💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ارکان انقلاب اسلامی (بخش اول)
🔶نویسندگان بسیاری تاکنون در داخل و خارج از کشور در رابطه با #ارکان_انقلاب_اسلامی قلمفرسایی کرده و مجموعهای گسترده از نوشتهها دربارهی انقلاب شکل دادهاند. اما فاصلهی زیاد بسیاری از این مکتوبات با واقعیت و ماهیت انقلاب اسلامی و عدم تجانس و حتی وجود تعارض میان خیلی از این آثار، نیاز به #معرفی و #ارزیابی_دقیق #ارکان_انقلاب_اسلامی از خلال #فرمایشات و #دیدگاههای #رهبر_معظم_انقلاب را ضروری میسازد.
🔷براى شکل گیرى هر #انقلابى، #یک_عنصر_فکرى و #دو_عامل_انسانى مورد نیاز است، که بدون حضور و دخالت هر یک از آنها #انقلاب به معنای حقیقی و کامل کلمه شکل نمیگیرد، و تحقق خارجی نخواهد یافت. این #سه_عنصر، که عناصر موجدهی انقلاب هستند، #ارکان_انقلاب نامیده میشوند. این عناصر عبارتاند از #عنصر_فکرى که همان #ایدئولوژى و #مکتبى است که انقلاب بر پایهی آن استوار مى گردد و #عنصر_انسانى نیز یکى #مردماند و دیگرى #رهبرى. هرگاه این #سه_عنصر در کنار هم قرار گیرند و #جهتگیرى_یکسان داشته باشند، #انقلاب شکل مى گیرد و واقعیت خارجی مییابد. بدیهى است هر چه قوت این سه رکن بیشتر باشد، سرعت شکل گیرى و پیروزى انقلاب نیز بیشتر خواهد بود. در ادامه، به بررسی #ارکانعمدهانقلاباسلامی از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری میپردازیم.
💠الف. مکتب اسلام (۱)
🔷 #انقلاب_اسلامى_ایران بر پایهی #اندیشه و #جهان_بینى_اسلامى استوار است. تفسیر انسان، تفسیر تاریخ، تحلیل حوادث حال و گذشته و آینده، تفسیر طبیعت، تبیین همهی علایقى که انسان را با دنیاى بیرون از وجود او، یعنى جهان، اشیا و انسانها مرتبط مى کند و نیز فهم و درک آدمى از وجود خود و خلاصه همهی چیزهایى که نظام ارزشى جامعه را مى سازد و آن را بر ادارهی مطلوب خود قادر مى سازد، از این #جهان_بینى_الهى ریشه و مایه مى گیرد و منشعب مى شود. [بیانات در مجمع عمومی سازمان ملل، ۶۶/۶/۳]
🔷نظر به اینکه دو برداشت انحرافى و متضاد از اسلام در جامعه وجود داشت، که یکى فهم کوته نظرانه، تعصب آمیز و متحجّرانه و دیگرى برداشت متجددانه و تساهل آمیز، #رهبر_معظم_انقلاب برداشت صحیح را با نام #اسلام_ناب معرفى میکنند. مقام معظم رهبرى در این باره مى فرماید: «در #انقلاب_اسلامى، #اسلامکتابوسنت، جایگزین اسلام خرافه و بدعت؛ #اسلامجهادوشهادت، جایگزین اسلام قعود و اسارت و ذلت؛ #اسلامتعبدوتعقل، جایگزین اسلام التقاط و جهالت؛ #اسلامدنیاوآخرت، جایگزین اسلام دنیاپرستى یا رهبانیت؛ #اسلامعلمومعرفت، جایگزین اسلام تحجّر و غفلت؛ #اسلام_دیانت و #سیاست، جایگزین اسلام بى بندوبارى و بى تفاوتى؛ #اسلامقیاموعمل، جایگزین اسلام بىحالى و افسردگى؛ #اسلامفردوجامعه، جایگزین اسلام تشریفاتى و بى خاصیت؛ #اسلامنجاتبخشمحرومین، جایگزین اسلام بازیچه ی دست قدرت ها و خلاصه #اسلام_ناب_محمدى (ص) جایگزین اسلام آمریکایى گردید». [بیانات، ۶۹/۳/۱۰]
🔷اساسى ترین مبناى #جهانبینى_الهى و #اسلامى، #اصل_توحید به معنى اعتقاد به وجود خدا و قدرت غیبى او و حاکمیت علم، قدرت، عزت، جلال، جمال مطلق، اراده و مشیّت او بر هستى است، [بیانات، ۷۷/۱۰/۲۲] و همهی امور دیگر به نحوى از انحاء به #توحید باز مى گردند. یکى از نکات برجسته و قابل توجه در زمینهی #انقلاب_اسلامى_ایران این بود که #دین_اسلام #سازنده_فرهنگ_ملّى شد و به همین جهت امورى نظیر #جهاد، #شهادت، پیروى از انسان باتقوا و عادل، بیزارى از ظلم و ظالم، #اتحاد و همبستگى، #توکل_به_خدا و... در متن این #فرهنگ قرار گرفت و خمیرمایهی حرکت انقلابى مردم شد و پیروزى را براى مردم به ارمغان آورد. [بیانات، ۶۴/۴/۱۴]
منبع: پرسمان
#انقلاب_اسلامی
💥☄💥☄💥☄💥☄💥
☄
⭕️ارکان انقلاب اسلامی (بخش دوم)
🔶نویسندگان بسیاری تاکنون در داخل و خارج از کشور در رابطه با #ارکان_انقلاب_اسلامی قلمفرسایی کرده و مجموعهای گسترده از نوشتهها دربارهی انقلاب شکل دادهاند. اما فاصلهی زیاد بسیاری از این مکتوبات با واقعیت و ماهیت انقلاب اسلامی و عدم تجانس و حتی وجود تعارض میان خیلی از این آثار، نیاز به #معرفی و #ارزیابی_دقیق #ارکان_انقلاب_اسلامی از خلال #فرمایشات و #دیدگاههای #رهبر_معظم_انقلاب را ضروری میسازد.
💠الف. مکتب اسلام (۲)
🔷 #رهبر_فرزانه_انقلاب دربارهی #نقش_اسلام به عنوان یکی از #ارکان_انقلاب_اسلامی میفرمایند: «در همهی این حوادث و با نگاهى وسیعتر در سرگذشت یازدهسالهی #نظام_اسلامى و اساساً در پیدایش این نظام و مقدمات آن و مبارزاتى که به آن منتهى شد، صحنه پرداز اصلى و #عامل_حقیقى، همانا #اسلام و عقیده و #ایمان و #تربیت_اسلامى است. هم #ملت_ایران، که با قیام شجاعانهاش در برابر #نظام_سلطه_جهانى و برضد ابرقدرتهاى شرق و غرب، #کارى_عظیم و بىسابقه انجام داد، هم #رهبر و #قائد_عظیم_الشأن این #انقلاب که مثل کوه در برابر همهی بادهاى مخالف ایستاد و هجوم طوفانها را شکست، اما خود کمترین تکانى نخورد؛ هم #نظام_نوین_اسلامى که توانست کشور را بدون اندک تکیهاى به #بیگانگان اداره کند، و #جنگى را که محل تلاقى نیروهاى شرق و غرب بر ضد او بود و نزدیک به سهچهارم سالیان پس از پیروزى را فرا گرفت، بدون گرایش به هیچ طرف و فقط با تکیه بر خود، شرافتمندانه و با عزت و #پیروزى به پایان بَرَد، همه و همه توان خود را از #اسلام گرفتهاند و #اسلام #جوهر_اصلى این حوادث شگفتآور و #مایه_حقیقى_قدرت و صلابت و عزتى است که #ایران و ایرانى و ملت و رهبر و #انقلاب و نظام ما، در تاریخ معاصر از خود بروز دادهاند». [۱]
🔷ایشان #مشروعیت_انقلاب_اسلامی و نظام برخاسته از آن را به #تفکر_اسلامی و استواری این بنا بر پایهی #اسلام میدانند و معتقدند مردم در جریان انقلاب اسلامی، #امام را با اسلام شناختند و به خاطر فداکارى و عظمت او در راه اسلام پشت سر ایشان راه افتادند و از ایشان تبعیت کردند. [۲] از دیدگاه #رهبر_معظم_انقلاب، #رکن_اسلامی_انقلاب بزرگترین مانع در مقابل #نفوذ_خائنانه_بیگانگان و همچنین سلطهی غیرمشروع و غیرمنطقی #افراد_فاسد است. ایشان در تبیین چرایی این امر میفرمایند: « ... #اسلام، در وهلهی اوّل #دو_عنصر_بزرگ در درون خود دارد، که یکى عبارت است از #احترام_به_شخصیت و #اهتمامبهرشدانسان و دوم #جلوگیرى از #نفوذ_غارتگران و #طاغوتها و قدرتمندان نابحق و ظالم و ستمگر جهانى. در کلمهی توحید، اینها وجود دارد؛ لا اله الا الله». [۳]
🔷در جمعبندی #رکن_اسلامیت_انقلاب، میتوان گفت از دیدگاه معظمله: « ... آنچه که ما داریم، #به_برکت_اسلام داریم. به وجود آمدن #انقلاب، به برکت اسلام بود. اگر #ایمان_اسلامى و عمق این ایمان در دلها نبود، امکان نداشت بعد از آن سوابقى که همه از گذشتههاى این کشور ـ به خصوص در قرن اخیر ـ مىدانید، هیچ دست نیرومندى بتواند این #مردم را به حرکت در بیاورد... #پایدارى این مردم بعد از پیروزى انقلاب و تشکیل و بقا و ریشهدار شدن جمهورى اسلامى تا وضع کنونى و پیشرفتها در جهات مختلف و سرنوشت جنگ تحمیلى و سرنوشت جنگهاى فراوانى که ما تاکنون در دنیاى سیاسى و اقتصادى داشتهایم و همه به سمت #پیروزى_حق بوده است (اگرچه در بسیارى از آنها در نیمهى راه قرار داریم) همهی آنها مرهون #ایمان_اسلامى ما و #اعتقادات_اسلامى این مردم است؛ ما باید آن را حفظ کنیم...». [۴] #ادامهدارد...
پی نوشت ها
[۱] پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال امام خمینى (ره) ۶۹/۳/۱۰
[۲] بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى ۸۲/۳/۷
[۳] بیانات در دیدار اعضاى اتحادیهى انجمنهاى اسلامى دانشآموزان ۸۲/۶/۲۶
[۴] بیانات در دیدار با اعضاى ستاد پیگیرى قطعنامهى ۵۹۸ شوراى امنیت سازمان ملل متحد ۷۰/۹/۳۰
منبع: پرسمان
#انقلاب_اسلامی
«سلسه بحث هایی به مناسبت دهه مبارک فجر»
آیا نظام جمهوری اسلامی کارآمد بوده یا خیر؟
✍️دکترامیرحمزه مهرابی
♦️ «بخش اول»
یکی از سوال هایی که همواره بین دوستان و دشمنان انقلاب اسلامی مطرح بوده است، این سوال است که نظام جمهوری اسلامی کارآمد بوده است یا خیر؟
همزمان با دهه فجر و آغاز چهل و سومین سالگرد انقلاب اسلامی، بنا داریم با زبانی ساده به این موضوع بپردازیم .
عده ای بابیان دلایلی، نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد معرفی کرده و برخی نیز با ذکر شواهدی این نظام را کاملاً کارآمد می دانند .
به جای تأیید یا رّد این دو دیدگاه ، بحثی مختصر پیرامون کارآمدی را مطرح کرده و قضاوت را به خوانندگان عزیز واگذار می کنیم:
کارآمدی در «لغت»یعنی، اثر بخشی ، قابلیت ، لیاقت و سودمندی
کارآمدی در «اصطلاح »: موفقیت در تحقق «اهداف» با توجه به «امکانات»،« شرایط» و «موانع»
با این تعریف در بررسی کارآمدی یک نظام باید میزان تحقق اهداف را با توجه به امکانات ( منابع مادی و معنوی، استعداد ها، ظرفیت ها و ساختارها) و شرایط (سیاسی، اقتصادی، نظامی ،فرهنگی، زمانی، مکانی و ... ) و همچنین میزان و شدت و گستردگی موانع بررسی شود. قضاوت افراد بدون توجه به این ملاک ها ، قاعدتاً ناصحیح خواهد بود .
🔵نظریه های کارآمدی ( ملاک ها و شاخص ها)
*نکته مهم در بررسی کارآمدی ، ملاک و شاخص اندازه گیری است . در این زمینه نظریه های و ملاک های زیادی مطرح شده است که عمده ترین آنها عبارتند از :
نظریه عدالت، نظریه شاخص های بین المللی، نظریه توفیق، نظریه رضایت، نظریه تکلیف مداری، نظریه «خواص گرایی» یا «عوام گرایی»
در اینجا به شرح و توضیح این ملاک ها می پردازیم :
1️⃣-#نظریه_عدالت :
یعنی میزان توفیق حکومت در برقراری عدالت، ملاک کارآمدی آن خواهد بود. باید توجه داشت که:
اولاً:عدالت به معنی مساوات نیست،
ثانیاً: عدالت انواع مختلفی دارد ( توزیعی ، مراوده ای و رویه ای و..)
برای سنجش عدالت، شاخص های مختلفی وجود دارد که یکی از شاخص های رایج برای تحقق عدالت، «ضریب جینی» است. شاخص ضریب جینی بین صفر تا 100 است و توزیع درآمد و شکاف طبقاتی را نشان میدهد. هرچه این رقم بیشتر باشد از شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر حکایت دارد.
سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی اعلام کرده است که متوسط ضریب جینی ایران طی سالهای 2010 تا 2015 حدود 37.4 شده که نسبت به ضریب 38.3 درصدی سال های 2005 تا 2013 ، نشان از بهبود وضعیت توزیع درآمد و کاهش نابرابری دارد.
ضریب جینی ایران قبل از انقلاب بالاتر از 50 درصد بوده است که نشان می دهد در آن زمان فاصله طبقاتی وحشتناکی حاکم بوده است . بر این اساس، شاخص برابری و عدالت در توزیع درآمد طی 40 سال بعد از انقلاب حدود 26 درصد رشد داشته است(یعنی فاصله طبقاتی کاهش پیدا کرده است ).
طبق این گزارش، آفریقای جنوبی و اوکراین با ضریب جینی 63.4 و 24.1 درصدی ، دارای بیشترین و کمترین شکاف درآمدی و نابرابری درآمدی هستند.
ایران از میان ۱۴۳ کشور مورد بررسی در شکاف طبقاتی در رتبه ۶۷ و بالاتر از کشورهایی چون آمریکا(41 درصد) و ترکیه(43 درصد) قرار دارد و نشان از آن دارد که نسبت به 76 کشور دیگر از شکاف درآمدی کمتری برخوردار است.
همچنین ایران در مقایسه با روسیه، چین، مالزی، ترکیه، مکزیک، برزیل، تایلند، اندونزی، مراکش، گرجستان، سریلانکا و ... وضعیت بهتری دارد.
این بحث ادامه دارد 👇
«سلسه بحث هایی به مناسبت دهه مبارک فجر»
آیا نظام جمهوری اسلامی کارآمد بوده یا خیر؟
✍️دکترامیرحمزه مهرابی
♦️ «بخش دوم»
2⃣- نظریه شاخص های بین المللی:
یکی از رایج ترین روش ها برای ارزیابی میزان کارآمدی، سنجش ابعاد مختلف توسعه و پیشرفت یک کشور با ملاک ها و استاندارد های بین المللی است مثل: حقوق سیاسی(انتخابات )،توسعه منابع انسانی(امید به زندگی، کیفیت و کمیت نظام آموزشی، سرانه درآمد و...)
به عنوان مثال: قبل از انقلاب اسلامی (در سال 1356 ) بنا به گزارش توسعه انسانی سازمان ملل، شاخص امید به زندگی 55 سال بوده است در حالی که در حال حاضر این شاخص برای زنان به 79 سال و برای مردان به 75 سال رسیده است.که رشد حدود 60 پله ای را نشان می دهد.
کتاب #صعود_چهل_ساله نوشته سید محمد حسین راجی و همکاران براساس این نظریه تهیه شده است . مطالعه این کتاب به میزان زیادی به سوالات و شبهات در این زمینه پاسخ می دهد و میزان کارآمدی نظام ج.ا.ا را به روشنی و بر اساس آمار و اطلاعات بین المللی نشان می دهد که واقعاً افتخار آمیز است .
در این کتاب میزان دستیابی جمهوری اسلامی ایران بــه آرمان هایی از قبیـل عدالت، اســتقلال، معنویــت، آزادی، کرامت زن، مردمسالاری دینی، گسـترش رفــاه عمومی و... را بــا اسـتفاده از نزدیکترین و متناسبترین شــاخصه های بین المللــی بــه آرمانهای انقــلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.
نکته منحصر به فرد درباره کتاب مذکور این است که ارجاعات آن بــه معتبرتریــن منابــع بین المللــی نظیــر داده هــای اطلاعاتی سازمان ملل، بانک جهانی، ســازمان جهانــی غــذا و کشــاورزی، ســازمان جهانی سـلامت، دفتر برنامه توســعه ملل متحد و دیگر مراجع آماری جهانی مســتند شــده اســت.
324.1K
چرا امام خامنه ای در سخنرانی های اخیر از جهاد تبیین به عنوان جهاد عظیم این روزگار یاد کرده و بسیار روی آن تاکید کرده اند؟ آیا این جهاد بر همه واجب است؟
361.9K
دستاوردهایی که برای انقلاب اسلامی میفرمایید قبول...
ولی ما داریم سفرهمون رو میبینیم که هر روز کوچکتر میشه و جوانهامون که بیکار موندن و توان مالی برای ازدواج ندارند... انقلاب برای نان شب ما و جوانهای ما قراره چکار کنه؟
274.3K
چرا مجرمین و دزدان اقتصادی محاکمه نمی شوند؟ مثل روحانی و بقیه افرادی که ضربه به این نظام زدند؟
این مردم فقیر هستند که بیشتر از همه صدمه میبینند. اگه یکی از مسئولین متخلف اعدام میشد، حساب کار دست بقیه هم میآمد. ولی چون نظارتی نیست بقیه هم دارند دزدی میکنند
دکل_doqa (1).pdf
38.28M
کتاب دکل
نوشته : روح الله ولی ابرقوئی
مستند داستانی گام دوم انقلاب
اولین کتاب داستانی با محوریت بیانیه گامدوم انقلاب
کتابی سیاسی برای مخاطبین جوان و نوجوان که در آن به گفتگویی جنجالی و هیجانی در مورد انقلاب و مشکلات آن همچون: اختلاس، پیشرفت، مذاکره با آمریکا و کشورهای اروپایی، فساد اقتصادی و... میپردازد.
هدف اصلی از تدوین کتاب دکل این است که متن مهم بیانیه گامدوم انقلاب که توسط رهبر معظم انقلاب(حفظهالله) در بهمنماه ۱۳۹۷ ابلاغ شده، در قالب یک داستان جذاب در معرض مطالعه جوانان عزیز قرار گیرد.
مطالعه کتاب را به همه بزرگواران توصیه میکنم
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️ عوامل تداوم انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید مطهری
🔶 #علامه_مطهری از همان زمان که طلیعه #پیروزی_انقلاب_اسلامی نمایان شد، #انقلابیون را نسبت به خطرات در پیش رو، آگاه، و نگرانی خود را به #حفظ و #تداوم_انقلاب و #نظام_جمهوری_اسلامی نشان میدهد و عواملی را که به تداوم انقلاب کمک میکند یاد آوری میکند.
💠عوامل تداوم انقلاب اسلامی از دیدگاه استاد مطهری
🔷آنچه که در ابتدای امر برای او مهم است، تداوم روح رژیم گذاشته در کالبد ساختار جدید است. در گفته ای از ایشان آمده است: بدیهی است کار را تمام شده تلقی کردن ساده لوحی است. قبل از هر چیز، نوعی #فرهنگ_زدایی و #استعمار_زدایی لازم است. [پیرامون جمهوری اسلامی، ص ۹۵] در این جا استاد به مطلب مهمی اشاره میکند. اصولاً در #انقلابات به دلیل سرعت و خشونت جریانات انقلابی، با فروکش کردن تب انقلاب، #نهادهای_سابق به تدریج خود را به شکل دیگری در جامعه انقلابی بازسازی میکنند. بنابراین #سختترین و #حساسترینمرحلهانقلاب، #ساختن_نهادهای_جدیدی است که با #آرمانهای_انقلاب مطابقت داشته باشد و بتواند خلأ نهادهای پیش را پر کند. در غیر اینصورت آرمانها و #اهداف_انقلاب در پرتو قدرت و استحکام نهادهای پیشین، رنگ می بازند.
🔷دومین مسأله ای که به نظر شهید مطهری شرط ضروری تداوم نظام انقلابی است، حفظ #ماهیّت_اسلامی_نظام و #روحیه_دینی_انقلابیون است. نباید #پیروزی و بهره گیری از امکانات قدرت سیاسی باعث شود #روحیه_دینی و #تقوا از بین برود. #انقلاب #جهاد_اصغر است و #حفظ_تقوای_الهی #جهاد_اکبر. با از بین رفتن روحیه دینی #مسئولین و #انقلابیون، #انقلاب نیز از بین خواهد رفت، زیرا از آنجا که #انقلاب ماهیتاً دینی و #اسلامی است، تنها با حفظ همین ویژگی تداوم خواهد یافت.
🔷ایشان در این مورد با اشاره به دو آیه از قرآن کریم «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلاتخشوهم و اخشون» «ان الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» و #حوادث_صدر_اسلام به خصوص پس از وفات پیامبر (ص) که به #انحراف و تغییر مسیر #انقلاب_اسلامی_پیامبر منجر شد، گوشزد میکند که اگر با #واقع_بینی و #دقت_کامل با مسائل فعلی انقلاب مواجه نشویم، و در آن #تعصبات و #خودخواهی ها را دخالت دهیم، #شکست_انقلاب مان بر اساس این دو آیه حتمی است. [همان، ص ۲۱]
🔷سومین مسأله ای که به نظر ایشان در تضمین آینده انقلاب نقش دارد، اهمیت دادن به #تحقق، #تحلیل و #شناخت_انقلاب است. [همان، ص ۲۲] #عدالتخواهی شرط دیگر تداوم انقلاب است. #انقلاب به شرطی در آینده محفوظ خواهد ماند که حتماً در مسیر #عدالتخواهی_اسلام گام بردارد و برای پر کردن #شکافهای_طبقاتی اقدام کند و #تبعیضها را واقعاً از میان بردارد. اگر انقلاب در مسیر برقراری #عدالت پیش نرود، مطمئناً به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیّت دیگری جای آن را بگیرد. [همان، ص ۴۶]
منبع: راسخون
#انقلاب #انقلاب_اسلامی #انقلابیون #مرتضی_مطهری
بسم الله
بیست و چهارمین جلسه از سلسله جلسات هفتگی تحلیل صوتی هادیان سیاسی فعال
🛑گفتگوی صوتی بی پرده و چالشی🛑
🎙سخنران: استاد گرامی جناب آقای دکتر سید جلال حسینی
استاد دانشگاه
دکتری علوم سیاسی
مسئول معاونت سیاسی سپاه صاحب الزمان(عج)
🖋موضوع جلسه:
بررسی نقدهای پیرامون انقلاب اسلامی
بررسی شبهات و انحرافات شکل گرفته
❇️در این جلسه چالش ها و شبهات و نقدهای شما مخاطبین پاسخ داده خواهد شد.❇️
🕣تاریخ: چهارشنبه ۲۰ بهمن ساعت ۲۰:۳۰
🔶جلسه در کانال تحلیل صوتی روبیکا:
https://rubika.ir/tahlil_samen
♦️معاونت سیاسی سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان♦️