💠معنای «آمَنُ سَخَطَه عند کلّ شرّ»(۲)
4⃣نظر مرحوم علامه مجلسی (ره): «سخطه لعله محمول على السخط الذي يوجب الخلود في النار او المراد بالامن رجاء العفو او محض العثرة بالصغائر».
📚مرأة العقول ج12 ص 459
🔹شاید مراد از سخط سخطی باشد که موجب خلود در آتش جهنم می شود یا مراد از امن امید بخشش باشد یا مراد از عثرة،گناهای صغیره باشد.
5⃣نظر مرحوم ملا صالح مازندرانی (ره) : «لا لاستحقارها و لا لتوهم عدم علمک بها او عجزک عن الاخذ بها حاشا بل لحلمك عن الاخذ وصفحك عن الانتقام».
📚شرح الكافي ج10 ص 410
🔹یعنی من از سخط تو هنگام هر شر (و گناهی) ایمن هستم نه به خاطر اینکه آنها را کوچک بشمارم و نه به خاطر اینکه توهم عدم علم و آگاهی تو نسبت به آنها داشته باشم و نه به خاطر اینکه تو از عذاب و مواخذه بر گناهان عاجز باشی بلکه به خاطر حلم تو از مواخذه و چشم پوشی تو از انتقام ایمن هستم.
ادامه دارد👇
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠معنای «آمَنُ سَخَطَه عند کلّ شرّ»(۳)
6⃣🔸عارف بالله مرحوم آیة الله ملکی تبریزی نیز متوجه اشکال این دعا بوده و با تصریح به این که مفهوم ظاهری دعا (امن از سخط و مکر الهی) گناه کبیره است، توجیهی برای آن ذکر کرده که حاصلش این است که داعی باید (به شرط توبه) را در تقدیر یا در نظر بگیرد. یعنی ای کسی که اگر توبه کنم از سخط او در امان می شوم!
🔹اما این توجیه نیز خلاف ظاهر است و چندان وجیه به نظر نمی رسد.
✅ أقول: لا تغفل أنّك تقول في أوّل هذا الدّعاء إنّك ترجو اللَّه لكلّ خير ، وتأمن سخطه عند كلّ شرّ ، ومن بعض هذا السخط مكر اللَّه ، والحال أنّ الأمن من مكر اللَّه من المعاصي الكبيرة ، فليكن قصدك من هذه العبارة بشرط التّوبة فكأنّك تقول : یا من جعل لعباده طريقا إذا سلكوه أمنوا من سخطه ، وهو التّوبة ، وهذا ليس أمنا فعليّا من مكر اللَّه وكذا قولك : « أرجوه لكلّ خير » فكأنّك تقول : يا من جعل لعباده طريقا إذا سلكوه وفتح لهم بابا إذا دخلوا منه نالوا به لكلّ خير يريدونه وهو الدّعاء .
📚 المراقبات ( أعمال السنة )، ص 103
7⃣در حالیکه به نظر حقیر می رسد کلمه « آمن» به معنای ایمن بودن نیست مانند آیه «و من دخل کان آمنا» و بیشتر جوابهای داده شده مبتنی بر این است که کلمه «آمن » به معنای ایمن بودن باشد و همین منشأ اشکالات و جوابها شده است.
✅بلکه در کتب لغت مثل معجم الغنی و معجم الوسیط برای «آمن» شش معنا ذکر شده است و مناسبترین معنا در اینجا به معنای وثوق و تصدیق است یعنی ای خدایی که در هر کار خوبی که از من سر بزند امید ثواب او را دارم و تصدیق می کنم که هر گناهی که از من سر بزند موجب سخط او می شود و استحقاق عقابش را دارم. و الله العالم
✍محمد الهی منش
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
10.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 دعای «یا من أرجوه لکل خیر»
💎 با صدای زیبای سید مصطفی الموسوی
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
معجزه_رکن_یمانی_و_میلاد_مولا_امیرالمؤمنین_علی_علیه_السلام.pdf
855.8K
💠معجزه رکن یمانی و ولادت امیرالمؤمنین علیه السلام
...نزدیک به ولادت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، مادر بزرگوار ایشان جناب فاطمه بنت اسد در کنار خانه خدا بودند که دیوار خانه از سمت رکن یمانی شکافته شد و ایشان وارد آن شدند و پس از سه روز که کسی نمیتوانست وارد شود، دوباره دیوار شکافته شد و ایشان با فرزند بزرگوارشان، مولای متقیان، حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از خانه خدا خارج شدند.
🔹محل شکاف، که رکن یمانی است هرگز بسته نشد و حتی با وجود اینکه در طول تاریخ چندین بار خانه خدا را خراب کردند و از نو بنا نمودند دوباره شکاف برداشت.
محل رکن یمانی دارای شکافی است که رژیم سعودی با استفاده از مدرنترین مواد ساختمانی نمیتواند آن را بپوشاند.
🔸نکته جالب توجه این است که در این تصویر حتی میخهای فولادی نیز برای بسته نگه داشتن شکاف استفاده شده است! علاوه بر این، با کمی دقت در تصاویر مختلف، متوجه تفاوت هایی در آنها میشویم، چرا که رژیم وهابی سعودی هربار سعی میکند از مواد جدیدی برای پوشاندن شکاف استفاده نماید.
✅رکن یمانی ... دری از درهای بهشت است که از زمانی که باز شد هرگز بسته نشده است....
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
هدایت شده از کانال فقه و حدیث استاد الهی منش
💠نمازی با فضیلت از امام صادق علیه السلام از کتاب اقبال( اقبال؛ ص 656) و زاد المعاد علامه مجلسی ( زاد المعاد؛ ص 178) در شب های ایام البیض (۱۳ و ۱۴ و ۱۵)ماه های رجب، شعبان و رمضان خوانده می شود:
🔹و أما ما نذكره في الليالي البيض فهو إسناده من كتاب محمد بن علي الطرازي فقال ما هذا لفظه
🔸و اما در شب های بیض از کتاب محمد بن علی الطرازی نقل شده است که
🔹أَخْبَرَهُمْ أَبُو الْحُسَيْنِ أَحْمَدُ بْنُ أَحْمَدَ بَنِ سَعِيدٍ الْكَاتِبُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ القياني [الْقُنَانِيُ] قَالَ سَمِعْتُ جَدِّي يَقُولُ سَمِعْتُ أَحْمَدَ بْنَ أَبِي الْعَيْنَاءِ يَقُولُ قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ ص
🔸در حديثى از امام جعفر بن محمد صادق-صلوات اللّه عليه-آمده است:
🔹أُعْطِيَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ ثَلَاثَ أَشْهُرٍ لَمْ يُعْطَهَا أَحَدٌ مِنَ الْأُمَمِ رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ شَهْرِ رَمَضَانَ
🔸 سه ماه به اين امت داده شده است كه به هيچيك از امتها داده نشده است: رجب، شعبان و ماه رمضان
🔹وَ ثَلَاثَ لَيَالٍ لَمْ يُعْطَ أَحَدٌ مِثْلَهَا لَيْلَةَ ثَلَاثَ عَشْرَةَ وَ لَيْلَةَ أَرْبَعَ عَشْرَةَ وَ لَيْلَةَ خَمْسَ عَشْرَةَ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ
🔸و سه شب به اين امت داده شده است كه به هيچكس داده نشده است: شب سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم از هر ماه
🔹وَ أُعْطِيَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ ثَلَاثَ سُوَرٍ لَمْ يُعْطَهَا أَحَدٌ مِنَ الْأُمَمِ يس وَ تَبَارَكَ الْمُلْكُ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
🔸و سه سوره به اين امت داده شده است كه به هيچيك از امتها داده نشده است: سورهى «يس» ، سورهى «تَبارَكَ اَلَّذِي بِيَدِهِ اَلْمُلْكُ» و سورهى «قُلْ هُوَ اَللّهُ أَحَدٌ».
🔹فَمَنْ جَمَعَ بَيْنَ هَذِهِ الثَّلَاثِ فَقَدْ جَمَعَ أَفْضَلَ مَا أُعْطِيَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ فَقِيلَ وَ كَيْفَ يَجْمَعُ بَيْنَ هَذِهِ الثَّلَاثِ
🔸بنابراين، هركس اين سه را جمع كند، برترين عطايايى را كه به اين امت داده شده است، جمع كرده است. عرض شد: چگونه انسان بين اين سه جمع كند؟
🔹فَقَالَ يُصَلِّي [فِي] كُلِّ لَيْلَةٍ مِنْ لَيَالِي الْبِيضِ مِنْ هَذِهِ الثَّلَاثَةِ الْأَشْهُرِ فِي لَيْلَةِ الثَّانِيَةَ عَشَرَ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ [مَرَّةً] وَ هَذِهِ الثَّلَاثَ سُوَرٍ
🔸فرمود: در هريك از شبهاى بيض از اين سه ماه نماز بخواند؛ يعنى در شب سيزدهم دو ركعت در هر ركعت سورهى «فاتحة الكتاب» و سه سورهى يادشده را بخواند،
🔹وَ فِي اللَّيْلَةِ الرَّابِعَةَ عَشَرَ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَ هَذِهِ الثَّلَاثَ سُوَرٍ
🔸و در شب چهاردهم چهار ركعت در هر ركعت سورهى «فاتحة الكتاب» و سه سورهى يادشده را بخواند،
🔹وَ فِي اللَّيْلَةِ الْخَامِسَةَ عَشَرَ سِتَّ رَكَعَاتٍ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ وَ هَذِهِ الثَّلَاثَ سُوَرٍ
🔸و در شب پانزدهم شش ركعت نماز بخواند در هر ركعت سورهى «فاتحة الكتاب» و سه سورهى يادشده را بخواند،
🔹فَيَحُوزُ فَضْلَ هَذِهِ الْأَشْهُرِ الثَّلَاثَةِ وَ يُغْفَرُ لَهُ كُلُّ ذَنْبٍ سِوَى الشِّرْك
🔸فضيلت اين سه ماه را حايز گرديده و همهى گناهان او به جز شرك به خدا آمرزيده مىگردد.
✅وقت این نماز از مغرب تا طلوع فجر است .از خداوند متعال توفیق انجام این عمل پرفضیلت را خواهانم.🙏
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 سؤال فقهی (استشمام بوی خوش در اعتکاف)
🔹در برخی مساجد معمولاً غیر معتکفین عطر می زنند؛ احساس بوی عطر آنان، چه حکمی دارد؟ آیا لازم است معتکف، بینی خود را بگیرد؟
✅ جواب ( نظر مشهور فقها): بوییدن عمدی مواد معطّر ( عطر ،ادکلن ) و گیاهان خوش بو ، از محرمات اعتکاف است ولی مجرد احساس بوی عطر ظاهراً مانعی ندارد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سؤال فقهی( محرمات اعتکاف ):
🔹انجام چه كارهایی در هنگام اعتكاف بر معتکف حرام است؟
✅پاسخ:
معتكف در همه مدت اعتکاف (چه شب باشد و چه روز) باید از چند کار پرهیز كند:
1⃣هر کاری که روزه را باطل کند.
2⃣امور جنسی و شهوتآمیز مثل نزدیکی کردن و استمناء.
3⃣بوئیدن عطر و چیزهای خوشبو.
4⃣بحث و مجادله با دیگری به قصد غلبه بر او.
5⃣معامله کردن.
6⃣خارج شدن از مسجد بدون مجوز شرعی.
📚فاضل، نوری: العروة الوثقی، احکام الاعتکاف، م 1؛ امام: تحریر الوسیلة، احكام الاعتكاف، م 1؛ خویی، تبریزی، سیستانی: منهاج الصالحین، ج 1، م 1080؛ وحید: منهاج الصالحین، ج 2، م 1080؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، م 1422؛ گلپایگانی: هدایة العباد، ج 1، م 1423؛ بهجت: وسیلة النجاة، م 1208؛ سبحانی: رساله، م 1440؛ مکارم: اعتکاف عبادتی کامل، ص 91، م 76.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠سوال فقهی (مبطلات اعتکاف)
🔹 چه چیزهایی اعتکاف را باطل میکند؟
✅پاسخ:
به فتوای همه مراجع تقلید، روزه شرط صحت اعتکاف است، پس اگر کسی عمداً روزه خود را باطل کند، اعتکافش باطل میشود.
اما نسبت به انجام بقیه محرمات اعتکاف:
1⃣آیات عظام خویی، سیستانی، وحید، نوری، مکارم: همه محرمات اعتکاف، اعتکاف را باطل میکند.
2⃣آیات عظام: امام، گلپایگانی، سبحانی: آمیزش و معاشرتهاى جنسى (مانند بوسیدن و دست دادن) به فتوا، و بقیه محرمات اعتکاف به احتیاط واجب اعتكاف را باطل میكند.
3⃣آیات عظام:صافی، فاضل، بهجت: آمیزش کردن به فتوا، و بقیه محرمات اعتکاف به احتیاط واجب اعتکاف را باطل میکند.
4⃣آیت الله مظاهری: فقط آمیزش و استمناء اگر در روز انجام شود، اعتکاف را باطل میکند.
5⃣آیات عظام شبیری، تبریزی: فقط آمیزش کردن اعتکاف را باطل میکند.
📚 امام: تحریر الوسیلة، احكام الاعتكاف، م 2؛ خویی، تبریزی، سیستانی: منهاج الصالحین، ج 1، م 1080؛ وحید: منهاج الصالحین، ج 2، م 1080؛ صافی: هدایة العباد، ج 1، م 1423؛ گلپایگانی: هدایة العباد، ج 1، م 1424؛ بهجت: وسیلة النجاة، م 1210؛ سبحانی: رساله، م 1442؛ مکارم: اعتکاف عبادتی کامل، ص 92، م 78؛ فاضل: اعتكاف و احکام آن، ص 59، س 81؛ نوری: هزار و یک مسأله فقهی، ج 2، ص 84، س 289؛ شبیری: جزوه اعتكاف، س 67 و 84؛ مظاهری: رساله، م 1327.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠 حدیث (مثل پیامبر صلّیاللهعلیهوآله )
🔸 امام صادق عليه السّلام فرمود: حضرت فاطمه بنت اسد علیهاالسّلام نزد حضرت أبوطالب عليهالسّلام آمد تا مژدهی تولّد پيغمبر خدا صلىاللّٰهعليهوآله را به او دهد، حضرت ابو طالب ع فرمود:
يك سَبت(سی سال) صبر كن، من[هم] به تو مژده تولّد کسی مثل او را خواهم داد، جز اینکه نبوّت ندارد.
📌 آنگاه فرمود:« سَبت » سى سال است و فاصلۀ بين تولّد پيامبر صلىاللّٰهعليهوآله تا تولّد اميرالمؤمنين عليهالسّلام سى سال بود.
🔹 قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ أَسَدٍ جَاءَتْ إِلَى أَبِي طَالِبٍ لِتُبَشِّرَهُ بِمَوْلِدِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ أَبُو طَالِبٍ اِصْبِرِي سَبْتاً أُبَشِّرْكِ بِمِثْلِهِ إِلاَّ اَلنُّبُوَّةَ وَ قَالَ اَلسَّبْتُ ثَلاَثُونَ سَنَةً وَ كَانَ بَيْنَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ثَلاَثُونَ سَنَةً.
📚 کافی ج ۱، ص ۴۵۲
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128
💠حدیث (تختم بالعقیق موجب نجات از آتش، به شرط ولایت امیرالمومنین علیهالسلام)
1⃣... عَنْ زِيَادٍ الْعَبْدِيِّ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع قَالَ: لَمَّا خَلَقَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ كَلَّمَهُ عَلَى طُورِ سِينَا ثُمَ اطَّلَعَ عَلَى الْأَرْضِ اطِّلَاعَةً فَخَلَقَ مِنْ نُورِ وَجْهِهِ الْعَقِيقَ ثُمَّ قَالَ آلَيْتُ بِنَفْسِي عَلَى نَفْسِي أَلَّا أُعَذِّبَ كَفَّ لَابِسِهِ إِذَا تَوَلَّى عَلِيّاً بِالنَّار.
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص۱۷۵
🔸حضرت سیدالشهداء علیه السلام فرمودند:
زمانی که خدای متعال حضرت موسی بن عمران علیهالسلام را آفریدند، با وی بر طور سیناء سخن گفتند، سپس لحظهای بر زمین نظری افکندند و از نور سیمای خود عقیق را آفریدند.
سپس فرمودند: به ذات خود سوگند یاد کردهام، کسی که عقیق به دست دارد، اگر ولایت علی را داشته باشد، به آتش عذاب نکنم.
2⃣ جابِرُ بْنُ يَزِيدَ قَالَ حَدَّثَنِي زَاذَانُ عَنْ سَلْمَانَ وَ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالا قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: دَنَوْتُ مِنْ رَبِّي فَكُنْتُ مِنْهُ كَقَابِ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى وَ كَلَّمَنِي بَيْنَ جَبَلَيِ الْعَقِيقِ ثُمَّ قَالَ يَا أَحْمَدُ إِنِّي خَلَقْتُكَ وَ عَلِيّاً مِنْ نُورِي وَ خَلَقْتُ هَذَيْنِ الْجَبَلَيْنِ مِنْ نُورِ وَجْهِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فَوَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَقَدْ خَلَقْتُهُمَا عَلَامَةً بَيْنَ خَلْقِي يُعْرَفُ بِهَا الْمُؤْمِنُونَ وَ لَقَدْ أَقْسَمْتُ بِعِزَّتِي عَلَى نَفْسِي أَنِّي حَرَّمْتُ النَّارَ عَلَى الْمُتَخَتِّمِ بِالْعَقِيقِ إِذَا تَوَلَّى عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ علیهماالسلام.
مائة منقبة من مناقب أمير المؤمنين و الأئمة ؛ ص۱۶۹
🔸رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند:
به پروردگارم نزديك شدم بحدّى كه فاصله من با او به اندازه فاصله دو كمان يا كمتر از آن بود و با من گفتگو كرد، و درآنجا دو كوه عقيق بود.
سپس فرمودند: اى احمد ؛ من تو و على را از نور خودم خلق كردم و اين دو كوه عقیق را از نور جمال علىّ بن ابى طالب عليهالسلام آفريدم.
به عزّت و جلالم قسم اين دو کوه عقیق را آفريدم تا علامتى باشند در ميان بندگانم و با آن مؤمنان شناخته شوند، و قسم ياد كردهام بر خودم هر بدنى كه انگشتر عقیق بر دست کند، آتش را بر او حرام سازم به شرط اينكه ولايت علىّ بن ابى طالب عليهالسلام را دارا باشد.
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
⬇️به جمع ما بپیوندید⬇️
🆔https://eitaa.com/elahimanesh128