eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
346 دنبال‌کننده
980 عکس
203 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله خاتم یزدی(قدّس سرّه): یکی از روش های جالب حضرت امام در تدریس،این بود که قبل از درس مدتی ملاقات های خود را کاملا تعطیل می کردند و به کسی اجازه ملاقات نمی دادند.بلکه به هیچ کاری جز مطالعه مشغول نبودند و همچنین پس از تمام شدن بحث نیز برای مدتی ملاقات نداشتند،چون بلافاصله مطالبی را که در درس فرموده بودند می نوشتند.ما که افتخار تصحیح آن نوشته جات را داشتیم در آنها هیچ خط خوردگی نمی دیدیم.با اینکه امام مطالب را به زبان عربی می نوشتند. @ejtehad_jame
هدایت شده از اخبار تهران20:20
▪️پیام رهبر انقلاب به کارگردان قلاده‌های طلا: مجددا فيلم شما را ديدم؛ آفرين آفرين آفرین #اخبار_2030 ☢️️ @Bisto30_IRIB
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز مهم، مغفول و پرعبرت 🏴اعدام مجتهد مجاهد ناشناخته 🏴پیشرو مشروطه مشروعه تبریز 🏴حامی شهیدشیخ‌فضل‌الله نوری 🏴شهیدثقةالاسلام‌میرزاعلی‌تبریزی 🏴به همراه ۱۰نفر از یاران باوفایش 🏴توسط قوای قزاق روس متجاوز 💠رهبرانقلاب ‼️ما باید روحانیت مبارز شیعه را آن‌چنان که بوده، معرفی کنیم. ما در قضایای مشروطه به مرحوم آخوند نازیدیم و بالیدیم و افتخار کردیم؛ به مرحوم میرزای نائینی همین‌طور؛ اما قضیه در همین حدود تقریباً متوقف ماند؛ در حالیکه در قضیه‌ی مشروطه شخصیت‌های برجسته‌یی بودند. شما نگاه کنید به تاریخ کسروی، مثلاً «ثقةالاسلامِ» با آن عظمت در تبریز که قطار فشنگ به خود میبسته و چه رشادتهایی علیه تجاوز روسها کرده _که اتفاقاً کسروی از او تعریف کرده و پدر من در نوجوانی پیکر آنها را همان روز عاشورایی که روسها اینها را به دار کشیدند، دیده بود_ خیلی کم مطرح هستند. اینها خیلی افراد بزرگ و خیلی شخصیت‌های برجسته‌یی بودند. ما چرا اجازه بدهیم این ظلم به روحانیت شیعه بشود؟! ٨۴/۵/۱۵ ⚠️توجه؛ 🏳جهت مطالعه بیشتر درباره ایشان علاوه بر کتاب فوق، به کتاب شهید نامدار عاشورا و کتاب رسائل سیاسی رجوع کنید! @Jahade_tabeini
بیاناتی از حضرت امام و رهبر معظّم انقلاب درباره نقش نفوذی روشنفکران ضد دین و روحانی نماهای متحجر در جریان سازی فکری جامعه و نخبگان و تأثیر آن در جامعه 👇👇👇👇👇
رهبر معظّم انقلاب: فتوای تنباکو مبارزه با جریان های فکری نفوذی داخلی بود. فتوا میرزای شیرازی در قضیه تنباکو یک مبارزه همه جانبه بود: اولاً با دستگاه استبدادی سلطنت مطلقه شاهی بود ثانیاً مبارزه با استعمار و نفوذ خارجی بود ثالثاً مبارزه با غرب زدگانی بود که در همان ایام،تازه شروع به ایجاد «جریان های فکری»داخل کشور کرده بودند و روی خودشان نام«روشنفکر»گذاشته بودند. زمانی که غربِ مسلط به تکنولوژی و علم،خواست در ایران پایگاه تسلّط خود را مستحکم کند از راه «روشنفکری»و از طریق عناصر خود فروخته اقدام کرد. در دوره رضاخانی هم،روشنفکران درجه یک کشور،از اساتید،از نویسندگان،از متفکرانی که جزو زبدگان روشنفکری بودند در خدمت رضاخان قرار گرفتند رضاخانی که از فرهنگ و معرفت بویی نبرده بود و دفاع اینها از رضاخان هیچ وجهی نداشت... در آن موقع،روشنفکران،ایدئولوگ های حکومت کودتایی رضاخانی شدند!هر کاری که او خواست بکند،اینها ایدئولوژی و زیربنای فکریش را فراهم می کردند و برایش مجوّز درست می نمودند. یک طرح انگلیسی فراماسونری خیلی دقیقی طراحی شده بود برای اینکه هم جریان علم و عالم و معلومات و دانش و دکتر و مهندس و دانشگاه و روشنفکری،یعنی «آینده جامعه»را از «دین»جدا کنند. و از طرفی«دین»را به تدریج به سمت هرچه بی استدلال شدن،هر چه خالی تر شدن،سهل گرایانه حرکت کردن،کتاب های دینی را از صورت استدلالی به صورت پوچ و ساده احساساتی و شعارگونه کشاندن،یک حرکت این چنین را هدایت کند و این خطر عظیم بوده البته این خطر محقق شد.شما جوان ها یادتان نیست نبودید آن دورانی که اصلاً ورود به دانشگاه یعنی خداحافظی با دین،ورود در مقوله علم و تحقیق یعنی لبخند تمسخر زدن به دین،ورود در لباس آخوندی یعنی خرافی گری،چشم و گوش بستگی و هیچ چیز نداری،و این در شرایطی بود که در حوزه علمیه روحانیت بزرگانی مثل علامه طباطبایی و آیت الله بروجردی و حضرت امام و دیگران بودند. امام خمینی(قدّس سرّه): باید شدیداً با روشنفکران غرب زده مبارزه کرد...امروز زمانی است که ملّت ها باید چراغ راه روشنفکرانشان شوند و آنان را از خودباختگی و زبونی در مقابل شرق و غرب نجات دهند که امروز«روز حرکت ملّت ها»است. @ejtehad_jame
حضرت امام خمینی(قدّس سرّه الشریف): در ترویج روحانیت و فقاهت،نه زور سرنیزه بوده است،نه سرمایه پول پرستان و ثروتمندان،بلکه هنر و صداقت و تعهد خود آنان بوده است که مردم آنان را برگزیده اند. البته روحانیون وابسته و مقدس نما و تحجرگرا هم کم نبودند و نیستند.در حوزه های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی قعالیت دارند.خطر تحجر گرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه های علمیه کم نیست.طلاب عزیز لحظه ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند،اینها مروّج اسلام آمریکایی هستند و دشمن رسول الله(صلّی الله علیه و آله).آیا در مقابل این افعی ها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟ استکبار وقتی که از نابودی مطلق روحانیت و حوزه ها مأیوس شد دو راه را برای ضربه زدن انتخاب نمود:یکی راه «ارعاب و زور»،دیگری راه «خدعه و نفوذ»؛در قرن معاصر وقتی حربه ارعاب و تهدید چندان کارگر نشد،راههای نفوذ تقویت گردید.اولین و مهمترین حرکت،القای «شعار جدایی دین از سیاست»است که متأسفانه این حربه در حوزه و روحانیت تا اندازه ای کارگر شده است تا جایی که دخالت در سیاست دون شأن فقیه و ورود در معرکه سیاسیون تهمت وابستگی به اجانب را به همراه می آورد،یقینا روحانیون مجاهد از نفوذ بیشتر زخم برداشته اند‌...تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می یافت،وضع روحانیت و حوزه ها،وضع کلیساهای قرون وسطی می شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منّت نهاد و کیان و مجد واقعی حوزه ها را حفظ کرد. البته هنوز حوزه ها به هر دو تفکر آمیخته اند و باید مراقب بود که تفکر جدایی دین از سیاست از لایه های تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند و یکی از مسائلی که باید برای طلاب جوان ترسیم شود همین قضیه است که چگونه در دوران وانفسای نفوذ مقدسین نافهم و ساده لوحان بی سواد،عده ای کمر همت بسته اند و برای نجات اسلام و حوزه و روحانیت از جان و آبرو سرمایه گذاشته اند. آنقدر که اسلام از این مقدسین روحانی نما ضربه خورده است از هیچ قشر دیگر نخورده است..طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدس مآبی و دین فروشی عوض شده است.شکست خوردگان دیروز،سیاست بازان امروز شده اند... تحلیل این مطلب که جمهوری اسلامی چیزی به دست نیاورده و یا ناموفق بوده است آیا جز به سستی نظام و سلب اعتماد مردم منجر می شود؟!تأخیر در رسیدن به همه اهداف دلیل نمی شود که ما از اصول خود عدول کنیم.همه ما مأمور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مأمور به نتیجه.اگر همه انبیا و معصومین(علیهم السلام)در زمان و مکان خود مکلف به نتیجه بودند هرگز نمی بایست از فضای بیشتر از توانایی عمل خود فراتر بروند و سخن بگویند و از اهداف کلی و بلند مدتی که هرگز در حیات ظاهری آنان جامه عمل نپوشیده است ذکری به میان آورند.درحالیکه به لطف خداوند بزرگ،ملت ما توانسته در اکثر زمینه ها به موفقیت نائل شود. (منشور حوزه و روحانیت) @ejtehad_jame
حضرت امام خمینی(قدّس سرّه): مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. برای مردم و جوانان و حتی عوام هم قابل قبول نیست که مرجع و مجتهدش بگوید من در مسائل سیاسی اظهارنظر نمی‌کنم. آشنایی به روش برخورد با حیله‌ها و تزویرهای فرهنگ حاکم بر جهان، داشتن بصیرت و دید اقتصادی، اطلاع از کیفیت برخورد با اقتصاد حاکم بر جهان، شناخت سیاستها و حتی سیاسیون و فرمولهای دیکته شده آنان و درک موقعیت و نقاط قوّت و ضعف دو قطب سرمایه داری و کمونیزم که در حقیقت استراتژی حکومت بر جهان را ترسیم می‌کنند، از ویژگیهای یک مجتهد جامع است. یک مجتهد باید زیرکی و هوش و فراست هدایت یک جامعه بزرگ اسلامی و حتی غیراسلامی را داشته باشد و علاوه بر خلوص و تقوا و زهدی که در خور شأن مجتهد است واقعاً مدیر و مدبر باشد. حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است، فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است. هدف اساسی این است که ما چگونه می‌خواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد. (منشور حوزه و روحانیت) @ejtehad_jame
حضرت امام خمینی(قدّس سرّه): خلاصه کلام اینکه ما باید بدون توجه به غرب حیله‌گر و شرق متجاوز و فارغ از دیپلماسی حاکم بر جهان در صدد تحقق فقه عملی اسلام برآییم و الّا مادامی که فقه در کتابها و سینه علما مستور بماند، ضرری متوجه جهانخواران نیست و روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمی‌تواند درک کند که اجتهاد مصطلح برای اداره جامعه کافی نیست. حوزه‌ها و روحانیت باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند. چه بسا شیوه‌های رایج اداره امور مردم در سالهای آینده تغییر کند و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسائل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند. نکته آخری که توجه به آن لازم است اینکه روحانیون و علما و طلاب باید کارهای قضایی و اجرایی را برای خود یک امر مقدس و یک ارزش الهی بدانند و برای خود شخصیت و امتیازی قائل بشوند که در حوزه ننشسته‌اند بلکه برای اجرای حکم خدا راحتی حوزه را رها کرده و مشغول به کارهای حکومت اسلامی شده‌اند. اگر طلبه‌ای منصب امامت جمعه و ارشاد مردم یا قضاوت درامور مسلمین را خالی ببیند و قدرت اداره هم در او باشد و فقط به بهانه درس و بحث مسئولیت نپذیرد و یا دلش را فقط به هوای اجتهاد و درس خوش کند، در پیشگاه خداوند بزرگ یقیناً مؤاخذه می‌شود و هرگز عذر او موجه نیست، ما اگر امروز به نظام خدمت نکنیم و استقبال بی‌سابقه مردم از روحانیت را نادیده بگیریم، هرگز فرصت و شرایط بهتر از این را نخواهیم داشت. (منشور حوزه و روحانیت) @ejtehad_jame
تحلیلی بر بیانات امام و رهبری درباره جریان شناسی فکری و روشنفکری و نفوذ 👇👇
تحلیلی بر بیانات رهبر معظّم انقلاب و حضرت امام درباره وظیفه حوزه و روحانیت و علما در قبال خطر نفوذ جریان فکری روشنفکران ضدّ دین یا روحانیت متحجر و سکولار در جامعه اسلامی: از مجموعه بیانات حضرت امام و رهبر انقلاب فهمیده می شود که مهمترین مانع تحقق دین در عمل فرد و جامعه،نفوذ استکبار در مراکز تصمیم ساز حوزه و دانشگاه و نظام اسلامی از طریق جریان سازی فکری مجموعه ای از روشنفکران ضدّ دین و روحانی نماهای مقدس و متحجر و سکولار در حوزه و دانشگاهها و مراکز دیگر می باشد و وظیفه روحانیت در درجه اول آگاهی از افکار و اندیشه های این جریانات فکری و افراد شاخص آن و در درجه بعد بصیرت افزایی در بین طلاب و دانشجویان جوان و بعد در بین آحاد جامعه است تا مانع تأثیر گذاری این جریان بر خواص و عموم جامعه شوند، برای تحقق این دغدغه اساسی حضرت امام و رهبری لازم است طلاب و اساتید و دانشجویان و مسؤلین حوزه و دانشگاه و نظام با این جریانات فکری آشنا باشند. بحث جریان شناسی در حوزه و دانشگاه خیلی جدی گرفته نشده است. پیشنهاد می شود مسؤلین حوزه و واحد تدوین متون درسی حوزه کتابی جامع در زمینه جریان شناسی تدوین کنند و جزو دروس اصلی حوزه قرار دهند در این کتاب باید نکات اصلی منشور حوزه و روحانیت حضرت امام،کلیاتی جامع و کاربردی از نظریه ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه حضرت امام و رهبری،وظایف متقابل حوزه و نظام اسلامی از دیدگاه حضرت امام و رهبری،کلیاتی جامع درباره جریان شناسی احزاب و گرو ههای موافق و مخالف یا زاویه دار نسبت به نظام و جریان شناسی روشنفکری از زمان مشروطه تاکنون،جریان شناسی روحانیت قبل و بعد از انقلاب بیان شود. بدون تدوین چند واحد درسی در این زمینه نمی توان توقع داشت که طلاب بعد از مدتی درس و بحث در حوزه در خدمت نظام و اهداف انقلاب اسلامی قرار گیرند.اگر از اوایل طلبگی طلبه متوجه معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی و اقتصادی و..نشود چه طور می خواهیم توقعات رهبری از حوزه عملی شود.اگر در سراسر کشور طلاب با جریانات فکری و معضلات کشور و حوزه و دانشگاه در زمینه های گوناگون آشنا بشوند کم کم مطالبات برای تغییر کتب درسی حوزه و به روز شدن آن بالا می گیرد اساتید سکولار و بی خیال نسبت به معضلات نظام منزوی می شوند.پایان نامه و رساله ها به سمت معضلات نظام هدایت می شود مؤسسات و مراکز حوزوی هم همینطور.و... به نظر می رسد برای انقلابی ماندن حوزه،و موفقیت نظام باید این پیشنهاد عملی گردد. لازم است در باره این پیشنهاد نظریه پردازی شود و مقالات و رساله هایی هم نوشته شود. @ejtehad_jame
چند خاطره درباره مطالعه و پرکاری حضرت امام در ایام تحصیل👇👇👇👇
همسر گرامی حضرت امام: امام تا این حد به درس مقید بودند که حتی برای ازدواج و عروس حاضر به تعطیل کردن درس نبودند.لذا مراسم عروسی در ماه رمضان برگزار شد با اینکه رسم نبود. چون درس ها تعطیل بود. @ejtehad_jame
تاظهر یک کلمه حرف نمی زدند! آیت الله مسعودی: مکرر می شد که صبح تا ظهر خدمت امام در اتاق می نشستیم و امام تا سر ظهر مطالعه می کردند و یک کلمه حرف نمی زدند مگر اینکه از ایشان سؤالی می شد که به اندازه سؤال،جواب می دادند.و جز اذان ظهر هیچ چیز مانع مطالعه ایشان نمی شد.الله اکبر اذان که شنیده می شد امام قلم را زمین می گذاشتند و آماده نماز می شدند. @ejtehad_jame
دائم مشغول مطالعه بودند. دختر گرامی حضرت امام: تا آنجا که من به یاد دارم امام همیشه مشغول مطالعه بودند و از منزل بیرون رفتنشان برای تدریس در مسجد سلماسی قم بود.عصرها یک ساعت و نیم مانده به غروب میرفتند برای درس و برمی گشتند و صبح ها برای درس پیش از ظهر میرفتند و بازمی گشتند.شب بعد از شام می خوابیدند اما بعد از نماز صبح برای مطالعه بیدار بودند. @ejtehad_jame
نظم مطالعاتی امام تغییر ناپذیر بود. حجت الاسلام دعایی: جریان شهادت حاج آقا مصطفی نه تنها در حالات روحی و فکری،بلکه در نظم برنامه روزمره امام اثر نگذاشت.ایشان ساعتی از روز را به مطالعه کتاب های جدیدی که به دستشان میرسید اختصاص داده بودند آثار دکتر شریعتی،شهید مطهری،مرحوم طالقانی را مطالعه می کردند و به آثار شهید مطهری بسیار علاقه داشتند.خاطرم هست در آن ایام در حال مطالعه کتاب یکی از اعضای یکی از احزاب سیاسی ایران بودند،حاج احمد آقا می گفتند وقتی امام از تشییع جنازه فرزندشان بازگشتند،موقع ساعت مطالعه کتاب های روزمره اشان بود.لذا آن کتاب را باز کردند و به مطالعه آن پرداختند. @ejtehad_jame
اکثر داستان های معروف را خوانده اند! حجت الاسلام سید احمد آقا فرزند گرامی امام: امام در زمان قدیم مثلاً نجف که بودند واقعا شاید در روز صدها صفحه کتاب می خواندند،کتاب قصه یا مسائل اجتماعی،چند تا کتاب می آوردند بیست صفحه از این،ده صفحه از آن،ایشان اکثر داستان های معروف را خوانده اند،حالا چه کتاب هایی که جنبه سیاسی یا اجتماعی داشت،مثل «نگاهی به تاریخ جهان»نهرو،چه کتاب های تاریخی،کتاب هایی مثل«شوهر آهو خانم»را از اول تا آخر خوانده اند،امام از این سبک چیزها می خواندند. @ejtehad_jame
معرفی چند کتاب مفید👇👇👇👇👇👇
کتاب «آیین دانشوری در سیره امام خمینی » در هفت بخش:سیره علمی و آموزشی امام-مرجعیت امام-حفظ جایگاه روحانیت-حوزه ها،اهداف و مسؤلیت ها-اخلاق و تهذیب روحانیت-روحانیت و سیاست-تبلیغات. @ejtehad_jame 👇👇👇👇
☝️☝️مجموعه ده جلدی نهضت روحانیون ایران،شرح مبارزات سیاسی علمای شیعه نوشته استاد علی دوانی(رحمةالله علیه)
☝️☝️مباحثی درباره ولایت فقیه و حکومت اسلامی از رهبر معظّم انقلاب
☝️☝️مجموعه نظرات و دیدگاههای حضرت امام درباره حوزه و روحانیت و روش اجتهاد و وظایف روحانیون و مراجع و علمای اسلام