eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
357 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ تو شروع کن! خودت می دانی چکار کنی. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 💠 در سالهای اول طلبگی که مشغول تحصیل بودم می دیدم که یکی از اساتید ، عبارات را به گونه ای متفاوت از سایر اساتیدی که دیده بودم، تدریس می کنند. از عبارت مطالبی را برداشت می کردند و نکاتی را از دل عبارت بیرون می کشیدند و در تدریس توضیح می دانند که وقتی من خودم عبارت را می خواندم، آن نکات را متوجه نمی شدم. 💠 علاقه داشتم که من هم بتوانم عبارات کتب را اینگونه بخوانم و بتوانم این نکات را از عبارت بدست آورم و به سادگی از عبارات رد نشوم. 💠 روزی از ایشان همین مطلب را پرسیدم. پرسیدم که چگونه می توان عبارات کتب را با دقت بیشتری خواند و نکات مختلفی را که شما در توضیح متن برداشت می کنید، ما هم برداشت کنیم. چون اینگونه نبود که همه کتب را ایشان تدریس کنند و ما از تدریس های ایشان استفاده کنیم، بلکه خودمان باید روش برداشت از متن و فهم ظرایف و نکات متن را یاد بگیریم تا بتوانیم با کتب مختلف کار کنیم و آنها را بفهمیم. 💠 ایشان جواب غیر منتظره ای دادند. فرمودند که شما خودت می دانی که چگونه باید این روش را تحصیل کرد و چگونه باید متن را با دقت خواند؟ ایشان فرمودند که این مطلب، دیدگاه آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است. فرمودند: میرزا جواد آقا می فرماید که انسان در این امور خودش می داند که چکار باید کند. 💠 بعدها متن نظر میرزا جواد آقا را در کتاب شریف لقاءالله پیدا کردم. ایشان می فرماید: "اذا علم المقصود و کان مجداً فی تحصیله قد ینفتح له من وجوه حیل الوصول الیه مطالب لم یلتفت الیه غیره کما هو الشأن فی امور الدنیا فان النفس لا تحتاج فی تحصیل وجوه الحیل للوصول الیه من معلم و انما هو المعلم الخبیر". 💠 ایشان در این عبارت، ابتدا در مورد امور معنوی و اخروی و سپس در مورد امور دنیوی می فرماید که انسان نیاز به معلم ندارد. اگر انسان، مقصود و مطلوب و هدف را بشناسد و در راه رسیدن به آن تلاش کند، راه هایی برای رسیدن به آن هدف برای او مشخص می شود، که شاید تا به حال کسی به آن راه ملتفت نشده باشد. 💢 غرض از بیان این مطلب این بود که چون یکی از اغراض اصلی ما طلبه ها تحصیل علم است. این قاعده ای که از میرزا جواد آقا بیان شد، در مورد تحصیل علم هم صادق است. 💢 بعد از اینکه هدف را شناختیم و قواعد کلی روش تحصیل را یاد گرفتیم باید با جدیت و تلاش، کار تحصیل را شروع کنیم. در ضمن کار، کم کم برای هر شخصی مشخص می شود که چگونه درس بخواند؟ چه ساعاتی درس بخواند؟ چگونه تقریر بنویسد؟ چگونه یک صوت را سریعتر گوش دهد که مطالب آن جذب شود؟ چگونه مباحثه کند؟ ... 💢 برخی طلاب وقت زیادی را صرف مشورت های زائد جهت پیدا کردن روش تحصیل می کنند و بعضا در این مسئله دچار وسواس می شوند. و گاهی اوقات بلکه اکثر اوقات این مشورت های متعدد لایزیدهم الا تحیرا. غافل از اینکه پس از شناختن هدف و قواعد کلی روش تحصیل، آنچه مهم است، توجه به هدف و تلاش جهت رسیدن به آن است. آنگاه آنچه برای انسان اتفاق می افتد این است که قواعد کلی تحصیلی را با شرایط خود تطبیق می دهد و در درون خود، بومی سازی می کند. بعضا انسان روش هایی را پیدا می کند، که تا حال کسی به آنها توجه نکرده است. 🔅 پس به طور خلاصه، در یک کلام، تو شروع کن، خودت می دانی چکار کنی. *نکته:این مطالب درباره کارهای دنیوی مربوط به زندگی مثل شغل،ازدواج،فرزند،مسکن و... و امورمعنوی و سلوکی هم کاربرد فراوانی دارد. از المراسلات @ejtehad_jame
💠 حوزه را اراده‌ شما و خواست شما به وجود می‌آورد/ حوزه‌ مطلوب را باید با مبارزه به دست آورد/ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، همفکری کردن، متشکّل شدن/ البتّه این را هم بدانید که مقام عمل با مقام فکر و مطالعه و طرّاحی و مانند اینها فاصله دارد؛ 🔰 رهبر معظم انقلاب 96/06/06 از المراسلات @ejtehad_jame
⏺فقهای ما بزرگوارند اما آینده نگر نبوده و نیستند! 🔸برادر بزرگوار جناب استاد علیدوست آورده‌اند که فقهای ما با اینکه تحت حاکمیت خلفای اهل سنت و سلاطین سنّی بوده‌اند و طبعاً امکان اجرای احکام قضایی اسلام را نداشتند، با این حال از مسائلی مانند دیات و قصاص و... بحث کرده‌اند و آنگاه این طور نتیجه گرفته‌اند که فقهای ما نه تنها به نیازهای زمان خودشان که حتی به نیازهای آینده تشیع هم عنایت داشته اند! در همین راستا نکاتی را لازم دیدم خدمت ایشان عرض کنم؛ 1️⃣ برادر بزرگوار بنده هم مثل شما تکریم از فقهای شیعه را که با نثار جان و مال و آبرو و تحمل مشقت‌های فراوان و مجاهدت شبانه روزی، معارف شیعی را ولو ناقص به دست ما رسانده اند، بر خود فرض می‌دانم. اما این، مجوّز مبالغه و بیان خلاف واقعِ آشکار نمی‌شود. گرچه نیّت شما خیر است. 2️⃣ فقهای ما به تأسی از اهل بیت (ع) رجوع به حکّام جور اهل سنت را مجاز نمی‌دانستند و آن را تمسک به طاغوت می‌دانستند. از این رو به عنوان مسائل مورد ابتلای همان دوره شیعه، از امثال دیات و قصاص و غیره بحث می‌کردند تا اگر شیعیان نیاز به حکم الله در این موارد پیدا کنند، معطل نمانند. نه به عنوان آینده نگری! 3️⃣ اگر فقهای ما در طول تاریخ با نگاه به آینده فقه می‌نوشتند و اساساً چیزی به نام هدف گذاری و اولویت بندی و ضرورت‌های حال و آینده اسلام در منظومه فکری آن‌ها منزلتی داشت، امروز من و شما نباید سر اینکه طب اسلامی داریم یا نداریم، بحث می‌کردیم یا سر اینکه فقه شیعه نظام ساز است یا نه، سخن می‌گفتیم. یا بر سر اینکه مکاسب کتاب درسی است یا نه معطل می‌ماندیم. یا نمی‌شنیدیم که بزرگواری بگوید: اسلام اقتصاد ندارد و قواعد اقتصادی تابعی از مسائل عقلایی هستند و ربطی به دین ندارد. آقای علیدوست می‌بینید! ما هنوز روی اولیات با هم اختلاف داریم و به نتیجه نرسیدیم و هنوز حرکتی را آغاز نکرده ایم! 4️⃣ شما خوب می‌دانید که سه قرن اخیر زمان نُضج و شکل‌گیری علوم انسانی در غرب است. تمامی علوم انسانی که امروز عالم گیر شده اند، در سه قرن اخیر جوانه زده‌اند و در دوره معاصر شیخ انصاری (ره) اغلب آن‌ها به عنوان یک علم قد برآورده اند. 🔸اگر فقهای ما آینده نگر بودند و سرشان را از میان کتابهای خطی تو در تو با سطور مورّب بیرون می‌کشیدند، قطعاً متوجه حرکت شتابان دنیای مدرن شده و برای دنیا اسلام فکری می‌کردند. شما بهتر از بنده می‌دانید که شیخ اعظم (ره) درست در آن مقطع حساس تاریخی که بشریت به یک دور تند و چرخش نود درجه رسیده بود، شروع به بسط و گسترش مباحثی مانند مقدمة الواجب کرد که خود در طلیعه آن تصریح به بی ثمر بودنش می‌کند! یا ذهن و دل حوزه بزرگ نجف را، مشغول "استصحاب کلی" با آن اقسام مشمئز کننده‌اش کرد یا از "استصحاب ادیان و شرائع" سخن گفت و یا اصول عملیه که نشان از بن بست علم و علمی است را به طرز فاجعه باری گسترش داد. 🔸 کجاست شیخ اعظم تا جواب دهد که چرا در آثار او هیچ اثری از دنیای پیرامونیش و حوادث تلخ روزگارش و نضج و تکامل علوم اجتماعی زمانه‌اش نیست؟! نگاه به آینده‌اش پیش کش حضرتعالی! شما چطور فقها را آینده نگر خطاب می‌کنید در حالی که شیخ انصاری حتی حاضر نشد فرصت و انرژی کافی برای پیگیری مساله خطرناکی که می‌رفت اساس دین و تشیع را بخشکاند یعنی "باب و بها"؛ اختصاص نداد و در تاریخ هیچ واکنش ولو خردی از ایشان در این مساله مهم و خطیر دیده نشد. 5️⃣ نکند آینده نگری و آمادگی پیشاپیش علمای شیعه بود که در مشروطیت ظهور یافت و به تعبیر امام راحل فریب روشنفکران را خوردند و به تعبیر بنده کلاه گشادی سرشان رفت که تا کمرشان می‌رسید. نشانه آن هم به دار کشیدن شیخ فضل الله در حضور علمای تهران و سوت و کف مردم بود. 6️⃣ شاید هم قعود و رکود سنگین 40 ساله بعد از انقلاب از نشانه‌های بارز زمان شناسی و بلکه آینده نگری و آمادگی ایشان است! اینکه 40 سال است فرصت طلایی انقلاب اسلامی که با خون صدها هزار شهید به ثمر نشست، در برابر دیدگانمان از دست می‌رود ولی آقایان هیچ تکانی به خودشان ندادند و جز بر برنامه‌های تاریخ گذشته قجری و کتابها‌ی عتیقه چند قرن گذشته اصرار نورزیدند تا جایی که حضرتعالی که جزو خوشفکران این حوزه هستید، با هر زحمت و توجیهی می‌کوشید تا از نظام حاکم و کتابهای خسته کننده بی حاصل آن دفاع کنید و چشمتان را بر واقعیت أظهر من الشمس پیرامونتان ببندید و از خودتان نپرسید که از این همه طلبه‌ای که رسائل و مکاسب خواندند و هزاران طلبه‌ای که در درس خارج حضرتعالی و دیگر اساتید و مراجع شرکت کردند، چه چیزی حاصل شد و چه سودی نصیبشان گشت. 🔸در هر حال توصیه می‌کنم برای چند قرن قعود علمی و یک تاریخ تکرار خسته کننده، این طور خودتان را به آب و آتش نزنید و به جای آن به چگونگی عبور از این شرایط فعلی و وصول به حوزه مطلوب قلم بزنید و آبرو بگذارید. ▪️محمد تقی اکبرنژاد نقل ازفقاهت
🔺 فاصله تمدنی «قم» با «رم» روز به روز کمتر می شود! حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه زنان اخیرا اظهار داشته اند: «نگرانی راجع به سیمای شهر قم نباید به پوشش زنان تقلیل داده شود، زیرا امروز نوع شهرسازی و سبک زندگی افراد و تغییر چهره قم نیز مشمول این نگرانی هستند. هنجارشکنی در زمینه حجاب و عفاف یکی از پایگاه های دشمن در زمینه ایجاد نافرمانی های اجتماعی بوده و می خواهد از طریق این چالش، مبانی و ارزش های دینی را زیر سؤال ببرد.» ◾️درباره این سخنان چند ملاحظه و ان قلت طلبگی و جود دارد: 🔸امروز شاخص های تحول در سیمای یک شهر یا تمدن، بسیار متنوع تر و عمیق تر از پدیده هایی چون حجاب و شهرسازی و مثلا حضور بانوان شل حجاب و یا آرایش کرده در فروشگاهها و کافه رستورانهای قم و ... می باشد و البته باید بسیار خرسند باشیم که بالاخره بعد از چهل سال، از نماد تمدنی حجاب یک قدم فراتر گذاشتیم و مثلا به معماری هم رسیده ایم و این یعنی یک تحول عظیم! در روند تحولات گفتمانی و تمدنی حوزه های علمیه. 🔸 لایه های کمی عمیق تر این تحول، حضور ماهواره در حد اقل 30% از خانه های قمی ها و البته بسیار مهمتر و تاثیر گذارتر از آن، گسترش سریع فضای مجازی در بین اکثریت قاطع همه مردم ایران است که می دانیم در کنار البته برخی کارکردهای بسیار مثبت آن (مانند سخت و تلخ کردن حکمرانی بر برخي مسئولان غافل و از خود و همه چیز راضی که هر خطا و گاف آنها می تواند به سرعت در این فضا منتشر شود و چرتها را پاره کند) چه تحولات سهمگین و زیانبار فرهنگی و تمدنی را بر جوامع از جمله جامعه ما تحمیل می کند. 🔸و باز عمیق تر از این ها، گسترش آموزش عالی و دانشگاهها در قم است که خروجی نهایی اینها (بر اساس یک معدل گیری) نه در قم و نه در هیچ جای ایران در جهت گفتمان و مرجعیت سنتی و دینی نیست و بلکه آورده آن برای تفکر و اندیشه و سبک زندگی مدرن با فاصله درصدی زیادی، بیشتر از آورده آن برای سنت است. 🔸همین که مصاحبه کننده با جناب رییسی (در مصاحبه اخیر) بارها و بارها به شکلی ملال آور از عنوان دکتر استفاده می کند و یک بار هم تا جایی که من توجه کردم، از عنوان آیت الله استفاده نمی کند را باید از نشانه های ـ البته دم دستی ـ غلبه گفتمان دکتری بر آیت اللهی در کشور و فضای عمومی و رسانه ملی دانست! 🔸و عمیق تر از این، سرعت گرفتن یک امر مدرن دیگر یعنی تضعیف و فروپاشی خانواده در سراسر کشور و از جمله قم است که اخیرا در خطبه های نماز جمعه روز قدس مورد هشدار أيت الله اعرافی قرار گرفت و البته هرگز به اندازه یک دهها هزارم یک درگیری خیابانی امر به معروفی بر سر حجاب علی رغم آن که مطرح کننده آن رییس حوزه بود، در فضای مجازی و حتی محافل حوزوی پژواک نداشت. و با کمی تامل می توان دالّ های عمیق تری برای بحران موجود تمدنی ـ که به تدریج دارد فاصله تمدنی «قم» را با «رم» کم می کند ـ یافت. 🔸 ظاهرا این حق مسلم حوزه علمیه است که راه خود را برود و گوش به این حرفهای پرت! و بی ربط! نسپارد و همچنان به اصول و فقه متورّم و حکمت و فلسفه عقیم خود بچسبد و بنازد و سودای فقه تمدن ساز و نظام ساز را هم داشته باشد و حتی در حد یک جزوه صد صفحه ای در سرفصل های آموزشی خود به طلاب و روحانیون از روند تحولات تمدنی دو سه قرن اخیر عالَم و كشاكش و دیالکتیک سنت و تجدد اطلاع و تحلیل ندهد. پس با همین دست فرمان برویم تا ببینیم به کجا می رسیم. 🔻پ ن: اگر کسی از این سطور، لزوم دامن زدن به نزاع خیابانی و حتی رسانه ای بین سنت و مدرنیته از نوع کینه ورزانه و نه همدلانه آن و برخورد قهر آمیز با مساله حجاب و ماهواره و دانشگاهها و علوم انسانی و فضای مجازی و یا هر چیز دیگری را استفاده کند، البته منظور حقیر را نفهمیده است. 🆔 @ejtehad_jame
▫️پرسش و پاسخ آیت الله فلسفی و امام خمینی (رحمهما الله) در دیدار خطبا با امام ره: آقا، اطلاع دارید که در سنوات اخیر(توسط بعضی ملی گراها و بعضی به اصطلاح روشنفکران و..) منبر و مسئله گریستن و عزاداری امام حسین چه وضعی پیدا کرده است. به مردم القا کرده اند که عزاداری یعنی چه؟، و روضه و گریه کردن چه چیزی را حل می کند؟، و از این قبیل مطالب. اهل منبر سخت در فشارند، مردم همه کم و بیش بی تفاوت شده اند. آمده ایم از حضرتعالی رهنمود بگیریم. واقعاً تکلیف ما چیست؟ پاسخ حضرت ره : آقایان روحانیون، و خصوص اهل منبر، خطبا، اینها سخنگوی اسلام هستند. اگر حکومتی سخنگو می خواهد، سخنگوی اسلام، آقایان خطبا هستند.... سید الشهدا به داد اسلام رسید، سید الشهدا اسلام را نجات داد. روضه سید الشهدا برای حفظ مکتب سید الشهدا است. آن کسانی که می گویند روضه سید الشهدا را نخوانید اصلًا نمی فهمند مکتب سید الشهدا چه بوده و نمی دانند یعنی چه؛ نمی دانند این گریه ها و این روضه ها حفظ کرده این مکتب را. الآن هزار و چهار صد سال است که با این منبرها و با این روضه ها و با این مصیبتها و با این سینه زنیها ما را حفظ کرده اند؛ تا حالا آورده اند اسلام را. این عده از جوانهایی که این طور نیستند که سوء نیت داشته باشند خیال می کنند حالا باید ما حرف روز بزنیم! حرف سید الشهدا حرف روز است، همیشه حرف روز است، همیشه حرف روز را سید الشهدا آورده است دست ماها داده و سید الشهدا را این گریه ها حفظ کرده است و مکتبش را، این مصیبتها و داد و قالها حفظ کرده ... نمی دانند این قشرهای سیاسی که چه خدمتی این منبر، این محراب، به این کشور کرده. اینها چنانچه ملی هستند- ما کار نداریم که آیا به خدا هم کار دارند یا نه- اگر ملی هستند، اگر کشورشان را می گویند می خواهیم، اگر ملت را می گویند که ما می خواهیم، اینها باید دامن بزنند به این روضه خوانیها، برای اینکه این روضه خوانیها این ملت شما را حفظ کرده، این روضه خوانیها و مصیبت و گریه است که کشور شما را حفظ کرده ... ▫️برگزاری مجالس اهل بیت علیهم السلام در 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3510370323C8d08a8cca1
احادیث معنوی 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله و من ستر على مسلم ستر اللَّه عليه في الدّنيا و الآخرة. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: و هر كه راز پوش مسلمانى شود خدا در دنيا و آخرت راز پوش وى شود. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أشرف الزّهد أن يسكن قلبك على ما رزقت. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: بهترين زهدها آنست كه از آنچه دارى خشنود باشى. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إنّ الإيمان ليخلق في جوف أحدكم كما يخلق الثّوب فاسألوا اللَّه تعالى أن يجدّد الإيمان في قلوبكم؛ رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: ايمان شما چون لباسى كه به تن داريد كهنه مى‌شود از خدا بخواهيد كه ايمان را در دل شما تازه كند. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله جدّدوا إيمانكم أكثروا من قول «لا إله إلّا اللَّه». رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: ايمان خود را تازه كنید با لا إله إلا اللَّه بسيار گفتن. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله مثل الّذي يتعلّم العلم ثمّ لا يحدّث به كمثل الّذي يكنز الكنز فلا ينفق منه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حكايت كسى كه علم آموزد و از آن سخن نكند چون كسى است كه گنجى نهد و از آن خرج نكند. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله العائد في هبته كالكلب يعود في قيئه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: آنكه بخشيده خويش پس گيرد چون سگ است كه قى كرده خويش بخورد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إذا رأيت من أخيك ثلاث خصال فارجه: الحياء و الأمانة و الصّدق و إذا لم ترها فلا ترجه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: وقتى در برادر خود سه صفت ديدى بدو اميدوار باش، حيا و امانت و راستى و اگر اين صفات را ندارد به او اميدى نداشته باش. از نرم افزار احادیث معنوی @ejtehad_jame
: 🔹 🌷امام خامنه‌ای: 🌸بعد از هر نصرتی که خدای متعال به انسان می‌دهد، انسان موظف است خدای متعال را شکر و سپاس بگوید. 🌸بعد از آنکه خدای متعال به ما در یک عرصه‌ای یک موفقیتی را ارزانی داشت، موظفیم تضرع و توسل و توجه خودمان را افزایش دهیم؛ این وظیفه‌ی ما است. 🌸فرمود: "اذا جاء نصرالله و الفتح. و رأیت النّاس یدخلون فی دین الله افواجا. فسبّح بحمد ربّک و استغفره انّه کان توّابا"(نصر / 1ـ3) 🌸نصرت، تفضل الهی است؛ باید ما را به خدای متعال نزدیک کند، رابطه‌ی ما را با خدا احیاء کند، تضرع ما را پیش خدای متعال افزایش دهد. 🌸خدا را شکر می‌کنیم؛ بحمدالله نصرتهای الهی پی‌درپی شامل حال این مردم بوده است. 🌐 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسؤولان نظام: 30/4/1392ش. 🌷🇮🇷 نقل از اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷 @ejtehad_jame
✳️️⃣ ♻️حرمت "افشای اسرار حکومتی" 🌷امام خامنه‌ای: یکی از مرزهای آزادی بیان، افشای اسرار مملکتی است که این هم باز در قرآن موردی دارد که به آن اشاره یا تصریح شده و آن سوره‌ی نساء است که در باب جنگ و تحریص مردم به جهاد و مسائل گوناگون جنگ در سوره‌ی نساء مفصلاً بحث پرشور و کاملی را بیان میکند؛ بعد در باب آن کسانی که مخالف روال جامعه‌ی اسلامی هستند، میفرماید که: «و اذا جاءهم امر من الامن او الخوف اذاعوا به»؛ 🔻 خصوصیت این آدمهای ناباب به حسب این آیه و آیات این است که اگر از امن یا خوف، به هر حال اسرار مملکتی، چه اسراری که برای مردم در جای خود خبر خوش ممکن است به حساب بیاید، چه اسراری که برای مردم خبر ناخوش ممکن است به حساب بیاید، گیرشان بیاید، بدون هیچ ملاحظه‌ای، بدون رعایت هیچگونه مصلحتی، میآیند این خبر را در مقابل مردم افشا میکنند، که به حسب این آیه و در شرع مقدس، این مذموم و ممنوع است. 🔻مفسرین در ذیل این آیه میگویند مثلاً اگر خبر پیروزی برسد؛ خب، خبر پیروزی که خبر خوبی است، اما مگر هر خبر خوبی را باید آناً افشا کرد؟ نه، ممکن است افشای این خبر یک مفاسد جنبی داشته باشد. 🔻آنجائی که نیروهای ما در جبهه‌ی نبرد بر دشمن پیروز میشوند، این پیروزی را در جای خود، در وقت خود، به اندازه‌ای که هیچگونه سوء استفاده‌ای علیه مردم و علیه جنگ از او نشود، باید بیان کرد؛ والّا اگر همین خبر پیروزی هم بیملاحظه گفته بشود، ممکن است دشمن استفاده‌ی نوع دیگری از این بکند. 🔻لذا بایستی خبر را: «ولو ردّوه الی الرّسول و الی اولی الامر منهم لعلمه الّذین یستنبطونه منهم»،(۴) برگردانند به اولی الامر؛ یعنی به مسئولین. حتی خبر را هم به مسئولین برگردانند، مسئولین با ملاحظه‌ی مصالحی که وجود دارد، این خبر را در اختیار مردم بگذارند. 🌐 بیانات مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه‌ تهران: 1366/2/18 🌷🇮🇷 نقل ازاندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷 @ejtehad_jame
✳️️⃣ ♻️ معرفی "بلاگردان‌های سیاسی": دولت موقت 🌷امام خامنه‌ای: 🔹اگر [این تحوّل تخریب] نشد، کوشش میکنند در این تحوّل جدید، کسانی بیایند سرِکار و زمام قدرت را به‌دست بگیرند که حدّاقلِ مقدار ممکن از آن منافع [آنها] کم بشود. 🔹من تصوّر میکنم علّت اینکه آمریکایی‌ها در اوایل انقلاب، بشدّت به انقلاب ما نتاختند، وجود دولت موقّت بود؛ اینها به دولت موقّت امیدوار بودند؛ این منّت را دولت موقّت و آقایانی که آنجا بودند، بر سرِ ما دارد!(۱) 🔹اینها آمریکایی‌ها را به طمع انداختند و [آنها] احساس کردند که خب، مثل اینکه بنا است این جریان تندِ حادِّ بسیار پُرشور -که هم ملّت را داشت، هم شعارهای قوی‌‌ای داشت- تبدیل بشود به یک جریان ملایم و متمایل به آنها؛ واقعاً هم این آقایان [به آمریکا] متمایل بودند؛ حالا هرچه میخواهند بگویند، بگویند! ... ۱) خنده‌ی معظّمٌ‌له و حضّار 🌐 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظامى و انتظامى: 1367/4/19 🌷🇮🇷 نقل از اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷 @ejtehad_jame
دو دیار آشنایی،بازخوانی روایات مربوط به حج و دو شهر مکه و مدینه.pdf
2.33M
#کتاب دو دیار آشنا بازخوانی روایات مربوط به حج و دو شهر مکه و مدینه(استاد نیک اقبال-33صفحه) @avaymarefat
🏴شب شهادت امام صادق/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️از تاسف انگیزترین وقایع تاریخی برای پژوهشگر زندگی امام صادق اینستکه جزئیات دوران امامت حضرت که مدت طولانی هم بود در هاله‌ای از ابهام است! کتاب پیشوای صادق ص۶۵ ‼️عده‌ای هستند که تا از جهاد پیشوایان دین و ائمه هدی حرف میزنیم، میگویند آقا حرف آن بزرگواران را نزن آنها معصوم بودند، امام بودند؛ آخر قربان آن عقل مفقودت امام بود یعنی چه؟! اینکه امام هرکاری کرد فقط وظیفه خودش بوده یعنی چه؟! اصلا معنای امام اینستکه چون او هرکاری کرد بر تو مأموم واجب است آنکار را انجام دهی، معنی ندارد در نماز جماعت امام در سجده باشد و ماموم هنوز در قیام مانده باشد، امام یعنی پیشوا و پیشرو اگر امام صادق و... برای ما درس و سرمشق نباشد پس امام بودنشان کجاست؟! پس مأموم بودن ما در چیست؟! ۵۲/۱۱/۱۳ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🏴شب شهادت امام صادق/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️دو هدف جهاد اصلی امام صادق یک تبیین و جلوگیری از تحریف اسلام و دیگری تشکیل حکومت اسلامی بود! ۶۷/۳/۱۹ ‼️بعضی خیال میکنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست؛ که متأسفانه مشاهده میشود که، با این‌که این قضیه بارها گفته شده، باز گوشه و کنار کسانی پیدا میشوند که در نوشته‌ها و گفته‌های خودشان، توجه به این نکته نمیکنند که امام صادق ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود، وقتی امام صادق میگوید من امامم، امام یعنی چه؟ امام یعنی حاکم جامعه، امام یعنی رئیس جامعه، یعنی من همان کسی هستم که این خلیفه‌ی غاصب بی دین، جای مرا گرفته. خب این حرف آیا یک حرف سیاسی است یا یک حرف فرهنگی است!؟ ۶۸/۳/۱۲ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🏴شب شهادت امام صادق/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️خطاست اگر کسی خیال کند که امام صادق(ع) فقط می‌نشست روی منبر و ۴۰۰۰ شاگردش را موعظه میکرد، نه امام صادق و نه جدش پیامبر و نه همه انبیا روششان این نبود انبیا و ائمه معتقد به کارهای اتوکشیده و نظیف و تربیت فردی نیستند بلکه انبیا و ائمه میاید برای ساختن انسان در قالب یک جامعه و نظام توحیدی تا در آن نظام میلیونها انسان بسازند البته اینکار هزینه دارد اما بازده‌اش بمراتب بیشتر است این حرفی است که باید پیروان انبیا و ائمه بفهمند! ۵۳/۷/۱۷ ‼️امام صادق از اختلاف اموی و عباسی استفاده کرد و بساط علمی را پهن کرد و ۴۰۰۰ شاگرد تربیت کرد، بعضی خیال میکنند حضرت پشت تریبون مینشست و به ۴۰۰۰شاگردش تعلیم میداد، خیر، تربیت این شاگردان مخفی بود، وقتی حضرت در تبعید بود و یا در خانه مخفی بود شاگردی در قالب خیار فروش بمحضرشان میرسید؛ با این سختی حضرت این ۴۰۰۰شاگرد را تربیت کرد! ۵۱/۱/۲۵ از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
🏴شب شهادت امام صادق/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️نمیشود عالم دینی خودش را کنار بکشد و بگوید حکومت اسلامی به من ربطی ندارد. چطور ربطی ندارد؟! اقامه‌ی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همه‌ی ادیان است؛ اصلاً امامان ما تمام زجر و مصیبتشان بخاطر تحقق حاکمیت الهی بود والّا اگر امام صادق و امام باقر یک گوشه مینشستند و چندنفر دور خودشان جمع میکردند و فقط یک مسأله‌ی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت. پس درست توجه کنید، مسأله، مسأله‌ی داعیه‌ی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمه‌ی ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین که مسأله بگویی، و دنیا را دیگری اداره کند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قایل نیست؛ چطور من و شمای شیعه میتوانیم به این معنا قایل باشیم؟ امام صادق دنبال امامت یعنی ریاست دین و دنیا بود منتها شرایط جور نمیآمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را کشتند! ۷۰/۵/۳۰ # نقل از جهاد تبیینی @ejtehad_jame
📗📗 انسان در جهان‌بینى اسلامى داستانى شگفت دارد. قرآن انسان را مدح‌ها و ستایش‌ها کرده و هم مذمت‌ها و نکوهش‌ها نموده است. عالى‌ترین مدح‌ها و بزرگترین مذمت‌هاى قرآن درباره انسان است؛ او را از آسمان و زمین و از فرشته برتر و در همان حال از دیو و چهارپایان پست‌تر شمرده است. از نظر قرآن، انسان موجودى است که توانایى دارد جهان را مسخّر خویش سازد و فرشتگان را به خدمت خویش بگمارد و هم مى‌تواند به «اسفل سافلین» سقوط کند؛ این خود انسان است که باید درباره خود تصمیم بگیرد و سرنوشت نهایى خویش را تعیین نماید. کتاب انسان در قرآن جلد چهارم از مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی است که توسط شهید مطهری نگاشته شده است ، استاد مطهری در این کتاب به معرفى انسان قرآنى مى‌پردازد، جاذبه های معنوی انسان، توانایی ها و محدودیت های انسان ، انسان و تکلیف و آگاهی های انسان از جمله مطالبی است که استاد شهید با بیانی ساده و روان و نثری شیوا در این کتاب بیان کرده است. 🆔 @ejtehad_jame
ensan-dar-goran.pdf
587.8K
کتاب #pdf انسان در قرآن اثر شهید مطهری @audio_ketab
💠 تششت فکر و منشا اعمال سوء 🔻ما بايد يک گام جلوي خود را اصلاح کنيم و آن اين است که پراکندگي افکار ما اصلاح شود. اين چه وضعي است که انسان به يمين و شمال و شرق و غرب فکر مي‌کند، به خاطر اين است که کنترل ندارد. اين خيلي بد است. اعمال بد، بعد از اين شروع مي‌شود. انسان ابتدا افکار بد را نشخوار مي‌کند، که بعد دچار اعمال بد مي‌شود. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 🆔 @ejtehad_jame
🔻کانال سخن شیعه نوشت ⚠️ وقتی رهبری تنها ماند❗️ 🔻وقتی آیت الله یزدی از سر دلسوزی، به یکی از مراجع بزرگوار نامه انتقادی نوشت عده ای در حوزه علمیه بدون توجه به علت نگارش نامه، به بهانه شکسته شدن حرمت مرجعیت فریادها کشیدند و فضا را داغ و احساسی کردند بعضی که جای پسر آیت الله یزدی بودند اجتهاد ایشان را زیر سوال برده و عده دیگری که در صف مرجعیت نوبت گرفته بودند ارادت مخلصانه خودشان را به این جایگاه نشان دادند. 🔻اما آیا انتقاد یک مجتهد باسابقه به رفتار یک مرجع تقلید بزرگوار آن هم به خاطر دغدغه حفظ جایگاه مرجعیت نیازی به این همه سروصدا داشت؟ آیا آنان که خود را مدافع حریم مرجعیت میدانند هرجا که نیاز به آنان باشد حضور دارند یا گزینشی عمل میکنند؟ ⁉️ سوال ما این است چرا زمانی که امریکا رهبر معظم انقلاب را تحریم کرد صدایی از حوزه علمیه بلند نشد؟ 🔻امروز در دنیا تشیع را به امام و مقام معظم رهبری میشناسند حتی غیر شیعیان هم رهبر خود را آیت الله العظمی خامنه ای می دانند امروز عزت شیعه به دست ولایت فقیه است چرا وقتی به این جایگاه توهین شد مدافعان حریم مرجعیت از مقام عظمی مرجعیت دفاع نکردند؟ 🔻صد البته گلایه از علمای انقلابی بسی بیش تر است... ما حوزه را جناحی نمیبینیم ما حوزه را به اعضای نشست اساتید و جامعه مدرسین تقسیم نمیکنیم ما در حوزه دو جریان میبینیم حوزه انقلابی و حوزه غیر انقلابی که قسم دوم هم شامل ضد انقلاب ها و هم بی تفاوت ها می شود. 🔻🔻🔻 🆔 @ejtehad_jame
♨️نقدهای کانال مناهج بر ۶ از فقه فردی تا اخلاق و تقوای فردی علی مهدوی 1️⃣ «افتاء و اخذ خمس برای هر مجتهدی جایز است.» 2️⃣ «از مجتهد غیر اعلم نیز می‌توان تقلید کرد.» 🔹 اندک تأملی در دو گزاره فوق برای هر انسان منصف و دوراندیشی ده‌ها سؤال بوجود خواهد آورد و نه تنها سؤال، بلکه زمینه‌ساز سراسیمگی از بحرانی نوپیدا در جهان تشیع خواهد شد. اگر قرار باشد مجتهدین از سیره سلف صالح عدول کنند و هریک افتاء و اخذ خمس را برای خود جایز برشمارند، آیا دیگر قدرتی برای مرجعیت شیعی باقی خواهد ماند؟ چه چیزی بدتر از تکثر مرجعیت برای تضعیف نهاد مرجعیت؟ این‌ها نه تهمت است و نه افترا! این‌ها آینده‌اندیشی است و پیشگیری از خطری بزرگ. 🔹 بله فقه فردی می‌گوید: هر مجتهدی جایز است ادعای مرجعیت کند، خمس بگیرد و فتوا دهد. اخلاق فردی هم می‌گوید: کاری به هیچ مجتهدی نداشته باشید؛ هرکسی آزاد است اعلام مرجعیت کند و اگر به وی انتقادی کردی یا نسبت به آینده به وی تذکر دادی، این دخالت در کار دیگران است. 🔹 اما نه فقه نظام و نه اخلاق اجتماعی و نه حتی سیره متداول سلف گرانقدر، هیچ‌یک جواز گزاره‌های فوق را ثابت نمی‌داند. اخلاق و تقوای اجتماعی، هر انسان مؤمنی را مکلف می‌داند که نسبت به آینده تشیع هوشیار باشد و تذکر دهد که اگر اینچنین نکند از دستور «کلکم راع و کلکم مسؤول» تخطی کرده است. آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله شب‌زنده‌دار، دیگر اعضای جامعه مدرسین بارها تذکرات مختلفی داده‌اند مبنی بر تعطیلی دفاتر مراجع تقلید متوفی، رعایت احتیاط و عدم اخذ خمس توسط بیوت ایشان؛ چراکه اخلاق حقیقی رعایت این موارد و پرهیز از ورود به دایره مرجعیت است؛ مگر در شرایط خاصی که مطابق سیره سلف صالح است. آیا این دستورات اخلاقی بزرگان لازم‌الاجرا نیست؟! 🔹 فارغ از همه این حرفها اگر فرزند هر مرجعی پس از ارتحال آن مرجع اقدام به استمرار بازبودن دفاتر کند، این هم گزینه دیگری است که پیامدهای بسیاری دارد. مردم از اینکه حوزه از درون خود، دست به تذکر و اصلاح بزند هیچ ملول و ناراحت و زده نخواهند شد؛ اما از اینکه حس کنند بنیاد استوار مرجعیت از مدار سابق خود خارج شده و در حال تبدیل به نهادی موروثی است، بسیار احساس پریشانی می‌کنند که مبادا اعلمیت و اصلحیت نیز چون امور ملوکانه موروثی شود!! 🔹 نگارنده باز تأکید می‌کند که هیچ‌یک از این سخنان به معنای افترا نیست؛ بلکه همه از سر دغدغه آینده تشیع است؛ آینده‌ای که بزرگان نیز بارها پدرانه و مشفقانه نسبت به آن هشدار داده‌اند؛ اما هشدارها و تذکرات کارگر نیفتاده و دغدغه‌ها باقی است. سؤالاتی که هیچ جواب قانع‌کننده‌ای تابحال بدان داده نشده است. پس بهتر است بجای عصبانیت و پرخاش با استدلال و منطق به این سؤالات پاسخ مناسب داده شود. 🆔 @ejtehad_jame
فعالیت های اقتصادی علمای شیعه-احمد رهدار.mp3
6.98M
🔩فعالیت های اقتصادی علمای شیعه⚙ 🌐مراجع سابق شیعه، برای حمایت از تولید ملی، دست به تاسیس شرکت اسلامیه در اصفهان زدند و دهها فتوا در حمایت از این حرکت صادر کردند👌👌 💠همچنین در نهضت نفت علما ورود می کنند. در نهضت نفت تقریبا همه مجتهدین وارد شدند و 40فتوا صادر شد و همه آیت الله کاشانی را حمایت کردند. سه مرجع بزرگ هم بیانیه مشترکی صادر کردند ✅ واما.... ❌امروز چرا هیچ مرجعی در حمایت از شعار ، حاضر به اقدام عملی نیست❓ لااقل می توانند اعلام کنند که در بیوت خود از اجناس اسرائیلی و آمریکایی استفاده نمی کنند❗️ حجت الاسلام دکتر 🆔 @ejtehad_jame
احادیث معنوی 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إذا استأجر أحدكم أجيرا فليعلمه أجره. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: وقتى يكى از شما كسيرا اجیر مى‌كند مزدش را باو بگويد. 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أعط السّائل و لو جاءك على فرس و أعط الأجير حقّه قبل أن يجفّ عرقه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: به گدا چيزى بده و گرچه بر اسب بنزد تو آمد و مزد اجير را پيش از آنكه عرقش خشك شود بپرداز. 👈الإمامُ‌الرِّضا علیه السلام :اعلمْ أنّهُ ما مِن إحدِ یَعملُ لکَ شیئاً بغیرِ مُقاطَعَةٍ ثُمَّ زِدْتَهُ لذلکَ الشَّيءٍ ثلاثَة أضعافِ علی اُجْرَتِهِ إلّا ظَنَّ اَنَّکَ قَد نَقَصْتَهُ اُجرتَهُ، و إذا قاطًعتَهُ ثُمَّ أعطَیتَهُ اُجرتَهُ حَمِدَکَ علی الوَفاءِ، فإنْ زِدْتَهُ حَبّةً عَرَفَ ذلکَ لک، و رأی اَنَّکَ قَد زِدْتَهُ. امام‌رضا علیه السلام فرمودند: بدان‌که اگر کسی مزدش معین نشود و برای تو کاری انجام دهد و درعین‌حال مزد او را سه‌برابر بپردازی، باز گمان می‌کند که مزدش را کم داده‌ای. اما اگر با او طی کنی و آنگاه مزدش را بپردازی از اینکه اجرتش را کامل داده‌ای سپاسگزار خواهد بود و اگر ذره‌ای بیشتر از مزدش بدهی می‌فهمد که به او بیشتر داده‌ای. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله الأمن و العافية نعمتان مغبون فيهما كثير من النّاس. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: امنيت و سلامت دو نعمتست كه بسيارى از مردم از شکر آن وامانده‌اند. 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله خلّتان كثير من النّاس فيهما مفتون الصّحّة و الفراغ. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دو صفت است كه بيشتر مردم بدان دلباخته‌اند صحت و فراغت. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله صاحب الشّي ء أحقّ بالشّي ء أن يحمله إلّا أن يكون ضعيفا. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: صاحب چيز بحمل آن شايسته‌تر است مگر آنكه ناتوان باشد. 👈. الإمامُ الحسنُ علیه السلام :مَن قَرَأ القرآن کانَت لَهُ دعوةٌ مُجابةٌ إمّا مُعَجَّلَةً و إمّا مُؤَجَّلةً. امام‌حسن علیه السلام فرمودند: کسی‌که قرآن بخواند دعایش، دیر یا زود، مستجاب می‌شود. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله الإثم ما حاك في الصّدر و كرهت أن يطّلع عليه النّاس. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: گناه آنست كه بر دل ننشيند و دوست نداشته باشی كه مردم از آن مطلع شوند. 🆔 @ejtehad_jame
🗓سالروزقمری‌رحلت‌استادالعرفاء 🏴آيةالله‌سیداحمدکربلایی(رض) 💠رهبرانقلاب ‼️بنده هیچ دشمنی و مخالفتی با عرفان نظری ندارم منتها معتقدم ما نباید عرفان را به معنای الفاظ و تعبیرات و فرمولهای ذهنی مثل بقیه‌ علوم ببینیم. عرفان، همان مرحوم قاضی است؛ مرحوم ملا حسینقلی همدانی است؛ مرحوم سید احمد کربلائی است؛ عرفان واقعی اینهاست! ۹۱/۱۱/۲۳ ‼️اساتید آقای قاضی، مثل مرحوم حاج سیداحمد کربلائی، حاج شیخ محمد بهاری و افرادی از این قبیل، همه افرادی بودند که از لحاظ فقهی در رتبه بالا بودند؛ مرحوم حاج سید احمد کربلائی کسی بود که مرحوم میرزا محمدتقی شیرازی احتیاطات خودش را به ایشان مراجعه میکرد و قطعاً ایشان‌ در معرض مرجعیت بود؛ امّا خود ایشان امتناع کردند گله کردند که چرا احتیاطات را به من مراجعه میکنید، اجتناب کردند  و در همین عالم معنویت بودند. مرحوم جدّ ما مرحوم سیدهاشم نجف آبادی، سیداحمد کربلایی را دیده بود و درک کرده بود، میگفت ما وقتی سحر یا شب میرفتیم طرف مسجد سهله یا از سهله برمیگشتیم، صدای گریه سید احمد از داخل خانه‌اش که سر راه بود شنیده میشد. اینها یک حالات اینجوری داشتند! ۹۱/۴/۲۶ از جهاد تبیینی 🆔 @ejtehad_jame
احادیث معنوی 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إن اللَّه تعالى ليؤيّد الإسلام برجال ما هم من أهله. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداوند اسلام را بمردانى كه دین‌دار نيستند يارى ميكند. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله شفاعتي لأهل الكبائر من أمّتي. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: شفاعت من خاص اهل كبائر از امّت من است. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله عوّدوا قلوبكم التّرقّب و أكثروا التفكّر. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دلهاى خويش را بمراقبت عادت دهيد و انديشه بسيار كنيد. 👈. الإمام‌الصادق علیه السلام :إنَّ اللهَ لَیُصلِحُ بِصَلاحِ الرَّجُلِ المُؤمِنِ وُلدَهُ، و وُلدَ وُلدِهِ، و یَحفَظُهُ فی دُوَیرَتِهِ، و دُوَیراتٍ حَولَهُ، فَلا یَزالونَ فی حِفظِ اللهِ لِکَرامَتِهِ عَلَی اللهِ. ثُمَّ ذَکَرَ الغُلامَینِ، فقالَ: (و کان أبوهُما صالِحاً( ألَم تَرَ أنَّ اللهَ شَکَرَ صَلاحَ أبَوَیهِما لَهُما؟! امام‌صادق علیه السلام فرمودند: همانا خداوند به‌سبب صالح‌بودن مردِ مؤمن فرزند او و نواده‌اش را صالح می‌گرداند و او را در خانه خودش و خانه‌‌های پیرامونش حفظ می‌کند. پس، آنان همواره در پناه خدا هستند؛ زیراکه مرد مؤمن نزد خداوند گرامی است. حضرت سپس داستان آن دو پسر بچه را خضر و موسی برای اینکه گنج پیدا نشود و برایشان باقی بماند، ویرانه را بازسازی کردند، نقل کرد و فرمود: «پدر آن دو مردی صالح بود». آیا نمی‌بینی که خداوند به‌خاطر پاکی پدرشان به آن دو پاداش داد. 👈. الإمام‌الصادق علیه السلام :كانَ فيما وَعَظَ اللهُ تَبارَكَ و تَعالي بِه عيسَي بنَ مريمَ علیه السلام أن قالَ له: ... يَا عيسَى، كُنْ حَيْثُمَا كُنْتَ مُرَاقِباً لِي. امام‌صادق علیه السلام فرمودند: از موعظه‌هاي خداي تبارك و تعالي به عيسي علیه السلام اين بود: اي عيسي! هرجا هستي مرا در نظر داشته باش. 🆔 @ejtehad_jame