🔹علامه حسن زاده(رحمت الله علیه): سرمایه من سلامتیِ من است، من نیازی به کسی و چیزی ندارم.
👤استاد حسن رمضانی :
یک وقتی خدمت برخی مسئولان برای رسیدگی به وضع زندگی استاد حسن زاده آملی رفتیم، ایشان وقتی متوجه شدند، برآشفتند و گفتند:
من نمیخواهم بخششی به ما برسد، من چیزی کم ندارم، سرمایهِ من چشم و دست و سلامتی من است، که میتوانم با آن بنویسم و بخوانم و خدا را عبادت کنم، چرا محتاجِ دیگران باشم؟ من شاه و سلطانم و با داشتن این نعمتها، نیازی به کسی و چیزی ندارم و چرا شما این درخواست را مطرح کردید؟
📆 #مناسبتی | سالروز رحلت علامه طباطبایی (ره)
🔸علامه طباطبایی، حکیمی الهی، #مفسر_قرآن، #اسلام_شناس و فقیهی بزرگ و دانشمندی آگاه بود که اندوختههای فراوانی در زمینه #فلسفه شرق و #فلسفه غرب داشت.
🔹او در علومی چون: #ادبیات، #کلام، #نجوم، #هیئت و #ریاضیات سرآمد بود. آثار علمی او در زمینههای مختلف، هر کدام گواه صادقی بر احاطه و عظمت مقام علمی وی است.
🔸«انبوه #دانش» و «کیمیای #ایمان» علاّمه آثاری گرانبها و جاودانه بسان مشعلی فروزان فرا راه دانشپژوهان آفرید کتابهایی چون:
🔹لبُ اللباب؛ سنن النّبی؛ بدایة الحکمه؛ نهایة الحکمه؛ #تفسیر_المیزان؛ #شیعه در #اسلام؛ خلاصه تعالیم #اسلام؛ اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ مجموعه مذاکرات با پروفسور هانری کربن؛ و ...
💢 نگاهی به زندگینامه #علامه_طباطبایی👇
📲 wikifeqh.ir/علامه_سیدمحمدحسین_طباطبایی
به #ویکیفقه بپیوندید👇
🆔 @wikifeqh
👤شیخ عبدالمجید بنابی:
طلبه خودش را به جاي يك كارگر معمولي بگذارد . كارگر با اينكه عامي است ، نه درس اخلاق ديده و نه از فقه ، عرفان و كلام خبر دارد و نه از آيات الهي و احاديث معصومين (علیهم السلام) چندان اطلاعي دارد ؛ با اين همه آن قدر احساس مسؤليت مي كند كه حداقل 8 يا 9 ساعت كار مفيد انجام مي دهد. كارگر براي به دست آوردن ناني حلال اين گونه با جان و دل تلاش مي كند ؛ چه مي شود كه طلبه خودش را مثل آن كارگر ببيند ؟!! .
البته نه براي نان حلال ؛ بلكه براي ابديت و سعادت كار كند و رهرو راه امامان معصوم (علیهم السلام) باشد. طلبه اگر اين انديشه را در سر داشته باشد ، چگونه به كم كاري قانع خواهد شد و روزگارش را با بطالت سپري خواهد كرد ؟!
طلبه به جاي اينكه به آينده اش فكر بكند ، به وظيفهٔ فعلياش توجه كند. متاسفانه گاهي به آينده فكر مي كند ، سستي و رخوت در وجودش حاكم مي شود و نه تنها در خود ، بلكه در دوستان و نزديكانش نيز تاثير منفي مي گذارد ! چنين شخصي به جاي اينكه به رحمت الهي اميدوار باشد ، چشمش به دست ديگران است و وقتي از جهت معاش تامين نمي گردد ، كاسهٔ صبرش لبريز شده ، به زمين و زمان بدبين مي شود ! وي بايد به جاي فكر كردن به آينده ، به خودش چنين بگويد : يك دولت همواره به فكر كارمند خويش است ، ماه به ماه در پي آن است كه حقوق كارمندش را تامين كند ، حتي براي دوران بازنشستگي او نيز قانون وضع مي كند و براي وفات او برنامه دارد كه خانواده اش خيلي اذيت نشوند . آيا گردانندهٔ دستگاه خلقت و خالق هستي ، نسبت به مخلوقاتش چنين حمايتي نخواهد داشت ؟ مخصوصا نسبت به خوديها، كساني كه بزرگترين سرمايه شان (عمر) را در راه او صرف مي كنند ؟! آيا خداوند به مقدار يك دولت قدرت ندارد ؟ نعوذ بالله از اينكه خدا را به دولت تشبيه مي كنيم ، ارادهٔ او عين عمل او است . اگر طلبه به خدا اعتماد و توكل داشته باشد ، خيلي از افكار و وسوسهها به سراغ او نخواهد آمد و تنها همّ و غمّش وظيفهٔ امروزياش خواهد بود .
پیام هایی از کانال #امید_دانا در ایام فتنه اخیر می ذارم. تحلیل بنده این است که این آدم مهره اسرائیل و آمریکاست و مأموریتش جذب مذهبی ها و انقلابی ها به اسم ایرانپرستی است بعد چند سال که در بین مردم جاافتاد الان با یک بهانه الکی، به جنگ با مذهبی های طرفدار دین و شریعت پرداخته و با کوبیدن مذهبی ها، اهداف امریکا را پیاده می کند: 👇👇👇👇
امید دانا:
۱-
امشب دختری جلوی اسلحه نیروهای امنیتی سینه سپر میکند، بی آنکه اینکارو برای شهادت و معامله با الله و رفتن به بهشت کند
واقعا این سطح شجاعت تحسین برانگیز و تاثیر گذاره
۲-
مزخرف گوییهای یامین پور آیا پایانی دارد؟ میگه مخصوصا نظام دست معترضان را باز گذاشته
۳-
عقلانیت میگه باید نظام از #شریعت_اجباری کوتاه بیاد هر چند با این کشتار همین الانشم دیره
۴-
تشییع پیکر #کیان_پیرفلک ده ساله میخواهند نماز اسلامی برایش بخوانند که جوانان بختیاری با اعتراض فریاد میزنند:
"بختیاری رسم نماز نداره"
حالا مانده تا بفهمید جمهوری اسلامی چه خدمتی در طول 1400سال سیاهی اسلامی به این مملکت کرده و چگونه مردم را در مورد مسائل مذهبی بیدار کرده
ما تنها کشور اسلامی هستیم که اینجوری علیه اسلام شعار علنی میدهیم
البته میدانید دیگه ما ملت امام حسینم😅
۵-
دستگیری یک نوجوان برای توهین به یک خانم چادری در عرض 48 ساعت در ایلام ولی #پلیس_نما ها همچنان آزاد..!
۶-
تا الان همه کشته شدگان یا خودکشی کردن یا بیماری زمینه ای داشته اند و اینکه نظام قبول کرده کیان پیر فلک کودک ده ساله با گلوله کشته شده ولی توسط تروریستها بازم جای شکرش باقیست و یک پیشرفت در موضع
گیری ست..!
پانوشت:
مادر کیان رسما با جزئیات اعلام کرد پسرش توسط ماموران نظام کشته شده۰
۷-
خطاب به رهبر معظم انقلاب:
میدانید چرا خرمذهبها برعکس من و دوستانم با آیدی فیک و بی نام و نشان فعال هستند؟ بابت اینکه اگر نظام سقوط کرد راحت بتوانند
رنگ عوض کنند خیلی مانده تا این بی غيرتهای جانماز آبکش هیتی را بشناسید. آقای نظام خر اینها نشو و دست از لجاجت
#شریعت اجباری بردار.
۸-
خطاب به رهبر معظم انقلاب:
آقای نظام وقتی میبینی توده مردم برای کشته شدگان پلیس و بسیج نه تنها ابراز ناراحتی نمیکنند بلکه از مرگ امنیتیها که هموطنمان هستند خوشحالن بدان یک جای کار را بد
رفتی.
به نظر خودت اصرار بر #شریعت_اجباری مردم را با خدا و دینت و نظامت نزدیک کرده یا متنفر؟
۹-
خطاب به رهبر معظم انقلاب:
آقای نظام واقعا ارزشش را داره؟
بخاطر کسانیکه 1400 سال پیش برای شهوت و قدرت و غنیمت یک چیزهایی به اسم خدا گفتند تو امروز بابت آن حرفها کیفیت زندگی مردم را پایین بیاری و وقتی مردم از #شریعت اجباری خسته شدن خودتو بزنی به نشنیدن و نفهمی و توریه بازی که الان کلی از دو طرف کشته شوند؟
پله پله تا اجتهاد جامع
امید دانا: ۱- امشب دختری جلوی اسلحه نیروهای امنیتی سینه سپر میکند، بی آنکه اینکارو برای شهادت و مع
لعنت بر شیطان و حزب او که اینقدر زیرکانه و منافقانه برای نابودی اسلام و جبهه حق تلاش می کنند. امید دانا سالها خودش را طرفدار جمهوری اسلامی جا زد تا در فتنه اخیر چهره کثیف باطنی خود را آشکار کند.
(یریدون لیطفئوا نورالله والله متم نوره و لو کره الکافرون و المشرکون)
#روزه_پنجشنبه_آخرماه_قمری
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هر كس در هر ماه، سه روز روزه بگيرد ، مانند كسى است كه همه عمر روزه گرفته باشد ؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ مى فرمايد : «هر كه يك كار نيك كند ده برابر آن برايش منظور شود» .
امام على عليه السلام : روزه سه روز از هر ماه : چهار شنبه وسط ماه و پنجشنبه اول و آخر ماه ، وسوسه هاى سينه و پريشاني هاى دل را از بين مى برد .
روزه فردا پنجشنبه آخر ماه فراموش نشود.
🔴عمروعاص به عایشه گفت، خیلی دوست داشتم تو در جنگ جمل کشته میشدی! عایشه با تعجب پرسید: ای بی اصل و نسب، به چه دلیل این سخن را میگیویی؟
عمروعاص گفت: چون تو با مرگِ خود از دنیا میرفتی و وارد بهشت! میشدی؛ و ما قتل تو را بزرگترین دستاویز برای بدگویی به علی قرار میدادیم!
و قال لعائشة لوددت أنك قتلتقالت و لم لا أبا لك قال كنت تموتين بأجلك و تدخلين الجنة و نجعلك أكبر التشنيع على علي بن أبي طالب
شرح نهج البلاغه
(ابن ابی الحدید)،ج6،ص322.
#اغتشاشات
#کشته_سازی
#اتهام_زنی_به_نظام_اسلامی
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
✨بزرگان وقتی میخواستند مطلبی و فیضی را از خدواند بگیرند، از شب و سحر استفاده میکردند؛ زیرا در سحر، با خدا خلوت کردن و با خدا ارتباط پیدا کردن اثر خاصی دارد.
📚 برگی از دفتر آفتاب، ص١۴٢
🙇♂️ کودکان بدبخت
🎙 شهید مطهری میگوید: «بدبخت ترین کودکان، آنهایی هستند که والدینشان، آنها را در ناز و نعمت پرورش می دهند و نمی گذارند سردی و گرمی دنیا را بچشند و پستی و بلندی جهان را لمس کنند.
اینگونه کودکان در مقابل سختی ها حساس می شوند و در مقابل لذّتها بی تفاوت، همچون ساق نازک یک درخت کوچک در مقابل هر نسیمی می لرزند و کوچکترین حادثه سوئی آنان را ناراحت می کند. تا جایی که یک حادثه کوچک، آنان را به فکر خودکشی می اندازد و از آنطرف، هر چه موجبات لذّت به آنها داده شود به هیجان نمی آیند و نشاط پیدا نمی کنند.»
⚠️ شهید مطهری رفاه زدگی را از عوامل تربیت فاسد و ایجاد اختلالات در ادراکات یا احساسات می دانند و از نظر ایشان نازپروردگی روح را پرتوقع و در مقابله با حوادث، ناتوان و در نتیجه مأیوس و بدبین و غیر متکی به نفس بار می آورد.
#نکات_تربیتی
خاطره ای از امام خمینی(قدس سره):
در تدریس علم اصول، بحث حکومت و ورود که تمام شد امام دفتر یا کتاب دستشان را بستند سر به آسمان کردند و فرمودند:
🌹🌸🌸🌸🌸🌹
از مبحث ورود و حکومت دلم گرفت
از عمق جان حکومت جانانم آرزو است
🌹🌸🌸🌸🌸🌹
(درس خارج فقه استاد مروی، ۷ آذرماه ۱۴۰۱)
امشب در محضر آیت الله نجم الدین طبسی بودیم
نماز جماعت و سخنرانی
بخشی از بیانات ایشان:
با توجه به حدیثی از امام صادق، ابوسفیان پیامبر را کشت، معاویه امام علی را کشت، یزید امام حسین را کشت و در انتها هم سفیانی امام زمان را خواهد کشت.
کار دشمن، دشمنی است.
باید اطلاعات خودمان را بالا ببریم و ایمان مان را قوی نگه داریم.
آیت الله سیستانی تعریف میکردند که وقتی امام خمینی در نجف بودند، من زیاد خدمت ایشان می رفتم
امام می فرمودند من درباره تاریخ عراق نزدیک ۲۰۰ کتاب خوانده ام!
همچنین ایشان از توطئه انگلیسی ها بعد از شکست در انقلاب عراق، ثوره العشرین، گفتند و به این اشاره کردند که انگلیسی ها تخریب و تبلیغات علیه روحانیت را در دستور کار قرار دادند.
دشمن فهمید که شیعه و مرجعیت را باید از بین ببرد.
عمامه پرانی را آن زمان انگلیسی ها در عراق و نجف راه انداختند
به دست نوجوانان و جوانان فریب خورده.
شایعه کردند که سید مهدی حکیم پسر آیت الله سید محسن حکیم جاسوس اسرائیل است.
بعثی ها درب خانه آیت الله حکیم را سنگ باران کردند.
آن زمان شهریه آیت الله خویی به من ۱ دینار بود اما صدام ۳۰ دینار میداد!
این چیزهایی که شما الان میبینید چیزی نیست... آن زمان یعنی ۵۰ سال قبل و قبل از آن بعثی ها این کارها را در عراق میکردند.
نظریه پرداز بعثی ها فرانسوی ها و اروپایی ها بودند، اونها از مرجعیت و روحانیت سیلی خوردند.
آیت الله مستنبط صاحب القطره را چاقو زدند.
شهید صدر را به بدترین وضع ممکن شهید کردند، انگشتانش را شکستند، محاسنش را آتش زدند
برنامه رژیم بعث این بود که تمام آخوندها را در نجف بکشند
در بیروت آمریکایی ها دانشگاهی دارند به نام الجامع الامریکی که صدام و... خروجی آنجا هستند.
یک زمانی در لبنان، شیعه جزو پست ترین طوایف بود اما حالا ببینید چه شده.
امروز شیعه اقتدار دارد
ما همان طلبه هایی هستیم که در یک روز و در یک عملیات ۱۳۰ شهید دادیم.
https://eitaa.com/eslamesyasi
💢 تذکرات مهم آیت الله سبحانی راجع به درس خارج و نکاتی راجع به نحوه برگزاری دروس حوزه
بسم الله الرحمن الرحیم
🔵نکات راجع به درس خارج
تعریف درس خارج، جایگاه آن و شرائط ورود به آن
🔸 درس خارج درسی است که استاد با آشنا کردن حاضران با انظار موجود کیفیت استنباط را از کتاب و سنت آموزش می دهد و لذا برخی مجتهدان عالیمقام مسئله را طرح می کردند و پس از تشریح موضوع از حاضران نظر می خواستند و پس از سبک و سنگین کردن نظرات، دیدگاه خود را بیان می کردند.
🔸 هدف دروس خارج موارد زیر است:
1. پرورش ملکه اجتهاد
2. تولید نظریه مبتنی بر پایه های علمی
۳. شناخت و به کارگیری شیوه های استدلال
4. تربیت عالمان با توان علمی بالا که عهده دار مسئولیت های دینی در مراکز مختلف بلاد باشد.
🔸 شرکت کننده درس خارج باید سطح را به خوبی خوانده باشند و ممحض در درس و بحث باشند درس را به خوبی دریافت کنند و پس از درس آن را به رشته تحریر در بیاورند و مباحثه انجام دهند و به منابع و همچنین تالیفات و تقریرات فقها به صورت مستمر مراجعه نمایند.
🔸 طلبه های که وارد درس خارج می شوند بر دو نوعند: گروهی از آنها مقدمات و سطوح را به دقت خوانده اند و آمادگی لازم برای ورود به درس خارج را دارند اما گروهی فاقد این شرایطند و لذا درس خارج برای آنان چندان مثمر نیست.
🔸 اگر کسی پس از طی مراحل مقدماتی که از آن به سطوح یاد می شود در درس خارج حداقل ۶ سال به صورت فعال شرکت کند و خودش نیز زحمت بکشد به اجتهاد می رسد.
🔸 درس خارج ترکیبی از آموزش و پژوهش است، لذا آموزش باید با پژوهش همراه باشد.
🔸 دانش های مرتبط با درس خارج عبارتند: کلیات علم رجال، علم درایه، قواعد فقهی، تفسیر آیات الاحکام و آشنایی با متون حدیث.
🔸 یکی از رشته هایی که در علوم و معارف اسلام محور است فقه می باشد و محور های دیگری نیز وجود دارد مانند کلام اسلامی
🔸موضوع درس خارج در وهله اول همان فقه و اصول است البته در درس خارج باید مسائل مستحدثه هم مورد بررسی قرار گیرد.
🔸کسی می تواند استاد درس خارج باشد که چند دوره لمعتین، رسائل و مکاسب را تدریس کرده، ذهن نقاد و حافظه قوی داشته باشد.
🔸 استاد درس خارج قطعاً باید صاحب نظر باشد و وی میتواند در جریان تدریس و تحقیق نظریه ساز نیز باشد.
🔵روش درس خارج
🔸 باید درس خارج به همان روش سنتی مبتنی بر اصول فقه معهود ادامه داشته باشد و باید از اعمال روش های دیگر که می تواند منجر به از بین رفتن فقه و فقاهت شود به شدت پرهیز شود.
🔸أصول فقه که بعضی ها انتقاداتی بر آن دارند اگر به صورت صحیح تدریس شود می توان در دیگر علوم همانند تفسیر و معارف از آن بهره برد ولی باید أصول فقه از مسائل فلسفی تجرید شود زیرا مسائل فلسفی مسائل تکوینی است و أصول فقه مسائل اعتباری و مقداری مبتنی بر حسن و قبح عقلی است.
🔸 دروس خارج باید همچنان به صورت آزاد برگزار شود، البته موسسات و مدارس می توانند به طلاب در تکمیل تلاش علمی کمک نمایند.
🔵درس خارج و پاسخگویی به نیازهای جامعه
🔸 با تربیت عالمان و مجتهدان مورد نیاز جامعه تا حدودی نیاز ها در این زمینه برآورده شده البته در برخی از زمینه ها کمبود هایی هست که باید برای رفع آن برنامه ریزی کرد.
🔸 ضمنا مراکز مرتبط می توانند محصولات علمی درس خارج را رصد و آن را به صورت نظریه قابل استفاده در اختیار مراکز مربوطه قرار دهند و می شود برای تامین این موضوع عده ای را در حوزه موظف نمود.
🔸 راهکار های زیر می تواند در معطوف نمودن درسهای خارج به نیاز ها موثر باشد:
الف . ارتباط علمی با مراکز مختلف علمی حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور
ب . برگزاری همایش و کنفرانس های علمی در موضوعات مورد نیاز
ج . ارتباط علمی و برگزاری جلسات اساتید جوان درس خارج با مراکزی که نیازمند حل مسائل خود در سایه فقه اسلامی هستند.
قم - جعفر سبحانی
🆔 @ejtehadjame
فضای مجازی درست مثل فضای حقیقی، نیاز به قانون دارد. در تاریخ میخوانیم جوامع اولیه و وحشی برای خروج از «وضعیت طبیعی» بود که رفتهرفته و طی سالها دریافتند که باید قوانینی وضع کنند چرا که نبود قانون را مساوی با ادامه هرج و مرج و خشونت میدیدند.
#استفتاء از حضرت آیتالله بهجت قدسسره
❓ سؤال: آيا لفظ «صراط» در قرائت سوره مبارکه حمد را مىتوان به «س» يا «ص» تلفّظ نمود؟
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸هر دو صورت آن جايز است، چون طاء و صاد در يک کلمه جمع شده است.
#اینگونه_بود ...
☘️خاطراتی از سیره و زندگانی حضرت آیتالله بهجت قدس سره
🌟 به مناسبت ۱۶ آذرماه، روز دانشجو🌟
🔸شخصی که جهت تحصیل علوم دینی تازه وارد حوزه علمیه قم شده بود میگوید: خدمت آقا رفتم و عرض کردم:
برای تحصیل علوم دینی وارد حوزه شدهام، چه کار کنم که طلبه موفّقی باشم؟
✅ آقا برای لحظهای سرش را پایین انداخت و تامّلی کرد و سپس فرمودند:
«طلبه یا غیر طلبه فرقی ندارد، مهم این است که معصیت نشود.»
📚برگی از دفتر آفتاب، ١٣۵
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔷چهبسا افرادی که از کار و تحصیل نتیجه نگیرند، ولی از قضای حوایج اهل ایمان و #ترحم و #احسان و #امداد به #برادران_دینی نتیجه بگیرند.
📚در محضر بهجت، ج١، ص٢٨٠
◻️◻️◻️◻️◻️◻️◻️◻️◻️
📚 فهرست لینک کتابهای تولیدی معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه که در کانال ندای تهذیب منتشر شده است.
📌همۀ این کتابها به صورت #رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.
📌در #نشر_حداکثری آن کوشا باشیم.
📌همۀ کتابها در سایت #حجره_نما نیز منتشر شده است.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
📕کتاب «الگوی اهتمام جمعی در مدیریت تربیتی»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9047
📔کتاب «معادله الزام و اختیار در تربیت»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9055
📘کتاب «جمعسپاری و مردمیسازی تربیت»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9062
📙کتاب «مهارت های مدیریت تحصیلی»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9269
📔کتاب «۲۱۳ راهکار جهت تقویت و ارتقای انگیزه طلبگی»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/8951
📙کتاب «ظرفیتهای تربیتی مدرسه علمیه مطلوب»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/8773
📗کتاب «مدیریت خشم در خانه»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/8783
📘کتاب «بر بال فرشتگان»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/8967
📔کتاب «نقش تربیتی مدیران در مدارس علمیه»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/8983
📗کتاب «فرازها و فرودها»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/8993
📘کتاب «نماز در سیره علما»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9003
📙کتاب «مدیریت تحصیلی»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9008
📔کتاب سیر مطالعاتی عقاید و کلام اسلامی»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9021
📗کتاب «لباس روحانیت در نبرد نمادها»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9026
📙کتاب «سیر مطالعاتی تاریخ اسلام»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9035
📘کتاب «فرهنگ حجره نشینی»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9044
📗کتاب «روش تربیتی تحمیل بر نفس در منابع اسلامی»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9079
📔کتاب «همسران همراه»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9088
📘کتاب «مهر و اقتدار در خانواده»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9101
📗کتاب «الگوی اخلاقی طلبه مطلوب»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9158
📔کتاب «از تفاوت تا تفاهم»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9172
📘کتاب «میثاق طلبگی» - دفتر اول
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9300
📔کتاب «میثاق طلبگی» - دفتر دوم
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9306
📗کتاب «میثاق طلبگی» - دفتر سوم
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9311
📙کتاب «لباس روحانیت؛ چراها و بایدها»
https://eitaa.com/nedaye_tahzib/9346
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
━━💠🍃🌺🍃💠━━
معاونت تهذیب وتربیت حوزه علمیه استان یزد
@tahzib_yazd
🔰 امام علی علیهالسّلام:
🔹 أهْنَى الْعَيْشِ اطِّرَاحُ الْكُلَفِ
🔸 گواراترين زندگى، دور افكندن تكلّفات و تشريفات است.
🖇 تصنیف غرر الحکم: ح10973
#حدیث
━━💠🍃🌺🍃💠━━
🎙حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده
🔰پوشیدن لباس روحانیت در سطح جامعه، نشانه زنده بودن مکتب رسالت است.
✍️ نمایش نمادهای مکتب های مختلف نشانه تبلیغی و زنده بودن آن هاست و حضور لباس روحانیت در سطح جامعه نیز به معنای زنده بودن مکتب رسالت است.
به واقع پوشش #لباس_روحانیت توسط طلاب قوت قلبی برای شیعیان است و ما باید بر این امر اصرار داشته باشیم و طلبه ها حتی اگر در معرض برخی جهالت ها قرار گیرند، حتماً این لباس را بپوشند.
(تلویزیون اینترنتی پاسخ/آبان ۱۴۰۱)
📌مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات (حوزههای علمیه)
━━💠🍃🌺🍃💠━━
#امید_دانا یک مهره خطرناک برای تضعیف مؤلفه های قدرت در بین مذهبی ها و انقلابیون در راستای پروژه اختلاف انگیزی بین ملت ایران
اگر به سیر کلی عملکرد امید دانا نگاه کنید معلوم می شود هر قسمتی از آن، تکه های یک پازل خطرناک است که کنار هم چیده می شود و آنرا تکمیل می کند.
او در اولین مرحله داخل ایران در دانشگاه به فعالیت سیاسی علیه نظام اسلامی و ولایت فقیه مشغول بود و اوج این فعالیت ها در فتنه ۸۸ بروز یافت او با چهره ای پوشیده در اغتشاشات ظاهر شد و شعار مرگ بر اصل ولایت فقیه سر داد و با جمع شدن فتنه در ۹ دی زندگی مخفیانه را شروع کرد و در نهایت با پیگیری نهادهای امنیتی دستگیر، محاکمه و روانه زندان شد. و در دوران مرخصی به خارج کشور گریخت و به اپوزوسیون خارج نشین پیوست و با کثیری از مخالفان جمهوری اسلامی نشست و برخاست داشت و در فضای مجازی خصوصا تلگرام فعالیت رسانه ای خود را علیه اسلام، انقلاب و ایران شروع کرد در این دوران بیشترین تلاش او به ساخت برنامه هایی علیه اسلام و اهلبیت و مذهب با رویکرد استناد به گزارشات تاریخی مخدوش مثل تاریخ طبری و کتاب های اهلسنت و ترویج باستان گرایی و ملی گرایی بود.
بعد مدتی که از همنشینی او با سلطنت طلبان و خانواده پهلوی، عناصر رسانه ای بی بی سی و... گذشت کم کم انتقاداتی علیه آنها خصوصا خانواده پهلوی به راه انداخت و به ظاهر از آنها جدا شد و کم کم انتقادات خود را بیشتر و بیشتر کرد تا اینکه رسما از موضع جنگ علیه جمهوری اسلامی به جنگ علیه اپوزوسیون و مخالفان جمهوری اسلامی روی آورد و به بهانه اینکه علیرغم انتقاداتی که به اسلام و مذهب شیعه دارد ولی چون کلیت جمهوری اسلامی را در راستای تقویت جایگاه منطقه ای و بین المللی ایران با رویکرد احیای امپراتوری بزرگ ایران دوران هخامنشی و ساسانی می بیند به دفاع از ایران و نهادهای نظامی خصوصا سپاه پاسداران و به طور اخص سپاه قدس به فرماندهی شهید حاج قاسم سلیمانی پرداخت از اینجا به بعد سعی می کرد تا حدودی در راستای نگاه کلان رهبر معظم انقلاب به قضایای داخلی و خارجی بپردازد اکثر سخنرانی های رهبری را آنالیز و تحلیل می کرد نقاط قوت آنرا برجسته می کرد از چهره های معروف انقلابی کشور حمایت می کرد و بیانات آنها را بازتاب می داد. از عملکرد مدافعان حرم در سوریه با عنوان جدید مدافعان وطن به شدت حمایت می کرد. تقریبا تمام مواضع مهم سرداران بزرگ سپاه در عرصه نیروی دریایی، هوایی، زمینی، هوافضا، موشک، پهباد و... را منعکس می کرد و کم کم به دفاع از عملکرد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه پرداخت و بعد مدتی اعلام کرد فرمانده قبلی قرارگاه خاتم دکتر سعید محمد صلاحیت و لیاقت ریاست جمهوری ایران را دارد و از چند سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تبلیغ او پرداخت و او را در بین جبهه انقلابی معروف کرد.امید دانا در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به شدت دولت او و اصلاح طلبان و برجام را کوبید و علیه آنها افشاگری های زیادی کرد و از همین طریق در بین جبهه انقلابی جایگاهی پیدا کرد. عملکرد مخالفان جمهوری اسلامی را به نقدهای جدی کشید جبهه استکبار به رهبری آمریکا را به شدت کوبید و از جبهه مقاومت به شدت حمایت کرد از عملکرد دولت سوریه، حزب الله لبنان، انصارالله یمن، حشد الشعبی عراق و... تمجید فراوان کرد و با تحلیل های خوب در دل کثیری از انقلابی ها جا باز کرد. در این میان البته یک سؤال همیشه بی پاسخ ماند که چطور یک شخص در جزایر قناری اسپانیا ساکن می شود و به طور ویژه و شبانه روزی از عملکرد جمهوری اسلامی و رهبر آن حمایت کند و تمام مخالفان جمهوری اسلامی را به باد انتقاد جدی بگیرد ولی هیچ نگران امنیت جان خود و خانواده اش نیست و سازمان های اطلاعاتی و تروریستی ضد ایران هیچ کاری به او ندارند. البته امید دانا برای این قسمت از برنامه ها سناریوهایی چیده بود تا مخاطبان شک نکنند. او بارها و بارها اعلام کرد من حاضرم در راه آرمان ایران بزرگ کشته شوم و از مرگ هراسی ندارم. هر از چندگاهی با فاصله زمانی کوتاه ادعا می کرد فرد یا افرادی در صدد ترور او هستند و با شگردهای رسانه ای به قول خودش به افشای آنها می پرداخت و برای آنها هزینه سازی می کرد و مظلوم نمایی. البته در این زمینه واقعا خیلی افراط و بزرگنمایی کرد.
ادامه👇
👆 ادامه 👇
امید دانا در این دوره از عملکرد خود بدون اینکه از گذشته سیاه خود علیه اسلام و اهلبیت پشیمان شود هر از چندگاهی اعلام می کرد که بنده به اسلام اعتقادی ندارم ولی نسبت به عملکرد سابق خود در طرح شبهاتی علیه اسلام پشیمان هستم و کم کم فهمیده ام می توان از نقاط قوت اسلام و مذهب شیعه در جهت تقویت منافع ملی ایران و تقویت ایران گرایی استفاده کرد. از همین زاویه به مذهبی ها و چهره های شاخص مذهبی جبهه انقلاب ورود کرد و از عملکرد کلی آنها دفاع کرد ولی هر از چند گاهی در لابلای تحلیل ها و فعالیت های خود زیرکانه و مرموزانه ضربه محکمی به عناصر تأثیرگذار و مهم در مذهب شیعه می زد و به تضعیف آنها می پرداخت مثلا به بهانه نقد برجام و طرفداران برجام، برنامه ای درباره مواضع مراجع معظم تقلید، مسوولین حوزه علمیه، بعضی اعضای مجلس خبرگان و شورای نگهبان ساخت و با بررسی مواضع علمایی مثل آیت الله جوادی آملی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، حسینی بوشهری، جنتی و امام جمعه اصفهان آقای طباطبایی به تخریب جدی و تمسخر این بزرگان در اتخاذ موضع مصلحتی در همگرایی کلی و مبهم با برجام پرداخت و طوری برنامه را مدیریت کرد که این بزرگان در چشم مخاطب کوچک شوند و ساده لوح و محافظه کار نمایانده شوند.
امید دانا چند سال به تبلیغ سعید محمد برای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و بعد رد صلاحیت به شدت علمای شورای نگهبان را زیر سوال برد و از چشم ها انداخت البته چند روز بعد زیرکانه ادعا کرد همه این نقدها و تخریب ها برای فشار بر شورای نگبان برای تأیید صلاحیت سعید محمد در زمان اعتراض بوده و توصیه کرد به تبلیغ آقای رییسی مشغول باشید تا رأی بیاورد.
او هر از چندگاهی به نقد افراد مؤثر در جبهه انقلاب می پرداخت و از بعضی مواضع آنها به شدت انتقاد می کرد که غیر عادی بود.
امید دانا کم کم در ادامه فعالیت رسانه ای خود از اصطلاحی به نام #خر_مذهبی رونمایی کرد و در مرحله اول این اصطلاح را برای افراد فرقه شیرازی و شیعه انگلیسی و چهره های مذهبی سکولار و مخالف حکومت جمهوری اسلامی به کار برد ولی کم کم دایره استعمال این اصطلاح را وسیع تر کرد و هر از چندی یکی از نیروهای اصلی انقلابی جبهه انقلاب را به بهانه هایی تخطئه می کرد و با همین اصطلاح #خر_مذهبی او را تخریب می کرد.
از ترفندهای جالب توجه امید دانا در این زمینه این بود که پیام هایی حاوی توهین های رکیک جنسی، فحش و ناسزا، تهدید به قتل و صدور حکم ارتداد اسلامی و محاربه نسبت به امید دانا به اسم بعضی اشخاص مذهبی در کانال و رسانه های خود فوروارد می کرد و ادعا می کرد از این پیام ها روزانه موارد زیادی برای او از طریق مذهبی های افراطی ارسال می شود و با به کار گیری اصطلاح #خر_مذهبی آنها را جواب می داد. این ترفند و شگرد رسانه ای بارها و بارها در کانال های او به کار گرفته شد.
سرانجام امید دانا در تکمیل پازل اصلی خود در ایام اغتشاشات و فتنه جنگ ترکیبی شهریور تا آذر ۱۴٠۱ به بهانه مرگ مهسا امینی چهره پنهان خود را آشکار کرد و در چرخشی کامل دست از حمایت از جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب برداشت و مثل فتنه ۸۸ به نقش آفرینی در جبهه استکبار پرداخت او ابتدائا به نقد عملکرد پلیس در قضیه مهسا امینی پرداخت و بعد مدتی به ترویج و تبلیغ بی حجابی و روسری سوزی و کشف حجاب مشغول شد و از حجاب اسلامی با اصطلاحی جدید به نام #حجاب_صهیونیستی یاد کرد و عملکرد محجبه ها را به باد تمسخر و انتقاد گرفت از طرفی دیگر سعی کرد همسوی با دشمنان انقلاب اسلامی کشته سازی های اغتشاشگران را به اسم نظام اسلامی و نیروهای امنیتی ثبت کند. تلاش کرد عملکرد نظام در کنترل اغتشاشات را زیر سوال ببرد. ادعا کرد بسبجی ها لباس های دستگیرشدگان را با آب خیس می کنند تا نشان دهند از ترس خودش را خیس کرده. اغتشاشگران را دعوت به مقاومت در مقابل قشر مذهبی کرد بانوان باحجاب را به تمسخر گرفت و از بی حجاب ها بسیار تمجید کرد. تقریبا هر روز متنی خطاب به رهبر انقلاب می گذاشت و با این تعبیر که «آقای نظام به حرف ملت گوش کن»«آقای نظام دست از لجاجت بردار»«آقای نظام دست از #شریعت_اجباری بردار» سعی در تخطئه مواضع رهبر انقلاب کرد و از همین جا به بعد تقریبا اکثر چهره های شاخص فکری و انقلابی مثل دکتر رحیم پور ازغدی، پناهیان، عباسی، راجی مولف کتاب صعود چهل ساله، و... را به نقد کشید و با دو عنوان #خر_مذهبی و #توریه_مذهبی به تخطئه و تخریب آنها پرداخت. دوباره شروع کرد به توهین به اسلام و اهلبیت علیهم السلام با طرح شبهات قدیمی که در سابق هم به آن پرداخته بود. از شروع فتنه و اغتشاشات ۱۴٠۱ رسما حمایت از جمهوری اسلامی را کنار گذاشت و به همان رویه سابق خود بازگشت.
ادامه👇
👆ادامه 👇
داستان این آدم منافق و نفوذی شبیه داستان پولس یهودی است از جمله عوامل کارآمد در انهدام دین، نفوذ افراد بیگانه در لباس دین به منظور تهی نمودن آن از درون است. ایادی یهود از طریق عوامل خائنی که به لباس دیگر ادیان در آمدند،توانستند به درون ادیان نفوذ نمایند.یهودیان نژاد پرست که با دین حضرت مسیح علیه السلام به شدت مخالف بودند و با مبارزه مستقیم راه به جایی نبردند، با نفوذ دادن پولس در دین مسیحیت، آن را با کمال زیرکی در اختیار خود گرفت. پولس با ظرافت تمام، محتوای انجیل را چنان تغییر داد که آنچه به عنوان دین مسیحیت از آن یاد می شود، مسیحیت پولسی است نه مسیحیت عیسوی. از مهم ترین تغییراتی که پولس در مسیحیت به وجود آورد می توان به الوهیت حضرت عیسی مسیح علیه السلام، گناه اولیه، تجسم، نفی شریعت و ... اشاره کرد. نفوذ این لیدر مخرب در مسیحیت باعث استحاله و در نهایت براندازی دین مقدس حضرت عیسی نبی علیه السلام شد.
در کتاب آن سوی مرگ داستان جالبی را ذکر کرده، شخصی مذهبی و پایبند به شریعت و رعایت حق الناس که مهندس ساختمان است در اثر حادثه ای می میرد و حقایقی از عالم بعد از مرگ را می بیند و دوباره زنده می شود و با این تجربه مرگ معنوی تر می شود. بعد مدتی یکی از اجنه در منزل به ملاقات و گفتگوی با اومی پردازد و کم کم بنای رفاقت و دوستی معنوی را پایه ریزی می کند و توصیه های اخلاقی خوبی هم به مهندس می کند و کاملا خود را طالب معنویت و نماز شب و.. نشان می دهد و در طول یکسال رفاقت، هیچ انحرافی از خود بروز نمی دهد بلکه برعکس از خود چهره ای معنوی، خیرخواه، خیّر و اهل خدمت به خلق الله نشان می دهد و کاملا اعتماد مهندس را جلب می کند بعد از یکسال شبی سراسیمه به منزل می آید و وانمود می کند گناه کبیره ای توسط دو زن و مرد مذهبی از دو خانواده مذهبی معروف آبرومند در شرف وقوع است و تو مأمور غیبی الهی هستی تا جلوی آن را بگیری و تنها راه آن هم افشای بعضی از گناهان پنهانی این دو نفر در حضور خانواده زن و با حضور میهمانانی از اقوام آن زن درمنزل پدرش هستی و جوری وانمود می کند که باید هر چه سریع تر این مأموریت را انجام دهی. مهندس هم باور کرده و صادقانه قدم در را می گذارد و دستورات او را مو به مو اجرا می کند در لحظات پایانی اجرای مأموریت با یک اتفاقی که خداوند رقم می زند مهندس متوجه می شود این جن از شیاطین شرور است و تمام این رفاقت ها و مقدس بازی ها مقدمه نفوذ و فریب بوده، لذا از ادامه همکاری و انجام مأموریت منصرف می شود و همین باعث اذیت و آزارهای فراوان نیروهای آن جن شرور می شود ولی در نهایت با مشورت و راهنمایی بعضی از علمای ربانی نجات می یابد.
باید از این قضایا عبرت بگیریم و حتی المقدور نسبت به اشخاصی که سوابق سیاهی در عملکرد خود دارند محتاط باشیم.
@ejtehadjame
📩 رهبر انقلاب در دیدار خانواده آیتالله مصباح یزدی: بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهتگیری ایشان و راه ایشان است.
🔹️ مرحوم آقای مصباح (رضوان الله علیه) یک خصوصیّات منحصربهفردی داشتند که من در مجموعهی فضلای برجستهی قم که از قدیم میشناختیم، و حالا هم بحمدالله برکات بعضیشان ادامه دارد، نگاه میکنم، جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمیکنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزهی تمامنشدنی و بینظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمیتواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود. ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
🔍 متن کامل بیانات👇
https://khl.ink/f/51609
009.pdf
4.04M
📚فایل PDF #اسناد_راهبردی و طرحهای تحولی مرکز مدیریت حوزههای علمیه:
۹.#درختواره_دورههای_کاربردی_و_مهارتی حوزه های علمیه:
✍️ اثر پیش رو طراحی و ارائه الگوی ساختاری دورههای کاربردی و مهارتی مورد نیاز طلاب و فراگیران حوزوی در عرصههای مختلف کاربردی و مهارتی را عهدهدار است.
📎اندیشکده دفتر برنامهریزی و نظارت راهبردی حوزه
━━💠🍃🌺🍃💠━━
رهبر معظم انقلاب:
بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیّت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهتگیری ایشان و راه ایشان است.
مرحوم آقای مصباح (رضوان الله علیه) یک خصوصیّات منحصربهفردی داشتند که من در مجموعهی فضلای برجستهی قم که از قدیم میشناختیم، و حالا هم بحمدالله برکات بعضیشان ادامه دارد، نگاه میکنم، جامع این خصوصیّات را کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمیکنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزهی تمامنشدنی و بینظیر، خلقیّات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجّه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمیتواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود.
ادامه👇
ادامه👆
کتابهایی که ایشان نوشتهاند، چه کتابهای علمی، چه آنچه مربوط به اخلاقیّات و معنویّات و [برای] استفادهی عموم و مانند اینها است، یکی از آن کارها است؛ اینها را نباید گذاشت تعطیل بشود. الحمدلله آثار ایشان از همه جهت خوب است؛ آثار صوتی ایشان خیلی آثار خوبی است. سخنرانیهای ایشان را یک مدّتی که در آن حسینیّه سخنرانی داشتند، در عصرهای ماه رمضان تلویزیون پخش میکرد؛ من مینشستم پای تلویزیون گوش میکردم؛ نمیدانم کِی بود. حالا من عصری مینشستم گوش میکردم؛ عصر ماه رمضان بود. به ایشان گفتم؛ گفتم اینها خیلی برجسته است، واقعاً خیلی خوب است؛ آدم مینشیند گوش میکند، واقعاً استفاده میکند. خب اینها نبایستی متوقّف بشود؛ نباید مسکوت بماند، فراموش بشود.
ادامه 👇
ادامه👆
خب جسم ایشان رفت، حیف هم بود، خیلی حیف بود، یعنی وجود ایشان واقعاً مایهی برکت بود، آدم از دیدن ایشان استفاده میکرد؛ یکی از این کسانی [بود] که ما در طول عمر دیدیم از دورهی جوانیشان، نه حالا؛ آن وقت که ایشان شاید هنوز ازدواج هم نکرده بود ــ من قبل از اینکه بیایم قم، در مشهد با ایشان آشنا شدم؛ گمان میکنم مثلاً سال ۳۶، ۳۷ بود ــ از آن وقت آدم میفهمید ایشان یک مرد متدیّن، اهل دین و اهل تقوا بودند. از جملهی آن کسانی بود که «مَن یُذَکِّرُکُمُ اللهَ رُؤیَتُه»(۷) بود؛ رؤیت ایشان هم آدم را کمک میکرد، پیش میبُرد، به یاد خدا میانداخت. خب هر چه از آن جوانی گذشت، ایشان بهتر هم شد؛ اگرچه هر چه هست، مال همان دورهی جوانی است. شما جوانها قدر این دوره را بدانید؛ آنچه آن آخرِ کار به درد آدم میخورد و گیر آدم میآید و برای آدم میماند، همین [چیزی] است که حالا شماها کسب کردهاید و دارید کسب میکنید. جوانها قدر جوانیشان را بدانند.
خدا انشاءالله درجاتشان را عالی کند. بله، دو سال از درگذشتشان گذشت؛ دوازدهم دی بود. خداوند انشاءالله درجات ایشان را عالی کند و ایشان را مشمول مغفرت و رحمت خودش قرار بدهد.
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله
مسجد بهمثابه سرچشمۀ شبکهسازیِ انقلابی در محله
🖊 مهدی جمشیدی
۱. تا حدی و بهصورت نسبی، روحانیّتِ در «متن زندگی» به روحانیّتِ در «محراب» تبدیل شده است؛ روحانیّتِ «خیابانگرد» و «محلهنشین»، به روحانیّتِ «منبرنشین» و «اداری» فروکاهیده شده است؛ روحانیّتِ «گرهگشا از مسألههای شخصی و خانوادگیِ مردمِ محله»، به روحانیّتِ «بیگانه» و «نامحرم» تنزّل یافته است. سهم مردمِ محله از حضور روحانیّت، همین اندازه است. او قادر نیست که امامت محله را بر عهده بگیرد و به «جریانسازی» در بافت محلی بپردازد؛ چون فرصت ندارد که در میان مردم باشد. «ساختارهای رسمی» و «جلسههای حاکمیّتی» و «مناسبات سیاسی»، تمامیّتِ امام جماعت را بلعیدهاند و چیزی را برای «مردم» باقی نگذاشتهاند؛ جز همان پیشنمازی که البتّه فایدۀ اجتماعی بر آن بار نخواهد شد. در واقع، مسجد از منزلتِ متعالیِ پیشینِ خویش ساقط شده است و دیگر اعتباری ندارد؛ همچون امری «فرعی» و «حاشیهای» است که کارکردی ندارد و تنها دلیل بودن و ماندنش، خودش هست. در این حال، روشن است که امام جماعت نیز هویّت و حرکت خود را به مسجد گره نمیزند و آن را «اصل» و «اساس» نمیشمارد، بلکه به سوی «ساختارهای حاکمیّتی» میغلتد و میکوشد در آنها تثبیت شود. تمام قصّۀ مسجد، همان چند رکعت نماز است و البتّه چند حاشیۀ شکلی و تکراری نیز بهعنوان کار تبلیغی و ترویجی به آن ضمیمه میشود تا کسی خُردهگیری نکند. این اندازه کار نیز از هر کسی و با هر میزانی از مشغله نیز ساخته است. (مقصود من، دفاعِ همدلانه از هویّت دیرینه و کارکردهای وسیعِ روحانیّت است که در اثر یک چرخشِ اجتماعیِ نامحسوس، از دورۀ مشروطیّت به این سو، رقیق شدهاند، نه طعنه و تقابل).
۲. یکی از زمینههایی که از مساجد، «کارکردزدایی» کرد و در قالب تقسیمکار، منزلت و اعتبار آن را زدود، «فرهنگسراها» و «سراهای محله» هستند. فرهنگسرا، برآمده از اندیشهورزیِ «نیروهای تکنوکرات» در دولت سازندگی بودند که از سوی شهردار تهران راهاندازی شدند. نیروهای تکنوکرات، آگاهانه و عامدانه در پی «انقلابزدایی» از شهر و محلهها بودند و میخواستند بافت شهر را به «تمدّنِ غربی» نزدیک سازند؛ بهگونهای که دیگر نباید ظاهر شهر، گویای شعارها و اندیشههای انقلابی باشد، بلکه دورۀ انقلابی به سر آمده است و باید از ارزشهای انقلاب عبور کرد و به فضای «سازندگی» و «توسعۀ اقتصادی» و «سرمایهسالاری» و «ثروتاندوزی» وارد شد. در واقع، عالَمِ ارزشیِ انقلاب، سیاستهای دولت سازندگی را - که بر مدار توسعۀ اقتصادی میچرخید - برنمیتابید و به همین دلیل، باید این ظواهر و جلوهها کنار میرفتند تا زمینه برای «غلبۀ تکنوکراتیسم» فراهم میگردید. با برآمدنِ فرهنگسراها، هرچه که در اختیار مسجد بود و یا ممکن بود که در امتداد خطّ فرهنگی ِانقلاب، از مسجد انتظار داشت و توان آن را در مسجد پدید آورد، از «مساجد» گرفته و به «فرهنگسراها» سپرده شدند. بهاینترتیب، مسجد از «شبکۀ نیروهای مبارز و نهضتی و سیاسی» به «محفلِ خلوتنشینانِ اسرار قُدسی»، و از «مرکز بسیجِ انقلابی برای جبههها» به «کانون سخنرانیهای تکراری»، و از «سرچشمۀ تولیدِ نیروهای جوانِ مؤمنِ انقلابی» به «آرامکدۀ پیران و بازنشستگان» تبدیل شد. همچنین شیوعِ «حسِ دنیاطلبی» و «دیکتاتوری پول» و «غلیان ثروتهای بادآورده» که جملگی برخاسته از سیاستهای انقلابگریزانۀ دولت سازندگی بودند، هرچه بیشتر موجبات «انزوا» و «عزلتِ» مساجد را فراهم کردند.
۳. ما محتاج «شبکهسازیِ اجتماعی» هستیم؛ یعنی باید ارزشهای اسلامی و انقلابی بهصورت «مویرگی» در عمق جامعه، به حرکت درآیند و جامعه با این ارزشها، آمیخته شود. هر چند بخشی از این روند، وابسته به فضای مجازی است، اما نباید از «فضای واقعی» نیز غفلت کرد. در فضای واقعی، ما باید سطوحی از امکانها را برای راهیابی به «ریزبدنۀ جامعه» و «لایههای خُردِ اجتماعی» بیابیم که یکی از مهمترین آنها، مسجد است. مسجد، «حلقۀ وصلِ» همۀ قابلیّتهای محلی و همچون «گرانیگاهِ قدسی» است. این «نقطۀ تقاطع»، چتری است که میتواند محله را از نظر غایات فرهنگی و سیاسی، صورتبندی و ساماندهی کند؛ به این معنی که میتواند زیر پوستِ محله، یک «شبکۀ ارتباطیِ بههمپیوسته» بسازد که از لحاظ تدبیرگریِ محلی، نقش «دولتِ نهان» را ایفا کند. در این حال است که «چسبندگیِ محلی» رخ میدهد و محله، «هویّتِ انقلابی» مییابد و از وضعِ «سیّالیّت» و «نوسان» و «واگرایی» خارج میشود. چنین شبکههایی که معطوف به مسجد و مبتنی بر ارادۀ امام محله هستند، محلۀ «بیهویّت» و سرشار از «ناآشنایی» و «بیگانگی» را به یک بافتِ «شناساییشده» و «مفصلبندیشده» تبدیل میکند که در آن، امکان تحرّک ضدّفرهنگی و ضدّامنیتی، بهشدّت کاهش مییابد.
━━─━━━━⊰✾✿✾⊱🇮🇷
#شیخ_بصیر
شهید شیخ شعاعی جزو معدود شهدایی است که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جملاتی را در وصف این شهید بیان کرده و کمتر دیده شده که شهید سلیمانی نسبت به فردی اینگونه صحبت کند.
رئیس سازمان حفظ آثار و نشر مشارکت روحانیت در دفاع مقدس استان کرمان عنوان کرد: نیروها نقل کرده اند که در دوران جنگ به شرایطی رسیدیم که چند روز غذا و تدراکات نداشتیم و فشار روحی و روانی بر ما عارض شده بود؛ نمی دانستیم در این شرایط چه کار کنیم؛ به فرمانده هان می گفتیم، پاسخ می دادند که شما رزمنده اید و باید صبر کنید؛ یکی از بچه ها عصبانی شد که یعنی چه صبر کنید، نیروهای ما گرسنه هستند، روحیه و انگیزه ندارند و باید فکری کنیم.
وی افزود: موقع نماز، شیخ محمد برای گرفتن وضو محیا می شد، پیش شیخ رفتیم و گفتیم که شیخ محمد ناسلامتی شما روحانی گردان هستید و ما گرسنه ایم؛ بچه ها چند روز است که چیزی نخورده اند و روحیه مناسبی ندارند؛ شیخ محمد سرش را پائین انداخت و گفت باشد و رفت که نماز بخواند، بعد از نماز غیبش زد؛ یک دفعه شنیدم که از برجک دیده بانی دارند می گویند که یک عراقی به سمت ما دارد می آید؛ در این شرایط تیربارچی و تک تیرانداز در جای خود قرار گرفتند؛ نشانه گرفته شد که اسلحه را بزنیم که برجک دیده بانی گفت، نزنید نیروی خودی است و زمانی که نزدیک تر آمد دیدم که شیخ محمد است.
شیخ محمد با یک گونی بر پشت آمد، به او گفتیم کجا بودی؟ گفت یک پتو بیاورید و پهن کنید، گونی را روی پتو وارونه کرد، دیدم شیخ محمد نان، کنسرو و خرما آورده است؛ پرسیدیم این ها را از کجا آوردی؟ گفت از سنگر دشمن؛ بچه ها گفتند که تو دیگر کی هستی و با چه روحیه ای به سنگر عراقی ها رفتی و این ها را آوردی؛ گفتم و جعلنا خواندم و به سمت سنگر دشمن رفتم؛ همین حرکت شیخ محمد، موجب شد که رزمنده های انرژی بگیرند.
#قسمت_اول