✳️#ابعاد_فقه_سیاست_شرعی2️⃣
♻️ معرفی "بلاگردانهای سیاسی": دولت موقت
🌷امام خامنهای:
🔹اگر [این تحوّل تخریب] نشد، کوشش میکنند در این تحوّل جدید، کسانی بیایند سرِکار و زمام قدرت را بهدست بگیرند که حدّاقلِ مقدار ممکن از آن منافع [آنها] کم بشود.
🔹من تصوّر میکنم علّت اینکه آمریکاییها در اوایل انقلاب، بشدّت به انقلاب ما نتاختند، وجود دولت موقّت بود؛ اینها به دولت موقّت امیدوار بودند؛ این منّت را دولت موقّت و آقایانی که آنجا بودند، بر سرِ ما دارد!(۱)
🔹اینها آمریکاییها را به طمع انداختند و [آنها] احساس کردند که خب، مثل اینکه بنا است این جریان تندِ حادِّ بسیار پُرشور -که هم ملّت را داشت، هم شعارهای قویای داشت- تبدیل بشود به یک جریان ملایم و متمایل به آنها؛ واقعاً هم این آقایان [به آمریکا] متمایل بودند؛ حالا هرچه میخواهند بگویند، بگویند! ...
۱) خندهی معظّمٌله و حضّار
🌐 بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان نظامى و انتظامى: 1367/4/19
🌷🇮🇷 نقل از اندیشکده فقه حکومتی 🇮🇷 🌷
@ejtehad_jame
دو دیار آشنایی،بازخوانی روایات مربوط به حج و دو شهر مکه و مدینه.pdf
2.33M
#کتاب دو دیار آشنا
بازخوانی روایات مربوط به حج و دو شهر مکه و مدینه(استاد نیک اقبال-33صفحه)
@avaymarefat
🏴شب شهادت امام صادق/۱
💠رهبرانقلاب
‼️از تاسف انگیزترین وقایع تاریخی برای پژوهشگر زندگی امام صادق اینستکه جزئیات دوران امامت حضرت که مدت طولانی هم بود در هالهای از ابهام است! کتاب پیشوای صادق ص۶۵
‼️عدهای هستند که تا از جهاد پیشوایان دین و ائمه هدی حرف میزنیم، میگویند آقا حرف آن بزرگواران را نزن آنها معصوم بودند، امام بودند؛ آخر قربان آن عقل مفقودت امام بود یعنی چه؟! اینکه امام هرکاری کرد فقط وظیفه خودش بوده یعنی چه؟! اصلا معنای امام اینستکه چون او هرکاری کرد بر تو مأموم واجب است آنکار را انجام دهی، معنی ندارد در نماز جماعت امام در سجده باشد و ماموم هنوز در قیام مانده باشد، امام یعنی پیشوا و پیشرو اگر امام صادق و... برای ما درس و سرمشق نباشد پس امام بودنشان کجاست؟! پس مأموم بودن ما در چیست؟! ۵۲/۱۱/۱۳
# نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
🏴شب شهادت امام صادق/۲
💠رهبرانقلاب
‼️دو هدف جهاد اصلی امام صادق یک تبیین و جلوگیری از تحریف اسلام و دیگری تشکیل حکومت اسلامی بود! ۶۷/۳/۱۹
‼️بعضی خیال میکنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمیکرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست؛ که متأسفانه مشاهده میشود که، با اینکه این قضیه بارها گفته شده، باز گوشه و کنار کسانی پیدا میشوند که در نوشتهها و گفتههای خودشان، توجه به این نکته نمیکنند که امام صادق ماهیت مبارزهاش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود، وقتی امام صادق میگوید من امامم، امام یعنی چه؟ امام یعنی حاکم جامعه، امام یعنی رئیس جامعه، یعنی من همان کسی هستم که این خلیفهی غاصب بی دین، جای مرا گرفته. خب این حرف آیا یک حرف سیاسی است یا یک حرف فرهنگی است!؟ ۶۸/۳/۱۲
# نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
🏴شب شهادت امام صادق/۳
💠رهبرانقلاب
‼️خطاست اگر کسی خیال کند که امام صادق(ع) فقط مینشست روی منبر و ۴۰۰۰ شاگردش را موعظه میکرد، نه امام صادق و نه جدش پیامبر و نه همه انبیا روششان این نبود انبیا و ائمه معتقد به کارهای اتوکشیده و نظیف و تربیت فردی نیستند بلکه انبیا و ائمه میاید برای ساختن انسان در قالب یک جامعه و نظام توحیدی تا در آن نظام میلیونها انسان بسازند البته اینکار هزینه دارد اما بازدهاش بمراتب بیشتر است این حرفی است که باید پیروان انبیا و ائمه بفهمند! ۵۳/۷/۱۷
‼️امام صادق از اختلاف اموی و عباسی استفاده کرد و بساط علمی را پهن کرد و ۴۰۰۰ شاگرد تربیت کرد، بعضی خیال میکنند حضرت پشت تریبون مینشست و به ۴۰۰۰شاگردش تعلیم میداد، خیر، تربیت این شاگردان مخفی بود، وقتی حضرت در تبعید بود و یا در خانه مخفی بود شاگردی در قالب خیار فروش بمحضرشان میرسید؛ با این سختی حضرت این ۴۰۰۰شاگرد را تربیت کرد! ۵۱/۱/۲۵
#نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
🏴شب شهادت امام صادق/۴
💠رهبرانقلاب
‼️نمیشود عالم دینی خودش را کنار بکشد و بگوید حکومت اسلامی به من ربطی ندارد. چطور ربطی ندارد؟! اقامهی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همهی ادیان است؛ اصلاً امامان ما تمام زجر و مصیبتشان بخاطر تحقق حاکمیت الهی بود والّا اگر امام صادق و امام باقر یک گوشه مینشستند و چندنفر دور خودشان جمع میکردند و فقط یک مسألهی شرعی میگفتند، کسی به آنها کاری نداشت. پس درست توجه کنید، مسأله، مسألهی داعیهی خلافت و امامت بود. در راه این داعیه، ائمهی ما کشته شدند، یا به زندان رفتند. امامت یعنی چه؟ آیا یعنی همین که مسأله بگویی، و دنیا را دیگری اداره کند؟ آیا معنای امامت در نظر شیعه و در نظر مسلمین، این است؟ هیچ مسلمانی این را قایل نیست؛ چطور من و شمای شیعه میتوانیم به این معنا قایل باشیم؟ امام صادق دنبال امامت یعنی ریاست دین و دنیا بود منتها شرایط جور نمیآمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگواران را کشتند! ۷۰/۵/۳۰
# نقل از جهاد تبیینی
@ejtehad_jame
📗#معرفی_کتاب📗
انسان در جهانبینى اسلامى داستانى شگفت دارد. قرآن انسان را مدحها و ستایشها کرده و هم مذمتها و نکوهشها نموده است. عالىترین مدحها و بزرگترین مذمتهاى قرآن درباره انسان است؛ او را از آسمان و زمین و از فرشته برتر و در همان حال از دیو و چهارپایان پستتر شمرده است. از نظر قرآن، انسان موجودى است که توانایى دارد جهان را مسخّر خویش سازد و فرشتگان را به خدمت خویش بگمارد و هم مىتواند به «اسفل سافلین» سقوط کند؛ این خود انسان است که باید درباره خود تصمیم بگیرد و سرنوشت نهایى خویش را تعیین نماید.
کتاب انسان در قرآن جلد چهارم از مجموعه مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی است که توسط شهید مطهری نگاشته شده است ، استاد مطهری در این کتاب به معرفى انسان قرآنى مىپردازد، جاذبه های معنوی انسان، توانایی ها و محدودیت های انسان ، انسان و تکلیف و آگاهی های انسان از جمله مطالبی است که استاد شهید با بیانی ساده و روان و نثری شیوا در این کتاب بیان کرده است.
🆔 @ejtehad_jame
ensan-dar-goran.pdf
587.8K
کتاب #pdf
انسان در قرآن
اثر شهید مطهری
@audio_ketab
#نفی_خواطر #تشتت
💠 تششت فکر و منشا اعمال سوء
🔻ما بايد يک گام جلوي خود را اصلاح کنيم و آن اين است که پراکندگي افکار ما اصلاح شود. اين چه وضعي است که انسان به يمين و شمال و شرق و غرب فکر ميکند، به خاطر اين است که کنترل ندارد. اين خيلي بد است. اعمال بد، بعد از اين شروع ميشود. انسان ابتدا افکار بد را نشخوار ميکند، که بعد دچار اعمال بد ميشود.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🆔 @ejtehad_jame
🔻کانال سخن شیعه نوشت
⚠️ وقتی رهبری تنها ماند❗️
🔻وقتی آیت الله یزدی از سر دلسوزی، به یکی از مراجع بزرگوار نامه انتقادی نوشت عده ای در حوزه علمیه بدون توجه به علت نگارش نامه، به بهانه شکسته شدن حرمت مرجعیت فریادها کشیدند و فضا را داغ و احساسی کردند بعضی که جای پسر آیت الله یزدی بودند اجتهاد ایشان را زیر سوال برده و عده دیگری که در صف مرجعیت نوبت گرفته بودند ارادت مخلصانه خودشان را به این جایگاه نشان دادند.
🔻اما آیا انتقاد یک مجتهد باسابقه به رفتار یک مرجع تقلید بزرگوار آن هم به خاطر دغدغه حفظ جایگاه مرجعیت نیازی به این همه سروصدا داشت؟
آیا آنان که خود را مدافع حریم مرجعیت میدانند هرجا که نیاز به آنان باشد حضور دارند یا گزینشی عمل میکنند؟
⁉️ سوال ما این است چرا زمانی که امریکا رهبر معظم انقلاب را تحریم کرد صدایی از حوزه علمیه بلند نشد؟
🔻امروز در دنیا تشیع را به امام و مقام معظم رهبری میشناسند حتی غیر شیعیان هم رهبر خود را آیت الله العظمی خامنه ای می دانند امروز عزت شیعه به دست ولایت فقیه است چرا وقتی به این جایگاه توهین شد مدافعان حریم مرجعیت از مقام عظمی مرجعیت دفاع نکردند؟
🔻صد البته گلایه از علمای انقلابی بسی بیش تر است...
ما حوزه را جناحی نمیبینیم ما حوزه را به اعضای نشست اساتید و جامعه مدرسین تقسیم نمیکنیم ما در حوزه دو جریان میبینیم حوزه انقلابی و حوزه غیر انقلابی که قسم دوم هم شامل ضد انقلاب ها و هم بی تفاوت ها می شود.
🔻🔻🔻
🆔 @ejtehad_jame
♨️نقدهای کانال مناهج بر #نشست_اساتید ۶
از فقه فردی تا اخلاق و تقوای فردی
علی مهدوی
1️⃣ «افتاء و اخذ خمس برای هر مجتهدی جایز است.»
2️⃣ «از مجتهد غیر اعلم نیز میتوان تقلید کرد.»
🔹 اندک تأملی در دو گزاره فوق برای هر انسان منصف و دوراندیشی دهها سؤال بوجود خواهد آورد و نه تنها سؤال، بلکه زمینهساز سراسیمگی از بحرانی نوپیدا در جهان تشیع خواهد شد. اگر قرار باشد مجتهدین از سیره سلف صالح عدول کنند و هریک افتاء و اخذ خمس را برای خود جایز برشمارند، آیا دیگر قدرتی برای مرجعیت شیعی باقی خواهد ماند؟ چه چیزی بدتر از تکثر مرجعیت برای تضعیف نهاد مرجعیت؟ اینها نه تهمت است و نه افترا! اینها آیندهاندیشی است و پیشگیری از خطری بزرگ.
🔹 بله فقه فردی میگوید: هر مجتهدی جایز است ادعای مرجعیت کند، خمس بگیرد و فتوا دهد. اخلاق فردی هم میگوید: کاری به هیچ مجتهدی نداشته باشید؛ هرکسی آزاد است اعلام مرجعیت کند و اگر به وی انتقادی کردی یا نسبت به آینده به وی تذکر دادی، این دخالت در کار دیگران است.
🔹 اما نه فقه نظام و نه اخلاق اجتماعی و نه حتی سیره متداول سلف گرانقدر، هیچیک جواز گزارههای فوق را ثابت نمیداند. اخلاق و تقوای اجتماعی، هر انسان مؤمنی را مکلف میداند که نسبت به آینده تشیع هوشیار باشد و تذکر دهد که اگر اینچنین نکند از دستور «کلکم راع و کلکم مسؤول» تخطی کرده است. آیتالله مکارم شیرازی، آیتالله شبزندهدار، دیگر اعضای جامعه مدرسین بارها تذکرات مختلفی دادهاند مبنی بر تعطیلی دفاتر مراجع تقلید متوفی، رعایت احتیاط و عدم اخذ خمس توسط بیوت ایشان؛ چراکه اخلاق حقیقی رعایت این موارد و پرهیز از ورود به دایره مرجعیت است؛ مگر در شرایط خاصی که مطابق سیره سلف صالح است. آیا این دستورات اخلاقی بزرگان لازمالاجرا نیست؟!
🔹 فارغ از همه این حرفها اگر فرزند هر مرجعی پس از ارتحال آن مرجع اقدام به استمرار بازبودن دفاتر کند، این هم گزینه دیگری است که پیامدهای بسیاری دارد. مردم از اینکه حوزه از درون خود، دست به تذکر و اصلاح بزند هیچ ملول و ناراحت و زده نخواهند شد؛ اما از اینکه حس کنند بنیاد استوار مرجعیت از مدار سابق خود خارج شده و در حال تبدیل به نهادی موروثی است، بسیار احساس پریشانی میکنند که مبادا اعلمیت و اصلحیت نیز چون امور ملوکانه موروثی شود!!
🔹 نگارنده باز تأکید میکند که هیچیک از این سخنان به معنای افترا نیست؛ بلکه همه از سر دغدغه آینده تشیع است؛ آیندهای که بزرگان نیز بارها پدرانه و مشفقانه نسبت به آن هشدار دادهاند؛ اما هشدارها و تذکرات کارگر نیفتاده و دغدغهها باقی است. سؤالاتی که هیچ جواب قانعکنندهای تابحال بدان داده نشده است. پس بهتر است بجای عصبانیت و پرخاش با استدلال و منطق به این سؤالات پاسخ مناسب داده شود.
🆔 @ejtehad_jame