eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
356 دنبال‌کننده
1هزار عکس
209 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
باولایت زندگی زیباوابدی: 🔴 نظر رهبر معظم انقلاب درباره اختلاف نظرات فقهی درباره رویت هلال 🔹 در قضیه‌‌ی این عید فطر هم که فرمودند، به نظر من اینی که ما بگوئیم باید جوری بشود که همه، در یک روز عقیده‌‌ی به عید پیدا کنند، این نشدنی است؛ یعنی طبق مبانی فقهی ما نشدنی است؛ همه‌‌ی فقها بر یک فتوا متفق بشوند؛ خوب، نمیشود. بالاخره یک فقیهی ممکن است پیدا بشود که نظرش چیز دیگری باشد؛ بنابراین اختلاف به وجود خواهد آمد. ما این اختلاف را خیلی بزرگ نکنیم؛ چه اهمیتی دارد؟ چه اشکالی دارد؟ یک نفری است، فتوائی دارد یا مقلدینی هم دارد، یا ندارد و طبق فتوای خودش عمل میکند... 🔹 بنده خیلی از آقایان محترم و بزرگی که فتوایشان هم غیر از آن چیزی بود که مبنای حکم ما بود، متشکرم، اما در عین حال، به مخالفت تظاهری نکردند؛ این خیلی چیز مهمی است. دشمن البته ممکن است یک کلمه حرف بزند و این را بزرگ کنند و جنجال کنند و هیاهو کنند؛ ما تابع نغمه‌‌ی دشمن که نیستیم. | 88/7/2 🔹 ....اگر برای کسی بعد از بیست‌ونهم ماه رمضان- شب سیام یا روز سیام- ثابت شد که ماه شوّال طلوع کرده است، وظیفه او این است که طبق تکلیف شرعی، آن روز را ابتدای ماه شوّال بداند. این چیزها در شریعت اسلامی مایه اختلاف نیست. کسانی که دیروز را روز اوّل شوّال دانسته‌اند، بر اساس تکلیف و طبق جزم خود عمل کرده‌اند و پیش خدای متعال مُثابند. بقیه مردم هم که به تبع جمعی از مراجع عظام در قم و نجف، برای آنها احراز نشد که دیروز اوّل شوّال باشد- که برای ما هم این معنا احراز و ثابت نشد - پیش خدای متعال مأجورند. وظیفه ما این بود، وظیفه آنها هم آن بود. آنچه مهم است، عمل به تکلیف و از دست ندادن ذخیره ماه رمضان است .۱۳۸۲/۰۹/۰۵ 🇮🇷
✳️ عصر حیرت و اختلاف فقها بر سر تعیین عید فطر ✍ از عصر غیبت از این رو در پاره ای از روایات اهل بیت علیهم السلام با عنوان "عصر حیرت" یاد شده که دست عالمان و فقیهان در بسیاری موارد از فهم و دریافت احکام واقعی خداوند و رسیدن به یقین کوتاه است و چاره ای جز تمسک به منابع و ادله ظنی ندارند و همین امر موجب بروز اختلافات فراوان در فتاوای آنها می شود که یکی از نمونه های آن در معیار و ملاک تشخیص اول ماه قمری و تعیین عید فطر است که گاه موجب آثار روانی و عملی نامطلوبی برای جامعه ایمانی می شود. 🔸یکی از عواملی که می تواند از نتایج منفی این اختلافات در عصر غیبت بکاهد این است که فقها با توجه به وجود عنصر ظن در فتاوای اختلافی به ابتکاراتی دست بزنند که از دامنه اختلافات کاسته و از حیرت نظری و عملی بکاهند 🔸از جمله این ابتکارات تشکیل شورای افتاست که می تواند در نزدیکتر شدن فقیهان به احکام واقعی موثر باشد چه آن که تفاهم اکثریتی از فقها بر سر یک فتوا در برابر فتوای اقلیت می تواند قرینه ای بر درستی آن باشد. 🔸از دیگر ابتکارات، می تواند کوتاه آمدن یک یا چند فقیه از فتوای خود در برابر فتوای دیگر فقها با ملاک هایی چون تسهیل دینداری مردم و کاهش تفرق و چند دستگی در انجام تکالیف شرعی و ... باشد. 🔸 به عنوان نمونه در موضوع رویت هلال می توان با معیارهایی چون دست برداشتن از فتوای شاذ(مانند رویت هلال با چشم مسلح) در برابر فتوای مشهور و یا ارجاع به فتوای فقیه حاکم از اختلافات کاست. 🔸 ممکن است گفته شود فقیه به چه دلیلی باید از استنباط خود کوتاه بیاید؟ پاسخ این است که توجه به عنصر ظن و حیرت در اجتهادات عصر غیبت از یک سو و وجود عناوینی چون مطلوبیت سهولت در شریعت و دینداری و مذمومیت اختلاف و تفرق مذهبی و اجتماعی، می تواند در زمره ادله چنین تنازلها و تفاهم های فقهی باشد 🔸در مذهب و فقه تشیع حتی کوتاه آمدن از احکام قطعی دین به خاطر بروز تزاحمها و موانع اجتماعی و سیاسی و ... نمونه های فراوانی دارد پس تنازل از فتوا یا فتاوایی ظنی و غیر قطعی برای تامین مصالحی اجتماعی امر چندان صعبی نخواهد بود. 🖋 مهدی نصیری
🔔صعوبت فتوا بر اساس ابزار جدید در تحلیل حضرت آیة‌الله العظمی مکارم شیرازی(زیدعزه) ⁉️مانند تبیین فقهی عدم کفایت رؤیت هلال با چشم مسلح 👈میگویند در مسأله عیدفطر چه شد که اختلاف بوجود آمد و حتی با این که رهبر بزرگوار انقلاب حکم کرده بود بازهم جمع زیادی از مراجع این روز را عیدفطر اعلام نکردند. حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی،‌  امروز در پایان درس خارج فقه خود فرمودند: نامه‌ای در خصوص مسأله عیدفطر به من نوشتند که ناچارم این مسأله فقهی را امروز بیان کنم. می‌گویند در مسأله عیدفطر چه شد که اختلاف بوجود آمد و حتی با این که رهبر بزرگوار انقلاب حکم کرده بود بازهم جمع زیادی از مراجع این روز را عیدفطر اعلام نکردند. ایشان افزودند: جواب این مساله را خود رهبر معظم انقلاب دادند که سرچشمه آن اختلاف فتواست برخی فتوایشان این بود که رؤیت هلال با چشم مسلح کافی است و بعضی آن را کافی نمی دانستند. معظم له اظهار داشتند: مستند حکم رهبری هم چشم مسلح بود حال اگر این مستند برای فقیهی قابل قبول نباشد و بگوید هلال باید با چشم عادی دیده شود آن حکم چون مستند به مدرکی است که برای این  فقیه حجت نیست آن حکم برای این فقیه حجیت ندارد. حضرت آیة‌الله العظمی مکارم شیرازی یادآور شدند: برخی به ما ایراد می گیرند شما که با مسائل روز بسیار آشنا هستید خوب بود رویت با چشم مسلح را کافی می‌دانستید. ایشان در پاسخ خاطر نشان کردند: اگر شما وسایل جدید را در رویت هلال کافی بدانید باید این وسائل را همه جا کافی بدانید یعنی در تمام مسائلی که در فقه رؤیت در آن لازم است استفاده از دوربین، تلسکوپ و میکروسکوپ باید کافی باشد و آن را حجت بدانید و این موضوع نباید تنها در رؤیت هلال ماه منحصر شود. معظم له با اشاره به هفت موضوع فقهی در این راستا فرمودند: اولین مساله حد ترخص است، اگر شما از ده فرسخی با دوربین، دیوارهای شهر را دیدید و با وسایل امروزی صدای اذان مؤذن شهر را شنیدید؛ آیا قائل به این می‌شوید که حد ترخص در ده فرسخی است. یا اینکه با چشم و گوش عادی لازم می دانید. ایشان تأکید کردند: تمام بحث ما در این است که  آیا اطلاقات رؤیت عام است و شامل رؤیت با وسیله یا بدون وسیله می‌شود، یا اطلاق، هر دو را در برمی‌گیرد و یا این‌که اطلاقات رؤیت منصرف به رؤیت عادی و معمولی است، ما معتقدیم اطلاق منصرف است. مسأله دوم، در بسیاری از موارد وجود ذرات بسیار ریز خون در شیر است که تنها با میکروسکوب دیده شود؛ اما با چشم عادی قابل رؤیت نیست. آیا در اینجا حکم به نجاست و حرمت می‌شود یا باید حکم به پاکی شود. معظم له ادامه دادند: مساله سوم زوال عین نجاست برای طهارت کافی است، اگر عین خون و نجاست زائل شود ولی رنگ آن باقی بماند، فقها می‌گویند وجود رنگ مضر به طهارت نیست؛ در حالی که اگر این رنگ زیر ذره بین قرار گیرد ذرات بسیار کوچک چسبنده خون در شیئ دیده می‌شود، آیا در این صورت حکم به نجاست می‌‌شود. مساله چهارم خونی است که مثلاً از دندان می آید و در آب دهان مستهلک می‌شود، در این صورت حکم به پاکی آن می‌شود؛ اما اگر با میکروسکوپ آب دهان بررسی شود ذرات بسیار ریز خون در آن دیده می‌شود. حال در چنین صورتی می توان حکم به نجاست آن داد؟ معظم له ادامه دادند: مساله پنجم به قول برخی فقها، عرق جنب از حرام نجس است و یا با  آن نمی‌توان نماز خواند، حال اگر شخصی جنب از حرام است و عرقش ظاهراً خشک شده آیا می‌تواند با آن نماز بخواند، در حالی که گاهی اگر با میکرسکوب نگاه کنیم ذرات عرق روی بدن دیده می‌شود. ایشان در ادامه فرمودند: مسأله ششم در مورد خسوف و کسوفی که تنها با تلسکوپ قابل دیدن است و با چشم عادی دیده نمی‌شود آیا باید قائل به وجوب نماز آیات بود. مسأله هفتم درباره مساله زلزله‌هایی است که ما آن را تشخیص نمی‌دهیم؛ اما زلزله‌سنج ها می توانند آن را تشخیص دهند، حال آیا اگر زلزله را مردم تشخیص ندادند و ابزار زلزله سنج آن را تایید کرد، آیا قائل به وجوب نماز آیات برای چنین کسانی هستید؟ به یقین نه. اینها و امثال اینها فروعی است که نمی توان با آن موافقت کرد پس چگونه تنها در رؤیت ماه آن را بپذیریم. معظم له در پایان فرمودند: اضافه بر اینها در زمان پیامبر(صل الله علیه وآله) و ائمه معصومین(علیه السلام) هرگاه ماه رمضان ظاهراً سی روز بود همه روزه می گرفتند چون ماه با چشم غیر مسلح دیده نمی شد و چه بسا اگر دوربین داشتند روز اول ماه بود و روزه اش حرام ، اما همه آن را روزه گرفته بودند آیا باید گفت همه آنها خطا می کردند و معذور بودند یا تنها رؤیت با چشم عادی معیار بود. به یقین پذیرفتن این لوازم بسیار دشوار است.
پله پله تا اجتهاد جامع
🔔صعوبت فتوا بر اساس ابزار جدید در تحلیل حضرت آیة‌الله العظمی مکارم شیرازی(زیدعزه) ⁉️مانند تبیین
سلام علیکم به نظرم رؤیت هلال یه مسأله نجومی علمی فنی است و فقط با ابزار و معیارهای علمی فهمیده می شود نه با نگاه عرفی، لذا اطلاق گیری در آن جا دارد. یعنی موضوعات بر دو قسم هستند موضوعات علمی تخصصی که را ه احراز آن ابزار تخصصی است. و موضوعات عرفی. راه تشخیص این دو موضوع سخت است و باعث اختلاف فتوا. روزه تعبدی است ولی هلال تخصصی، ولی در مسأله حد ترخص حکم تعبدی است و موضوع حد ترخص عرفی است نه تخصصی، لذا ابزار روز در آن جواب نمی دهد. مضافا براینکه از متن روایات فهمیده میشود موضوع عرفی است مثلا درباره سفر، بعضی روایات با فرسخ گفته و بعضی با مسیر یک شبانه روز سفرطی کردن. یعنی یه مقدار مشخص که با چند علامت عرفی مسامحی بیان شده به خلاف رؤیت هلال، که یک مسأله کاملا علمی و تخصصی است. مثل روایات طبی که تعبدی نیست و باید با معیارهای طبی دقیق روز سنجیده شود. و مثل روایات مربوط به علوم تجربی که باید با علم و تجربه سنجیده شود
🗓سالروز رحلت موذن بزرگوار 🏳مرحوم رحیم موذن زاده 💠رهبرانقلاب ‼️اذان موذن‌زاده، اذان پُرحرارت و پُرمغزی است. ۷۰/۱۲/۱۳ ‼️ من همین‌جا، خلأ اذان در جامعه‌مان را یادآور بشوم. در این تهران، صدای اذان به گوش انسان نمیرسد. چرا؟ اذان، یک شعار اسلامی است. ما با این‌که پشت بلندگو، تا دیر وقتی از شب، شعر یا قرآن یا نوحه بخوانند و مزاحم همسایه‌ها بشوند، مخالفیم. با چنین چیزی، مقابله هم میکنیم؛ اما با این‌که صدای اذان، اول ظهر و مغرب و صبح، بخصوص از حنجره‌ها خارج بشود، صددرصد موافقیم. اذان، چیز خیلی خوبی است؛ چرا در جامعه اذان نیست؟ اذانِ با توجه، به دلها امید میدهد. بانگ اذان، دلهای افسرده را روشن میکند. البته در سحرها، برای اذان صبح، از بلندگو استفاده نکنند؛ با حنجره اشکالی ندارد. هرچند وقتِ بیداری است، اما بلندگو ممکن است اسباب زحمت بشود. همه‌ی ظواهر جامعه، این‌طور باشد. مسجدها در وقت نماز، سرشار و مالامالِ از انسان‌های ذاکر و ساجد و راکع باشد. چشمها، ظواهر را میبینند و پشت چشمها، دلها قرار دارند. خیال نکنید چشمها، شیشه‌یی هستند که در این‌جا گذاشته‌اند. نخیر، پشت چشم، دل و جان و ذهن انسانی است. این چشمها و نیز دلهایی که پشت آنهاست، باید از نشانه‌های اسلام پُر بشوند! ۶۹/۳/۲ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قانون و قانون‌گذاری 🏳درپی‌تاسیس مجلس‌شورای‌اسلامی 🏳ضرورت‌قانون‌مداری‌درکلام‌رهبری/۶ 💠رهبرانقلاب ‼️یك قانون، صددرصد درست هم نباشد، اما از بی‌قانونی بهتر است.۹۲/۲/۲۵ ‼️گاهی قانون ناقص و معیوب است؛ امّا همان قانون معیوب هم اگر چنانچه عمل نشود ضرر آن عمل نشدن، بیشتر از ضرر عمل كردن به قانون است‌.۹۲/۶/۶ ‼️اگر قانون نقص و ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامی که قانون، قانون است، حتماً بایستی به آن عمل بشود و به آن اهمیت داده بشود.۸۷/۶/۲ ‼️بنده به خیلی از این قوانینی که در مجلس تنظیم میشود، اعتقادی ندارم و آنها را قبول ندارم، ولی وقتی قانون شد، بنده هم به‌صورت یک قانون عمل میکنم و مخالفت نمیکنم. ۸۲/۹/۲۶ ‼️من معتقدم باید به قانون‌ عمل كرد؛ چه به نفع ما باشد، چه به ضرر ما. خیلی از قوانینی كه در مجلس تصویب می‌شود، ممكن است مورد قبول شما نباشد؛ خیلی از مصوّبات دولت ممكن است مورد قبول شما و من نباشد؛ اما به همان چیزی هم كه قبول نداریم، باید عمل كنیم، و این منطق دارد. منطق این است كه قانونِ‌ بد بهتر از بی‌‌قانونی و نقض قانون‌ است. اینكه ما قانون‌ را هرجا طبق میل ما از آب درمی‌‌آید، قبول داشته باشیم؛ هرجا نتیجه‌‌اش طبق میل ما از آب درنمی‌‌آید، قبول نداشته باشیم، منطقی نیست.۸۲/۱۰/۲۲ @Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز قانون و قانون‌گذاری 🏳درپی‌تاسیس مجلس‌شورای‌اسلامی 🏳ضرورت‌قانون‌مداری‌درکلام‌رهبری/۹ 💠رهبرانقلاب ‼️آتش به اختیار، بمعنای بی‌قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیانِ پوچ اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست. نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم و آرامش کشور و عدم سوءاستفاده دشمنان از وضعیت کشور، و مراقب حفظ قوانین باشند؛ این مراقبتها در درجه اول متوجه به نیروهای انقلاب است که دلسوزند، علاقه‌مندند و مایلند که کشور به سمت هدفهای خود حرکت بکند.۹۶/۴/۵ ‼️شما بسیجیها باید به گونه‌یی رفتار کنید که احترام و محبت مردم جلب شود. شما باید نمونه اخلاق و تواضع و مهربانی و رعایت مقررات باشید. این فکر غلط باید از ذهنهای دیگران بیرون رود که بسیجی کسی است که مقررات را رعایت نمیکند؛ برعکس، آن کسی بسیجیتر است که مقررات را بیشتر رعایت میکند؛ به خاطر آنکه این فرد بیشتر از همه برای نظام دل میسوزاند و مقررات، لوازم قطعی اداره درست نظام است. پس، در محیط کار و زندگی، حتماً اخلاق و مقررات و نظم و انضباط را رعایت کنید و بدانید که وجود شما برای انقلاب، یک ذخیره‌ی تمام‌نشدنی است. ۶۸/۶/۴ @Jahade_tabeini
📚 منتخب الآثار من بحار الانوار ✔️ تلخیص، تنقیح، نقد و توضیح کتابِ گران‌سنگ مرحوم علامه محمدباقر مجلسی قُدّس سرّه 🖊 پژوهشی گروهی تحت اشراف آیةالله ناصر مکارم شیرازی حفظه الله 🏷 جهتِ تفصیلی با کتاب، مقدمه‌ی مجلد اول به قلم آیةالله مکارم شیرازی دامت برکاته را فرمایید. 🔹 ج ۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar.pdf 🔸 ج ۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar2.PDF 🔹 ج ۳ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar3.pdf 🔸 ج ۴ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar4.pdf 🔹 ج ۵ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar05.PDF 🔸 ج ۶ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar06.pdf 🔹 ج ۷ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar07.PDF 🔸 ج ۸ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar08.PDF 🔹 ج ۹ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar09.PDF 🔸 ج ۱۰ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar10.PDF 🔹 ج ۱۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar11.PDF 🔸 ج ۱۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar12.PDF از کانال تفقه تلخیص کتب و مقالات]👇 https://eitaa.com/Talkhisbooks
👓 ⁉️ چطور دلت می‌آید؟ یکی از طلبه‌ها در دیداری از شهید صدر می‌پرسد: «خیلی وقت‌ها دچار بی‌حوصلگی می‌شوم و درس و مطالعه و تألیف را کلاً رها می‌کنم. چه کنم [که از این حالت رها شوم]؟!» و پاسخ می‌دهد: «کسی که توطئه‌ها و دسیسه‌ها و تبانی‌ها بر ضد اسلام و تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌هایی که نسبت به مبانی اسلامی می‌شود را می‌بیند چگونه دلش می‌آید که مطالعه و کار جدی و بی‌وقفه را رها کند؟!» 📗 السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق، ج‏٢، ص٢٨٩
3-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل .amr
8.53M
3-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل جمع بندی نهایی احادیث عقل و جهل در اصول کافی و ترجمه روایات
1-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل.amr
7.17M
1-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل تفاوت معنایی الفاظ مشترک بین منابع دینی و غیر دینی به صورت عام و خاص، تباین، عموم من وجه یا تساوی، تطبیق آن در لفظ عقل و جهل. معنای جامع عقل در منابع دینی
3-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العلم و العالم.amr
7.14M
4-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العلم و العالم
2-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل.amr
3.16M
2-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العقل و الجهل قرآن و روایات با زبان تشبیه و تمثیل حقایق ماورای عالم دنیا و معارف را بیان می کنند. یعنی لسان آن متشابه است. و همین باعث اختلاف برداشت موافقان و مخالفان مباحث عقلی مثل فلسفه و عرفان از دین و منابع دینی شده است
4-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العلم و العالم.amr
7.65M
5-معارف حدیثی 4-اصول کافی،العلم و العالم(ب)
📸 آیت الله کوهستانی: من حرف های بیهوده را کمتر از غذای حرام نمی دانم! 🆔 @rasanewsagency
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
آیت الله یزدی در گفت و گوی تلویزیونی: 🔹من اینجا خیلی نمی توانم باز و آزاد صحبت کنم، ولی سر بسته عرض می کنم که در عمق حوزه علمیه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اگر با شخصیت های اثرگذار ملاقات‌های مختلف داشته باشید، کسانی را می‌بینید و می شناسید که در ته ذهن خود این را دارند که ما را چه به سیاست و حکومت و ما باید احکام شرعیه و دین خدا را برای مردم توضیح دهیم. حاکمیت هم هر کسی می خواهد باشد و در فقه ما آمده است که اگر مجتهد جامع الشرایط نشد، عدول مومنین و اگر نشد، فساق مومنین و حتی اگر نشد، یک فاسق فاجری هم حاکم شد حکومت او را باید برای پیشگیری از هرج و مرج قبول کرد و در کلماتشان بیان می کنند که هرج و مرج باید برطرف شود ولو به دست فرد غیرعادل. 🆔@tahavol_howze
🗓سالروز رحلت محقق مجاهد 🏳️فقیه نواندیش، متکلم ماهر 🏳️مولف کتب فقهی، کلامی و... 🏳️مبارزضداستکبار،منادی‌وحدت 🏳️نماینده رهبری در نجف اشرف 🏳️آیةالله شیخ محمدمهدی آصفی 💠رهبرانقلاب ‼️با تأثر و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم محقق و مجاهد مرحوم آیة الله آقای حاج شیخ مهدی آصفی رحمة الله علیه را دریافت کردم. ایشان فقیهی نواندیش و متکلّمی ماهر و نویسنده‌ئی پر کار و اثرگذار بود و دهها کتاب مفید و ناظر به مسائل مورد ابتلا در حوزه‌ی عقاید و کلام و فقه، ثمره‌ی عمر با برکت ایشان است. آن مرحوم همچنین در عرصه‌ی مبارزات سیاسی و اجتماعی در عراق، از سابقه‌ئی درخشان برخوردار بود و فکر سنجیده و تحلیل عمیق از مسائل منطقه، در شمار ویژگیهای این شخصیت جامع الاطراف محسوب می‌گشت. زهد و بی‌رغبتی به تمتعات مادی و تن سپردن به معیشت و زیست فقیرانه‌ی طلبگی از خصوصیات برجسته‌ی دیگر این روحانی عالیقدر بود. سالها تحمل زحمت نمایندگی اینجانب در نجف اشرف، حق بزرگی را از آن مرحوم بر عهده‌ی اینجانب می‌گذارد که امید دارم لطف و رحمت الهی حقگزار همه‌ی خدمات علمی و دینی و اجتماعی ایشان باشد! ۹۴/۳/۱۴ ازکانال جهادتبیینی
🗓سالروزاولین‌دستگیری استادخامنه‌ای 🏳️درپی افشای فاجعه‌فیضیه درسال۴۲ 💠رهبرانقلاب ‼️ایام این زندان گرچه به درازا نکشید، اما فوق‌العاده وحشتناک بود؛ زیرا این نخستین تجربه من بود. وانگهی، این ایام با روزهایی هم زمانی داشت که کشور در یک گیرودار عظیم و کشمکش خونین به سر می‌برد. نهضت اسلامی و مبلغان مسلمان را از هرسوخطراتی احاطه کرده بود. رژیم بی‌رحمانه میتاخت و می‌کوبید. خداوند خواست که پس از سختی و تنگی، گشایشی فراهم آید. ایام زندان، هشت، نه روزی به درازا کشید و پس از آن من و سایر بازداشتی‌های آنجا آزاد شدیم، در حالی که عازم خانه بودم، احساس خاصی بر من مستولی شده بود، که آمیزه‌ای بود از شوق و بیم و شرم. شرمگین بودم از اینکه محاسنم را تراشیده بودند، و بیم هم از این داشتم که والدینم شاید بگویند: چرا در مسائلی دخالت کردی که به زندان بیفتی؟ وقتی به خانه رسیدم، خانواده به گرم‌ترین وجهی از من استقبال کردند. از دیدن من، خوشحالی کردند. وقتی برای صرف چای نشستم، نخستین حرفی که مادرم (رحمة الله علیها) به من زد، این بود: «من به پسری مانند تو افتخار می‌کنم که چنین کاری را در راه خدا انجام می‌دهد.» نفس راحتی کشیدم و این تحسین خانواده خصوصا مادرم تأثیری بسزا در مبارزات بنده داشت. کتاب خون دلی که لعل شد ص۹۵ ازکانال جهادتبیینی
🗓سالروز رحلت روحانی‌مجاهد 🏳️نماینده انقلابی، سید آزادگان 🏳️حجةالاسلام‌سیدعلی‌اکبرابوترابی 💠رهبرانقلاب ‼️سالهای مجاهدت خاموش و دشوار آزادگان عزیز ما در اسارتگاههای عراق از جمله‌ی مقاطع فراموش نشدنی، تاریخ پرشکوه ما است. لحظه، لحظه‌ی آن روزها و شبهای فراموش نشدنی، سرشار از درس و خاطره و افتخار است. ملت ما از این گنجینه‌ی پربار خواهد توانست همچون ذخیره‌ای فرهنگی برای تقویت ایمان و مقاومت و امید برای نسلهای آینده بهره گیرد. شهیدان مظلومی که در آن دوران پرمرارت جان باختند در شمار سرافرازترین شهدای دوران جنگ تحمیلی قرار دارند. و یاد گرامی عالم مجاهد بزرگوار مرحوم حجةالاسلام آقای سیدعلی اکبر ابوترابی، که اردوگاههای اسارت را به مدرسه‌ی بزرگی از تقوا و آگاهی و استقامت تبدیل کرده بود همواره در چشم ملت ایران گرامی و پایدار است. آزادگان عزیز می‌توانند با زنده نگه داشتن آن ذخائر معنوی و آن خاطره‌های پرشکوه، رسالت دینی و انقلابی خود را همچنان حفظ کنند. ۸۱/۵/۲۴ 💠مرحوم ابوترابی ‼️راز عظیم خلقت که انبیاء و اولیاء برای آن آمدند چیزی نیست جز خدمت به خلق خدا، باید آنقدر به خلق خدا خدمت کنی تا خاک شوی و مردم برای رسیدن به خواسته‌های مشروعشان پا روی تو بگذارند! ص۴۲۴کتاب ازکانال جهادتبیینی
⚫️ سالروز رحلت رهبرکبیر انقلاب، امام خمینی قدس سره تسلیت باد. آنکه سیاست و عرفان را به هم آمیخت و با نور عرفان عالم سیاست را رنگ توحید و زیبائی بخشید. روح مطهرش شاد و راهش پر رهرو باد.
🔻خطری غیرقابل علاج در راه است... استاد مرتضی آقا تهرانی در جلسه مبلغين گفتند: با حضرت آقا ديدار داشتم از حضرت آقا پرسيدم، من در جلسات روي چه موضوعی تأكيد كنم؟ سياست؟ اقتصاد؟ سبك زندگی؟ ایشان فرمودند: بگویید مبلغين روى كار كنند، بگویید اگر من را هم قبول ندارند، به خاطر كشورشون اين كار رو بكنند، به خاطر اسلام! : ⛔️ پیر شدن کشور، کم شدن نسل جوان در چندین سال بعد، از همان چیزهایی است که اثرش بعداً ظاهر خواهد شد؛ وقتی هم اثرش ظاهر شد، آن روز دیگر قابل علاج نیست؛ اما امروز چرا، امروز قابل علاج است.
🗓سالروز رحلت امام خمینی 💠رهبرانقلاب ‼️ما یک زندگینامه جامع از امام نیاز داریم! ۷۲/۹/۱۵ ‼️حقیقتا جای یک کار هنری خوب درباره امام خالی است، من میترسم که جوانان ما امام را نشناسند! ۷۶/۳/۱۲ ‼️معتقدم که ما در استفاده از ظرفیت عظیم انقلاب اسلامی و شخصیت جذاب رهبر آن، امام خمینی تنبلی کردیم! ۷۸/۵/۲۵ ‼️از نیازهای فرهنگی جوانان ما استحکام مبانی اسلامی و شناخت تاریخ کشور خصوصا شناخت امام خمینی است! ۷۸/۳/۵ ‼️انصافا ما در تبیین شخصیتهایمان تنبلیم مثلا درباره امام که شخصیت درجه یک است و دوست و دشمن در عظمت او تردید ندارد، ما واقعا چند جلد کتاب نوشته‌ایم!؟ این را مقایسه کنید با تعداد کتابهایی که درباره لینکلن در آمریکا نوشته شده، من گزارشی خواندم که اگر کتبی که درباره لینکلن نوشته شده را روی هم بچینند یک ستون ۱۰متری درست میشود! ۹۶/۳/۲۰ # نقل از کانال جهادتبیینی
🗓سالروز رحلت امام خمینی 🏳و آغاز زعامت امام خامنه‌ای 💠رهبرانقلاب ‼️بنده در طی مبارزات، خواب‌های عجیبی دیدم که یکی‌شان درسال ۱۳۴۶ است. در آن زمان، وضع سیاسی مشهد در نهایت شدت برای مبارزان بود و جز چند تن، بقیه عرصه را رها کردند. در آن شرایط، خواب دیدم که امام خمینی وفات کرده و پیکرشان در یکی از خانه‌های نزدیک خانه پدرم درمشهد بر زمین است. دردی جانکاه قلبم را می‌فشرد؛ تابوت را روی دوش گرفتیم؛ در بین انبوه تشییع‌کنندگان، بسیاری از علما بودند اما چیزی که بر درد من می‌افزود، این بود که برخی از علما بدون هیچ اندوهی با هم صحبت می‌کردند و می‌خندیدند. پیکر امام به آخر شهر رسید؛ بیشتر افراد بازگشتند و فقط ۲۰نفر ماندند. پیکر امام را به بیرون از شهر برده و به تپه‌ای رسیدند؛ اما بیشتر تشییع‌کنندگان، در پایین تپه ماندند. جنازه را با ۵نفر بالای تپه برده و روی تپه قرار دادیم. من پایین پای امام رفتم تا با او وداع کنم؛ اما ناگهان امام، انگشت سبابهٔ دست راست‌شان را به سمت بالا حرکت داد و با چشمان بسته شروع کرد به نشستن، تا اینکه انگشت اشاره‌اش را بر پیشانیم قرار داد و دو بار گفتند: "تو یوسف میشوی!" کتاب «خون دلی که لعل شد»/ص۲۶۲ # نقل از کانال جهادتبیینی
🗓سالگرد رحلت امام خمینی 💠رهبرانقلاب ‼️برگزارى سالگرد رحلت امام راحل، باید بهانه‌اى برای تبیین آن حقیقـت باشد. خیلى باید کار شود تا ابعاد مختلف امام، روشن گردد. البته همه چیز باید استدلالى باشد. چراکه آدمهایى که اطرافشان ستایشهاى غوغا آمیز زیاد است، در بلند مدت، مظلوم واقع میشوند. چون آدم فکر میکند این آدمها احتیاج ندارند که انسان بنشیند استدلال کند آدمهایى حسابی‌اند. از آنجا که استدلال، پاىِ تعریف و ستایش از آنها نیست، غوغا هم فرو مینشیند و اینها، در بلندمدت تاریخ، مظلوم واقع میشوند و حقایقشان فهمیده نمیشود، اگر بنده در صحبت کردن راجع به امام، سعى میکنم گفته‌هایم تحلیلى و‌ دقیق باشد، مقدار زیادى از آن براى این است که معلوم باشد مسئله، مسئله احساسات نیست، مسئله مبنایى و فکرى است. کارى کنید که این مظلومیت، در بلندمدت گریبان امام را نگیرد. البته مواظب باشید که یک ذره مبالغه در مسائل مربوط به امام پیش نیاورید. امام احتیاج به مبالغه ندارند. از تعابیر مبالغه‌آمیز راجع به امام پرهیز کنید، من گاهى اوقات در بعضى از تعاریف، تعابیر مبالغه‌آمیز میبینم. نگذارید مبالغه بیاید. آنچه را که واقعیت دارد بگویید. امام آنقدر زیبایی و عظمت واقعى دارند که اگر آدم بخواهد آنها را بیان کند، نمیتواند درست از عهده بیان برآید. در مورد آن بزرگوار، احتیاج به مبالغه نیست. همان واقع خودشان را اگر بتوانیم نشان دهیم، عظمت امام از آنى که هست، خیلى بیشتر شناخته خواهد شد. واقعا‌ هنوز واقعیتهاى امام شناخته نشده است. ۷۳/۳/۴ از کانال جهادتبیینی
✔️ بیانات آیة الله شبیری زنجانی حفظه الله درباره‌ی شخصیت امام خمینی رحمه الله، جزئیات وقایع ۱۵ خرداد در قم و اقدامات علماء در از امام: 🔹 جزءِ نوادرِ قرون انسان‌های طرز فکرشان با انسان‌های متفاوت است. لذا فکر در دیگران وجود نداشت. آقای خمینی دلِ قوی داشت و در شجاعت جزء قرون و در این جهت مشابه مرحوم مدرّس بود که در شجاعت نادره‌ای بود. 🔹 سخن‌رانی ۱۵ خرداد سال ۴۲ در مدرسه فیضیه باره دو سه شب قبل از پانزده خرداد ۱۳۴۲، از طرف آقای گلپایگانی به منزل حاج آقای ما آمدند و گفتند که آقای خمینی می‌خواهد در سخن‌رانی کند و داریم که تصمیم دارد ایشان را کند و این کار جدّی است و آقای خمینی حرف ما را نمی‌کند و از حاج آقای والد خواسته بودند چون با آقای خمینی است، آقای خمینی را از این کار منصرف کند. شب عاشورا نیمه شب هم بعضی از زنجانی‌ها حاج آقا را بیدار کردند که شما آقای خمینی را از این کار کنید. روز عاشورا مرحوم والد، من را فرستادند که به منزل آقای خمینی بروم و از طرف ایشان بخواهم نکند. منزل آقای خمینی خیلی بود، چون می‌خواستند برای سخن‌رانی بیایند. موفق نشدم آقای خمینی را ببینم. آقای شهاب اشراقی ایشان را دیدم و مطلب را به او گفتم. آقا شهاب رفت و به آقای خمینی اطلاع داد ولی آقای خمینی گفته بود که این‌ها و است و نکرده بود. بعد هم آقای خمینی به فیضیّه آمد و سخن‌رانی کرد. ولی او را نکردند. آقا شهاب مرا دید و گفت: دیدی تهدید و ارعاب بود و خطری نبود؟! البته طبیعی هم بود که حکومت در روز عاشورا اقدام به نکند، چون مردم بودند و غائله بیش‌تر می‌شد ولی بعد از دو روز ایشان را دستگیر کردند. 🔹 تلاش علماء برای جلوگیری از آسیب رساندن رژیم پهلوی به امام خمینی رحمه الله وقتی آقای خمینی را کردند، آقای ، آقای ، آشیخ محمد تقی ساکن تهران و آمیرزا احمد اقدام کردند و درباره مصونیت قضایی آقای خمینی نامه‌ای به دستگاه حاکم دادند. نامه به امضاء این چهار عالم، ولی نامه از آقای بود. از خود آقای شنیدم که گفت: «متن نامه را من نوشتم.». قاعدةً هم آن نوشته با آقای شریعتمداری بود نه با قلم آقایان دیگر. مفاد نامه این بود که آقای خمینی و است. قانون درباره مجتهد تصریح به مصونیت قضایی ولی آقای شریعتمداری به قانون استدلال کرد که چون طبق قانون هستند و طراز اوّلِ بر نمایندگان دارند، پس فقهاء و مجتهدین مصون هستند. 🔹 جلسه‌ی چاره‌اندیشی علماء در منزل آیةالله سید احمد زنجانی رحمه الله وقتی آقای خمینی را دستگیر کردند، همه آقایان (غیر از که به صحن مطهر رفته بود.) در بالاخانه منزل حاج آقای جمع شدند. آقای ، آقای ، آقای میرزا هاشم بودند. آقای نبودند چون ایشان اصلاً جایی نمی‌رفت! آقای آمد و قدری اظهار حرارت و ناراحتی کرد. آقای گلپایگانی هم قدری به آقای مشکینی تند شد. بعداً آقای مشکینی درباره تندی آقای گلپایگانی به وی، می‌گفت: «ما تحمّل می‌کنیم.» آقای حاج آقا رضا روی پلّه‌های بالاخانه نشسته بود و جلو بعضی از اشخاصی را که مناسب نبود در جلسه بالاخانه شرکت کنند، می‌گرفت و نمی‌گذاشت بالا بیایند. یکی از اصحاب نزدیک یکی از آقایان که بود با مرتبط است، خواست بالا بیاید ولی حاج آقا رضا جلویش را و خیلی به آن شخص برخورد! 🔹 تجمعِ اعتراضیِ علماء در شهر ری بعد از آن جلسه قرار شد علما در شهر ری کنند. آقای شریعتمداری به آقایان نامه نوشت و آن‌ها را برای اجتماع کرد. آقای میلانی، آقای آخوند ملّاعلی و آقای آمیر سید علی اهوازی جزء آقای شریعتمداری بودند. در اجتماع شهر ری آسید ابوالحسن را نیز آورده بودند. 🏷 به نقل از نسخه‌ی قدیم سایت مرجع بزرگوار برداشت از کانال تفقه