eitaa logo
امام حسین ع
18.9هزار دنبال‌کننده
399 عکس
2هزار ویدیو
1.9هزار فایل
کانال مداحی و شعر و سبک https://eitaa.com/emame3vom
مشاهده در ایتا
دانلود
. مدح و توسل ویژۀ میلاد حضرت زینب کبری سلام الله علیها تقدیم به شهدای مدافع حرم به نفسِ حاج سعید حدادیان _ سال97 @emame3vom باز به بیت مصطفی بتولِ دیگر آمده رسول را سول را ، دوباره کوثر آمده بتول را بتول را ، یگانه دختر آمده حسین را حسین را ، خجسته خواهر آمده رضا و حلم و صبر را ، بزرگ مادر آمده شهید را شهید را ، پیام آور آمده ائمه را ائمه را ، چراغ انجم است این دختر اوّل علی، بتول دوّم است این کوثر کوثر نبی ، آیۀ رحمت آمده دختر دختر نبی ، مادر خلقت آمده زهرۀ زهرۀ علی ، اختر عصمت آمده شمسۀ شمسۀ حیا ، یا مه عفت آمده حبیبة الله است و از مام محبت آمده ولیة الله است و در بیت ولایت آمده آینۀمحمّدی (ص) طلعت دلربای او در او خلاصه می شود حسینُ کربلایِ او علیست زیب هستیُ ، زینت اوست دخترش زهم گشوده دست دل چو جان گرفه در برش بویِ بهشت یافته ، از دم روح پرورش فاطمه بوسه می زند ، به عارض منوّرش بال زند سویِ حسین ، از سر دوش مادرش سلام ما درود ما ، به زینب و برادرش بهشت بود و هست او ، اسیر و پای بست او عجب مدار اگر علی ، بوسه زند به دست او ای شرف بلند خون، هماره از پیام تو وی که گرفته آبرو، شهادت از قیام تو سکّۀ صبر را خدا، نقش زده به نام تو مفتخر از وجود تو، رسول و باب و مام تو زنده کنار قتلگه، به صبر تو امام تو نطق تو در سکوتت تو، تیغ تو در نیام تو تو در قیام کربلا، قیامت آفریده ای تو از دم پیغمبری، امامت آفریده ای تو در سخن پیمبرِ کلام وحی بر لبی تو با پیام کشتگان، حیات بخش مکتبی تو در دل خرابه ها ، چو قرص ماه در شبی تو بر هلالِ نوک نی ، به شهر کوفه کوکبی تو زیب دامن نبی ، تو زین امّی و ابی تو زینبی تو زینبی تو زینبی تو زینبی نه ساره ای نه هاجری ، نه آسیه نه مریمی چو مادرت سیّدة النّساء کلِّ عالمی توئی که بهر کربلا ، وجودت آفریده شد توئی که در خطابه ات ، تمام وحی دیده شد توئی که با رسالتت، پیام حق شنیده شد توئی که با اسارتت، بساط ظلم چیده شد توئی که با عدالتت ، نخل ستم بریده شد اگر چه سرو قامتت ، زبار غم خمیده شد به جسم و جان سرکشان ، ریخت شرار نطق تو حسین سرفراز شد ، به ذوالفقار نطق تو پیمبر است جدّ تو، بتول دیگرش توئی بتول مفتخر از آن، که ناز پرورش توئی علی ست غرق و جد و شور از این که دخترش توئی حسن بتو است سرفراز، از اینکه خواهرش توئی حسین بر تو متّکی، که یار و یاورش توئی شهید اگر شهید شد، پیام آورش توئی به مصطفی به مرتضی، به مجتبی به فاطمه که از تواند مفتخر، ائمّه ی هدی همه تو در میان سلسله، گره گشای عالمی تو با گلوی خشک خود، حیات بخش آدمی تو عصمت مصوّری، تو غیرت مجسّمی تو با کلام جان فزا، دم مسیح را دمی تو یک رسول وحی خون، تو یک کتاب محکمی تو در زمین شام هم، چراغ عرش اعظمی ستاره فرش منزلت، ماه چراغ محفلت که آفتاب فاطمه، گشته به دور محملت سلام بر تو ای کسی، که صبر شد حقیر تو ندیده بعد فاطمه، جهان زنی نظیر تو به پیر عقل رهنما، دو کودک صغیر تو حسین چشم دوخته، به طلعت منیر تو صدای زنده ی علی، به صوت دلپذیر تو اسیر شام بودی و، یزید شد اسیر تو پرچم فتح کربلا، از تو در احتزاز شد به همّت بلند تو، حسین سرفراز شد منم منم که میثمم ، گدایِ مویِ زینبم هماره دست التجا ، بوَد به سویِ زینبم خدای داده آبرو ، به آبروی زینبم مرثیه خوانِ کربلا ، قصیده گوی زینبم پرد هماره مرغ دل ، در آرزوی زینبم در ازدحام حشر هم ، به جستجوی زینبم به جان مادرش قسم ، اگر کند نظاره ام سزد جهیم باغ گل ، شود به یک اشاره ام شاعر : *بچه رو بغل گرفت پیغمبر ، با نگاه به جمالِ ملکوتیش اشک ریخت ، زهرا جان علی جان به همه نسل هایِ بعد هم خبربدید احترامِ به این دختر به همه واجبه .. رحمتِ خدا به این اشک ها ، من که حرفی نزدم .. سخن از احترام گفتم شما دارید گریه می کنید .. مگه قرارِ کسی به این دختر بی احترامی کنه ؟.. همین یه جمله و التماسِ دعا .. که جرأت کرد دستت را ببندد؟ ..* .
. سرود زیبا ویژۀ ایام ولادتِ حضرت زینب کبری سلام الله علیها حاج محمد رضا طاهری _ سال97 ┅═•┄⊰↭⊱•┄═┅ @emame3vom ┅═•┄⊰↭⊱•┄═┅ صدایِ کی به گوش میرسه کیه که عطر و بوش میرسه کیه که با یه بار دیدنش حسین به آرزوش میرسه نماز شکری که علی داره می خونه یعنی با دختر برکت اومد به خونه بارونِ کوثرِ زینب تمثالِ حیدرِ زینب « علیا مخدره زینب .. » نگینِ هشت و چار اومده صلابت و وقار اومده بنی اُمیه لرزید تنش دوباره ذوالفقار اومده حضرت زهرا رو بگیم «اُم ابیها» زینب کبری رو بگیم «اُم اخیها» قند مکررِ زینب تاج برادرِ زینب « علیا مخدره زینب .. » صدایِ کی به گوش میرسه کیه که عطر و بوش میرسه کیه که با یه بار دیدنش حسین به آرزوش میرسه نماز شکری که علی داره می خونه یعنی با دختر برکت اومد به خونه بارونِ کوثرِ زینب تمثالِ حیدرِ زینب « علیا مخدره زینب .. » یه لحظه که عبور می کنه جهانُ غرق نور می کنه اگه قسم به زینب بدیم دیگه آقا ظهور می کنه احمد و زهرا و علی و حسنینِ خلاصۀ آل عبا عاشق حسینِ پاک و مطهره زینب خاتونِ محشره زینب « علیا مخدره زینب .. » صدایِ کی به گوش میرسه کیه که عطر و بوش میرسه کیه که با یه بار دیدنش حسین به آرزوش میرسه نماز شکری که علی داره می خونه یعنی با دختر برکت اومد به خونه بارونِ کوثرِ زینب تمثالِ حیدرِ زینب « علیا مخدره زینب .. » *عقيلة العرب زينب مدد* .
. شور زیبا و ذکرِ علی ابن ابیطالب علیه السلام اجرا شده حضرتِ زینب کبری سلام الله علیها به نفسِ حاج محمد طاهری و حسین طاهری _ سال97 ┅═•┄⊰↭⊱•┄═┅ توهین نمی کنم به کسی در غزل ولی هر کس کمی محبت حیدر نداشته خود را برای شعله مهیا کند که او حق را به چشم دیده و باور نداشته علی ، علی ، علی ... نماز بی ولایِ او عبادتی ست بی وضو به منکرِ علی بگو نماز خود رها کند چه هیبتی داری شجاعتی داری فقط تو عالم تو حیدر کراری نماز بی ولای او عبادتی ست بی وضو به منکر علی بگو نماز خود رها کند من ار به قبله رو کنم به عشقِ روی او کنم اقامۀ صلوة را به گفتگویِ او کنم عمریست که دم به دم علی می گویم در حال نشاط و غم علی میگویم یک عمر علی گفتم و ان شاءالله تا آخر عمر هم علی می گویم .
. 🌺✨🌺✨🌺 🌹هشت قرص ضد افسردگی در قرآن 🌻صبر و شکیبایی صبر یکی از اساسی ترین روش های مقابله با استرس و عوارض ناشی از آن می باشد. «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ 🌻صلوات و نماز در بین عبادات هیچ عبادتی مانند نماز نیست. نماز بهترین وسیله برای ارتباط انسان با خدای متعال است و به خاطر توجه دادن نفس انسان به خدای قادر، مصائب و مشکلات را از یاد او برده؛ لذا در قرآن کریم به مؤمنین دستور استعانت و کمک جستن از نماز داده شده است: «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ 🌻دعا و نیایش در اهمیت دعا همین بس که قرآن کریم از زبان خدا می فرماید: ای پیامبر! به بندگانم بگو اگر نبود دعای شما، پروردگارم اعتنایی به شما نمی کرد: «قُلْ مَا یعْبَأُ بِکمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاوءُکمْ 🌻قرآن و بهره گیری از آن با مراجعه به آیات و روایات روشن می گردد که قرآن نسخه شفابخش خدای سبحان برای بیماران روانی است. قرآن شفای دردهایی است که چه بسا از محدوده ناهنجاری های شناخته شده روان شناسی خارج است «یا أَیهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْکم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکمْ وَشِفَاء لِّمَا فِی الصُّدُورِ 🌻تقوی قرآن کریم از جمله آثار تقوی را خروج از مشکلات معرفی می کند، و یا کسانی که در گذران زندگی گرفتار فقر هستند و از این طریق مبتلا به ناراحتی و اضطراب اند، قرآن کریم یکی از آثار تقوی را روزی از طریق غیرمنتظره می داند.‌ «وَ مَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یرْزُقْهُ مِنْ حیثُ لا یحْتَسِبْ؛ 🌻توکل به خدا منظور از توکل به خدا این است که انسان تلاش گر کار خد را به او واگذارد و حل مشکلات خویش را از او بخواهد، خدایی که قدرت حل هر مشکلی را دارد. «وَمَن یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ؛ هر کس بر خدا توکل کند کفایت امرش را می کند 🌻توبه و استغفار توجه به آمرزش خداوند و بخشش او؛ یعنی تمامی گناهان قابل آمرزش هستند. 🌻توسل توسل به اولیای الهی مانند پیامبران و اوصیای گرامشان یقیناً مایه امن و آرامش روان است؛ یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ... 🌸 به فرموده خداوند قرآن درمان تمام دردهاست از آن غافل نشویم وَنُنَزِّلُ مِنَ القُرْآَنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ... @emame3vom 🌷🌷
🔸️میلاد عقیله‌ی بنی‌هاشم 🔸️حضرت‌زینب کبری(س) کوثر قرآن بکف ساغر گرفت گوئیاقدر است قرآن‌سرگرفت فاطمه ام ابیهای رسول از دل بحر ولا گوهر گرفت زینت دامان پاک حیدر است برعلی‌وفاطمه این‌دختر است زن مگو مردآفرین روزگار برشهیدان تا ابد بال‌وپر است پای تا سر حیدر دیگر شده‌ست بر امیرالمومنین کوثر شده‌ست حافظ جان امامان همام درحمایت‌همچنان‌مادرشده‌ست ماه پیشانی زبانش ذوالفقار صابرست و صبر را گشته مدار چون علی آیینه‌دار نور بود باحسینش آمده پای قرار عالم ایجاد مات زینب است باحسین بودن حیات زینب است این شعار زینب است تا روز حشر بی حسین بودن ممات زینب است این علم بر دوش در شام بلاست خواهر شاه شهید کربلاست انقلاب سرخ شاه عشق را حافظ و بنیان گذار باوفاست @emame3vom کوه را ویران کند با یک نگاه وقتی از سینه کشیده آه آه مستجاب الدعوه کار کوچکیست چون‌کنیزش‌بر همه‌ شد خضر راه .
. 🎤🌹نوحه حضرت زهرا س((به سبک قدم قدم بایه علم)) اگه دلا، غرق غمه چون فاطمیه مادرِ محرمه اگه چشا، پر از نمه چون فاطمیه مادرِ محرمه * @emame3vom مادر سینه زن‌ها زهرا مادر بی کفن‌ها زهرا ذکر ماست، تو مدینه بی‌بی یا مهدی، یا حسن، یا زهرا نوری و، جلوه یزدانی پاکی و، آیه‌ی قرآنی چی بگم، تو مقامت این بس الگوی، صاحب الزمانی اگه دلا، غرق غمه چون فاطمیه مادر محرمه اگه چشا، پر از نمه چون فاطمیه مادر محرمه * اونکه بر، عالمین دلداره تو محشر، چه مقامی داره میگن که، برای شفاعت تو دستش، دست علمداره اونیکه، به حرم حساسه گریونِ، روضه‌های یاسه اونیکه، که مادرش شد زهرا ساقیِ، کربلا عباسه اگه دلا، غرق غمه چون فاطمیه مادر محرمه اگه چشا، پر از نمه چون فاطمیه مادر محرمه * دردِ مولا رو کی میدونه؟ اونیکه تو نجف مهمونه میسوزه، وقتی که روضه‌خون روضه‌ی، فاطمه میخونه غربتِ، مرتضی بی حده تو دلش، دنیایی از درده شبها با، چشای بارونی دورِ قبر بی‌بی میگرده حیدریم کوثریم مثل تموم اهل بیت مادریم نهایت نوکریم مثل تموم اهل بیت مادریم * شاعر: منصور عرب ***
. من که بر حیدر همیشه یاورم گشته آزرده ز کینه پیکرم ای پدر سیرم دگر از زندگی مرگ خواهم از خدای داورم * ای پدر بنگر دل بشکسته ام در کنار قبر تو بنشسته ام بس که دیدم ازعدوآزارها بعد توزین زندگانی خسته ام * ای پدر قلب مرا آزرده اند این جماعت حق حیدر برده‌اند در سقیفه بعد تو بنشسته و بر من و حیدر ستمها کرده‌اند * ای پدر آتش به خانه می زدند بررخم از کین نشانه می‌زدند دست حیدر بسته بود و از ستم دخترت را تازیانه می زدند * ای پدر جان حرمتت بشکسته اند از تو واز مرتضی بگسسته اند هم مرا در خانه ی خود می زدند هم به پیشم دست حیدر بسته‌اند @yaghubianreza .
. همه ی هست و بود من بابا ای تمام وجود من بابا غم گرفته ز بعد داغ تو همه ی تار و پود من بابا ای پدر جان گل توام زهرا(۳) ۱ مهر تو در آب و گلم بابا بی تو خون گردیده دلم بابا سوز داغ و مصیبت و ماتم شرری زد به حاصلم بابا ای پدر جان گل توام زهرا ۲ بعد تو در سقیفه بنشستند از تووحیدرتوبگسستند بعد بیعت با دشمنت بابا پهلوی دختر تو بشکستند ای پدر جان گل توام زهرا ۳ تو نبودی چه بر سرم آمد اشک غم از چشم ترم آمد به جای اشک از این مصیبت‌ها خون چشمان همسرم آمد ای پدر جان گل توام زهرا ۴ بعد توای پدر دلم خون شد ظلم و کین بر علی چه افزون شد به در خانه‌ هیزم آوردند تو ندیدی علی چه محزون شد ای پدر جان گل توام زهرا ۵ بر تسلای گل و ریحانه زده آتش عدو در خانه پشت در با ضرب لگد بابا گلم پرپر شده به گلخانه ای پدر جان گل توام زهرا ۶ گل من از شاخه جدا گردید جان ششماهه ام فدا گردید زاینهمه درد و رنج و محنت ها دخترت در شور و نوا گردید ای پدر جان گل توام زهرا @yaghubianreza .
💠💠💠💠💠💠💠 بسم رب الشهدا... @s_sharafkhani ▶️ بند اول آسمونا پره نوره بساط من جوره جوره مِی می زنم هی پیاپی_شب شوره آخه خدا به فاطمه دختر داده یه آیه ی تازه به پیغمبر داده سوره ی زینبی شده نازل امشب_روسجاده دل من عاشق نگاه گیراشه سر من تا ابد خاک کف پاشه گل نگو زینت دامن باباشه جان جانان زینب_جان زینب بند دوم شور و شعف شده بر پا باز وسط عرش اعلی عیدی میده به ملائک_خود زهرا آخه خدا به فاطمه دختر داده روی دومن مرتضی ماه افتاده بارون اشک شوق زهرا می ریزه_رو سجاده چقدر سجده ی شکر علی دیدنیه پر قنداقه ی این شکوفه بوسیدنیه عطر گلهای این خونه چه بوئیدنیه جان جانان زینب_جان زینب بند سوم هر نفسش یا حسینه آرومه تا با حسینه تبسم روی لبهاش_یا حسینه تو بغل داداش حسینش خندونه وقتی بابا می گیردش روی شونه صورت ماهش انگاری که خورشیده_آسمونه گل لبخندش از فرشته ها دل می بره به خدائیه خدا زینت دوش حیدره بعد زهرا از همه زنای دنیا سرتره جان جانان زینب_جان زینب ⏹ شعر و سبک: 💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
مداح منصوری؛روضه حضرت زهرا سلام الله علیها: فارسی ترکی، (ایاقیوی اپورم کربلایه تیز گلسن) السلام علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها چندتایی زدند با پا دَر(۲بار) تا که افتاد دَر روی زهرا، جوان ننه یارالی ننه همه کچ رفتن حتی میخ همه لَج کردند حتی دَر سرش از ازدحام ناچارن یا به دَر- میخورد یا یا دیوار دختری داد میزند بابا دختری داد میزند مادر خدایا گنج با گنجینه ام سوخت میان شعله ها آعیله ام سوخت چنان مسمار در قلبم فرو رفت که محسن گفت مادر سینه ام سوخت ننه منده یانورام آی ننه گَر دیده بود قنفذ،همدست مغیره این با غلاف شمشیر او با تازیانه میزد مولا علی فرمود:ای جماعت که اینجا جمع شده اید به جای دست من ای کاش چشمانم را می بستید به زیر تازیانه همسر خود را نمی دیدم، با زهرایم چه کرده اید این خانه ی آتش زده را دَر نزنید از ما که گذشت مادری را در پیش چشم دختری نزنید سه ماه آخر عمرت چقدر زود گذشت سه ماه آخر عمرت همش کبود گذشت فاطمه جان مرا ببخش شکسته شدی تیر خوردی مرا ببخش که ریختند برسر تو مرا ببخش که آتش زدند بر دَرتو دو موی سوخته از شانه ات در آوردم ترکی: وامحمدا سَسی عرشه اِودن اوجالدی خانُمون بیلمه دیلر هانسی غم آرامین آلوب ایله فکر اِیله دیلر اَول ایاق آتدا قالوب ناگهان فضّه گوروب قان قاروشوبدی قاپیا یارالی قوش کیمی زهرا یاپوشوبدی قاپیا همیشه لای لایی ننه دییَر اما قاپی دالیندا اِیش بر عکس اولدی گوردیلر ابی عبدالله شش ساله گلدی اَیلَشدی ننه نین باشین آلدی دیز اوسته اوزون قویدی ائوزونه نچه دفعه دِیدی لای لای ننه لای لای خانوم بیردن گوزون آشدی بالا منه لای لای دییسَن بالا دیدیگون لای لایا گوز یاشیمی، گوزدن سیخارام برجوم اولسون عوضین کرببلاده چیخارام بالام جانی کربلایه دَه گلّم حسین دوشدی ننه نون ایاقلارینا ایاقیوی اپورم کربلایه تیز گلسن بلالی زینبیوین گورملی گونون گوره سن دیمیرم اوغلوم علی اکبر اولنده گلسن قاسمیم قانه باتوب اصغر اولنده گلسن دِمیرم قامتیمی غملر اَیَنده گلسن آنوما ظلم اَلینین داشی دَیَنده گلسن ظلم اوخون حرمله قلبیمده اَکَنده گلسن کورَگیمنن اوخی زحمتله چَکَنده گلسن قانلی اِحرامه اوچولده بوروننده گلسن قتلگاهیمده اُوز اوسته سوروننده گلسن آی ننه آی ننه لای لای 😭😭😭 صلی علیک یا فاطمه الزهرا سلام الله علیها التماس دعای فرج قائم آل محمد
ترک های ویژه ولادت حضرت زینب (س) به نفس 👇👇
. اگه دل توی سینه دارین اگه عاشق و بیقرارین فاطمه دوباره اومده گل و گلدون یاس بیارین هرکی رفت مدینه بختش بلنده به گهوارهء زینب دل میبنده چقدر زیبا و زیباس وقتی زینب حسینش رو که میبینه میخنده اگه هستی اگه مستی بگو زینب یازینب مدد زینب یا زینب ۲ اگه با عشق همدستی بگو زینب یازینب مدد زینب یا زینب ۲ مدد یازینب کبری مدد یا زینب یا زینب مدد زینب یا زینب ۲ @emame3vom بیقرار حسین اومده کَس و کار حسین اومده ملیکهء سرای علی آره یار حسین اومده واسهء داداشش آروم جونه بَدل نداره هست یکی یه دونه مثه کوه پشت داداشش وا میسته بتا رو سر جاشون مینشونه مثل بارون مثه مجنون بگو زینب یازینب مدد....... تا داری توی جسمت جون بگو زینب یازینب مدد...... مدد یا زینب کبری مدد یا زینب یا زینب می مونه عقده رو جیگرم اگه اسمشونو نَبرم همه کف بزنید بجای شهدای دفاع حرم بیدارشید آی بی ریشه های خُفته نگید کی دیده و نگید کی گفته شهید دادیم ولی دیدید نزاشتیم رو ضریح خانم یه خط بیفته جای شهید همدانی بگو زینب یازینب مدد زینب .... با قاسم سلیمانی بگو زینب یازینب مدد زینب ..... @emame3vom ایوون طلا حاج مجتبی صمدی شهاب .👇👇
بنداول👇 تقدیرم‌ رقم خورده باعشقه حسین جوونیمو میزارم پاعشقه حسین توی روضه ی آقام موهام شد سفید بیشتر از تموم دنیا،عشقه حسین حراره فی قلوبنا....محبت حسین ابن علی شکرخدا شاملم......شده عنایت حسین ابن علی دریا محو چشمای اربابه دنیا خاک پاهای اربابه یک عمره کلب این خونوادم قلادم تو دستای اربابه اربابم حسین جان بنددوم👇 زندگی برای ما رنگ و بو نداشت این کشور اگر ضامن آهو نداشت از بچگی هام یادمه این آقا محبتش رو توی سینم گذاشت ورودی باب الجواد.....ورودیه جنت خداس حالا که راه کربلابستس....کربلامون مشهدالرضاس مشهد میده بوی عطرسیب و بین هرصحن داره یک حبیب و درمون هر درد بی دواعه هستش سر تر از هرچی طبیب و السلطان رضاجان بندسوم👇 واسه ما سینه زنا دنیایی حسن انگشت کوچیکته حاتم طایی حسن تا اسمت میاد وسط مستی میکنم عالم با شما میشه شیدایی حسن دلیل هر زاهدی شده.....خماری اون چشای تو یه روز میاد میکشم نفس.....آقا توصحن و سرای تو انت المولایی و انالمجنون حیرون و شب گردم و سرگدون من از عشقت عمریه هلاکم پای روضت میریزم آقا خون اربابم حسن جان @emame3vom .
. روز وشب فکر وخیالم شده آن یارکجاست آن ذخیره ،گوهرِعالم اسرار کجاست آن سفرکرده چرا از سفرش باز نگشت و آن که ما را به غمش کرده گرفتار کجاست ‌.
. جز با غم و درد و غریبی خو ندارم افتاده ام از پا علی، نیرو ندارم با تو امام بی کسِ خانه نشینم دیگر هوای جنت و مینو ندارم سیلی چنان نور نگاهم را گرفته در چشم خیس و زخمی خود، سو ندارم گفتم که اشک از چشم های تو بگیرم شرمنده ام ای دست حق، بازو ندارم گفتم که برخیزم به پایت عفو فرما آخر دگر ای پهلوان، پهلو ندارم محسن همان که چهره اش را هم ندیدم دیگر تمنایی به غیر او ندارم سید محمد جوادی
محمدحسین رحیمیان (س)- شکر خدا سائل این خانه ام ریخت علی ، نور به پیمانه ام عاشق این باده جانانه ام کار شراب است که پروانه ام این دل من خانه اهل کساست غیر حسینیه پناهم کجاست با کرم فاطمه آدم شدم بنده سلطان محرم شدم سائل این لطف دمادم شدم فارغِ از غصه عالم شدم چیست بگو بهتر ازین مذهبی زینبی ام زینبی ام زینبی ای متحیر ز مقامت همه عرض ادب بانوی بی واهمه عارفه و مومنه و عالمه فاطمه در فاطمه در فاطمه ای همه جا یاور تو پنج تن سایه ی بالا سر تو پنج تن مایه آرامش پیغمبری محرم اسرار دل مادری سنگ صبور حسن و حیدری از همه عالم تو حسینی تری ای ضربان دل تو یا حسین زندگیت خورده گره با حسین جز تو ، که بر فاطمه نایب شده؟ لایق این کوه مناقب شده مثل علی بر همه غالب شده حرمت تو بر همه واجب شده محشر کبراست فقط کار تو مثل خدیجه همه کردار تو ای که بُود فاطمه ای عصمتت ای که دهد بوی علی هیبتت ای که دهد بوی حسن طاقتت هست حسینی چه قَدَر، غیرتت شیرزنی ، معجزه ای ،محشری قبله عباس و علی اکبری ای ثمر همت هجده شهید جان به لب شام ز صبرت رسید چشم بدان کور ! شدی رو سفید بانی ویرانی کاخ یزید ! تا ابد ای بانوی والا مقام عزت زهرائیتان مستدام بی تو نشانی ز محرم نبود بی تو حسینیه و پرچم نبود کرببلا قبله عالم نبود این همه مستی که فراهم نبود ناله زدی ، پیر شدی ، سوختی تا به همه عاشقی آموختی حق تو چل روز اسارت نبود حق تو آن کوه مصیبت نبود خون دل و ناله و حسرت نبود غارت و دشنام و جسارت نبود یاد تو ، مظلوم ترین قهرمان! گریه کند حضرت صاحب زمان
دلم گرفته خدایا در انتظار فرج دو دیده ام شده دریا در انتظار فرج هنوز می رسد از کوچه های شهر حجاز صدای گریۀ زهرا در انتظار فرج هنوز در همه عالم میان دشمن و دوست علی ست بی کس و تنها در انتظار فرج هنوز می رسد از چاه های کوفه به گوش صدای نالۀ مولا در انتظار فرج هنوز ناله کشد از جگر امام حسن گشوده دست دعا را در انتظار فرج هنوز پرچم سرخ حسین منتظر است گشوده چشم به صحرا در انتظار فرج هنوز می رسد آوای دلربای حسین ز نوک نیزۀ اعدا در انتظار فرج هنوز تشنه لبان اشکشان بود جاری کنار کشتۀ سقا در انتظار فرج هنوز خون شهیدان کربلا جاری ست ز چشم زینب کبرا در انتظار فرج هنوز ناله "میثم" رسد به گوش که هست چو چشم فاطمه، دنیا در انتظار فرج 🔸شاعر:
. 💠 مدح سلام الله علیها 💠 از شاعـر گرانقدر گروه شـــــاعران جواز نوکـــــرۍ ⭐️رضا قاسمی⭐️ ➖➖➖ چادرت را می‌تکانی؛ می‌شود نوکر درست می‌چکد بر خاک، اشکت؛ می‌شود قنبر درست عرشیان از عرش می‌آیند، روی گنبدت می‌کنند از ریشه‌های پرچم تو پَر درست دکَه‌ی کوزه‌گرانِ شهر تو پُر رونق است می‌کنند از خاکِ گنبد کاسه‌های زر درست تا کبوترهای تو سرگرمِ لانه‌سازی‌اند می‌کنیم از خُرده چوبِ لانه‌ها منبر درست گر چه سرباریم؛ ما را از حرم بیرون نکن لااقل با پیکر ما می‌شود سنگر درست حُرمت یک کاشیِ صحنت اگر که بشکند می‌کنیم از دشمنانت کوهی از پیکر درست گنبدت شمع است، ما پروانه؛ پرچم شعله‌اش در طوافش می‌کنیم از خویش، خاکستر درست ... نامت آمد بر زبانم؛ دَر زدم؛ دَر باز شد شد براتِ کربلایم لحظه‌ی آخر درست ➖➖➖ .
بند اول روح امن یجیب زینب مثل زهرا نجیب زینب ذکر تسبیح اهل بیت و فاتح و بی رقیب زینب زینب مظهر قداست زینب لایق امامت زینب سوره شرافت خدای عفت روحی لک الفداک زینب(۴) بند دوم حجت چند امام زینب واجب الاحترام زینب تا حسین کشتی نجات ناخدای قیام زینب زینب افتخار خلقت زینب سنگر ولایت زینب انتهای عصمت دم اجابت روحی لک الفداک زینب(۴) بند سوم مظهر بوتراب زینب ذکر قلب رباب زینب تو مسیر عشق و شهادت بهترین انتخاب زینب زینب صاحب قیامت زینب پرچم شفاعت زینب پایگاه عزت شمیم رحمت روحی لک الفداک زینب(۴)
. غلامرضا محمودنژاد (ناطق) من خادم خادم حسینم: تقدیم به عقیله بنی هاشم ع زینب کبرا س 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 کیست زینب تجلی زهرا نور ایزد تلائ لوئ طاها 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 نورچشمان حیدر کرار کیست زینب تجسم مولا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 همه عالم منور از نورش نور یزدان ز روی او پیدا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 جلواتش هماره زهرایی مظهر ذات ایزد یکتا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 در جلالش جلال لم یزلی در جمالش جمال حق پیدا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 او فراتر ز مریم و هاجر باعث فخر آدم و حوا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 الگوی صبر و استقامت شد در نجابت چو مادرش زهرا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 خواهر و دختر امام به حق مادر دو شهید کرب و بلا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 تالی فاطمه عقیلتنا هست در شان زینب کبرا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 بعد مادر ببین که گردیده در حیا او سرآمد زنها 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 مرتضی را بود ز پا تا سر مصطفی را بود ز سر تا پا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 خطبه هایش چو حضرت حیدر با صلابت بلیغ و هم غرا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 اوج طاعات او به مقتل بود از نمازش به شام عاشورا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 زن مگو مرد روزگارست او همچو شیر ژیان بر اعدا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 در توسل چه میتوان گفتن که حسین گفته التماس دعا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 تو همان ذوالفقار مولائی در بیان و خطابه شیوا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 نفس سینه تو یا حیدر تپش قلب توست یا زهرا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 ای تمام حسین یا زینب زینت دوش حضرت بابا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 توئی ام المصائب دوران بس که دیدی مصیبت و غمها 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 فرق بشکسته پدر دیدن داغ جد و مصیبت زهرا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 جگر پاره پاره ی حسنت خون دل خوردن برادر را 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 سر ببریده بر روی نیزه راس خونین شده به طشت طلا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 سیلی و روی نیلی طفلان پای پر آبله به دشت بلا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 یک زن و این همه بلا دیدن خیمه و قتلگاه واویلا 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 دیده و قلب او شده پر خون "ناطق" از این مصائب عظما 🎋▪️🎋▪️🎋▪️🎋 غلامرضا محمودنژاد(ناطق) قم صلوات تقدیم به قهرمان کربلا زینب کبراس 🎋 دست ما و عنایت زینب همه غرق کرامت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 روز و شب خواهم از خدای رئوف تا کنم مدح حضرت زینب 🎋🌹🌷💐🎋 زین اب زینت پدر گردید این بود از فضیلت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 تالی فاطمه عقیلتنا هست در شان و شوکت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 عالمه زاهده است و فاظله او همه القاب رفعت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 نام او را نهاد حضرت حق کین بود از سعادت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 بوده او با حیا و با عفت این نشان از شرافت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 شد شریک الحسین در هر حال بُوُد این از محبت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 عشق او بر حسین تاریخی است با شکوه از ولادت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 مادر و خواهر شهید است او این مدال شهامت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 شد نمازش نشسته در شب غم جان فدای عبادت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 به عدو "ما رایتُ الا "گفت کین بود از شجاعت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 کاخ دشمن نموده زیر و زبر خطبه ی با صلابت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 راس شه را به نیزه دید و گریست چون شد اوج مصیبت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 زیر بار مصیبت وغمها خم نگردیده قامت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 شده تنها میان قوم پلید این بود اوج غربت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 شیعه پژمرده می شد ار که نبود کربلا صبر و طاقت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 کربلا مرده بود اگر که نبود ماجرای روایت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 تازیانه کجا و بازویش شد جسارت به ساحت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 از شهیدان اگر چه میگوییم این بود از رسالت زینب 🎋🌺🌹🌷💐🎋 الگوی بانوان در این عالم شد حجاب و نجابت زینب 🎋🎋🎋🎋🎋🎋🎋 قلب مهدی شکست و خون شد از غصه ها و اسارت زینب 🎋💐🌺🌹💐🎋 مهدی فاطمه بیا مولا جان زهرا به حرمت زینب (ناطق ) از حق طلب کند که شود شامل او شفاعت زینب غلامرضا محمودنژاد (ناطق قمی )صلوات .
۱ : سیدمهدی میرداماد می‌گوید: بهترین کلاس برای مداحی، پای منبر است و امروز هم این فریاد را دارم که کلاس نظری مداحی، نتیجه ندارد. مداحی، علم تئوری نیست که پای تخته آموزش داده شود. مداحی را باید در هیأت و جلسه آموخت. خبرگزاری فارس ـ : سیدمهدی میرداماد، همزاد انقلاب اسلامی و متولد بهمن‌ماه ۵۷ خوزستان است که سالیان سال در استان قم زندگی کرده است. او در زمره مداحان مطرح کشور است که این روزها بیشتر در تهران با سبک خاص خود به  مداحی می‌پردازد و همانند روزی که در قم با مهدی سلحشور، خلاف جریان حاکم جلسات سنتی، حرکت کرد، این روزها نیز با تلفیق روند سنتی و به‌روز، جای خود را میان هیأت‌های تهران باز کرده است. سیدمهدی میرداماد مهمان ما در خبرگزاری فارس بود و به موضوعات مختلفی از جمله روند مداح شدنش، دعای خیر مادر برای او در این مسیر، ماجرای گم شدن در سنین کودکی و توصیه‌هایی برای مداحان جوان پرداخت که بخش اول این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: مادرم وصیت کرد موقع مداحی همواره شال سبز بیندازم شما در خانواده‌ای مذهبی رشد یافتید؛ به‌طوری که مادر شما معلم قرآن بود و برادر بزرگ‌تر شما نیز امروز از قاریان قرآن است. شما چطور به مداحی گرایش پیدا کردید؟ خانواده من کاملاً مذهبی بود. پدربزرگ پدری من روحانی بود، مادرم در خانواده‌ای روحانی بزرگ شده بود و خودش معلم قرآن بود. این فضا کمک ویژه‌ای می‌کرد تا بتوانم وارد این فضا شوم. مادرم در محل دوره‌های معروفی برگزار می‌کرد؛ به‌طوری که منزل ما از صبح تا شب محل برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن بود. به‌طور مثال صبح‌ها کلاس مسن‌تر‌ها برگزار می‌شد، عصرها کلاس برای خانم‌های جوان‌تر بود و در این کلاس‌ها به آموزش تفسیر، حفظ و قرائت می‌پرداختند. در آن دوران، مادرم ماهانه جلسه روضه‌ای برگزار می‌کرد و از یک سید روحانی نیز دعوت می‌کرد تا روضه‌‌خوانی کند. مادر از همان زمان اصرار داشت تا من کنار این روحانی بنشینم و شروع به خواندن کنم. این شال سبز را هم آماده کرد تا من در زمان خواندن روی دوشم بیندازم. مادرم اصرار به این کار داشت و در نهایت نیز وصیت کرد تا من همواره در زمان خواندن، این شال سبز را بر گردن داشته باشم تا نشان سیادتم باشد. علی‌رغم آن‌که فرد کم‌رویی بودم و شاید تصور نمی‌کردم روزی در برابر هزار نفر بخوانم، با توجه به فضای خانواده به سمت مداحی رفتم و امروز به این جایگاه رسیده‌ام. جلسات اولیه مادرم در منزل و دعای بسیار او برای مداح شدن من بسیار تاثیرگذار بود؛ زیرا حتی در کودکی و نوجوانی به نسبت دوران، علایق دیگری در ذهن داشتم و فضای مداحی برایم گنگ بود، اما مادرم به‌قدری خالصانه دعا کرد که فضای زندگی من تغییر کرد. اوج دعاهای او نیز در زمان فوتش بود که تک‌تک برداران و خواهرانم را صدا کرد و برای همه ما دعا کرد. امروز آثار آن دعاها مشهود است. گم‌شدنی که میرداماد را مداح کرد گویا شما در دوران کودکی مفقود می‌شوید و مادر برای پیدا شدن شما نذری می‌کند. اصل قضیه چه بود؟ در دوران کودکی به خاطر بازیگوشی، چندروزی گم شدم و با توجه به اینکه محله کوچک بود و همه آشنا بودند، مدتی محله به هم ریخت. پدرم می‌گفت، مادرم سر بر سجاده نماز، مرتب دعا می‌کرد و بعدها خودش تعریف کرد که آن زمان نذر کرده تا من را در خدمت و نوکری اهل بیت(ع) تربیت کند. خاطرم هست زمانی که گم شده بودم، گویا فردی مرا پیدا کرد و مأمور بود تا به خانه‌مان برساند. بعد از این اتفاق، فضای ذهنی من هم به سمت مداحی و نوکری اهل بیت(ع) تغییر کرد و می‌توان گفت این رویداد، نقطه عطفی برای مداح شدن من بود. روضه خانگی مثل یک قنات است بسیاری از ما در کودکی خاطراتی از حضور همراه مادر در روضه‌ها و مجالس هیأت داریم. شما هم در گذشته به‌واسطه این روضه‌های خانگی مادر به سمت مداحی حرکت کردید. اهمیت برگزاری این روضه‌ها امروز به چه صورت است؟ یکی از سنت‌های مذهبی خانواده‌ها، برگزاری روضه‌های خانگی است. من هر زمان نام این روضه مطرح می‌شود، بی‌اختیار یاد این مثال می‌افتم که این روضه‌ها مانند قنات‌های زیرزمینی است که می‌بینیم هرجا قنات خشک می‌شود، موجب خشکی رودخانه و بعد از آن حتی دریاچه‌ها می‌شود و اگر در زمینی، قنات وجود داشته باشد، بهترین آب و محصول را شاهد هستیم. شاید در شرایط امروزی برگزاری روضه خانگی به چشم نیاید و افراد بگویند جمعیت کمی حضور پیدا می‌کند، اما این روضه‌ها تاثیر بسیاری دارد. مقام معظم رهبری روی موضوع خانواده تأکید بسیاری دارند. امروز امنیت خانواده در حوزه اخلاق، دین و ... در کجا تأمین می‌شود؟ در فضای بیرون به همان اندازه که هیجان است، آسیب و آفت نیز وجود دارد، اما در
۲ فضای خانه، امنیت وجود دارد و یکی از عواملی که در آن، موجب افزایش امنیت، برگزاری روضه خانگی است؛ زیرا من با آن بزرگ شده‌ام و از نزدیک تاثیر آن را لمس کرده‌ام. امروز البته سبک زندگی تغییر کرده است و شاید اولین حرفی که در خصوص تضعیف روضه خانگی مطرح شود، زندگی آپارتمانی باشد؛ اما باز هم می‌توان روضه را در حد خانواده به یک مناسبت برگزار کرد که قطعاً روی خانه و فرزندان بسیار تاثیرگذار است. برگزاری این روضه‌ها در کودکی من به قدری شیرین بود که تمام خاطراتش را به یاد دارم. روضه خانگی با جلسات هیأت‌ها هیچ منافاتی ندارد امروز هیأت‌ها و مجالس بزرگ و شلوغ در هر شهر و منطقه‌ای برگزار می‌شود. شاید مردم بگویند برای عزاداری اهل بیت(ع) به جای جلسه در خانه، به هیأت کمک کنیم. آیا این کار، جای روضه‌های خانگی را پر می‌کند؟ برگزاری این جلسات هیچ منافاتی باهم ندارد. باید تلاش کرد تا جلسات اهل بیت(ع) بیشتر و پررونق‌تر باشد. همه این‌ها تعظیم شعائر است. در این فضا نباید جلسات هیأت و روضه خانگی را با یکدیگر مخلوط کرد. من امروز کمتر در روضه خانگی شرکت می‌کنم. دلیلش آن است که جمعیتی حضور پیدا می‌کند که موجب آزار همسایه‌ها می‌شود؛ وگرنه فضای روضه خانگی از لحاظ معنویت بهتر از جلسات هیأت است و معتقدم جمعیت زیاد، موجب کاهش معنویت می‌شود. جمعیت بیشتر سلایق بیشتری را هم به همراه دارد و بالعکس هر میزان کمیت کمتر باشد، کیفیت بیشتر است. اگر تعریف درستی از روضه‌ خانگی داشته باشیم که به معنای روضه خانوادگی است که شاید با جمعیتی حداقل ۳ نفره برگزار شود و یا جمعیت بیشتری با حضور عمه، خاله‌، دایی و عمو که می‌تواند در گروه فامیلی فضای مجازی هم اطلاع رسانی شود. ما هم‌اکنون با اقوام خود، ماهی یک بار دور هم جمع می‌شویم و با قرائت زیارت عاشورا یا حدیث کساء، توسلی به اهل بیت(ع) پیدا می‌کنیم تا فضای خانه و خانواده با این حال‌ و هوا مأنوس باشد. ایجاد مهدکودک کنار هیأت‌ها اشتباه است امروز متاسفانه کنار هیأت‌ها، مهدکودک‌ درست کرده‌اند و حتی برای آن فضای معنوی نیز با شعر و نقاشی مذهبی ایجاد می‌کنند. این کار خوب نیست. بچه باید در کنار و بغل مادر و پدر در روضه باشد. من خواننده هستم. شاید صدای بچه حواس‌ها را پرت کند، اما هیچ‌گاه روی این موضوع حساسیت نداشته‌ام. شاید خانواده‌ها برای راحت‌بودن و فیض بردن از مجلس از این مهدهای کودک‌ استقبال کنند. در واقع برای راحتی خودشان این کار را انجام می‌دهند. من هنوز بعد از سال‌ها، قشنگ‌ترین خاطراتم این است که با پدر و مادرم به زیارت و هیأت می‌رفتم و شاید این خاطره مشترک و زیبای تمام هم‌دوره‌ای‌های من باشد. من هنوز خاطرم هست با پدرم به حسینیه نجفی‌ها می‌رفتم و تمام لحظات آن برایم شیرین بود. حتی لحظه غذا خوردن و سینه‌زدن در آن مجلس را خاطرم است. این جمله تیتر و اتفاقی مهم در زندگی من است که هنوز گریه‌های پدرم را در روضه سیدالشهدا(ع) از یاد نبرده‌ام و زمانی که منقلب می‌شوم، آن گریه‌ها را در خاطر دارم. زمانی که پسرم را به روضه می‌برم، نگاه می‌کنم که او گریه‌اش را هم از من تقلید می‌کند و این زیباست. نباید فرزندان را در هیأت از خود جدا کنیم. یکی از مهم‌ترین کارها برای امن کردن خانواده‌ها و دور کردن آن از آسیب‌های اجتماعی، گره خوردن آن با جلسات اهل بیت(ع) است. این کار را دو جور انجام می‌دهند؛ اول جلسات اهل بیت(ع) را با روضه‌های خانگی کم‌هزینه و بی‌دردسر به درون خانه بیاوریم یا خانوادگی به هیأت برویم و فرزندان را در زمان جلسه کنار خود داشته باشیم. در پیاده‌روی اربعین بسیاری می‌گویند، این پیاده‌روی جای زن و بچه نیست. بارها گفته‌ام که اگر جای خانواده نبود، امام حسین(ع) با خانواده در کربلا حاضر نمی‌شد. امسال مشاهده کردید شاید تعداد زنان حاضر از مردان بیشتر بود و کودکان چه فضای زیبایی را کنار حرم و در موکب‌ها رقم می‌زدند. در روایت سفارش شده است اگر بناست لباس نو خریداری و یا هدیه‌ای به خانواده و فرزندان داده شود، آن را در زمان اعیاد به خصوص غدیر و میلاد اهل بیت(ع) کادو دهید تا فضای شادی این روزها در اذهان خانواده باقی بماند. مداحان جوان، حوزه بروند و عربی یاد بگیرند مسیر مداح شدن سیدمهدی میرداماد، علاوه بر دعای مادر با حضور شما در حوزه علمیه هم گره خورده است. چه شد که به حوزه رفتید و این حضور چقدر در مداحی شما برای اهل بیت(ع) موثر بود؟ برای مداح شدن باید یک استعداد اولیه داشت، اما ورود من به حوزه برای مداح شدنم بسیار کمک‌کننده بود. پدر و مادر من متولد نجف هستند؛ بنابراین، قبل از ورود به حوزه به زبان عربی مسلط بودم، اما در حوزه، فضای معنوی بیشتری پیدا کردم. امروز یکی از حلقه‌های مفقوده در مداحان جوانان، تسلط نداشتن به زبان عربی است. ورود به حوزه را برای مداحان جوان سفارش می‌کنم تا حداقل نسبت به ادبیات عرب تسلط پیدا کنند و سطح یک را کار کنند
۳ تا بتوانند دعا را بدون اشکال بخوانند و یا مقتل صحیح را بدانند. ورود من به حوزه اولاً با فوت مادرم مصادف بود. بعد از فوت ایشان در ۱۶ سالگی شکست عاطفی بسیار بزرگی بر من وارد شده‌ بود. من وابستگی شدیدی به مادرم داشتم و بدون او نمی‌توانستم در منزل بمانم. با ورود به حوزه بنا داشتم این درد را التیام دهم. من در حوزه حجره گرفتم تا خانه نروم که موجب تغییر فضای زندگی من شد. در فضای حوزه با افرادی همچون آقایان وافی، سلحشور و ابراهیمی آشنا شدم که کمک‌کردند تا بتوانم وارد عرصه مداحی شوم. از میان گونه‌های مداحی، دعا و مناجاتخوانی را دوست دارم خاطرم هست در مدرسه الهادی که درس می‌خواندم، صبح‌ها دعای عهد خوانده می‌شد. آغاز ورود من به مداحی همین جلسه بود؛ زیرا دعا را من می‌خواندم. اگر امروز از میان قالب‌ها و گونه‌های مداحی بنا باشد، یکی را انتخاب کنم، دعا و مناجاتخوانی را انتخاب می‌کنم. بعدها در هیأت ثارالله قم با حاج مهدی سلحشور آشنا شدم. کنار او چیزهای زیادی آموختم و تجربه‌های فراوانی به دست آوردم. جلسات قم از نظر محتوا بسیار قوی و از نظر فضای هیأتی، سنتی بود. معتقدم مداح باید در جایی کار کند که از هر نظر قوی تربیت شود. در قم مداح هر کلمه‌ای که می‌گوید، مورد نقد واقع می‌‌شود و این اشکال‌گرفتن‌ها موجب رشد است. به همین دلیل مداح تلاش می‌کند هرچیزی نخواند و بابت هر کلمه و هر حرفی سند و مطالعه داشته باشد؛ به طوری که من امروز بعد از ۲۰ سال، هنوز روضه‌هایم را می‌نویسم و چارچوب برای آن مشخص می‌کنم. هنوز کنار اشعارم مضمون پردازی می‌کنم و در نهایت با دو تا سه رنگ خودکار نوحه‌ام را می‌نویسم و این یادگاری به جای مانده از جلسات قم است تا با چارچوب قابل دفاع، بتوانم نوحه‌ای را بخوانم. حضور در حوزه، مداح را چندبعدی می‌کند یکی از مهم‌ترین دلایل برای سفارشم به حضور مداحان جوان در حوزه و حداقل گذراندن سطح یک، آن است که مداح از تک بعدی بودن خارج می‌شود. امروز متاسفانه این آفت وجود دارد. مداح اگر تک‌بعدی باشد، ماندگار نخواهد بود، امروز شرایط جامعه به‌گونه‌ای است که مردم تمایل دارند همه چیز را در دسترس داشته باشند. بنابراین اگر قصد دارند خریدی کنند به یک سوپرمارکت کمتر می‌روند و با حضور در هایپرمارکت به یک باره برای یک ماه خرید می‌کنند. پس مداح باید به قدری جامع‌الشرایط باشد تا در یک ساعت تمام نیاز مستمع اعم از حماسه، شور، مناجات، پند و اندرز، نگاه سیاسی و اجتماعی و نیاز اخلاقی او را برطرف کند. در شرایط امروزی یک مداح با تنها شور خواندن یا مناجات خواندن نمی‌تواند تاثیرگذار باشد. باید  در مداحی تعادل برقرار شود. امروز توان بسیاری در سینه‌زنی خرج می‌شود که اگر همین میزان در شعر و محتوا نیز تلاش شود، تاثیرگذاری بسیاری خواهد داشت که البته کار بسیار سختی است و به همین دلیل، طیف جوان سراغ آن نمی‌رود. به‌طور مثال انسان برای تیراندازی با یک کلت راحت‌تر است یا با یک تانک؟ قطعاً تیراندازی با کلت راحت‌تر است؛ زیرا سیستم تانک پیچیده است اما در میدان نبرد نهایت با یک کلت می‌توان دو نفر را انداخت، اما تانک تاثیر بسیاری دارد. به همین دلیل برای تاثیرگذاری در این جبهه فرهنگی، مداح باید هم دعاخوان باشد هم بتواند آن را تفسیر کند و هم در روضه و مداحی بتواند اشعار پیچیده را بخواند و از داخل آن مضمون استخراج کند که یکی از راهبردها برای رسیدن به این موفقیت، حضور در حوزه علمیه است. شورخوانی، کلاس اول مداحی است آیا دلیل کم‌اقبالی و بی‌توجهی مداحان جوان به گونه‌های دیگر مداحی مانند روضه، دعاخوانی و ... و توجه بیش از حد آنان به شورخوانی به دلیل عدم اقبال و دست به دست شدن این آثار در فضای مجازی نیست؟ در فضای مجازی شور خواندن یک مداح، خوب دست به دست می‌شود، اما یک ویدئو از روضه‌خوانی شاید بازنشر نشود. قطعا یکی از دلایلش همین ظواهر و تبلیغات است. البته دلایل دیگری هم دارد. یک دلیلش، آسانی شورخوانی است. شور، کلاس اول مداحی است و اگر مداح بخواهد به درجات بالاتر و دکتری برسد، باید خود را از شور خواندن جدا کند. شور خواندن در رسانه به سرعت دیده می‌شود اما با اینکه آن هم از مداح توان می‌برد، اما قالب آسان و راحتی است. مداح جوان باید بداند شور خواندن تنها یک قالب است و اگر این را درک کند، به قالب‌های دیگر بی‌توجه نخواهد بود. دلیل بعدی، مستمع و مخاطب است. امروز شاعران، بیش‌تر شور می‌گویند و مستمع نیز تنها در جلسه شور می‌خواهد؛ در حالی که یکی از وظایف ما تربیت مخاطب است. امروز چرا مستمع حاج حسن خلج از او شور نمی‌خواهد. به این دلیل که او مستمع را از ابتدا این‌گونه بار آورده است. این طبیعت ماجراست که مداح هر میزان کار کند، ذائقه مستمع با او تغییر خواهد کرد. یک نوحه چگونه ماندگار می‌شود و در اذهان می‌ماند؟ برخی از خواندن‌ها یک بار مصرف
۴ است و اگر بعد از جلسه از مستمع سوال شود، ابیات را درک نکرده است. خاطرم است در جلسه‌ای مداح جوانی شور خواند. بعد از جلسه یکی از بزرگ‌ترها به او گفت: کاش به جای این همه تکرار ابیات و استفاده از ذکر گفتن، مضامین بالاتری را ارائه می‌کردی که مداح جوان گفت من تلاش کردم با این سبک، مستمع را تخلیه کنم. استاد گفت: وظیفه مداح، پر کردن مستمع است نه اینکه تخلیه کند. اگر این چنین باشد، جای دیگر او را پر خواهند کرد. برخی از خواندن‌ها سایه دارد و سال‌ها می‌گذرد و همچنان اثر آن باقی است. برخی از نوحه‌های حاج اکبر ناظم، مرحوم شاه حسین بهاری، مرحوم دلجو و ... چگونه خوانده‌ شده که هنوز آثار آن باقی است؟ خلوص نیت مداح، بخشی از این ماجراست اما در مجموع، کار و زحمت از سوی این بزرگان صورت گرفته است. به همین دلیل، برای آن که خواندن ما یک بار مصرف نباشد یا با ورود سبک جدید‌تر، کارهای گذشته کنار نرود، نیازمند عقبه و پشتوانه است که باید برای رسیدن به آن، از شور خواندن عبور کرد. بهترین کلاس برای مداح شدن پای منبر بزرگان این عرصه نشستن است شما در ابتدای راه مداحی، سال‌ها از قم برای شرکت در جلسات و هیأت‌ها به تهران می‌آمدید. در جلسات کدام از یک مداحان و با چه هدفی حضور پیدا می‌کردید؟ برای رسیدن به هر موفقیت و مطلوبی باید سختی کشید و قطعاً تا رنجی نباشد، گنجی حاصل نمی‌شود. من در مسیر مداح شدن سختی‌های بسیاری کشیدم. در آن زمان فضای مداحی قم، آموزشی نبود. فضای حاکم برای بستر مداحی خوب بود و من به همراه مهدی سلحشور برخلاف بستر رود که فضای سنتی و آرام هیأت و دعاخوانی را داشت، حرکت کردیم اما حس کردم در قم اشباع می‌شوم و علاقه داشتم، بیش‌تر یاد بگیرم. به این نتیجه رسیده بودم که بهترین کلاس برای مداحی پای منبر است و امروز هم این فریاد را دارم که کلاس نظری مداحی، نتیجه و ثمره ندارد، زیرا مداحی، علم تئوری نیست که پای تخته آموزش داده شود. مداحی را باید در هیأت و جلسه آموخت. برگزاری کلاس و پای تخته سیاه شاید تاثیرگذار باشد، اما به‌طور مثال برای راننده شدن باید پای فرمان نشست و با کلاس آیین‌نامه، فرد راننده نمی‌شود و زمانی به او گواهینامه می‌دهند که در آزمون عملی شرکت کند. توصیه علی انسانی به سیدمهدی میرداماد برای پخته شدن زمانی که حاج علی انسانی را بری اولین‌بار در سال ۷۹ در هیأت دیدم، محضر استاد را درک کردم. ایشان خواندن من را در جلسه قم به شکلی تصادفی دیدند و به دعوت و راهنمایی ایشان که به من گفتند برای پخته و ساخته شدن باید جلسات تهران را ببینید، این انگیزه‌ای شد که من به تهران بیایم. خاطرم هست نیمه‌های شب به تهران می‌آمدم و تمکن مالی هم نداشتم و معمولاً در مساجد، امامزاده‌ها و پارک‌ها می‌خوابیدم. یادم هست مدتی جلسات صبح‌های پنجشنبه حاج سعید حدادیان در مهدیه امام حسن مجتبی(ع) در خیابان آزادی شرکت می‌کردم که در اوایل جا گیرم نمی‌آمد و به این خاطر که اصرار داشتم در ردیف‌های جلو بنشینم تا بتوانم مداح را به وضوح و از نزدیک ببینم، تصمیم گرفتم قبل از باز شدن در هیأت حضور پیدا کنم. به همین خاطر در پارک مقابل هیأت می‌نشستم و بعد از باز شدن در هیأت وارد مراسم می‌شدم یا به جلسه حاج مرتضی طاهری یا حاج مهدی سماواتی در مهدیه تهران می‌رفتم و یا به حسینیه لباس‌فروشان تهران می‌رفتم تا در جلسات حاج علی انسانی شرکت کنم. مداحان جوان به دلیل سستی و تنبلی، کپی‌برداری می‌کنند معتقدم اگر مداحی امروز من چارچوبی دارد، به دلیل همان روزها و سختی‌هاست. امروز اینترنت نباید جوانان را گول بزند. امروز در نسل جوان دچار سستی و تنبلی هستیم و به این دلیل که همه چیز آماده است، مداح می‌تواند با یک جستجو تمام آثار من یا حاج میثم مطیعی و دیگر مداحان را به‌دست آورد و با یک کپی برداری در جلسه، بخواند. البته این خوب است و ما هم برای همین استفاده‌ها آثار در سایت می‌گذاریم، اما این فراهم بودن نباید دستمایه‌ای برای کار نکردن و حاضری‌خوری باشد. خاطرم است حاج غلامرضا سازگار در یک روستا در اطراف قم حدود ۴۰ سال است مراسم اجرا می‌کند که این وفاداری، خود یک درس است و من در سرمای زمستان از قم به این روستای کوهستانی می‌رفتم و از ایشان نوحه می‌گرفتم، اما زمانی‌که آن نوحه را می‌خواندم به دلم می‌نشست؛ زیرا می‌دانستم چه سختی‌هایی برای آن کشیده‌ام. البته امروز نیاز نیست مداح تا آن طرف کوه برود، اما باز هم باید سختی بکشد. نوحه خواندن از روی موبایل، بدبختی جدید مداحی است امروز یک بدبختی جدید به‌نام موبایل‌خوانی وجود دارد و این بسیار بد است که مداح شعر را از روی موبایل بخواند. اگر واقعا مداح فرصت نداشته باشد تا شعر را روی کاغذ بنویسد، برای چه می‌خواند؟ یعنی اینقدر سر این مداح شلوغ است؟ برخی از مداحان شعر را تایپ می‌کنند، برخی هم مانند ما دست‌نویس می‌کنند. من با نوشتن شعر، آن را مرور می‌کنم. البته تنها