seh daghigheh ta ghiamat eide ghadir.pdf
2.15M
📚دانلود رایگان ویرایش جدید کتاب «سه دقیقه در قیامت»
*گوشه هایی از خاطرات و مشاهدات برزخی جانباز مدافع حرم درباره محاسبات اعمال انسان در عوالم بعد از مرگ
🆔 @ejtehadjame
TarhKoli_Ketabcheh.pdf
2.05M
🔸خلاصه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» | پایههای فکری نظام اسلامی
📝 حضرت آیتالله خامنهای در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۳ در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد جلساتی با عنوان «طرح کلی اندیشهی اسلامی در قرآن» داشتهاند. ایشان با اشاره به اهمیت این مباحث گفتهاند: «این جلسات، پایههای فکری برای ایجاد یک نظام اسلامی است.» ۱۳۸۱/۰۴/۰۴
پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR خلاصه جلسات «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» که حضرت آیتالله خامنهای از آن تحت عنوان «پایههای فکری نظام اسلامی» یاد کردهاند را در قالب یک کتابچه تولید کرده است. ساختار این محصول در هر جلسه شامل مواردی چون: «مقدمهی توضیحی»، «نشانی و ترجمهی آیات»، «واژگان کلیدی»، «نکات کلیدی» و «بُرشی کوتاه از متن» است.
➕ این محصول با «دستهبندی و خلاصهسازی» محتوای کتاب میتواند خوانندگان را در «مطالعهی سریع» و «فهمِ نکات اصلی و رئوس مباحث حضرت آیتالله خامنهای» یاری دهد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰صبر امامحسین علیهالسلام در مقابل خیرخواهیهای ناشیانه
💠رهبر انقلاب: ماها نمیفهمیم صبر یعنى چه. صبر در جاى صبر معلوم میشود که معنایش چىست.
🔹از اوّلى که امام حسین از مکّه قصد حرکت کرد و بعضى فهمیدند، این موانع گوناگون اخلاقى در مقابل امام حسین شروع شد، تا شب عاشورا. صبر کردن در مقابل این حوادث [خیلی دشوار است.]
🔹صبر کردن در مقابل این خیرخواهىهاى ناشیانه کار خیلى عظیمی است، کار خیلى بزرگى است، خیلى قدرت میخواهد؛ صبر کرد. همهى صبر، در مقابل فشارها و مصائب جسمانى نیست؛ این فشارهایى که به عنوان مصلحتطلبى، مصلحتجویى، [که بگویند] «آقا بر خلاف مصلحت دارید کار میکنید» وارد مىآید، صبر کردن در مقابل اینها و راه بیّن و روشن و رُشد را رها نکردن، آن صبر عظیم و صبر جمیلى است که امام حسین (علیه السّلام) انجام داد.
۱۳۸۰/۱۲/۲۱
🔗 مشاهده فیلم کامل:
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=46264
💻 @khamenei_maaref
فهم ملازمه تدبیر و تدبر.mp3
2.44M
موضوع : فهم ملازمه تدبیر و تدبر
🎤استاد حسین صبوحی
#تدبر_در_قرآن
🌐 tadaborquran.com
🆔 @tadabor_channel
آفتاب کامل.pdf
7.9M
🔸 دانلود کتاب آفتاب در مصاف
📗 رهبر انقلاب: «توصیه من به خواهران و دختران عزیزم این است که معلومات و آگاهیهایتان را بیشتر کنید.» ۱۳۷۵/۰۶/۲۸
🔹️ کتاب مذکور در ۷۲۲ صفحه و به گونهای سامان یافته که بتواند مبنای پژوهش محقّقان این حوزه قرار گیرد.
🗓بمناسبت روز تاسوعا،
🏴توسلبهحضرتعباس/۳
🔷معنی مغفول تاسوعاءوعاشوراء؛
‼️اتسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد، اتساع یعنی گسترده شدن، بالا رفتن ظرفیت. التاسوعاء یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد؛ و تاسوعاء یعنی روزی که ظرفیت بالا میرود و در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد. عشر به کسر عین و عشرت، به معنای معاشرت و مصاحبت است. معاشر به ضم میم یعنی مصاحب و عاشر اسم فاعل عشر است که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است. خداوند میفرماید: «وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/۱۹) با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید. عشیر یعنی همدم و رفیق؛ «وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳) چه بد دوستی انتخاب کردهاند و چه بد معاشر و رفیقی است! و عاشورا از ریشه عِشْر به کسی گفته میشود که معاشرت خصلت او باشد. العاشوراء جایی که میل به معاشرت و رفاقت شدت میابد و عاشورا مبالغه است از میل به معاشرت؛ یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام(ع) به شدت بالا میرود. این دو نام از ابداعات امام سجاد (علیهالسلام) است و اگر در بعضی از روایات از پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) از عاشورا گفته شده است، اکثرا جعلیات بنیامیه برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است، اما در مورد تاسوعا تقریباً نداریم که قبلاً از امام سجاد (علیه السلام) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از عاشورا و تاسوعا خیلی عاشقانه است.
برگرفته از کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓بمناسبت روز تاسوعا،
🏴توسلبهحضرتعباس/۱
💠رهبرانقلاب
‼️جوانان عزیز، ببینید نیاز لحظه چیست، هنر این است؛ هزاران نفر در عالم اسلام حسین بن علی را دوست داشتند و یزید را دشمن داشتند اما در فاجعه عاشورا هیچکدامشان حبیب بن مظاهر و زهیر بن قین نشدند، در میان بنی هاشم کسانی عباس و علی اکبر نشدند، چرا؟! چون در لحظه نیاز حضور نداشتند؛ وقتی دین به حضور من در لحظه نیاز احتیاج دارد و من در آن لحظه در میدان نیستم، چه فایده که خود را دیندار بدانم! ۶۴/۶/۱۱
‼️درباره اباألفضل العباس نه فقط درشب تاسوعا، بخدا سوگند جا دارد تمام عمر یک ملت به یاد شهامت و ایثار درس بیاموزد، عباس(ع) در کربلا یک جوان ۳۴ساله اهل عبادت است، قربان این عبادتگر جوان، این عبادت عباس بود که او را چنان ساخت که شهامت و ایثار او را در عاشورا به ظهور رساند! ۵۲/۱۱/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴بمناسبت ایام دهه عزای حسینی
🏴و دهه امربمعروف و نهی ازمنکر
🏴و امر موکد و مکرر امام و رهبری
🏴براحیاءواقامهاین واجباسلامی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️از مصادیق اتم امر به معروف و نهی از منکر مسئله وسیع نگری است و از بزرگترین خدمات امام راحل، این بود که درِ مسائل جهانی را، به روی حوزه های علمیه، باز کرد، ما قم بودیم؛ طلبه جوانی هم بودیم؛ خیلی هم از آن طلبه های عقب ماندهی از لحاظ فکری نبودیم؛ اما قبل از اینکه نهضت امام بزرگوار شروع شود، مسائل کشور، مسائل عمومی جامعه اصلا برای ما مفهوم نداشت. یک روحانی علاقمند شجاع توانای زبردست، وقتی نمیداند مسائل عمده کشور چیست، اگر بخواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، راجع به چی امر به معروف میکند؟ جز اینستکه به حلقه طلا یا به ریش تراشیده فلان مرد یا به گوشه موی زنی که از زیر چادر پیداست، امر به معروف و نهی از منکرش متوقف شود؟ در حالیکه امر به معروف و نهی از منکر را پیشوایان دین ما این جور برای ما معنا نکرده اند، قیام امام حسین ایده برای المنكره امر به معروف و نهی از منکر خروج امام حسین لب برای امر به معروف و نهی از منکرست. مصداق اتم و اکمل امر به معروف، امر به ایجاد یک حکومت اسلامی است. مصداق اتم و اکمل نهی از منکر، نهی از منکر وجود یک جامعه طاغوتی است. چطور یک ملای متدین، متعهد، این منکر را نهی نکند، برود سراغ آن اسلامی است منکرات جزئی که یک میلیونش مفسده ای به قدر مفسده یک روز حکومت طاغوتی ندارد؟ این جز به خاطر این است که درِ مسائل جهانی به روی انسان باز نباشد؟ امام این در را باز کرد طاغوتی است! ۸۶/۱۰/۱۲
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزمهم فتوای شریحقاضی
🏴بر وجوب قتل امام حسین(ع)
🏴بهجرمخروجعلیهخلیفهعادل/۲
💠رهبرانقلاب
‼️آن عالمی که توجیهکنندهی ظلمِ دستگاههای فاسد باشد، از خود آن دستگاهها خطرناکتر است. آن روحانیّتی که مبتنی بر اهداف استکبار عمل کند، زشتترین و پلیدترین ایادی او به حساب میآید؛ چون با ظاهر حق، باطن باطل را ترویج میکند! ۶۸/۴/۴
‼️یک وقت یک حرکت بجا، تاریخ را نجات میدهد و گاهی یک حرکت نابجا که ناشی از ترس و ضعف و دنیاطلبی و حرص به زنده ماندن است، تاریخ را در ورطه گمراهی میغلتاند. اگر شریح به مردم میگفت که هانی زنده است، اما مجروح در زندان افتاده و عبیدالله قصد دارد او را بکشد، با توجه به اینکه عبیدالله هنوز قدرت نگرفته بود، آنها میریختند و هانی را نجات میدادند. با نجات هانی هم قدرت پیدا میکردند، روحیه مییافتند، دارالاماره را محاصره میکردند، عبیدالله را میگرفتند؛ یا میکشتند و یا میفرستادند میرفت. آنگاه کوفه از آنِ امام حسین میشد و دیگر واقعه کربلا اتفاق نمیفتاد و امام حسین به حکومت میرسید. اگر شریح همین یک کار را انجام میداد، تاریخ عوض میشد. ای شریح قاضی! چرا وقتی که دیدی هانی در آن وضعیت است، شهادت حق ندادی؟! ۷۵/۳/۲۰
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
✅ معرفی کتاب #فروغ_شهادت به قلم #آیة_الله_سعادت_پرور ره
✍️ درباره ى حضرت سيّد الشّهدا-ع- و وقايع عاشوراى حسينى، كتاب ها، رساله ها و مقتل هاى فراوانى نوشته شده است كه هر يك، از زاويه اى خاصّ به غوّاصى در درياى ژرف معارف امامت، ولايت و نهضت عظيم حسينى پرداخته اند... و كمتر به #اسرار_معنوى مقتل سيّد الشّهدا- ع - و رموز عرفانى اين حركت عظيم و تاريخ ساز عالم بشرى، توجّه شده است.
✍️ غرض ما از تدوين اين رساله، بررسى پاره اى از#اسرار_مقتل_سيّد_الشّهدا- ع-، به ويژه دقت در كلمات آن حضرت در طول حركت از مكه تا كربلا و پاره اى از زيارت هاى وارده درباره ى ايشان است.
✍️ اميد است مطالب كوتاه و ناقص ما، انگيزه اى براى اهل دقّت و نظر، در تحقيق بيشتر درباره ى #حقايق_معنوى زندگى پيامبران و اولياى الهى، به ويژه حضرت سيّد الشهدا-ع- و نهضت عظيم عاشوراى حسينى باشد تا اين بُعد تابناك، نورانى و تاريخ ساز كربلا نيز، روشنگر راه شيعيان و دوست داران اهل بيت-ع- گردد.
📓برگرفته از مقدمه کتاب #فروغ_شهادت
🗓سالروزاعداممتفکرمجاهدمصری
🏳شهیدغریب، سید قطب ابراهیم
💠رهبرانقلاب
‼️مرحوم سید قطب در یکی از کتبش حرفی دارد که من بیشتر از ۴۰سال قبل که این حرف را دیدم، دائماً در ذهن من هست. او میگوید اگر داعیان اسلام به جای نوشتن این همه کتاب و تبلیغات و سخنرانی، یک کار برای ترویج اسلام بکنند، آن کار از همه این کارها تأثیرش بیشتر است. و آن اینکه در یک جزیرهای دور افتادهای در دنیا، یک حکومت اسلامی تشکیل بدهند؛ اثرش از هزاران کتاب و سخنرانی، در ترویج دین، بیشتر است. ما این را امتحان کردیم. نظام اسلامی وقتی تشکیل شد، فریاد اسلام وقتی از حلقوم امام، آن مرد بزرگ و بینظیر خارج شد؛ کار بجائی رسید که خیلی از عربها از روی علاقه به رادیوهای ایران در آن اوائل انقلاب گوش میکردند و زبان فارسی را میآموختند، سید قطب درست گفت. از هزاران کتاب، اثر این نظامی که بر اساس اسلام به وجود آمده، بیشتر است! ۸۸/۲/۲۳
⚠️توجه؛
📚رهبری ۱جلد ازتفسیر ۶جلدی فی ظلال القرآن سیدقطب را ترجمه کردندکه توسط دفترشان چاپ شده!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروزهتکحرمتعاشورای۸۸
💠رهبرانقلاب:
‼️گناه نابخشودنی فتنهگران عاشورای۸۸ اینبودکه نظام را به لبه پرتگاه سقوط کشاندند! ۹۰/۳/۸
‼️مردم ما با آن کسانی که به روز عاشورا اهانت کردند قهرند. ملّت با آنهایی که روز عاشورا، با قساوت، با لودگی، با بیحیایی آمدند جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر است. با آن کسانی که با اصل انقلاب بدند و میگویند اصل نظام نشانه است، انتخابات بهانه است؛ با آنها آشتی نمیکند! ۹۵/۱۱/۲۷
‼️بعد از اهانتی که در روز عاشورای سال ۸۸ به وسیلهی یک عده تحریک شده نسبت به امام حسین انجام گرفت، دو روز فاصله نشد که مردم در روز ۹ دی توی خیابانها آمدند و موضع صریح خودشان را علنی ابراز کردند. دستهای دشمن و تبلیغات دشمن نه فقط نتوانسته مردم را از احساسات دینی عقب بنشاند، بلکه روزبهروز این احساسات تندتر و این معرفت عمیقتر شده است! ۸۹/۷/۲۷
⚠️توجه؛
🏴عاشورای۸۸ در ۶دیماه واقع شد!
📸مسجدلولاگر، جوان بسیجی
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴روزعاشورا، روز احیای اسلام
🏴درپی شهادت سیدالشهداء/۲
💠امام خمینی
‼️اگر ما اسلام را برخلاف آنطوریکه هست، عرضه کنیم، این شکست اسلام است، نه یک معصیت، قضیۀ معصیت نیست، این آنی است که انبیا و اولیا سرش کشته شدند، اگر کسی یکی از انبیا را بکشد، یا اینکه علیه اسلام کاری بکند، این گناهش بالاتر از او هست. انبیا برای اسلام کشته شدند؛ خلاف علیه اسلام از نبی کشی بالاتر است، از سیدالشهدا کشتن هم بالاتر است، سیدالشهدا برای اسلام خودش را به کشتن داد. همان اسلامی که حالا دست ما افتاده، و معالأسف بعضی از ما با اسلام بازی میکنند، باید اصلاح کنید، مسئولیت زیاد است آقا! خیال نکنید که مسئول نیستیم، من عمّامهای مسئولم، شمای غیر عمّامهای هم همه مسئولاند، همه مسئول هستیم. همه باید مراقب این باشیم که این مکتب محفوظ باشد! ۵۸/۴/۱۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
از امام سیدالساجدین روایت است که فرمود: پدرم هنگام شهادتش در روز عاشورا در حالی که خون از تمامی بدن مطهرش در فوران بود، مرا به سینهاش فشرد و فرمود: پسر عزیزم! دعایی را حفظ کن که همانا مادرم فاطمه دعایی را به من آموخت و مادرم از پیامبر آموخت و جبرئیل امین به رسول خدا این دعا را آموخت که در هنگام حاجت مهم و اندوه و بلایی فرو میآید و هنگام انجام امر بزرگ؛ بگو:
«بِحَقِ یس وَ الْقُرْآنِ الْحَکِیمِ وَ بِحَقِ طه وَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ یَا مَنْ یَقْدِرُ عَلَى حَوَائِجِ السَّائِلِینَ یَا مَنْ یَعْلَمُ مَا فِی الضَّمِیرِ یَا مُنَفِّساً عَنِ الْمَکْرُوبِینَ یَا مُفَرِّجاً عَنِ الْمَغْمُومِینَ یَا رَاحِمَ الشَّیْخِ الْکَبِیرِ یَا رَازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ یَا مَنْ لَا یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذَا وَ کَذَا.» بحار الأنوار ۹۲/۱۹۶
🏳️دوستان عزیز، لطفا جهت گشایش امر حضرت حجت و رفع گرفتاری همه گرفتارها و رفع گرفتاری حقیر دعا کنید/. ممنون
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🏴
🏴
💠رهبرانقلاب
‼️در کتابهای مقتل نقل شده، در روز عاشورا، درآخرین لحظات هم امام حسین لبهای خشک و تشنه اش به هم میخورد و مناجات میكرد و با خدا حرف میزد، وقتی آن حضرت روی زمین افتاده بود و لحظاتی بیش از زندگی آن حضرت باقی نمانده بود، چند نفر هجوم آوردند؛ هر کدام میخواستند زودتر سر مبارک ابی عبدالله را از بدن قطع کنند و جایزه این کار را از اربابانشان بگیرند. شنیدند که حسین بن علی در آن لحظات آخر با خدای متعال حرف میزند پروردگارا! تو بزرگی، مقام کبریای تو بالاست، من بنده کوچک تو هستم؛ تو بر هر کاری که اراده کنی، قادری. خدایا! بر قضای تو، بر تقدیر تو، من صبر میكنم و تحمل میكنم و در راه دین تو مقاومت میكنم؛ ببینید چه حال معنوی و چه لحظه باشكوهی است آن لحظه ای که انسان با خدای متعال در چنین وضعی حرف میزند. این ندای قلب امام حسین است که در آن لحظات آخر بر زبانش جاری میشود؛ و این درسی است برای ما. دعا در تمام مراحل زندگی درس حسین بن علی است! ۶۴/۷/۵
#از کانال جهاد تبیینی
🔸جزئیاتی از برنامه آموزشی حوزه در سال تحصیلی جدید
♨️ سال تحصیلی حوزههای علمیه از ۱۶ شهریورماه به صورت رسمی آغاز خواهد شد. با توجه به ماندگاری بیماری کرونا، مرکز مدیریت حوزه علمیه دستورالعمل آموزشی ویژه برای ایامی کرونایی ابلاغ کرده است.
🔹در صورت وضعیت قرمز اولویت با برگزاری دروس به صورت مجازی خواهد بود و در صورت تایید شرایط بهداشتی دروس محدود حضوری یا جلسات رفع اشکال برگزار خواهد شد.
🔹️ در صورتی که وضعیت بهداشتی و بیماری کرونا نارنجی باشد دروس حوزه های علمیه با اولویت تلفیقی(مجازی و حضوری) برگزار خواهد شد.
🔹️ همچنین خوابگاه ها دایر خواهد بود و امتحانات کتبی به صورت مجازی و امتحانات شفاهی به صورت حضوری با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد.
🔹️ در صورتی که از سوی ستاد مبارزه با کرونا وضعیت سفید اعلام شود، دروس و تمامی امتحانات به صورت حضوری با رعایت نکات بهداشتی برگزار خواهد شد. همچنین خوابگاه ها نیز دایر خواهد بود.
🔹️ از دیگر اقدامات برای سال تحصیلی جدید انتخاب استاد توسط طلاب سطوح عالی است که از 4 شهریور ماه آغاز گردیده است و طلاب با مراجعه به سامانه نجاح می توانند اساتید خود را برای سال تحصیلی جدید انتخاب نمایند.
🌐 rasanews.ir/002mEd
🆔 @rasanewsagency
🏴سالروزشهادت سیدالساجدین/۱
💠رهبرانقلاب
‼️ای کاش همه خلفای بنیامیه و بنیعباس مانند معاویه سعی بر تخریب اسلام میکردند اما آنها کار خطرناکتری کردند و آن تحریف اسلام بود و اینکار آنچنان قرنها موفق بوده که اگر نگاهی نو از اسلام و قرآن و اهلبیت تعریف شود گویی به آنان توهین شده مثلا امام سجاد را یک امام بیمار و بیاراده صعیف معرفی کردن و هیچ لقب احساس برانگیز و شور برانگیزی غیر بیمار کربلا برای این مجاهد نیافتند آن هم چه امام با عظمتی، آن امام سجاد که بنیانگذار نهضت مخفی تشیع بعد عاشورا است، امام سجاد متزلزل کننده بنیانهای سلسله اموی است، امام سجاد والد و ضامن همه نهضتهای طول تاریخ تشیع است، امام سجاد اقامه کننده ذکرالله است، اما شیعه امروزش او را بیمار کربلا میخواند، دیگر نباید این عنوان غلط را بر این امام با عظمت بماند باید عنوان امام عالم، امام مجاهد، امام تشکیلات ساز، امام بنیادساز اینهاست آن عناوین حقیقی امام سجاد! ۵۱/۱۱/۱۹
# از کانال جهاد تبیینی
🏴سالروزشهادت سیدالساجدین/۲
💠رهبرانقلاب
‼️بنده این روایت امام صادق را مکرر گفتم که حضرت میفرماید: بعد از شهادت امام حسین، همه شیعیان مرتد شدند یعنی همه از راه درست امامت برگشتند، مرتد شدن را کافر شدن معنا نكنید. ارتداد یعنی راه انقلاب را نیمه کاره گذاشتن؛ یعنی هنگام ضرورت، به خاطر سختیها و فشارها، راه را رها کردن، به زندگی راحت دل دادن، از سختیها سرپیچیدن؛ این معنای ارتداد است. مردم از راه درستی که امامان راستین اسلام در مقابل آنها گذاشته بودند، برگشتند. یعنی آنهایی که درِ خانه اهلبیت بودند هم بر اثر ترس برگشتند فقط سه نفر ماندند یحیی بن اُم طویل، ابوخالد کابلی، جبیر بن مطعم، که میتوانستند در مقابل خلفا حرفشان را بگویند باقی همگی از مرکز امامت جدا شدند اما با مجاهدت و محوریت امام سجاد تشیع تقویت شد آن وقت مردم ذره ذره، گرد آمدند و تشیع گسترش پیدا کرد، اگر زحمات سی و چندساله امام سجاد نبود ما دیگر امام باقر و صادق هم نداشتیم و دنبالش معارف اسلامی و شیعی هم نداشتیم این حاصل مجاهدت امام سجاد بود و الا باعاشورا همه چیز تمام شده بود! ۷۹/۲/۱۱
# از کانال جهاد تبیینی
🏴سالروز شهادت سیدالساجدین/۳
💠رهبر انقلاب:
‼️«مفهوم صبر در شمار مهمترین واژههای فرهنگ اسلامی است اما متاسفانه بلای تحریف که اغلب واژگان اسلامی را دچار کرده، این واژه را نیز بینصیب نگذاشته و تا حد مسخ مفهوم آن پیش رفته؛ به طریقی که صبر، تحمل ناگواریها معنا شده. لذا این واژه در یک جامعه ستمکِش و بیاراده و اسیر عوامل فقر و فساد و انحطاط، بزرگترین وسیله ستمگران و مفسدان برای عقب ماندگی خواهد شد و شربت تلخ مهلک آنان برای وضع نابسمان جامعه است.
رواج چنین صبری فقط به سود ظالمان است در حالی که معنی و مفهوم واژه صبر در آیات و روایات ضد معنی رایج است بطوری که صبر تبدیل میشود به اهرمی که سنگینترین موانع را باسهولت برطرف میکند و کلید خوشبختیها میشود.
صبر، عمل مجاهدانه است نه تحمل منفعلانه، به این خاطر است که صبر، آخرین توصیه انبیا و اولیا به جانشینان و پیروانشان است؛ ابوحمزه ثمالی که از پیروان خاص و از عناصر اصلی جبهه تشیع راستین است از امام و استاد و رهبر خود یعنی امام باقر روایت میکند که حضرت فرمود پدرم امام سیدالساجدین در هنگام شهادت مرا به سینه خود چسباند و فرمود: ای فرزندم تو را به چیزی وصیت میکنم که پدرم حسین بن علی در هنگام شهادت به من وصیت کرد و پدرش به او وصیت کرد که فرمود "اصبر علی الحق و ان کان مرّا" این کوتاهترین و پرمغزترین جمله درباره صبر است؛ یعنی بر حق صبر کن گرچه تلخ باشد، یعنی در راه حق مردد مشو از موانع واهمه نکن راهت را با مجاهدت ادامه بده گرچه تلخ باشد، این وصیت سلسله امامت است!» / گفتاری در باب صبر ص۱تا۱۶
#از کانال جهاد تبیینی
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)
🔸 امام حسین علیه السلام در شب عاشورا یک جور سخن گفت و در روز عاشورا یک جور دیگر. شب عاشورا، سخن از «نمیخواهم، احتیاج ندارم، بروید، بیعتم را برداشتم» بود.
روز عاشورا میگوید: «بیائید به من کمک کنید، آیا یاور و مددکاری هست؟ هل من ناصر ینصرنی؟»
🔸 شب صحبت میکند تا مبادا خبیثی در بین طیّبها باشد، و روز سخن میگوید تا مبادا طیّبی در بین خبیثها مانده باشد.
🔸 شب غربال میکند تا فقط «صالحان» بمانند و روز غربال میکند تا فقط «اشقیاء» در مقابل او ایستاده باشند.
@ejtehadjame
🔹 مصادیق شعائر حسینی، توقیفی است یا غیر توقیفی؟!
آیا مشخص نمودن مصادیق شعائر دینی در ایام محرم، «توقیفی» است یا «غیر توقیفی»؟ یعنی ما فقط حق داریم همان طور که ائمه (ع) برای ما تعیین نموده اند عزاداری کنیم یا مجازیم برخی از مصادیق را هم خودمان به آن ها اضافه کنیم؟! یک عالم، مجتهد و مرجع دینی باید مبنای خودش را در این باره مشخّص کند؛ یعنی باید برای اثبات توقیفی یا غیر توقیفی بودن این اعمال جدید، دلیل بیاورد. اگر کسی با استدلال اثبات کرد که مصادیق شعائر حسینی (ع) توقیفی است، در این صورت بسیاری از کارهایی که امروزه در ایام محرم انجام می شود - اما اهل بیت (ع) آنها را به جا نیاورده اند - از اساس باطل و مصداق بدعت محسوب می شود!
طبق این مبنا، به این دلیل که مثلاً هیچیک از ائمه (ع) نه قمه زده اند و نه کسی را به قمه زنی و شکافتن سر خود توصیه نموده اند، عمل «قمه زنی» بدعت در دین و مذهب قلمداد شده و حرام می گردد! یعنی هر عملی که نصّ شرعیِ معتبر در اثبات صحّت آن وجود نداشته باشد، خطّ قرمز محسوب شده و عمل به آن جایز نمی باشد.
اما در مقابل، اگر کسی بگوید موارد ذکر شده از سوی اهل بیت (ع) همچون حزن و گریه و زاری صرفاً از باب مثال و بیان برخی از مصادیق بوده، و لذا باب افزودن مصداق های جدید برای آن مفتوح است، در واقع مبنای غیر توقیفی بودن شعائر حسینی را اخذ نموده است.
🔘 ادامه دارد...
📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 معیارهای تشخیص شعائر حسینی (ع)، از بدعت ها و خرافات!
◾️ آیت الله سید کمال حیدری
(بخش دوم)
...
⚫️ ملاکِ تعیین مصادیقِ مسائل شرعی و شعائر حسینی چیست؟!
🔹 در پاسخ به این نگرش (غیر توقیفی بودن مصادیق شعائر حسینی) و بر فرض صحّت آن – چنانچه کسی بدان قائل باشد - لازم است یک مطلب بسیار مهم علمی و فقهی را مطرح کنیم و آن اینکه:
🔅 تعیین مصادیق برای مسائل و عبادات شرعی بر دو قسم است:
➖ یک قسم آن از سنخ «قضایای شخصیّه» است که به خود انسان «به عنوان یک فرد» مربوط می شود؛ به عنوان مثال، در مسألۀ وجوب نفقه برای اهل و عیال، شارع مصادیق آن را معیّن ننموده بلکه آن را به عرف مردم ارجاع داده است؛ یعنی مصادیق آن را به عهدۀ خود انسان گذاشته تا از میان آنچه که در عرف جامعه معمول است، مواردی را که خودش صلاح می داند انتخاب و إعمال کند.
➖ اما قسم دیگرِ آن که صبغۀ عام و فراگیر دارد، مربوط می شود به «قضایای دینی، مذهبی و اجتماعی»، و نه «مسائل شخصی و فردی»! با توجه به دو نوع مصادیق مذکور، سؤال این است که شعائر حسینی، یک «قضیۀ شخصی» می باشد یا امری است که به کلّ مکتب اهل بیت (ع) ارتباط می یابد؟! پاسخ آن روشن است؛ چرا که در فرهنگ تشیّع، امام حسین (ع) نماد مکتب اهل بیت (ع) بوده و امور مربوط به ایشان به همۀ مسلمانان تعلّق می یابد، نه اینکه به فرد یا جریانی معیّن اختصاص داشته باشد!
👈 اکنون که مشخّص شد مسائل مربوط به امام حسین (ع) یک امر عامّ دینی و مذهبی است، باید افزود تعیین مصادیق احیاء و بزرگداشت ایام محرّم به عنوان شعائر حسینی (ع)، باید از سه معیار و شرط مهم و اساسی برخوردار باشد؛ وگرنه قطعاً مصداق بدعت و خرافه خواهد بود! 👉
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
1️⃣ معیار اوّل: هماهنگی با کلّ منظومۀ دینی و مذهبی!
🔸 اولین شرط آن است که هر مصداقی از مصادیق شعائر حسینی باید با مجوعۀ معارف دینی و مکتب اهل بیت (ع) منسجم و هماهنگ باشد؛ یعنی به این شکل نباشد که یکی از اصول و مبانی اصلی دین و مذهب را زیر سؤال ببرد و نقض کند! اسلام، دینی است که تمام بخش ها و اجزاء آن با یکدیگر مترابط است و کسی نمی تواند فعلی را بدون توجه به سایر ابعاد و ساحت های آن انجام دهد. «فقه» اسلام باید با «نظام اخلاقی»، و اخلاقِ آن باید با «منظومۀ فکری و اعتقادی» آن هماهنگ و مرتبط باشد. بنابراین یکی از وظائف عالم دین یا اسلام شناس این است تشخیص بدهد فلان عملی که عدۀ معدودی در مراسم عزاداری بجا می آورند – مثلاً صدای سگ در آوردن – با اصول قطعیِ تبلیغیِ اسلام سازگار است یا نه؟!
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
2️⃣ معیار دوّم: انسجام و سازگاری با اهداف حسینی!
🔸 دومین ملاک برای تعیین مصادیق شعائر مذهبی این است که آن فعل، با هدف یا اهدافی که امام حسین (ع) به خاطر تحقّق یافتن آنها شهید شد، منافات و تعارض نداشته باشد؛ وگرنه اگر محبّین اهل بیت (ع) کارهایی را انجام دهند که مخالف غرض اصلی سید الشهداء (ع) از قیام خود باشد، در این صورت نقض غرض لازم می آید و خود همین افراد، در عمل با اهداف و اغراض مولای خود مخالفت ورزیده اند! مثلاً یکی از اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) مبارزه با ظلم و استکبار بود، بر این اساس اگر کسی کاری انجام دهد که در جهت منافع و مطامع ظالمان باشد، باید آن فعل را ترک کند! در غیر این صورت، در مقام حرف و شعار، با دشمنان اسلام مبارزه می کند، اما در عمل – دانسته یا نادانسته – در جهت تقویّت آن ها و تحقّق اهدافشان گام بر می دارد!
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari
3️⃣ معیار سوّم: تناسب با شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی!
🔸 شاخصۀ سوّم در تعیین مصادیق شعائر امام حسین (ع) این است که آن ها علاوه بر هماهنگی با کلّ منظومۀ معارف دینی و سازگاری با اهداف سید الشهدا (ع)، 👈 متناسب با شرایط زمانی و مکانی هم باشند؛ یعنی هر فعلی که انسان به نام امام حسین (ع) انجام می دهد، باید ببیند آیا آن عمل او با شرایط جغرافیایی و اقتضائات اجتماعی و فرهنگیِ زمانۀ او تناسب دارد یا نه؟! 👉
البته تشخیص این موارد در درجۀ اوّل به عهدۀ مجتهد و «مرجع دینی» است و مرجع دین هم از دیدگاه ما، صرفِ مجتهد در فروع دین و متخصص در فقه نیست، بلکه فقط کسی را شامل می شود که هم در «اصول دین» مجتهد باشد و هم در «فروع دین» به مقام اجتهاد و تخصّص نائل شده باشد! علاوه بر اینکه، زمان شناس و آگاه به اوضاع فکری، فرهنگی و سیاسی عصر خویش باشد.
〽️ به عنوان یک مثال، اگر کسی لباس مردم چند قرن پیش را بپوشد، از نظر فقهی حرام نیست، اما در زمان حاضر و عرف امروز، در خیابان به او می خندند و مسخره اش می کنند! به عبارت دقیق تر، هر عملی که به اسم شعائر حسینی (ع) از سوی هر شخص یا جریانی انجام می شود، باید نظریۀ زمان و مکان در آن لحاظ شده باشد و این یعنی مدخلیت اقتضائات زمانی و مکانی در کیفیّت و چگونگی ابراز شعائر دینی و مذهبی! فقیهی که شرایط، نیازها، هنجارها، ناهنجارها، ارزش ها و ضدّارزش های زمان خود را به خوبی نشناسد، فقیه نیست و هر فتوایی که بدهد، از آن جهت که رنگ روز ندارد، جامعه آن را پس می زند!
❇️ بنابراین هر عملی که فاقد یکی از شروط و معیارهای سه گانۀ فوق باشد، نه تنها صلاحیّت اطلاق عنوان شعائر دینی و مذهبی را ندارد، بلکه مصداق بدعت و خرافه بوده و انجام آن ممنوع و حرام می باشد!
🔘 ادامه دارد...
📽 مطارحات فی الفکر والعقیدة: 🔅 الشعائر الحسینیة (ع)؛ بین المنصوصة والمستحدثة
#امام_شناسی
#امام_حسین
#قیام_و_نهضت_حسینی
✅ https://eitaa.com/alhaydari