eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
358 دنبال‌کننده
1هزار عکس
210 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ مقایسه برخی فقیهان معاصر ▫️استاد سید مهدی 🔹روش اول: محقق ۱- مسأله‌ای به او عرضه می‌شود ۲- تأسیس اصل با مذاق شریعت (مانند فرضیه در علوم طبیعی) ۳- بررسی اقوال ۴- بررسی روایات 🔹روش دوم: ، شهید صدر، مرحوم شاهرودی ۱- مسأله ۲- اقوال ۳- اصل ۴- روایات 🔹روش سوم: مرحوم ، ، ، آیت الله شبیری ۱- مسأله ۲- تاریخچه ۳- مراجعه به خود مصادر اصلی و حتی اختلاف نسخ، برخلاف دو روش قبلی ۴- اقوال، برخلاف دو روش 🔹روش چهارم: شهید در اقتصادنا ۱- فقیه می‌رود مسائل مهم جامعه را می‌آورد. ۲- بررسی پاسخ مکاتب مختلف ۳- ارزیابی درونی آن‌ها ۴- عرضه مسأله به کل فقه ۵- به کارگیری کل فقه و ادله برای طراحی یک نظریه کلان در آن موضوع، به عنوان یک چارچوب نظری ۶- صورت‌بندی نظریه اسلام در یک مسأله خاص مانند ربا ۷- بررسی فروع آن مسأله به این فقه، فقه النظریه گفته می‌شود، شهید صدر در المدرسة القرآنیه این روش را توضیح داده‌ است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604 🆔@ravesh_ejtehad
62610-متن مقاله به فرمت PDF-343980-1-10-20191216.pdf
644.2K
✍مقاله جدید استاد ✅روش‌شناسی ✔️ ابزاری برای استخراج و فرآیندهای مورد نیاز در مقیاس یک 🌐کانال فقه نظام ساز 🆔 @feghheumanis
✅گزارش روشنا از نشست اجتهاد آیت الله ، بر اساس کتاب (جلسه دوم) 🔹جلسه دوم نشست روش شناسی حضرت آیت الله خامنه ای بر اساس کتاب غنا، با حضور استاد مبلغی یکشنبه 24 آذر در موسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار شد. 🔹در این نشست، استاد مبلغی به بیان سایر مولفه های هفت گانه روش شناسی اجتهاد، فقه اللغه و فقه الاقوال پرداخت. 🔹استاد مبلغی گفت: آیت الله خامنه ای دارای سه روش در هستند: ☑️الف. رجوع «دقیق» به لغت ☑️ب. محصور نماندن در لغت و تمرکز بر «خاستگاه های چندگانه واژه» به منظور هم افزایی تبیینی آن؛ یعنی همزمان به خاستگاه های عرفی، لغوی، ادبی، فقهی و ... واژه توجه می کنند (رک. ص 195 کتاب غنا)؛ اما برخی مجتهدان صرفا به لغت مراجعه می کنند و با بیان مجمل بودن لغت، قدر متیقن گیری می کنند که رهبری این روش را نمی پذیرند (رک. ص9 کتاب غنا). ☑️ج. تحلیل همزمانی واژگانی و گفتمانی توجه به ادبیات و گفتمان حدیث در روش آیت الله خامنه ای گاه باعث می شود برخی سلبی اندیشی های تحریمی مانند حرمت مطلق لهو، مورد بازاندیشی قرار گیرد . ایشان تفکیک فقه اللغه از فقه الموضوع را از باب عام بعد الخاص دانست. 🔹استاد مبلغی در ادامه به بررسی روش آیت الله خامنه ای پرداخت و گفت: ایشان چند روش دارند که به یک مورد آن در این جلسه اشاره می کنیم و آن «بررسی پرحوصله و کاملا اجتهادی اقوال مهم و سرنوشت ساز» است. ایشان افزود: نباید را کنار گذاشت، آیت الله خامنه ای، نظر شاذ مرحوم فیض در غنا و اقوال ناظر و مفسر آن را مورد بررسی تفصیلی قرار می دهند و جریان فیض را گسترش می دهند. ▫️پی نوشت: گزارش جلسه اول: https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/147 فایل صوتی جلسه دوم :https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/151 جلسه سوم، بنا بر اعلام اولیه، چهارشنبه 11 دی برگزار خواهد شد. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅گزارش روشنا از نشست اجتهاد آیت الله (جلسه اول) 🔹نشست روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای بر اساس کتاب غنا، یکشنبه 17 آذر در مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی، با سخنرانی استاد برگزار شد. 🔹در این نشست، استاد مبلغی به اهمیت روش شناسی اجتهاد پرداخت و گفت: ما در فقه روش داریم اما روش شناسی نداریم؛ روش شناسی فواید بیشماری دارد و استنتاج ما را سریعتر، دقیقتر، جامع تر و به روزتر می کند. 🔹ایشان افزود: روش شناسی اجتهاد، مطالعات فقهی را کن فیکون می کند و برای برخی که دچار تحیر در درس خارج هستند و دچار خستگی درسی شده اند، راه برون رفت شان تمرکز بر روش شناسی است. 🔹استاد مبلغی گفت: باید روش فقیهان نیرومند مثل امام، آیت الله خامنه ای، شهید صدر و آیت الله خویی را بشناسیم؛ این کار، ما را جلو می اندازد؛ ولی اگر روش شناسی نداشته باشیم متوقف می شویم 🔹در ادامه، ایشان به ابعاد روش شناسی اشاره کرد و گفت: ارکان عملیه الاستنباط 7 بخش است که روش در آنها ظهور می یابد: 1. فقه النص (فقه القرآن، فقه الحدیث: مضمون الحدیث/ سند الحدیث) 2. فقه الموضوع 3. فقه الآراء 4. فقه اللغه 5. فقه السیر و المرتکزات و الاعراف 6. فقه التطبیق 7. فقه الترتیب 🔹استاد مبلغی گفت: آیت الله خامنه ای مبتنی بر سه روش است: ✔️الف. لحن القول شناسی یکی از راههای رسیدن به لحن القول، قرائت همه روایات وارده در مسئله است (رک. ص345 کتاب غنا) ✔️ب. بهره گیری از قاعده مناسبات حاکم بر سوال و جواب که شامل دو بخش است: - قاعده ناظرسازی جواب امام به انگیزه معرفتی سائل؛ مثلا اگر دقت کنیم که انگیزه سائل پرسش از یک امر بدیهی نیست فهم ما از پاسخ امام تغییر می کند. - قاعده ناظرسازی جواب امام به اندیشه سائل؛ باید بدانیم که ارتکازات ذهنی سائل چه بوده است. ✔️ج. لزوم مراجعه به منبع اصلی حدیث (به جای کتب فقهی) 🔹استاد مبلغی در ادامه به پرداخت و گفت: آیت الله خامنه ای از سه روش در فقه الموضوع استفاده می کنند: ✔️الف. توجه به جامعه زمان صدور احادیث ✔️ب. بهره گیری از نگاه تخصصی؛ مثلا شناخت موسیقی کلاسیک و غیرکلاسیک ✔️ج. مناط شناسی مناط شناسی عمدتا در موضوعات رخ می دهد و سه نوع تنقیح مناط می توانیم داشته باشیم که نوع اول آن رایج است اما دو نوع دیگر آن عمدتا در آثار آیت الله خامنه ای به چشم می خورد: - الغای خصوصیت داخلی؛ که رایج است - الغای خصوصیت خارجی؛ یعنی خصوصیت از لسان شارع نیست اما به ادبیات فقهی که رجوع می کنیم، می بینم وجود دارد، مثلا مثل طرب انگیزی و لعب و موزون بودن که این پیرایه های خصوصیتی باعث شده مناط واقعی از دسترس خارج شود. - تثبیت خصوصیت؛ که آیت الله خامنه ای خصوصیت «اضلال عن سبیل الله» را مناط حرمت غنا می دانند. ▫️پی نوشت: سایر مولفه ها (فقه الآراء، فقه اللغه و ...) در جلسات آتی بررسی خواهد شد. نشست به زودی در کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) بارگذاری خواهد شد. 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
روش شناسی اجتهاد 3.mp3
17.2M
✅ فایل نشست روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای - استاد مبلغی 🔹جلسه سوم (1398/10/11) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇 🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅ استاد : تاثیر در توجه به مجموعه مسائل و اهداف و رسالت دین، سبب می شود فقیه دلیل را به گونه ای خاص و متفاوت با دیدگاه دیگران تفسیر کند. بهره برداری درست از هر دلیلی وقتی تحقق می یابد که با توجه به سایر ادله و مجموعه دین و اهداف آن تفسیر شود. وقتی دلیلی با توجه به و جوهره دین بررسی گردد، به گونه ای متفاوت با دیگر موقعیت ها فهمیده می شود. بر این اساس، اجتهاد افزون بر مقدمات معروف (ادبیات، رجال، اصول و ...)، به مقدمات کلامی مانند آگاهی به مقصد شریعت و ... نیاز دارد. استنباط بدون این سنخ از آگاهی ها نمی تواند مجتهد را به هدف واقعی برساند و چه بسا رهاورد آن با جوهره دین همخوانی نداشته باشد. (فقه و عقل، ص131) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🗓سالروز نزول عذاب بر قوم عاد 🏴درپی عدم اجابت دعوت هود(ع) 💠رهبرانقلاب ‼️جامعه روحانیت کارش ادامه‌ی کار انبیا است؛ با این دید باید کار روحانیّت را نگاه کرد. درسی که شما میخوانید، برنامه‌ای که برای آینده‌تان میریزید، با این نگاه باشد؛ شما دنباله‌روی کار انبیا هستید. خب، درباره دعوت انبیا در قرآن چنین آمده: وَ اِلیٰ عادٍ اَخاهُم هودًا قالَ‌ یٰقَومِ‌ اعبُدُوا اللَهَ‌ ما لَکُم مِن اِلٰهٍ غَیرُه‌؛ مسئله، مسئله‌ی توحید است. حرکت انبیا، حرکت برای توحید است؛ اصلاً اساس کار دعوت انبیا، دعوت به توحید است. دعوت به توحید فقط به معنای این نیست که عقیده پیدا کنید که خدا یک است و دو نیست و این بتها یا این خدایان -موجودی که هستند- ارزش الوهیّت ندارند؛ فقط این نیست، عقیده‌ی به توحید، یک پایه و استوانه‌ یا زمینه‌ی اساسیِ یک جهان‌بینی است که زندگی را میسازد. عقیده‌ی به توحید یعنی جامعه‌ی توحیدی به وجود آوردن؛ جامعه‌ای که بر مبنای توحید شکل بگیرد و اداره بشود؛ عقیده به توحید این است؛ اگر این نبود، دشمنی‌های با انبیا هم به وجود نمی‌آمد. وَ کَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیٰطینَ‌ الاِنسِ‌ وَ الجِنِّ‌ یوحی بَعضُهُم اِلىٰ‌ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا؛ این دشمنی‌ها به‌خاطر این است که انبیا آمدند، شکل جامعه را مورد اعتراض و تعرّض خودشان قرار دادند؛ یک شکل جدید را، یک هندسه‌ی جدید را برای شیوه‌ی زندگی بشر ارائه کردند. آن شیوه‌ی زندگی، همان حیات طیّبه است! ۹۶/۶/۶ @Jahade_tabeini
🗓سالروز ولادت کریمه أهلبیت 🏳روز دختر و آغاز دهه کرامت 💠رهبرانقلاب: ‼️حقیقتاً باید در زمینه‌ی کرامت زنان و دختران از نظر اسلام، بازنویسی و بازبینی کرد! ۸۴/۵/۵ ‼️دختران عزیزم هرجا هستید مراقب باشید افکار غیر اسلامی درخود و اطرافیانتان نفوذ نکند! ۸۱/۱۲/۶ ‼️در میان کتابهای داستانی که هدفش طرح مسائل فکری است، این(کتاب دختران آفتاب) بهترین کتاب از نویسنده‌ئی ایرانی است. طرح کلی داستان و درونمایه‌های داستانی آن خوب و شیرین است. حرفها هم قوی و منطقی است و در آن هنر بیشتری به کار رفته است. این کتاب باید ترویج شود! ۸۷/۳/۱۵ از کانال جهادتبیینی
🌼🍃«از اول ذي القعده تا دهم ذي حجّه ۳ تیر به مدت ۴۰ شب 🌺 از شب سه شنبه، چهل روز پیش رو، برای آنان که اهل حرکتند اهل سیر شبانه و سریعند، بسیار مهم است. 🌹 سیر ماه ذی‌القعده سیری حبّی است نه سیری منفعت طلبانه و تاجر مآبانه. عاشق دنبال چیزی نیست، بلکه همه چیز خود را می‌دهد تا معشوق را به دست آورَد. 🌷از اول ذی‌القعده شروع می‌کند به عهد برای ترک گناه و ترک لغو و بعد از تخلیه، خود را به حقیقت و ذکر "لا اله الا الله " می‌آراید. شبهای این ماه را اولیاء خدا هرگز از دست نمی‌دادند. الهی فقط تو را دارم و دلبری، حیرانی و سرگردانی من از توست. دلبسته توام، به غیر تو توجه ندارم. روز عید قربان، که نفسش را قربانی کرده، مسرور از این پذیرایی عظیم و غرق محبت است. 💕🌿💕🌿بهار اربعين گيري از آغاز ماه ذي القعده آيت الله جوادي آملي: در طول سال آدم مي تواند چله بگيرد، ولي بهارش اين ۴۰ شب است؛ يعني از اوّل ذي القعده تا دهم ذيحجّه، آدم مواظب دهانش باشد كه غذاي بد وارد نشود؛ مواظب زبانش باشد كه حرف بد نزند؛ مواظب گوشش باشد كه حرف بد نشنود؛ مواظب چشمش باشد كه نگاه بد نكند؛ آنوقت سایر كارها خوب است. اينقدر كارهاي حلال هست كه آدم فرصت نمي كند به سراغ كار حرام برود ! هر ختمی هم که دوست دارین، میتونین بگیرین. "و پسندیده اینه که ثواب ختم رو به وجود مقدس امام زمانمان هدیه کنیم" برای برداشتن چله ذیعقده یکی از اذکار وسوره زیر پیشنهاد شده 1⃣ سوره های فجر، فتح، محمد 2⃣ جامعه کبیره، جامعه صغیره 3⃣ ذکر لااله الاالله 4⃣ صلوات روزی ۳۵۰ مرتبه ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ https://eitaa.com/joinchat/2013659171C5b2d884d14
کاپیتان امیر اسداللهی خلبان هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی ماهان به ذکر خاطره ای درباره شهید سردار سلیمانی پرداخت. به گزارش عصر ایران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،  خرداد سال ۹۲ قرار بود با هفت تُن بار ممنوعه به سمت دمشق پرواز کنیم. علاوه بر بار، تقریباً ۲۰۰ مسافر هم داشتیم که حاج قاسم یکی‌شان بود. حاجی مرا از نزدیک و به اسم می‌شناخت. طبق معمول وارد هواپیما که شد اول سراغ گرفت خلبان پرواز کیه؟ گفتند اسداللهی. صدای حاج قاسم را که گفت: امیر. شنیدم و پشت بندش دَرِ کابین خلبان باز شد و خودش در چارچوب در جاگرفت. مثل همه پرواز‌های قبلی آمد داخل کابین و کنارم نشست. زمان پرواز تا دمشق تقریباً دو ساعت و نیم بود. این زمان هر چند کوتاه بود، ولی برای من فرصت مغتنمی بود که همراه و هم صحبتش باشم. تقریباً ۷۰، ۸۰ مایل مانده به خاک عراق قبل از اینکه وارد آسمان عراق شویم باید از برج مراقبت فرودگاه بغداد اجازه عبور می‌گرفتیم. اگر اجازه می‌داد اوج می‌گرفتیم؛ و بعد از گذشتن از آسمان عراق بدون مشکل وارد سوریه می‌شدیم.  گاهی هم که اجازه نمی‌دادند ناگزیر باید در فرودگاه بغداد فرود می‌آمدیم و بار هواپیما چک می‌شد و دوباره بلند می‌شدیم. اگر هم بارمان مثل همین دفعه ممنوع بود اجازه عبور نمی‌گرفتیم از همان مسیر به تهران بر می‌گشتیم. آن روز طبق روال اجازه عبور خواستم، برج مراقبت به ما مجوز داد و گفت به ارتفاع ۳۵ هزار پا اوج گیری کنم. با توجه به بار همراهمان نفس راحتی کشیدم و اوج گرفتم. نزدیک بغداد که رسیدیم، برج مراقبت دوباره پیام داد. عجیب بود! از من می‌خواست هواپیما را در فرودگاه بغداد بنشانم. با توجه به اینکه قبلا اجازه عبور داده بودند شرایط به نظرم غیر عادی آمد. مخصوصاً اینکه کنترل فرودگاه دست نیرو‌های آمریکایی بود. گفتم:” با توجه به حجم بارم امکان فرود ندارم. هنگام فرود چرخ‌های هواپیما تحمل این بار را ندارد. مسیرم را به سمت تهران تغییر می‌دهم. ” به نظرم دلیل کاملاً منطقی و البته قانونی بود، اما در کمال تعجب مسئول مراقبت برج خیلی خونسرد پاسخ داد: نه اجازه بازگشت ندارید در غیر اینصورت هواپیما را می‌زنیم! من جدای از هفت تُن بار، حجم بنزین هواپیما را که تا دمشق در نظر گرفته شده بود محاسبه کرده بودم تا به دمشق برسیم بنزین می‌سوخت و بار هواپیما سبک‌تر می‌شد. تقریباً یک ربع با برج مراقبت کلنجار رفتم، اما فایده نداشت. بی توجه به شرایط من فقط حرف خودش را می‌زد. آخرش گفت: آنقدر در آسمان بغداد دور بزن تا حجم باک بنزین هواپیما سبک شود. حاج قاسم آرام کنار من نشسته بود و شاهد این دعوای لفظی بود. گفتم: حاج آقا الان من میتونم دو تا کار بکنم، یا بی توجه به این‌ها برگردم که با توجه به تهدید شان ممکنه ما رو بزنن، یا اینکه به خواسته شان عمل کنم. حاج قاسم گفت: کار دیگه‌ای نمیتونی بکنی؟ گفتم: نه. گفت: پس بشین! آقای رحیمی مهندس پروازمان بین مسافر‌ها بود، صدایش کردم. داخل کابین گفتم؛ لباس هات رو در بیار. به حاج قاسم هم گفتم: حاج آقا لطفاً شما هم لباس هاتون رو در بیارید. حاج قاسم بی، چون و چرا کاری که خواستم انجام داد. او لباس‌های مهندس فنی را پوشید و رحیمی لباس‌های حاج قاسم را. یک کلاه و یک عینک هم به حاجی دادم. از زمین تا آسمان تغییر کرد؛ و حالا به هر کسی شبیه بود الا حاج قاسم. رحیمی را فرستادم بین مسافر‌ها بنشیند و بعد هم به مسافر‌ها اعلام کردم: برای مدت کوتاهی جهت برخی هماهنگی‌های محلی در فرودگاه بغداد توقف خواهیم کرد. روی باند فرودگاه بغداد به زمین نشستیم. ما را بردند به سمت جت وی که خرطومی را به هواپیما می‌چسبانند. نیم ساعت منتظر بودیم، ولی خبری نشد. اصلاً سراغ ما نیامدند. هر چه هم تماس می‌گرفتم می‌گفتند صبر کنید… بالاخره خودشان خرطومی را جدا کردند و گفتند استارت بزن و برو عقب و موتور‌ها را روشن کن و دنبال ماشین مخصوص حرکت کن. هرکاری گفتند انجام دادم. کم کم از محوطه عادی فرودگاه خارج شدیم، ما را بردند انتهای باند فرودگاه جایی که تا به حال نرفته بودم و از نزدیک ندیده بودم. موتور‌ها را که خاموش کردم، پله را چسباندند. کمی که شرایط را بالا و پایین کردم به این نتیجه رسیدم که در پِیِ حاج قاسم آمده اند. به حاجی هم گفتم، رفتارش خیلی عادی و طبیعی بود. نگاهم کرد و گفت: تا ببینیم چه میشه. به امیر حسین وزیری که کمک خلبان پرواز بود گفتم: امیرحسین! حاجی مهندس پرواز و سر جاش نشسته! تو هم کمک خلبانی و منم خلبان پرواز. من که رفتم، دَرِ کابین رو از پشت قفل کن. بعد هم با تاکید بیشتر بهش گفتم: این “در” تحت هیچ شرایطی باز نمی‌شه، مگه اینکه خودم با تو تماس بگیرم. از کابین بیرون آمدم. نگاهم روی باند چرخید. سه دستگاه ماشین شورلت ون، به سمت ما می‌آمدند. دو تایشان، آرم سازمان اف بی آی آمریکا را داشتند و یکی شان آرم استخبارات عراق را. شانزده، هفده آمریکایی و عراقی از ماشین‌ها پیاده
شدند و پله‌ها رابالا آمدند و توی پاگرد ایستادند. برایشان آب میوه ریختم و سر حرف را باز کردم. به زبان انگلیسی کلی تملق شان را گفتم و شوخی کردم و خنداندمشان تا فقط حواسشان را از سمت کابین پرت کنم. سه چهار نفرشان که دوربین‌های بزرگ فیلمبرداری داشتند وارد هواپیما شدند. توی هر راهرو هواپیما دو تا دوربین مستقر کردند. بعد هم یکی یکی لنز دوربین را روی صورت مسافر‌ها زوم می‌کردند. رفتارشان عادی نبود. به نظرم داشتند چهره‌ی مسافران پرواز را اسکن می‌کردند و با چهره‌ای که از حاج قاسم داشتند تطبیق می‌دادند. این کار‌ها یک ربع، بیست دقیقه‌ای طول کشید و خواست خدا بود که فکرشان به کابین خلبان نرسید. آمریکایی‌ها دست از پا درازتر رفتند و عراقی‌ها ماندند. تا اینکه گفتند: زود در “کارگو” را باز کن تا بار رو چک کنیم. نفسم بند آمد. خیالم از حاج قاسم تا حدودی راحت شده بود، اما با این بار ممنوعه چه کار باید می‌کردم؟! این را که دیگر نمی‌شد قایم یا استتارکرد. مانده بودم چطور رحیمی را بفرستم کارگو را باز کند؟ این جزو وظایف مهندس فنی پرواز بود، اما رحیمی که لباس شخصی تنش بود هم مثل بید می‌لرزید، منم بلد نبودم. دیدم چاره‌ای برایم نمانده، خودم همراهشان رفتم. از پله‌ها بالا رفتم و از روی دستورالعملی که روی در کارگو نوشته بود در را با زحمت و دلهره باز کردم. یکی شان با من آمد یک جعبه را نشان داد و گفت: این جعبه رو باز کن… سعی کردم اصلا نگاش نکنم. قلبم خیلی واضح توی شقیقه هایم می‌زد. حس می‌کردم رنگ به رویم نمانده. دست بردم به سمت جیب شلوارم، کیف پولم را بیرون کشیدم و درش را باز کردم و دلار‌های داخلش را مقابل چشمش گرفتم. لبخند محوی روی لبش آمد و چشمکی حواله ام کرد. نمی‌دانم چند تا اسکناس بود همه را کف دستش گذاشتم، او هم چند عکس گرفت و گفت بریم… روی باند فرودگاه دمشق که نشستیم، هوا گرگ و میش بود. حاجی رو به من گفت: امیر پیاده شو. پیاده شدم و همراهش سوار ماشینی که دنبالش آمده بود شدیم. رفتیم مقرشان توی فرودگاه. وقت نماز بود. نمازمان را که خواندیم گفت: کاری که بامن کردی کی یادت داده؟ گفتم: حاج آقا من ۶۰ ماه توی جنگ بوده ام این جورکار‌ها رو خودم از برم… قد من کمی از حاجی بلندتر بود، گفت: سرت رو بیار پایین. پیشانی ام را بوسید و گفت: اگرمن رئیس جمهور بودم مدل افتخار گردنت می‌انداختم. گفتم: حاج آقا اگه با اون لباس میگرفتنتون قبل از اینکه بیان سراغ شما، اول حساب من رو می‌رسیدند، اما من آرزو کردم پیشمرگ شما باشم… تبسم مهربانی کرد و اشک از گوشه‌ی گونه هاش پایین افتاد. @gharar_a
🗓 سه‌شنبه ٣ تیر ماه ١٣٩٩ ... 🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️ سوز سرما، دانه‌های ریز برف را با خودش این‌طرف و آن‌طرف می‌برد. ▫️ روی سنگ‌فرش‌های صحن، لایۀ نازک یخ نشسته بود. ▫️ خواستیم برویم حرم. ▫️ گفتند: «حرم را بسته‌اند و فقط صحن باز است.» ▫️ آقا که شنید، گفت: «حرم را بسته‌اند؛ درِ عبادت را که نبسته‌اند!» ▫️ همان‌جا در ایوان صحن، توی سرما نشست. ▫️ دعا و نمازش در حرم دو ساعت طول می‌کشید. ▫️ همان دو ساعت را توی سرما نشست. 📚 به شیوه باران، ص٣٨ 🌐 جهت تهیه و دانلود نسخه الکترونیکی کتاب و دیگر کتاب‌های مرکز در به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🛒 https://taaghche.com/filter?filter-publisher=871 🔻مناسبت‌ها: 🔹 ولادت حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها؛ ١٧٣ق. و روز دختران 🔹 آغاز هفته حج ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
‍ * 🔻اين جريان از حضرت معصومه عليهاالسلام مشهور است؛ ولي ما خودمان در حرم درس آیت الله مرعشي رضوان اللّه تعالي عليه مي رفتيم. از شدت علاقه به حضرت معصومه منبرشان را جوري گذاشته بودند که روبه روي ضريح بود. ده دقيقه يک ربع قبل از درس، مطالب شيريني مي گفتند. 🔸يك بار اين قضيه را گفتند که البته مختلف نوشته شده؛ ولي من از خودشان شنيدم و سعي بر حفظ هم داشتم. يادم هست كه فرمودند: ▪️پدر من آسيد محمود، فاضل بود و مدتي سعي و اهتمام کرد برای اينكه راجع به حضرت فاطمه عليهاالسلام دو مسأله را روشن كند؛ يكي اينكه زمان شهادت فاطمه زهرا عليهاالسلام كي است؟ آيا هفتاد و پنجم است يا نود و پنجم بعد از شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله؟ و يكي اينكه قبر حضرت زهرا عليهاالسلام كجاست؟ 🔹مدتي شروع مي كند در كتاب ها گشتن؛ ولی دستش به جايي بند نمي شود. حتي مي فرستد كتاب هايي را خيلي با سختي از مصر برايش بياورند. ايشان، كتاب هاي تاريخي را دنبال كرده بود كه اين دو ابهام را از تاريخ بردارد. خيلي تحقيق مي كند؛ ولی دستش به جايي نمي رسد و دلش آرام نمي گيرد. 🔸مدتي، ديگر كتاب ها و تحقيقات را ميگذارد كنار و از باب توسل وارد مي شود. این سید، گريه و زاري و توسل می‌ کند كه من مي خواهم اين دو مسأله برايم روشن شود. ▫️من این جوری يادم است که می گفتند: شش ماه، توسلش شبانه روز طول مي كشد، تا اينكه يک شب امام صادق عليهالسلام را در خواب مي بيند. حضرت صادق عليهالسلام به او مي فرمايند: «آسيد محمود! بيهوده خود را به زحمت مينداز. بگذار مردم بپرسند كه چرا بايد قبر بلال حبشی مشخص باشد؛ ولي قبر دختر پيغمبر مشخص نباشد؟ خداوند، جاه و جلال و جبروت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به فاطمه معصومه عليهاالسلام داده است. هر چه ميخواهی از او بخواه» ▪️يادم هست آقاي مرعشي مي فرمودند: «اين كلمه جبروت در غير خداوند متعال گفته نشده؛ ولي در خواب، امام صادق عليهالسلام به پدر من، گفتند: جاه و جلال و جبروت...». 🔹آقاي مرعشي مي گفتند: «پدر من ديگر بعد از آن، اهتمامش به زيارت حضرت معصومه عليهاالسلام خيلي بيشتر شده بود». مقام حضرت زهرا عليهاالسلام در دنيا و چنین بهره برداري از حرم ایشان امكان پذير است. ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
طلبه یعنی.... 📕 پایان تقریرات دروس الصلوة مرحوم میرزای شیرازی 🌀 احوال مُقرّر درس میرزا، جای تأمل داره! حالم به شدت مضطرب است. ذهنم درگیر است گرفتاری های زیادی دارم و غمها بر سرم آوار شده و به شدت تنگدستم و طلبکاران هر روز به‌من‌مراجعه می‌کنند. درد شدید مفاصل دارم و زانوهایم ورم‌کرده و شش ماه است خانه‌نشین و زمین‌گیر شدم و نمیتوانم به دکتر مراجعه کنم.... غرض از بیان این احوالات این است که اگر در تقریر دروسم نقصی هست به خاطر این احوالات است لطفا شما خودتان به دیده انصاف اصلاح کنید ما کجاییم در این بحر تفکر تو کجا...
🌸اولویت با دختر است! در شرع یک اولویت‌‌هایی برای بعضی از رفتارها قائل شده‌اند که آن هم نظام خاصّی دارد. مثلاً گفته شده: وقتی هدیه‌‌ای برای فرزندانتان می‌‌خرید، اول به دختر بدهید. دختر لطیف‌‌تر و عاطفی‌‌تر است و بیشتر احتیاج به رعایت و عطوفت پدر و مادر دارد. ۸۸/۸/۶
سلام علیکم در رابطه با مناظره آقای رفیعی با سید حسن آقا میری چندتا سوال داشتم باتوجه به اصل بحث این دوبزرگوار وتاکید آقای آقامیری برعدم خلود کفار و.. میشه توضیح بفرمایید آیا باتوجه به مسئله ابدیت ومعنای اختلافی خلود واقعا زمینه رشد وکمال در آخرت برای بدکاران بسته میشه وصرفا عذاب اللهی که ماحصل اعمال خودشان هست تاأبد دامنگیرشان است آیا بابسته شدن حیات دنیوی ظرف وجودی مابرای رشد وکمال به اتمام میرسه یاصرفا این دنیا یکی از چند عوالمی ست که انسان مسیر رشد وکمال خویش را میپیماید!؟ صراحت آیات کریمه قران در نفی سخنان جناب آقامیری چگونه توجیه بردار است مع الوصف اینکه خودشان قائل به عدم برداشت تفسیر هرچند بصراحت آیات تصریح شده به عذاب دارند ومعتقدند اهل بیت که مفسر آیات هستند ویکی از جنبه های تفسیر شان درقالب دعا ومناجات است این تصریح درعذاب را رد وصرفا عذاب اللهی راوسیله تأدیب میدانند
پله پله تا اجتهاد جامع
سلام علیکم در رابطه با مناظره آقای رفیعی با سید حسن آقا میری چندتا سوال داشتم باتوجه به اصل بحث ای
جواب: سلام علیکم بحث های مطرح شده در مناظره، بحثی بسیار تخصصی و سنگین بود و نظردادن در آن، حتی به صورت اجمالی، نیازمند تحقیقات علمی منظومه وار در آیات، روایات، مباحث کلام، فلسفی و عرفانی است. و نمی توان در یک یا چند جلسه درباره آن جواب داد.
پله پله تا اجتهاد جامع
جواب: سلام علیکم بحث های مطرح شده در مناظره، بحثی بسیار تخصصی و سنگین بود و نظردادن در آن، حتی به
در مناظره حضرت جواد علیه السلام با عالم درباری عباسی در یک مسأله فقهی در موضوع حج، امام با تقسیم بندی های زیاد و تحلیل سوال، یک سوال آن عالم را تبدیل به دهها سوال و مسأله کردند و فرمودند مراد شما از سوالتان کدامیک از این موارد است. آن عالم دچار حیرت و سرگردانی و سردرگمی شد. بعد امام یک سوال را انتخاب کردند و از طرف خواستند جواب بدهد. با ظهور عجز طرف مقابل، امام با مبانی محکم علمی جواب را بیان فرمودن. به نظرم بهتره در موضوعات کاملا تخصصی، مثل مناظره استاد رفیعی و آقامیری، از همین سبک استفاده شود تا همه بفهمند که موضوع واقعا تخصصی است و نمیشه در یک یاچند جلسه نظر نهایی را گفت. بعد به صورت خلاصه و اجمالی با بیانات تمثیلی و تشبیهی و استدلال متوسط یک یا چند جهت بحث را تبیین نمود تا عموم هم بهره مند شوند.
پله پله تا اجتهاد جامع
در مناظره حضرت جواد علیه السلام با عالم درباری عباسی در یک مسأله فقهی در موضوع حج، امام با تقسیم بند
مثلا در همان مناظره، درباره خلود باید تحلیل کرد و از آن مسايل ریزتری درآورد 1-تبیین مفهومی کلمه خلود و الفاظ مشابه و مترادف آن و بیان وجه شباهت و وجه تفاوت آنها(مثلا خلود، ابد، مادام، بقاء، خلود ابدی،ثبات،..) ۲-مراتب هستی(عوالم ماقبل دنیا مثل عالم ذر و..-عالم دنیا-رجعت-برزخ-قیامت با همه مراحل و مواقفش-بهشت و جهنم رجعتی، برزخی، قیامتی) سوال: خلود در هریک از این عوالم چه شباهت و فرقی باهم دارد مثلا قرآن کریم می فرماید(اخلد الی الارض و اتبع هواه پس خلود در دنیا و ارض هم داریم) ۳-تقسیم انسان ها به مؤمن و کافر و تقسیم کافر به معاند و غیر معاند، جاهل قاصر و مقصر، مستضعف فکری و تقسیم مؤمن به شیعه و غیرآن، مسلمان و غیرآن، مؤمن با ایمان و عمل صالح، مؤمن با ایمان و بدون عمل صالح. تقسیم گنهکار به صیغره و کبیره... توبه گار و غیر آن... سؤال: خلود و عذاب درباره هر کدام از این اقسام و در هر یک از عوالم چگونه است. کدام گروه امکان رشد و شفاعت در کدام یک از عوالم را دارند؟ ۴-شفاعت چیست، تأثیر ایمان و عمل صالح در سعادت و شقاوت انسان چقدر است(اگر امکان ایمان و عمل صالح و به تبع آن امکان رشد در عوالم بعد از دنیا هست پس چرا انسان ها درخواست میکنن که به دنیا برگردند تا عمل صالح انجام دهند. اگر امکان رشد نیست پس شفاعت چگونه مؤثر است چرا انسان ها از اول درخواست شفاعت نمیکنند بلکه درخواست برگشت به دنیا را دارند.... ۵-معنای خلود در منظومه کامل آیات و روایات چیست(یعنی فارغ از معنای لغوی و عرفی خلود، در منظومه قرآن و روایات خلود یعنی چه. یعنی با یک آیه و یک روایت درباره خلود نمی توان معنای آنرا از منظر اسلام فهمید بله باید به دنبال منظومه سازی رفت یعنی همانطور که مرحوم کلینی در اصول کافی برای یافتن معنای عقل و جهل در اسلام، سعی کرده با تشکیل یک منظومه از آیات و روایات بسیار فراوان(تقریبا تمام روایات مربوط به آن موضوع را جمع آوری و دسته بندی کرده) به معنای این دو کلمه دست یافته، ما هم باید درباره اکثر واژه ها(مثل شرک،ایمان،عمل صالح،خلود،برزخ،قیامت،شفاعت،عذاب،ولایت،محبت،کفر،....) در ارتباط با دین، همین روش را پیش بگیریم. لذا برای فهم دقیق یک کلمه، گاهی نیاز به دهها منظومه داریم(مثلا درباره خلود و عذاب، باید چندین منظومه درباره انسان، اختیار، دنیا، برزخ، قیامت، بهشت، جهنم، شفاعت، کفر، شرک، ایمان، عمل صالح، روح، ملایکه، شیطان، گناه،....تشکیل داد تا معنای دقیق آن فهمیده شود. از همین جا می توان فهمید که چقدر دین شناسی سخت است و به تعبیر زیبای آیت الله محمد شجاعی، همانطور که حقیقت صراط مستقیم از مو باریکتر و از لبه شمشیر تیزتر است فهم علمی و معرفتی این صراط که همان دین شناسی است هم از مو باریکتر و از لبه شمشیر تیزتر است و سر سوزنی اشتباه در فهم درست مباحث دینی باعث تفسیرهای غلط و شرک آمیز و.. می شود. روایت(اذا اراد الله بعبٍد خیراً فقّهه فی الدین، الکمال کل الکمال التفقه فی الدین..) لذا نمی توان با تمسک به یک فراز از دعای ابوحمزه ثمالی گفت روش خدا و اهلبیت علیهم السلام در عذاب، تربیتی است باید منظومه سازی کرد بعد نظر داد.
پله پله تا اجتهاد جامع
مثلا در همان مناظره، درباره خلود باید تحلیل کرد و از آن مسايل ریزتری درآورد 1-تبیین مفهومی کلمه خلود
سوال: ارتباط انسان در عوالم گوناگون هستی با اسمای الهی چگونه است. مثلا اگر بنا باشد اسم مالک الهی بر انسان حاکم شود مالکیت مطلقه الهی اقتضا میکند هر نوع تصرفی در مملوک و عبدش داشته باشد ولو عذاب ابدی. اما اگر اسم رحمت رحمانی الهی بر بندگانش حاکم باشد به اقتضای (رحمتی وسعت کل شیء، سبقت رحمته غضبه و..) و به اقتضای ارحم الراحمین بودن الهی می باید همه بندگان خوب و بدش وارد بهشت عمومی شوند و هیچ عذابی نباشد. اما اگر رحمت رحیمیه الهی حاکم شود (بالمؤمنین رؤوف رحیم، فسأکتبها للذین یتقون، هدی للمتقین) فقط مؤمنین با تقوا و عمل صالح را شامل می شود. سؤال: در بین اسمای الهی، حکومت با کدام اسم است، آیا ترتیبی بین اسماء وجود دارد. کدام اسم بر دیگری حکومت و غلبه دارد. جواب این سؤالات و دهها سؤال دیگر در مسأله خلود اثر دارد(در دعای کمیل میفرماید اگر فقط رحمت الهی ظهور میکرد جهنم سرد و خاموش می شد ولی اسمای الهی مقدس و منزه و بی عیب اند و تعطیل بردار نیستند لذا باید اسمای جلالی و غضبی الهی مثل منتقم، مضل، ذوالجلال، اشدالمعاقبین، غضوب و.. ظهور کند و همین اقتضا میکند عده ای که اهل عناد و... هستند در جهنم خلود داشته باشند(ان تخلد فیها المعاندین) البته در قرآن می فرماید در قیامت، خداوند با دو اسم مالک و قهار ظهور میکند و همه حتی بهشتیان مقهور این اسم می شوند حال چه اتفاقی می افتد معلوم نیست(مالک یوم الدین و ما ادراک ما یوم الدین یوم لاتملک نفس لنفس شیئا و الامر یومئذ لله .. لمن الملک الیوم لله الواحد القهار. خلاصه کلام: ما هیچ نمیدانیم مگر اندکی ناچیز و قلیل (یسألونک عن الروح قل الروح من امر ربی و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا.) قلم به اینجا رسید سر بشکست. دام برچین عرصه سیمرغ نه جولانگه توست. والحمدلله اولا و آخرا و ظاهرا و باطنا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 طلابی که هم می‌جنگیدند و هم درس می‌خواندند! ✍ تخریب‌چی 🚨تخریب‌چی، کانال اخبار خاص 🆔 @takhribchi110 🆔 @takhribchi110
🗓سالروز درگذشت حکیم متأله 🏳آیت الله میرزا احمدآشتیانی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی 💠رهبرانقلاب ‼️نباید حوزه قم از مرکزیت فلسفه اسلامی بیفتد والا خسارت است! ۸۲/۱۰/۲۹ ‼️حوزه تهران در علوم عقلی شخصیتهای بزرگی داشت، مثلاً آمیرزا مهدی آشتیانی، آمیرزا احمد آشتیانی، مرحوم شاه‌آبادی. مرحوم آمیرزا مهدی خیلی معروف است لکن میرزا احمد آشتیانی به عنوان یک حکیم، معروف نیست؛ در حالیکه ایشان فلسفه‌دان بزرگ و واقعاً حکیم بوده است! ۹۷/۲/۳ ‼️حوزه مشهد هم یک روزی در کشور ما کانون حکمت بوده است. یعنی حکمای بزرگی مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا شیخ اسدالله یزدی اینها همه در مشهد بودند، یا مرحوم حاج فاضل سبزواری الاصلِ سَرخَروی در مشهد در عین حال که ملّا و مدرّس فقه و اصول بود، لیکن اهل حکمت بود. بنابراین مشهد مرکزِ اینجوری بوده. خب، دقت نکردند، توجه نکردند، یکباره از بین رفت؛ مشهد تبدیل شد به یک مرکز ضد حکمت اگر شما هم توجه نکنید، حوزه قم اینجوری میشود! ۹۱/۱۱/۲۳ @Jahade_tabeini
🗓سالروز قمری درگذشت 🏳سیدالعارفین و الکُمَّلین 🏳صاحب تشرفات متعدد 🏳مجتهدمجاهد، فقیه بصیر 🏳علامه‌سیدعلی‌بن‌طاووس/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️علی‌بن‌طاووس، از علمای بزرگ شیعه در قرن ۶هجری است؛ خانواده او همه اهل علم و دینند. همه آنها یا خیلی از آنها خوبند؛ بخصوص این دو برادر علی بن طاووس و احمد بن طاووس، این دو برادر از علمای بزرگ، مؤلّفین بزرگ و ثُقات بزرگند. کتاب معروف «لهوف» از سیّد علی بن طاووس است. در تعبیرات منبریهای ما عین عبارات این کتاب مثل روایت خوانده میشود، از بس متقن و مهم است! ۷۴/۳/۱۹ ‼️مقتل لهوف، مقتل بسیار معتبری است چراکه مولفش سید بن طاووس فقیه است، عارف است، بزرگ است، صدوق است، موثّق است، مورد احترام همه است، استاد فقهای بسیار بزرگی است؛ خودش ادیب و شاعر و شخصیت خیلی برجسته‌ای است. ایشان اوّلین مقتل بسیار معتبر و موجز را نوشت. البته قبل از ایشان مقاتل زیادی است اما وقتی «لهوف» آمد، تقریباً همه آن مقاتل، تحت‌الشعاع قرار گرفت. این مقتلِ بسیار خوبی است؛ چون عبارات، خیلی خوب و دقیق و خلاصه انتخاب شده است! ۷۷/۲/۱۸ @Jahade_tabeini
🗓سالروز قمری درگذشت 🏳سیدالعارفین و الکُمَّلین 🏳صاحب تشرفات متعدد 🏳مجتهدمجاهد، فقیه بصیر 🏳مولف ۵۲کتاب مهم شیعه 🏳مثل لهوف، مهج‌الدعوات 🏳علامه‌سیدعلی‌بن‌طاووس/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️حکومت اسلامی مراتب دارد. یکوقت حاکم در حدّ معصوم یا دون معصوم است. یکوقت هم نوبت به روسیاهانی امثال بنده میرسد. به هر حال، نظام کلّی، همان است. کوچک و بزرگ دارند اما برای تشکیل نظام تلاش میکردند. بنده در حالات بعضی از علمای بزرگ دیده‌ام که آرزوی تشکیل حکومت درآنهابود ازجمله مرحوم سیدرضی و همچنین سید بن طاووس که من در کتاب «کشف المحجة، لثمرة المهجة» که از کتابهای نفیس اوست و برای پسرش نوشته دیدم که میگوید: «من از اخبار اهلبیت فهمیده‌ام که کسی از خاندان بنی‌هاشم در دوران غیبتْ به قدرت میرسد و تشکیل حکومت میدهد. من امیدوار بودم آن کس من باشم.» گویا آن بزرگوار، شرایطش را در خود جمع میدیده که طبعاً در کسی مثل ابن طاووس هم لابد جمع بوده است! ۷۲/۵/۵ @Jahade_tabeini
🗓سالروز قمری درگذشت 🏳سیدالعارفین و الکُمَّلین 🏳صاحب تشرفات متعدد 🏳مجتهدمجاهد، فقیه بصیر 🏳علامه‌سیدعلی‌بن‌طاووس/٣ 💠رهبرانقلاب ‼️شایدازعلمای گذشته شیعه یکی دو نفر را بتوان پیدا کرد که در ذهنشان بوده است که شاید بشود حاکمیت مکتب اهل بیت در عالم خارج تحقق پیدا کند. یکی از آنها سیدرضی و دیگری سیدبن‌طاووس است که حکومت اسلامی بر مبنای تشیع فرض میکند و اینطور به ذهنشان میرسد که ایشان به این حاکمیت، در زمان خودش، اولی و احق از دیگران است اما بقیه، اصلاً به ذهنشان هم نمیآمد. امام، این رؤیای بی‌تعبیر را، محقق کرد. یعنی آنها نوشتند تا افراد در زندگی فردیشان مسلمان شوند اما امام کاری کرد تا انسانها در همه ابعاد در محیط اسلامی زندگی کنند، ببینید فرقش چقدر است، آنها استنباط کردند تا یک فرد بتواند خود را مسلمان نگه دارد اما امام استنباط کرد تا یک جامعه بتواند با نظام اسلامی زندگی کند. آنها همت گماشتند که همین اقلیت شیعه را حفظ کنند اما امام همت گماشت که پیام اسلام را به آفاق عالم بگستراند؛ هرچه بعد از این هم بشود، از برکات حرکت امام بزرگوار است! ۷۱/۷/۱۵ 📸مزارسید، حله عراق @Jahade_tabeini
رشد عقل با تجارت( بورس تجارتي جديد و مدرن) 🔻آیت الله حائری شیرازی ره: 🔸یک نفر تجارت را رها کرده بود. حضرت احوالش را پرسیدند. 🔹گفتند: ایشان عاقبت به خیر شده! 🔸فرمودند: چه جوری عاقبت به خیر شده؟ 🔹گفتند: که طلب‌هایش را وصول کرده، بدهی‌هایش را پرداخته، تسویه حساب با همه کرده، الآن دیگر رو به عبادت کرده است. 🔸حضرت فرمودند: «بئس ما صنع»: بسیار کار بدی کرده! سپس فرمودند: «الیَّ به». (بیاوریدش پیش من). 🔹 او را آوردند. 🔸حضرت فرمودند: چه کار کردی؟ 🔹 گفت: خدا عاقبتمان را به خیر کرده، حالا دیگر استخوان سبک می‌کنیم، دیگر از کسی طلب نداریم، به کسی بدهی نداریم و حالا فارغ البال به عبادت مشغولیم. 🔸حضرت فرمودند: بد کاری کردی. 🔹 گفت: چرا؟ 🔸 فرمودند: نمی‌دانستی که «أنّ عقل الرجل بالتجاره»؟ (عقل انسان با تجارت رشد می‌کند) و ارزش عبادت انسان به مقدار عقل اوست؟ پ ن: در کنار هر کاری که دارید، تجارت را فراموش نکنید، که هم به خود و خانواده گشایش دهید و هم دست دیگران را بگیرید...
💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعده 🔻«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. فرمود: ‌‌‌ 1⃣ غسل کنید؛ 2⃣ و وضو بگیرید؛ 3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»،‌ سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛ 4⃣ سپس (پس‌از اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید 5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ 6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». ‌‌‌ 🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد... ‌‌‌🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می‌نمایند. با ایمان از دنیا می‌روى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی می‌شوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهد که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید». ‌‌‌🔸 اين روايت در كتاب اقبال‌الاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيح‌الجنان به آن اشاره شده است. 🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه): 🎥 https://eitaa.com/nasery_ir/3783 ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
🗓سالروز قیام ملت عراق علیه انگلیس 🏳بارهبری و فتوای میرزای‌‌شیرازی‌دوم 🏳مرجع‌مجاهدآیةالله‌محمدتقی‌شیرازی 💠امام خمینی ‼️دشمنهای اسلام تزریق کرده‌اند که «آخوند مرتجع» تا شما را از آخوند جدا کنند. این قلمهایی که آخوند را مرتجع میداند و مینویسد، یا ادراک ندارد و مطالعه ندارد و یا غرض دارد و قلم او اجیر است؛ این عراق را یک آخوند نجات داد، میرزا محمدتقی شیرازی سلام الله علیه با یک فتوا عراق را از حلقوم انگلستان بیرون کشید! ۵۸/۳/۲۶ ‼️اگر تاریخ این صد سالۀ اخیر مطالعه کنیم خواهیم دید که برای چه است که گروه‌هایی از خارج و داخل توطئه میکنند و به ضد روحانیت مینویسند و صحبت میکنند، وقتیکه انگلیس‌ها به عراق تجاوز کردند و عراق را در معرض استعمار قرار داده بودند، یک پیرمرد به مردم حکم دفاع داد و قیام کردند مردم و ملت عراق را نجات دادند. این یک قدرتی بود از یک پیرمرد، و آن میرزای شیرازی دوم، مرحوم آقا میرزا محمدتقی رضوان الله علیه بود! ۵۹/۸/۲۶ 💠رهبرانقلاب ‼️فتوای میرزای شیرازی دوم در مقابله با انگلیسیها، و فتوای تحریم انتخابات قلابی انگلیسیها در عراق، نمونه حضور علما در سیاست است! ۷۰/۱۲/۱۴ @Jahade_tabeini