eitaa logo
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
432 دنبال‌کننده
267 عکس
157 ویدیو
19 فایل
🔹 استاد دانشگاه و سطوح عالی حوزه 🔹کارشناس فقه دفتر تبلیغات اسلامی 🔹 کارشناس صدا و سیمای اصفهان 🔹نماینده مراجع عظام تقلید @yahagh2
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 هم اکنون بارش رحمت الهی در مکه مکرمه ✅رزقنا الله و اياكم ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
✊ حکم اعدام نتانیاهو و سران رژیم صهیونی باید صادر شود ✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار بسیجیان: ‌‌‌‌‌‌‏این کاری که رژیم صهیونی در غزه و لبنان کرده، پیروزی نیست، ‎جنایت جنگی است. حالا حکم بازداشت اینها را صادر کرده‌اند؛ این کافی نیست! و سران جنایت‌کار این رژیم باید صادر شود. ۱۴۰۳/۹/۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( خدا رحمت کند بنده ای را که ما را محبوب مردم سازد) 🔹ُعَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً حَبَّبَنَا إِلَى اَلنَّاسِ وَ لَمْ يُبَغِّضْنَا إِلَيْهِمْ أَمَا وَ اَللَّهِ لَوْ يَرْوُونَ مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لَكَانُوا بِهِ أَعَزَّ وَ مَا اِسْتَطَاعَ أَحَدٌ أَنْ يَتَعَلَّقَ عَلَيْهِمْ بِشَيْءٍ وَ لَكِنْ أَحَدُهُمْ يَسْمَعُ اَلْكَلِمَةَ فَيَحُطُّ إِلَيْهَا عَشْراً. 📚 الکافی؛ ج٨؛ ص٢٢٩ 🔸حضرت امام صادق عليه‌السّلام می‌فرمودند: خداوند متعال رحمت كند آن بنده‌اى را كه؛ - ما را محبوب مردم سازد، نه اينكه مردم را با ما دشمن سازد و ما را منفور آنان كند. - بخدا سوگند اگر همان كلام زيباى ما را براى مردم روايت می‌كردند عزيزتر بودند و كسى نمى‌توانست به وجهى به آنان إشکال كند، 👈ولى يكى از آنها كلمه‌اى می‌شنود و از پيش خود ده تا روى آن می‌گذارد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( اندر احوال روزگار ) 🔹امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمودند: الدَّهْرُ يُخْلِقُ الأَبْدَانَ، وَ يُجَدِّدُ الاْمَالَ، وَ يُقَرِّبُ الْمَنِيَّةَ، وَ يُبَاعِدُ الأُمْنِيَّةَ: مَنْ ظَفِرَ بِهِ نَصِبَ، وَ مَنْ فَاتَهُ تَعِبَ.🔙 🔸روزگار، بدن‌ها را کهنه و آرزوها را نو مى‌سازد، مرگ را نزديک و خواسته‌ها را دور مى‌کند. کسى که به مواهب آن برسد سخت خسته مى‌شود و کسى که به آن نرسد رنج می‌برد 📘نهج‌البلاغه حکمت ۷۲ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث (دین و اعتقادات را از کسی بگیر که درب این خانه پیر شده و امتحانش را پس داده باشد ...) 🔹أَبُو مُحَمَّدٍ جِبْرِيلُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْفَارَيَابِيُّ، قَالَ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرِ بْنِ وَهْبٍ، قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ أَحْمَدُ بْنُ حَاتِمِ بْنِ مَاهَوَيْهِ، قَالَ: كَتَبْتُ إِلَيْهِ‏ يَعْنِي أَبَا الْحَسَنِ الثَّالِثَ علیه السلام أَسْأَلُهُ‏ عَمَّنْ‏ آخُذُ مَعَالِمَ‏ دِينِي‏ وَ كَتَبَ أَخُوهُ أَيْضاً بِذَلِكَ فَكَتَبَ إِلَيْهِمَا فَهِمْتُ مَا ذَكَرْتُمَا فَاصْمِدَا فِي دِينِكُمَا عَلَى مُسِنٍ‏ فِي حُبِّنَا وَ كُلِّ كَبِيرِ التَّقَدُّمِ فِي أَمْرِنَا، فَإِنَّهُمْ كَافُوكُمَا إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى. 📚 رجال الكشي؛ ص۴ 🔸حاتم بن ماهویه می‌گوید: به امام هادی علیه‌السلام نوشتم که مسائل دینی خود را از چه کسی بپرسم؟ برادر وی نیز چنین نوشته بود. حضرت در جواب آن دو برادر مرقوم فرمودند: آنچه گفته بودید دانستم. در امور دین خود به کسی که سن و سالش در دوستی ما گذشته و در راه امر و ولایت زیاد گام برداشته اعتماد کنید که برای شما به خواست خداوند کافی است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( عدم شفاعت از غاصب حق حضرت فاطمه سلام الله علیها) 🔹... يَا فَاطِمَةُ لَوْ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ بَعَثَهُ اللَّهُ وَ كُلَّ مَلَكٍ قَرَّبَهُ شَفَعُوا فِي‏ كُلِ‏ مُبْغِضٍ‏ لَكَ غَاصِبٍ لَكَ مَا أَخْرَجَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ أَبَدا ... 📚كنز الفوائد؛ ج‏۱ ؛ ص۱۵۰ 🔸رسول خدا صلى‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: اى فاطمه! اگر تمام پیامبرانى که خدا برانگیخته و تمام فرشتگانى که مقرب درگاه خود گردانده است، براى هر کینه توزى که حق تو را غصب نموده است، شفاعت کنند، هرگز خدا او را از آتش دوزخ خارج نمى‌سازد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
سخنرانی شهادت - Copy - Copy.mp3
972.6K
◾️«هَضْم» و «لَکَزَ» ❖ استاد معظم حاج سیدمحمدجواد شبیری: ● ... وَ سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى‏ هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَال‏ ... (الكافي؛ ج‏۱؛ ص۴۵۹) معنای هَضْم: - یک معنای هضم در لغت به معنای ظلم است. هَضمَه أی ظَلَمَه - هضم در یک معنای دیگر به معنای کَسَرَه است؛ هضم به معنای خورد کردن آمده است. - یک معنای دیگر هضم به معنای له کردن است. می‌گوید دارو غذا را هضم کرد یعنی له کرد و آب کرد. ● در روایتی که از جهت سندی می‌توان اعتبارش را اثبات کرد، اینگونه آمده: «وَ كَانَ‏ سَبَبُ‏ وَفَاتِهَا أَنَّ قُنْفُذاً مَوْلَى عُمَرَ لَكَزَهَا بِنَعْلِ السَّيْفِ بِأَمْرِهِ، ...» (دلائل الإمامة؛ ص۱۳۴) معنای لَکَزَ: یعنی ضرب به جمیع جسد؛ یعنی تمام بدن را زدند ... 🔹برگرفته از مجلس عزای حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها؛ ۲۶ آبان ۱۴۰۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ صاحب قبر بی‌نشون سلام مادر ▪️ برا زیارتت کجا بیام مادر ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🏴... و اندوه علی جاودانه شد! لا خير بعدكِ في الحياة، وإنّما أبكي مخافة أن تطول حياتي! ▪️امیرالمومنین علیه‌السلام: فاطمه جان... زندگی پس از تو دیگر هیچ خیری ندارد و من از ترس این که عمرم طولانی شود می گریم ..! @zanjani_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴این سینه زنی رو هم ببینید شاهکار امیر کرمانشاهی عزیز در ایام فاطمیه با شنیدن و دیدن این ویدیو به شیعه بودن خودتون افتخار کنید هدیه به حضرت مادر،صلوات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‌‎‌‎‌‌‎‌‎کانال حجت الاسلام دکترصفا 🏴 https://eitaa.com/Eco_DrSafa
ظلامة الزهراء في النصوص والآثار - الشيخ علي الاحمدي الميانجي.pdf
9.87M
📚 ظلامة الزهرا سلام الله علیها في النصوص و الآثار یا کتاب (ازاحة الارتیاب عن حدیث الباب) ✍ مرحوم آیت الله شیخ علی احمدی میانجی 🔹 مخالفین می‌گویند که چگونه ممکن است چنین فجایعى در حضور صحابه بزرگ پیامبر رخ داده باشد؟ آیا می‌توان باور کرد که یاران پیامبر در برابر این حوادث دلخراش سکوت ورزیده باشند. 🔸دانشمند پارسا و سختکوش مرحوم آیت الله حاج میرزا على احمدى میانجى (قدس سره) که به‌ویژه در حدیث و تاریخ از خبرویت ویژه اى برخودار بود این اثر را در جواب کسانی که خبر آتش زدن بیت وحی و بین در و دیوار ماندن دخت نبی مکرم صلی الله علیه و آله را بعید شمرده اند، تالیف نموده است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( شادی شیطان و یارانش تا قیام امام علیه السلام) 🔹عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِيَدِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ صَرَخَ إِبْلِيسُ فِي جُنُودِهِ صَرْخَةً فَلَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ أَحَدٌ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ أَتَاهُ فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ وَ مَوْلاَهُمْ مَا ذَا دَهَاكَ فَمَا سَمِعْنَا لَكَ صَرْخَةً أَوْحَشَ مِنْ صَرْخَتِكَ هَذِهِ فَقَالَ لَهُمْ فَعَلَ هَذَا اَلنَّبِيُّ فِعْلاً إِنْ تَمَّ لَمْ يُعْصَ اَللَّهُ أَبَداً ..... فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله علیه و آله وَ أَقَامَ النَّاسُ غَیْرَ عَلِیٍّ لَبِسَ إِبْلِیسُ تَاجَ الْمُلْکِ وَ نَصَبَ مِنْبَراً وَ قَعَدَ فِی الْوَثْبَةِ وَ جَمَعَ خَیْلَهُ وَ رَجْلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اطْرَبُوا لَا یُطَاعُ اللَّهُ حَتَّى یَقُومَ الْإِمَام‏. 🔸️امام باقر علیه السلام: هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله در روز غدیر دست علی علیه‌السلام را بالا برد،   شیطان چنان فرياد و شيونى كشيد كه در بيابان و دريا كسى از آنان نماند جز اينكه جمع شدند و گفتند اى آقا و مولا چه بر سر شما آمده ما هرگز ازتون شيونى هراسناكتر از اين شيون نشنيديم. در پاسخ آنان گفت اين پيغمبر كارى كرد اگر این کار به سرانجام برسد، دیگر تا ابد خدا معصیت نخواهد شد... بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله، مردم غیر از علی علیه‌السلام را برای خلافت برگزیدند، شیطان به سربازانش گفت: شادی کنید که تا قیام امام، خدا اطاعت نخواهد شد. 📚 الكافي، ج۸، ص ۳۴۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
کارهای عامیانه تطبیق علائم ظهور - رهبر معظم انقلاب .mp3
1.52M
🔺انتقاد رهبر معظم انقلاب از برخی کارهای عوامانه در موضوع مهدویت و علائم ظهور یکی از خطرهای بزرگ در موضوع مهدویت، کارهای عامیانه، جاهلانه، غیرمستند و متکی بر تخیلات و توهمات است که زمینه‌ساز مدعیان دروغین و دوری مردم از حقیقت واقعی انتظار خواهد شد. مدعیان دروغین در طول تاریخ برخی علائم ظهور را بر خود یا دیگران تطبیق داده اند، همه‌ی این موارد غلط و انحرافی است زیرا برخی مطالب درباره‌ی علائم ظهور، غیرقابل استناد و ضعیف است و مطالب معتبر را هم نمی‌توان براحتی تطبیق داد. اینگونه مطالب غلط و انحرافی، باعث می‌شوند، حقیقت اصلی مهدویت و انتظار مهجور بماند، بنابراین، باید به شدت از کارها و شایعات عوامانه پرهیز کرد. البته کار عالمانه و مستند درباره موضوع مهدویت و انتظار نیز بر عهده‌ی اهل فن و متخصصانی است که علم حدیث و رجال را به خوبی می‌دانند و با مسائل و تفکرات فلسفی آشنایی کامل دارند. متن کامل ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( تعیین وقت ظهور): 🔹عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الْقَائِمِ ع فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّا أَهْلُ بَیْتٍ لَا نُوَقِّت‏ 🔸ابی بصیر از امام صادق علیه السلام نقل می کند که: از او درباره قائم علیه السلام پرسیدم؛ فرمود: وقت گزاران دروغ گفته‏اند. ما خاندانی هستیم که وقت را تعیین نمی کنیم‏. 🔹عَنِ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لِهَذَا الْأَمْرِ وَقْتٌ فَقَالَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ کَذَبَ الْوَقَّاتُونَ إِنَّ مُوسَی ع لَمَّا خَرَجَ وَافِداً إِلَی‏ رَبِّهِ وَاعَدَهُمْ ثَلَاثِینَ یَوْماً فَلَمَّا زَادَهُ اللَّهُ عَلَی الثَّلَاثِینَ عَشْراً قَالَ قَوْمُهُ قَدْ أَخْلَفَنَا مُوسَی فَصَنَعُوا مَا صَنَعُوا؛ 🔸فضیل بن یسار گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: برای این امر وقتی هست؟ فرمود وقت‏ گزاران دروغ گویند؛ وقت‏ گزاران دروغ گویند؛ وقت ‏گزاران دروغ گویند... 📚الکافی، ج ۱ ص ٣۶٨ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( مخالفت عملی خداوند با وقاتون) 🔻وعده الهی این است که هر زمانی را که وقاتون برای ظهور اعلام نمایند خداوند خلاف آن‌را عملی می‌سازد. 🔹أَخْبَرَنَا أَبُو سُلَيْمَانَ أَحْمَدُ بْنُ هَوْذَةَ قَالَ حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ إِسْحَاقَ اَلنَّهَاوَنْدِيُّ بِنَهَاوَنْدَ سَنَةَ ثَلاَثٍ وَ سَبْعِينَ وَ مِائَتَيْنِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ حَمَّادٍ اَلْأَنْصَارِيُّ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ سَنَةَ تِسْعٍ وَ عِشْرِينَ وَ مِائَتَيْنِ قَالَ حَدَّثَنَا عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: أَبَى اَللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُخْلِفَ وَقْتَ اَلْمُوَقِّتِينَ . 🔸امام صادق علیه‌السلام فرمودند: خداوند جز اين نمى‌خواهد كه زمانى را كه تعيين‌كنندگان وقت معيّن مى‌كنند خلاف آن را ظاهر سازد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 اهتمام ائمه طاهرین علیهم‌السلام به اصلاح ادبیات شیعیان و قرآنی نمودن محاورات ❖سیدنا الاستاذ آیت الله سیدمحمدجواد شبیری ( دامت برکاته): ● یکی از معانی شایع «زعم» همان «قال» است. در لسان العرب ابتدا این معنی برای «زعم» آمده است. ازاین رو است که فعل «زعم» وقتی به معنی «قال» باشد با «لام» متعدّدی می‌شود. همانطور که گفته می‌شود: «قال له»، گفته می‌شود: «زعم له». به این «لام» که پس از «قال» قرار می‌گیرد، لام تبلیغ گفته می‌شود. ● این تعبیر در برخی اسناد نیز وارد شده است. در سندی در تهذیب آمده است: «وَ عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي عُثْمَانَ وَ أَبُو عُثْمَانَ اسْمُهُ عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ حَبِيبٍ 👈 قالَ زَعَمَ لَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ الدُّهْنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: صَلَاةُ اللَّيْلِ تُحَسِّنُ الْوَجْهَ وَ تُذْهِبُ الْهَمَّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ. تهذیب الاحکام؛ ج۲؛ ص۱۲۱ ● این معنی [زعم به معنای قال] هرچند در زمان گذشته رایج بوده، ولی حضرات ائمه علیهم‌السلام تمایل داشتند که شیعیان از این واژه استفاده نکنند. به روایت زیر توجه کنید: ... عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى مَوْلَى آلِ سَامٍ قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام بِحَدِيثٍ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ👈أ لَيْسَ زَعَمْتَ لِيَ السَّاعَةَ كَذَا وَ كَذَا؟ فَقَالَ لَا فَعَظُمَ ذَلِكَ عَلَيَّ فَقُلْتُ بَلَى وَ اللَّهِ زَعَمْتَ. فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ مَا زَعَمْتُهُ قَالَ فَعَظُمَ عَلَيَّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ بَلَى وَ اللَّهِ قَدْ قُلْتَهُ قَالَ نَعَمْ قَدْ قُلْتُهُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ كُلَّ زَعْمٍ فِي الْقُرْآنِ كَذِبٌ. الکافی؛ ج۲؛ ص۳۴۲ ● حضرات ائمه علیهم‌السلام مایل بودند که شیعیان با ادبیات قرآنی تکلم کنند. هر چند اصل استعمال صحیح، و بدون اشکال ادبی بوده است، ولی نوعی اشکال فرهنگی و دینی داشته است. 🔺درس خارج فقه؛ دوشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۳ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( سود دنیا و آخرت) 🔹…عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله‏: مَنْ أَرَادَ التَّوَكُّلَ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى فَلْيُحِبَ‏ أَهْلَ‏ بَيْتِي‏ وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْجُوَ مِنَ النَّارِ فَلْيُحِبَ‏ أَهْلَ‏ بَيْتِي‏ وَ مَنْ أَرَادَ الْحِكْمَةَ فَلْيُحِبَ‏ أَهْلَ‏ بَيْتِي‏ وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَدْخُلَ‏ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ فَلْيُحِبَ‏ أَهْلَ‏ بَيْتِي‏ فَوَ اللَّهِ مَا أَحَبَّهُمْ‏ أَحَدٌ إِلَّا رَبِحَ فِي‏ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة. 📚مائة منقبة من مناقب أميرالمؤمنين و الأئمة؛ ص84 🔸پيامبر خدا صلي الله عليه و آله : ✔️هر كه خواهان توكل كردن به خداست، اهل بيت مرا دوست بدارد ✔️و هركه خواهان نجات از عذاب قبر است، اهل بيت مرا دوست بدارد ✔️و هركه خواهان حكمت است، اهل بيت مرا دوست بدارد ✔️و هر كه مى خواهد بى حساب به بهشت رود، اهل بيت مرا دوست بدارد؛ 👈زيرا به خدا سوگند، هيچ كس دوستدار آنان نشد مگر اين كه در دنيا و آخرت سود بُرد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ ۱۱ جمادی الثانی ۱۳۵۳ق سالروز وفات مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی"رحمة‌الله‌علیه" 💠 از خودگذشتگی علمای قم ❖سیدنا الاستاذ حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی): ● علمای قم موقع ورود مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری از خودگذشتگی نشان دادند و مرحوم حاج شیخ را برای ماندن در قم و تشکیل حوزه تشویق کردند و حتی مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی خودش در درس ایشان حاضر شد. مرحوم حاج شیخ از وی تقاضا کردند که چنین کاری را ادامه ندهند. ● مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی فرموده بود: من از نجف که آمدم، شاگردان معتنابهی که بتوانم با آنها کار کنم نداشتم، ولی بعد از ورود آقای حاج شیخ و تشکیل حوزه، چند نفری هم به درس ما آمدند و با آنها کار کردم و اگر مطلبی هم مشکل می‌شد، به خدمت آقا رسیده و از ایشان برای رفع مشکل استفاده می‌کردم. اکنون می‌توان بگویم کفایه را می‌فهمم. 📚جرعه‌ای از دریا؛ ج۲؛ ص۴۸۸ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠فقه الحدیث (تأملی در روایتِ «طلب العلم فريضة علي كل مسلم» 🔻سیدنا الاستاذ حضرت آیة الله العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی): 🔹 زمانی روایت معروفِ «طلب العلم فريضة على كل مسلم و مسلمة» را که از حضرت امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده بررسی می‌کردم. نکته جالب درباره این روایت این است که در هیچ نقلی از کتب کهن کلمه «مسلمة» نقل نشده، تنها در مقدمه مجمع البیان از طریق حضرت امام رضا ( علیه‌السلام) و نیز در مقدمه کتاب معالم با واژه «مسلمة» نقل شده است. 🔸درباره وجود این کلمه در مقدمه مجمع، با مرحوم آقای [شهید] بهشتی گفتگو می‌کردیم. ایشان نسخه‌ای قدیمی از مجمع البیان را آورد که در آن این واژه نبود. معلوم شد در تحقیق آن در چاپ بعدی اعمال سلیقه شده و این کلمه را اضافه کرده‌اند. همچنین اخیراً آقای دکتر مهدی محقق کتاب معالم را از روی نسخه ای معتبر و قدیمی تحقیق و چاپ کرده و در آن کلمه «مسلمة» نیست. حديث مذکور در کتب روایی معتبر قدیمی مثل کافی، محاسن برقی و بصائر الدرجات بدون این واژه نقل شده است. 🔹شهید مطهری می‌خواستند شمول حکم برای نسوان را با الغای‌ خصوصیت یا تنقیح مناط درست کنند؛ در حالی که کلمه «مسلم» اگر با «مسلمة» مقترن نشود، به معنای فرد مسلمان است، نه مرد مسلمان، و در نتیجه مرد و زن هر دو را شامل می‌شود و نیازی هم به الغاء خصوصیت یا تنقیح مناط و افزودن واژه «مسلمة» نیست. 📚 جرعه ای از دریا، ج۴، ص ۳۶۲. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
💠فقه الحدیث (تأملی در روایتِ «طلب العلم فريضة علي كل مسلم» 🔻سیدنا الاستاذ حضرت آیة الله العظمی شبیر
💠فقه الحدیث: (تفاوت الغاء خصوصیت ، تنقیح مناط و اراده مطلق جنس) 🔻توضیح مطلب بالا : الغاء خصوصيت در جائى است كه گاهى با تناسب حكم و موضوع مثال فهميده مى‌شود، مثلا در «رجل شك بين الثلاث و الاربع» رجل را مى‌گويند مثال است يعنى مكلف اين كار را بكند. و گاهى هم ممكن است عرف از لفظ الغاء خصوصيت نكند ولى جای تنقيح مناط است يعنى اگر كسى احكام مختلف شرع مقدس را اطلاع داشته باشد، مثلاً از بيست يا سى حكم، قاعده‌اى مانند «من اتلف مال الغير فهو له ضامن» اصطياد مى‌كند كه اين عنوان در روايتى وجود ندارد. ✅ ولی گاهی از لفظ مطلق جنس اراده می شود. در این روایت طلب العلم مسلم به معنای مسلمان است نه به معنای مرد مسلمان لذا در ترجمه «المسلم من سلم المسلمون من یده و لسانه» واژه «مسلم» را باید مسلمان معنا کرد نه مرد مسلمان. همانند «بالغ» در عبارت شیخ در آغاز رسائل «اعلم أن البالغ الذی وضع علیه قلم التکلیف» که به معنای مرد بالغ نیست بلکه به معنای مطلق بالغ است چه مرد و چه زن. ⚡️البته اگر در کنار عبارت «مسلم» « مسلمه» هم افزوده شود مسلم به مرد اختصاص می‌یابد. مانند حدیثی که می فرماید «قَالَ «يَا اِبْنَ أَبِي نَصْرٍ أَيْنَ مَا كُنْتَ فَاحْضُرْ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَإِنَّ اَللَّهَ يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَة». ولی تا وقتی چنین اضافه ای نباشد مراد از این گونه اوصاف مطلق جنس است و به مردان اختصاص ندارد. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( عبادت خدا را بر بندگان خدا اکراه نکنید ) 🔹 قال رسولُ‌اللّه (صلى الله عليه و آله): «إنّ هذا الدِّينَ مَتِينٌ فَأوغِلُوا فيهِ برِفقٍ، و لا تُكرِهُوا عِبادَةَ اللّه إلى عِبادِ اللّه فتكونوا كالراكِبِ المُنْبَتِّ الذي لا سَفَراً قَطَعَ ولا ظَهْراً أبقى» 🔸 همانا اين دين استوار است؛ پس با ملايمت در آن وارد شويد و عبادت خدا را بر بندگان خدا اکراه و تحميل نكنيد كه در آن صورت به سوار درمانده‌اى مى‌مانيد كه نه راهى را پيموده و نه مركبى [با نشاط] به جا گذاشته است. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حتی روی هم تُرش نکرد ❖ سیدنا الاستاذ حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی ( دام ظله العالی): ● وقتی ترجمه مرحوم الهی قمشه‌ای منتشر شد، من آن را خواندم و‌ چهار ایراد گرفتم؛ از جمله اینکه: ذَنوب (به معنی دلو) را ذُنوب ترجمه کرده بود. احسن القَصص را هم «قِصص» ترجمه کرده بود. ● وقتی این‌ها را در مدرسه نواب مشهد به ایشان گفتم، حتی روی هم ترش نکرد و گفت یک وقت است که کسی اینگونه ایراد می‌گیرد و‌ یک وقت هم مثل بعضی که می‌روند پیش آقای بروجردی و‌ می‌گویند این ترجمه از کتب ضلال است. وقتی خواستم بیرون بیایم کفش مرا هم‌ جفت کردند؛ با اینکه من خودم را معرفی نکرده بودم 🔺گعده‌های علمی؛ حوالی غروب ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث ( زوجه صالحه بهترین بهره مرد) 🔹عَنْ أَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا (علیه السلام) قَالَ: مَا أَفَادَ عَبْدٌ فَائِدَةً خَيْراً مِنْ زَوْجَةٍ صَالِحَةٍ إِذَا رَآهَا سَرَّتْهُ وَ إِذَا غَابَ عَنْهَا حَفِظَتْهُ فِي نَفْسِهَا وَ مَالِهِ. 🔸امام رضا علیه‌السلام فرمودند: هیچ بنده‌ای سود و بهره ای بهتر از زن صالحه، به چنگ نیاورده است. زنی که هرگاه شوهرش او را ببیند، خوشحالش کند. و هرگاه از او دور شود، در غیابش نگهبان خود و اموال شوهرش باشد. 📚کافی ط - الاسلامية جلد۵ صفحه۳۲۷ قرب‌الإسناد ط - الحديثة صفحه۲۰ بحار الأنوار ط - بيروت جلد۱۰۰ صفحه۲۱۷ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
🗓تقویم شیعه؛ ☑️ ۱۱ جمادی الثانی ۱۳۵۳ق سالروز وفات مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر قمی"رحمة‌الله‌علیه"
💠 حال و هوای علمای قدیم ❖ مشاهدات مرحوم آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی از احوالات یکی از علمای قم: ● مرحوم آقا شیخ ابوالقاسم کبیر رحمة‌الله‌علیه از اجلّه علمای قم بود. عملاً مورد قبول عموم بود. خواص و عوام همه تصدیقش می‌کردند. ● همواره مشغول بود یا درس می‌گفت یا مطالعه می‌کرد یا در مطلب علمی فکر می‌نمود یا با طرفی که پیدا می‌کرد به بحث و مذاکره علمی مشغول می‌شد. ● غالباً کتابی در زیر بغلش بود به هر جا که می‌رسید اگر مجلس مقتضی مذاکره علمی بود فوری مسئله‌ای طرح کرده، مشغول تبادل افکار میشد و الا کتاب از زیر بغل بیرون آورده، به مطالعه مشغول می‌گردید. ● حتی در روزهای چهارشنبه عصر در منزل خود مجلس ذکر مصیبت منعقد می‌کرد در عین حال که حاضرین مشغول صرف چای و قلیان بودند او در یک گوشه‌ای مانند هر روز به تدریس و افاده‌ی علم اشتغال داشت. ● فکر روشن و نظر دقیقی داشت. مطلبی را که بین فضلاء القا می‌کرد مادامی که اطراف و جوانب آن را با نظر عمیق تحت مطالعه نیاورده و وزن آن را کاملاً به دست نیاروده، القا نمی‌کرد. ● در ورع و تقوا نمونه گذشتگان بود و در عرفیات نیز بی نهایت دقیق بود. به هر کاری که وارد میشد با کمال سنگینی و متانت قدم می‌گذاشت. خیلی هم بی ادعا و متواضع بود. ذره‌ای در وی آثار منیت نبود. ● آقا سیّد محسن امین شامی در کتاب «اعیان الشیعه» در ترجمه حال او گفته که او بر مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم حائری ترجیح داده میشد، ولی این اشتباه غریبی است. می‌شود گفت که ترجیح دهنده او را خوب شناخته، آقای حائری را نشناخته (چنان که می گوید علی اللهی علی را خوب شناخته، اما خدا را نشناخته). ● باری، آن مرحوم روز جمعه یازدهم ماه جمادی الثانی سال ۱۳۵۳ قمری از دنیا رحلت کرد. تا یک ماه در قم مجالس ترحیم لیلاً و نهاراً، طولاً و عرضاً منعقد گردید. ( ماتوا و عاشوا بحسن الذکر بعدهم). سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکوئی نبرد 📚الکلام یجرّ الکلام؛ ج۲؛ ص۳۴۵ ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ ⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️ 🆔https://eitaa.com/elahimanesh128