37.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ده شب در محضر الکافی🔰
۱۱ تا ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲
گروه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
@emamhadi_qom
🔰 سی و ششمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام»
▫️بایسته های تفسیر روائی
🎙 حجت الاسلام والمسلمین امین حسین پوری
📌۳ جلسه ؛ پنج شنبه ها
از ۱۶ آذر ماه الی ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲
🕰 ساعت ۱۰ صبح
مهلت ثبت نام تا سه شنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲
معرفی استاد:لینک
معرفی دوره:لینک
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام
👇 راه های ارتباطی 👇
02537725225-7
@emamhadi_qom
مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
🔰 سی و ششمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام» ▫️بایسته های تفسیر روائی 🎙
#معرفی_استاد
🔰بایسته های تفسیر روائی
حجت الاسلام و المسلمین امین حسین پوری
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL
@emamhadi_qom
مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
🔰 سی و ششمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام» ▫️بایسته های تفسیر روائی 🎙
#معرفی_دوره
🔰بایسته های تفسیر روائی
حجت الاسلام و المسلمین امین حسین پوری
❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖
ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL
@emamhadi_qom
#ده_شب_در_محضر_الکافی
#خلاصه_جلسه
#شب_اول
🖋خلاصه ای از مباحث مطرح شده در شب اول دوره تخصصی "ده شب در محضر الکافی "
🎙حجت الاسلام والمسلمین حیدری فطرت
📍استاد حیدری فطرت در این جلسه ابتدا توضیحاتی پیرامون جایگاه و شخصیت شیخ کلینی بیان کردند.
📍شیخ طوسی در کتاب فهرست، کلینی را ثقه عارف بالاخبار و در رجال او را با تعبیر جلیل القدر ستوده است.
📍مرحوم نجاشی تعبیر بالاتری دارد:
👈شيخ أصحابنا في وقته بالريّ، و وجههم.
👈و كان أوثق النّاس في الحديث و أثبتهم.
📍علامه مجلسی نیز از شیخ کلینی و کتاب کافی با عظمت خاصی یاد میکند: الشيخ الصدوق، ثقة الإسلام، مقبول طوائف الأنام، ممدوح الخاص والعام، محمّد بن يعقوب الكليني، حشره اللّه مع الأئمّة الكرام؛ لأنّه كان أضبط الاصول وأجمعها، وأحسن مؤلّفات الفرقة الناجية وأعظمها
📍درباره نامگذاری کتاب کافی به نظر میرسد این نامگذاری توسط خود شیخ کلینی انجام نشده است اما در آثار شاگرد شیخ کلینی، ابو غالب زراری و بعد از او شیخ صدوق، شیخ مفید، ابن غضایری و شیخ طوسی همین نام را برای کتاب استفاده کردند اما در مقابل نجاشی با تعبیر یسمی بالکافی از آن یاد میکند.
📍اولین بار شهید ثانی از کافی شریف در کنار فقیه و تهذیبین، با تعبیر کتب اربعه یاد کردند.
📍درباره شخصیت شیح کلینی و جایگاه او نیز تعابیر ویژه ای به کار رفته است.
📍استاد حیدری فطرت پس از بیان این مقدمات موضوع بحث خویش را اعتبار و حجیت کافی در گذر زمان دانستند که هدف از آن ترسیم جایگاه کافی در طول زمان است.
📍کتاب کافی در اوایل قرن چهارم تالیف شده است و به گزارش نجاشی 20 سال تالیف آن به طول انجامیده است.
👌برخی از همین نکته در بحث اعتبار کتاب استفاده می کنند.
📍کافی شریف پس از تالیف مورد توجه راویان قرار گرفته است به طوریکه شیخ صدوق در فقیه، شیخ طوسی در مشیخه و نجاشی بیش از ده راوی را در مسیر انتقال این کتاب نام میبرند که در نوع خود منحصر به فرد بوده و نشانگر توجه زیاد به این کتاب از زمان تالیف آن است.
📍شیخ صدوق در مقدمه کتاب فقیه از کافی به عنوان یکی از منابع خود و از کتب مشهوری که به محتوای آن عمل میشود نام برده و روایات زیادی را از آن نقل میکند.
📍شیخ طوسی هم در تهذیب تنها 1500 روایت را به صورت مستقیم از محمد بن یعقوب کلینی نقل میکند.
👌این موارد نشانگر بهره های فراوان میراث حدیثی از کافی است.
📍در قرن هفتم با به وجود آمدن نظام اعتبار سنجی تازه تاسیس حله که مبنای آن سند است، کتاب کافی با دیگر کتب حدیثی در یک جایگاه مساوی قرار میگیرد.
👈در این دوران علامه حلی اولین نگاه های تردید آمیز به کافی را در خلاصه الاقوال و منتهی المذهب که در اواخر قرن هفتم نگاشته شده است، روا میدارد.
👈👈بعد از این دوران، اخباری گری ظهور پیدا کرد.
👈👈👈اخباری گری که در حقیقت واکنش به مکتب حله بود از اعتبار کتب اربعه و گاهی از اعتبار کتب مشهوره سخن میگفتند.
ادامه👇
@emamhadi_qom