eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
357 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓بمناسبت مراسم سالانه 🏳عمامگذاری توسط رهبری 🏳در سالروز ولادت بقیةالله/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️اگر کسی عالم دین باشد و معمم نباشد، البته مسؤولیت دارد؛ اما اگر معمم باشد، این مسؤولیت مضاعف است؛ حواستان را جمع کنید. با این لباس، از برخی از چیزها باید گذشت. البته در قبال هرچه انسان در دنیا از آن بگذرد، خدا بهترش رامیدهد، قدر این عمامه را بدانید. اگر ماها به لوازم این عمامه عمل بکنیم، چیز بسیار شریفی است. این لباس، همان چیزی است که دشمن نتوانسته آن را فتح کند. کسانی از اهل این لباس فاسد شدند و در طول تاریخ، فسادشان هم ضررهای بسیار شدید و لطمه‌های بزرگی به اسلام و مسلمین زده؛ اما دشمن نتوانسته این حصار منیع را فتح کند. با اهل این لباس خیلی هم مبارزه کردند؛ خیلی هم توی سرشان زدند؛ خیلی هم دام بر سر راهشان گستردند؛ جاذبه‌هایی درست کردند، تا طلبه را که در مضیقه‌هایی گرفتار میشود، از درس و بحث و حوزه به آن‌جاها بکشانند و دهانش را با یک آبنبات شیرین کنند؛ برای اینکه از این سمت منخلعش کنند. البته یک عده از سست‌عنصرها رفتند و مجذوب هم شدند؛ اما آنها هنوز قادر نشدند که این قلعه را فتح کنند! ۷۰/۱۱/۳۰ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
‼️کُشتن حشرات از روی ترس 🔷س 1395: آیا کشتن حشراتی که ترس بی‌مورد از آنها داریم جایز است؟ ✅ج: اگر ترس بی‌مورد باشد، نه، جایز نیست. اگر آن حیوان آزاری به کسی نمی‌رساند و حیوان حلال‌گوشت هم که نیست که شخص بخواهد آن را شکار کند و از گوشتش استفاده کند؛ اینکه بی‌خودی یک حیوانی را بکشید این جایز نیست. اما اگر ترس، ترس به‌جا و عقلایی هست که واقعاً هراس دارد که این حیوان آزار برساند اشکال ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
 ‼️خوردن گوشت شکار غیرقانونی 🔷س 1392: خوردن گوشت شکار غیرقانونی چه حکمی دارد؟ ✅ج: وقتی کسی حیوانی را که شکارکردنش ممنوع است شکار کرد اصلاً مالک آن نمی‌شود؛ اگرچه طبق یک حکم شرعی هر کس حیوان‌های آزاد را شکار کرد و گرفت مالکشان می‌شود، اما قانون کشور و نظام اسلامی فوق این حکم است؛ یعنی اگر قانون کشور و نظام اسلامی این بود که شکار یک نوع حیوان ممنوع است، کسی که آن حیوان را شکار کند غاصب است و از گوشت آن حیوان هم نمی‌تواند استفاده کند و مالک گوشت آن حیوان نیست. ممکن است بگویید که اگر گوشت را دور بریزد که اسراف می‌شود. در اینجا اگر خود این گوشت را مسئولین تحویل می‌گیرند باید برود و لاشه را تحویل دهد. اگر مسئولین تحویل نمی‌گیرند باید پول این گوشت را به بیت‌المال برگرداند و حتی اگر گوشت را استفاده کرده است، بابت آن به بیت‌المال بدهکار است و باید این پول را برگرداند. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️اذن شوهر برای فعالیت در فضای مجازی 🔷س 1403: آیا حضور و فعالیت زن بدون اذن شوهر در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جایز است؟ به ویژه اگر همراه با ارتباطات متقابلی با نامحرمان باشد. ✅ج: اذن شوهر لازم نیست، مگر اینکه موجب تضییع حق شوهر و یا تصرف در اموال او شود، لازم به ذکر است هر گونه ارتباط با نامحرم که مستلزم مفسده یا خوف وقوع در حرام باشد، جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️جدا کردن زباله های خشک از زباله های تر 🔷س 1389: آیا در قبال جداکردن زباله‌های خشک از زباله‌های تر وظیفه‌ای بر عهده‌ی ما هست؟ ✅ج: اگر قانون شهرداری این است که گفته‌اند اینها را از هم جدا کنید، بله باید جدا کنید. اگر این را نگفتند و قانون نیست، از جهت تخلف نکردن از قانون اشکالی ندارد؛ اما از جهتی دیگر واقعاً اسراف است که ما زباله‌های خشک و قابل بازیافت را با زباله‌های تر به‌صورت یک‌جا و بدون تفکیک دور می‌اندازیم. این ممکن است اسراف محسوب شود که اگر اسراف باشد، حرام است. اما اگر این‌گونه نیست، اشکالی ندارد 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️کُشتن حیوانات موذی 🔷س 1393: کشتن حیوانات موذی ازجمله مورچه، سوسک و مارمولک چه حکمی دارد؟ کشتن و یا آزار رساندن بدون قصد به آنها چطور؟ حشرات موذی که کشتن آنها جایز است کدام‌ها هستند؟ ✅ج: یک قانون و حکم کلی این است که حیواناتی که اذیت نمی‌کنند و آزاری نمی‌رسانند را آزار نرسانید؛ اما این حکم کلی استثنا هم دارد. نمی‌توانیم بگوییم هیچ حیوانی را نکشید. حالا ممکن است مورچه‌های داخل خانه آزار می‌رسانند، خب اگر اذیت می‌کنند کشتن آنها اشکالی ندارد؛ اگرچه سوزاندن حیوانات نهی شده است. درباره‌ی سوسک، مگس و مارمولک هم همین‌طور است؛ حتی ممکن است آزار و اذیت آنها ظاهری هم نباشد، اما ناقل میکروب باشند و سبب بیماری بشوند که این هم خودش یک نوع آزار است. بنابراین ازبین‌بردن حیوانات موذی اشکالی ندارد. اما اگر فردی بدون قصد کشتن، مثلاً حواسش نبود و پایش را گذاشت روی یک حیوان بی‌آزاری و آن حیوان کشته شد، او مرتکب گناه نشده است؛ اگرچه مراقبت‌کردن خوب است. اما اینکه کدامیک از حیوانات یا حشرات موذی هستند و کشتنشان جایز است برمی‌گردد به تشخیص خود افراد. این حیوانات زیاد هستند؛ چه آنهایی که آزار معمولی ظاهری متعارف می‌رسانند و چه آنهایی که آزارشان در ظاهر نیست اما ناقل بیماری و میکروب هستند. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️استفاده از کالای خارجی 🔷س 1246: حکم خرید، فروش و استفاده از کالای خارجی در صورتی که مشابه داخلی داشته باشد اشکال دارد؟ ✅ج: اگر این کار موجب تضعیف کالای ایرانی و ضرر به اقتصاد نظام اسلامی شود جایز نیست. 🆔 @resale_ahkam
حوزه و روحانیت تکمیل با شماره.pdf
6.48M
#جزوات_طلبگی (۳۹) 🔈 بیانات رهبری در جمع حوزویان ⭕️ از سال ۱۳۶۸ الی ۱۳۹۴ #امام_خامنه_ای #حوزه_و_روحانیت 🔆🔆 خانه طلاب جوان 🔰🔰 @khaneTolab
اوضاع روحانیت در دوره رضاشاه.mp3
3.89M
#فایل_صوتی دکتر #موسی_حقانی 🔻 حوزه علمیه و رضاخان🚨 🔆 حوزه علمیه قم در اوایل ظهور رضاخان 800طلبه و موقع فرارش 300طلبه داشت❗️✖️ 🔸 درباره طرح تقلیل ارباب عمائم چه می دانید❓ @darseenghelab ❌ حاشیه: حضرت امام خمینی(ره) برای ترسیم وضعیت دوران رضاخان، داستانی که برای یکی از رفقایشان در آن روزها رخ داده است را از زبان آن شخص اینگونه حکایت می‌کنند: 👈زمانی از اراک عازم قم بودم، وقتی خواستم سوار ماشین شوم، شوفر ماشین گفته بود ما دو دسته را سوار ماشین نمی‌کنیم؛ یکی آخوندها و دیگری فواحش😞 📗 محمد هاشمی و حمید بصیرت‌منش، تاریخ معاصر از دیدگاه امام خمینی، تهران، مؤسسه‌ی نشر آثار امام خمینی، 1377، ص 126✅ @darseenghelab
#معرفی_کتاب: 📝 لایک ممنوع نویسنده: دکتر سید بشیر حسینی ناشر: با همکاری کانون اندیشه جوان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و موسسه مسیر موضوع تخصصی این کتاب «شایعه»، «زودباوری» و «چگونگی مواجهه با اخبار جعلی در فضای مجازی» است. 🔸 چهارده گامی که در این اثر وجود دارد، پیرامون مفهوم زودباوری در فضای مجازی و راهکارهای رهایی از آن بحث می‌کند. 🔹 در گام اول به مفهوم زودباوری پرداخته و در گام دوم چگونگی درگیر شدن مخاطبان در دام آن تشریح شده است. نویسنده گام سوم را به چگونگی تأثیر فنون اقناع بر باور و تصورات کاربران اختصاص داده و در خلال گام‌های چهارم تا هفتم #شایعه به عنوان اصلی‌ترین عامل زودباوری مورد بررسی قرار گرفته است. 🔸 در گام هشتم، منابع اخبار مورد بحث قرار گرفته و گام‌های نهم تا یازدهم راهکارهای شناخت دروغ در #فضای_مجازی را بیان می‌کند. در گام دوازدهم به عدم مدیریت زمان در فضای مجازی اشاره شده و گام سیزدهم به مقوله فریب در فضای مجازی می‌پردازد. گام چهاردهم نیز به چگونگی مواجه حقیقی با دنیای مجازی اختصاص یافته است. 🔹 عناوین برخی از این گام‌ها عبارتند از: «بشنو و باور نکن»، «بی‌خیال معنی و مفهوم متن»، «باورم نیست ز بد عهدی ایام هنوز!»، «دوای درد بی درمان کجایی» و «انفجار مجازی!». تهیه کتاب از: https://bookroom.ir/book/71393 #کتاب_بخوانیم #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
الفبای سواد رسانه ای به زبان ساده برای والدین.pdf
5.75M
🔷 #سواد_رسانه_ای، مجموعه‌ای از #مهارت‌ها برای دسترسی، تحلیل و فهم بهتر پیام‌های رسانه‌ای است. 🔷 کارشناسان یادگیری سواد رسانه‌ای را برای #والدین و آموزش مفاهیم مربوطه به #فرزندان را یکی از ضروریات دنیای جدید می‌دانند. 🔷 در این فایل pdf دکتر سید بشیر حسینی الفبای سواد رسانه ای را به زبان ساده برای والدین توضیح می دهد. انجمن #سواد_رسانه طلاب ✅ @savad_rasaneh
یعقوب توکلی تاریخنگاری انگلیسی.mp3
18.94M
#فایل_صوتی دکتر #یعقوب_توکلی 🔈 جریان های مختلف #تاریخنگاری 🔅 استاد توکلی انواع تاریخنگاری پهلوی ها، ملی گراها، آمریکاییها، انقلابی ها، علاقمندان به پهلوی، دانشگاهیان داخل کشور، خارجی های مدافع منافع ملی، مدافعان انقلاب و جریان روشنفکری را تبیین می کند✅ 🎙برترین فایل های صوتی را اینجا گوش کنید👇👇 @darseenghelab
🌐شیخ بهایی و تاثیرات او در تمدن صفویه✅ 💠 امروز سوم اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت محمد بن عزّالدین حسین (۱۰۳۱ق) معروف به ، فقیه، محدث، حکیم، معمار، شاعر و ریاضیدان شیعه عصر است. 🔰 وی در کودکی وارد ایران شد و از همان دوران، علاقه زیادی به یادگیری زبان‌ فارسی نشان داد و سرانجام با مکالمه، ترجمه و نگارش به زبان‌ فارسی به خوبی آشنا گشت.💯 💠 او از افتخارات جهان اسلام محسوب می گردد و بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های مختلف تالیف کرده که جامع عباسی و اربعین از جمله آثار اوست. 🔌شیخ بهایی از دانشمندان مشهور قرن دهم و یازدهم هجری قمری بود. تبحر او در علومی مانند ریاضیات و مهندسی به اندازه‌ای بود که دانشمندان اروپایی از علم او شگفت‌ زده شدند. او به گفته خودش قابلیت پذیرایی و فهم تمام علوم و فنون را به دست آورده و در مباحثه‌ های علمی، بر هر صاحب فنی چیره گشته است. از این روی شرح حال نگاران او را اقیانوس پرموجی شباهت داده اند که فضیلت را به ارمغان آورده اند✅ 🌐 تبحر او در علومی چون ستاره شناسی به اندازه ای بوده است که به پاس خدمات او به علم ستاره‌شناسی، یونسکو در سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم بوده نام او را در لیست مفاخر ایران ثبت نموده است. 🔰او مقام شیخ الاسلامی بالاترین منصب رسمی دینی در حکومت صفویه را بر عهده داشت. وی سفرهای بسیاری به نقاط مختلف دنیا کرد و سفر مشهوری نیز همراه شاه عباس صفوی با پای پیاده به مشهد داشته است.💯 🔰شیخ بهایی، آثاری نیز در معماری بر جای گذاشته که منارجنبان اصفهان، تقسیم زاینده‌رود اصفهان، گنبد مسجد امام اصفهان و نقشه حصار نجف، از آن جمله است👌 💠 مهندسی تقسیم آب زاینده‌رود برای ۷ ناحیه از نواحی اصفهان و نیز ساخت شاخصی برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب یا به اصطلاح فنی، ساعت آفتاب، در مغرب مسجد امام در اصفهان هم از کارهای شیخ است. 🔵 وی شاعری زبردست نیز بود و شعر مشهور« تاکی به تمنای وصال تو یگانه ؛ اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه» از اوست.👌 💠ملاصدرای شیرازی، ملامحسن فیض کاشانی، فیاض لاهیجی، محقق سبزواری، سیدحسن کرکی، سیدماجد بحرانی و ملامحمدتقی مجلسی اشاره کرد که هر کدام از آنها، خدمتی بزرگ به دنیای اسلام ارائه کردند و نقشی حیاتی در هدایت جامعه بشری ایفا نمودند. 🌀شیعه بودن شیخ بهایی را باتوجه به تعلق او و خانواده‌اش به شیعیان جبل عامل و نیز تالیف‌های بسیارش در فقه و معارف شیعی غیر قابل تردید است. از شاخصترین این آثار قصیده معروف «وسیله الفوز و الامان» او در مدح امام زمان (عج) و نیز صلوات مشهوری است که برای ۱۴ معصوم ساخت.(1) وی در اشعار عربی خود، ارادت و اخلاص کامل به ائمه شیعه و اشتیاق به زیارت قبور ایشان را نمایش داده است (2) ⏱مرگ این عارف بزرگ و دانشمند را به سال ۱۰۳۰ و یا ۱۰۳۱ هجری در پایان هشتاد و هفتمین سال حیاتش ذکر کرده اند.وی در شهر اصفهان روی در نقاب خاک کشید و مریدان پیکر او را با شکوهی که شایسته شان او بود ، به مشهد بردند و در جوار حرم هشتمین امام شیعیان به خاک سپردند🕋 💠 شیخ بهایی با استفاده از عنایت و اعتماد شاه عباس توانست خدمات علمی و اجتماعی را به انجام برساند. همین خدمات و حسنات شیخ را با بزرگمهر حکیم مقایسه کرده اند. در تاریخ ایران، همواره حضور چنین مردان باریک اندیش، در کنار پادشاهان خود کامه، مایة ممانعت از شرور کثیر و شتاب کاری های بی شمار بوده است. ♻️ قابل توجه است که شیخ بهاءالدین دارای بالاترین منصب رسمی دینی در ایران عصر صفوی یعنی شیخ الاسلامی بود اما گرایش به عزلت و طریق زهد را هیچ گاه از دست ننهاد و در آثار خویش پیوسته مروج آن بود👌 (1) امین، سید حسن، شیخ بهایی عالم بزرگ ذوفنون، ص۱۶-۱۷. (2) جزایری، ج۱، ص۱۲۴ ـ ۱۲۵؛ خوانساری، ج۷، ص۷۲ http://eitaa.com/joinchat/3679322117C664392fd9f
🎭 🔹 کتاب صوتی خاطرات، دستخط‌ها و تصاویر دیده نشده از رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب 🔸 انتشارات انقلاب اسلامی برای اولین بار کتاب صوتی «خون دلی که لعل شد» را در ایام نمایشگاه تولید و منتشر می‌کند. خون دلی که لعل شد، عنوان کتاب خاطرات خودگفته حضرت آیت الله خامنه‌ای از زندان و تبعید در دوران مبارزات انقلابی است. این اثر برای اولین بار در قالب کتاب صوتی در غرفه انتشارات انقلاب اسلامی در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود. از برنامه‌های دیگر این انتشارات می‌توان به نمایش دستخط‌ها و تصاویر کمتر دیده شده‌ از رهبر معظّم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی) اشاره نمود. @gharar_at
🔻توصیه آیت الله شبیری زنجانی به رئیس دستگاه قضا درباره انتخاب قضات آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با آیت الله رئیسی: 🔹بی اخلاقی و بی‌تقوایی به اعتماد مردم لطمه می‌زند و وقتی اعتماد مردم لطمه ببیند بقاء انقلاب به خطر می‌افتد. 🔹در انتخاب و نصب قضات از باب ضرورت می‌توان از شرط اجتهاد عبور کرد و به سواد و علمیت نسبی اکتفا کرد اما موضوع اخلاق و تقوا حتما باید لحاظ شود و شما باید روی این موضوع حساس باشید. 🔹در دستگاه قضا باید کار در دست کسانی باشد که از باب وظیفه به آنجا آمده اند نه به خاطر دنیا. @hgarar_at
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| اگر نبود در ادعیه الّا دعای مناجات شعبانیه، کافی بود برای اینکه امامان ما، امامان بحقند. 🔸 #امام_خمینی (ره) 🆔 @gharar_at
✳️ حمایت آیت‌الله اعرافی از پویش نه به تصویرسازی غلط از روحانیت طبق اعلام دفتر آیت‌الله اعرافی «مدیر کل حوزه‌های علمیه سراسر کشور»: 🔹 ایشان محتوای طومار و پیوست‌های ارسالی از سوی کانال مناهج را مطالعه و تایید نمودند. همچنین، رونوشتی از کل مستندات را به همراه یادداشتی برای آقای علی عسکری «رییس سازمان صداوسیما» ارسال نمودند تا وی را در جریان مطالبه اساتید و طلاب حوزه علمیه قرار دهند؛ و پیگیر تحقق این مطالبه از سوی صداوسیما هستند. 🌐به نقل از مناهج 🆔 @gharar_at
#بسته_جامع_اجتهادی #منطق_تفسیر_متن 🔷 در راستای احترام به در خواست های طلاب محترم مبنی بر انتشار رایگان آثار علمی "موسسه فقاهت و تمدن سازی اسلامی"، فایل الکترونیکی (PDF) کتاب «منطق تفسیر متن»، جلد سوم از "بسته جامع اجتهادی" منتشر خواهد شد. 🆔 @feghahat
#بسته_جامع_اجتهادی #منطق_تفسیر_متن 📚 معرفی کوتاه جلد سوم بسته جامع اجتهادی؛ «منطق تفسیر متن» 🔹«کتاب منطق تفسیر متن» جلد سوم از "بسته جامع اجتهادی" می باشد که پیرامون قواعد تفسیر متن تدوین گردیده است. 🔹این کتاب با توجه به عناصر تاثیر گذار در تفسیر یک متن، به پنج فصل تقسیم شده است. 🔹در بخش اول به بایسته های گوینده و شنونده در انتقال معنا پرداخته است و در آن به نکات بسیار مهمی از جمله؛ ادبیات تنزیلی و قرائنی که از سمت متکلم و شنونده در انتقال معنا تاثیر گذار می باشد اشاره گردیده است. 🔹فصل دوم و سوم نیز با عنوان "معنا و لفظ" به اقسام معنا، نقل به معنا و ادبیات لازم برای اجتهاد و همچنین مسئله افراط در ادبیات عرب پرداخته شده است. 🔹در بخش چهارم نیز مسئله "قرینه" به صورت کاملا تفصیلی مورد بحث قرار گرفته شده است و تمامی قرائنی که در فهمیدن یک متن موثر است مورد بررسی قرار گرفته است. فصل پنجم نیز به قواعد هنگام شک در تفسیر اشاره شده است. 💠فایل PDF منطق تفسیر متن به همراه فایل صوتی تدریس👇👇 🆔 @feghahat