eitaa logo
امام رئوف (ع)
305 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
6هزار ویدیو
104 فایل
اطلاع رسانی ومعرفی برنامه های کانون تخصصی قرآن وعترت خدمت رضوی به این شرح می باشد.۱.قرآن وتفسیر۲.حدیث۳.صحیفه سجادیه۴.نهج البلاغه۵.تدبردر قرآن۶.چهارشنبه امام رضایی۷.و.. ارتباط با ادمین @Esf456..........................‌.‌‌‌..‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.................
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️جزء سیزدهم، صفحه ۲۴۶ سوره مبارکه یوسف آیات ۸۷تا ۹۵ @emameraouf
❇️ترجمه ،جزء سیزدهم، صفحه ۲۴۶ سوره مبارکه یوسف آیات ۸۷تا ۹۵ @emameraouf
تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیه ۹۱ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیه ۹۱ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
سوره یوسف (آیه ۹۱) قَالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنَا وَإِنْ كُنَّا لَخَاطِئِينَ (٩١) ترجمه استاد حسین انصاریان گفتند: به خدا سوگند یقیناً خدا تو را بر ما برتری بخشید و به راستی ما خطاكار بودیم. (۹۱) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: «ایثار» به معنای برتری دادن دیگران بر خود است. برادران یوسف در اثر تفكر غلط «نَحْنُ عُصْبَةٌ»، دست به كار غلطی زدند و گفتند: او را به چاه افكنید؛ «أَلْقُوهُ فِی غَیابَتِ الْجُبِّ». خداوند آنها را در تنگنا گذاشت تا جایی كه برای سیر كردن شكم التماس كنند؛ «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ» پس اعتراف كردند كه نقشه ما خراب از آب در آمد؛ «كُنَّا لَخاطِئِینَ» سپس آن تفكر غلط، تبدیل به پذیرش یك واقعیّت شد كه؛ «لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَیْنا» برادران یوسف چند بار به صیغه‌ «تَاللَّهِ» قسم یاد كرده‌اند: 1. «تَاللَّهِ لَقَدْ عَلِمْتُمْ ما جِئْنا لِنُفْسِدَ فِی الْأَرْضِ» به خدا سوگند شما خود می‌دانید كه ما برای فساد و سرقت به سرزمین شما نیامده‌ایم. 2. «تَاللَّهِ تَفْتَؤُا تَذْكُرُ یُوسُفَ» به پدر گفتند: به خدا سوگند تو دائماً یوسف یوسف می‌كنی. 3. «تَاللَّهِ إِنَّكَ لَفِی ضَلالِكَ الْقَدِیمِ» پدرجان به خدا سوگند تو در علاقه افراطی به یوسف، گرفتار انحراف گذشته شده‌ای. 4. «تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَیْنا» به یوسف گفتند: به خدا قسم خداوند تو را بر ما برتری داد. پیام‌ها: 1- اگر از روی حسادت به كمالات و برتری‌های دیگران اعتراف نكنیم، با فشار و ذلّت به آنها اقرار خواهیم كرد. «لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَیْنا» 2- در برابر اراده خدا، نمی‌توان ایستادگی كرد. «آثَرَكَ اللَّهُ عَلَیْنا» 3- در روز توانایی، به گونه‌ای عمل نكنیم كه در روزگار ضعف شرمنده شویم. وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ ... وَ إِنْ كُنَّا لَخاطِئِینَ* 4- اعتراف به خطا، زمینه را برای عفو وبخشش فراهم می‌كند. «إِنْ كُنَّا لَخاطِئِینَ» @emameraouf
012091-092.mp3
1.31M
سوره یوسف آیات ۹۱_۹۲ قَالُوا تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنَا وَإِنْ كُنَّا لَخَاطِئِينَ(۹۱) قَالَ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (٩٢) @emameraouf
❇️مفاهیم قرآن ،جزء سیزدهم، صفحه ۲۴۶ سوره مبارکه یوسف آیات ۸۷تا ۹۵ @emameraouf
🟢قال على عليه ‏السلام : زَكاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛ زكات دانش، آموزش به كسانى كه شايسته آنند و كوشش در عمل به آن است. (غرر الحکم و درر الکلم،ص391) 💚🍃 @emameraouf
دلم گوشه ی صحن تو جایی کنار بهشت آرام گرفته ... @emameraouf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تنها امید دلها 🖋دیر فهمیدم در این خانه همیشه به روی ناامیدها باز است. ببخش آقاجان اگر فراموش کردم و پیش از همه به شما رو نزدم. یا امام رئوف به هرکس روز زدم بر سینه ام زد دست رد آقا دعایی کن یقین دارم اجابت می شود آقا 📍صحن گوهرشاد @aqr_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| قطعا پاسخ دندان‌شکنی دریافت خواهند کرد ✌مرور تصویری بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان. ۱۴۰۳/۸/۱۲ 💻 Farsi.Khamenei.ir
📷 حماسه حضور دانش‌آموزان اصفهانی در راهپیمایی ۱۳ آبان @isffarsna
❇️جزء سیزدهم، صفحه ۲۴۷ سوره مبارکه یوسف آیات ۹۶تا۱۰۳ @emameraouf
❇️ترجمه ،جزء سیزدهم، صفحه ۲۴۷ سوره مبارکه یوسف آیات ۹۶تا۱۰۳ @emameraouf
تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیه ۱۰۰ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
امام رئوف (ع)
#هر_روز_با_قرآن_کریم تفسیر سوره مبارکه یوسف ،آیه ۱۰۰ جزء سیزدهم تفسیر نور @emameraouf
سوره یوسف (آیه ۱۰۰) تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی نكته‌ها: «عرش» به تختی می‌گویند كه سلطان روی آن می‌نشیند. «خَرُّوا» به زمین افتادن، «بدو» به بادیه و صحرا و «نَزَغَ» به ورود در كاری به قصد فساد معنا شده است. «لَطِیفٌ» از اسم‌های خداوند است، یعنی قدرت او در لابلای كارهای پیچیده نیز نفوذ می‌كند. و تناسب آن با این آیه در این است كه در زندگی یوسف گره‌های كوری بود كه فقط قدرت خداوند در آنها نفوذ كرده و آنها را باز نمود. یوسف مثل كعبه شد و پدر و مادر وبرادران رو به او، به عنوان كرامت او، برای خدا سجده‌ كردند. «خَرُّوا لَهُ سُجَّداً» و اگر این سجده برای غیر خدا و شرك بود، یعقوب و یوسف كه دو پیامبر خدایند شاهد چنین منكری نمی‌شدند. شاید هم این سجده، نشانه‌ی تواضع بوده، نه پرستش كه در این صورت سجده بر یوسف بوده و اشكالی نداشته است. پیام‌ها: 1- در هر مقامی هستید والدین خود را بر خود برتر بدانید. «رَفَعَ أَبَوَیْهِ» آنكه رنج بیشتر داشته باید عزیزتر باشد. 2- انبیا هم بر تخت حكومت نشسته‌اند. «عَلَی الْعَرْشِ» 3- احترام به حاكمان برحقّ وتواضع در برابر آنان لازم است. «خَرُّوا لَهُ سُجَّداً» 4- سجده‌ی پدر و برادران بر یوسف، خواب او را تعبیر كرد. «رَأَیْتُهُمْ لِی ساجِدِینَ‌- خَرُّوا لَهُ سُجَّداً» 5- خداوند حكیم است. گاهی اجابت دعایی یا تعبیر خوابی را بعد از سالیان طولانی واقع می‌گرداند. «هذا تَأْوِیلُ رُءْیایَ مِنْ قَبْلُ» 6- به واقعیّت رساندن طرحها، كار خداوند است. «قَدْ جَعَلَها رَبِّی حَقًّا» آری یوسف از پایداری و صبر خود سخنی نمی‌گوید و همه را كار خدا می‌داند. 7- خواب اولیای خدا، حقّ است. «جَعَلَها رَبِّی حَقًّا» 8- در برخورد با واسطه‌ها و ابزار و وسایل، همیشه خدا را اصل و ناظر بدانیم. با آنكه در زندگی یوسف اسباب و عللی دست به هم دادند كه او به این مقام رسید، ولی باز می‌فرماید: «قَدْ أَحْسَنَ بِی» 9- در هنگام برخورد با یكدیگر، از تلخی‌های گذشته چیزی نگویید. «أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ» اولین سخن یوسف با پدر شكر خدا بود، نه نقل تلخی‌ها. 10- با فتوت باشیم و دل مهمان را نیازاریم. (در آیه شریفه، یوسف علیه السلام بیرون آمدن از زندان را مطرح می‌كند، امّا از بیرون آمدن از چاه سخن نمی‌گوید مبادا كه برادران شرمنده شوند.) «إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ» 11- جوانمرد و با فتوت باشیم نه اهل عقده و انتقام. یوسف می‌گوید: «نَزَغَ‌ الشَّیْطانُ» شیطان وسوسه كرد وگرنه برادرانم بد نیستند. 12- اولیای الهی، ورود به زندان و خروج از زندان را در مدار توحید و ربوبیّت می‌دانند. «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ» آیات قبل و «أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ» 13- پایان سختی‌ها، گشایش است. «أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ» 14- بادیه‌نشینی، ضرورت است نه ارزش. قَدْ أَحْسَنَ بِی إِذْ ... جاءَ بِكُمْ مِنَ الْبَدْوِ 15- زندگی والدین در كنار فرزند، یك لطف الهی است. أَحْسَنَ بِی‌ ... جاءَ بِكُمْ‌ 16- در زمان حضرت یوسف، مصر دارای تمدّن شهرنشینی؛ ولی كنعان سرزمینی عشایری بوده است. «جاءَ بِكُمْ مِنَ الْبَدْوِ»* 17- برای پیشرفت و زندگی بهتر، باید سفر كرد. «جاءَ بِكُمْ مِنَ الْبَدْوِ»* 18- مخلَص همه چیز را از خدا می‌بیند و از حوادث گله نمی‌كند. (در این آیه كلمات‌ «جَعَلَها رَبِّی‌، أَحْسَنَ بِی‌، أَخْرَجَنِی‌ .... وَ جاءَ بِكُمْ»، سخن از الطاف الهی است)* 19- برادران و اعضای یك خانواده، باید بدانند شیطان به دنبال اختلاف میان آنهاست. «مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّیْطانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی» 20- خود را برتر ندانید. «بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی» یوسف نگفت شیطان آنان را فریب داد، می‌گوید شیطان بین من و آنهارا ... یعنی خود را نیز در یك سمت قرار می‌دهد. 21- همان گونه كه حضرت یعقوب در كودكی و اوّل داستان به یوسف گفت: «إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ» یوسف نیز در پایان می‌گوید: «مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَالشَّیْطانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی».* 22- كارهای خداوند، همراه با رفق، مدارا و لطف است. «إِنَّ رَبِّی لَطِیفٌ» 23- همه حوادث تلخ وشیرین براساس علم وحكمت الهی صورت می‌گیرد. «الْعَلِیمُ الْحَكِیمُ» 24- بعد از بخشیدن، كسی را شرمنده نكنید. چون یوسف برادران را بخشیده بود، در نقل ماجرا نام چاه را نبرد تا شرمنده نشوند. 25- حضرت یعقوب در آغاز داستان به یوسف گفت: «إِنَّ رَبَّكَ عَلِیمٌ حَكِیمٌ» (آیه 6) و در پایان نیز یوسف علیه السلام گفت: «إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَكِیمُ» كه قابل توجّه است.* @emameraouf
012100.mp3
1.83M
سوره یوسف آیه ۱۰۰ وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا وَقَالَ يَآ أَبَتِ هَٰذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِنْ قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا وَقَدْ أَحْسَنَ بِيٓ إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَآءَ بِكُمْ مِنَ الْبَدْوِ مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِيٓ إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِمَا يَشَآءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ() @emameraouf
❇️مفاهیم قرآن ،جزء سیزدهم، صفحه ۲۴۷ سوره مبارکه یوسف آیات ۹۶تا۱۰۳ @emameraouf