🗓سالروز آغاز درس خارج رهبری
🏳باشروع باب جهاد درسال۱۳۶۹
💠رهبرانقلاب
‼️در قم باید درسهای خارجِ استدلالیِ قویای مخصوص فقه حکومتی وجود داشته باشد تا مسائل جدیدی که بر سر راه حکومت قرار میگیرد از لحاظ فقهی بحث کنند! ۹۰/۶/۱۷
‼️در درس خارج فقه باید مباحث کاربردی مطرح شود. بعضی از مباحث دروس خارج فقه و اصول وجود دارد که واقعاً مورد احتیاج نیست ولی بحث میشود، یک فقیه، در تمام دوره استنباط ممکن است یک بار حاجتش به بحثی، یا به مبنای معانی حروف، یا در حقیقت و مجاز و یا مبانی دیگر بیفتد. چه لزومی دارد ما این همه در مباحثِ غیر لازم اصول، معطل شویم؟! ۷۴/۹/۱۳
‼️بنده بعد از رحلت امام خیلی از این مسؤولیتهای مهم کشور را دو ساله، سه ساله یعنی زماندار به این و آن محول کردهام. شما علما و فقهای عزیز و بزرگوار که درس خارج میگویید و پنجاه نفر، صد نفر کمتر یا بیشتر هم شاگرد دارید؛ خیلی خوب، محض رضای خدا به مدت سه سال این درس را تعطیل کنید. اگر این درس تعطیل بشود، آیا در عالَم ضایعهیی پدید خواهد آمد!؟ بیایید این مدیریت را قبول کنید و یک نفر مدیر بشود ۷۰/۱۱/۳۰
#نقل ازکانال جهاد تبیینی
🔰 امروز جبهه مقاومت رو به اقتدار فزاینده و جبهه استکبار تهیتر و مأیوستر است
🔺️ پیام تصویری رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس:
امروز جبههی مقاومت رو به اقتدار و امیدِ فزاینده و جذب روزافزون عناصر قدرت پیش میرود و بعکس جبههی ظلم و کفر و استکبار روز به روز تهیتر و مأیوستر و کمتوانتر میشود. نشانهی روشن این مدّعا آن است که ارتش صهیونیست که یک روز ارتشی شکستناپذیر و برقآسا شمرده میشد، امروز در برابر نیروهای مبارز مردمی در لبنان و غزّه مجبور به عقبنشینی و اعتراف به شکست میشود. با این حال عرصهی مبارزه بشدّت خطیر و تغییرپذیر و نیازمند مراقبت دائمی است و موضوع این مبارزه بسی مهم و سرنوشتساز و حیاتی است. ۹۹/۳/۲
💻 @Khamenei_ir
🔰 امروز دنیا قربانیان کرونا را میشمارد اما چرا هیچکس میلیونها مظلوم در جهان اسلام را شمارش نمیکند؟
🔺️ پیام تصویری رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس:
امروز دنیا یک به یک تعداد قربانیان کرونا را در سراسر جهان میشمارد، امّا هیچ کس نپرسیده و نمیپرسد قاتل و مسئول صدها هزار شهید و اسیر و مفقود در کشورهایی که آمریکا و اروپا در آن آتش جنگ را روشن کردهاند کیست؟
چرا هیچ کس این میلیونها کودک و زن و مردِ مظلوم در جهان اسلام را شمارش نکرد؟ چرا میلیونها فلسطینی باید هفتاد سال از خانه و کاشانهِی خود دور بوده و در تبعید به سر برند؟ و چرا قدس شریف، قبلهی اوّل مسلمانان باید مورد اهانت قرار گیرد؟
سازمان به اصطلاح ملل به وظیفهی خود عمل نمیکند و نهادهای به اصطلاح حقوق بشری مُردهاند. شعار «دفاع از حقوق کودک و زن» شامل کودکان و زنان مظلوم یمن و فلسطین نمیشود. ۹۹/۳/۲
💻 @Khamenei_ir
📸 #گزارش_تصویری | رسالتی که بخاطر کرونا تعطیل نشد
🔸حجت الاسلام مصطفی صائبی با حضور در مراکز مختلف با تولید ویدئو و پادکستهای تبلیغی و انتشار آن در فضای مجازی به رسالت تبلیغی خود عمل میکند.
🆔 @rasanewsagency
🔸روز قدس امسال در فضای مجازی «ویژه و متفاوت» خواهد بود
🔻حجت الاسلام #مصلحی وزیر سابق اطلاعات:
🔹فردا در روز قدس به شکل ویژه و متفاوت انزجار خود را از رژیم غاصب صهیونیستی اعلام خواهیم کرد و در فضای مجازی حرکتی شکل خواهد گرفت که رژیم صهیونیستی علی رغم توطئه هایش پشیمان خواهد شد.
🔹کلمه «آمریکای در حال فروپاشی» را در اینترنت جستجو کنید بیش ۱۴ میلیون مقاله در این رابطه مشاهده خواهید کرد که همه آنها توسط هیئت علمی های دانشگاه های آمریکا نوشته شده است.
🆔 @rasanewsagency
🗓سالروز رحلت رمان نویس فرانسوی
🏳محبوبرهبری،حکیمویکتورهوگو/۱
💠رهبرانقلاب
‼️هیچ بیانی نمیتواند تاریخ را مثل داستان و رمان بیان کند. تاریخ با زبان غیر هنری مثل اینستکه از فاصله ده هزار پایی زمین، از شهری عکس برمیداریم، طبیعتا ابعاد شهر پیداست اما معلوم نیست در آنجا آدمها چه میکنند؟ خوبند؟ بدند؟ فقیرند؟ غنیاند؟ میرقصند؟ اما یکوقت شما یک کوچه را میروید با افرادش حرف میزنید و از خانهها و اتاقها و بازی بچهها و از بوسیدن یک فرزند توسط مادرش و همه چیزهای جزئی را ترسیم میکنید؛ البته این همه شهر نیست؛ اما میشود آن را به کل کشور و ملت تعمیم داد؛ این زبان هنری تاریخ است؛ رمان اینست! ۷۵/۲/۳۱
‼️من نمیخواهم به بچهها خیلی کتاب و رمان معرفی کنم؛ حالا ممکن است اسم مؤلّفینش را بگویم. مثلاً یک نویسنده معروف فرانسوی هست به نام «میشل زواکو» که کتابهای زیادی دارد. من اغلب رمانهای او را در آن دوره خواندم. یا نویسنده معروف فرانسوی «ویکتور هوگو» من کتاب «بینوایان» او را اوّلین بار در همان دوره نوجوانی از کتابخانه آستان قدس گرفتم. البته همه آن را نخواندم؛ مقداریش را خواندم. یکی دو بار بعد از آن هم تمامش را خواندم. ۷۶/۱۱/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت رمان نویس فرانسوی
🏳محبوب رهبری،حکیم ویکتورهوگو/۲
💠رهبرانقلاب
‼️رمان را فقط برای این نمینویسند که کسی سرگرم بشود؛ رمان پیام دارد، رمان نحوه زندگی را به خواننده خودش تعلیم میدهد! ۷۷/۱۰/۲۴
‼️شما وقتی که مثلاً داستان «بینوایان» ویکتور هوگو را میخوانید، یا «جنگ و صلح» را میخوانید، یا داستانهای امیل زولا را میخوانید، میتوانید وضعیت جامعهی روس یا فرانسه یا انگلیس یا جاهایی دیگری را، از این داستانها به دست بیاورید. یعنی انسان میتواند چیزهایی را که در تاریخ نیست، در این کتابها پیدا کند. ۷۱/۹/۴
‼️معمولاً رمانهای بزرگ و قوىِ فرانسوی ها و روسها و دیگر کشورهایی که رمان های بزرگ از آن جاها منتشر شده، تصویر هنرمندانه واقعیتهای زندگی است. شما کتابهای بالزاک یا ویکتور هوگو یا نویسندگان روسی را ببینید؛ اینها تصویر هنرمندانهای است از واقعیت هایی که در متن جامعه جریان دارد! ۸۴/۲/۱۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت رمان نویس فرانسوی
🏳محبوبرهبری،حکیمویکتورهوگو/۳
💠رهبرانقلاب
‼️به اعتقاد من، ویکتور هوگو بهترین صحنهها را در بیان حرفهای خودش تصویر کرده است. ویکتور هوگو یک حکیم است. ویکتور هوگو یک نویسندهی معمولی نیست. واقعاً به همان معنایی که ما مسلمانان «حکیم» را استعمال میکنیم و بهکار میبریم، یک حکیم است و بهترین حرفهایش را در «بینوایان» زده است. «بینوایان» هم یک کتاب حکمت است و به اعتقاد من، همه باید «بینوایان» را بخوانند. ۷۲/۶/۲۹
‼️شاید در حدود ٢٠سال پیش یا کمتر حالا دقیقاً یادم نیست «بینوایان» ویکتورهوگو را برای اولین بار خواندم البته بعد از آن، چند بارِ دیگر هم این رمان را خواندم و یک تعبیری کردم که همه تعجّب کردند، حالا آن تعبیر را نمیخواهم تکرار کنم، انسان وقتی این شخصیت را میبیند که اینقدر با عظمت سخن گفته، برای او عظمت قائل است. ما نمیخواهیم بگوییم که علم و دانش و فرهنگ، مرز دارد؛ خیر. اگر کسی معرفت را جایی دید و در مقابل آن تعظیم کرد، به عظمت تعظیم کرده است، به معرفت تعظیم کرده است: «مادح خورشید، مدّاح خود است.» ۷۲/۵/۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت رمان نویس فرانسوی
🏳محبوبرهبری،حکیمویکتورهوگو/۴
💠رهبرانقلاب
‼️اگر پیامبر اکرم مبعوث نشده بود و اگر قرآن کریم نازل نشده بود، من پیامبر خودم را ویکتور هوگو و کتاب آسمانیم را بینوایان بر میگزیدم! سخنان استاد خامنهای در یکی از جلسات حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰
⚠️توجه؛
📔کتاب سال نهم هجرت، شعری است بلند از ویکتور هوگو در وصف پیامبر و آخرین روزهای حیات حضرت که متاسفانه این کتاب هوگو مهجور و مغفول مانده است!
📌برشی از کتاب؛
غذایش اندک بود و گاه از گرسنگی سنگ بر شکم میبست
گوسفندانش را خود میدوشید
چون فرودستان بر زمین مینشست لباسهایش را خود وصله میزد
هنوز در محاسن سیاهش بیست تار موی سپید نبود که احساس میکرد زمان مرگش فرا رسیده است؛
آنگاه پرچم اسلام را به پرچمدارش «علی» سپرد و گفت: این آخرین سپیده دم زندگی من است، خدایی جز خدای یگانه نیست، در راهش تلاش کن!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت رمان نویس فرانسوی
🏳محبوبرهبری،حکیم ویکتورهوگو/۵
💠رهبرانقلاب
‼️رمان بینوایان ویکتور هوگو برترین رمانی است که در طول تاریخ نوشته شده است. من همهی رمانهای طول تاریخ را نخواندهام، اما رمانهای زیادی خواندهام که مربوط به حوادث قرنهای گوناگون هم هست. بعضی رمانهای خیلی قدیمی مثل کمدی الهی، امیرارسلان و هزار و یک شب را هم خواندهام اما وقتی رمان ویکتور هوگو را نگاه میکنم، میبینم این چیزی است که اصلاً امکان ندارد هیچ کس بتواند بهتر از این بنویسد، واقعا در عالم رماننویسی، بینوایان یک معجزه است، من به همهی جوانها توصیه میکنم، نه حالا که دارم با شما صحبت میکنم، بارها این را گفتهام. زمانی که جوانها زیاد دور و بر من میآمدند قبل از انقلاب، بارها این را گفتهام که بروید یک دور حتماً بینوایان را بخوانید. این بینوایان کتاب جامعهشناسی است، کتاب تاریخی است، کتاب انتقادی است، کتاب الهی است، کتاب محبت و عاطفه و عشق است! شرح اسم ص۷۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت فیلسوف متأله
🏳صدرالمتالهین، حکیم ملاصدرا
🏳و دستور موکد و مکرر رهبری
🏳برتدریسوتعمیمفلسفهاسلامی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️صدرالمتالهین آراء بینظیر فلسفی و دریای مواج افکار و اندیشههای خود را از استاد فرانگرفته است، بلکه این معلومات بیپایان از ریاضت، خلوت و عبادت و دل دادن به خدا و کسب فیض از عالم غیب سرچشمه میگیرد. ۷۴/۱۱/۱۵
‼️مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعهی در هم تنیده و به وحدت رسیدهی چند عنصر گرانبها است. در فلسفهی او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، و شهود عرفانی، و وحی قرآنی، در کنار هم بهره گرفته شده، و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی، و ذوق و مکاشفهی عرفانی، و تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته، و در عمر علمی پنجاهسالهی او رحلههای تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است! ۷۸/۳/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت فیلسوف متأله
🏳صدرالمتالهین، حکیم ملاصدرا
🏳و دستور موکد و مکرر رهبری
🏳برتدریسوتعمیمفلسفهاسلامی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️فلسفه نردبانی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند و در انسان اخلاق بهوجود میآورد. ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت فلسفهی ملاّ صدراست؛ یعنی راهی که ملاّ صدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند. البته نمیخواهیم بگوییم هرکس در این دستگاه فلسفی قرار نداشته باشد، اهل دنیاست؛ نه، اما این راه خوبی است. راه فلسفه باید راه تدیّن و افزایش ارتباط و اتّصال انسان به خدا باشد؛ این را باید در آموزش فلسفه، در تدوین کتاب فلسفی رعایت کرد! ۸۲/۱۰/۲۹
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز رحلت فیلسوف متأله
🏳صدرالمتالهین، حکیم ملاصدرا
🏳و دستور موکد و مکرر رهبری
🏳برتدریسوتعمیمفلسفهاسلامی/۶
💠رهبرانقلاب
‼️سیاست اسلامی بر مبنای فلسفه اسلامی استوار است! ۶۰/۱۰/۱۷
‼️تفکر فلسفی اسلام کاری میکند که انسان قدرت تحلیل پیدا کند و در هر لحظه بداند در کجای راه و به سمت چه هدفی حرکت میکند و وظیفه خود را تشخیص بدهد! ۷۸/۶/۱۳
‼️فلسفه اسلامی، فقه اکبر است؛ پایهى دين است؛ مبناى همهى معارف دينى در ذهن و عمل خارجی انسان است لذا اين بايد گسترش و استحکام پيدا کند و برويد و اين به کار و تلاش احتياج دارد! ۸۲/۱۰/۲۹
‼️فلسفه، حفاظ جنگ اعتقادی است؛ شما الآن ببینید جُرج بوش یک حرفی میزند فوراً ۶۰تا آدم برایش فلسفه و زیرساخت ایدئولوژیک میسازند و پخش میکنند. ماهم باید فلسفه مان به همین طرف برود که امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما متاسفانه فلسفه ما از ذهنیات بیرون نمیاید و صورت واقعی اجتماعی و سیاسی ندارد! ۷۶/۱/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزشهادت فیلسوف متأله
🏳صدرالمتالهین، حکیم ملاصدرا
🏳و دستور موکد و مکرر رهبری
🏳برتدریسوتعمیمفلسفهاسلامی/۴
💠رهبرانقلاب
‼️اسلام سعادت مردم را میخواهد، اسلام با فساد و ظلم و تبعیض مخالف است. اسلام خواهان رفاه مردم در کنار معنویت است. امام این را از آغاز شروع مبارزات تا تشکیل نظام اسلامی و تا آخر عمر، مکرر بیان کرد و عملا نشان داد که فقه اسلامی در کنار فلسفه اسلامی چه معجزه بزرگی میتواند بیافریند! ۸۲/۳/۱۴
‼️مکتب فلسفی صدرالمتالهین متعلق به همهی انسانها و جوامع است. همواره همه بشریت به یک چهارچوب و استخوانبندی متقن عقلایی برای فهم و تفسیر هستی نیازمندند و هیچ فرهنگ و تمدنی بدون چنین پایهی مستحکم و قابل قبولی نمیتواند بشریت را به فلاح و استقامت و طمأنینهی روحی برساند و زندگی او را از هدفی متعالی برخوردار سازد و چنین است که به گمان ما فلسفهی اسلامی بویژه در اسلوب و محتوای حکمت صدرایی جای خالی خویش را در اندیشهی انسان این روزگار میجوید و سر انجام آن را خواهد یافت و در آن پابرجا خواهد گشت! ۷۸/۳/۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
#برشی_از_کتاب
✔ساعت غروب کوک
🔍ساعت زندگی را چگونه تنظیم کنیم؟
📘برگرفته از کتاب وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام
🖋حضرت علامه حسینی طهرانی
🕰زمان مطالعه :۵دقیقه
در لینک زیر بخوانید 👇👇
🌐 www.fatehan.net/post/70
🆔 @fatehan
قسمتی از کتاب:
باری یکی از مواد پیشنهاد شدۀ دیگر این بود که : ساعت ایران طبق موازین اسلامی تنظیم گردد ، تا مردم بتوانند از عمر خود استفادۀ سرشار بنمایند. چون این ساعت فعلی ایران ظهر کوک است ، و مردم بر اساس مبدء نیمۀ شب و ظهر اُمور خود را تنظیم میدهند ، بنابراین نه مقدار شب آنها معلوم است نه مقدار روز .
شب که تاریک است برای استراحت و سکونت است ؛ و روز که روشن است برای بیداری و فعّالیّت و حرکت . أطبّاء میگویند : بیداری و فعّالیّت در شب مضرّ است ، و خواب و آرامش در روز نیز برای آدمی ضرر دارد . بنابر این شرع أقدس اسلام که احکامش بر اساس فطرت است احکامش را روی ساعات شب برای استراحت و عبادت در تاریکی ، و روی ساعت روز برای دنبال کار رفتن و در تکاپوی معاش بودن در روشنی قرار داده است .
اوّل شبانه روز از ابتدای شب شروع میشود ؛ و ساعات شب یکی پس از دیگری را طی میکند ؛ و در هر ساعت وظیفهای مقرّر فرموده است .
در آیۀ 96 از سورۀ 6 : انعام داریم : فَالِقُ الاصِبَاحِ وَ جَعَلَ الَّیْلَ سَکَنًا و در آیۀ 61 ، از سورۀ 40 : غافر داریم : اللَّهُ الَّذِی جَعَلَ الَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَ النَّهَارِ مُبْصِرًا . و در آیۀ 86 از سورۀ 27 : نمل داریم : أَلَمْ یَرَوا أَنَّا جَعَلْنَا الَّیْلَ لِتَسْکُنُوا فِیهِ وَ النَّهَارِ مُبْصِرًا ، و در آیۀ 10 و 11 از سورۀ 78 : نَبَا داریم : وَ جَعَلْنَا الَّیْلَ لِبَاسًا وَ جَعَلْنَا النَّهَارِ مَعَاشًا .
از نماز مغرب ، و عشاء و تعشّی ، و خوابیدن در اوائل شب ، و استراحت تامّ بدن ، و سپس بیداری در اوائل طلوع فجر ، و بدنبال آن وقت و زمان مشخّص بین الطّلوعین را تا طلوع خورشید . و از آنجا به بعد که ساعات روز شروع میشود برای قیام به اُمور مهمّات از کشت و زرع و صنعت و تجارت و سفر و رسیدگی به امور اجتماعی و غیرها تا وقت ضُحی که آفتاب بر فراز آسمان آمده و روشنی شدّت نموده و تقریباً در موقع تابستان که دو ساعت به ظهر مانده است . در این حال خواب قیلوله را مستحبّ نموده ، و تا وقت زوال شمس نماز ظهر ، و بعد از گذشتن دو برابر مقدار سایۀ شاخص که تقریباً نیمه زمان میان ظهر و غروب است ، نماز عصر را مقرّر فرموده است ، و همچنین برای این ساعاتِ باقی از صلۀ ارحام و تربیت اولاد ، و انس با عیالات ، و تتمّۀ کسب را در صورت لزوم ، تا زمانیکه خورشید در زیر افق پنهان شود که وقت نماز مغرب است و اول زمان شب شروع میشود .
بنابراین اوّلاً همیشه شب مقدّم بر روز است . شب جمعه یعنی شب قبل از روز جمعه ، نه شب بعد از آن چون دخول ماه با رؤیت هلال است و رؤیت حتماً در اوّل شب پس از اختفاء شمس باید صورت گیرد .
و ثانیاً باید ساعت را غروب کوک نمود ؛ یعنی در وقت غروب آفتاب آنرا سر ساعت 12 قرار داد ، و عقربههای آنرا رویهم نهاد . بنابراین هر ساعتی که بگذرد ، میدانیم چقدر از شب ما سپری شده است . ساعت 2 یعنی دو ساعت از شب گذشته ، و ساعت پنج یعنی پنج ساعت از شب گذشته ، و طلوع فجر که متغیّر است ؛ و در این زمان مثلاً 9 ساعت از شب گذشته است ؛ یعنی نه ساعت از شب گذشته است .
طلوع آفتاب نیز متغیّر است . چون مقدار بین الطّلوعین بمقدار ثمُن مقدار روز است بنابراین در تابستانها در نواحی که ما زیست میکنیم مابین الطّلوعین به حدود دو ساعت میرسد ، و در زمستانها تا یک ساعت و ربع تقلیل مییابد .
و در این وقت ، مسلمان بیدار است و مشغول عبادت و یا قرائت قرآن ، و یا مطالعه ، و رسیدگی و تنظیم امور منزل . در حدود ساعت اول طلوع آفتاب دنبال کار میرود . چه تاجر و چه صنعتکار و چه پزشک ، و چه محصّل و چه زارع و دامدار ، در آن وقت مساعد و هوای لطیف حتّی در تابستان به راحتی ساعاتی را در حدود شش ساعت کار میکند . و در وقتیکه آفتاب به وقت ضُحی رسیده و گرم شده و فعّالیّت مشکل است ، دست بر میدارد ... تا ظهر و عصر و سپس ساعات را طیّ میکند تا روز تمام شود .
فائدۀ این تنظیم ساعات آن است که : انسان از وقت خود استفاده میکند ، و ساعات کار را طبق حال خود در آرامش و خوبی سپری مینماید و انسان میداند چقدر از روز باقی مانده است ؛ و وظیفهای را که امروز بعهده دارد چگونه ترتیب دهد ، تا غروب آفتاب پایان یابد . زیرا که در صبح اگر چشم به ساعت بیندازد و ببیند مثلاً ساعت 11 است یعنی 13 ساعت به غروب مانده است ؛ و یا اگر در عصر ببیند ساعت 11 است ؛ یعنی یک ساعت به غروب مانده است.
در این صورت به
آسانی مردم مقدار روز خود را مییابند ؛ و میدانند چقدر از روزشان باقی مانده است . چون منتهی روز ساعت 12 است . بخلاف شب که دانستن مقدار بقیۀ آن لازم نیست . زیرا شب برای خوابیدن و استراحت کردن است و در شب انسان باید بداند چقدر از شب گذشته است ؟ و چقدر خوابیده و آرامش نموده است ؟ بنابراین چون بنا به ساعت غروب کوک مبدأ شب معلوم است بمجرّد رؤیت ساعت ، مقدار گذشت شب معلوم است ، و چون مقدار پایان روز معلوم است ، بمجرّد رؤیت ساعت مقدار باقیمانده از آن که برای حرکت و فعّالیّت است معلوم است .
در این صورت گرچه انسان نیز میتواند از مقدار باقیماندۀ از شب ، و یا از مقدار گذشتۀ از روز با توجّه کوتاهی مقدارش را بدست آورد ؛ ولیکن این فائدهای به حال او ندارد . عمده در روز دانستن آن است که : چقدر از روز مانده است ؟ و ما وظائف محوّله خود را باید در این مقدار بجای آوریم ؛ نه چقدر گذشته است ، آن بدرد ما چه میخورد ؟ و نیز در شب آنچه برای ما مفید است که چقدر گذشته است ؟ و ما بقدر کافی استراحت و خواب نمودهایم یا نه ؟ و این به ساعات بعدی منوط نیست ؛ بلکه فقط مربوط به ساعات پیشین است .
امّا ساعت ظهر کوک ، مبدأ را اوّل روز و یا اوّل شب قرار نمیدهد . و وسط تقریبی شب قرار میدهد .
ساعت 12 یعنی نیمه شب تقریبی . و ساعت 1 بامداد یعنی یک ساعت از نیمه شب گذشته است . و این هیچ فائده ندارد ؛ بلکه ضررهای آن بسیار است . اوّل مقدار شب و یا مقدار روز را معیّن نمیکند . ثانیاً شب را از اوّل نمیشمرد ، بلکه نیمی از شب را از روز قبل ، و نیمی از آن را از روز بعد میشمرد . و در این صورت یک شب تمام ، به دو تکّه پاره شده ؛ و احکام و وظائف شرعی و عرفی همه به هم میخورد . و ساعت 1 بامداد که هنوز صبح نشده است ، بلکه چه بسا شش ساعت به آفتاب مانده است ؛ ولی معذلک آنرا از ساعات بامداد میشمرد . و ثالثاً مردم در کار خود حیران و سرگردان میمانند. یک مبدئی به آنها داده شده است . نیمه شب ، مبدئیّت این مبدأ بچه درد آنها میخورد ؟ نه با آن کار خود را میتوانند مشخّص کنند نه استراحت خود را .
و ساعات کار اداری و مدارس ، و دانشگاهها و نظام ، و غیرها بر این اساس که تنظیم شود . مثلاً معیّن کنند : مردم ساعت 8 دنبال کار بروند در زمستانها ساعت 8 قدری از آفتاب میگذرد ؛ ولی در تابستانها چهار ساعت از آفتاب میرود . و در این صورت انسان چهار ساعت تمام در اعتدال هوا در منزل بیکار آرمیده ، و هنگام گرما و هوای خفقان آمیز باید به حرکت درآید و این موجب إتلاف وقت و عدم تنظیم ساعات بر اساس احتیاج بدنی ، و مناسبات بهداشتی و حفظ الصّحة عالمی است .
نیمۀ شب را ابتدای زمان قرار دادن ، فقط برای کارخانهدارهائی که کارگران خود را چون آلات و ابزار کار شمرده ، نه خوابی ، نه راحتی ، نه روزی ، نه روشنائی ، نه بهداشت ، و حفظ الصّحهای برای آنها قائل نیستند . و بشر را متحیّر و سرگردان آلت مقاصد مادّی و بهرهبرداری خود قرار میدهند میباشد .
و در این صورت مردم تا قریب ساعت 8 میخوابند . از فیوضات بین الطّلوعین محروم ، و از سحرخیزی بیبهره میمانند . و طبعاً کسی که ساعت 8 دنبال کار برود ، تا ساعت 2 بعدازظهر ، و یا 4 ساعت بعدازظهر کار کند ؛ و اوّل شب خود را به مطالعه و بیداری و تفریح بگذراند ، و تا قریب نیمۀ شب بیدار باشد ؛ خوابش در آخر شب بوده ، و تا به صبح بطول میانجامد . و در این صورت از همه مواهب الهی و بهداشتی محروم میگردد .
ساعات کار معلّمان باید طوری تنظیم شود که : بهترین ثمرات را در بهترین شرائط و مناسبات بهداشتی ، و سلامتی و تنّعم طبیعی ، و روحی بدست آورد.
برشی از کتاب : وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام ص 126، علامه طهرانی ره
برش-1-مبایل.pdf
523.2K
برشی از کتاب : وظیفه فرد مسلمان در احیای حکومت اسلام،
علامه طهرانی ره
(۱۴صفحه)
tmanavi.apk
7.58M
#نرم افزار تفسیر معنوی قرآن کریم(تفسیر ده جزءآخر قرآن)
سرشار از نکات معرفتی و عملی مهم از قرآن
📝اثر استاد مصطفی نیک اقبال(دام ظله)
@avaymarefat