🌀 رضاخان و مبارزه با دینداری مردم از طریق تخریب روحانیت
💠 امام خمینی قدس سره
🔢 بخش نخست
🔸 از وقتی که رضاخان در ایران بر سر کار آمد، من متوجه بودم و اینطور میفهمیدم که هر چیزی که برای اسلام مفیدتر بود، حمله به آن بیشتر میشد. آن روز #روحانیت مهمترین پایگاه ملت در مقابل اجانب بود، لذا، شدیدترین حملات به آن میشد. با شعر و نثر و هرچه داشتند، به آن حمله میکردند و برای اضمحلالش، درهای بعضی از ادارات را به روی آنان گشودند و در حوزهها و شهرها، به قدری آنان را در فشار قرار دادند که ما از صبح تا به شام در باغها زندگی میکردیم. با عاشورا و تبلیغات اسلامی شدیداً مخالفت کردند؛ چون میدانستند این پایگاهی است برای رسوایی حکومتها.
📅 ۲۹ مهر ۶۰
🔹 یکی قدرت اسلام را که از آن میترسیدند. یکی قدرت خدمۀ اسلام را که عبارت از روحانیون، اینها را میخواستند بگیرند و شدت هم کردند و گرفتند.
در زمان رضاشاه سرکوبی کردند سخت، به حیث که خود مردم هم بر ضد روحانیت، طبقات زیادی از آنها بر ضد روحانیت، حرف زدند و گفتند و شنیدند و بعد که دیدند با زور مشکل است بعد با حیله وارد شدند. با حیله و با تبلیغات سوء و با این طور چیزها وارد شدند.
📅 ۱۲ شهریور ۵۸
♨️ میدیدند که مجالس، مجالسی که در ایران تشکیل میشد، مجالس وعظ و خطابه، مجالس روضه، احتمال داشت که برای اینها ضرر داشته باشد، جلوی آن را گرفتند.
یکوقت دیدیم که در تمام ایران دیگر مجلس روضه ای نبود.
مجالس را بکلی از بین بردند. مساجد و ائمۀ مساجد و مراجع و هر چه بود، اینها از بین بردند. یعنی نگذاشتند دیگر این قوۀ فعاله قوه داشته باشد.
مع الأسف آن روز ملت را هم جوری بار آوردند، تبلیغاتشان طوری در ملت تأثیر کرد، که ملت هم بسیاری از آنها ـ البته نه همه ـ بسیاری از قشرهای ملت هم مخالف شدند با روحانیت.
📅 ۲۹ اردیبهشت ۵۸
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 پرونده: #دینداری_مردم
#انقلاب
@ejtehadjame
🌀 سختیهای حوزه در دوران رضا شاه پهلوی
📝 حوزه قبل و بعد از انقلاب
👤 زندگینامه خودگفته آیتالله العظمی صافی گلپایگانی قدس سره
🔸 دوران طلبگی ما با شداید همراه بود.
در زمان پهلوی و آن اوضاع سخت؛
نه یک نفر میگفت درس بخوان،
نه یک نفر تشویق میکرد،
نه مشوق بود
و نه #جریانی که انسان به واسطه آن تشویق شود.
🔹 ما هرچه درس بخوانیم، کم خواندهایم. هركسی كه درس نمیخواند، لذت علم را درک نکرده است. هرچه انسان بیشتر بخواند، شوقش بیشتر میشود. مواظب باشید در همه کارهایی که انجام میدهید، وقار طلبگی و وقار انتساب به حضرت ولی عصر (عج) را حفظ كنید؛ چون ما را منتسب میکنند به ایشان....
هرکس که میرسید، میگفت چرا طلبه شدی؟!
❇️ امروز برای کسانی که بخواهند درس بخوانند، وسیله هست.
در گذشته وسایل این گونه فراهم نبود،
🔻 نه استاد بود،
🔻 نه مدرسه [علمیه]،
🔻 نه تشویق و ترغیب
🔻 و نه اینکه کسی به انسان بگوید: احسنتم.
♨️ هرکسی میرسید، می گفت:
❓چرا طلبه شدی؟
❓چرا درس میخوانی؟
❓چرا معطلی؟
❓چرا رها نمیکنی؟
#فجر_حوزه
#آیت_الله_صافی
#یار_امام_و_رهبری
#دهه_فجر
@ejtehadjame
🗓۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۷۳ ش
🏳فوت مورخ و فیلسوف ایرانی
🏳مرحوم عباس زریاب خویی/۱
💠رهبرانقلاب
‼️امروز حقاً و انصافاً در دنیای فکر و اندیشه - حالا آنهائی که با فکر و اندیشه سر و کار ندارند، با آنها کاری نداریم - یک خلأ و سؤال در دنیای غرب وجود دارد؛ این خلأ را دیگر پاسخهای لیبرال دموکراسی نمیتواند پر کند، کما اینکه سوسیالیزم نتوانست پر کند. این خلأ را یک منطق انسانی و معنوی میتواند پر کند، که این در اختیار اسلام است. از مرحوم دکتر زریاب که هم دانشگاهی مسلطِ خوبی بود، هم طلبهی خوبی بود - ایشان دورهی طلبگی خوبی را گذرانده بود و با علوم اسلامی آشنا بود و شاگرد امام بود - یکی از دوستانمان نقل میکرد - من خودم از ایشان نشنیدم - که یک فرصت مطالعاتی در اواخر عمرش گرفته بود و رفته بود اروپا، بعد که برگشته بود، گفته بود امروز آن چیزی که من در محیطهای عملىِ دانشگاههای اروپا مشاهده کردم، نیاز به ملاصدرا و شیخ انصاری است. شیخ انصاری کارش در حقوق است، فقه است؛ ملاصدرا حکمت الهی است. میگوید من میبینم امروز اینها تشنهی ملاصدرا و شیخ انصاریاند. این برداشتِ یک استاد غرب شناسِ زباندانِ مسلط به چند زبان اروپائی است که سالها هم در آنجاها زندگی کرده و درس خوانده بود و با علوم اسلامی هم آشنا بود. این، برداشت اوست، که برداشت درستی است. ۹۱/۱۱/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۷۳ ش
🏳فوت مورخ و فیلسوف ایرانی
🏳مرحوم عباس زریاب خویی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️از چیزهای مهمی که به نظرم در تدوین کتب فلسفی جایش خالی است، کتبی درباره فلسفه تطبیقی است؛ شبیه کتابی که ویل دورانت در «لذات فلسفه» کرده، «لذات فلسفه» کتابی است با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی و مرحوم دکتر عباس زریاب هم انصافا خیلی خوشقلم ترجمه کرده. این کتاب، مناظره بین فلاسفه قدیم و جدید غرب است در یک مسئلهی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسهای تشکیل دادهاند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همین طور با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی درباره مثلا موضوع «اصالةالوجود» انجام بگیرد؛ ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک حرف دارد، از قدما، شیخ اشراق که منکر این معناست یک حرف دارد، اگر فرضاً اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در میآید. اینها حکمت را ترویج میکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم! ۹۱/۱۱/۲۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
#حدیث
🌎 عبد السّلام بن صالح هروى گوید:
شنیدم حضرت رضا علیه السّلام مى فرمود: رحمت خدا بر بنده اى باد كه امر ما را زنده دارد.
عرض كردم: امر شما چگونه زنده گردد؟ گفت: علوم ما را فراگیرد و آن را به مردم نیز بیاموزد، زیرا اگر مردم زیبائى و شكوه سخن ما را دریابند حتما بما گرایش پیدا مى كنند و پیرو ما مى شوند .
✍️معانی الاخبار – ص ۱۸۰
@tarighatezendegi
🗓۳ رجب سال۲۵۴ ق
🏴شهادت امام هادی
💠امام خمینی
‼️از بدترین چیزی که اجانب در بین مردم و در بین روحانیت القا کردند، اینستکه اسلام گفته عبادت بکنیم و ظَلَمه را بگذارید به کار خودشان! اینها اسلام را در نظر جاهلین ما مسخ کردند و این از کیدهایی بود که با نقشهها پیاده شده است؛ و ما خودمان هم باور کردیم که «آخوند را به سیاست چه» این حرفْ حرفِ استعمار است، در زیارت جامعه حضرت هادی امامان «ساسة العباد» هستند، این مطلبی بود که استعمار برای اینکه آخوند را جدا کند از دولت و ملت، القا کردند به او؛ آخوند هم باورش آمد! خود آخوند با ما مبارزه میکند که شما چکار دارید به سیاست، این چیزی بوده است که ما را به عقب رانده! ۵۷/۱۲/۱۱
💠رهبرانقلاب
‼️زیارت جامعه کبیره و زیارت امیرالمومنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمه است، از امام هادی است، در مجموعه آثار و برکاتی که از ائمه هدیٰ رسیده است، ایشان این خصوصیت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمه را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کردهاند! ۹۷/۱/۱
‼️برای مناقب ائمه، از زیارتها، بخصوص زیارت جامعهی کبیره استفاده کنید. بنابراین شما دیگر هیچ احتیاجی ندارید که مبالغاتی را در ذهن خودتان خلق کنید. آنچه که باید در باب ائمه (علیهمالسّلام) گفته شود، در زیارت جامعه هست. شما میتوانید یک فقره از فقرات زیارت جامعه را - حالا شاید صدها فقره است - انتخاب کنید و با توجه به قریحهی شعری و تخیل و فرآوری ذهنی خودتان، یک غزل زیبا و ناب از آب در بیاورید. ظرفیت این معارف اینقدر بالاست. ٩٠/٣/٢۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
22.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مستند خانه ناامن
بررسی نقش هنر و رسانه در تبلیغ دین و ارتباط آن با حوزه های علمیه از منظر مقام معظم رهبری
🆔 @ejtehadjame
Karaneha-Final-نقش-عرفان-در-منظومه-فکری-و-رفتاری-امام-خمینی-413-432.pdf
268.5K
🌀 نقش #عرفان در منظومه فکری و رفتاری امام خمینی(ره)
📝 #استاد_یزدان_پناه
📕 تبیین #شخصیت امام راحل
📗 مقام و منزلت امام خمینی (ره) در عرفان نظری
⁉️ چرایی نیاز به عرفان نظری از دیدگاه امام(ره)
📎 رابطه عرفان با سایر علوم اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)
❓چگونه امام(ره) عرفان را با سیاست گره می زند؟
❓آیا می توان ورود عارف به سیاست و اجتماع را #بلوغ_عرفانی دانست؟
❓آیا عرفانی که محور افکار امام است همان عرفان با قرائت #صدرایی است یا #عرفان_نظری؟
#استاد_یزدان_پناه
#عرفان
#منظومه_فکری
@ejtehadjame
👓 به مناسبت ایام دهه فجر:
🔹 ریاضت سکوت امام (در مقابل رژیم طاغوت) بزرگترین ریاضت او بود!
❗️ اکنون که به آن روزها میاندیشم از سکوتی که این مرد پیش از اعلام نهضت خود داشت، خیلی متعجب میشوم!
اعلامیههایی که پس از آغاز نهضت صادر کرد، نشان میدهد ایشان همچون آتشفشان خاموشی بوده که یک باره فوران کرده است!
🔹 همواره گفتهام: ریاضت سکوت امام یکی از بزرگترین ریاضتها بوده!
💬 خون دلی ک لعل شد، خاطرات رهبرمعظم انقلاب ص۶۴
🔻 پینوشت: از رمزهای موفقیت انسان، اقدام به موقع است! #گاهی نیاز است که یک طلبه ۱۰سال با تمرکز روی درس و تهذیب وقت بگذارد و پس از آن شاید با یکی دو سال کار به اندازه کار هزاران نفر بازتاب داشته باشد!
ان مع الصبر نصرا!
@HozeTwit
🔰اصول روشی جهاد تبیین بر مبنای قرآن
۱.آگاهانه باشد. "لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ"
۲.نرم و لین باشد."قَوْلاً لَّيِّناً" زبانمان تیغ نداشته باشد.
۳.حرفی که میزنیم خودمان هم عمل ڪنیم."لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ"
۴.منصفانه باشد."وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا"
۵.حرفمان مستند و متقن باشد."قَوْلًا سَدِيدًا" منطقی حرف بزنیم.
۶.سادہ و روان حرف بزنیم."قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست، روان حرف بزنیم.
۷.ڪلام رسا باشد."قَوْلاً بَلِیغًا"
۸.زیبا و نیکو باشد."قولوللناس حسنا"
۹.بهترین کلمات را انتخاب کنیم."یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن"
۱۰.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردی داشته باشد."و قولوا لهم قولا معروفا"
۱۱.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم."قولاً كريماً"
۱۲.کمک کنیم تا درجامعه حرف های پاک باب شود."هدوا الی الطّیب من القول"
✍با استنباط از تفسیر المیزان