4_5820922704722659688.mp3
زمان:
حجم:
451.4K
#واحد
#تاسوعا #حضرت_عباس
#سبک_شال_ماتمت
#کز_عطش
☑️بند اول
کز عطش دل بچه ها کباب است
قلب کودکان غرق اضطراب است
که نیامده از چه ای عمو جان
والعطش عمو خیمه قحط آب است
......
طفلان نالان با کام خشک و عطشان
با چشم گریان گویند دلِ پریشان
عمو بیا تا اصغر نداده است جان
عموی خوبم عموعمو عمو جان
☑️بند دوم
پاره پاره شد مشک آب سقا
دیده ها شده از غمش یه دریا
زد عدو عمود بر فرق سر او
دستانش قلم شد ز جور اعدا
.....
پیچیده در دشت سوز وغم صدایش
نوای سوز ادرک اخا اخایش
میسوزد عالم در سوگ و در عزایش
☑️بند سوم
عمریه دلم تنگ کربلاته
تنگ گنبد و صحن و بارگاه
دیوونه ت شدم یاحضرته عباس(ع)
قلیه عاشقم زارو مبتلاته
......
یه عمریه من خادم نوکراتم
فدای نام قشنگ و دلرباتم
نوکر و عبد تموم زائراتم
ارباب خوبم کرببلاتو عشقه
#شاعرسبکسازڪربلایے_مجیدمرادزاده
#شب_نهم_محرم
.
.
💠 بیان تعریضی در شعر آیینی
تیر كمتر بزنید از پی صیدِ بالش
چشمِ مرغانِ حرم میدود از دنبالش
كرم حاكمِ كوفهست كه فرزندِ علی
تیر باید ببرد سهم، ز بیتالمالش!
عطش و آتش از این لب به هم آمیخته است؟!
یا كه خورشید دمیدهست روی تبخالش؟!
کیست این شوکت پُر شور که در دشت حضور
یک چمن یاس شکفتهست به استقبالش؟
گوش وا کرده زمین تا شنود تکبیرش
چشم وا کرده سماوات به استهلالش
و شنیدیم به تفصیل ز مردان خدا
ماجرایی که چنین است چنین اجمالش:
هرگز از آب ننوشید علمدار حسین
یاد کرد از لب او، از جگر اطفالش
گفت: والله اُحامی اَبداً عن دینی
با لبِ از عطش و عاطفه مالامالش...
📝 #جواد_محمدزمانی
🔹از نکاتی که رعایت آن در مرثیه، به اثرگذاری بیشتر آن منجر خواهد شد، پردهبرداری از چهرهی دشمنان اهلبیت و ناجوانمردان جبههی باطل است. شاعر مرثیهپرداز باید دقت داشته باشد که این پردهبرداری، شعر را به ورطهی نظم نکشاند و در نهایت شاعرانگی اتفاق بیفتد تا اثرگذاری مرثیه، عمیقتر و ماندگارتر باشد.
🔸از شگردهای شاعرانهای که میتوان در مرثیه از آن بهره جست، بهکارگیری زبان گزنده و تلخ طنز، تعریض و کنایه است. منظور از زبان طنز معنای عرفی آن نیست، بلکه مراد بیان تعریضی و گزندهی آن است؛ بیتی از غزل بالا از نمونههای موفق و مثالزدنی در این حوزه است:
كرم حاكمِ كوفهست كه فرزندِ علي
تير بايد ببرد سهم، ز بيتالمالش!
🔹واژههای این بیت بسیار هنرمندانه در هم تنیده شدهاند. واژههای: کرم، حاکم کوفه، فرزند علی، تیر، سهم، بیتالمال، علاوه بر ایجاد بافت یکدست هنری، هرکدام بار تعریض و کنایی را در بیت به دوش میکشند و هیچ واژهای در بیت خنثی نیست. طنز تلخ این بیت را واژهی کرم به وجود آورده و واژههای دیگر ضربهی بیت را قویتر کرده است؛ چرا که همنشینی این واژهها ناخودآگاه مخاطب را به مقایسهی عملکرد حکومت علوی و اموی وا میدارد. همنشینی هنرمندانهی دو واژهی تیر و سهم، آتش مرثیه را در بیت روشن کرده است.
🔸این ابیات نیز، از نمونههای موفق بیان تعریضی در شعر عاشورایی به شمار میروند:
پیشانی تمامیشان داغ سجده داشت
آنان که خیمهگاه مرا تیر میزدند
علیرضا قزوه
راه گریز اغلب قاضی شریحها
آن روز در بد آمدن استخاره بود
محمدعلی مجاهدی
✍🏻 #حسن_بیاتانی✍
📗 #چهل_شعر_چهل_نکته
.
.
#نوحه
#سبک_مرحوم_حاج_حسین_محلوجی
#شب_تاسوعا
#حضرت_عباس علیه السلام
➖➖➖
دردی که دارد/ درمان ندارد
آبی برای/ طفلان ندارد
شد پاره پاره/ مشک ابالفضل
دریای خون شد / اشک ابالفضل
علمدار حسین دستش جدا شد
پناه خیمه ها فرقش دوتا شد2
ذکر اهل حرم /شد وا ابالفضل4
➖➖➖
در گوش عالم/آوای غم رفت
چشم حرامی /سمت حرم رفت
از دست ساقی/وقتی علم رفت-
چشم حرامی /سمت حرم رفت
به هفت آسمان رفته آه خیمه
غوطه ور شد به خون پناه خیمه2
ذکر اهل حرم /شد وا ابالفضل4
#نوحه_سنتی
#شب_نهم_محرم #تاسوعا
➖➖➖
#مهدی_ڪبیری
.
.
#شب_نهم_محرم
#حضرت_عباس
#غزل_مرثیه
آسمان تیره شده دشت و بیابان هم تیر
بین طوفان بلا رفتی و باران هم تیر
تو امید همه بودی و در آن ظهر عطش
بود امید تو بر مشک ولی آن هم تیر...
تیر بر مشک یکی بود و جگر صد پاره
گوییا بر جگرت داشته دندان هم تیر
بس که حیرت زده بودی نگران جانب مشک
همه تن چشم شدی و صف مژگان هم تیر
مثل مرغی که به لانه ز قفس مینگرد
آه تو حبس شد و میله زندان هم تیر
شد عمودی زقفا سر زده مهمان سرت
شده به خان کرم چشم تو مهمان هم تیر
زخم چون تیر به ابروی کمان تو رسید
تا شکاف خم ابروت کشید آن هم تیر
سینه تنگ و گریبانی و دستی که نبود
داد بی تابی تو دست گریبان هم تیر
#موسی_علیمرادی
.
.
#زمزمه
#زمینه
#شب_هشتم_محرم
#حضرت_علی_اکبر
صدام زدی، دلم رو بُردی
چی بر سرِ، خودت آوردی
اومدمو، دیدم علی جان
چقدره تیر و نیزه خوردی
یه نیزه تو، پهلوی تو فرو شده
یه نیزه هم، فرو توی گلو شده
تن تو ارباً اربا مو به مو شده..
وای علی
وای علی، وای علی یاولدی..
نَبینمت، که روی خاکی
حکایتت، از غمه حاکی
هر جای پیکرت رو دیدم
عزیز من، خورده یه چاکی
میخوام تو رو، بلند کنم نمی تونم
بگو چطور، به خیمه ها برسونم
پیکر تو، ای پاره پاره جوونم
وای علی
وای علی، وای علی یاولدی..
پاشو که عمه زینب اومد
با یک دلِ پر از تب اومد
پاشو تا آبروم نَریزه
پاشو که جونم به لب اومد
جمع میکنم، تن تو رو توی عبا
با جوونا، می برمت به خیمه ها
بعد تو اُف، به دنیای دو رَنگیا
وای علی
وای علی، وای علی یاولدی..
#مجتبی_دسترنج_ملتمس
#زمزمه_محرم
#زمینه_محرم
.👇
سبک زمینه دهه محرم (حضرت رقیه س).mp3
زمان:
حجم:
1.09M
به این سبک خوانده میشود.
.
#شور
#حضرت_علی_اکبر
#شب_هشتم_محرم
به نفس،کربلایی رضا غیاثی
بگو ای پسرم. اه
چجوری ببرم. اه
تن غرق به خونه تورو من
سمت حرم اه
علی سوختم. علی سوختم علی سوختم
بمیره پدرت اه
نمونده اثرت اه
می ریزم توی عبام
این پاره های پیکرت. اه
علی سوختم. علی سوختم. علی سوختم
شده قدم کمان. اه
دیدم داغ جوان. اه
نمونده از تن تو چیزی جز یه
استخوان اه
علی سوختم. علی سوختم. علی سوختم
بدن ریخته به هم. اه
دهن ریخته به هم. اه
از بس نیزه زدن کل بدن
ریخته به هم. اه
علی سوختم. علی سوختم. علی سوختم
#رضا_نصابی
👇
.
#محرم۱۴۰۱
#زمینه
#شب_هشتم_محرم
#حضرت_علی_اکبر
شاعر و نغمه پرداز :
#رضا_نظاری
دلبر اهل حرم
وارث مشک و علم
با اذونش، از مدینه، بوی مادر میرسه
این علی اکبره ؟
یا خود پیغمبره ؟
با ورودش، مثل حیدر، شور محشر میرسه
جااااانم ... علی اکبر میرسه
بلا ازش دور باشه
خدا کنه برگرده
غم فراق اکبر
یه خیمه رو پیر کرده
« لا خیر فی العیش بعدک یاعلی »
*
نعره های هاشمی
خطبه های فاطمی
قرص و محکم، رو به دشمن، از علی(ع) دم میزنه
از تبار "هل اتی"
مست جام "لافتی"
غرق شور و غرق عشق و بی قرار رفتنه
جاااانم نوبت جنگیدنه
دعای اهل خیمه
بشه بلا گردونت
تو رو خدا برگردی
سکینه به قربونت
« لا خیر فی العیش بعدک ، یاعلی »
*
میمنه تا میسره
زیر تیغ اکبره
از عموی خیمه ها و از پدر ، دل می بره
از دل هفت آسمون
اکبرو میدن نشون
هم حسینِ ، هم علیِ ، هم خود پیغمبره
جاااانم ، پهلوون لشکره
یه باره دورش کردن
دل حرم بی تابه
یه زمزمه با حسرت
روی لب اربابه :
« لا خیر فی العیش بعدک ، یاعلی »
👇