اسلام بود و براي يك ملت مفيد بود و رفتنش ضايعه‌ است...» ______________________