خداوند منافقان را در زمره فاسقان بر میشمرد و میفرماید: «منافقان فاسقند و از دایره اطاعت فرمان خدا بیروناند، انّ المنافقین هم الفاسقون».
در آیه 54 سوره توبه منافقین این گونه معرفی شدهاند آنها نماز را به جای نمیآورند مگر از روی كسالت و با ناراحتی و سنگینی و لا یأتون الصّلوه الاّ و هم كسالی»، و همچنین انفاق نمیكنند مگر از روی كراهت و اجبار، «و لا ینفقون الاّ و هم كارهون» منافقان نه به وظیفه خود در برابر خالق به درستی عمل میكنند و نه وظیفه خود در برابر مخلوق را ادا میكنند.
از دیگر نشانههای منافقان كه در آیه 10 سوره عنكبوت به آن اشاره شده است این است كه «و از مردم كسانی هستند كه میگویند به خدا ایمان آوردهایم، امّا هنگامی كه در راه خدا شكنجه و آزار میبینند، آزار مردم را همچون عذاب الهی میشمارند و از آن وحشت میكنند، و من النّاس من یقول آمنّا باللّه فاذا اوذی فی اللّه جعل فتنه النّاس كعذاب اللّه»، «ولی هنگامی كه پیروزی از سوی پروردگار بیاید میگویند ما با شما بودیم و در این پیروزی شریكیم، ولئن جاء نصرٌ من ربّك لیقولنّ انّا كنّا معكم». این گروه دو چهره جز آسایش و رفاه خود به چیزی فكر نمیكنند و حاضر نیستند در راه رسیدن به هدفی عالی حتی كوچكترین ناراحتی را تحمّل كنند.
در آیه 14 سوره مجادله این گونه از منافقین یاد میشود: «سوگند دروغ یاد میكنند كه از شما هستند در حالی كه خودشان میدانند دروغ میگویند، یحلفون علی الكذب و هم یعلمون». در حقیقت سرمایه اصلی منافقان دروغ است تا بتوانند تناقضاتی كه در زندگیشان وجود دارد را با آن توجیه كنند. این راه و رسم منافقان است كه پیوسته برای پوشاندن چهره زشت خود به سوگندهای دروغ پناه ببرند و حال این كه عملشان بهترین معرّف آنها است.
منافقان كور دل پا را از این هم فراتر گذاشته و حتی به خدا و پیامبر نیز نسبت دروغ میدهند.
در آیه 143 سوره نساء نیز این صفت منافقین مورد مذمت قرار گرفته است «آنها افراد سرگردان و بی هدف و فاقد برنامه و مسیر مشخصاند، آنها نه جزء مؤمنانند و نه در صف كافران قرار دارند، مذبذبین بین ذلك لاالی هؤلاء و لا الی هؤلاء» و در پایان آیه سرنوشت این گروه را خداوند ترسیم میكند. «آنها افرادی هستند كه بر اثر اعمالشان خداوند حمایتش را از آنان برداشته و در بیراههها گمراهشان ساخته هركس را خدا گمراه كند هیچگاه راه نجاتی برای آنان نخواهی یافت».
قرآن در مورد منافقان با بیان خصوصیات و نشانههای ریز و درشت سعی در شناساندن بهتر این گروه به مؤمنان و جامعه اسلامی دارد. از اینرو در جای دیگر منافقان را این گونه توصیف میكند:
آنها برای رسیدن به اهداف شوم خود از راه خدعه و نیرنگ وارد میشوند و حتی میخواهند به خداوند نیز خدعه بزنند در حالی كه در همان لحظات كه درصدد چنین كاری هستند خود در یك نوع خدعه واقع شدهاند، زیرا برای بدست آوردن سرمایههای ناچیزی سرمایه بزرگ وجود خود را از دست میدهند. بطوری كه آیه شریفه میفرماید: «منافقان میخواهند خدا را فریب دهند، در حالیكه خداوند آنها را فریب میدهد، إن المنافقین یخادعون اللّه و هو خادعهم»،
در ادامه آیه خداوند صفات دیگری از منافقان را بیان میفرماید: آنها هنگامی كه به نماز برخیزند سرتا پای آنها غرق كسالت و بیحالی است «و إذا قاموا الی الصّلوه قاموا كسالی» آنها از خدا دورند و از راز و نیاز با او نیز لذت نمیبرند. آنها چون به خدا و وعدههای او ایمان ندارند، اگر عبادت یا عمل نیكی انجام دهند آن نیز از روی ریا است نه بخاطر خدا «یراؤن النّاس» آنها اگر گاهی، یادی از خدا كنند و ذكری هم گویند از صمیم دل و از روی آگاهی و بیداری نیست و اگر هم باشد بسیار كم است. «و لا یذكرون اللّه الاّ قلیلا».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💌آیت اللّٰه حق شناس(ره):
به پرودگار بگو:
ای پرودگار عزیز!
به من خیر عنایت کن؛
امّا مصداق خیر را معین نکن
تو عقلت چه می رسد؟!
مصداق خیر را به خودش واگذار کن
ما عقلمان نمی رسد
ما چه می دانیم بابا جان من!
🌿🌺﷽🌿🌺
روزی سقراط حکیم ،مردی را دید که خیلی ناراحت و متآثر است.
علت ناراحتی اش را پرسید.
پاسخ داد:
در راه که می آمدم یکی از آشنایان را دیدم.
سلام کردم،جواب نداد و با بی اعتنایی و خود خواهی گذشت و رفت و من از این طرز رفتار او خیلی رنجیدم.
سقراط گفت: چرا رنجیدی؟
مرد با تعجب گفت: خوب معلوم است که چنین رفتاری ناراحت کننده است
سقراط پرسید:
اگر درراه کسی را می دیدی که به زمین افتاده و از درد و بیماری به خود می پیچد آیا از دست او دلخور و رنجیده می شدی؟
مرد گفت:
مسلم است که هرگز دلخور نمی شدم . آدم از بیمار بودن کسی دلخور نمی شود
سقراط پرسید:
به جای دلخوری چه احساسی می یافتی و چه می کردی؟
مرد جواب داد: احساس دلسوزی و شفقت و سعی می کردم طبیب یا دارویی به او برسانم
سقراط گفت: همه این کارها را به خاطر آن می کردی که او را بیمار می دانستی.
آیا کسی که رفتارش نا درست است روانش بیمار نیست؟
پس از دست هیچ کس دلخور مشو و کینه به دل مگیر و آرامش خود را هرگز از دست مده.
بدان که هروقت کسی بدی می کند در آن لحظه بیماراست.
قرآن نشانههای بیشتری از منافقین ارائه داده خطاب به پیامبر میگوید: «هنگامی كه آنها را میبینی جسم و قیافه آنان تو را در شگفتی فرو میبرد، و إذا رأیتهم تعجبك أجسامهم». آنها ظاهری آراسته و قیافه هایی جالب دارند. علاوه بر این چنان شیرین و جذاب سخن میگویند كه «اگر سخن بگویند به سخنانشان گوش فرا میدهی، و ان یقولوا تسمع لقولهم» جائی كه پیامبر - صلی الله علیه و آله - ظاهراً تحت تأثیر جذابیت سخنان آنان قرار گیرد، تكلیف دیگران روشن است.
نشانههای بیشتری از منافقین ارائه داده خطاب به پیامبر میگوید: «هنگامی كه آنها را میبینی جسم و قیافه آنان تو را در شگفتی فرو میبرد، و إذا رأیتهم تعجبك أجسامهم». آنها ظاهری آراسته و قیافه هایی جالب دارند. علاوه بر این چنان شیرین و جذاب سخن میگویند كه «اگر سخن بگویند به سخنانشان گوش فرا میدهی، و ان یقولوا تسمع لقولهم» جائی كه پیامبر - صلی الله علیه و آله - ظاهراً تحت تأثیر جذابیت سخنان آنان قرار گیرد، تكلیف دیگران روشن است.