eitaa logo
مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
1.7هزار دنبال‌کننده
890 عکس
28 ویدیو
1 فایل
مرکز فعالیت های معرفتی مؤسسه امام هادی علیه السلام تلفن: ۰۲۵-۳۷۷۲۵۲۲۵-۷ ارتباط مجازی: @ehadi_admin کانال آپارات: www.aparat.com/emamhadi_qom
مشاهده در ایتا
دانلود
37.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ده شب در محضر الکافی🔰 ۱۱ تا ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۲ گروه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام @emamhadi_qom
🔰 سی و ششمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام» ▫️بایسته های تفسیر روائی 🎙 حجت الاسلام والمسلمین امین حسین پوری 📌۳ جلسه ؛ پنج شنبه ها از ۱۶ آذر ماه الی ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲    🕰 ساعت ۱۰ صبح مهلت ثبت نام تا سه شنبه ۱۴ آذر ماه ۱۴۰۲ معرفی استاد:لینک معرفی دوره:لینک 👇👇 لینک ثبت نام 👇👇 https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ مؤسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام 👇 راه های ارتباطی  👇 02537725225-7 @emamhadi_qom
مؤسسه امام هادی علیه السلام _ قم
🔰 سی و ششمین دوره از دوره های کوتاه مدت مؤسسه امام هادی «علیه السلام» ▫️بایسته های تفسیر روائی 🎙
🔰بایسته های تفسیر روائی   حجت الاسلام و المسلمین امین حسین پوری ❖ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ❖ ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/ChZVsmL @emamhadi_qom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖋خلاصه ای از مباحث مطرح شده در شب اول دوره تخصصی "ده شب در محضر الکافی " 🎙حجت الاسلام والمسلمین حیدری فطرت 📍استاد حیدری فطرت در این جلسه ابتدا توضیحاتی پیرامون جایگاه و شخصیت شیخ کلینی بیان کردند.  📍شیخ طوسی در کتاب فهرست، کلینی را ثقه عارف بالاخبار و در رجال او را با تعبیر جلیل القدر ستوده است. 📍مرحوم نجاشی تعبیر بالاتری دارد: 👈شيخ أصحابنا في وقته بالريّ، و وجههم. 👈و كان أوثق النّاس في الحديث و أثبتهم. 📍علامه مجلسی نیز از شیخ کلینی و کتاب کافی با عظمت خاصی یاد میکند: الشيخ الصدوق، ثقة الإسلام، مقبول طوائف الأنام، ممدوح الخاص والعام، محمّد بن يعقوب الكليني، حشره اللّه مع الأئمّة الكرام؛ لأنّه كان أضبط الاصول وأجمعها، وأحسن مؤلّفات الفرقة الناجية وأعظمها 📍درباره نامگذاری کتاب کافی به نظر میرسد این نامگذاری توسط خود شیخ کلینی انجام نشده است اما در آثار شاگرد شیخ کلینی، ابو غالب زراری و بعد از او شیخ صدوق، شیخ مفید، ابن غضایری و شیخ طوسی همین نام را برای کتاب استفاده کردند اما در مقابل نجاشی با تعبیر یسمی بالکافی از آن یاد میکند.   📍اولین بار شهید ثانی از کافی شریف در کنار فقیه و تهذیبین، با تعبیر کتب اربعه یاد کردند. 📍درباره شخصیت شیح کلینی و جایگاه او نیز تعابیر ویژه ای به کار رفته است.  📍استاد حیدری فطرت پس از بیان این مقدمات موضوع بحث خویش را اعتبار و حجیت کافی در گذر زمان دانستند که هدف از آن ترسیم جایگاه کافی در طول زمان است.  📍کتاب کافی در اوایل قرن چهارم تالیف شده است و به گزارش نجاشی 20 سال تالیف آن به طول انجامیده است. 👌برخی از همین نکته در بحث اعتبار کتاب استفاده می کنند.   📍کافی شریف پس از تالیف مورد توجه راویان قرار گرفته است به طوریکه شیخ صدوق در فقیه، شیخ طوسی در مشیخه و نجاشی بیش از ده راوی را در مسیر انتقال این کتاب نام میبرند که در نوع خود منحصر به فرد بوده و نشانگر توجه زیاد به این کتاب از زمان تالیف آن است.   📍شیخ صدوق در مقدمه کتاب فقیه از کافی به عنوان یکی از منابع خود و از کتب مشهوری که به محتوای آن عمل میشود نام برده و روایات زیادی را از آن نقل میکند. 📍شیخ طوسی هم در تهذیب تنها 1500 روایت را به صورت مستقیم از محمد بن یعقوب کلینی نقل میکند. 👌این موارد نشانگر بهره های فراوان میراث حدیثی از کافی است.  📍در قرن هفتم با به وجود آمدن نظام اعتبار سنجی تازه تاسیس حله که مبنای آن سند است، کتاب کافی با دیگر کتب حدیثی در یک جایگاه مساوی قرار میگیرد. 👈در این دوران علامه حلی اولین نگاه های تردید آمیز به کافی را در خلاصه الاقوال و منتهی المذهب که در اواخر قرن هفتم نگاشته شده است، روا میدارد.  👈👈بعد از این دوران، اخباری گری ظهور پیدا کرد. 👈👈👈اخباری گری که در حقیقت واکنش به مکتب حله بود از اعتبار کتب اربعه و گاهی از اعتبار کتب مشهوره سخن میگفتند. ادامه👇 @emamhadi_qom