تحلیلی بر بیانات رهبر معظّم انقلاب درباره تهذیب:
همانطور که در مباحث علمی و فقهی حوزه،دو نگاه حاکم است یکی نظام فقاهت با رویکرد فردی و جزیره ای و با رنگ و بوی سکولارگونه و بی تفاوت نسبت به معضلات و چالش های نظام اسلامی و دیگری نظام فقاهت با رویکرد تمدنی و نظامند با دغدغه حل چالش ها و معضلات نظام و دولت و جامعه اسلامی،
و ثمره هر یک از این دو رویکرد متفاوت است همینطور در نظام تهذیب و معنویت و خودسازی همین دو نظام و رویکرد حاکم است.تهذیب مدّنظر رهبر معظم انقلاب در عین اینکه بر خودسازی،انجام واجبات و ترک محرمات،اذکار،نوافل،تضرّع و توسّل و نماز شب،انس با قرآن و اخلاص در عمل تأکید دارد اما در عین حال به جهت دهی این امور به سمت جامعه سازی دینی و تمدن سازی و کمک به حل معضلات و کمبودهای نظام اسلامی اصرار فراوان دارد.به طوریکه این رویکرد جزو ارکان تهذیب به حساب می آید یعنی از همان اول ورود طلبه به حوزه او را طوری تربیت میکند که هدفش از تهذیب و تعلیم و ذکر و دعا و تضرّع و توسّل،فقط تشخیص وظیفه فردی و شخصی و انجام وظیفه با خلوص نیت شخصی نباشد بلکه هدفش تشخیص وظایف فردی و اجتماعی و تشخیص کمبودها و نیازهای نظام اسلامی و تلاش فردی و اجتماعی نظام مند همراه با تدبیر و برنامه ریزی تشکیلاتی توأم با اخلاص نیت فردی و اجتماعی برای حل آن چالش ها می باشد لذا رهبری معظم می فرماید اگر شور علمی حوزه،در خدمت نظام اسلامی قرار نگرفت و کمبودها را شناسایی و برطرف نکرد معلوم می شود که در تهذیب مشکل داریم.نه در تهذیب با رویکرد فردی و سکولارگونه،بلکه تهذیب با رویکرد خودسازی فردی به عنوان مقدمه ضروری برای ساختن جامعه معنوی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی با رویکرد معنوی.
بعضی جملات رهبر معظم انقلاب را به عنوان شاهد بر مدعا یاد آور می شویم:
اگر دیدیم در حوزه های علمیه،شور علمی هست اما این شور علمی و کار علمی،خلأها و کمبودهای نظام را چنان که باید پر نمیکند باز باید به مسأله تهذیب توجه کنیم،برای اینکه اگر اخلاق و تهذیب نفس در حوزه ها باشد و صفای نفس ناشی از آن پیدا شود،هر کلمه ای که خوانده شود باید به نفع جامعه و مردم باشد.
اگر مهذّب نباشیم آنچه داریم در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار نخواهد گرفت و چه بسا در جهت عکس قرار گیرد.
من یقین دارم که حضرت امام،آن پیرمرد نورانی،معنوی،عالم،زاهد و عارف-که این انقلاب با دست توانای او بنا،غرس ،آبیاری و میوه چینی شد-اگر در جوانی،آن راز و نیازها و آن عبادت ها،تفکّرها و توسّل ها را نداشت و آن دل مؤمن و نورانی در او پدید نمی آمد،این کارهای بزرگ از او صادر نمی شد،...معمولا پیرمردها،در زودتر از این سنّ(۶۰سالگی)بازنشسته می شوند و حالِ اداره ی زندگی شخصی خودشان را هم ندارند! امّا امام در آن سنّ، چنین بنای عظیم و توصیف ناپذیری را به وجود آوردند و در مقابل دشمن،آن طور ایستادند که انسان،از شجاعت و پایداری ایشان در مقابل حوادث و مصائب،مبهوت می ماند.
انقلاب وقتی به صورت کامل تحقق پیدا می کند که آحاد مردم،حقیقتاً به مردم مسلمان و مؤمن تبدیل شوند.
بخشی از اسلام،مربوط به عمل مردم است که نظام اجتماعی و حرکت عمومی آنها را تصویر و ترسیم می کند و آنها را حرکت می دهد.بخش دیگر مربوط به عقاید و کیفیات روحی و عمل شخصی مردم است.
انقلاب،انقلابِ مردم است،انقلاب در مناسبات اجتماعی و اقتصادی بعد از انقلاب مردم است،تا مردم منقلب نشوند،آن انقلاب اقتصادی و تغییر و تبدیل مناسبات اجتماعی و اقتصادی و سیاسی هم،اصلاً تحقق پیدا نمی کند.اگر آنچه واقع شده ادامه پیدا نکند و تعمیق نشود و...و خدای نکرده،اسم،اسلام و جمهوری اسلامی و حاکمیت منادیان اسلام باشد،ولی واقع قضیه و متن زندگی مردم،چیز دیگری باشد،این انقلاب قطعا موفق نبوده و نیست.
🆔 @ejtehad_jame
رهبر معظّم انقلاب:
آنچه مهم است این است که طلبهى دین، عالم دین و روحانى -به اصطلاح رایج- وظیفهى خودش را در هر برههاى از زمان تشخیص بدهد. اگر وظیفه تشخیص داده نشد، علم و تقوا و مانند اینها به درد نمیخورد؛ یعنى بجا مصرف نمیشود. مثل این است که انسان پول زیادى دارد امّا خبر از بیمارى فرزندش ندارد. خب، اگر میدانست که این بچّه بیمار است و احتیاج به معالجه دارد و مثلاً احتیاج به عمل جراحى دارد، پول هم که در جیبش بود، میرفت معالجه میکرد. وقتى نمیداند این بیمارى را، مطّلع نیست، این بچّه را از دست میدهد یا بیمارى او تشدید میشود؛ درحالىکه امکانش را هم داشت، پولش را هم داشت. [اگر] علم داشته باشیم، تقوا هم داشته باشیم، حتّى شجاعت هم داشته باشیم امّا ندانیم وظیفه چیست، ندانیم موقعیّت کدام است، ندانیم امروز مطالبهى خداى متعال و مطالبهى دین از ما در عرصهى اجتماع چیست، آن علم و تقوا و شجاعت و بقیّهى خصوصیّات مثبت اثر خودش را نمیبخشد؛ و کارکرد لازم را نخواهد داشت. این کلمهى «بصیرت» که ما دائم تکرار میکنیم، بعضىها هم بشدّت اوقاتشان تلخ میشود که چرا فلانى مکرّر میگوید بصیرت بصیرت؛ معنایش این است. ۱۳۹۵/۶/۱۶
☑️ @ejtehad_jame
⛔️| حوزهی انقلابی،حوزهی سکولار
رهبر معظم انقلاب:
حوزههای علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزی است که سیاست سرویسهای امنیتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال میکنند. آنها تلاش میکنند بلکه بتوانند یک منفذی پیدا کنند. یک آخوندی یک گوشهای حرفی میزند، که علیالظاهر برخلاف خواست و فهم و عقیدهی کلی نظام است، بزرگش میکنند؛ آن آدم را اگر کوچک هم باشد، از او یک تصویر بزرگی درست میکنند، برای اینکه فاصلهی بین نظام و روحانیت را برجسته کنند؛ القاء کنند که چنین فاصلهای وجود دارد. بنابراین حوزههای علمیه نمیتوانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است. ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
☑️ @ejtehad_jame
بسمه تعالی:
اجتهاد جامع یعنی اینکه طلبه به صورت تخصصی در فقه و اصول صاحبنظر شود (در پله اول به صورت اجتهاد متجزی و در یک باب خاص و جزئی ،در پله های بعدی به صورت اجتهاد مطلق و همه جانبه در همه ابواب فقهی)به اضافه آشنایی کلی و جامع نسبت به کلیات علوم اسلامی(معقول و منقول)به همراه آشنایی با مسائل روز و تحولات جهانی،و آشنایی با دغدغه ها و نیازهای نظام و جامعه اسلامی در چارچوب ترسیم شده توسط حضرت امام و رهبر معظم انقلاب،با رویکرد تهذیب محور و در پایان با لحاظ عملگرایی و عملیاتی بودن (یعنی با هدف گذاری تلاش برای حل معضلات نظام و جامعه اسلامی و تحقق منویات ولی فقیه حاکم از طریق پذیرش مسؤلیت در نظام اسلامی در کنار تبلیغ و تدریس در حوزه و دانشگاه و تألیف هدفمند متناسب با نیازهای کشور)
البته معلوم است که تدوین یک نظام جامع برای رسیدن به این نوع از اجتهاد که مشتمل بر بیش از یازده مؤلفه است کار دشوار و وقت گیری است که از عهده یک نفر یا چند نفر برنمی آید یک تلاش جمعی حساب شده ای می طلبد،در گروه و کانال سعی شده نکاتی مربوط به هر یک از این مؤلفه های ۱۱گانه ارائه شود تا به صورت غیر مستقیم جهت دهی صورت گیرد،مثلا برای مباحث تهذیبی و اخلاقی کانال( آوای معرفت) را راه اندازی کرده ایم،و در این جا تبلیغ کرده ایم،برای مباحث اصول کانال (مباحث اصول طبق نظام اعتباریات) را معرفی کردیم،برای بقیه مؤلفه ها هم مطالبی از دوستان یا بعضی کانالها ارائه کرده ایم،تقریبا اکثر مطالب کانال پله پله تا اجتهاد پیرامون این ۱۱محور و مؤلفه است
البته نقص ها و کمبود های جدی در کار ماهست که امیدواریم با عنایت الهی و کمک دوستان برطرف شود.
نوع همکاری و عملکرد اعضای گرامی هم در فعالیت کانال تأثیر زیادی دارد،مثلا توقع می رود عزیزان سؤالات زیادی را مطرح کنند و به غنای مباحث بیفزایند یا پیشنهاد و انتقاداتی را مطرح کنند.لذا خواهشمندیم نظرات خویش را برای ادمین کانال(@elahi_alafv) بفرستید.
با تشکر
@ejtehad_jame
احساس وظیفه حضرت امام خمینی(قدّس سرّه)
نقل شده روزی ایشان برای تدریس وارد مدرسه فیضیه شدند و از گفتگوی بین چند طلبه متوجه شدند چه بسا ممکن است نوشته های گمراه کننده ای مثل کتاب اسرار هزار ساله کسروی در حوزه تأثیر بگذارد و شماری را گمراه کند،لذا همانروز درس را تعطیل کردند و تا روزی که کتاب کشف اسرار را در نقد آن کتاب به پایان نبردند برای تدریس از خانه بیرون نیامدند.
@ejtehad_jame
حضرت امام تدریس فلسفه را از۲۷سالگی شروع کردند ولی در انتخاب شاگرد دقت و احتیاط میکردند و فقط افراد ساخته شده فاضل و معتقد را راه می دادند و در عین حال با امتحان کتبی و شفاهی شاگردان را کنترل میکردند و اگر شخصی شایستگی آموختن این علم را نداشت از شرکت او جلوگیری میکردند،و اگر احیانا و اتفاقی افراد ناباب و کم جنبه شرکت میکردند از درس گفتن خودداری کرده و از مجلس درس خارج می شدند.
تحلیل:
(مقداری از این احتیاط کاری ها به خاطر جوّ ضد فلسفه ی آن زمان در حوزه بوده است و بخشی از این احتیاط ها به خاطر ساماندهی نظام مند به تدریس و کلاس درس بوده و عدالت را در امور مختلف مراعات می کردند،چه بسا طلبه ای که استعداد فلسفه ندارد و هم وقت خودش را هدر می دهد هم وقت استاد و بقیه شاگردان را،و هزینه های بی جایی را به حوزه و جامعه تحمیل می کند.
چقدر خوب است امروزه این سیره در دروس مختلف حوزه و در تمام زمینه ها مراعات شود.)
@ejtehad_jame
آیت الله نصرالله شاه آبادی:
حضرت امام در درس عرفان پدرم(آیت الله شاه آبادی)زودتر از همه شاگردان تشریف می آوردند و دیرتر از همه می رفتند.ایشان سیدی بسیار مؤدب،نظیف و مرتب بودند.
@ejtehad_jame
آیت الله ابراهیم امینی(دام ظلّه):
حضرت امام در مباحث علمی کاملا اهل بحث و دقت بود و مطالب را به طور دقیق بررسی می کرد و به اشکالات پاسخ می داد،لکن در جلساتی که بحث به صورت خودنمایی و جدال مطرح می شد سکوت می کرد.اگر کسی سؤال می کرد جواب می داد و الّا ساکت بود و گوش می داد.
@ejtehad_jame
حجت الاسلام مصطفی زمانی:
در سال۴۲ که انقلاب آغاز شد حضرت امام در شبانه روز حداقل دو ساعت درس می فرمودند و برای این دو ساعت،حدود پنج ساعت مطالعه لازم داشتند.غالباً هم تا نیمه شب برای پاسخ به نامه ها،تلفن ها و پاسخ به استفتاءات شرعی نمی خوابیدند.همه این مسائل اعصاب را خسته می کند و هر فرد عادی را خیلی زود از پا در می آورد،به خصوص در درس و بحث و برخورد با مردم با عصبانیت مواجه می سازد.اما حضرت امام با کمال اطمینان خاطر و آرام آرام مسائل را در درس مطرح می فرمود و به خصوص در درس،اشکالات افراد را با روی خوش پاسخ می فرمودند و هیچ گاه در مسائل عادی عصبانیت از ایشان دیده نشد.
@ejtehad_jame
حضرت آیت الله مظاهری(دام ظلّه):
حضرت امام هر وقت در درس ها و کتاب هایشان می خواستند اسم یکی از علما را ببرند خیلی با تجلیل و احترام نام می بردند ولو اینکه آن عالم سنّی و از علمای اهل سنّت باشد.
@ejtehad_jame
حضرت آیت الله سبحانی(دام ظلّه):
تفکر حضرت امام بر تتبعشان غلبه داشت.یعنی تفکر و اندیشیدن ایشان،بیش از تتبع و جستجو کردنشان در کتاب ها بود.به طور مثال وقتی درس مکاسب را می گفتند تعدادی کتاب و حاشیه به خدمتشان بردم و عرض کردم: این ها را هم ملاحظه بفرمایید.فرمودند:«همه را ببرید، من باید خودم فکر کنم.کسی که این همه کتاب را نگاه کند، برای فکرش مجالی نمی ماند.»
پس از آن،فقط دو حاشیه و کتاب را برگزیدند و بقیه را برگرداندند.
@ejtehad_jame
حجت الاسلام مسیح بروجردی:
یکبار از حضرت امام پرسیدم،شما کدام علم را بیشتر دوست دارید؟ فرمودند:من فقه را بیشتر دوست دارم.
یکی از بزرگان گفت: آقا علم فقه که چیزی ندارد.امام فرمودند: نخوانده ای تو. او اظهار داشت نه آقا،خوانده ام، امام فرمودند:پس نفهمیده ای.
@ejtehad_jame
آیت الله جعفر سبحانی(دام ظلّه):
حضرت امام کتاب رسائل شیخ انصاری را بر کفایه آحوند ترجیح می دادند.نظرات شیخ را بیش از آخوند خراسانی می پسندیدند و معتقد بودند که نظرات شیخ از مسائل فلسفی کمتر متأثر است و به فقه نزدیک تر است.در میان فقها از مرحوم شیخ انصاری و مرحوم شیخ طوسی تجلیل زیادی می کردند.البته برای همه علما احترام قائل بودند.
@ejtehad_jame
آیت الله خاتم یزدی(قدّس سرّه):
یکی از روش های جالب حضرت امام در تدریس،این بود که قبل از درس مدتی ملاقات های خود را کاملا تعطیل می کردند و به کسی اجازه ملاقات نمی دادند.بلکه به هیچ کاری جز مطالعه مشغول نبودند و همچنین پس از تمام شدن بحث نیز برای مدتی ملاقات نداشتند،چون بلافاصله مطالبی را که در درس فرموده بودند می نوشتند.ما که افتخار تصحیح آن نوشته جات را داشتیم در آنها هیچ خط خوردگی نمی دیدیم.با اینکه امام مطالب را به زبان عربی می نوشتند.
@ejtehad_jame
هدایت شده از اخبار تهران20:20
▪️پیام رهبر انقلاب به کارگردان قلادههای طلا: مجددا فيلم شما را ديدم؛ آفرين آفرين آفرین
#اخبار_2030
☢️️ @Bisto30_IRIB
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز مهم، مغفول و پرعبرت
🏴اعدام مجتهد مجاهد ناشناخته
🏴پیشرو مشروطه مشروعه تبریز
🏴حامی شهیدشیخفضلالله نوری
🏴شهیدثقةالاسلاممیرزاعلیتبریزی
🏴به همراه ۱۰نفر از یاران باوفایش
🏴توسط قوای قزاق روس متجاوز
💠رهبرانقلاب
‼️ما باید روحانیت مبارز شیعه را آنچنان که بوده، معرفی کنیم. ما در قضایای مشروطه به مرحوم آخوند نازیدیم و بالیدیم و افتخار کردیم؛ به مرحوم میرزای نائینی همینطور؛ اما قضیه در همین حدود تقریباً متوقف ماند؛ در حالیکه در قضیهی مشروطه شخصیتهای برجستهیی بودند. شما نگاه کنید به تاریخ کسروی، مثلاً «ثقةالاسلامِ» با آن عظمت در تبریز که قطار فشنگ به خود میبسته و چه رشادتهایی علیه تجاوز روسها کرده _که اتفاقاً کسروی از او تعریف کرده و پدر من در نوجوانی پیکر آنها را همان روز عاشورایی که روسها اینها را به دار کشیدند، دیده بود_ خیلی کم مطرح هستند. اینها خیلی افراد بزرگ و خیلی شخصیتهای برجستهیی بودند. ما چرا اجازه بدهیم این ظلم به روحانیت شیعه بشود؟! ٨۴/۵/۱۵
⚠️توجه؛
🏳جهت مطالعه بیشتر درباره ایشان علاوه بر کتاب فوق، به کتاب شهید نامدار عاشورا و کتاب رسائل سیاسی رجوع کنید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
بیاناتی از حضرت امام و رهبر معظّم انقلاب درباره نقش نفوذی روشنفکران ضد دین و روحانی نماهای متحجر در جریان سازی فکری جامعه و نخبگان و تأثیر آن در جامعه
👇👇👇👇👇
رهبر معظّم انقلاب:
فتوای تنباکو مبارزه با جریان های فکری نفوذی داخلی بود.
فتوا میرزای شیرازی در قضیه تنباکو یک مبارزه همه جانبه بود:
اولاً با دستگاه استبدادی سلطنت مطلقه شاهی بود
ثانیاً مبارزه با استعمار و نفوذ خارجی بود
ثالثاً مبارزه با غرب زدگانی بود که در همان ایام،تازه شروع به ایجاد «جریان های فکری»داخل کشور کرده بودند و روی خودشان نام«روشنفکر»گذاشته بودند.
زمانی که غربِ مسلط به تکنولوژی و علم،خواست در ایران پایگاه تسلّط خود را مستحکم کند از راه «روشنفکری»و از طریق عناصر خود فروخته اقدام کرد.
در دوره رضاخانی هم،روشنفکران درجه یک کشور،از اساتید،از نویسندگان،از متفکرانی که جزو زبدگان روشنفکری بودند در خدمت رضاخان قرار گرفتند رضاخانی که از فرهنگ و معرفت بویی نبرده بود و دفاع اینها از رضاخان هیچ وجهی نداشت...
در آن موقع،روشنفکران،ایدئولوگ های حکومت کودتایی رضاخانی شدند!هر کاری که او خواست بکند،اینها ایدئولوژی و زیربنای فکریش را فراهم می کردند و برایش مجوّز درست می نمودند.
یک طرح انگلیسی فراماسونری خیلی دقیقی طراحی شده بود برای اینکه هم جریان علم و عالم و معلومات و دانش و دکتر و مهندس و دانشگاه و روشنفکری،یعنی «آینده جامعه»را از «دین»جدا کنند. و از طرفی«دین»را به تدریج به سمت هرچه بی استدلال شدن،هر چه خالی تر شدن،سهل گرایانه حرکت کردن،کتاب های دینی را از صورت استدلالی به صورت پوچ و ساده احساساتی و شعارگونه کشاندن،یک حرکت این چنین را هدایت کند و این خطر عظیم بوده البته این خطر محقق شد.شما جوان ها یادتان نیست نبودید آن دورانی که اصلاً ورود به دانشگاه یعنی خداحافظی با دین،ورود در مقوله علم و تحقیق یعنی لبخند تمسخر زدن به دین،ورود در لباس آخوندی یعنی خرافی گری،چشم و گوش بستگی و هیچ چیز نداری،و این در شرایطی بود که در حوزه علمیه روحانیت بزرگانی مثل علامه طباطبایی و آیت الله بروجردی و حضرت امام و دیگران بودند.
امام خمینی(قدّس سرّه):
باید شدیداً با روشنفکران غرب زده مبارزه کرد...امروز زمانی است که ملّت ها باید چراغ راه روشنفکرانشان شوند و آنان را از خودباختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب نجات دهند که امروز«روز حرکت ملّت ها»است.
@ejtehad_jame
حضرت امام خمینی(قدّس سرّه الشریف):
در ترویج روحانیت و فقاهت،نه زور سرنیزه بوده است،نه سرمایه پول پرستان و ثروتمندان،بلکه هنر و صداقت و تعهد خود آنان بوده است که مردم آنان را برگزیده اند. البته روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند.در حوزه های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی قعالیت دارند.خطر تحجر گرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه های علمیه کم نیست.طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند،اینها مروّج اسلام آمریکایی هستند و دشمن رسول الله(صلّی الله علیه و آله).آیا در مقابل این افعی ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟
استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه ها مأیوس شد دو راه را برای ضربه زدن انتخاب نمود:یکی راه «ارعاب و زور»،دیگری راه «خدعه و نفوذ»؛در قرن معاصر وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد،راههای نفوذ تقویت گردید.اولین و مهمترین حرکت،القای «شعار جدایی دین از سیاست»است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می آورد،یقینا روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته اند...تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می یافت،وضع روحانیت و حوزه ها،وضع کلیساهای قرون وسطی می شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منّت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزه ها را حفظ کرد.
البته هنوز حوزه ها به هر دو تفکر آمیخته اند و باید مراقب بود که تفکر جدایی دین از سیاست از لایه های تفکر اهل جمود به طلاب جوان
سرایت نکند و یکی از مسائلی که باید برای طلاب جوان ترسیم شود همین قضیه است که چگونه در دوران وانفسای نفوذ مقدسین نافهم و ساده لوحان بی سواد،عده ای کمر همت بسته اند و برای نجات اسلام و حوزه و روحانیت از جان و آبرو سرمایه گذاشته اند.
آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است از هیچ قشر دیگر نخورده است..طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است.شکست خوردگان دیروز،سیاست بازان امروز شده اند...
تحلیل این مطلب که جمهوری اسلامی چیزی به دست نیاورده و یا ناموفق بوده است آیا جز به سستی نظام و سلب اعتماد مردم منجر می شود؟!تأخیر در رسیدن به همه اهداف دلیل نمی شود که ما از اصول خود عدول کنیم.همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه.اگر همه انبیا و معصومین(علیهم السلام)در زمان و مکان خود مکلف به نتیجه بودند هرگز نمی بایست از فضای بیشتر از توانایی عمل خود فراتر بروند و سخن بگویند و از اهداف کلی و بلند مدتی که هرگز در حیات ظاهری آنان جامه عمل نپوشیده است ذکری به میان آورند.درحالیکه به لطف خداوند بزرگ،ملت ما توانسته در اکثر زمینه ها به موفقیت نائل شود.
(منشور حوزه و روحانیت)
@ejtehad_jame
حضرت امام خمینی(قدّس سرّه):
مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمیکنم. آشنایی به روش برخورد با حیلهها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم میکنند، از ویژگیهای یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است.
هدف اساسی این است که ما چگونه میخواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد.
(منشور حوزه و روحانیت)
@ejtehad_jame
حضرت امام خمینی(قدّس سرّه):
خلاصه کلام اینکه ما باید بدون توجه به غرب حیلهگر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الّا مادامی که فقه در کتابها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهانخواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمیتواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست. حوزهها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند. چه بسا شیوههای رایج اداره امور مردم در سالهای آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.
نکته آخری که توجه به آن لازم است اینکه روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشستهاند بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شدهاند. اگر طلبهای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت درامور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه میشود و هرگز عذر او موجه نیست، ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بیسابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت.
(منشور حوزه و روحانیت)
@ejtehad_jame
تحلیلی بر بیانات امام و رهبری درباره جریان شناسی فکری و روشنفکری و نفوذ 👇👇
تحلیلی بر بیانات رهبر معظّم انقلاب و حضرت امام درباره وظیفه حوزه و روحانیت و علما در قبال خطر نفوذ جریان فکری روشنفکران ضدّ دین یا روحانیت متحجر و سکولار در جامعه اسلامی:
از مجموعه بیانات حضرت امام و رهبر انقلاب فهمیده می شود که مهمترین مانع تحقق دین در عمل فرد و جامعه،نفوذ استکبار در مراکز تصمیم ساز حوزه و دانشگاه و نظام اسلامی از طریق جریان سازی فکری مجموعه ای از روشنفکران ضدّ دین و روحانی نماهای مقدس و متحجر و سکولار در حوزه و دانشگاهها و مراکز دیگر می باشد و وظیفه روحانیت در درجه اول آگاهی از افکار و اندیشه های این جریانات فکری و افراد شاخص آن و در درجه بعد بصیرت افزایی در بین طلاب و دانشجویان جوان و بعد در بین آحاد جامعه است تا مانع تأثیر گذاری این جریان بر خواص و عموم جامعه شوند،
برای تحقق این دغدغه اساسی حضرت امام و رهبری لازم است طلاب و اساتید و دانشجویان و مسؤلین حوزه و دانشگاه و نظام با این جریانات فکری آشنا باشند.
بحث جریان شناسی در حوزه و دانشگاه خیلی جدی گرفته نشده است.
پیشنهاد می شود مسؤلین حوزه و واحد تدوین متون درسی حوزه کتابی جامع در زمینه جریان شناسی تدوین کنند و جزو دروس اصلی حوزه قرار دهند در این کتاب باید نکات اصلی منشور حوزه و روحانیت حضرت امام،کلیاتی جامع و کاربردی از نظریه ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه حضرت امام و رهبری،وظایف متقابل حوزه و نظام اسلامی از دیدگاه حضرت امام و رهبری،کلیاتی جامع درباره جریان شناسی احزاب و گرو ههای موافق و مخالف یا زاویه دار نسبت به نظام و جریان شناسی روشنفکری از زمان مشروطه تاکنون،جریان شناسی روحانیت قبل و بعد از انقلاب بیان شود.
بدون تدوین چند واحد درسی در این زمینه نمی توان توقع داشت که طلاب بعد از مدتی درس و بحث در حوزه در خدمت نظام و اهداف انقلاب اسلامی قرار گیرند.اگر از اوایل طلبگی طلبه متوجه معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی و اقتصادی و..نشود چه طور می خواهیم توقعات رهبری از حوزه عملی شود.اگر در سراسر کشور طلاب با جریانات فکری و معضلات کشور و حوزه و دانشگاه در زمینه های گوناگون آشنا بشوند کم کم مطالبات برای تغییر کتب درسی حوزه و به روز شدن آن بالا می گیرد اساتید سکولار و بی خیال نسبت به معضلات نظام منزوی می شوند.پایان نامه و رساله ها به سمت معضلات نظام هدایت می شود مؤسسات و مراکز حوزوی هم همینطور.و...
به نظر می رسد برای انقلابی ماندن حوزه،و موفقیت نظام باید این پیشنهاد عملی گردد.
لازم است در باره این پیشنهاد نظریه پردازی شود و مقالات و رساله هایی هم نوشته شود.
@ejtehad_jame
همسر گرامی حضرت امام:
امام تا این حد به درس مقید بودند که حتی برای ازدواج و عروس حاضر به تعطیل کردن درس نبودند.لذا مراسم عروسی در ماه رمضان برگزار شد با اینکه رسم نبود. چون درس ها تعطیل بود.
@ejtehad_jame