eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
357 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
267 ویدیو
277 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
💥احترام به جسد به سبک رضاخان💥 به دستور رضاخان سردار سپه ؛ سر بریده ی میرزا کوچک خان جنگلی را چندین ماه در محل انبار نفت برادران نوبل ؛ برای تماشای عموم به نمایش گذاشتند تا درس عبرتی باشد برای کسانی که در مقابل استعمار انگلستان می ایستد 🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🍃 @ejtehadjame
🔆توصیه علمی اخلاقی به طلاب 🔅طلبه ی فاسق از نظر میرزای شیرازی 🔅آیت‌الله شب‌زنده‌دار: در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی آیت‌الله شب‌زنده‌دار با اشاره به نظام آموزشی و سنت‌های رایج در حوزه، بیان داشتند: پیش مطالعه، مباحثه و تقریرنویسی جزو سنت‌هایی است که نباید کم‌رنگ شده و یا به دست فراموشی سپرده شود؛ چراکه اهمیت بسیار زیادی دارد. 🔅تا جایی که مرحوم میرزا کاظم قاروبی با یک واسطه از میرزای شیرازی نقل می کردند که ایشان می‌فرمود: من طلبه‌ای که قبل از درس مطالعه نکند را فاسق می‌دانم چراکه هم وقت خودش و هم وقت استاد را ضایع می‌کند. @ejtehadjame
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹موشه شارون (متولد ۱۸ دسامبر ۱۹۳۷)، مورخ و محقق اسلام شناس اسرائیلی است. برخی از مراکز علمی او را به عنوان «بزرگترین محقق خاورمیانه اسرائیلی» میشناسند. وی در حال حاضر استاد برجسته مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه عبری اورشلیم است. 🔹کلیپ کوتاه بالا نشان دهنده عمق مطالعات وی درباره اسلام است. البته ویرایش کننده های کلیپ گمان کرده اند که وی اسلام را حق و بقیه ادیان را باطل میداند. در حالی که چنین نیست. وی یک یهودی متعصب است، در حال توصیف اسلام بر اساس متون و منابع اسلامی است. 🔹برخی از آثار او: ۱. یهودیت و مسیحیت و اسلام در تعامل و تعارض، ۱۹۸۹ ۲. شورش جنبه‌های اجتماعی و نظامی انقلاب عباسی پرچم‌های سیاه از شرق، ۱۹۹۰ ۳. یهودیت در متن تمدنهای متنوع، ۱۹۹۳
🗓 سه‌شنبه ١ آذر ماه ١٣٩٩ ... 🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️ آمده بودند و از او «استاد» می‌خواستند. ▫️ می‌گفتند: «طی این مرحله بی‌همرهیِ خضر نمی‌شود؛ استادی به ما معرفی کنید.» ▫️ گفت: «استاد شما، معلومات شماست. به آنچه یقین دارید، عمل کنید؛ هرجا یقین ندارید، توقف کنید تا برای‌تان روشن شود.» ▫️ بعد هم حدیث رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله را گواه آورد که: «مَنْ عَمِلَ بِمٰا عَلِمَ، وَرَّثَهُ اللهُ عِلْمَ مَا لَمْ‌یَعْلَمْ.»[١] 🔻 پی‌نوشت: ١. «هر کس‌ به‌ دانسته‌های‌ خود عمل کند، خداوند علم به آنچه را که‌ نمی‌داند، به او عنایت خواهد فرمود.» [الخرائج و الجرائح، ج٣، ص١٠۵٨.] 📚 به شیوه باران، ص۴١
🔸جدیدترین استفتاء رهبر انقلاب درباره خرید و فروش سهام در بورس 🔻سؤال: خرید و فروش سهام در جمهوری اسلامی ایران یا خارج از کشور چه حکمی دارد؟ 🔹به طور کلی فعالیت در بورس جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین مربوطه، اشکال ندارد و در بورس‌های خارج از ایران، اگر با رعایت مقررات مربوطه و طبق موازین شرعی باشد (مثلاً ربوی نباشد، شرکت‌های دارای فعالیت حرام، مانند شراب و خوک نباشد)، اشکال ندارد.
🔵استعمار فرانو؛ استعمار قلب و ذهن و زبان 🖊احمدحسين شريفي 🔸«» از يک جهت به سه نوع تقسيم مي‌شود: 1.؛ که با ابزار نظامي و ادوات سخت به دنبال تسخير و تصرف زمين‌ها و سرزمين‌ها بود؛ 2.، که با ابزار سياسي و اقتصادي و امثال آن به دنبال تسخير حکومت‌ها و گماشتن دست‌نشانده‌ها بر ملت‌ها بود؛ 3.و ، که با ابزارهاي هنري و رسانه‌اي و فضاي مجازي و ديپلماسي عمومي،‌به دنبال تسخير دل‌ها و ذهن‌ها و اراده‌ها و عزم‌هاست؛ دنبال حکومت کردن بر ذهن و زبان و انديشه ملت‌هاست. دنبال شکل‌دهي به اراده‌ها و خواست‌ها و حتي احساسات و عواطف و هيجانات است. 🔸اگر ذهن و زبان و انديشه ملتي به تسخير درآمد، در آن صورت، اقتصاد و سياست و تاريخ و همه داشته‌هاي مادي و معنوي خودش را بدون هيچ مقاومتي، تقديم بيگانگان خواهد کرد. اگر احساسات و عواطف و هيجانات ملتي تحت کنترل درآمدند در آن صورت نوکري بيگانگان و ذلت در برابر آنها را نه تنها بد نمي‌داند که به آن افتخار هم مي‌کند! «از نظر تاريخي جنگ‌هاي سخت، دکترين‌هاي حاکم در دوران استعمار کهنه (که تقريباً از قرن پانزدهم ميلادي آغاز شد) بودند؛ جنگ‌هاي نيمه‌سخت (کودتاها و شورش‌ها و ...) رويه‌هاي حاکم در دوران استعمار نو؛ و جنگ‌هاي نرم وجهة غالب استعمار در دوران استعمار فرانو هستند. در دوران استعمار کهنه، استعمارگران از طريق لشکرکشي‌هاي نظامي و با تکيه بر قدرت نظامي خود به تسخير سرزمين‌هاي ديگر مي‌پرداختند. در استعمار نو، استعمارگران از طريق حکومت‌هاي دست‌نشانده و مزدوران داخلي و قوانين و مقررات بين‌المللي اهداف استعماري خود را دنبال مي‌کردند. در استعمار فرانو از طريق تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و يا به اصطلاح جديدتر و کامل‌تر، از طريق جنگ نرم به فعاليت مي‌پردازند.» (کتاب ، احمدحسين شريفي) 🆔 @ejtehadjame
🔴ضرورت اولويت‌بندي در فراگيري دانش‌ها 🖊احمدحسين شريفي 🔸انسان با توجه به عمر کوتاهي‌ که دارد، حتي امکان آموختن همة علوم لازم و شايسته را ندارد،‌ بنابراين بايد اولويت‌بندي کند و لازم‌ترين و ضروري‌ترين مسائل را بياموزد. به تعبير (ع): العُمْرُ اقْصَرُ مِن انْ تَعلّمَ كُلَّ ما يحسُنُ بِك عِلمُهُ فَتَعَلَّم الاهَمَّ فالاهَمّ؛ عمر کوتاه‌تر از آن است که همة اموري که دانستن‌شان براي تو خوب است را بياموزي؛ پس اولويت‌بندي کن. 🆔 @ejtehadjame
🔴نگرش جامع‌بين و بينش‌هاي تک‌بعدي 🖊احمدحسين شريفي 🔸دريا يا جنگلي را در نظر بگيرد، وقتي شاعري به چنان محيط‌ و مکاني مي‌رود، چيزي مي‌بيند که يک نقاش نمي‌بيند و در عوض نقاش هم چيزهايي مي‌بيند که لزوماً يک شاعر نمي‌بيند، همانطور که يک زيست‌شناس هم نگاهي کاملاً متفاوت به اينها دارد؛ و يک هيزم‌شکن و يا شناگر نيز در چنين محيط‌هايي دنبال اموري ديگري است. يک هيزم‌شکن به هنگام ورود به جنگل دنبال آن است که کدام درختها و چوب‌ها مناسب قطع کردن و فروش‌اند. او هرگز توجهي به زيبايي و فرح‌بخشي جنگل ندارند. 🔸ما براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از پنجره‌هاي متعدد و مناسب، به آن نظر کنيم؛ نگاه از يک پنجره به واقعيت، نگاهي تک‌بعدي است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود. 🔸في المثل کسي که فقط چهره و جلوة «رحمانيت» و «رحيميت» حضرت حق را مي‌بيند ممکن است دچار رجاء افراطي شود و کسي هم که فقط چهرة «اشد المعاقبين» حضرت حق را مي‌بيند نيز ممکن است دچار خوف مفرِط شود. نگاه واقع‌بينانه و درست نگاهي است که خوف و رجاء را به نحوي متعادل در انسان ايجاد کند، سنگيني کفة هر کدام از آنها موجب بي‌تعادلي انديشه و زندگي انسان خواهد شد. 🔸خداي متعالي بي‌نهايت است؛ همه اسماء و صفات حسني و زيبا مربوط به اوست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» (اعراف، 180) براي شناخت او بايد ظرفيت وجودي خود را تقويت کرده و توسعه داد و الا ممکن است از دريچة تلقي‌ها و خواسته‌هاي محدود خود خدا را فهم کنيم. به تعبير برخي از روايات يک مورچه شايد چنين مي‌پندارد که خداوند دو شاخک دارد! زيرا شاخک‌ داشتن را کمال مي‌داند و فقدان آنها را نقص.
🔴اخلاق فهم: لزوم تلاش براي فهم آهنگ احاديث 🖊احمدحسين شريفي 🔸يکي از موانع فهم متون تاریخی به ویژه معناي احاديث و سخنان معصومان(ع) اين است که آهنگ متن و حديث را ندانيم. يعني ندانيم که حديث آيا به صورت جمله خبري است يا استفهامي يا تعجبي یا ... و البته فهم اين مسأله نيازمند تحقيق و تفحص فراوان و بعضاً تشکيل خانوادة حديثي و جمع‌آوري احاديث مشابه و ناظر به آن موضوع است. 🔸به عنوان مثال از امام صادق(ع) سؤال شد: «آيا کسي که مُحْرِم است مي‌تواند گواه ازدواج ميان دو نفر غير محرم شود؟» امام(ع) فرمود «خير نمي‌تواند». اما در ادامه فرمود «يَجُوزُ لِلْمُحْرِمِ أَنْ يُشِيرَ بِصَيْدٍ عَلَى مُحِلٍّ» ؛ محرم مي‌تواند آدرس و نشاني صيد را به مُحِلّ بدهد». اگر اين جمله را به صورت خبري معنا کنيم، بدان معناست که شخص محرم مي‌تواند صيد را به محل نشان دهد. در حالي که چنين حکمي با احاديث ديگري که مي‌گويد محرم نمي‌تواند چنين کاري کند، در تعارض خواهد بود. اما اگر آن را به صورت استفهام انکاري معنا کنيم، هيچ تعارضي رخ نخواهد داد و به اين معناست که «آيا جايز است که محرم، صيد را به صياد نشان دهد؟!» يعني همانطور که عدم جواز چنين چيزي مسلم است، عدم جواز شاهد عقد دو محل بودن نيز از مسلمات است. 🆔 @ejtehadjame
⁉️شرط لازم برای استفاده از کلمات عرفا و فلاسفه ✅اين دو طريقه (عرفا و فلاسفه) در غايت اتقان و متانت و شموخ است، ولى به واسطه آن‏كه در كمال دقت است و مبتنى بر اصول كثيره است، از فلسفه و اصطلاحات اهل الله و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تام و تمام و مزاولت بسيار و كامل به علماء بالله نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد. 📚امام خمینی (ره)، شرح چهل حدیث ص۶۷۸