eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
354 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
268 ویدیو
278 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
رهبر معظم انقلاب: اگر یک فهرستی از مسؤلیت های روحانیت تهیه شود سرلوحه ی این فهرست عبارت است از «خودسازی»،در درجه اول،ما باید متوجه بشویم به خودمان،و بنیه ی معنوی و دینی خودمان را تقویت کنیم.آن کسی که بنیه ی معنوی قوی دارد می تواند بارهای سنگین را بر دوش حمل کند،آن کسی که خودش در درون خودش دچار مشکل است این نمی تواند بارهای سنگین را بردارد،تقوا و پرهیزگاری و خودسازی،اولین وظیفه ما معمّمین است. 🆔 @ejtehad_jame
رابطه تهذیب و نظام اسلامی در بیان رهبر معظم انقلاب: اگر دیدیم در حوزه های علمیه،شور علمی هست اما این شور علمی و کار علمی،خلأها و کمبودهای نظام را چنان که باید پر نمیکند باز باید به مسأله تهذیب توجه کنیم،برای اینکه اگر اخلاق و تهذیب نفس در حوزه ها باشد و صفای نفس ناشی از آن پیدا شود،هر کلمه ای که خوانده شود باید به نفع جامعه و مردم باشد. علمِ تنها کافی نیست.علم بی تقوا چیز بسیار خطرناکی است. 🆔 @ejtehad_jame
رهبر معظم انقلاب: حیات انسان،جز در رابطه با خدا معنا ندارد و الّا خواهد مرد تبدیل به جماد خواهد شد. 🆔 @ejtehad_jame
رهبر معظم انقلاب: اگر مهذّب نباشیم آنچه داریم در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار نخواهد گرفت و چه بسا در جهت عکس قرار گیرد. 🆔 @ejtehad_jame
رهبر معظم انقلاب: طلبه باید با دعا،با ذکر و با مناجات انس پیدا کند برادران! بدون اینها نمی شود. 🆔 @ejtehad_jame
رهبر معظّم انقلاب: من یقین دارم که حضرت امام،آن پیرمرد نورانی،معنوی،عالم،زاهد و عارف-که این انقلاب با دست توانای او بنا،غرس ،آبیاری و میوه چینی شد-اگر در جوانی،آن رتز و نیازها و آن عبادت ها،تفکّرها و توسّل ها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمی آمد،این کارهای بزرگ از او صادر نمی شد،...معمولا پیرمردها،در زودتر از این سنّ(۶۰سالگی)بازنشسته می شوند و حالِ اداره ی زندگی شخصی خودشان را هم ندارند! امّا امام در آن سنّ، چنین بنای عظیم و توصیف ناپذیری را به وجود آوردند و در مقابل دشمن،آن طور ایستادند که انسان،از شجاعت و پایداری ایشان در مقابل حوادث و مصائب،مبهوت می ماند. 🆔 @ejtehad_jame
رهبر معظّم انقلاب: انقلاب وقتی به صورت کامل تحقق پیدا می کند که آحاد مردم،حقیقتاً به مردم مسلمان و مؤمن تبدیل شوند. بخشی از اسلام،مربوط به عمل مردم است که نظام اجتماعی و حرکت عمومی آنها را تصویر و ترسیم می کند و آنها را حرکت می دهد.بخش دیگر مربوط به عقاید و کیفیات روحی و عمل شخصی مردم است. انقلاب،انقلابِ مردم است،انقلاب در مناسبات اجتماعی و اقتصادی بعد از انقلاب مردم است،تا مردم منقلب نشوند،آن انقلاب اقتصادی و تغییر و تبدیل مناسبات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی هم،اصلاً تحقق پیدا نمی کند.اگر آنچه واقع شده ادامه پیدا نکند و تعمیق نشود و...و خدای نکرده،اسم،اسلام و جمهوری اسلامی و حاکمیت منادیان اسلام باشد،ولی واقع قضیه و متن زندگی مردم،چیز دیگری باشد،این انقلاب قطعا موفق نبوده و نیست. 🆔 @ejtehad_jame
تحلیلی بر بیانات رهبر معظّم انقلاب درباره تهذیب: همانطور که در مباحث علمی و فقهی حوزه،دو نگاه حاکم است یکی نظام فقاهت با رویکرد فردی و جزیره ای و با رنگ و بوی سکولارگونه و بی تفاوت نسبت به معضلات و چالش های نظام اسلامی و دیگری نظام فقاهت با رویکرد تمدنی و نظامند با دغدغه حل چالش ها و معضلات نظام و دولت و جامعه اسلامی، و ثمره هر یک از این دو رویکرد متفاوت است همینطور در نظام تهذیب و معنویت و خودسازی همین دو نظام و رویکرد حاکم است.تهذیب مدّنظر رهبر معظم انقلاب در عین اینکه بر خودسازی،انجام واجبات و ترک محرمات،اذکار،نوافل،تضرّع و توسّل و نماز شب،انس با قرآن و اخلاص در عمل تأکید دارد اما در عین حال به جهت دهی این امور به سمت جامعه سازی دینی و تمدن سازی و کمک به حل معضلات و کمبودهای نظام اسلامی اصرار فراوان دارد.به طوریکه این رویکرد جزو ارکان تهذیب به حساب می آید یعنی از همان اول ورود طلبه به حوزه او را طوری تربیت میکند که هدفش از تهذیب و تعلیم و ذکر و دعا و تضرّع و توسّل،فقط تشخیص وظیفه فردی و شخصی و انجام وظیفه با خلوص نیت شخصی نباشد بلکه هدفش تشخیص وظایف فردی و اجتماعی و تشخیص کمبودها و نیازهای نظام اسلامی و تلاش فردی و اجتماعی نظام مند همراه با تدبیر و برنامه ریزی تشکیلاتی توأم با اخلاص نیت فردی و اجتماعی برای حل آن چالش ها می باشد لذا رهبری معظم می فرماید اگر شور علمی حوزه،در خدمت نظام اسلامی قرار نگرفت و کمبودها را شناسایی و برطرف نکرد معلوم می شود که در تهذیب مشکل داریم.نه در تهذیب با رویکرد فردی و سکولارگونه،بلکه تهذیب با رویکرد خودسازی فردی به عنوان مقدمه ضروری برای ساختن جامعه معنوی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی با رویکرد معنوی. بعضی جملات رهبر معظم انقلاب را به عنوان شاهد بر مدعا یاد آور می شویم: اگر دیدیم در حوزه های علمیه،شور علمی هست اما این شور علمی و کار علمی،خلأها و کمبودهای نظام را چنان که باید پر نمیکند باز باید به مسأله تهذیب توجه کنیم،برای اینکه اگر اخلاق و تهذیب نفس در حوزه ها باشد و صفای نفس ناشی از آن پیدا شود،هر کلمه ای که خوانده شود باید به نفع جامعه و مردم باشد. اگر مهذّب نباشیم آنچه داریم در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار نخواهد گرفت و چه بسا در جهت عکس قرار گیرد. من یقین دارم که حضرت امام،آن پیرمرد نورانی،معنوی،عالم،زاهد و عارف-که این انقلاب با دست توانای او بنا،غرس ،آبیاری و میوه چینی شد-اگر در جوانی،آن راز و نیازها و آن عبادت ها،تفکّرها و توسّل ها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمی آمد،این کارهای بزرگ از او صادر نمی شد،...معمولا پیرمردها،در زودتر از این سنّ(۶۰سالگی)بازنشسته می شوند و حالِ اداره ی زندگی شخصی خودشان را هم ندارند! امّا امام در آن سنّ، چنین بنای عظیم و توصیف ناپذیری را به وجود آوردند و در مقابل دشمن،آن طور ایستادند که انسان،از شجاعت و پایداری ایشان در مقابل حوادث و مصائب،مبهوت می ماند. انقلاب وقتی به صورت کامل تحقق پیدا می کند که آحاد مردم،حقیقتاً به مردم مسلمان و مؤمن تبدیل شوند. بخشی از اسلام،مربوط به عمل مردم است که نظام اجتماعی و حرکت عمومی آنها را تصویر و ترسیم می کند و آنها را حرکت می دهد.بخش دیگر مربوط به عقاید و کیفیات روحی و عمل شخصی مردم است. انقلاب،انقلابِ مردم است،انقلاب در مناسبات اجتماعی و اقتصادی بعد از انقلاب مردم است،تا مردم منقلب نشوند،آن انقلاب اقتصادی و تغییر و تبدیل مناسبات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی هم،اصلاً تحقق پیدا نمی کند.اگر آنچه واقع شده ادامه پیدا نکند و تعمیق نشود و...و خدای نکرده،اسم،اسلام و جمهوری اسلامی و حاکمیت منادیان اسلام باشد،ولی واقع قضیه و متن زندگی مردم،چیز دیگری باشد،این انقلاب قطعا موفق نبوده و نیست. 🆔 @ejtehad_jame
رهبر معظّم انقلاب: آنچه مهم است این است که طلبه‌ى دین، عالم دین و روحانى -به اصطلاح رایج- وظیفه‌ى خودش را در هر برهه‌اى از زمان تشخیص بدهد. اگر وظیفه تشخیص داده نشد، علم و تقوا و مانند اینها به درد نمیخورد؛ یعنى بجا مصرف نمیشود. مثل این است که انسان پول زیادى دارد امّا خبر از بیمارى فرزندش ندارد. خب، اگر میدانست که این بچّه بیمار است و احتیاج به معالجه دارد و مثلاً احتیاج به عمل جراحى دارد، پول هم که در جیبش بود، میرفت معالجه میکرد. وقتى نمیداند این بیمارى را، مطّلع نیست، این بچّه را از دست میدهد یا بیمارى او تشدید میشود؛ درحالى‌که امکانش را هم داشت، پولش را هم داشت. [اگر] علم داشته باشیم، تقوا هم داشته باشیم، حتّى شجاعت هم داشته باشیم امّا ندانیم وظیفه چیست، ندانیم موقعیّت کدام است، ندانیم امروز مطالبه‌ى خداى متعال و مطالبه‌ى دین از ما در عرصه‌ى اجتماع چیست، آن علم و تقوا و شجاعت و بقیّه‌ى خصوصیّات مثبت اثر خودش را نمیبخشد؛ و کارکرد لازم را نخواهد داشت. این کلمه‌ى «بصیرت» که ما دائم تکرار میکنیم، بعضى‌ها هم بشدّت اوقاتشان تلخ میشود که چرا فلانى مکرّر میگوید بصیرت بصیرت؛ معنایش این است. ۱۳۹۵/۶/۱۶ ☑️ @ejtehad_jame
⛔️| حوزه‌ی انقلابی،حوزه‌ی سکولار رهبر معظم انقلاب: حوزه‌های علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزی است که سیاست سرویسهای امنیتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال میکنند. آنها تلاش میکنند بلکه بتوانند یک منفذی پیدا کنند. یک آخوندی یک گوشه‌ای حرفی میزند، که علی‌الظاهر برخلاف خواست و فهم و عقیده‌ی کلی نظام است، بزرگش میکنند؛ آن آدم را اگر کوچک هم باشد، از او یک تصویر بزرگی درست میکنند، برای اینکه فاصله‌ی بین نظام و روحانیت را برجسته کنند؛ القاء کنند که چنین فاصله‌ای وجود دارد. بنابراین حوزه‌های علمیه نمیتوانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است. ۱۳۹۱/۰۷/۱۹ ☑️ @ejtehad_jame
بسمه تعالی: اجتهاد جامع یعنی اینکه طلبه به صورت تخصصی در فقه و اصول صاحبنظر شود (در پله اول به صورت اجتهاد متجزی و در یک باب خاص و جزئی ،در پله های بعدی به صورت اجتهاد مطلق و همه جانبه در همه ابواب فقهی)به اضافه آشنایی کلی و جامع نسبت به کلیات علوم اسلامی(معقول و منقول)به همراه آشنایی با مسائل روز و تحولات جهانی،و آشنایی با دغدغه ها و نیازهای نظام و جامعه اسلامی در چارچوب ترسیم شده توسط حضرت امام و رهبر معظم انقلاب،با رویکرد تهذیب محور و در پایان با لحاظ عملگرایی و عملیاتی بودن (یعنی با هدف گذاری تلاش برای حل معضلات نظام و جامعه اسلامی و تحقق منویات ولی فقیه حاکم از طریق پذیرش مسؤلیت در نظام اسلامی در کنار تبلیغ و تدریس در حوزه و دانشگاه و تألیف هدفمند متناسب با نیازهای کشور) البته معلوم است که تدوین یک نظام جامع برای رسیدن به این نوع از اجتهاد که مشتمل بر بیش از یازده مؤلفه است کار دشوار و وقت گیری است که از عهده یک نفر یا چند نفر برنمی آید یک تلاش جمعی حساب شده ای می طلبد،در گروه و کانال سعی شده نکاتی مربوط به هر یک از این مؤلفه های ۱۱گانه ارائه شود تا به صورت غیر مستقیم جهت دهی صورت گیرد،مثلا برای مباحث تهذیبی و اخلاقی کانال( آوای معرفت) را راه اندازی کرده ایم،و در این جا تبلیغ کرده ایم،برای مباحث اصول کانال (مباحث اصول طبق نظام اعتباریات) را معرفی کردیم،برای بقیه مؤلفه ها هم مطالبی از دوستان یا بعضی کانالها ارائه کرده ایم،تقریبا اکثر مطالب کانال پله پله تا اجتهاد پیرامون این ۱۱محور و مؤلفه است البته نقص ها و کمبود های جدی در کار ماهست که امیدواریم با عنایت الهی و کمک دوستان برطرف شود. نوع همکاری و عملکرد اعضای گرامی هم در فعالیت کانال تأثیر زیادی دارد،مثلا توقع می رود عزیزان سؤالات زیادی را مطرح کنند و به غنای مباحث بیفزایند یا پیشنهاد و انتقاداتی را مطرح کنند.لذا خواهشمندیم نظرات خویش را برای ادمین کانال(@elahi_alafv) بفرستید. با تشکر @ejtehad_jame
احساس وظیفه حضرت امام خمینی(قدّس سرّه) نقل شده روزی ایشان برای تدریس وارد مدرسه فیضیه شدند و از گفتگوی بین چند طلبه متوجه شدند چه بسا ممکن است نوشته های گمراه کننده ای مثل کتاب اسرار هزار ساله کسروی در حوزه تأثیر بگذارد و شماری را گمراه کند،لذا همانروز درس را تعطیل کردند و تا روزی که کتاب کشف اسرار را در نقد آن کتاب به پایان نبردند برای تدریس از خانه بیرون نیامدند. @ejtehad_jame