🔸جدیدترین استفتاء رهبر انقلاب درباره خرید و فروش سهام در بورس
🔻سؤال: خرید و فروش سهام در #بورس جمهوری اسلامی ایران یا خارج از کشور چه حکمی دارد؟
🔹به طور کلی فعالیت در بورس جمهوری اسلامی ایران با رعایت قوانین مربوطه، اشکال ندارد و در بورسهای خارج از ایران، اگر با رعایت مقررات مربوطه و طبق موازین شرعی باشد (مثلاً ربوی نباشد، #سهام شرکتهای دارای فعالیت حرام، مانند شراب و خوک نباشد)، اشکال ندارد.
🔵استعمار فرانو؛ استعمار قلب و ذهن و زبان
🖊احمدحسين شريفي
🔸«#استعمار» از يک جهت به سه نوع تقسيم ميشود:
1.#استعمار_کهن؛ که با ابزار نظامي و ادوات سخت به دنبال تسخير و تصرف زمينها و سرزمينها بود؛
2.#استعمار_نو، که با ابزار سياسي و اقتصادي و امثال آن به دنبال تسخير حکومتها و گماشتن دستنشاندهها بر ملتها بود؛
3.و #استعمار_فرانو، که با ابزارهاي هنري و رسانهاي و فضاي مجازي و ديپلماسي عمومي،به دنبال تسخير دلها و ذهنها و ارادهها و عزمهاست؛ دنبال حکومت کردن بر ذهن و زبان و انديشه ملتهاست. دنبال شکلدهي به ارادهها و خواستها و حتي احساسات و عواطف و هيجانات است.
🔸اگر ذهن و زبان و انديشه ملتي به تسخير درآمد، در آن صورت، اقتصاد و سياست و تاريخ و همه داشتههاي مادي و معنوي خودش را بدون هيچ مقاومتي، تقديم بيگانگان خواهد کرد. اگر احساسات و عواطف و هيجانات ملتي تحت کنترل درآمدند در آن صورت نوکري بيگانگان و ذلت در برابر آنها را نه تنها بد نميداند که به آن افتخار هم ميکند!
«از نظر تاريخي جنگهاي سخت، دکترينهاي حاکم در دوران استعمار کهنه (که تقريباً از قرن پانزدهم ميلادي آغاز شد) بودند؛ جنگهاي نيمهسخت (کودتاها و شورشها و ...) رويههاي حاکم در دوران استعمار نو؛ و جنگهاي نرم وجهة غالب استعمار در دوران استعمار فرانو هستند. در دوران استعمار کهنه، استعمارگران از طريق لشکرکشيهاي نظامي و با تکيه بر قدرت نظامي خود به تسخير سرزمينهاي ديگر ميپرداختند. در استعمار نو، استعمارگران از طريق حکومتهاي دستنشانده و مزدوران داخلي و قوانين و مقررات بينالمللي اهداف استعماري خود را دنبال ميکردند. در استعمار فرانو از طريق تهاجم فرهنگي، شبيخون فرهنگي، ناتوي فرهنگي و يا به اصطلاح جديدتر و کاملتر، از طريق جنگ نرم به فعاليت ميپردازند.» (کتاب #جنگ_نرم، احمدحسين شريفي)
🆔 @ejtehadjame
🔴ضرورت اولويتبندي در فراگيري دانشها
🖊احمدحسين شريفي
🔸انسان با توجه به عمر کوتاهي که دارد، حتي امکان آموختن همة علوم لازم و شايسته را ندارد، بنابراين بايد اولويتبندي کند و لازمترين و ضروريترين مسائل را بياموزد. به تعبير #امام_علي(ع):
العُمْرُ اقْصَرُ مِن انْ تَعلّمَ كُلَّ ما يحسُنُ بِك عِلمُهُ فَتَعَلَّم الاهَمَّ فالاهَمّ؛
عمر کوتاهتر از آن است که همة اموري که دانستنشان براي تو خوب است را بياموزي؛ پس اولويتبندي کن.
#اخلاق
#اخلاق_علم
🆔 @ejtehadjame
🔴نگرش جامعبين و بينشهاي تکبعدي
🖊احمدحسين شريفي
🔸دريا يا جنگلي را در نظر بگيرد، وقتي شاعري به چنان محيط و مکاني ميرود، چيزي ميبيند که يک نقاش نميبيند و در عوض نقاش هم چيزهايي ميبيند که لزوماً يک شاعر نميبيند، همانطور که يک زيستشناس هم نگاهي کاملاً متفاوت به اينها دارد؛ و يک هيزمشکن و يا شناگر نيز در چنين محيطهايي دنبال اموري ديگري است. يک هيزمشکن به هنگام ورود به جنگل دنبال آن است که کدام درختها و چوبها مناسب قطع کردن و فروشاند. او هرگز توجهي به زيبايي و فرحبخشي جنگل ندارند.
🔸ما براي آنکه بتوانيم ابعاد مختلف واقعيت را بيابيم، بايد بکوشيم از پنجرههاي متعدد و مناسب، به آن نظر کنيم؛ نگاه از يک پنجره به واقعيت، نگاهي تکبعدي است و موجب محروميت و حرمان از ساير ابعاد واقعيت خواهد شد و بلکه ممکن است موجب انحراف و گمراهي هم بشود.
🔸في المثل کسي که فقط چهره و جلوة «رحمانيت» و «رحيميت» حضرت حق را ميبيند ممکن است دچار رجاء افراطي شود و کسي هم که فقط چهرة «اشد المعاقبين» حضرت حق را ميبيند نيز ممکن است دچار خوف مفرِط شود. نگاه واقعبينانه و درست نگاهي است که خوف و رجاء را به نحوي متعادل در انسان ايجاد کند، سنگيني کفة هر کدام از آنها موجب بيتعادلي انديشه و زندگي انسان خواهد شد.
🔸خداي متعالي بينهايت است؛ همه اسماء و صفات حسني و زيبا مربوط به اوست: «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى» (اعراف، 180) براي شناخت او بايد ظرفيت وجودي خود را تقويت کرده و توسعه داد و الا ممکن است از دريچة تلقيها و خواستههاي محدود خود خدا را فهم کنيم. به تعبير برخي از روايات يک مورچه شايد چنين ميپندارد که خداوند دو شاخک دارد! زيرا شاخک داشتن را کمال ميداند و فقدان آنها را نقص.
🔴اخلاق فهم: لزوم تلاش براي فهم آهنگ احاديث
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از موانع فهم متون تاریخی به ویژه معناي احاديث و سخنان معصومان(ع) اين است که آهنگ متن و حديث را ندانيم. يعني ندانيم که حديث آيا به صورت جمله خبري است يا استفهامي يا تعجبي یا ... و البته فهم اين مسأله نيازمند تحقيق و تفحص فراوان و بعضاً تشکيل خانوادة حديثي و جمعآوري احاديث مشابه و ناظر به آن موضوع است.
🔸به عنوان مثال از امام صادق(ع) سؤال شد: «آيا کسي که مُحْرِم است ميتواند گواه ازدواج ميان دو نفر غير محرم شود؟» امام(ع) فرمود «خير نميتواند». اما در ادامه فرمود «يَجُوزُ لِلْمُحْرِمِ أَنْ يُشِيرَ بِصَيْدٍ عَلَى مُحِلٍّ» ؛ محرم ميتواند آدرس و نشاني صيد را به مُحِلّ بدهد». اگر اين جمله را به صورت خبري معنا کنيم، بدان معناست که شخص محرم ميتواند صيد را به محل نشان دهد. در حالي که چنين حکمي با احاديث ديگري که ميگويد محرم نميتواند چنين کاري کند، در تعارض خواهد بود. اما اگر آن را به صورت استفهام انکاري معنا کنيم، هيچ تعارضي رخ نخواهد داد و به اين معناست که «آيا جايز است که محرم، صيد را به صياد نشان دهد؟!» يعني همانطور که عدم جواز چنين چيزي مسلم است، عدم جواز شاهد عقد دو محل بودن نيز از مسلمات است.
#اخلاق
#اخلاق_فهم
🆔 @ejtehadjame
⁉️شرط لازم برای استفاده از کلمات عرفا و فلاسفه
✅اين دو طريقه (عرفا و فلاسفه) در غايت اتقان و متانت و شموخ است، ولى به واسطه آنكه در كمال دقت است و مبتنى بر اصول كثيره است، از فلسفه و اصطلاحات اهل الله و اصحاب قلوب، تا آن مقدمات حاصل نباشد و انس تام و تمام و مزاولت بسيار و #حسن_ظن كامل به علماء بالله نباشد، از اين بيانات چيزى حاصل نيايد و تحير بر تحير افزايد.
📚امام خمینی (ره)، شرح چهل حدیث ص۶۷۸
#در_مدرسه_امام_خمینی #فلسفه #عرفان
🔸محبت ویژه اهل سنت ایران به اهل بیت
حجتالاسلام والمسلمین #زمانی پیش از ظهر امروز در وبینار تخصصی «اربعین، تجلی محبت مسلمانان به امام حسین»:
🔹من با صراحت میگویم که امروز #اهل_سنت ایران 100 درصد و در کل دنیا بیش از 90 درصد محب #اهل_بیت(ع) هستند؛ کمتر از 1 درصد ناصبی اند و دشمنی دارند؛ البته میزان محبت هم فرق میکند.
🔹 #ماموستایی را در کردستان دیدم که با شنیدن نام امام حسین(ع) اشک میریخت و آن زمانی که راه کربلا باز نبود او بارها با پای پیاده به زیارت #اباعبدالله مشرف شده بود.
🗓سالروزسقوطدلخراشهواپیماC130
🏳شهادت۵تن ازفرماندهاندفاعمقدس
🏳و روزپاسداشت مقامشهدایفرمانده
💠رهبرانقلاب
‼️از مطالعه شرح حال سرداران غفلت نکنید! ۸۴/۲/۱۴
‼️چقدر اين كتاب فرمانده من عالی است و چقدر من را متأثر و منقلب كرد. ۷۱/۴/۲۲
‼️من كتابهايی را كه ميخوانم که ميتواند انسانها را تكان بدهد، پشتش یادداشتی مينويســم؛ وقتی اين كتاب فرمانده من را كه خواندم، بياختيار پشــتش بخشــی از زيارت نامه را نوشتم: «الســلام عليكم يا اولياء الله و احبائه» واقعا من وقتی اين شكوه و عظمت فرماندهان را در اين كتاب ديدم، در نفس خودم حقيقتا احساس حقارت كردم. ۷۶/۱۱/۱۴
‼️تقريبا همه اين كتب دفتر ادبيات و هنر مقاومت را خوانده ام و بعضی از آنها را بسيار فوق العاده يافتهام. همين کتاب فرمانده من، از کتابهای بسيار برجســته اســت. من وقتی اين کتابهــا را ميخواندم، بــه اين فكــر افتادم كه اگر ما برای صــدور مفاهيم انقلاب، همین كتابها را منتشــر بكنيم، كار كمی نكرده ايم؛ كار زيادی انجام گرفته اســت. اينها کتابهای بســيار باارزشی هستند. ۷۰/۴/۲۵
#از کانال جهادتبیینی
🔸 از معرفی نخستین شهید روحانی دفاع مقدس تا خاطرات روحانیون رزمنده
🔻سردار #ملکی، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های #دفاع_مقدس مازندران در گفت و گو با رسا:
🔹 آمار چهار هزار #شهید_روحانی در تاریخ دفاع مقدس ثبت شد که نسبت به جمعیت، این قشر بیشترین تعداد شهدا را به خود اختصاص داده است.
🔹شهید روحانی دفاع مقدس #شهید_سلیمانی_فرد از شمال کشور بوده و همچنین نخستین شهید روحانی جبهه مقاومت، #شهید_مالمیری بودند.
⚡بعضی از روحانیت مزیت تقوا را از دست داده و جامعه به این دسته روحانیت به عنوان نماد تقوا نگاه نمیکند
✔ احمد رهدار در میزگرد «حوزه از آنچه هست تا آنچه باید»🔻
🔹بعضی از ما از دین یک موجود ناکارآمد، تشریفاتی و مقدس به معنای اینکه به درد هیچ چیزی نمیخورد ارائه کردیم. اگر الآن شما به سازمان فرهنگ و ارتباطات بروید و برای تبلیغ در اروپا امتحان بدهید، از شما کفایه، مکاسب و رسائل میپرسند؛ یعنی این درک نیست که ما در اروپا با آدمهایی روبرو هستیم که بایسته است با منطق اسلام مکی روبرو شوند، نه اسلام مدنی. اسلام مکی یعنی اسلام اعتقادات، کلیات و اصل دین. درکها آن قدر حداقلی و ضعیف است که فایدهای ندارد.
🔹حوزه نظام ارزش خود را بیشتر به فقه منحصر کرده است، چه بسا نتیجه ابتنای بر فقه اصغر موجب شده چهره دین در ذهنیت مسلمانان و غیرمسلمانان یک چهره ناکارآمد جلوه کند. دو چیز اشتباه است؛ یکی اینکه تمام دین را در فقه خلاصه کنیم و اشتباه دیگر این است که فقه را به حوزه فقه فردی منحصر کنیم. از نظر بعضی اگر یک فقیهی در همان دایره فقه، کلانتر از ابواب فقهی متعلق به چند قرن قبل حرف بزند فقیه تلقی نمیشود.
🔹مسئله بعدی در بحث تغییرات کلان حوزه در بحث کنشی است و آن ضرورت گذر از قم به جامعه شیعه و از جامعه شیعه به دارالاسلام و از دارالاسلام به جهان است. الزامات کنش در جامعه غیر از الزامات کنش در قم است. الزامات کنش در جهان غیر از الزامات کنش در دارالاسلام است. بعضا فقط یک دست فرمان تولید کردیم و آن دست فرمانی است که به ما قدرت حرکت در کوچه و پسکوچههای قم را میدهد، آن هم کوچههایی که به مراکز حوزوی منتهی میشود. نتیجه اینکه ما کمترروحانی داریم که توان ارتباط با جامعه را داشته باشد.
🔹واقعیت این است که بعضی از روحانیت ما مزیت تقوا را از دست داده و جامعه به این دسته روحانیت به عنوان نماد تقوا نگاه نمیکند. الآن بعضی از ما این مزیت را نداریم و به همین علت بعضا حتی الگوهای اخلاقی جامعه هم از روحانیت به غیر روحانیت تغییر پیدا میکند. از این امر ناراحت نیستیم که غیر روحانیون الگوی اخلاقی شوند، ولی از این ناراحتیم که چرا روحانیت از این امر باز بماند که بر قله تقوا حضور داشته باشد.
🔹بر این اساس حوزه به نظر می رسد باید نظام ارزش و سنجش خود را تغییر دهد و منطق توزیع مأموریتهایی که دارد را بر مدار تقوا ببیند و برنامهها را تقوایی تنظیم کند؛ چراکه ما داریم مزیت نسبتی تاریخمان را از دست میدهیم. پیشنهاد من در این زمینه اولویت تربیت بر آموزش است. ما دیگر تحت تربیت نیستیم، نه خودمان تربیت دیدیم و نه کار ویژه تربیت کردن داریم. ما فقط آموزش دیدیم و کار ویژه آموزش دادن داریم. این تقدم تربیت بر آموزش از اموری است که حوزه باید دنبالش برود/شفقنا/
@ejtehadjame
🔴زنگ خطر سکولاريسم در حوزههاي علميه: تا دير نشده است کاري کنيد!
🖊احمدحسين شريفي
🔸مصاحبه جناب آقاي #علوي_بروجردي، نوة دختري آيتالله بروجردي(ره)، با سايت اکوايران، بازتابهاي فراواني در ميان حوزويان و همچنين در رسانههاي داخلي و خارجي داشت. نقدهاي عالمانه و دقيقي نيز از سوي #طلاب_انقلابي و انديشمند نسبت به آن مصاحبه صورت گرفت.
🔸ضمن تشکر از همه طلاب بصير و انقلابي و شجاعي که هر کدام به سهم خود بخشهاي مختلف آن مصاحبة سراسر ايراد و نقص و ناداني را نقد کردند، نکتهاي را متذکر ميشوم که به نظر اين بنده هر گونه غفلت از آن يا ناديده گرفتن آن خسارتهاي جبرانناپذيري براي #حوزههاي_علميه، انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي خواهد داشت.
🔸و آن اينکه به اعتقاد اين بنده، هر چند شخص جناب آقاي علوي بروجردي از جايگاه علمي چنداني برخوردار نيست؛ اما به دليل انتساب به بيت مرجعيت و توانايي در جذب مريداني از ميان طلاب و عوام مردم، تأمل در سخنان ايشان لازم و مهم است.
مصاحبة جناب آقاي علوي بروجردي #زنگ_خطر_نفوذ_سکولاريسم در حوزههاي علميه را به صدا درآورد. اين مصاحبه نشان داد که ايدههاي روشنفکرنمايان سکولار و غربزده و ضد اسلام تا کجا در ميان پارهاي از حوزويان نفوذ کرده است!
🔸به اعتقاد اين بنده، مهمترين نکتة انحرافي در آن مصاحبه يک ساعتة ايشان، اين بود که به تبعيت از مهندس #مهدي_بازرگان و دکتر #عبدالکريم_سروش، دين را به #اخلاق تقليل دادند و همچون پارهاي از خانقاهنشينان و معنويتگرايان اسلامستيز، نقش پيامبر خدا را در قد و قوارة يک مربي اخلاقي متعارف و #مرشد_معنوي فروکاستند. و اين عين #سکولاريسم است. با پذيرش چنين ايدهاي است که نه تنها چيزي به نام #اقتصاد_اسلامي نخواهيم داشت که اساساً سياست اسلامي، مديريت اسلامي، حقوق اسلامي هم بيمعنا خواهند بوند؛ چه رسد به جامعهشناسي اسلامي و روانشناسي اسلامي و امثال آن.
🔸طرح مسأله اقتصاد کاپياليستي و سوسياليستي و امثال آن در اين مصاحبه به اعتقاد بنده، صرفاً پوششي براي طرح چنان ايدة به شدت مخرب و انحرافي بود. اين پوشش را بدان جهت انتخاب کردند که در حال حاضر به سبب ولنگاريهاي اقتصاديِ دولت غربزدهاي که با حمايتهاي خود آنان به قدرت رسيده است، چنين سخناني مطابق با ذائقه عامه و حتي پارهاي از متخصصان ناآگاه يا غرضورز هم هست.
🔸به هر حال، شايد طرح اين سخن قدري تند و گزنده جلوه کند؛ اما با تمام وجود معتقدم که مديران حوزه تا دير نشده است، بايد يک بازنگري اساسي در سيستم آموزشي و تربيتي و تعليمي حوزههاي علميه داشته باشند.
🔸اين امري بديهي است که بدون تحکيم و تعميق بنيانهاي معرفتي، جهاننگري، انسانشناسي، دينشناسي و ارزششناسي طلاب علوم ديني، و با تمرکز مستقيم و اصلي بر مسائل #فقه و #اصول به شيوة مرسوم، در دوران طلائي آموزش (ده سال ابتدايي تحصيل در حوزههاي علميه)، نه تنها هرگز نميتوان حوزهاي در تراز انقلاب اسلامي و متناسب با آرمانهاي #خميني کبير و #خامنهاي بزرگ داشت؛ بلکه بايد منتظر روزي بود که پارهاي از تربيت شدگان همين حوزهها با برافراشتن پرچم سکولاريسم و ليبراليسم، در مقابل انقلاب و اسلام و آرمانهاي خميني کبير بياستند.
✅ «مقام حضرت سلمان علیهالسلام»
📹 حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 چه بکنیم از بی علمی؟!
چه بکنیم از ضعف در ایمان؟!
از ضعف در تدین! ... چه بکنیم از این ضعفها؟!
🔸چه بکنیم از این ضعفهای اختیاری؟! نمیرویم دنبال تحصیلات علمیه! نمیرویم که بفهمیم که خب عمل چطور بر ما آسان بشود؟
اختیارا نمیرویم!
اگر غیراختیاری باشد حالا، خدا میبخشد ما را؛ اما اختیاری را چه بکنیم؟!
🔸 چهکار بکنیم از ضعف ما در علم و عمل؟!
چه کار بکنیم که این ضعف ما به اختیار ماست؟! خودمان نمیرویم دنبال تقویت!
🔹 تقویت علمیه، همین است که عرض کردم؛ درس خواندن و درس گفتن، که هیچکس از آن مستغنی نیست؛ مگر انبیا و اوصیا، که صحبت درس در آنها نیست، ما هیچ ربطی به آنها نداریم!
✅ ماهنوز، شاگردان آنها، سلمان و ابوذر و اینها، بالای سرما قرار دارند و ما مقامات آنها را هنوز خبرنداریم ونمیدانیم چیست![چه رسد به مقام انبیاء و اوصیاء]
⭕️ مبادا در خودمان یک خیالهای شیطانی بکنیم!
ما رعیت هستیم و در رعیت هم، رعیتِ رعیت هستیم.
ما اگر اعتراف به مقام سلمان و ابوذر و مقداد و عمار نداشته باشیم، اعتراف به مافوق آنها (بالاترازآنها که انبیاء و اولیاء هستند) داریم؟
نه! دروغ است!
[ اینکه فکر کنیم بدون اعتراف وشناخت به مقام امثال سلمان، ابوذر، مقداد و عمار، توانستهایم شناختی از مقامات انبیاء و اولیاء داشته باشیم دروغ است!]
🔻 ما از سلمان و ابوذر و مقداد، یقینا! عقبتر هستیم،
[مثلا یکی] دلیلش این است که سلمان به زهیر گفت: «إذا أدرکتُم سید شباب أهلالجنة فکونوا أشُدُّ فَرحا» .. از این غنیمتی که تحصیل کردی...
حالا تا زمان قیام سیدالشهدا چقدر طول دارد؟! زمان سلمان تا آن زمان؟!
حالا از کجا او(زهیر) موفق بشود به این کار؟ هفتاد و دو تن [اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام] بیشتر نبودند! چطور [سلمان] از بین همه مردم او (زهیر) را جزو هفتاد و دوتن حساب کرده بود و دید (متوجه شد)؟
🚫 آنها کجا و ما کجا ؟!
ما خیلی دوریم از آنها !!
🚫 ما کجا میرسیم به سلمان و ابوذر و مقدادشون ، ما خاک پای اونها نمیشویم ..
📚 بخشی از فرمایشات حضرت آیتاللهالعظمی بهجت اعلیالله مقامه در دیدار جمعی از طلاب مشهد با معظمله - تابستان ۱۳۷۶
🗓سالروز رحلت عارف ربانی
🏳بزرگ مکتب تفکیک مشهد
🏳حامیامام و انقلاباسلامی
🏳آیت الله حسنعلی مروارید
💠رهبرانقلاب
‼️این عالم جلیلالقدر عمر پربرکت خود را یکسره با پرهیزگاری و صلاح و سداد گذرانید و در طول سالیان متمادی با رفتار و منش علمی و عملی خویش چهرهیی نورانی و فراموش نشدنی از خود در خاطرهی همهی کسانی که با ایشان آشنا بودند، باقی گذاشتند. ۸۳/۷/۱۵
‼️ما باید تحمل را در حوزه باید بالا ببریم. خوب، یکی مشرب فلسفی دارد، یکی مشرب عرفانی دارد، یکی مشرب فقاهتی دارد، ممکن است همدیگر را هم قبول نداشته باشند. در مشهد مرحوم آ شیخ مجتبی قزوینی مشرب ضدیت با فلسفهی حکمت متعالیه، مشرب ملاصدرا، داشت اما امام چکیده و زبدهی مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینهی فلسفیاش، در زمینهی عرفانی هم همینجور است. خوب، مرحوم آ شیخ مجتبی نه فقط امام را قبول داشت، از امام ترویج میکرد تا وقتی زنده بود. ترویج هم از امام کرد؛ ایشان بلند شد از مشهد آمد قم، دیدن امام. مرحوم آ میرزا جواد آقای تهرانی در مشهد جزو برگزیدگان و زبدگان همان مکتب بود، اما ایشان جبهه رفت. با تفسیر حمد امام که در تلویزیون پخش میشد، مخالف بودند؛ به خود من گفتند؛ هم ایشان، هم مرحوم آقای مروارید، اما حمایت میکردند. از لحاظ مشرب و ممشا مخالف، اما از لحاظ تعامل سیاسی، اجتماعی، رفاقتی، با هم مأنوس؛ همدیگر را تحمل میکردند. باید در حوزه قم هم باید اینجوری باشد. ۸۶/۹/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🚨 یک وانت لوازم کهنه!
💠 چند روز پس از #خواستگاری خانواده بزرگوار رهبر انقلاب از دختر بنده، خدمت #مقام_معظم_رهبری رسیدم. ایشان فرمودند: آقای دکتر! اگر خدا بخواهد با هم خویشاوند میشویم. عرض کردم: چطور؟ فرمودند: آقا مجتبی و دختر خانم شما ظاهرا یکدیگر را پسندیدهاند و در گفتگو به نتیجه رسیده اند . حالا نظر شما چیست؟
عرض کردم: آقا اختیار ما هم دست شماست!
آقا فرمودند: شما و همسرتان استاد دانشگاه هستید و زندگی شما با زندگی ما متفاوت است. تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک #وانت #لوازم_کهنه است. خانه ما هم دو اطاق اندرونی دارد و یک اطاق بیرونی که مسئولان میآیند و با من دیدار میکنند . من پولی برای خرید خانه ندارم. خانه ای اجاره کرده ایم که قرار است در یک طبقه آن #آقا_مصطفی و در طبقه دیگر #آقا_مجتبی زندگی کنند. ما زندگی #معمولی داریم و شما زندگی خوبی دارید، مثل ما زندگی نکرده اید. آیا دختر شما حاضر است با این وجود زندگی کند؟!
زیبایی و دقت سخن رهبر معظم انقلاب برای من بسیار جالب بود. موضوع را به دخترم گفتم و او با روی باز استقبال کرد.
🌐 خبرگزاری رسمی حوزه علمیه به نقل از #غلامعلی_حداد_عادل
✍ @ejtehadjame
🗓سالروزپرعبرت تصویب صوری
🏳متمم نظارت ۵مجتهد برقانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/۴
💠امام خمینی
‼️در تمام دوره مشروطیت یک مجلس قانونی ما نداشتیم. یک مجلسی که همان قانون اساسیِ این مجلس را قبول بکند. چراکه یکی از چیزهایی که در متمم قانون اساسی است اینستکه باید پنج نفر از مجتهدین به تعیین مراجع تقلید، پنج نفر مجتهد در مجلس نظارت کند؛ اگر نباشد مجلس قانونی نیست! ۵۷/۸/۳۰
‼️از آن روز اول به مشروطه و قانون اساسیش عمل نشد. یکی از مواد قانون اساسی اینستکه باید ۵نفر از مجتهدین در مجلس نظارت کنند که مبادا قوانین برخلاف حکم شرع باشد. اما از اول مشروطه این شیاطین، مردم و روحانیون و مؤمنینی را که تَبَع آنها بودند را بازی دادند و خدعه کردند، متمم قانون اساسی را قبول کردند لکن عمل نکردند، این خدعه آنها بود! ۵۷/۸/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزپرعبرت تصویب صوری
🏳متمم نظارت ۵مجتهد برقانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/٣
💠رهبرانقلاب
‼️چه شد که غربیها، مشخصا انگلیسیها، در مشروطه کامیاب شدند؛ در حالیکه مردم که جمعیت اصلی هستند، میتوانستند در اختیار علما باقی بمانند و اجازه داده نشود که شیخ فضلالله جلو چشم همین مردم به دار کشیده شود؛ بنظرم مشکل از اینجا پیش آمد که اینها توانستند یک عدهای از اعضای جبهه عدالتخواهی یعنی همان اعضای دینی و عمدتا علما را فریب بدهند و اختلاف ایجاد کنند. اینطور به علما میگفتند که شما سوءظن دارید؛ این مشروطه خواهان هم هدفشان دین است! این مسائل در مکاتبات، صدر اعظم عین الدوله به مرحوم آخوند منعکس شده است. انسان میبیند که آنها حساسیت علما را در مقابل انحراف کم کردهاند؛ اما بعضیها مثل شیخ فضل الله حساس ماندند؛ اصرار کردند و در متمم، آن مسئله ۵مجتهد جامع الشرایط را گنجاندند اما دیگران این حساسیت را نداشتند و دچار خوش باوری و غفلت شدند. ۸۵/۲/۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزپرعبرت تصویب صوری
🏳متمم نظارت ۵مجتهد برقانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/۲
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم شیخ فضل الله، سر قضیه متمّم قانون اساسی چهها کشید، آخرش هم چه شد؛ و هم ایشان، هم مخالفین ایشان از علمای بزرگ، به چه وضعی دچار شدند. ۹۱/۳/۲۲
‼️چطور مشروطه به استبدادی بیشتر از طراز استبدادهای درجهی اول تبدیل شد؛ به اعتقاد ما، همه اینها ناشی از عدم حضور طراز اول در مجلس بود؛ والا اگر علمای پیشبینی شده در متمم قانون اساسی، حضور میداشتند، ما امروز از آنچه که هستیم، خیلی جلوتر بودیم. لذا این غفلت در انقلاب و نظام نشد و خوشبختانه حضور امام در انقلاب، با آن قاطعیت و آن بصیرت و آن حزم و آن حکمتی که در ایشان بود، اجازه نداد که دشمنان بخواهند نسبت نظارت علما بر قانون که همان شورای نگهبان است، کاری بکنند که در مشروطه با علمای طراز اول کردند! ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزپرعبرت تصویب صوری
🏳متمم نظارت ۵مجتهد برقانون
🏳ذیل اصل ۱۰۵ قانون مشروطه
🏳با امضای محمدعلی شاه قاجار
🏳و تصویب مجلس شورای ملی
🏳با اصرار شيخفضلاللهنوری/۵
💠امام خمینی
‼️مجلس محلی است که مسائل مهم کشور به آن وابسته است. گرچه بعد مشروطه تا دوره آخر ستمشاهی، مجلس فاسد بود چراکه با توطئههای غرب که توسط روشنفکران خائن یا نفهم صورت میگرفت، مجلس را در نظر روحانیون و متدینین به گونهای ساختند که دخالت در انتخابات از معاصی بزرگ بود و روحانیت بکلی به انزوا کشیده شد و دست غربزدگان باز شد و کشور را به آنجا کشاندند که دیدید. مع الاسف امروز هم آن افکار پوسیده از برخی معممین بیخبر از دنیا دیده میشود. در حالیکه اگر قانون اساسی با متمم آن، که شیخ فضل الله در راه آن شهید شد، دستخوش تصرفات غربی نمیگردید، اسلام و مسلمین ایران آن رنجها را نمیکشید. ما باید از آن توطئهها که از انزوای معممین و متدینین پیش آمد و سیلی که اسلام و مسلمین خوردند عبرت بگیریم و اگر بر اسلام و کشور اسلامی، بخاطر عدم دخالت ما در سرنوشت جامعه، صدمه وارد شود، مقابل ملت و خدا مسئولیم! ۶۲/۱۱/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز ازدواج رهبری/۱
🔷گزیده کتاب شرح اسم؛
‼️بانو خديجه كه در انديشه ازدواج پسر دومش بود، دست به كار شد و دختری را كه در خانواده سنتی و مذهبی پرورش يافته بود، به سیدعلی پيشنهاد كرد. همو پا پيش گذاشت و مقدمات خواستگاری را فراهم نمود. حاج محمداسماعيل خجسته باقرزاده، پدر عروس، از كاسبان ديندار و باسواد مشهد بود. او پذيرفت كه دخترش به عقد طلبه تازه از قم برگشته درآيد كه تصميم دارد در مشهد ساكن شود، آيت الله ميلانی و ديگر بزرگان اهل علم مشهد او را ميشناسند و تأييد ميكنند و به او علاقه دارند. هزينه ازدواج، آن بخشی كه طبق توافق به عهده داماد بود، توسط آيت الله حاج سيدجواد خامنه ای تأمين شد كه مبلغ قابل توجهی نبود. مخارج عقد را گذاشتند به عهده خانواده عروس كه حتماً قابل توجه بود. چراکه " آنها مرفه بودند، ميتوانستند و كردند." اوايل پاييز ۱۳۴۳ سيدعلی خامنه ای و خانم خجسته پيوند زناشويی بستند. خطبه عقد توسط آيت الله ميلانی خوانده شد. از اين زمان، همدم، همسر و همراهی تازه، كه هفده بهار بيش نداشت، پا به دنيای آقا سیدعلی گذاشت كه در همه فرودهای سرد و سخت زندگی سياسی و شايد تک فرازهای آن در آن روزگار، ياری غم خوار و دوستی مهربان بود. مراسم، آنطوركه مرسوم خانواده های مذهبی و مقيد آن زمان بود، برگزار شد. پس از عقد و پيش از هم خانه شدن، نوعروس خانواده خامنه ای باخبر شد كه شوی ۲۵ساله اش پا در ميدان مبارزه دارد. شرح اسم ص۲۱۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز ازدواج رهبری/۳
💠رهبرانقلاب
‼️در دوران مبارزه علیه طاغوت، اگر احساسات و ایمان قوی زنها نبود، شاید بسیاری از مردهای ما این قدرت را پیدا نمیکردند که در میدانهای سخت مبارزات حضور داشته باشند. ۶۸/۴/۱۵
‼️نقش همسری را نباید دست کم گرفت. ما اگر میخواهیم این مرد در داخل جامعه یک موجود مفیدی باشد، باید این زن در داخل خانه همسر خوبی باشد؛ والّا نمیشود. ما در دوران مبارزه و بعد از دوران مبارزه، دوران پیروزی انقلاب، آزمایش کردیم؛ مردانی که همسران همراه داشتند، هم در مبارزه توانستند پایدار بمانند، هم بعد از انقلاب توانستند خط درست را ادامه بدهند. البته عکسش هم بود! ۹۰/۱۰/۱۴
‼️از باب حق گذاری درباره همسرم و نقش ایشان در زندگیم باید بگویم که ایشان در طول مبارزات بنده علیه رژیم، همواره از یک طمانینه و روحیه قوی برخوردار بود، با آنکه خانه ما بارها مورد یورش دژخیمان واقع میشد، حتی در نیمه شب برای دستگیری من به خانه ما میریختند و مرا مورد ضرب و جرح قرار میدادند، با اینحال هیچگاه ترس و ضعف و ملالتی از همسرم مشاهد نکردم بلکه با روحیه عالی و قوی به ملاقات من در زندان میامد و به من هم روحیه و اعتماد و اطمینان میداد، در دوران زندان هرگز نشد خبر بد و ناراحت کنندهای مثل بی پولی و بیماری فرزندان و برای من بیاورد! کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۵۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز ازدواج رهبری/۲
📌گزیده کتاب شرح اسم؛
‼️زندگی مشترک آقای خامنهای و خانم خجسته شروع شده بود. نخستین خانه این زوج، دو اتاق از منزل شیخ علی تهرانی، شوهرخواهر آقای خامنه ای، اجاره کردند. فردای روز تبعید امام برای شرکت کنندگان در جلسه خانه آقای قمی اتفاقی نیفتاد. به همسرش گفته بود که شاید از این نشست برنگردد، اما زندان رفتنها و تعقیب و گریزها و تبعیدها نشان داد که سنگینی سقف این زندگی مشترگ روی ستونهای صبر و پایداری این زن قرار دارد؛ زنی که از خانوادهای دارا به همسری طلبهای ندارد درآمده، و با حوادث زندگی با گشادهرویی برخورد میکند، مرد خانواده را در ادامه راهی که بدان ایمان داشت و پای میفشرد استوارتر کرد. همسرم «هیچ وقت اظهار نگرانی و گلهمندی از دست من نکرده، حتی مشوق من در قضایای عدیدهای هم بوده است. مواقعی بود که بعضی گروههای مخفی از اشخاص مهم و سطح بالایشان منزل ما رفت و آمد میکردند. من البته به همسرم نمیگفتم که اینها کی هستند، اما او از نحوه رفت و آمد... میفهمید که اینها اشخاصی مهم و حساس هستند. از من سوال نمیکرد، مرا نمیخواست سوالپیچ کند. هیچگونه مخالفتی نداشت، بلکه کمک هم میکرد.» خانم خجسته میگوید: «دوران مشقتبار و امتحان الهی بود و من خودم را برای تمام مشکلات ممکن آماده کردهبودم و هرگز درباره هیچ چیز لب به شِکوه نگشودم فکر میکنم بزرگترین نقش من حفظ جوّ آرامش در خانه بود؛ طوری که ایشان بتوانند با خیال راحت به کارشان ادامه دهند. من سعی داشتم تا ایشان را از نگرانی در مورد خود و فرزندانم دور نگه دارم. شرح اسم ص۲۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز ازدواج رهبری/۴
💠رهبرانقلاب
‼️بعضی زنها تاب سختیهای زندگی مردشان را نمیآورند و غرغر میکنند اما هستند خانمهایی که نه تنها نق نمیزنند بلکه صبر میکنند حتی دلگرمی هم میدهند، چنین زنهایی واقعا قیمت دارند. الحمدلله از این جهت خدای متعال به من لطف کرده و عیال من چنین خانمی است. وقتی در دوران مبارزه در زندان بودم، به دیدن من که میآمد، از اوضاع و احوال میپرسیدم، میگفت اصلاً و ابداً ناراحتی و مشکلی ندارم، بعدها که از زندان بیرون آمدم، فهمیدم که چه مشکلاتی داشته، مریض بوده، بیپول بوده، سختی فراوان کشیده، اما اصلا و ابدا یک ذرهاش هم در زندان به من منتقل نمیشد. خدا میداند که بعضی از این حوادثی را که برای ایشان پیش آمده بود من بعد از انقلاب فهمیدم، یعنی همینطور در خلال صحبت به مناسبتی پیش آمد که گفتند. وقتی هم گفتند، من دیدم واقعا طاقت نمیآورم، میگفتم چطور اینها را آن موقع به من نمیگفتی. مرحوم مادرم به خانم من میگفت چون تو همهاش احساس راحتی میکنی، او هم دنبال این کارها میرود؛ ایشان نعمت بزرگی است برای من؛ خدا را شکر میکنم! ۸۰/۱۲/۲۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز ازدواج رهبری/۵ب
💠رهبراتقلاب
‼️تکرار میکنم این ساده زیستی به برکت لطف خدای تعالی به ما و نیز به برکت وجود همسر صالحه ام است. نوع نگاه ایشان به زخارف دنیوی و زوائد زندگی، مستلزم یک روح بزرگ است، و خدای متعال چنین روحی به این زن عنایت فرموده و البته ما هم مشمول این عنایت هستیم. در تمام شرایط دشواری که با آن روبرو شدم - اعم از زندان و شکنجه و تبعید و ترور - در چهره همسرم نشان اندوه و درهم شکستگی ندیدم بلکه از عزم و اراده او، برای ادامه ی راه، مایه و الهام میگرفتم. حتی مادرم با همه شکیبایی و بصیرت و صلابت خود، تا این درجه طاقت و استقامت نداشت. مادرم شجاع و با شهامت بود و مرا به ادامه مبارزه تشویق میکرد؛ حتی پس از آنکه از نخستین زندان خودم بیرون آمدم، به من گفت: پسرم! من به تو افتخار میکنم و توفیق تو را در این راه از خدا خواهانم. اما با مکرر شدن زندان و بازداشت، دلش سوخت و از اینکه من دوران جوانی را در زندانها و بازداشتگاه ها میگذرانم، با لحن گلایه آمیزی با من سخن میگفت. ليکن هیچگاه از همسرم ضعف و بی تابی و ملالت مشاهده نشد. خون دلی که لعل شد ص۱۶۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز ازدواج رهبری/۵الف
💠رهبرانقلاب
‼️در دوران مبارزات، خانمها سربازان خط مقدم انقلاب بودند و این را بعنوان یک مبالغه نمیگویم. اگر زنها با انقلاب سازگار نبودند، مطمئنا این انقلاب واقع نمیشد. من به این معنا اعتقاد دارم. حضور آنها بود که توانست ستون فقرات دشمن را بشکند و مبارزه را بمعنای واقعی کلمه پیش ببرد! ۶۸/۱۰/۲۶
‼️من درباره زهد همسر صالحهام، تصویرهای بسیاری در ذهن دارم که بیان بعضی آنها خوب نیست، ایشان نه قبل و نه بعد انقلاب هرگز از من درخواستی مثل خرید لباس نکردهاند، هیچوقت برای خود زیور آلات نخرید، مقداری زیورآلات داشت که یا هدیه بود و یا از خانه پدری آورده بود که همه آنها را هم فروخت و پولش را در راه خدا صرف کرد، لذا ایشان حتی یک انگشتر معمولی هم ندارند، این رهایی ایشان از زوائد زندگی بیشترین تاثیر را در زندگی من داشته چراکه همین زواید غیر ضروری است که انسان را به بردگی میکشاند! باید از صبر و شکیبایی فراوان همسرم در پیش از انقلاب و اصرارشان بر ساده زیستی در دوران پس انقلاب اشاره کنم؛ بحمدالله منزل ما همواره تاکنون از زوائد زندگی و زرق و برقهای دنیوی، که حتی در خانههای معمولی هم یافت میشود به دور مانده و همسرم در این امر بالاترین و بیشترین نقش را داشته. درست است که من زندگی مشترک را با ساده زیستی آغاز کردم و این روحیه را هم در همسرم تقویت کردم اما صادقانه بگویم ایشان در ساده زیستی، از من بسیار پیشی گرفتهاند! کتاب خون دلی که لعل شد ص۱۶۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🤔 در چه حالتی بالاترین سطح یادگیری را داریم!؟
🔹بر اساس تحقیقات انجام شده، بالاترین سطح یادگیری در ما:
🔹٪۱۰ وقتى میخوانيم
🔹٪۲۰ وقتى میشنويم
🔹٪۳۰ وقتى میبینیم
🔹٪۵۰ وقتى میبينيم و میشنويم
🔹٪۷۰ وقتى بحث میكنيم
🔹٪۸۰ وقتى تجربه میكنيم
👈٪۹۵ وقتى به ديگران ياد میدهيم
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌 اولین و بزرگترین کانال قمیها در ایتا👆