📌#اسلام_شناسی| اسلام با «سین» است یا با «صاد»؟
🔹حالا يادم آمد از يك نفرى كه من در جوانى مى خواستم مشرَّف شوم حضرت عبد العظيم؛ يك نفر واعظ خيلى مقتدر، خيلى واعظ اما به اسلام خيلى كار نداشت. وقتى ديد من معمَّم هستم، به من گفت بيا اينجا بنشين پهلوى من. ما با اتوبوس مى خواستيم تا حضرت عبد العظيم برويم. وقتى كه حرفهايى زد و چيزهايى گفت و من هم گوش كردم. تا نزديك شد به حضرت عبد العظيم به شوفر گفت: زود برو نماز مغرب قضا مى شود. با اينكه اول مغرب بود. من به او گفتم كه: نماز مغرب كه حالا قضا نمى شود. گفت: يك روايتى دارد كه اگر تأخير بيندازند چه مى شود. گفتم: خوب، آخر روايات ديگرى هم هست. گفت: من به آنها كارى ندارم.
🔹مسأله اين است، مى گويد از نهج البلاغه اين كلمه اش را قبول دارم باقى اش را قبول ندارم. از قرآن هم اين را نمى گويد، اين را ندارد. از قرآن يك كلمه اش را، يك جمله را مى گيرد، اما نمى داند كه اين جمله مُفسِّر دارد، در خود قرآن تفسير دارد، در روايات دارد از چيزهايى كه در اين زمان واقع شده.
🔹يكى از مصيبتها اين است كه يك آدمى كه از اسلام نمى داند اسلام با سين است يا با صاد، از اسلام بى اطلاع است، از مدارك اسلام بى اطلاع است، اين يك كلمه را برمى دارد و مى رود پيش جوانان، مى خواند و داد مى زند و فرياد مى زند. و جوانها را وادار به يك كارى مى كند. يك نفر فقيهى كه شصت سال عمرش را صرف كرده در فقه و در مدارك فقه، حالا هم وقتى كه مى رسد به يك حكمى و مى بيند كه روى مدارك نمى تواند به طور جَزْم بشود [حكم كرد]، باز با احتياط از كنارش رد مى شود. لكن اين آدمى كه يك روز ننشسته در فقه نظر بكند، و نمى تواند بنشيند نظر بكند، يك همچو آدمهايى خيال مى كنند كه حالايى كه مثلًا انقلاب شده، بايد اسلام هم انقلاب بشود. اسلام هم بايد اين جورى بشود. اينها نمى فهمند يا بسياريشان هم فهميده هستند، لكن مى خواهند اساس را از بين ببرند، احكام اسلام را يكى يكى مى خواهند از بين ببرند.
📚صحيفه امام، ج13، ص: 365
#در_مدرسه_امام_خمینی #اجتهاد #فقه
@ejtehadjame
📖 درس خواندن در حوزه مقدسترین تکلیف است.
💠 حضرت علامه مصباحیزدی (ره):
✳️ ما باید سعی کنیم رسالت خود را که مرزبانی از مرزهای ایمان است خوب بشناسیم؛ یادبگیریم چگونه باید مرزبانی کرد. درسش را خوب بخوانیم و فقط برای مدرک و عنوان نباشد، بعدش هم فداکاری کنیم. مرزبان در مرز اگر منتظر باشد که اگر حقوقش را اضافه کنند برود مرزبانی و اگر نه مرز را رها کند این خیانت است!
📚 درس خواندن یک جهاد واجب متعین است بر ما که آن را به عنوان مقدسترین تکلیف باید تلقی کنیم. برای اینکه اگر این درس خواندنها نباشد نسل آینده از اسلام بهرهای نخواهد داشت. چه کسی بناست اسلام را به نسل آینده منتقل کند؟ ما اسلام را از چه کسی دریافت کردهایم؟ از علمای پیشین.
#حوزه_علمیه
#شماره_26و27
🆔 @ejtehadjame
بحث فقهی، الآن به شریعت اسلامی اشکال می گیرند و میگویند شریعت اسلامی شریعتی جامد و ثابتی است. 1400 سال قبل پیامبر اکرم آن را آورده است، چگونه قوانین ثابت و جامد میتواند جامعهی متحرک و متبدل را اداره کند و قابلیت اداره ندارد. البته بعد از نظام جمهوری اسلامی زبانشان کوتاه شده است.
ما در جواب چند تا بحث داریم که یکیاش این است. ولو قوانین اسلام ثابت است اما برای این قوانین یک کنترلهایی معین کرده است و آن این است که این قواعد را قالب گیری کرده است. نه یا ده تا عنوان داریم که این عنوانین، احکام اسلام را بازبینی میکند و کاری میکند که با تمام تمدنها قابل تطبیق باشد. فقهای ما میگویند اسم این عناوین، عناوین ثانویه است:
1؛ قاعدهی لا حرج.2؛ قاعدهی اضطرار.3؛ قاعدة الجبّ (الاسلام یجبّ ما قبله). 4؛ قاعدة نفی السبیل.5؛ قاعدة الضرر والضرار. 6؛ قاعدة التقیه (رفع ما اضطره علیه)؛ اینها عناوین ثانویه هستند.
این عناوین ثانویه، قوانین اسلام را از حالت خشکی که در ذهن اشکال کنندگان است بیرون میآورد. میگوییم در قوانین ما همهی اینها نرمش ایجاد کرده است. یعنی اگر اینها را حساب کنیم با احکام اولیه، احکام اولیه مثل چوب خشک نیست، بلکه مثل چوب تر است که نرمش دارد. اگر گفته است روزه بگیر، اما مریض و مضطر را استثنا کرده است. بنابرین؛ مانعی ندارد که قوانین ما چهارصد سال یا هزار و چهارصد ساله باشد، و آن حالت خشکی که شما خیال میکنید ندارد، عناوین ثانویه حاکم بر عناوین اولیه است و آنها را کم و زیاد میکند و این بحث در کتابهای فقهی ما متفرق است. همهی اینها هست. برخی از اینها در فقه است، برخی در اصول است، ما همه را جمع کردیم، این عناوین به قواعد اولیه نرمش میدهد که بتوانند در هر تمدن و جامعهای حضور داشته باشد، این یک جواب بود که بیان شد، ولی یک جواب دیگر هست که آن در بحث فقهی نیست. ما آن جواب فقهی را می خوانیم، یک جواب غیر فقهی و یک جواب کلامی هم دارد که خواندنش خالی از فایده نیست.
ادامه👇
👆ادامه از قبل 👇
یک جواب کلامی هم دارد و آن این است که قوانین اسلام دو قسم است: (قسم ثابت و قسم متغیر)؛ قسم ثابت آن قوانینی هستند که با فطرت انسان مطابقت دارند. قوانینی که با فطرت انسان مطابق هستند ثابت هستند، چرا؟ چون انسان ثابت است، فطرتش ثابت است و قانون مطابق فطرت هم ثابت است. مثلاً هر زن و مردی در دوران بلوغ نیاز به ازدواج دارند که قابل تغییر نیست. قرآن مجید میفرماید: «وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّـهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ» [9].مسلماً هر خانوادهای اجتماع کوچکی است. هر اجتماع کوچکی یک بزرگی را لازم دارد، چرا؟ چون اجتماع عقلشان در طبقهی واحده نیست، هر جامعهای که افراد مختلف دارد حتماً باید یک قیّم و سرپرستی لازم دارد. اسلام میگوید جامعهی خانواده جامعهی کوچکی است که حتماً یک نفر قیّم و سرپرست لازم دارد «الرجال قوّامون علی النساء»[10]. قوانینی که در اسلام مطابق فطرت است قابل عوض شدن نیست، چرا؟ چون فطرت انسان ثابت است، قهراً قوانین مطابق با فطرت هم ثابت است. اما یک قوانینی داریم که متغیر است. روحش متغیر نیست اما لباسش متغیر است. مثلاً دربارهی جهاد سابقاً با شمشیر و نیزه جهاد میکردند اما الآن شمشیر و نیزه کاربرد ندارد. روح اسلام این است که «مااستطعتم من القوة»[11]، اما لباسش قابل تعویض است، حالا هواپیما، موشک و یا جنگ نرم باشد، روحش قابل تغییر نیست اما لباسش عوض میشود. اسلام میفرماید (قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ أَلَا وَ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ بُغَاةَ الْعِلْم) [12]. که این دستور همیشه پابرجاست، اما لباسش عوض میشود. سابقاً برای خواندن درست ناچار بودند با نی بنویسند، بعداً قلم آهن آمد، بعداً خودنویس آمد و الآن اینترنت آمده است. اصل طلب علم تغییر نمیکند اما لباسش عوض میکند. بنابراین؛ این که میگویید قوانین ثابت نمیتواند جامعهی متحرک را اداره کند، در جواب میگوییم قوانین ما دو قسم است: قوانین مطابق با فطرت که قابل تعویض نیست. خیلی از روایات و آیات ما مطابق با فطرت است و چون انسان عوض نمیشود آنها هم تغییر نمیکنند. اما یک مقرراتی داریم که روحش ثابت، اما لباسش متغیر است که عرض کردیم، مثل «مااستطعتم من القوة» و مثل: (من حقوق الولد علی الوالد ان یعلمه الکتابه) اصل این مسئله ثابت است، اما کیفیتش قابل تغییر است.
@ejtehadjame
🌐 مافیای ترجمه کتب در ایران!
✍️دکتر مهدی گلشنی در یادداشتی در سایت شخصی خود به اشتباهات و دستهای پشت پرده در ترجمه کتب اشاره نمود:
برای مثال، «آنتونی فلو»، فیلسوف معروف غربی، یکی از ملحدان درجهیک در جهان شناخته میشد و مناظرات زیادی هم در این باب داشت که خیلی هم بازتاب خبری داشت. این شخص یکمرتبه به خدا بازگشت و الحاد را کنار گذاشت. خبر به این مهمی در ایران ترجمه و منعکس نشد! شاید بنده اولین کسی بودم که خبرش را در سمیناری در قم دادم. بعداً دیدم که فقط یکی از روزنامهها، در دو سطر به آن اشاره کرده بود.
سالها بود که کتابهای ژان پل سارتر، نویسندهی معروف فرانسوی، به فارسی ترجمه میشد. چقدر هم غربزدگان ایرانی مرید او بودند. سارتر در آخر عمرش به خدا بازگشت و این را در مصاحبهای با یک خبرنگار کمونیست متذکر شد. چنین موضوعی به هیچ وجه در جامعهی ما منعکس نشد و کسی آن مصاحبه را ترجمه نکرد. در صورتی که این موضوع در یک مجلهی آمریکایی معروف منتشر شد. بقیهی اخبار آن هم در غرب آمد، اما در ایران نه. برعکس، وقتی مثلاً یک کتاب الحادی از ریچارد داکینز منتشر میشود، بلافاصله ترجمه و چاپ میشود. با مجوز همین وزارت ارشادی که میگویند سختگیری میکند، چاپ میشود! اما در نقطهی مقابل، دهها کتاب بر ضد این کتاب و با استدلالهای علمی نوشته میشود، حتی یکی از آنها هم ترجمه نمیشود.
بعضی از فلاسفهی غربی حرفهایشان نزدیک به بعضی از مواضع فیلسوفان ماست، اما این کتابها اصلاً ترجمه نمیشود. مثلاً یک روز من داشتم در کتابفروشی آکسفورد در قسمتهای مختلفش چرخ میزدم. یکمرتبه سه کتاب دیدم که بر ضد نسبیگرایی منتشر شده است. میدانید که نسبیگرایی مکتبی است که منکر اصالت همه چیز میشود. اما من در آنِ واحد، سه کتاب روی آن میز دیدم. متأسفانه حتی یکی از آنها هم به فارسی ترجمه نشده است. برعکس، تا دلتان بخواهد راجع به نسبیگرایی و پوچگرایی و غیره در ایران کتاب ترجمه شده و مقاله نوشته شده است. مشروح این مطلب را در آدرس ذیل نمایید . 👇👇👇
کانال کلام فلسفه موسسه امام خمینی
@ejtehadjame
11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥حوزه علمیه قم باید مهد انقلاب بماند
▫️بررسی دیدگاه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ در رابطه با انقلابی گری حوزه علمیه قم.
#ببینید
#رهبر_معظم_انقلاب
🆔 @rasanewsagency
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن.pdf
16.45M
کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
اثر آیت الله سید علی خامنه ای(حفظه الله)
@ejtehadjame
23-#لمعه_صلاة.mp3
16.82M
تا دقیقه 20 درباره نوافل ماه رمضان از کتاب لمعه است. از دقیقه 20 به بعد روایاتی درباره استخاره عام و خاص و انواع استخاره است که خیلی جالب و راهگشا است حتما قسمت استخاره را گوش کنید.
@ejtehadjame
1_613764565.pdf
17.9M
کتاب صعود چهل ساله
کتابی که دل رهبر انقلاب را شاد کرد.
@ejtehadjame
🗓سالروز مهم آغاز نهضت امام
🏴و کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بعلتتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما/۱
💠رهبرانقلاب
‼️دوم فروردین۱۳۴۲ سالروز شهادت امام صادق بود و در این روز مراجع قم مجالس روضه برپا میکنند. مجلس حضرت امام در منزلشان، و مجلس آقای شریعتمداری در مدرسه «حجّتیّه» بود. این هر دو مجلس پیش از ظهر و مجلس آقای گلپایگانی هم عصر در مدرسه «فیضیّه» برپا بود. رژیم شاه برای انتقامجویی از علمای قم، مخصوصا در چنین روزی نقشه خود را طراحی کرد. گروهی از افراد گارد مخصوص شاه به قم آمدند. نقشه آنها این بود که در مجالس عزا که به مناسبت شهادت امام صادق برگزار میشد، آشوب برپا کنند و سپس قدرت خود را نشان دهند و طلّاب حوزه علمیّه را به خاک وخون بکشند. میخواستند در مجلس امام مشکلآفرینی کنند. امّا روضه در منزل ایشان برقرار بود و منزل ایشان هم داخل کوچههای تنگ و پیچدرپیچ قرار داشت. لذا نقشه آنها در آنجا نمیتوانست موفِّق شود. علاوه بر این، یکی از معمّمین برخاست و با صدای بلند این نقشه را اعلام و آنان را تهدید کرد و فرصت را از دست توطئه گران گرفت. خواستند این مشکل را در مجلس آقای شریعتمداری ایجاد کنند. ولی یکی از «جاهل مسلکها» که معروف به طرفداری از آقای شریعتمداری بود، متوجّه موضوع شد و برخاست و خطاب به حاضران گفت: هرکه بخواهد در این مجلس مشکلی بیافریند، کمرش را میشکنم. البته آنها در مدرسه فیضیه موفق شدند. مجلس سوگواری مدرسه فیضیّه را به فاجعهای بزرگتر تبدیل کردند که لکه ننگ همیشگی بر پیشانی رژیم شاه گذاشت. خون دلی که لعل شد ص۶۷
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز آغاز نهضت امام خمینی
🏴درپی کشتار طلاب مدرسه فیضیه
🏴بدنبالتحریمرفراندومانقلابسفید
🏴توسط امام خمینی و بعضی علما
🏴درسالروز شهادت امام صادق(ع)/۲
💠رهبرانقلاب
‼️پانزده خرداد مبدأ نهضت بزرگ روحانیت و مردم نیست. قبل از پانزده خرداد، در سال ۱۳۴۱ و آغاز سال ۱۳۴۲، قضایای مهمی اتفاق افتاد: در دوم فروردین ۴۲، حادثه مدرسه فیضیه پیش آمد و ضرب و جرح طلاب علوم دینی و اهانت به مرحوم آیةالله گلپایگانی. قبل از آن، در اواخر سال ۱۳۴۱، قضایای تظاهرات مردم در بازار تهران پیش آمد و در آنجا هم اهانت به مرحوم آیةالله حاج سید احمد خوانساری. اینها نشاندهندهی این است که نهضت روحانیت در سال ۴۱ و آغاز سال ۴۲ به آنچنان اوجی رسیده بود که دستگاه جبار برخوردهای خشنی با علما و طلاب و حتّی مراجع تقلید داشتند! ۹۲/۳/۱۴
‼️حادثه دوم فروردین مدرسه فیضیه در مقابل حادثهی ۱۵خرداد، حادثه کوچکی بود؛ اصلاً قابل مقایسه با آن نبود. حادثه از یک ساعت به غروب شروع شد، تا یک ساعت بعد از شب ادامه داشت؛ سه ساعت به صورت شدید طلبهها را در محیط مدرسه فیضیه کتک زدند و اهانت کردند، تا آنجایی هم که ما اطلاع داشتیم، یکی دو نفر در آن حادثه کشته شدند و البته عدهی زیادتری هم مجروح گردیدند. بنابراین، حادثه ابعاد خیلی زیادی نداشت. اما امام توانست آن حادثه را برای به حرکت درآوردن همهی ملت ایران مورد استفاده قرار دهد. پانزده خرداد را که امام به وجود نیاورد - در این روز امام در زندان بود - پانزده خرداد یک حادثهی خودجوش بود. پانزده خرداد، محصول حرکتی بود که امام در دوم فروردین به وجود آورد. ۷۰/۴/۲۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini